Kultsityttö vetää

Epätoivoinen_

Apua! Minulla on kultainennoutaja tyttö 1v. Lenkkeily on mukavaa niin kauan, kun koira saa olla vapaana, mutta hihnassa kävely on ihan mahdotonta. Kaikkia ohikulkevia, koirien lisäksi ihmisiä, se yrittää tervehtiä ja vetää TÄYSILLÄ kohti. 2 kertaa olen lentänyt jo kumoonkin. Kohta menee hermot ja tulee usein lähdettyä lenkille auton kanssa paikkaan, jossa voin päästää sen heti vapaaksi. Käytän noutajatalutinta, en fleksiä muulloin kuin aamupissillä. Olen kokeillut monenlaista, mutten saa kontaktia siihen näissä tilanteissa. Mitä teen?

24

5471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koirien ystävä

      Tosiaankin monesti näkee kun kultsit vetää. Kun ne on pentuja, niin omistajat ajattelee, että se on niin pieni ja herttainen, että eihän sitä voi hihnassa komentaa vetämästä. Se täytyy kitkeä pois jo pentuna. Koira ei osaa vetää eikä olla vetämättä hihnassa pentuna. Se huomaa ajan myötä, että kun se vetää se pääsee nopemmin eteen päin. ( Tai se luulee pääsevänsä nopeammin). Kultsit on tosi riskejä aikuisina. Oletkin sen varmaan jo huomannut ;) Tuo on harmi, ettet voi ulkoiluttaa koiraasi paljon muuten kuin viemällä sen jonnekkin missä sen voi päästää irti. Tosin vapaana pitäminen on mitä mainioin liikuntamuoto koiralle. No sitten asiaan.. Siskollani on kultsi joka ei vedä lainkaan. Se on tosiaankin ainut näkemäni kultsi joka ei vedä.. ja olen nähnyt kultseja valtavasti. Joten et ole yksin koirasi ongelman kanssa. Sinun täytyisi olla kärsivällinen koulutuksessa. Aina kun koira vetää, niin sinä pysähdyt ja odotat kunnes hihna löystyy. Sitten matka voi jatkua. Toistat tämän joka kerralla kun hihna kiristyy. Se vie aikaa, mutta koirasi huomaa ajan myötä, että kun hihna on kireällä, niin silloin ei pääse eteen päin. Tässä voi mennä jopa kuukausia kovapäisimmän koiran kanssa. Joten jos se ei tepsi, niin pieni nykäisy hihnassa voi auttaa. Kun nykäiset, niin koira kääntyy katsomaan sinua. Sitten liität saman aikaisesti nykäisyyn jonkun kiellon. Vaikka : Ei vedä. Koita tepsiikö se koirasi kanssa. Ja aina on sitten olemassa vaihtoehtona kuonohihna tai kuonopanta.. en tiedä oikeaa nimeä kun en ole sitä koskaan joutunut käyttämään, mutta se voisi kans auttaa.
      Siskoni koiralle tepsi se, että nykäistään pienesti hihnasta. Sitten jäi vetäminen pois.
      Niin ja tuo ohikulkijoiden tervehtiminen. Aina kun näet ohikulkijan, niin voit käyttää nameja kontaktin saamista varten. Koita saada silloin koirasi katsomaan sinuun tai syötä sille nameja, kun ohikulkijoita menee ohitse. Tässäpä pieniä vinkkejä :) Toivottavasti veto loppuu niin saat mukavia lenkkeilyjä koirasi kans. Ja tekstiä tuli aika paljon, niin toivottavasti jaksoit lukea :)

    • kokeillut

      vedonestovaljaita: Esim. reaktiovaljaita tai easy walk vedonestovaljaita.? Jos ne eivät tehoa canny collarin pitäisi tehota. Oletko yrittänyt siirtää koiran huomion itseesi tai kääntyä kävelemään toiseen suuntaan jos koira yrittää sinua viedä?

      • Epätoivoinen_

        Pysähtyminen auttaa kun joku loittonee edellä, mutta jos kohde lähestyy, ei koirani välit'ä, elemmeko me pysähdyksissä. Kääntyily ei auta, kun aina jostakin joku tulee vastaan samantien. Pieni nykäisy on auttanut aiempiin koiriini, mutta tämä piutpaut välittää, ei koe sitä' epämiellyttäv'ksi.Saattaa vilkaista minua ja jatkaa. Kultsin pitäisi olla helppo koira, mutta mulla on ekat ongelmat nyt(aiemmin sakemanneja ja sheltti). Ruokaa saa kotonakin, namit eivät kiinnosta lenkillä. Mikä muuten on canny collari? Kuonopanta voisi olla hyvä...olen joskus kummastellut niiden käyttäjiä ja ihmetellyt, eikö koira muuten opi.Vedonestovaljaista tuskin piittaa etää sellainen luupää. Mitä' enemmän kokemusta tulee, sit'ä vähemmän kuvittelen tietäväni saatikka en' enää arvostele ja vähättele muiden ongelmia.
        Rakastan lenkkeilyä koiran kanssa, mutta tästä on ilo kaukana. Varmaan sekin vaikuttaa, että olen valmiiksi vihainen jo ulos lähtiessä ja vaikken sitä näytä, aistii koira sen varmaan.
        Kiitos muuten jo parille vastanneelle. Hyviä ideoita!


      • Koirien ystävä
        Epätoivoinen_ kirjoitti:

        Pysähtyminen auttaa kun joku loittonee edellä, mutta jos kohde lähestyy, ei koirani välit'ä, elemmeko me pysähdyksissä. Kääntyily ei auta, kun aina jostakin joku tulee vastaan samantien. Pieni nykäisy on auttanut aiempiin koiriini, mutta tämä piutpaut välittää, ei koe sitä' epämiellyttäv'ksi.Saattaa vilkaista minua ja jatkaa. Kultsin pitäisi olla helppo koira, mutta mulla on ekat ongelmat nyt(aiemmin sakemanneja ja sheltti). Ruokaa saa kotonakin, namit eivät kiinnosta lenkillä. Mikä muuten on canny collari? Kuonopanta voisi olla hyvä...olen joskus kummastellut niiden käyttäjiä ja ihmetellyt, eikö koira muuten opi.Vedonestovaljaista tuskin piittaa etää sellainen luupää. Mitä' enemmän kokemusta tulee, sit'ä vähemmän kuvittelen tietäväni saatikka en' enää arvostele ja vähättele muiden ongelmia.
        Rakastan lenkkeilyä koiran kanssa, mutta tästä on ilo kaukana. Varmaan sekin vaikuttaa, että olen valmiiksi vihainen jo ulos lähtiessä ja vaikken sitä näytä, aistii koira sen varmaan.
        Kiitos muuten jo parille vastanneelle. Hyviä ideoita!

        Kultsi on muuten melko helppo koira, mutta tuo vetäminen on kyllä ongelma kun se on niin riski koira. Kuonopannan luulisin auttavan, koska ei se koira varmaan pidä siitä, kun se vetää niin sen pää kääntyy tai menee maata kohti. Ahkerasti kokeilet kaikkia keinoja, niin eiköhän onnistu.


      • uros kultsi
        Koirien ystävä kirjoitti:

        Kultsi on muuten melko helppo koira, mutta tuo vetäminen on kyllä ongelma kun se on niin riski koira. Kuonopannan luulisin auttavan, koska ei se koira varmaan pidä siitä, kun se vetää niin sen pää kääntyy tai menee maata kohti. Ahkerasti kokeilet kaikkia keinoja, niin eiköhän onnistu.

        Oma kultsini (uros, 11kk, iso kokoinen) veti aivan kauheasti nuorempana ja puri hihnaa. Minulla oli kolme eri konstia joita käytin ja koira oppi aika nopeasti. Otin joko pannasta kiinni, pyöräytin sitä käteni ympärille, jotta menisi tiukemmalle ja nostin kevyesti, niin että etujalat nousivat HIEMAN MAASTA (ei kuitenkaan pitkää aikaa, koska kultsi on iso ja jos sitä alkaa roikottamaan sen henkitorvi voi vaurioitua!! Vain vähän koira saatta ehkä yskäistä sen jälkeen,). Silloin käytin tavallista pantaa ja koira oppi nopeasti kuuntelemaan kaulaan kohdistuvat kommunikoinnit (nykäisyt yms.). Myöhemmin olen siirtynyt puolikuristavaan, mutta jos on sellainen panta, on muistettava ettei nosta koiraa!!
        Toinen vaihtoehto on kevyt näpäytys kuonolle ja suoraa silmiin tuikottamista. Älä katso vastaan tulijaa, joten koira (ainakin omani) kiinnitti paremmin huomion minuun...
        Kolmas vaihtoehto on, että menet reippaasti koiran eteen, otat molemmilta puolilta pammasta kiinni, pyöräytät sen niin kireälle kuin voit (ei kuitenkaan niin, että koira alkaa yskiä ja näyttää hirttyvän) ja olet kohteen (käveliän yms.) edessä, niin ettei koira näe sitä, se koittaa kyllä kurkkia, mutta tee kaikkesi ettei se näkisisi sitä...
        Ja myös tuo nykäisy ja pysähdys, joita aijemmin ehoteltiin on hyviä, muttei kuitenkaan auttanut omani kanssa, nykyään kuuntelee niitä, silloin veto aikoihin ei...
        onnea ja koitahhan saada koirastasi yhtä ihana lenkeillä, kuin on muulloinkin... :)


      • notwearings
        uros kultsi kirjoitti:

        Oma kultsini (uros, 11kk, iso kokoinen) veti aivan kauheasti nuorempana ja puri hihnaa. Minulla oli kolme eri konstia joita käytin ja koira oppi aika nopeasti. Otin joko pannasta kiinni, pyöräytin sitä käteni ympärille, jotta menisi tiukemmalle ja nostin kevyesti, niin että etujalat nousivat HIEMAN MAASTA (ei kuitenkaan pitkää aikaa, koska kultsi on iso ja jos sitä alkaa roikottamaan sen henkitorvi voi vaurioitua!! Vain vähän koira saatta ehkä yskäistä sen jälkeen,). Silloin käytin tavallista pantaa ja koira oppi nopeasti kuuntelemaan kaulaan kohdistuvat kommunikoinnit (nykäisyt yms.). Myöhemmin olen siirtynyt puolikuristavaan, mutta jos on sellainen panta, on muistettava ettei nosta koiraa!!
        Toinen vaihtoehto on kevyt näpäytys kuonolle ja suoraa silmiin tuikottamista. Älä katso vastaan tulijaa, joten koira (ainakin omani) kiinnitti paremmin huomion minuun...
        Kolmas vaihtoehto on, että menet reippaasti koiran eteen, otat molemmilta puolilta pammasta kiinni, pyöräytät sen niin kireälle kuin voit (ei kuitenkaan niin, että koira alkaa yskiä ja näyttää hirttyvän) ja olet kohteen (käveliän yms.) edessä, niin ettei koira näe sitä, se koittaa kyllä kurkkia, mutta tee kaikkesi ettei se näkisisi sitä...
        Ja myös tuo nykäisy ja pysähdys, joita aijemmin ehoteltiin on hyviä, muttei kuitenkaan auttanut omani kanssa, nykyään kuuntelee niitä, silloin veto aikoihin ei...
        onnea ja koitahhan saada koirastasi yhtä ihana lenkeillä, kuin on muulloinkin... :)

        tapauksessa noin!

        Ei valjaita tai normaalia pantaa. Hanki noutajahihna ja pujota se koirasi kaulaan. Ota hihna vasempaan käteen. Kun roikotat hihnaa kädessäsi (vasemmalla kädellä), koiran ja sinun kätesi väliin jää noin 15-20 cm hihnaa. Siihen mihin sormesi loppuvat hihnassa, tee solmu. Pidä aina solmusta kiinni ja koira vasemmalla puolellasi. Noutajahihna kiristyy ja aiheuttaa hetkellisen epämukavan tunteen koiran kaulassa. Kun se kävelee nätisti vasemmalla sivullasi, hihna on löysänä. Näin koira oppii itse missä kohdassa ja miten sen kannattaa kävellä. Jos koira siitäkin huolimatta yrittää vetää, voi nykäisyllä näyttää koiran oikean kävelypaikan.

        http://www.dogbreedinfo.com/images20/DogWalking2.jpg
        Tuossa oli lähinnä hakemaani kuva. Eli pidä kiinni koiranpuoleisesta hihnasta (älä molemmilla käsillä).

        Meillä on ollut useita kymmeniä kultsuja jotka sitkeästä pentuyrityksestä "älä vedä niin saat namin" huolimatta vetivät kun tulivat murkkuikään. Kaikille toimi tuo kertomani temppu. Naapurin cockeri oli myös kauhea vetämään, ei valjaat tms auttaneet. Kehoitin heitä ottamaan tekniikan käyttöön ja seuraavana päivänä naapuri tuli kiittämään, koira kulki vierellä hienosti.


      • yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
        Epätoivoinen_ kirjoitti:

        Pysähtyminen auttaa kun joku loittonee edellä, mutta jos kohde lähestyy, ei koirani välit'ä, elemmeko me pysähdyksissä. Kääntyily ei auta, kun aina jostakin joku tulee vastaan samantien. Pieni nykäisy on auttanut aiempiin koiriini, mutta tämä piutpaut välittää, ei koe sitä' epämiellyttäv'ksi.Saattaa vilkaista minua ja jatkaa. Kultsin pitäisi olla helppo koira, mutta mulla on ekat ongelmat nyt(aiemmin sakemanneja ja sheltti). Ruokaa saa kotonakin, namit eivät kiinnosta lenkillä. Mikä muuten on canny collari? Kuonopanta voisi olla hyvä...olen joskus kummastellut niiden käyttäjiä ja ihmetellyt, eikö koira muuten opi.Vedonestovaljaista tuskin piittaa etää sellainen luupää. Mitä' enemmän kokemusta tulee, sit'ä vähemmän kuvittelen tietäväni saatikka en' enää arvostele ja vähättele muiden ongelmia.
        Rakastan lenkkeilyä koiran kanssa, mutta tästä on ilo kaukana. Varmaan sekin vaikuttaa, että olen valmiiksi vihainen jo ulos lähtiessä ja vaikken sitä näytä, aistii koira sen varmaan.
        Kiitos muuten jo parille vastanneelle. Hyviä ideoita!

        Kyllä noutajalle aina ruoka maistuu sinulla taitaa vaan olla väärät namit mukana. Suosittelen että aINA KUN IHMISIÄ ESIM TULEE VAstAAN OTAT KOIRASI ISTUMAAN JA PIDÄT SITÄ MAKUPALALLA KATSEKONTAKTISSA SINUUN ELI KATOSTTE SILMIIN TOISIANNE ja heiluttelet siellä silmien korkeudella makupalaa (anteeksi tuo isokirjoitus jäi capslock hetkeksi päälle). eli esim. kuten tokossa seuraa käskyllä hyvä katsekontakti.


      • Epätoivoinen_?
        yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy kirjoitti:

        Kyllä noutajalle aina ruoka maistuu sinulla taitaa vaan olla väärät namit mukana. Suosittelen että aINA KUN IHMISIÄ ESIM TULEE VAstAAN OTAT KOIRASI ISTUMAAN JA PIDÄT SITÄ MAKUPALALLA KATSEKONTAKTISSA SINUUN ELI KATOSTTE SILMIIN TOISIANNE ja heiluttelet siellä silmien korkeudella makupalaa (anteeksi tuo isokirjoitus jäi capslock hetkeksi päälle). eli esim. kuten tokossa seuraa käskyllä hyvä katsekontakti.

        Kävin tänään ostamassa vedonestovaljaat. Heti huomasin, että ne estävät voimalliset nykäisyt. Tämä tapaus kyllä äkkiä varmaan piutpaut niillekkin, mutta nyt minulla on mahdollisuus treenata naru löysällä ohitusta siten, etten itse ole jännittynyt ja tartuta sitä koiraani. Ennen en sitä voinut tehdä, sillä koirani olisi ilman "naru tiukkaan, tukeva asento, kaikki voimani käytössä"- operaatiota vetänyt minut kumoon. Vastaantulevien koirien kohdalla minut pelastivat valjaat, ihmisten kohdalla loppulenkin aikana hihna jo pysyi löysällä, vaikka liikettä kohti vastaantulevaa olikin ja pää pyöri kuin puolukka: hössönhössön. Lenkin päätteeksi teimme lumityöt ja energiaa riitti. Tämä koira vaan on niin...energinen ikiliikkuja ja tähän mahdottomaksi kärjistyneeseen tilanteeseen vaikuttaa kyllä se, että sairastin putkeen flunssan ja vesirokon, sitten mielettömät pakkaset. Yhtäkkiä säännöllinen lenkkeily loppui moneksi viikoksi.


      • Epätoivoinen_?
        Epätoivoinen_? kirjoitti:

        Kävin tänään ostamassa vedonestovaljaat. Heti huomasin, että ne estävät voimalliset nykäisyt. Tämä tapaus kyllä äkkiä varmaan piutpaut niillekkin, mutta nyt minulla on mahdollisuus treenata naru löysällä ohitusta siten, etten itse ole jännittynyt ja tartuta sitä koiraani. Ennen en sitä voinut tehdä, sillä koirani olisi ilman "naru tiukkaan, tukeva asento, kaikki voimani käytössä"- operaatiota vetänyt minut kumoon. Vastaantulevien koirien kohdalla minut pelastivat valjaat, ihmisten kohdalla loppulenkin aikana hihna jo pysyi löysällä, vaikka liikettä kohti vastaantulevaa olikin ja pää pyöri kuin puolukka: hössönhössön. Lenkin päätteeksi teimme lumityöt ja energiaa riitti. Tämä koira vaan on niin...energinen ikiliikkuja ja tähän mahdottomaksi kärjistyneeseen tilanteeseen vaikuttaa kyllä se, että sairastin putkeen flunssan ja vesirokon, sitten mielettömät pakkaset. Yhtäkkiä säännöllinen lenkkeily loppui moneksi viikoksi.

        piti kiittää kaikista varteenotettavista vinkeistä, joita tämän ohessa kokeilen. Ongelma on yleinen ja rotuja on monia ja niissäkin jokainen oma yksilönsä, joten kaikella mielenkiinnolla luen jokaisen kokemuksia, joista kaikki voimme oppia. Ja kun nämä jutut ei aina onnistu, kuten "koirakuiskaajassa" neuvotaan, vaikka mahtava ohjelma onkin. Eikä siellä ole käsitelty tapausta "yliystävällinen kaikkien kaveri". Tämä tietysti seurausta mun kasvatuksesta, ei tuota vihaisia koiria. Sakemannit kuin lampaita ja vieraita vieroksuvasta sheltistäkin sain sosiaalisen. Se sitten selviö, että valmiiksi ystävällinen koira suorastaan pursuaa sitä:-( ...eläinkauppias lohdutteli, että isompi olisi ongelma, jos koira lähestyisi kaikkia vihaisesti.


      • pdosa
        Epätoivoinen_? kirjoitti:

        piti kiittää kaikista varteenotettavista vinkeistä, joita tämän ohessa kokeilen. Ongelma on yleinen ja rotuja on monia ja niissäkin jokainen oma yksilönsä, joten kaikella mielenkiinnolla luen jokaisen kokemuksia, joista kaikki voimme oppia. Ja kun nämä jutut ei aina onnistu, kuten "koirakuiskaajassa" neuvotaan, vaikka mahtava ohjelma onkin. Eikä siellä ole käsitelty tapausta "yliystävällinen kaikkien kaveri". Tämä tietysti seurausta mun kasvatuksesta, ei tuota vihaisia koiria. Sakemannit kuin lampaita ja vieraita vieroksuvasta sheltistäkin sain sosiaalisen. Se sitten selviö, että valmiiksi ystävällinen koira suorastaan pursuaa sitä:-( ...eläinkauppias lohdutteli, että isompi olisi ongelma, jos koira lähestyisi kaikkia vihaisesti.

        Ei pahalla, mutta koira ei ole yliystävällinen tai vähemmän ystävällinen. Kyse on siitä onko koiralle opetettu, miten vieraita tervehditään. Toiset tietenkin ovat kiinnostuneempia ihmisitä ja toisista koirista kuin toiset, mutta käytös ei johdu "yliystävällisyydestä".
        Koirasi on siis yli-innokkas muita ihmisiä kohtaan. Se ei ole mikään ystävällisen koiran perikuva vaan saattaa jopa aiheuttaa jossain vaiheessa käytösongelmia. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy :D ja onnea kouluttamiseen.


      • kultsutytön holhooja
        Epätoivoinen_? kirjoitti:

        Kävin tänään ostamassa vedonestovaljaat. Heti huomasin, että ne estävät voimalliset nykäisyt. Tämä tapaus kyllä äkkiä varmaan piutpaut niillekkin, mutta nyt minulla on mahdollisuus treenata naru löysällä ohitusta siten, etten itse ole jännittynyt ja tartuta sitä koiraani. Ennen en sitä voinut tehdä, sillä koirani olisi ilman "naru tiukkaan, tukeva asento, kaikki voimani käytössä"- operaatiota vetänyt minut kumoon. Vastaantulevien koirien kohdalla minut pelastivat valjaat, ihmisten kohdalla loppulenkin aikana hihna jo pysyi löysällä, vaikka liikettä kohti vastaantulevaa olikin ja pää pyöri kuin puolukka: hössönhössön. Lenkin päätteeksi teimme lumityöt ja energiaa riitti. Tämä koira vaan on niin...energinen ikiliikkuja ja tähän mahdottomaksi kärjistyneeseen tilanteeseen vaikuttaa kyllä se, että sairastin putkeen flunssan ja vesirokon, sitten mielettömät pakkaset. Yhtäkkiä säännöllinen lenkkeily loppui moneksi viikoksi.

        Mukavaa että lenkkeilynne on helpompaa.Tuli vain mieleen et meijän kultsi on myös aika energinen ja poukkoilee aina välillä lenkillä olessa, niin meillä on käytössä vetovaljaiden lisäksi fleksi. Se antaa lisää liikkimatilaa. Meillä on aina ollut koiria mutta tämä on ollut paras keino meillä ainakin. Ja toki meillä koirat saa juosta metässä vapaasti koska tulevat sitten kutsusta takaisin. Hyviä lenkkejä teille kahdelle.


    • m

      Meillä kultsineiti vetää kans aina kun näkee jotain kiinnostavaa. Aluksi se kiinnostava oli toinen koira tai ihmisiä, sitten siirryttiin kiinnostumaan kaikesta mahdollisesta roskapöntöistä lumikasoihin. Neiti on kovasti ruuan perään, mutta noissa tilanteissa ois voinu vaikka hk:n sinistä heiluttaa kuonon edessä eikä olis kiinnostanut. Kaikki mahdolliset kokeiltiin ja nyt lopulta näyttää tepsineen suihkepullo. Eikä tarvinnut kun muutamaan kertaan suihkauttaa nokalle kun aloitti vetämisen niin ymmärsi, että on parempi olla riehumatta. Nykyään riittää jo, että ärähtää koiralle, jos se meinaa kiinnostua vastaantulijoista ja neiti istahtaa maahan maahan ilmeisesti sen mahdollisen vesisuihkun pelossa.

      • Epätoivoinen_

        PDOSA, tervehtimisessä myös harjoittelemista...hitaasti opimme. Kultsun kasvattamista ja sen keskittymiskykyä häiritsevät myös kaikki, mikä pitää ottaa suuhun ja hajut...KAIKKI pitää tutkia...ja sitten...hölmistynyt katse "aijaa, mitä sää sanoitkaan, mitä sää sitä narua nyit, äläläs nyt hötkyile, kun nuuhkasen ensin tuota ojaa, jaa mutta pulahdanpa siellä kylvyssä samalla, noniin mitä sää sanoitkaan?" ARRRRGH! Mikään muu kuin kultsu ei voi olla niin viattoman hölmistyneen pihalla kaikesta...kun esim. sakemannille ja sheltillekkin yhdessä työskentelyssä jää kaikki muu ulkopuolelle. Kai se siitä sitten...joskus...


      • KokeileKieltämistä
        Epätoivoinen_ kirjoitti:

        PDOSA, tervehtimisessä myös harjoittelemista...hitaasti opimme. Kultsun kasvattamista ja sen keskittymiskykyä häiritsevät myös kaikki, mikä pitää ottaa suuhun ja hajut...KAIKKI pitää tutkia...ja sitten...hölmistynyt katse "aijaa, mitä sää sanoitkaan, mitä sää sitä narua nyit, äläläs nyt hötkyile, kun nuuhkasen ensin tuota ojaa, jaa mutta pulahdanpa siellä kylvyssä samalla, noniin mitä sää sanoitkaan?" ARRRRGH! Mikään muu kuin kultsu ei voi olla niin viattoman hölmistyneen pihalla kaikesta...kun esim. sakemannille ja sheltillekkin yhdessä työskentelyssä jää kaikki muu ulkopuolelle. Kai se siitä sitten...joskus...

        Treffasin kerran kundin, jonka kanssa olin keskustellut netissä hänen kultaisestaan ja sen vetämisestä muutamia kertoja. Hän oli kuulemma koittanut kieltää koiraa jne jne jne.. No, jundi nakkas hihnan toisenpään mulle ja tein kultaisen kanssa hetken "töitä" jonka jlk kultsi käveli mun vierellä tyynenä vetämättä.

        En vaan yksinkertaisesti päästänyt koiraa etenemään kun se edes yritti kohta lähteä vetämään. Kun näin sen eleistä, että kohta se taas ryntää, kielsin ja pysähdyin. Helposti alle 50m tätä samaa toistaen kultainen huomasi, että pääsee eteenpäin vain käyttäytymällä siivosti.

        Opastin kundia koiran kanssa että missä tilanteissa kielto ja pysähdys tulee ja homma alkoi sujumaan. Kundi kuitenkin laittoi myöhemmin kommenttia, että koira vetää jälleen kuin höyryjuna eikä hän saa koiraan kontaktia.. HUOH!!! >:/

        Sama ongelma on mun tutulla ja sen koiralla jota käyn välillä ulkoiluttelemassa. Kyllä se koira mun kanssa kävelee rentona hihnan kiristymättä ja istuu rauhallisesti odottamaan jos pysähdyn. Omistajallaan se kuitenkin kiskoo minne tykkää ja isäntä menee perässä. Miten ei aikuinen mies muka saa jotain pientä 17-kiloista piskiä kulkemaan nätisti? Tässäkin ongelmana vaan se, ettei omistaja viitsi edes kieltää. Kokee vetämisen ongelmaksi, muttei työstä ongelmaa pois.


      • on käytössä
        KokeileKieltämistä kirjoitti:

        Treffasin kerran kundin, jonka kanssa olin keskustellut netissä hänen kultaisestaan ja sen vetämisestä muutamia kertoja. Hän oli kuulemma koittanut kieltää koiraa jne jne jne.. No, jundi nakkas hihnan toisenpään mulle ja tein kultaisen kanssa hetken "töitä" jonka jlk kultsi käveli mun vierellä tyynenä vetämättä.

        En vaan yksinkertaisesti päästänyt koiraa etenemään kun se edes yritti kohta lähteä vetämään. Kun näin sen eleistä, että kohta se taas ryntää, kielsin ja pysähdyin. Helposti alle 50m tätä samaa toistaen kultainen huomasi, että pääsee eteenpäin vain käyttäytymällä siivosti.

        Opastin kundia koiran kanssa että missä tilanteissa kielto ja pysähdys tulee ja homma alkoi sujumaan. Kundi kuitenkin laittoi myöhemmin kommenttia, että koira vetää jälleen kuin höyryjuna eikä hän saa koiraan kontaktia.. HUOH!!! >:/

        Sama ongelma on mun tutulla ja sen koiralla jota käyn välillä ulkoiluttelemassa. Kyllä se koira mun kanssa kävelee rentona hihnan kiristymättä ja istuu rauhallisesti odottamaan jos pysähdyn. Omistajallaan se kuitenkin kiskoo minne tykkää ja isäntä menee perässä. Miten ei aikuinen mies muka saa jotain pientä 17-kiloista piskiä kulkemaan nätisti? Tässäkin ongelmana vaan se, ettei omistaja viitsi edes kieltää. Kokee vetämisen ongelmaksi, muttei työstä ongelmaa pois.

        Easy walk professional vedonestovaljaat ja koira pysyy helposti hallinnassa. Voi taluttaa vaan parilla sormella ja ohitukset sujuu tosi hienosti. Kun yritin kouluttaa koiraa pois vetämästä mulla paloi hermo tosi pahasti, vaikka muuten olen tosi kärsivällinen koirieni kanssa. Eli kyseinen koulutusmetodi, jossa pysähdellään ja nyppästään ei vaan sopinut omistajalle ja koirat veti edelleen. Sitten hankin Easy walkit ja veto loppui. Nykyään on ihmettelen niitä omistajia jotka jaksaa roikkua vetävän koiran perässä.


      • kultainennoutaja----
        on käytössä kirjoitti:

        Easy walk professional vedonestovaljaat ja koira pysyy helposti hallinnassa. Voi taluttaa vaan parilla sormella ja ohitukset sujuu tosi hienosti. Kun yritin kouluttaa koiraa pois vetämästä mulla paloi hermo tosi pahasti, vaikka muuten olen tosi kärsivällinen koirieni kanssa. Eli kyseinen koulutusmetodi, jossa pysähdellään ja nyppästään ei vaan sopinut omistajalle ja koirat veti edelleen. Sitten hankin Easy walkit ja veto loppui. Nykyään on ihmettelen niitä omistajia jotka jaksaa roikkua vetävän koiran perässä.

        Hei,

        Osta itsellesi Turid Rugaasin kirjat Rauhoittavat signaalit ja kiskomatta paras , sain oman koirani oppimaan näiden kirjojen vinkeillä. Lenkkeilystä on tullut taas kivaa !!!


    • samira77

      Kokeike kuonopantaa. Meillä loppu vetäminen siihen.

      • sefuseefferi

        Saksanpaimenkoira veti.. ei mitenkään paljoa, mutta sillai häiritsevän verran just. Kurkkaria testasin, se oli aika huono, ei toimi pidempi karvaisella koiralla ollenkaan. Sitten laitoin kuonopannan, tai remmin, miten nyt asian ilmaisee. Ja kyllä menee hienosti nyt =) Ekat 100m lenkille lähdöstä on aina pientä kuonon räpeltämistä, kun yrittää pois sitä tassuilla, mutta kyllä se sit hoksaa että ei tuo tänäänkään lähde irti vaikka mitä tekis, ja sit haistellaankin jo normaalisti :)
        Suosittelen. Ja mitä tulee valjaisiin, niin ainakaan kaverin dalmiksella ei auttanut yhtään vetoon, mutta kun laittoi kuonoremmin, niin homma alkoi skulaan =)

        Ainoa miinus on tuon kuonopannan muoviset liittimet, niihin täytyy kehitellä joku varajärjestelmä, ettei ikävässä tilanteessa muovi anna periksi.


    • Hellekesää

      Minkä ihmeen takia olet tilanteen tuohon päästänyt ??
      Nyt siin onkin sinulla päänvaivaa millä sen lopetat. Minä ostaisin nahkaisen kuristuspannan ja kunnollisen nahkahihnan, ja sitten perinteisellä nykäisykoulutuksella alottaisin. Tosin näistä uusista koulutusnikseista loistavin idea on kolinapurkki, itse tein sellaisen cocispurkista ja aa-pattereista, voisi ajatella että kun koirasi ilähtee vetämään ja ei kuule eikä näe mitään, heität aika napakasti sen purkin koiran jalkoihin ja sanot lujasti että EI! Jos se ei auta, heität kohti, esim takamuksille.Ja sinun pitää seurata koirasi käytöstä, ja juuri kun näet että veto on alkamassa, sanot EI ! Kieltäminen on täysin turhaa kun se on jo menossa, se ei silloin sinua kuuntele. Noutajahihna on hyvä silloin kun koirasi jo osaa käyttäytyä, mutta tartu toimeen nyt, siihen pysähdysjuttuun en usko, mutta kokeillahan voit, mutta mikään ei auta ellet saa koiraasi kuuntelemaan sinua, siinä kolinapurkista voisi olla apua, ja tottakai se pelästyy ensin, niin se on tarkoituskin, se hetki sinun on sitten osattava käyttää ja saada koira kuuntelemaan sinua.

    • kultsimamma

      Minä niin tiedän ton tunteen ! Kotona 3 vuotias kultsi uros. Pentu aikana tuli tehtyä se juurikin se virhe että ajattelin kyllä sen ehtii opettaa :) Tosi koira on meidän perheen ensimmäinen ja tieto taitokaan ei ollut niin kovin vahva silloin. Mieheni on vahva ja hänen mielestään koira ei vetänyt 1 vuotiaana juurikaan, mutta kun tulin kolmanne kerran talvella kotiin poski ruvella tai polvi auki niin hän uskoi että koira todella vetää :) Sitä kuono pantaakin kokeiltiin, mutta meidän herra ei suostunutkaan kävelemään sen kanssa...maanittelin koiraa etupihaa pidemmälle kaikin konstein 5 päivää, siinä se kesäloma melkein menikin ! Nyt kun muutimme vuosi sitten uuteen paikkaan hommasin noutaja hihnan ja koira todella oppi kuin itsestään. Välillä reihaantuu mutta silloin istutaan ja katsotaan silmiin ja jutellaan hetki. Muistan niin hyvin tuon ajan kun kaikki vastaantulijat ovat niin super ihania ihmisiä että miitä on ihan pakko päästä suukottamaan, meillä toimi siihen namit...hammastikkuja pieniksi palasiksi pussiin, niistä meidän poika seisoo vaikka päällään. Yritin monesti tuota paikallaan oloakin kun koira vetää, mutta ei siitä ole mitään hyötyä kun koira ei ole huomaavinaan...saataa mennä 10 minuuttiakin ja ei mitään katse kontaktia. Toki kaikki hekin ovat omalaatuisia, mutta ilmeisesti myös hyvin samanlaisia....iän myötä rauhoituu onneksi. Muista oma asenteesi, joka taitaa olla vaikeampaa kuin koiran opettaminen...muista itse monesti itkeneeni kun mikään ei tuntunut menevän koteloon vaikka kuinka yritin. Onhan meissä ihmisissäkin eroja niin koira emoina kuin äiteinäkin, kuka kasvattaa milläkin tavalla. Lapset on siitä helppoja että ne alkaa jossain kohtaa ymmärtämään puhetta ! Yhtä kaikki osta nuotajahihna ja hyvää syskyn jatkoa, terkkuja koirallesi !!

    • kaksi koiraa

      Muista, että noutajahihnaa ei saa sitoa puuhun tai mihinkään kiinteään, koska koiralle voi tulla nikamavamma jos se yhtäkkiä kiskaisee.

    • Ompas oivia vinkkejä:) Mulla on 8kk ikänen neitonen joka vetää lenkillä melkosesti. Pysähtymistä on kokeiltu..ei mitään apua. Pyydettäessä katsoo silmiin....mut ei silloin kun toinen koira on lähellä.Mulla oli ennen tätä kultasta mastiffi-poika, joka kans yritti vetämistä.Siltä sain tavan kitkettyä ennen ku paino 100 kiloo,oli vaan pakko keksii keino...sille tehos kolinapurkki.Tähän kultsuun en kuiteskaa lähtis sitä kokeileen ko on joteski aranlainen muuten....ei pelkää ihmisiä eikä toisia koiria, mut melkeen matelee ku sanoo...hyi,mitäs teit...ja jatkaa vetämistä tovin kuluttua. Olen ajatellut noutajapantaa,ja nyt näiden lukemieni kommenttien innostamana sellasen hankin:) Ja toivon että sillä sais avun :)

    • Räntää sataa

      Kultsu on siinäkin mielessä niin kultsu, että joskus se sen ystävällisyyskin on jonkunlaista junttiutta, se vaan naama naurussa ja nuolla lipsautellen on,että elä nyt hermostu, minä vaan äkkiä tuosta käyn haistelemassa, ja jättää korvat jalkojesi juureen,ja menee minne on mennäkseen.
      Silloin kannattaa vähän tiukentaa sävyä ja sanoa että nyt jos on henki kallis, kuuntelet. Ei kultsu siitä mene rikki. Mutta toki täytyy oman koiransa luonne tuntea, koiraa ei saa koskaan uhkailla niin että luotto menee ohjaajaan. Omani on vaan niin rauhallinen ja vakaa, että sille sopii järeämmätkin otteet jos on tarvista. Tosin sitä tarvetta on mahdottoman vähän. Nykyään.

    • eevis

      Meillä 1v 10kk kultsu uros, Vetänyt ihan pienestä pitäen. Vajaa vuosi sitten saatiin kuonopanta ja lenkillä käynti on ihan erilaista, Oikeaoppisesta remmi pitäisi laittaa leuan alle mutta meillä toimii paremmin kun laittaa niskaan. Suosittelen-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe