Efexor(venlafaksiini) ja imetys

imetys+lääkkeet

Moikka,

vauva on nyt 4vko vanha ja eilen vaihdoin citalopramit venlafaksiiniin koska totesin että oman hyvinvointini kannalta tämä on parempi ratkaisu. Netistä löysin erään TYKSin gynekologin tekemän listan lääkkeistä joita voi käyttää imetyksen aikana ja venlafaksiini oli näissä, lisäksi soitin teratologiseen tietopalveluun, josta myös sanottiin että voi käyttää, vaikka lääke erittyykin maitoon. Onko kenelläkään kokemusta? Vähän epävarma olo edelleen tuosta vaihdoksesta on, mutta tässä kohtaa olen sitä mieltä, että oman jaksamiseni kannalta parempi vaihtaa mulle tehokkaampaan lääkkeeseen (käytin efexoria ennen raskautta).

2

1080

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuleva äiti

Minulla on ollut käytössä tuo citalopram jo pari vuotta ja minulle sanottiin, että ennen synnytystä olisi hyvä lopettaa kokonaan. Käytössä on minimiannos tällä hetkellä. Minkälainen lääke tuo venlafaksiini on? Itse käytän lääkettä paniikkihäiriöön, mutta tuntuu, että citalopramin minimiannos ei riitä, mutta lääkäri ei ole antanut lupaa nostaa annosta. Voikohan sitä nostaa synnytyksen jälkeen? Tietoa minullekin, kiitos!
      Ehdottomasti samaa mieltä tuon oman jaksamisen kannalla!

• ap

ennen synnytystä koitin olla ilman 1kk mutta ei onnistunut, makasin kotona enkä tehnyt mitään, itkeskelin. Aloitin uudelleen, citalopram meni 20mg 1x1. Sen takia ne kannattais lopettaa ennen synnytystä koska vastasyntyneelle voi tulla oireita niistä, lähinnä väsymystä, huonosti syömistä tms. Jotkut pahimmat voivat ilm joutua myös letkuruokintaan. Omani oli hieman hiljainen pari ekaa päivää, mutta sen jälkeen ihan normaali terve vauva. Venlafaksiinia en raskauden aikana käyttäisi. Citalopram on SSRI eli pelkästään serotoniinin takaisinoton estäjä, venlafaksiini on SNRI eli serotoniinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjä, itselläni ainakin tehokkaampi, antaa lisäpotkua päivään, energiaa. En osaa sanoa, miten vaikuttaa paniikkihäiriöön koska itselläni on "pelkkä" masennus.
        Mun mielestä citalopramin voi nostaa synnytyksen jälkeen mutta kannattaa soittaa sinne teratologiseen tietopalveluun tai googlettaa ja katsoa lääkeyhteenveto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 578
      9391
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      2405
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      188
      1535
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1277
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      960
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      897
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      72
      814
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      812
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      762
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      662
    Aihe