Ruokamyrkytys?

Sairastunut

Olimme Viking Linen risteilyllä maanantaina. Tulin tiistai aamuna kipeäksi ja pahoinvointi jatkuu edelleen.
Oireet viittaavat ruokamyrkytykseen. Onko täällä muita tuona tai muuna aikana laivalla sairastuneita? vai olisiko tämä jotain muuta, esim. perus mahatauti joka sattui tulemaan helvetin huonoon aikaan ja päätti pilata reissuni täydellisesti.
Tosiaan söimme illalla lounasbuffetin ja siitä noin 7-9 tuntia alkoi oksentelu yms. Kuumeesta en tiedä, nyt sitä ei ainakaan ole. Tosin olo laivalla oli sen mukainen, että olisi voinutkin olla.

Ja teille jotka haluatte vaan vittuilla, voitte jättää kirjoittamatta mielipiteenne, koska krapulaa tämä ei voi olla.

Kiitos kuitenkin teille jotka viitsitte kommentoida! Ja hyvää uutta vuotta! :)

29

6421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sairastunut

      Täytyypä lisätä vielä että olimme Helsinki-Tallinna risteilyllä, Viking XPRS laivalla..

      Muuten matka sujui hyvin, se alku. Valittamista ei ole varsinkaan henkilökunnasta. Ainoastaan tämä sairastuminen on ainoa varjopuoli.
      Tälle laivalle lähden uudemman kerran, katsoo vain mitä syö jne.

    • joo joo ja taas!

      En vittuile, vaan ihmettelen ettet edes osannut kertoa millä laivalla ja reitillä olit pesemättöminesi käsinesi.
      Yleensä aina myös nämä "ruokamyrkytyksesi" sattuvat viikingillä!

      Ei krapulaa mutta kun jättää henk. koht. hygienian ....

      • Sairastunut

        Voi luoja..
        No käsiä pesin aika usein reissun aikana käsidesin käyttöä USEIN, joten tästä se ei voi johtua.
        Tekisi mieli sanoa mitä sinusta ajattelen, mutta sen verran aikuinen kun olen niin jätän sanomatta.
        Kiitos turhasta kommentoinnistasi.


      • Sairastunut

        "Yleensä aina myös nämä "ruokamyrkytyksesi" sattuvat viikingillä!"

        No lisättäköön nyt vielä että ensimmäistä kertaa tällä laivalla olin, ja ensimmäistä kertaa myös sairastuin laivalla ollessani. Tosiaan krapulaa tämä ei voi olla koska olen absolutisti.


      • joo joo ia taas!
        Sairastunut kirjoitti:

        Voi luoja..
        No käsiä pesin aika usein reissun aikana käsidesin käyttöä USEIN, joten tästä se ei voi johtua.
        Tekisi mieli sanoa mitä sinusta ajattelen, mutta sen verran aikuinen kun olen niin jätän sanomatta.
        Kiitos turhasta kommentoinnistasi.

        Ei niinkään turha kuin narinasi, et ottanut edes asiasta selvää kuten matkaaja.n kommentista varmasti huomaat, ruokamyrkytys ilmottaa olemassa olostaan toisin kuin kuvittelit.

        Niin kerrohan sen verran aikuisena mitä oikein ajattelit kun tuli asiasta enempi selvyyttä


      • Sairastunut
        joo joo ia taas! kirjoitti:

        Ei niinkään turha kuin narinasi, et ottanut edes asiasta selvää kuten matkaaja.n kommentista varmasti huomaat, ruokamyrkytys ilmottaa olemassa olostaan toisin kuin kuvittelit.

        Niin kerrohan sen verran aikuisena mitä oikein ajattelit kun tuli asiasta enempi selvyyttä

        No otappas itse asiasta selvää. Ruokamyrkytys ei välttämättä tule heti tunnin kuluessa kuten täällä on kirjoitettu. Turhaan kitiset täällä, jos ei ole muuta tekemistä ku valittaa muille.
        Ja katsotaan sitten uudelleen kun lääkäristä tulee tulokset.


    • Matkaaja.

      et saanut laivalta ruokamyrkytystä. Tuo aika kun on liian lyhyt.

      Mikäli ruoka olisi ollut pilaantunutta (saastunutta), olisi sen pilaantumisasteen oltava hyvin suuri, jolloin sen havaitsee heti mausta. Muutoin bakteerien lisääntyminen vie enemmän aikaa.

      • puumerk

        yleensä nopeasti syömisen jälkeen. Ei yleensä esim. päivän päästä pilaantuneen ruoan syömisestä.
        Ruoasta ei pakosti haista tai maista onko siinä sairastuttavia bakteereita.
        Bakteerit lisääntyyvät todella nopeasti oikeissa olosuhteissa.
        Oksennustautia on liikkeelle.


      • doconthehouse
        puumerk kirjoitti:

        yleensä nopeasti syömisen jälkeen. Ei yleensä esim. päivän päästä pilaantuneen ruoan syömisestä.
        Ruoasta ei pakosti haista tai maista onko siinä sairastuttavia bakteereita.
        Bakteerit lisääntyyvät todella nopeasti oikeissa olosuhteissa.
        Oksennustautia on liikkeelle.

        "Aika ruokamyrkytyksen aiheuttavan tuotteen nauttimisesta oireiden ilmenemiseen riippuu ruokamyrkytyksen aiheuttajasta: äkilliset myrkytysoireet voivat ilmetä jo noin tunnin kuluttua, kun virus- ja bakteeritautien itämisaika voi olla useita päiviä. Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttamassa listerioosissa itämisaika voi olla jopa useita viikkoja."
        Wiki tietää....


      • Sairastunut
        puumerk kirjoitti:

        yleensä nopeasti syömisen jälkeen. Ei yleensä esim. päivän päästä pilaantuneen ruoan syömisestä.
        Ruoasta ei pakosti haista tai maista onko siinä sairastuttavia bakteereita.
        Bakteerit lisääntyyvät todella nopeasti oikeissa olosuhteissa.
        Oksennustautia on liikkeelle.

        Ja kuten sanoin aiemmin, oksentelu sun muu alkoi 7-9 tuntia ruokailusta.


      • Matkaaja.
        Sairastunut kirjoitti:

        Ja kuten sanoin aiemmin, oksentelu sun muu alkoi 7-9 tuntia ruokailusta.

        jos olisit siitä safkasta sairastunut, olisit sen maistanut.

        Mitä lekiri sanoi?


      • iskee
        doconthehouse kirjoitti:

        "Aika ruokamyrkytyksen aiheuttavan tuotteen nauttimisesta oireiden ilmenemiseen riippuu ruokamyrkytyksen aiheuttajasta: äkilliset myrkytysoireet voivat ilmetä jo noin tunnin kuluttua, kun virus- ja bakteeritautien itämisaika voi olla useita päiviä. Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttamassa listerioosissa itämisaika voi olla jopa useita viikkoja."
        Wiki tietää....

        että, ruokamyrkytys iskee yleensä nopeasti syömisen jälkeen. Ei yleensä esim. päivän päästä pilaantuneen ruoan syömisestä.
        Eli yleensä tulee nopeasti.
        Ja se on kai sitten ihan sama mikä oksettaa jos oireet tulevat viikkojen päästä pilaantuneen ruoan syömisestä. Vaikea jäljittää bakteerin lähdettä, eikö?
        Perinteinen oksennustautihan on virustauti? Ja sitä on nyt liikkeellä.


      • iskee
        Matkaaja. kirjoitti:

        jos olisit siitä safkasta sairastunut, olisit sen maistanut.

        Mitä lekiri sanoi?

        eli bakteerit alkavat lisääntymään rajusti vatsassa. Ja juuri sen takia sairastuu ja ökää


      • iskee
        iskee kirjoitti:

        eli bakteerit alkavat lisääntymään rajusti vatsassa. Ja juuri sen takia sairastuu ja ökää

        Bakteerit siis lisääntyvät, jopa rajahdysmäisesti, ruoassa oikeissa olosuhteissa.
        Ruokamyrkytyksen voi aiheuttaa bakteerit (useita), home, sienimyrkyt, salmonella jne.


    • vähän faktaa

      Ruokamyrkytys voi alkaa pian ruokailun jälkeen tai vasta useamman päivän viiveellä. Riippuu taudinaiheuttajasta missä vaiheessa oireet alkavat, onko kyseessä virus vai bakteeri. Myös oiraiden laatu ja sairaspaäivien pituus vaihtelee, jotkut viruksen aiheuttamat oireet menevät ohi nopeastikin, toisinaan tauti voi kestää pitkäänkin.

      Ruoka voi näyttää, maistua ja tuoksua hyvältä, sen perusteella ei voi arvioida sisältääkö se jotain taudinaiheuttajia.

    • Sairastunut

      Jotain selvennystä asiaan. Eli mikään allerginenreaktio ei ollut kyseessä, ei mahatauti, eikä siis krapulakaan koska en juo.
      Lääkäri epäili jonkinlaista ruokamyrkytystä (?) koska oireet viittaavat vahvasti siihen ja omasta hygieniasta olen huolehtinut erittäin hyvin. Tosin tämä meidän pikku arvauskeskus voi olla myös väärässä. Ja kuten aiemmin täällä mainittua, ruoasta ei välttämättä maista/haista jos se on pilaantunutta eli jos siinä on bakteereja. Ja tosiaan epäili, eli täysin varma ei ollut.

      Nyt sitte sinä joka täällä vain valitat asioista voit pitää sen turpas kiinni! Ihan ku täällä ei ois jo tarpeeksi paha olo ilman sinun vaikeaa elämääsikin.

      Toivon, että asia on loppuun käsitelty, koska alunperin aloin vain kyselemään onko muita sairastuneita.
      Mahassa velloo edelleen, mutta oksentaa ei ole tarvinnut enää.

      • frMe

        ...vai olitko ainoa henkilö koko laivassa joka söi ko.sapuskaa ???


      • Sairastunut
        frMe kirjoitti:

        ...vai olitko ainoa henkilö koko laivassa joka söi ko.sapuskaa ???

        No itse luotan mitä lääkäri sanoo. Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä.

        Ja omasta porukasta olin ainoa joka söi kalaa ja kanaa. Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan ihmiselle että terve mitähän söitte laivalla ku kiinnostaa niin vitusti muitaki ihmisiä.

        Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin.


      • lopetajotollo
        Sairastunut kirjoitti:

        No itse luotan mitä lääkäri sanoo. Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä.

        Ja omasta porukasta olin ainoa joka söi kalaa ja kanaa. Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan ihmiselle että terve mitähän söitte laivalla ku kiinnostaa niin vitusti muitaki ihmisiä.

        Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin.

        "Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä."
        Ei tietenkään, muuten vain kyselet....

        "Ja omasta porukasta olin ainoa joka..."
        Kukaan muu laivalla ollut ei syönnyt ko. sapuskaa ??
        Vai olitteko laivan ainoat matkustajat ??

        "Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan..."
        Ei tarvitse. Jos jotain ruokamyrkytykseen viittaavaakin olisi ollut,
        se olisi kerrottu mediassa, isoilla kirjaimilla.

        "Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin. "
        En olisi tuosta ihan varma, fyysisesti ehkä.....


      • öltsi
        lopetajotollo kirjoitti:

        "Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä."
        Ei tietenkään, muuten vain kyselet....

        "Ja omasta porukasta olin ainoa joka..."
        Kukaan muu laivalla ollut ei syönnyt ko. sapuskaa ??
        Vai olitteko laivan ainoat matkustajat ??

        "Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan..."
        Ei tarvitse. Jos jotain ruokamyrkytykseen viittaavaakin olisi ollut,
        se olisi kerrottu mediassa, isoilla kirjaimilla.

        "Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin. "
        En olisi tuosta ihan varma, fyysisesti ehkä.....

        Kateellisten panettelua. Mene hoitoon ja hanki elämä vitun nulikka.

        Tsempii sulle sairastunut. Itte myös kippeenä tuon reissun jälkeen. Uuden vuoden suunnitelmat meni uusiks ja sairaalasta pääsin juuri pois. Ruokamyrkytys meikäläisellä.
        Ei kannata välittää mitä paskaa nää muut sopertaa, tai eräät. Naurettavaa mutta minkäs teet.

        Itelläkään ei oo muuten reissusta paha maku, että uutta reissuu varaamaan piakkoin :)


      • maijapoppanen
        lopetajotollo kirjoitti:

        "Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä."
        Ei tietenkään, muuten vain kyselet....

        "Ja omasta porukasta olin ainoa joka..."
        Kukaan muu laivalla ollut ei syönnyt ko. sapuskaa ??
        Vai olitteko laivan ainoat matkustajat ??

        "Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan..."
        Ei tarvitse. Jos jotain ruokamyrkytykseen viittaavaakin olisi ollut,
        se olisi kerrottu mediassa, isoilla kirjaimilla.

        "Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin. "
        En olisi tuosta ihan varma, fyysisesti ehkä.....

        Joo hanki elämä jos ei oo muuta tekemistä ku haukkua muita täällä.
        Tämä "Sairastunut" vaan on kysellyt apua muilta. Vittu mitä touhua!


      • Sairastunut
        lopetajotollo kirjoitti:

        "Muiden mielipiteillä ei ole nyt merkitystä."
        Ei tietenkään, muuten vain kyselet....

        "Ja omasta porukasta olin ainoa joka..."
        Kukaan muu laivalla ollut ei syönnyt ko. sapuskaa ??
        Vai olitteko laivan ainoat matkustajat ??

        "Vai pitäisikö minun alkaa soittelemaan..."
        Ei tarvitse. Jos jotain ruokamyrkytykseen viittaavaakin olisi ollut,
        se olisi kerrottu mediassa, isoilla kirjaimilla.

        "Huh huh, pääasia että olen parantunut, vaikka näin kauan siihen menikin. "
        En olisi tuosta ihan varma, fyysisesti ehkä.....

        Niin kyselin siis onko muita sairastuneita, tollo.
        Ja luuletko että katson mitä muut ihmiset syö, kuten sanoin OMASTA PORUKASTA, ja tätä porukkaa oli sellaset 25 ihmistä.
        Ja aivan, henkisesti en ole terve, sairastan pahaa masennusta johon sairastuin 2 vuotta sitten toisen keskenmenon ja mieheni kuoleman jälkeen. Sinä et ainakaan omalta osaltasi helpottanut elämääni joten iso kiitos tästä.


      • dlemrm
        Sairastunut kirjoitti:

        Niin kyselin siis onko muita sairastuneita, tollo.
        Ja luuletko että katson mitä muut ihmiset syö, kuten sanoin OMASTA PORUKASTA, ja tätä porukkaa oli sellaset 25 ihmistä.
        Ja aivan, henkisesti en ole terve, sairastan pahaa masennusta johon sairastuin 2 vuotta sitten toisen keskenmenon ja mieheni kuoleman jälkeen. Sinä et ainakaan omalta osaltasi helpottanut elämääni joten iso kiitos tästä.

        Säälipisteet kirjattu.
        Herra on hyvä ja jatkaa.....


    • Lomaileva äiti

      En ollut tuolla laivalla, mutta ajattelin kertoa, että minullekin tuli tiistaiaamuna maha kipeäksi ja vieläkin on vähän "pesukone käynnissä" mahassa.

      Olen itse ollut lomalla tämän viikon ja pysytellyt enimmäkseen kotona, mutta lapset ovat kulkeneet kavereilla ja naapureilla, ja lähikaupassa olen pistäytynyt pari kertaa. Ilmeisesti tämä tarttuu ja kantautuu aika helposti. Olet ehkä saanut tartunnan reissussa tai jo ennen reissua.

      • janiinpa

        vatsatauti itää yleensä 12-24 tuntia. Ruokamyrkytys voi olla mitä vain parista tunnista useisiin päiviin. itselläni alkoi muinoin sairaalassa todetun ruokamyrkytyksen ensioireet kuumeineen 14h päästä syömisestä ja ripuli vasta 3 päivää tämän jälkeen. oksentelua tosin ei ollut. Vatsatauti kestää yleensä oksenteluineen 1-1,5 vrk, ruokamyrkytysoireet voi jatkua hieman pidempäänkin. apua tästä?


      • vitun väliä sillä on
        janiinpa kirjoitti:

        vatsatauti itää yleensä 12-24 tuntia. Ruokamyrkytys voi olla mitä vain parista tunnista useisiin päiviin. itselläni alkoi muinoin sairaalassa todetun ruokamyrkytyksen ensioireet kuumeineen 14h päästä syömisestä ja ripuli vasta 3 päivää tämän jälkeen. oksentelua tosin ei ollut. Vatsatauti kestää yleensä oksenteluineen 1-1,5 vrk, ruokamyrkytysoireet voi jatkua hieman pidempäänkin. apua tästä?

        ruokamyrkytys alkaa noin kahdeksan tunnin jälkeen ruokailusta, olen sen kokenut henkilökohtaisesti kaksi kertaa, uskon matkaileeni tuota Helsingin ja Tallinnan väliä useammin kuin teistä kirjoittajista yksikään.
        Tuolla itänaapurissa vierailen muutaman kerran vuodessa, usein on matkalaisilla paskatauti tuliaisina,
        vain siat syövät ilman ruokaryyppyä.
        Lopettakaa nuo paskan jaaritukset ja eri laivayhtiöiden mustamaalaamiset.
        Ei kenenkään intresseissä ole tuottaa sairauksia asiakkailleen.


      • ApuaApuaApuaApua
        vitun väliä sillä on kirjoitti:

        ruokamyrkytys alkaa noin kahdeksan tunnin jälkeen ruokailusta, olen sen kokenut henkilökohtaisesti kaksi kertaa, uskon matkaileeni tuota Helsingin ja Tallinnan väliä useammin kuin teistä kirjoittajista yksikään.
        Tuolla itänaapurissa vierailen muutaman kerran vuodessa, usein on matkalaisilla paskatauti tuliaisina,
        vain siat syövät ilman ruokaryyppyä.
        Lopettakaa nuo paskan jaaritukset ja eri laivayhtiöiden mustamaalaamiset.
        Ei kenenkään intresseissä ole tuottaa sairauksia asiakkailleen.

        Tarvitaan apua mahdollisimman nopeasti. Meillä on lauantaina laivamatka viroon ja siskollani on ruokamyrkytys katkarapu-kinkku-herkkusienipitsasta. Mitä pitää tehdä?
        Se meinaa tulla nyt mullekkin!


      • Olet uuno
        ApuaApuaApuaApua kirjoitti:

        Tarvitaan apua mahdollisimman nopeasti. Meillä on lauantaina laivamatka viroon ja siskollani on ruokamyrkytys katkarapu-kinkku-herkkusienipitsasta. Mitä pitää tehdä?
        Se meinaa tulla nyt mullekkin!

        Anna siskosi olla rauhassa, äläkä vastaile kolme vuotta vanhoihin ketjuihin.


      • Anonyymi
        Olet uuno kirjoitti:

        Anna siskosi olla rauhassa, äläkä vastaile kolme vuotta vanhoihin ketjuihin.

        "kolme vuotta vanhoihin ketjuihin."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe