Usko ja luja luottamus

Thronos

Minua on aina hämmästyttänyt se miten Jumala suuttui Aatamille ja Eevalle heidän rikkomuksestaan niin kovasti että hänen piti muuttaa omia muuttumattomia suunnitelmiaan ja järjestää koko maailmanmeno uusiksi tämän yhden tapahtuman takia. Puhumattakaan tietysti siitä että hän oman pettämättömän logiikkansa mukaisesti kostaa kahden ihmisen tekoset vielä tuhansia vuosia jälkeenpäinkin syntyville.

Mikä siis oli tuo kauhea teko? Mikä sai rakastavan Jumalan sulkemaan ihanan ja uutuuttaan hohtelevan Edenin portit tuon onnettoman pariskunnan selän takana niin että kolahti?
Mihin Aatami ja Eeva syyllistyivät?

He LUOTTIVAT käärmeeseen.He USKOIVAT lapsen tavoin siihen että käärme tietää paremmin kuin he.

Ei tutkimustyötä, ei kyselyä muilta Paratiisin asukkailta, ei tarkistuskysymyksiä Jumalalle tai käärmeelle, ei ainakaan Raamatun mukaan paljon pohdiskeluakaan. Vain usko ja luja luottamus.

Ja miten siinä kävikään...

52

979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä tyttö

'Älkää syökö sen hedelmiä, älkää edes koskeko niihin, ettette kuolisi.'" Silloin käärme sanoi naiselle: "Ei, ette te kuole. Mutta Jumala tietää, että niin pian kuin te syötte siitä, teidän silmänne avautuvat ja teistä tulee Jumalan kaltaisia, niin että tiedätte kaiken, sekä hyvän että pahan."

Mitä sanot tuosta, kun käärme sanoi, ettette te kuole? Minä olen sitä mieltä, että käärme oli oikeassa, ei Aatami ja Eeva kuolleet.

• Thronos

Kyllä siitä kuolemantuomio taisi tulla siitä maistelusta.

"Ja Aadamille hän sanoi:
        ...Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." (1 Moos 1:17--19)

Ja Herra Jumala sanoi:
        "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä (?), niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" (1 Moos 1:22)

Aika hassua tuo - Jumala siis sanoo että kunpa ihminen ei eläisi iankaikkisesti.

• Thronos kirjoitti:

"Ja Aadamille hän sanoi:
        ...Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman." (1 Moos 1:17--19)

Ja Herra Jumala sanoi:
        "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä (?), niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!" (1 Moos 1:22)

Aika hassua tuo - Jumala siis sanoo että kunpa ihminen ei eläisi iankaikkisesti.

Miten Jumala, kuoleman ja elämän Herra, voisi peljätä tuollaista asiaa? Tuon mukaan asia ei olisi ollut Jumalan käsissä. Mutta raamatun lukeminen ei enää auta mitään. Kirkko on jo nostanut kätensä pystyyn, eikä puolustele raamatun kertomuksia, vaan kyse on vain pelastusanomalta. Sen pelastusanoman tarkoitus on pelastua Jumalan vihalta :D ...Ei kristyt oikein voittajilta kuulosta, kun uskonsa perusteet hylkäävät, mutta siltikään eivät saa toteutumaan yhtälöä, jossa Jumala olisi rakastava...

• hyvä tyttö
        Thronos kirjoitti:

"Ja Aadamille hän sanoi:

Ja Herra Jumala sanoi:

Minun mielestäni Aatami ja Eeva eivät kuolleet hedelmän syötyään tai sitä maistettuaan. He kuolivat sitten joskus. (tarinan mukaan)

Oli jo suunnitellut, että ihminen kuolee jossain vaiheessa.

Meistä? ketkä me? Sitä minäkin olen miettinyt.

• mave kirjoitti:

Miten Jumala, kuoleman ja elämän Herra, voisi peljätä tuollaista asiaa? Tuon mukaan asia ei olisi ollut Jumalan käsissä. Mutta raamatun lukeminen ei enää auta mitään. Kirkko on jo nostanut kätensä pystyyn, eikä puolustele raamatun kertomuksia, vaan kyse on vain pelastusanomalta. Sen pelastusanoman tarkoitus on pelastua Jumalan vihalta :D ...Ei kristyt oikein voittajilta kuulosta, kun uskonsa perusteet hylkäävät, mutta siltikään eivät saa toteutumaan yhtälöä, jossa Jumala olisi rakastava...

Raamattu kertoo selvästi Jumalasta joka kykenee tekemään kaikenlaista mutta jolla on selvästi vaikeuksia saada asioita tekemättömiksi. Jumalan täytyy oikeasti olla aika rajoittunut kyvyiltään jotta Raamatun tapahtumat olsivat mahdolliset olettaen että Jumala on hyvä olento joka on tehnyt jokaisessa tilanteessa parhaansa tilanteen korjaamiseksi.

Asian voisi tiivistää kysymällä että miksi pitää olla olemassa kaksi lakia, fyysinen ja moraalinen? Kyky määritellä fyysiset lait tekee moraalisen lain määrittelemisen aina täysin tarpeettomaksi. Vain olento joka ei voi vaikuttaa fyysisiin lakeihin, joutuu turvautumaan moraalisen lain säätämiseen, aivan kuten me ihmisetkin joudumme tekemään.

Jos kaikkivoipalla olennolla on käsitys siitä että mikä on oikein ja mikä väärin on myös loogisesti järkevintä että tämä kyseinen olento määrittää sen mikä on mahdollista ja mikä ei, oman moraalinsa pohjalta.

• vastarantalainen

Heidän ruumiinsa (=lihansa ja verensä luunsa jne.) eivät kuolleet, mutta heidän eläväksi tekevä henkensä kuoli. he joutuivat eroon Jumalasta.Jeesuksen mukaan Henki tekee eläväksi, liha ei merkitse mitään. Meidän ei tule pelätä niitä, jotka voivat tappaa ruumiin, vaan meidän tulee pelätä häntä ,joka voi sekä tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen. Siinä kuolemassa olemme mekin.

• vastarantalainen
        shadowself kirjoitti:

Raamattu kertoo selvästi Jumalasta joka kykenee tekemään kaikenlaista mutta jolla on selvästi vaikeuksia saada asioita tekemättömiksi. Jumalan täytyy oikeasti olla aika rajoittunut kyvyiltään jotta Raamatun tapahtumat olsivat mahdolliset olettaen että Jumala on hyvä olento joka on tehnyt jokaisessa tilanteessa parhaansa tilanteen korjaamiseksi.

Asian voisi tiivistää kysymällä että miksi pitää olla olemassa kaksi lakia, fyysinen ja moraalinen? Kyky määritellä fyysiset lait tekee moraalisen lain määrittelemisen aina täysin tarpeettomaksi. Vain olento joka ei voi vaikuttaa fyysisiin lakeihin, joutuu turvautumaan moraalisen lain säätämiseen, aivan kuten me ihmisetkin joudumme tekemään.

Jos kaikkivoipalla olennolla on käsitys siitä että mikä on oikein ja mikä väärin on myös loogisesti järkevintä että tämä kyseinen olento määrittää sen mikä on mahdollista ja mikä ei, oman moraalinsa pohjalta.

Jumala on jo korjannut tilanteen!Kauan sitten, oikeastaan heti syntiinlankeemuksen jälkeen. "Ihminen on polkeva rikki käärmeen pään", ts. tuhoava Saatanan.Jeesus kuoli ristillä, velka on maksettu, synti on sovitettu, kerralla kaikien ihmisten puolesta. Jumalalle on KAIKKI mahdollsta ja hän on äärettömän hyvä. Mikä on se fyysinen laki", johon Jumala ei voi vaikuttaa?? Miten niin "joutunut turvautumaan" "moraalisen lain" säätämiseen?!

• Thronos
        vastarantalainen kirjoitti:

Heidän ruumiinsa (=lihansa ja verensä luunsa jne.) eivät kuolleet, mutta heidän eläväksi tekevä henkensä kuoli. he joutuivat eroon Jumalasta.Jeesuksen mukaan Henki tekee eläväksi, liha ei merkitse mitään. Meidän ei tule pelätä niitä, jotka voivat tappaa ruumiin, vaan meidän tulee pelätä häntä ,joka voi sekä tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen. Siinä kuolemassa olemme mekin.

Miten sitten selität tämän?

Siinähän Jumala nimenomaan toivoo ettei ihminen eläisi iankaikkisesti.

• hyvä tyttö

"Meidän ei tule pelätä niitä, jotka voivat tappaa ruumiin, vaan meidän tulee pelätä häntä ,joka voi sekä tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen. Siinä kuolemassa olemme mekin."

Kyllä minä haluan kuolla muuten kuin jonkun tappamana. Kuka on hän, joka voi tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen? Mitä tarkoitat, siinä kuolemassa olemme mekin?

• hyvä tyttö
        Thronos kirjoitti:

Miten sitten selität tämän?

Siinähän Jumala nimenomaan toivoo ettei ihminen eläisi iankaikkisesti.

vastarantalainen selittää toisin, mutta sallinet minun myös kommentoida.

Jumalalle oli yllätys, että ihminen tuli sellaiseksi kuin joku heistä?
        Puutarhassa oli ikuisen elämän puu, josta Jumala oli jättänyt kertomatta (miksi?)
        Jumala pelkäsi, että ihminen syö elämän puusta ja elää iankaikkisesti.
        Jumala halusi, että ihminen kuolee eikä elä iankaikkisesti jo ennen kuin karkotti heidät paratiisista.

Tiedä sitten, mutta eikös tuo tarkoita, ettei iankaikkista elämää ei ole, ei taivaassa ei helvetissä?

• Thronos
        hyvä tyttö kirjoitti:

vastarantalainen selittää toisin, mutta sallinet minun myös kommentoida.

Jumalalle oli yllätys, että ihminen tuli sellaiseksi kuin joku heistä?
        Puutarhassa oli ikuisen elämän puu, josta Jumala oli jättänyt kertomatta (miksi?)
        Jumala pelkäsi, että ihminen syö elämän puusta ja elää iankaikkisesti.
        Jumala halusi, että ihminen kuolee eikä elä iankaikkisesti jo ennen kuin karkotti heidät paratiisista.

Tiedä sitten, mutta eikös tuo tarkoita, ettei iankaikkista elämää ei ole, ei taivaassa ei helvetissä?

Siltähän se minustakin kuulostaa. Ihmisen ei ole tarkoitus elää ikuisesti, Jumala oikein huolestuu jo ajatuksestakin.

• hyvä tyttö
        Thronos kirjoitti:

Siltähän se minustakin kuulostaa. Ihmisen ei ole tarkoitus elää ikuisesti, Jumala oikein huolestuu jo ajatuksestakin.

Jos ihmiset eläisivät ikuisesti, niin nyt olisi melkoinen määrä ihmisiä maapallolla. Mietipä, minkä näköisiä he kaikki 200 000 vuotiaat olisivat. Mikä olisi muuten eläkeikä?

• vastarantalainen
        Thronos kirjoitti:

Ihminen elää ikuisesti! Valittavana on iankaikkinen elämä Taivaan valtakunnassa, ikuisessa ilossa, tai ikunen elämä ( tai ikunen kuolema)kadotuksen kauhuissa, ikusessa erossa Jumalasta,joka on rakkaus, siis hyvä.Miksi hänen olisi pitänyt siitä kertoa, he elivät Paratiisissa, juttelivat Jumalan kanssa ja elivät onnellisen tietämättöminä pahasta. Ei heitä oltu tuomittu kuolemaan , ei sanaakaan kuolemasta. Jumala ei huoplestu mistään, hän on kaikkivoipa, hänellä on neuvot kaikkeen.

• vastarantalainen
        hyvä tyttö kirjoitti:

"Meidän ei tule pelätä niitä, jotka voivat tappaa ruumiin, vaan meidän tulee pelätä häntä ,joka voi sekä tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen. Siinä kuolemassa olemme mekin."

Kyllä minä haluan kuolla muuten kuin jonkun tappamana. Kuka on hän, joka voi tappaa ruumiin ja tuomita sielun kadotukseen? Mitä tarkoitat, siinä kuolemassa olemme mekin?

Kuka tahansa ihminen voi tappaa toise ihmisen, mutta silloin kuolee vain sinun lihasi.Sillä tavalla sinä ja minä tulemme joku päivä kuolemaan, ruumis mätänee haudassaan. Sinut voidaan siis murhata tai kuolet luonnollisen kuoleman. Saatana,sinun iankaikkisesti elävän sielusi vihollinen, voi tappaa sinut lopullisesti, syöstä sinut kadotukseen, ellei sinulla ole Jeesuksen veren suojaa.Jeesuksen omien sanojen mukaan hän on tie, totuus ja elämä,. joka uskoo häneen ( Jeesukseen), hänellä on elämä itsessään." "Joka uskoo minuun, elää vaikka olisi kuollut."" Joka elää ja uskoo minuun, ei ikinä kuole."Siis, sinä elät, mutta olet kuitenkin kuollut, jos et usko Jeesukseen, siihen , että hän kuoli Golgatalla sinun syntiesi vuoksi. Sinä nimittäin olet syntinen Jumalan sanan perusteella,etkä sen perusteella, mitä itse mahdollisesti tunnet tai tunnustat." Minä panen sinun eteesi elämän ja kuoleman tien, VALITSE siis elämä!" Valitse!

• hyvä tyttö

Kuka tahansa ihminen voi tappaa toise ihmisen, mutta silloin kuolee vain sinun lihasi.Sillä tavalla sinä ja minä tulemme joku päivä kuolemaan, ruumis mätänee haudassaan. Sinut voidaan siis murhata tai kuolet luonnollisen kuoleman. Saatana,sinun iankaikkisesti elävän sielusi vihollinen, voi tappaa sinut lopullisesti, syöstä sinut kadotukseen, ellei sinulla ole Jeesuksen veren suojaa.Jeesuksen omien sanojen mukaan hän on tie, totuus ja elämä,. joka uskoo häneen ( Jeesukseen), hänellä on elämä itsessään." "Joka uskoo minuun, elää vaikka olisi kuollut."" Joka elää ja uskoo minuun, ei ikinä kuole."Siis, sinä elät, mutta olet kuitenkin kuollut, jos et usko Jeesukseen, siihen , että hän kuoli Golgatalla sinun syntiesi vuoksi. Sinä nimittäin olet syntinen Jumalan sanan perusteella,etkä sen perusteella, mitä itse mahdollisesti tunnet tai tunnustat." Minä panen sinun eteesi elämän ja kuoleman tien, VALITSE siis elämä!" Valitse!

Olen nyt ymmärtänyt, ehkä. Minulle tulee mieleen, että olet helluntailainen tai joku muu ei ihan tavallinen luterilainen, mutta se on sivu seikka. On varmaan raskasta, kun uskoo ja uskoo tietävänsä sen ainoan totuuden, jota yrittää saada toiset uskomaan, ja silti epäonnistuu. Mutta, siitäkin huolimatta jatkan elämääni näin, ilman uskoa Jumalaan, ilman uskoa Jeesukseen. Mutta, kyllä minä sinusta tykkään kaikesta huolimatta.

• vastarantalainen
        hyvä tyttö kirjoitti:

Olen nyt ymmärtänyt, ehkä. Minulle tulee mieleen, että olet helluntailainen tai joku muu ei ihan tavallinen luterilainen, mutta se on sivu seikka. On varmaan raskasta, kun uskoo ja uskoo tietävänsä sen ainoan totuuden, jota yrittää saada toiset uskomaan, ja silti epäonnistuu. Mutta, siitäkin huolimatta jatkan elämääni näin, ilman uskoa Jumalaan, ilman uskoa Jeesukseen. Mutta, kyllä minä sinusta tykkään kaikesta huolimatta.

Minun elämäni ei ole yhtään raskasta, ei yhtään, vaikka "Erämaataivalta on" ( puhun tätä kaanaan kieltä, on käynyt kovin rakkaaksi).Se on ainoa totuus, sen uskominen onjokaisen ihan oma päätös.Tämä on keskustelu palsta, sinä ihmettelit, (naureskelit), kyselit, etkä ymmärtänyt. Minä yritin selvittää, selittää ja selventää parhaani mukaan. Uskoa en voi antaa, jos voisin, olisin sen jo tehnyt, mutta se on Jumalan työ. Niinkuin Paavali sanoo:" Minä kylvin, Apollos kasteli, mutta kasvun antaa Jumala. Niinpä siis kylväjä ei ole mitään, eikä myöskään kastelija." Nimellä ei olekaan merkitystä, olipa sitten vaikka joulupukkilainen, sillä uskomalla Jeesukseen, pääsee varmasti Taivaaseen!

• vastarantalainen
        hyvä tyttö kirjoitti:

Jos ihmiset eläisivät ikuisesti, niin nyt olisi melkoinen määrä ihmisiä maapallolla. Mietipä, minkä näköisiä he kaikki 200 000 vuotiaat olisivat. Mikä olisi muuten eläkeikä?

Nyt sinä ajattelet ihmisen tavoin!Syntiinlangennut ihminen elää maapallolla, syntiinlankeamaton eläisi Paratiisissa! Me tuskin vanhenisimme, sillä siellähän on elämän puu. Miten me paratiisissa lisääntyisimme, siitä ei sanota sanaakaan.mutta jos, niinJumala Fiksaisi senkin!

• hyvä tyttö

Nyt sinä ajattelet ihmisen tavoin!Syntiinlangennut ihminen elää maapallolla, syntiinlankeamaton eläisi Paratiisissa! Me tuskin vanhenisimme, sillä siellähän on elämän puu. Miten me paratiisissa lisääntyisimme, siitä ei sanota sanaakaan.mutta jos, niinJumala Fiksaisi senkin!

Kyllä raamatussa lukee, ettei vain ottaisi elämän puusta ja eläisi ikuisesti.

Jumla ei halunnut, että ihminen elää ikuisesti.

Jos ikuinen elämä tarkoitti, maanpäällistä elämää, niin hyvä ettei halunnut täyttää maailmaa ikivanhoilla.

Jos ikuinen elämä tarkoittaa kuoleman jälkeistä elämää taivaassa tai helvetissä, niin ei Jumala sitäkään , kumpaakaan niistä halunnut. Niin minä sen kohdan Raamatusta tulkitsen.

"Ettei hän nyt vain ota elämän puusta hedelmää ja syö ja niin elä ikuisesti!""

• En usko, että Jumala joutui muuttamaan muuttumattomia suunnitelmiaan, vaan näin piti tapahtua. Eikä hän Aatamin ja Eevan teiosta rankaise, vaan he ovat meille inhimillisen ihmisen esimerkkejä siinä, miten kiusauksille annetaan periksi. Ihmiskunta lankesi syntiin, siitä Aatamin ja Eevan kertomus meitä opettaa.

Mavelle: emme me uskovat odota pelastusta Jumalan vihasta vaan pelastusta kaikelta maailman vääryydeltä jo tässä ajassa. Pelastus on siinä määrin totta jo nyt, että uskovilla on usko hyvän voittoon ja toivo. Paha ei saa meistä yliotetta, vaikka kärsimystä maailmaan mahtuukin. Täydellisenä tämä pelastus maailman kärsimyksiltä koetaan taivaassa, ikuisessa elämässä Jumalan lähellä.

pappi Sonja

• Kössönöm

" Ihmiskunta lankesi syntiin, siitä Aatamin ja Eevan kertomus meitä opettaa."

- En vielä kahta ihmistä ihmiskunnaksi sanoisi.

"Pelastus on siinä määrin totta jo nyt, että uskovilla on usko hyvän voittoon ja toivo. Paha ei saa meistä yliotetta, vaikka kärsimystä maailmaan mahtuukin. Täydellisenä tämä pelastus maailman kärsimyksiltä koetaan taivaassa, ikuisessa elämässä Jumalan lähellä."

- Uskovilla on siis toivo päästä taivaaseen? Ja milloin se lopullinen tempaus mahtaa tapahtua? Uutisen mukaan maailmanloppua on siirretty.

http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/76114-maailmanloppu-2012-”laskettu-virheellisesti”

• Rami Bar-Amin

Ensinnäkään Aatamilla ja Eevalla ei ollut mahdollisuutta tietää kumpaan luottaa, sillä kyseinen puu oli Hyvän ja Pahan tiedon puu. Voidaan myös miettiä vastasyntyneen, tiedoissaan ja harkintakyvyssään naiivin ihmisen mahdollisuutta vastustaa toisen jumalolennon (käärme kai oli jokin paholainen?) houkutuksia. No mutta Jumalahan tiesi että näin tulee tapahtumaan mutta ei jaksanut sitten luoda toisenlaista alkua tapahtumille. Kaikki viittaa siis Jumalan tahtoon syöstä ihmiskunta perisyntiin.

Toiseksi, ja toisaalta, Raamatussa on useita esimerkkejä, joissa Jumala joko ei tiedä mitä on tapahtumassa, tai jopa katuu tekemäänsä, ja tämä kerrotaan ihan suoraan tekstissä. Ei ihan kuulosta siltä että "En usko, että Jumala joutui muuttamaan muuttumattomia suunnitelmiaan, vaan näin piti tapahtua."

"Eikä hän Aatamin ja Eevan teiosta rankaise, vaan he ovat meille inhimillisen ihmisen esimerkkejä siinä, miten kiusauksille annetaan periksi. Ihmiskunta lankesi syntiin, siitä Aatamin ja Eevan kertomus meitä opettaa."

Siis ... ? Huomaatko itse miten istut kahdella tuolilla yhtäaikaa, vai käykö se ihan luonnostaan ja huomaamatta?

• Uskon puolesta
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

Ensinnäkään Aatamilla ja Eevalla ei ollut mahdollisuutta tietää kumpaan luottaa, sillä kyseinen puu oli Hyvän ja Pahan tiedon puu. Voidaan myös miettiä vastasyntyneen, tiedoissaan ja harkintakyvyssään naiivin ihmisen mahdollisuutta vastustaa toisen jumalolennon (käärme kai oli jokin paholainen?) houkutuksia. No mutta Jumalahan tiesi että näin tulee tapahtumaan mutta ei jaksanut sitten luoda toisenlaista alkua tapahtumille. Kaikki viittaa siis Jumalan tahtoon syöstä ihmiskunta perisyntiin.

Toiseksi, ja toisaalta, Raamatussa on useita esimerkkejä, joissa Jumala joko ei tiedä mitä on tapahtumassa, tai jopa katuu tekemäänsä, ja tämä kerrotaan ihan suoraan tekstissä. Ei ihan kuulosta siltä että "En usko, että Jumala joutui muuttamaan muuttumattomia suunnitelmiaan, vaan näin piti tapahtua."

"Eikä hän Aatamin ja Eevan teiosta rankaise, vaan he ovat meille inhimillisen ihmisen esimerkkejä siinä, miten kiusauksille annetaan periksi. Ihmiskunta lankesi syntiin, siitä Aatamin ja Eevan kertomus meitä opettaa."

Siis ... ? Huomaatko itse miten istut kahdella tuolilla yhtäaikaa, vai käykö se ihan luonnostaan ja huomaamatta?

Heprealaiskirje 11 luku vahvistaa uskoa, hyvä se lukea aina kun meinaa usko hiipua ja epäilykset mielen sumentaa... :)

• vastarantalainen

Miten sinä opetatkaan....??!!

• vastarantalainen kirjoitti:

Miten sinä opetatkaan....??!!

Kerrotko, mistä olet eri mieltä, kiitos :)

pappi Sonja

• #

>>Mavelle: emme me uskovat odota pelastusta Jumalan vihasta vaan pelastusta kaikelta maailman vääryydeltä jo tässä ajassa.

• Rami Bar-Amin
        # kirjoitti:

>>Mavelle: emme me uskovat odota pelastusta Jumalan vihasta vaan pelastusta kaikelta maailman vääryydeltä jo tässä ajassa.

"Minulla on ollut sellainen käsitys, että uskoville pelastus tarkoittaa juurikin Jumalan vihalta ja kadotustuomiolta välttymistä kuoleman jälkeisessä elämässä. "

Tähän kohtaan uskovilta lipsahtaa yleensä se "eikun ei se ole vihaa vaan suurinta rakkautta kun se on kasvattajan velvollisuus olla ankara tottelemattomia kohtaan ja hyvä isä tekee niin kun rakastaa lapsiaan niin paljon ja yhhyhhyyy...". Siis lastensa tappaminen on sallittua jos nämä eivät tottele, ainakin jos on Jumala. Lievemmissä tapauksissa riittää, että valjastaa jonkun muun tekemään tappotyön, aiheuttaa sairauksia ja muita vitsauksia, tai jotain muuta oikeudenmukaista ja rakastavaa.

• #
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

"Minulla on ollut sellainen käsitys, että uskoville pelastus tarkoittaa juurikin Jumalan vihalta ja kadotustuomiolta välttymistä kuoleman jälkeisessä elämässä. "

Tähän kohtaan uskovilta lipsahtaa yleensä se "eikun ei se ole vihaa vaan suurinta rakkautta kun se on kasvattajan velvollisuus olla ankara tottelemattomia kohtaan ja hyvä isä tekee niin kun rakastaa lapsiaan niin paljon ja yhhyhhyyy...". Siis lastensa tappaminen on sallittua jos nämä eivät tottele, ainakin jos on Jumala. Lievemmissä tapauksissa riittää, että valjastaa jonkun muun tekemään tappotyön, aiheuttaa sairauksia ja muita vitsauksia, tai jotain muuta oikeudenmukaista ja rakastavaa.

Ainahan sitä voi sanoilla kikkailla mutta ei se kuitenkaan tosiasioita muuksi muuta.

Jonkun tuomitseminen ikuiseen kärsimykseen on suurinta vihaa mitä voi olla.

• >>En usko, että Jumala joutui muuttamaan muuttumattomia suunnitelmiaan, vaan näin piti tapahtua.>Ihmiskunta lankesi syntiin

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

>>En usko, että Jumala joutui muuttamaan muuttumattomia suunnitelmiaan, vaan näin piti tapahtua.>Ihmiskunta lankesi syntiin

Minä sekoan kristinuskon kanssa, kun yritän saada jonkun tolkun ja logiikan, niin sinä heitit nyt sellaisen ajatuksen, että meinaa tulla kermakahvit nenän kautta ulos.

Jos Jumalalla on ollut jo alusta alkaen suunnitelma, niin silloin Jumala on päättänyt asian juuri noin.

Miten on silloin vapaan tahdon laita?

Muuten, jossain toisessa ketjussa luki, että Jumala halusi Jeesuksen avulla korjata VT:n julmuutensa. Mitäs siihen sanot?

• hyvä tyttö kirjoitti:

Minä sekoan kristinuskon kanssa, kun yritän saada jonkun tolkun ja logiikan, niin sinä heitit nyt sellaisen ajatuksen, että meinaa tulla kermakahvit nenän kautta ulos.

Jos Jumalalla on ollut jo alusta alkaen suunnitelma, niin silloin Jumala on päättänyt asian juuri noin.

Miten on silloin vapaan tahdon laita?

Muuten, jossain toisessa ketjussa luki, että Jumala halusi Jeesuksen avulla korjata VT:n julmuutensa. Mitäs siihen sanot?

>>Muuten, jossain toisessa ketjussa luki, että Jumala halusi Jeesuksen avulla korjata VT:n julmuutensa. Mitäs siihen sanot?

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

>>Muuten, jossain toisessa ketjussa luki, että Jumala halusi Jeesuksen avulla korjata VT:n julmuutensa. Mitäs siihen sanot?

Joo, kuka tietää, kun Jumala jättää vastaamatta, vaikka kuinka häneltä kysyisi. Vedenpaisuttelu voi olla hyväksi jossain asiassa. Heinäsirkat ja sammakot voi syödä, mutta ne taisivat ilmestyä väärään aikaan väärään paikkaan. Olikos se niin?

• hyvä tyttö kirjoitti:

Joo, kuka tietää, kun Jumala jättää vastaamatta, vaikka kuinka häneltä kysyisi. Vedenpaisuttelu voi olla hyväksi jossain asiassa. Heinäsirkat ja sammakot voi syödä, mutta ne taisivat ilmestyä väärään aikaan väärään paikkaan. Olikos se niin?

Kyllä kai se on ainakin epämiellyttävää, jos joka paikka on täynnä sammakoita, vaikka ne pieninä erinä ovatkin ihan mukavia otuksia.

Hassu juttu muuten, että kun Aron oli Mooseksen kehoituksesta peittänyt Egyptin sammakoilla, niin egyptiläiset velhot loivat LISÄÄ sammakoita näyttääkseen, että kyllä hekin osaavat.

Kulkusirkat taas ovat vakiovaiva vielä nykyäänkin.

Sammakothan ovat tosi hyvää ruokaa. Sirkkojakin olen maistanut, mutta en pahemmin mielistynyt niihin. Muurahaiset ja silkkitoukat ovat parempia.

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

Kyllä kai se on ainakin epämiellyttävää, jos joka paikka on täynnä sammakoita, vaikka ne pieninä erinä ovatkin ihan mukavia otuksia.

Hassu juttu muuten, että kun Aron oli Mooseksen kehoituksesta peittänyt Egyptin sammakoilla, niin egyptiläiset velhot loivat LISÄÄ sammakoita näyttääkseen, että kyllä hekin osaavat.

Kulkusirkat taas ovat vakiovaiva vielä nykyäänkin.

Sammakothan ovat tosi hyvää ruokaa. Sirkkojakin olen maistanut, mutta en pahemmin mielistynyt niihin. Muurahaiset ja silkkitoukat ovat parempia.

"Hassu juttu muuten, että kun Aron oli Mooseksen kehoituksesta peittänyt Egyptin sammakoilla, niin egyptiläiset velhot loivat LISÄÄ sammakoita näyttääkseen, että kyllä hekin osaavat."

Oletkos huomannut, että vielä tänäkin aikana on tarve näyttää... Jopa sellaisissa asioissa kuin kellä menee huonommin... Joku joskus toimiin noin. Ehkä itsekin on siihen syyllistynyt monta kertaa...

• vastarantalainen
        Kössönöm kirjoitti:

" Ihmiskunta lankesi syntiin, siitä Aatamin ja Eevan kertomus meitä opettaa."

- En vielä kahta ihmistä ihmiskunnaksi sanoisi.

"Pelastus on siinä määrin totta jo nyt, että uskovilla on usko hyvän voittoon ja toivo. Paha ei saa meistä yliotetta, vaikka kärsimystä maailmaan mahtuukin. Täydellisenä tämä pelastus maailman kärsimyksiltä koetaan taivaassa, ikuisessa elämässä Jumalan lähellä."

- Uskovilla on siis toivo päästä taivaaseen? Ja milloin se lopullinen tempaus mahtaa tapahtua? Uutisen mukaan maailmanloppua on siirretty.

http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/76114-maailmanloppu-2012-”laskettu-virheellisesti”

Minä uskonJeesukseen, siksi pääsen taivaaseen ja olen siellä siinä simänräpäyksessä, kun viimeisen kerran henkäisen! Missä on luettavissa se uutinen ,jossa olisi tiedetty maailman lopun ajankohtä ja sen siirtäminen?! Tiedot tänne ja heti! Pelastus ei minulle lähinnä ole tämän maailman kärsimyksistä eroon pääsemistä, sitäkin tietysti, se on pääsemistä eroon iankaikkisesta kuolemasta ( ero Jumalasta, kaikesta hyvästä), Saatanasta ja synnin vallasta.

• vastarantalainen
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

Eivät Adam ja Eeva olleet verrattavissa vastasyntyneisiin. Jumala loi heidät omaksi kuvakseen, he olivat viisaita ja älykkäitä! Esim. Jumala toi Aadamin eteen kaikki luomansa eläimet, joille Aadamin tuli antaa nimi jonka hän teki ja muisti. Toiseksi: Jumala antoi heille valinnan mahdollisuuden, tottele jos et ,tiedät , mitä tapahtuu. Ei minkäänlaista kieroilua tai salailua! Kolmanneksi: Jumala sanoo, että hän voi tehdä kivistä lapsia itselleen, lapsia, jotka tekevät presiis niin kuin hän sanoo! Sellaisia hän ei halua, hän haluaa vapaaehtoisia itse päättäviä ajattelevia lapsia. Niin muuten minäkin! Jumalako se tahtoi syöstä ihmisen perisyntiin? Hänhän sanoi Älä syö, älä edes koske! Pariskuntahan se ei älynnyt totella. He halusivat tulla Jumalan kaltaisiksi, niinkuin eräs toinenkin, joka sitte menetti asemansa Taivaassa ja ihan samasta syystä! Niin ei minun mielestäni pitänyt käydä. Jumalalla oli kuitenkin neuvo siihenkin! Kuten hänellä on neuvot kaikkeen.

• vastarantalainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Kerrotko, mistä olet eri mieltä, kiitos :)

pappi Sonja

Sanot Jumalan luoneen homoseksualisuuden. Aadamin ja Eevan tapaus oliesimerki, minulle se on tosi tapaus, meidän sielumme suttaantui,(kun he kuuntelivat Saatanaa saimme toisen herran) koska kaiken lihan sielu on veressä, ja muuta verta ei ole, perisynti. Tässä syntiinlangenneessa maailmassa ei ole toivoa hyvän voitosta, tahto on kylläkin. Minulla ei ole vain toivoa Taivaaseen pääsystä, minä uskon, että pääsen, koska Jeesus on niin sanonut, ja häneen minä uskon.Olisi muutakin, mutta en nyt löydä. Sanot kyllä paljon sellaista, jonka allekirjoitan!

• vastarantalainen
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

Jumala rakastaa ihmistä, mutta vihaa syntiä, jota ihminen tekee, koska lankesi kuuntelemaan Saatanaa, joka on kaikessa Jumalan tahtoa vastaan, joka on hyvä. Synnin palkka on kuolema, ja se on myöskin paikka, kadotus, jossa ei toivoa ole, koska siellä ei ole Jumalaa. Ei Jumala sinne meitä tuominnut, me valitsimme.Jumala ei voi jättää rankaisematta vääryyttä. Jättäisitkö sinä rankaisematta esim. pedofiilin? Hänelle ei myöskään kelpaa viallinen uhri ( ei kelvannut vanhan liitonkaan aikana viallinen ei edes vanha eläin, piti olla nuori voimakas lajinsa valio) kärsimään synnin rangaistusta, vaan sen oli oltava täydellinen ihminen, koska ihminen lankesi. Mutta mistä saatisiin täydellinen ihminen, kun Jumala itse sanoo, että kaikki ovat syntiä tehneet, siis viallisia?Laki oli kuitenkin täytettävä. Sen teki Jeesus, Jumala, täydellisen ihmisen hahmossa. Laki on täytetty ja Jeesus on sen loppu, tilalle on tullut armo ja se on valtavan paljon enemmän, kuin vain syntien anteeksisaamisen mahdollisuus.

• ehrhej

Eivät Adam ja Eeva olleet verrattavissa vastasyntyneisiin. Jumala loi heidät omaksi kuvakseen, he olivat viisaita ja älykkäitä! Esim. Jumala toi Aadamin eteen kaikki luomansa eläimet, joille Aadamin tuli antaa nimi jonka hän teki ja muisti. Toiseksi: Jumala antoi heille valinnan mahdollisuuden, tottele jos et ,tiedät , mitä tapahtuu. Ei minkäänlaista kieroilua tai salailua! Kolmanneksi: Jumala sanoo, että hän voi tehdä kivistä lapsia itselleen, lapsia, jotka tekevät presiis niin kuin hän sanoo! Sellaisia hän ei halua, hän haluaa vapaaehtoisia itse päättäviä ajattelevia lapsia. Niin muuten minäkin! Jumalako se tahtoi syöstä ihmisen perisyntiin? Hänhän sanoi Älä syö, älä edes koske! Pariskuntahan se ei älynnyt totella. He halusivat tulla Jumalan kaltaisiksi, niinkuin eräs toinenkin, joka sitte menetti asemansa Taivaassa ja ihan samasta syystä! Niin ei minun mielestäni pitänyt käydä. Jumalalla oli kuitenkin neuvo siihenkin! Kuten hänellä on neuvot kaikkeen.

Tyhjiä sanoja ovat käskyt, jos et tiedä mikä on hyvää tai pahaa..

• hyvä tyttö

Siinä vaiheessa kun käärme Aatamin ja Eevan sai maistamaan omenaa, niin eihän Aatami ja Eeva tienneet vielä mikä on hyvä ja paha. Miten he sitten osasivat totella, kun heidän hyvä-paha-tietoisuus oli olematon vielä?

• Thronos

Sepä minuakin suuresti kummastuttaa. Ja kun Aatami ja Eeva uskoivat ja luottivat siihen mitä heille sanottiin (käärme) niin Jumala suuttui verisesti. Kuitenkin juuri Jumala odottaa ihmisten uskovan ja luottavan sokeasti ristiin ja omaan olemassoloonsa vaikka se (toden totta) kuulostaa hullutukselta. Vieläpä hän pitää nimenomaan uskomista sinä oleellisena asiana joka ratkaisee ikuisuuden viettopaikan.

• ateistix

• hyvä tyttö
        Thronos kirjoitti:

Sepä minuakin suuresti kummastuttaa. Ja kun Aatami ja Eeva uskoivat ja luottivat siihen mitä heille sanottiin (käärme) niin Jumala suuttui verisesti. Kuitenkin juuri Jumala odottaa ihmisten uskovan ja luottavan sokeasti ristiin ja omaan olemassoloonsa vaikka se (toden totta) kuulostaa hullutukselta. Vieläpä hän pitää nimenomaan uskomista sinä oleellisena asiana joka ratkaisee ikuisuuden viettopaikan.

Olisi Jumala voinut kertoa, mitä seuraa, jos siitä puusta syö. Silloin voisi tuon keksityn luomiskertomuksen ymmärtää paremmin. Olisi voinut kertoa myös siitä elämän puusta. Entä, jos Aatami ja Eeva olisivat syöneet siitä, koska heitä ei siitä ollut kielletty syömästä?? Taitaa mennä nyt väärään ketjuun, mutta menköön.

• vastarantalainen
        hyvä tyttö kirjoitti:

Olisi Jumala voinut kertoa, mitä seuraa, jos siitä puusta syö. Silloin voisi tuon keksityn luomiskertomuksen ymmärtää paremmin. Olisi voinut kertoa myös siitä elämän puusta. Entä, jos Aatami ja Eeva olisivat syöneet siitä, koska heitä ei siitä ollut kielletty syömästä?? Taitaa mennä nyt väärään ketjuun, mutta menköön.

Kyllä Jumala kertoi, sinä kuolet! Olen tähän muuten jo vastannut, tyhjentävästi! Et lue vastauksia!

• vastarantalainen

He olivat Jumalan kuvia, he tiesivät paljon,mutta kun heille sanottiinkin, että heistä tulisi samanlaisia kuin Jumala, kaikkitietäviä, joka tietää hyvän ja pahan. Houkutus oli liian suuri,jos he olisivat tienneet seuraukset,niineivät olisi syöneet! Käärme tiesi muttei sanonut, koska on käärme! Siksipä, on parasta vain sokeasti uskoa, sinä et tiedä, Jumala tietää, mikä on parasta!

• hyvä tyttö

Kyllä Jumala kertoi, sinä kuolet! Olen tähän muuten jo vastannut, tyhjentävästi! Et lue vastauksia!

"He olivat Jumalan kuvia, he tiesivät paljon,mutta kun heille sanottiinkin, että heistä tulisi samanlaisia kuin Jumala, kaikkitietäviä, joka tietää hyvän ja pahan. Houkutus oli liian suuri,jos he olisivat tienneet seuraukset,niineivät olisi syöneet! Käärme tiesi muttei sanonut, koska on käärme! Siksipä, on parasta vain sokeasti uskoa, sinä et tiedä, Jumala tietää, mikä on parasta!"

Tarkoitatko tätä vastausta?

"Kyllä Jumala kertoi, sinä kuolet!"

Menikö sulla nyt ajatukset sekaisin. Edllisestä ymmärrän, että tarkoitat, ettei Aatami ja Eeva tienneet, että kuolevat. Jumala ei heille kertonut, vain käärme tiesi, eikä sekään kertonut. Toisessa sanot, että Jumala kertoi. Minun mielestäni Raamatussa ei lue missään, että Jumala sanoi, miksi siitä puusta ei saa syödä.

• ateistix

He olivat Jumalan kuvia, he tiesivät paljon,mutta kun heille sanottiinkin, että heistä tulisi samanlaisia kuin Jumala, kaikkitietäviä, joka tietää hyvän ja pahan. Houkutus oli liian suuri,jos he olisivat tienneet seuraukset,niineivät olisi syöneet! Käärme tiesi muttei sanonut, koska on käärme! Siksipä, on parasta vain sokeasti uskoa, sinä et tiedä, Jumala tietää, mikä on parasta!

että tulee pakosta mieleen, että parodioit.

• hyvä tyttö

Nostan tämän ylös, koska tämä vaivaa myös minua aloituksessa esiintyvien juttujen lisäksi.

• body

fiktiota , mielukuvia, fantasioita sekoitettu, sillä kuka oli tuolloin paikalla, kuka kirjoitti ylös mitä tapahtui, sillä kirjoitustaito kehittyi vasta muutama vuosituhat myöhemmin.
        Näissä on mielestäni paljon ilmaa.
        Kristikunnalla on kuva että ihminen luotiin n, 6.000 vuotta sitten ja kuitenkin on löydetty ihmisen luita jotka ajoittuvat n. 400.000 vuotta sitten eläneisiin ihmisiin. Joten on siinä melkoinen gappy.

• hyvä tyttö
        body kirjoitti:

fiktiota , mielukuvia, fantasioita sekoitettu, sillä kuka oli tuolloin paikalla, kuka kirjoitti ylös mitä tapahtui, sillä kirjoitustaito kehittyi vasta muutama vuosituhat myöhemmin.
        Kristikunnalla on kuva että ihminen luotiin n, 6.000 vuotta sitten ja kuitenkin on löydetty ihmisen luita jotka ajoittuvat n. 400.000 vuotta sitten eläneisiin ihmisiin. Joten on siinä melkoinen gappy.

että Pyhä Henki on ilmoitanut ihmisille, mitä on tapahtunut ja he ovat kirjoittaneet muistiin.

Voi olla, että on joku muukin teoria olemassa.

• vastarantalainen

Aivan ensiksi, en ole kirkon väkeä, joten vastaan "omissa" nimissäni. Joku meistä= Isä Poika ja Pyhä Henki.Pariskunta oli syönyt Hyvän ja Pahan Tiedon puusta, koska käärme oli sanonut, että heistä tulisi kuin Jumala, Kaikkitietäviä. Nyt he sen tiesivät, mutta he eivät tieneet sitä, minkä Jumala tietää: ihminen ei voi sitä tietoa hallita!Sen voi nähdä tässäkin maailmassa.Me tahdomme hyvää, jees, muttei onnistu.Ei ollut vaaraa, jos syntiin lankeamaton ihminen olisi syönyt elämän puusta, sen hedelmät antaisivat vain terveyttä ja elämää lisää, koska synnitön ei kuole eikä myöskään tiedä pahasta! Mutta jos syntiinlangennut(=paha) syö elämän puusta ja elää ikuisesti...Voiko seurauksia edes kuvitella! Siksi sitä mahdollisuutta ei annettu ja Siitä Jumalle kiitos!

• vastarantalainen
        body kirjoitti:

Ei ole löydetty yhtään mitään!

• hyvä tyttö

Aivan ensiksi, en ole kirkon väkeä, joten vastaan "omissa" nimissäni. Joku meistä= Isä Poika ja Pyhä Henki.Pariskunta oli syönyt Hyvän ja Pahan Tiedon puusta, koska käärme oli sanonut, että heistä tulisi kuin Jumala, Kaikkitietäviä. Nyt he sen tiesivät, mutta he eivät tieneet sitä, minkä Jumala tietää: ihminen ei voi sitä tietoa hallita!Sen voi nähdä tässäkin maailmassa.Me tahdomme hyvää, jees, muttei onnistu.Ei ollut vaaraa, jos syntiin lankeamaton ihminen olisi syönyt elämän puusta, sen hedelmät antaisivat vain terveyttä ja elämää lisää, koska synnitön ei kuole eikä myöskään tiedä pahasta! Mutta jos syntiinlangennut(=paha) syö elämän puusta ja elää ikuisesti...Voiko seurauksia edes kuvitella! Siksi sitä mahdollisuutta ei annettu ja Siitä Jumalle kiitos!

että ihmiset olisivat luineen ja läskeineen eläneet maailmassa ikuisesti? Vanhimmat olisivat satojatuhansia vuosia vanhoja nyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      24
      4332
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      2968
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1239
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      43
      965
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      22
      950
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      117
      793
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      38
      766
    8. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      754
    9. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      107
      719
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      135
      677
    Aihe