Miten teidän koiranne suhtautuvat raketteihin? Meidän koirallamme on tulossa ensimmäinen vuosi täyteen, ja rakettien ammunta saattaa olla paha paikka tälle muutenkin haukkuherkälle koiralle.. Olisiko neuvoja miten rauhoittaa koiraa jos tämä alkaa pelkäämään kun muut alkavat ampua raketteja?
Raketit...
8
265
Vastaukset
- vfrefvrefcre
Pidä huoli, että pissaa ja ulostaa päivällä, ettei ala pelkomahakakkaa tulemaan yöllä. Jos on pakko viedä rakettiaikaan ulos, pistä panta norm tiukemmalle, ettei vaan vedä paniikissa itseään irti. Mieluummin älä vie ulos ollenkaan, moni koira hädissään kiskaisee itsensä irti, jää auton alle tai juoksee paniikissa kadoksiin ikuisiksi ajoiksi. Ole mahd normaali itse, sillä osoitat koiralle, ettei tarvi pelätä. Älä lähde siis koiran pelkoon mukaan silittelemällä ja lohduttelemalla, se viestii koirallesi, että tilanne on todella paha. Verhoja vähän nomr enemmän kiinni, ettei pahin valoroiske näy.
- tpaa
Yo. viestissä oli mainioita ohjeita! Koiraa tosiaan kannattaa aktivoida hyvin paljon päivällä. Itse teen vielä niin, että illan mittaa jätän koiran melkein täysin huomiotta, ja kun pauke alkaa, olen vain normaalisti. Kuin ei olisikaan koko koiraa. En edes katso sitä! Ei rapsutuksia, ei lässytystä, ei mitään.
Jos se seuraa minua joka paikkaan, tai hakee lähelleni, annan sen hakea. Yleensä nuorin koiristamme tässä tilanteessa hakeutuu hyvin lähelle ja jää viereeni makaamaan seuraillen pauketta. Itse olen aivan täysin normaali! Kuin ei pauketta olisikaan.
Yksi koiramme tosin on ihan valohullu ja tykkää katsella raketteja ikkunasta. Se ei pelkää pauketta, vaan oikeastaan nauttii raketeista. Tämän kanssa taas lähdemme ulos katselemaa raketteja :)
Noihin ohjeisiin voi lisätä,että radion tai tv voi laittaa sen verran kovalle,että äänet vähän hälvenisivät.
Tuo on tärkeää,että käyttäytyy itse mahdollisimman normaalisti.
Tosin kannattaa muistaa,että jos normaalistikkin on tapana usein vastata koiran kontaktinhakuun,niin jos ei sitä yht äkkiä teekkään,niin sekään ei ole normaalia.On kaksi eri asiaa paapoa koiraa,kuin vastata sen yhteyden hakuun sitä vahvistavasti tai normaalisti.
Jos oikein pahalta näyttää,niin kannattaa hakea apua tuleviin koitoksiin.Niitä löytyy nykypäivänä jokusiakin.
Ja miten meidän suhtautuu. Tähän mennessä ei ole yhtään paukkuarkaa koiraa ollut. Aikoinaan yksi narttu hoiteli noin viikon vanhaa poikuettaan rakettien paukkuessa.Se koitos itseä vähän jänskätti,koska oli kyseessä sijoituskoira,joka ei meillä asunut, ja ollut kasvanut.
Se olikin ainoa,jonka kanssa ollaan toimittu erilailla.Erilailla siinä mielessä,ettei sen kanssa ole käyty raketteja ulkona kattelemassa,kuten muitten...
Noh,eipä ois kakaroistaan vapaaehtoisesti irronnutkaan :D- kultainen noutaja
Entinen koirani (lyhytkarvainen collie) pelkäsi raketteja ja muita pamauksia todella paljon.
Edellä mainitut tavat ovat todella hyviä: päivällä rasitat sitä liikunnalla ja aivo työllä, verhoja enemmän kiinni, tv tai radio päälle ja ole tavallinen. Tällaiset ohjeet antaisin. Ensimmäisellä kerralla (siis teilllä nyt) en suosittele menemään katsomaan raketteja, eikä varsinkaan läheltä jo ihan koiran kuulon vuoksi.
- tietoa..........
..ettet itse reagoi raketteihin MITENKÄÄN. Eli käyttäydyt kuin niitä ei olisikaan. Koirasi katsoo miten sinä reagoit, jos olet kuin viilipytty, niin sekin todennäköisesti on. Missään tapauksessa koiraa EI saa mennä rauhoittelemaan tai muutenkaan hyysäämään, silloin sillä raksuttaa, että "ahaa, tässä siis on jotain johon tarvitsee reagoida, tai pelätä.., koska tuo emäntäkin reagoi".
Paukkuarkuus koirilla kehittyy, jos on kehittyäkseen 2 ikävuoteen mennessä, suunnilleen. Eli jos ei sitä siihen mennessä ole tullut, sitä todennäköisesti ei tulekaan.
On tärkeää että koira jo ihan pentuna totutetaan koviin ääniin, kuten kattiloiden tms. kolinaan, jääkiekkokaukalon reunojen paukkeeseen, jne. - kaotic-doggi
ja tee kaikki niinkuin tavallisesti teet.
Mutta älä vie koiraa ulos paukuttelu aikana. Vaikka koirasi ei reagoisi mitenkään tavallisesti, niin joku tolvana voi ampua raketilla hyvinkin läheltä joka aiheuttaa koirassasi paniikin omaisen reaktion aika varmasti.
Musiikkia on hyvä soittaa kotona tai jotain elokuvaa pyörittää.
Koiraa ei saa hyysätä, mutta ei myöskään jättää huomiotta.
Jos kuitenkin viet koirasi ulos pauke-aikana niin käytä valjaita sekä pantaa samaan aikaan tai jos ei ole niin kaulapanta ja remmi niin että kiedot remmin koiraan niin ettei se pääse irrottautumaan siitä.
Ja jos koirasi joutuu paniikkiin lenkillä, ota siitä tukeva rauhoittava ote ja pidä niin kauan että se rauhoittuu, mutta älä itse jännitä. Näin luot koirallesi turvallisemman olon ja koira rauhoittuu nopeammin estät mahdolliset karkaus yritykset, kun koira on rauhoittunut, jatka matkaa, ja voit kehaista sitä kun se on rauhoittunut (jos se on tapanasi). Mitä huolettomampi olet sitä enemmän se rauhoittaa koiraasi.
Tämä on toiminut meillä, yksi koiristamme oli tosi paukku herkkä, mutta nykyään on pelko jäänyt lähes unholaan (paitsi jos jossain lähellä räjähtää, silloin tuo rauhoitus on auttanut).- ranskisvauva
hei, kysyisin sellaista että noiden hyvien vinkkien lisäksi onko jollakin tietoa että miten voisin vähentää koiran pelkoa ja ahdistusta kun joutuu olemaan töiden takia yksin yli puolen yön.. Viime vuonna ei pelännyt raketteja koska oli ihan pentu.. Nyt ikää reilu vuosi ja mahdollisuushan siihen on että pelko syntyy ja varsinkin kun joutuu olemaan yksin.. Radio, verhot kiinni, reilu lenkki ennen raketteja, muu aktivointi.. olisko jtn kikkakolmosta joka rauhoittais tai siis ennalta ehkäisis koiran pelkoa..?
- fdfag
ranskisvauva kirjoitti:
hei, kysyisin sellaista että noiden hyvien vinkkien lisäksi onko jollakin tietoa että miten voisin vähentää koiran pelkoa ja ahdistusta kun joutuu olemaan töiden takia yksin yli puolen yön.. Viime vuonna ei pelännyt raketteja koska oli ihan pentu.. Nyt ikää reilu vuosi ja mahdollisuushan siihen on että pelko syntyy ja varsinkin kun joutuu olemaan yksin.. Radio, verhot kiinni, reilu lenkki ennen raketteja, muu aktivointi.. olisko jtn kikkakolmosta joka rauhoittais tai siis ennalta ehkäisis koiran pelkoa..?
Eipä sille oikeen muuta voi. Tietenkin voit itse etukäteen totuttaa koiraa pikkupaukkuihin maltillisesti, mutta oikeastaan sitäkään ei kannata tehdä, jos ei tunne pystyvänsä vaikuttamaan koiraansa tosi hyvin :D Mutta mutta, yks kikka kolmonen vois olla. Jos jollain tutullasi on koira, jonka kanssa teiän koira tulee toimeen, ja tiedetään ettei se pelkää paukkuja, voi sen jättää koirasi kanssa valvomaan. Tällöin toinen koira helposti seuraa toisen koiran käytöstä ja lopettaa mahdollisen pelkäämisen. Aika epätodennäköistä kuitenkin, että tollanen järjestely onnistuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1671414
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä401005Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38725- 14640
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28632- 36626
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver20612Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46607Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30577Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17563