Mielenterveys- ja päihdetyö (lähihoitaja)

kiinnostunut--

Joutuuko mielenterveys- ja päihdetyötä opiskelemaan menevä opiskelemaan myös ns. perus hoitsujuttuja kuten verikokeen ottoa, piikittämistä jne? Vai keskittyykö opinnot vain noihin henkisiin asioihin? Miten esim Hesote:lla? Tarkkaa opsia ei löytnyt netistä.

Ottaisin faktoja opintojen sisällöstä vastaan ihan joka koulussa olleilta :)

5

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut--

Ja lisäkysymys, onko ko. suuntautumista opiskellessa joutunut hankkimaan hoitaja-asun? Vai onko saanut opiskella ihan omissa vaatteissa aina?

• opiskellaan kaikkea

Lähihoitaja koulutus peruskoulupohjalta kestää 3 vuotta, joista viimeinen on suuntautumisen mukainen. Kaikki lähihoitajat opiskelevat ja harjoittelevat lasten kanssa ja perushoidon harjoittelun.

"Peruskoulupohjainen lähihoitajakoulutus kestää 3 vuotta. Tutkinto rakentuu kolmesta pakollisesta ammatillisesta tutkinnon osasta, yhdestä koulutusohjelmasta sekä yhdestä valinnaisesta tutkinnon osasta. Ammatillisten opintojen lisäksi tutkintoon kuuluu ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat sekä vapaasti valittava tutkinnon osa.

Pakolliset tutkinnon osat

* Kasvun tukeminen ja ohjaus
      * Hoito ja huolenpito
      * Kuntoutumisen tukeminen"
      - www.hdo.fi , lainattu 30.12.2010.
      Tämä lisäksi siis se vapaavalintainen osa, esim. mielenterveys.

• kiinnostunut--

Olen kyllä lukenut nuo infot, mutta mistään ei käynyt selville tarkoittaako esimerkiksi tuo hoito- ja huolenpito sitä että osaan ottaa verikokeen tai elvyttää tai laittaa jonkun kanyylin. Ja sitä lähdin täältä selvittämään. Joku oikeasti kyseistä alaa opiskellut voisi kertoa enemmän opintojen sisällöstä. Oppilaitosten sivuilta suppeiden infojen pasteaminen on ihan turhaa, kun ne olen itse jo lukenut.

• ainakin piikittämist
        kiinnostunut-- kirjoitti:

Olen kyllä lukenut nuo infot, mutta mistään ei käynyt selville tarkoittaako esimerkiksi tuo hoito- ja huolenpito sitä että osaan ottaa verikokeen tai elvyttää tai laittaa jonkun kanyylin. Ja sitä lähdin täältä selvittämään. Joku oikeasti kyseistä alaa opiskellut voisi kertoa enemmän opintojen sisällöstä. Oppilaitosten sivuilta suppeiden infojen pasteaminen on ihan turhaa, kun ne olen itse jo lukenut.

Ensiapua opetellaan ja siinä käydään elvytys läpi. Verikokeita jossain koulussa kai opetellaan, mutta ei läheskään kaikkialla, kanyylin laittoa ei varmaan tule missään perusopintojaksossa missään koulussa. Yleisesti lähihoitajan näytöissä todettavaa osaamista on ihon alle ja lihakseen annettavat injektiot, eli niitä piikitellään. Mutta siis kyllä verenpaineen ja verensokerin mittaus, vaipanvaihto, vuodepesut, sydänfilmin ottaminen ja muut perushoitotoimenpiteet kuuluvat kaikkien lähihoitajien koulutukseen.

Toinen linkki vielä:
        http://sote-virtuaalikoulu.omnia.fi/verty/opetussuunnitelma.html#kasvu

Tästä löytyy siis opetussuunnitelma, ei sielläkään luetella noita "perushoitotoimenpiteitä", mutta niitä kirjotinkin tohon yläpuolelle.

• sasax

Riippumattta mihin aikoo suuntautua kahden tai yhden (yo) vuoden jalkeen, kaikki opiskelevat perus opinnoissa samat asiat. Kyllä niitä taitoja tarvii kaikki lähihoitajat. Mielenterveys ja päihdetyössäkin pitää ymmärtää asiakkaan perusasiat ja osattava auttaa niissä. Ei se työ ole mitään terapiaistuntojen pitämistä vaan enimmakseen arkiaskareiden tekemistä asiakkaan kanssa ja sitä kautta hänen ohjaamistaan tavalliseeen elämään.

ja jos on laitostyössä niin perushoidontaidot on käytössä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      182
      2148
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1856
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      45
      1824
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1533
    5. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      64
      1368
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      172
      1361
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1181
    8. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1013
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      30
      1005
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      949
    Aihe