opet lakkoon!

joskus ope

Itse valmistun jonkun vuoden kuluttua opettajaksi ja olen monta monituista vuotta miettinyt, että miksi ihmeessä opettajakunta ei voisi mennä lakkoon aivan kuin monet muutkin ammattikunnat tekevät? Jokainen tälläkin palstalla kirjoittanut opettaja tietää opetuksen karuuden nykypäivänä, palkan pienuuden varsinkin alakoulussa ja jatkuvasti kasvavan työmäärän sekä oppilaiden että vanhempien taholta. Kaikki valittavat huonoja olojaan muttei kukaan tee asialle mitään. Miksi? Jos muksut jätettäisiin joku päivä ilman opetusta ja vanhemmat joutuisivat tästä syystä olemaan pois omista töistään niin luulisi, että Akavaan päin alkaisi neuvotteluhalukkuutta löytyvän. Koen tässä suuren epäkohdan, varsinkin tällaisina aikoina, jolloin kaikenmaailman lentoemot lakkoilevat mielestäni aivan syyttä suotta. Ei tarvitse kenenkään sanoa, että itsepä olet työsi valinnut mutta en vain ymmärrä miten saamatonta porukkaa opettajat oikeasti ovat. Kymmenen työssäolovuoteni aikana olen kuullut pelkkää marinaa ja valitusta ja kukaan ei viitsi edes yrittää tehdä asialle mitään. Miksi?

4

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksei..

      Joo, menkää lakkoon vaikka 2.6.2011 voitte olla vaikka 2 kk lakossa.

    • Opex

      Olen pohdiskellut samaa. Luokanopettajiin verrattuna lastentarhanopettajat saavat vielä matalampaa palkkaa, eikä heillä kuitenkaan ole edes pitkää kesälomaa. Koko maa seisahtuisi, jos kaikki lastentarhanopettajat ja luokanopettajat ryhtyisivät lakkoon, koska käytännössä työstä pois jäisi myös kaikista pikkulapsiperheistä ainakin toinen vanhempi...

      Toisaalta ainakin itselleni opettajan ammatti on kutsumustyö, ja lakko tekisi kipeää lasten vuoksi.

      • ap

        Kutsumustyö se on itsellenikin mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että elää meidänkin täytyy. Jos esimerkiksi punnitaan sitä vastuuta, joka luokanopettajan työssä on koko ajan läsnä, on palkka siihen nähden täysin mitätön. Mikäli opetustyö olisi todella pelkkää opettamista, olisi asia aivan toinen. Kuitenkin jokainen tietää, että suuri osa ajasta kuluu järjestyshäiriöiden hoitoon ja kaiken sellaisen opettamiseen, mikä olisi pitänyt kotona oppia (Oskari, lattialle ei saa sylkeä, Ville, veistä ei kuulu laittaa suuhun yms.) Jos vanhemmat hoitaisivat itse lastensa kasvattamisen kotona edes perustasolle, voisi opettajakin rauhassa keskittyä siihen, mikä hänen koulutuksensa ja intohimonsa on. En usko että kukaan saa kiksejä siitä, että kieltää oppilaita piereskelemästä luokassa. Olen aivan lopen kyllästynyt siihen, että opettajista on tullut lasten "hoitajia" siksi aikaa, kun vanhemmat tahkovat rahaa urallaan ja vielä kaatavat kaiken paskan opettajan niskaan, jos lääkäriksi kaavailtu Lassi-kulta ei satukaan pärjäämään matematiikassa. Opettajan vikahan se aina on, kenenkäs muunkaan.


      • lopettaja
        ap kirjoitti:

        Kutsumustyö se on itsellenikin mutta ei se muuta sitä tosiasiaa, että elää meidänkin täytyy. Jos esimerkiksi punnitaan sitä vastuuta, joka luokanopettajan työssä on koko ajan läsnä, on palkka siihen nähden täysin mitätön. Mikäli opetustyö olisi todella pelkkää opettamista, olisi asia aivan toinen. Kuitenkin jokainen tietää, että suuri osa ajasta kuluu järjestyshäiriöiden hoitoon ja kaiken sellaisen opettamiseen, mikä olisi pitänyt kotona oppia (Oskari, lattialle ei saa sylkeä, Ville, veistä ei kuulu laittaa suuhun yms.) Jos vanhemmat hoitaisivat itse lastensa kasvattamisen kotona edes perustasolle, voisi opettajakin rauhassa keskittyä siihen, mikä hänen koulutuksensa ja intohimonsa on. En usko että kukaan saa kiksejä siitä, että kieltää oppilaita piereskelemästä luokassa. Olen aivan lopen kyllästynyt siihen, että opettajista on tullut lasten "hoitajia" siksi aikaa, kun vanhemmat tahkovat rahaa urallaan ja vielä kaatavat kaiken paskan opettajan niskaan, jos lääkäriksi kaavailtu Lassi-kulta ei satukaan pärjäämään matematiikassa. Opettajan vikahan se aina on, kenenkäs muunkaan.

        Olen itsekin käynyt opettajankoulutuksen mutta niihin töihin en ajatellut enää palata muuta kuin äärimmäisessä hätätilassa. Ja siinä tilassa aion kyllä kertoa niin esimiehelle, kollegoille kuin myöskin oppilaille suoraan mitä ajattelen kyseisestä työstä ja heistä kaikista.

        Opettaminen on vihoviimeinen työ ja en tosiaankaan suosittele sitä kenellekään. OAJ:n ylivalta pitäisi lopettaa ja opettajien kelpoisuusvaatimukset mitätöidä. Olen sitä mieltä että tämä naurettava muodollisten kvalifikaatioiden korostaminen on tehnyt Suomesta täyden banaanivaltion. Opettajiksi ajautuu alalle täysin soveltumattomia ihmisiä, ja heidät sitten pakotetaan olemaan raastavassa työssä vuodesta toiseen. Eikä kukaan edes nykyisin tiedä mitä koulussa pitäisi opettaa. Mistä me tiedämme mikä valmentaa lapset elämään tulevaisuuden radikaalisti erilaisessa todellisuudessa?

        Lakkoon vain, tai ihan sama. Suosittelen ap:lle kyllä alavalinnan kriittistä tarkastelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe