Hyvä, kevyt kivääri

Niina25

Hei,

Olen siis 25 v. juuri hirvenmetsästyksen aloittanut nuori nainen.
Olen ostamassa ensimmäistä omaa hirvikivääriäni ja kyselisinkin teiltä neuvoja.

Haluaisin mahdollisimman kevyen kiväärin. Olen nimittäin aika pienikokoinen ja voimiakin on rajoitettu määrä. Puoliautomaatti-kiväärit on kokonaan pois laskuista, koska ne ovat väkisinkin liian raskaita minulle.

Haluan siis pulttilukkoisen, mahdollisimman kevyen kiväärin. Hintakin saisi olla kohtuullinen (kiikarin kanssa max 1500 €).

En halua käytettyä asetta enkä myöskään mitenkään muuteltua yksilöä. Älkää siis sanoko, että aloittelijana olisi hyvä hankkia käytetty kivääri, koska niin en aio tehdä. En myöskään aio mitenkään modifioida kivääriä esim. piipun lyhennyksellä ja etutukin poistamisella ja sen korvaamista äänenvaimentimella jne.

Haluan uuden, kevyen, hyvän, pulttilukkoisen kiväärin. Kaliberi saisi olla .308 tai .30-06.

Kiitos jo kaikille vastanneille!

44

24018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha

      Kai olet tietoinen, että kevyt kivääri potkaisee viheliäisen terävästi. Ei siitä riistalaukaustilanteessa ole väliä, mutta miten aiot selvitä ampumaharjoituksista.

      • Niina25

        Olen ampunut monella erilaisella kiväärillä ja rekyyli ei ole missään ollut ongelma.

        Tarvitsen kevyen kiväärin, koska en jaksa kannatella painavaa kovin pitkään.


      • Naikkonen
        Niina25 kirjoitti:

        Olen ampunut monella erilaisella kiväärillä ja rekyyli ei ole missään ollut ongelma.

        Tarvitsen kevyen kiväärin, koska en jaksa kannatella painavaa kovin pitkään.

        Ehdottomasti, itellä on M595 kal 308. Sitä jaksaa pidellä pitemmässäkin passissa. Synteettisellä tukilla olisi vielä kevyempi mutta olen ollut tyytyväinen nykyiseen. T3 kyllä lienee varmaan vielä kevyempi.


      • T2.
        Naikkonen kirjoitti:

        Ehdottomasti, itellä on M595 kal 308. Sitä jaksaa pidellä pitemmässäkin passissa. Synteettisellä tukilla olisi vielä kevyempi mutta olen ollut tyytyväinen nykyiseen. T3 kyllä lienee varmaan vielä kevyempi.

        Samaa mieltä joo. Osta termis 3 nen. Väliaika, kahvia ja pullaa..


      • harjoottelee

        Kylymiltään vaan,perkeles!


      • Anonyymi

        Ei se 30-06 mitään potki.on meinaan 40 vuoden kokemus itsekkin heskellu kevyempää.pysysitte aiheessa siis onko kevyitä tarjolla.sitähän kysyttiin.ketuttaa nää väättyrit


    • JiiTee

      Tikka T3 synteettisellä tukilla. Hyvä perusase ilman ylimääräisiä krumeluureja. Kiikariin ja kiikarinjalkoihin jää vielä hyvinkin 600-700 E.

      http://www.tikka.fi

      • Just

        Ehdottomasti Tikka T3 synteettisenä. Siitä ei ase parane. Kaliiberiksi .308


      • Niina25

        Voisihan se olla yksi hyvä vaihtoehto.
        Kuulemma hyviä aseita.

        Ammuin kuukausi sitten muutaman laukauksen Tikan Battue Lite:llä 9,3*62. Tuntui ihan hyvältä mutta potku oli aikamoinen. .308 voisi olla ihan hyvä. Tosin taitaa rikkoa lihoja aika pahasti...


      • juggis
        Niina25 kirjoitti:

        Voisihan se olla yksi hyvä vaihtoehto.
        Kuulemma hyviä aseita.

        Ammuin kuukausi sitten muutaman laukauksen Tikan Battue Lite:llä 9,3*62. Tuntui ihan hyvältä mutta potku oli aikamoinen. .308 voisi olla ihan hyvä. Tosin taitaa rikkoa lihoja aika pahasti...

        kaliberi rikkoo lihoja. Määrään vaikuttaa iskemänopeus, osumapaikka, jne. Mutta ei 308 sen enmpää kuin muutkaan,voisi sanoa että mitä suuree kaliberi sitä enemmän repii. Eri asia on sitten jos luoti osuu ennen hirveä risuun tai johonkin.


      • Niina25
        juggis kirjoitti:

        kaliberi rikkoo lihoja. Määrään vaikuttaa iskemänopeus, osumapaikka, jne. Mutta ei 308 sen enmpää kuin muutkaan,voisi sanoa että mitä suuree kaliberi sitä enemmän repii. Eri asia on sitten jos luoti osuu ennen hirveä risuun tai johonkin.

        Minä taas olen kuullut ihan päinvastaista!
        .308 nopea luoti tosiaan rikkoo lihoja.

        Mutta sanoit, että mitä isompi luoti sitä enemmän rikkoo.
        Eikö asia ole juuri päinvastoin? Mitä isompi luoti, sen vähemmän rikkoo lihoja? Iso luoti merkitsee yleensä myös hitaampaa nopeutta, joka on ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumisessa.

        Kun nopeus ylittää 700 m/s, niin osumasta aiheutuu painevaikutus osuma-aukon ympärille, joka aiheuttaa lihojen "mössöytymisen". Hitaalla luodilla (Siis isompikaliberisella) Nopeuset eivät osumahetkellä ylitä tuota kriittistä nopeutta, joten lihat jäävät ehjäksi.


      • juggis
        Niina25 kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut ihan päinvastaista!
        .308 nopea luoti tosiaan rikkoo lihoja.

        Mutta sanoit, että mitä isompi luoti sitä enemmän rikkoo.
        Eikö asia ole juuri päinvastoin? Mitä isompi luoti, sen vähemmän rikkoo lihoja? Iso luoti merkitsee yleensä myös hitaampaa nopeutta, joka on ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumisessa.

        Kun nopeus ylittää 700 m/s, niin osumasta aiheutuu painevaikutus osuma-aukon ympärille, joka aiheuttaa lihojen "mössöytymisen". Hitaalla luodilla (Siis isompikaliberisella) Nopeuset eivät osumahetkellä ylitä tuota kriittistä nopeutta, joten lihat jäävät ehjäksi.

        kuten viittasin iskemänopeuteen. Isompi luoti omaa isomman laajenevan massan, joten laajenee enemmän. Isommassa luodisa on isompi iskuenergia silti, vaikka nopeus voi olla pienempi. Iso iskuenergia-> suurempi paine, Eikö totta.
        vertasin 308 nopeus 100m =677m/s ie=2751 joulea
        7,62x53 =677 2751
        30-06 =693 3119
        9,3x62 =612 3460
        Nämä tiedot löytyi lapuan patruunalaatikosta, eikä muita kalib mainittu. Toki 7,62 .308 ja 30-06 on kaliberiltaan samoja, mutta 9,3 iskuenergia oli suurempi, vaikka nopeus pienempi.


      • Niina25
        juggis kirjoitti:

        kuten viittasin iskemänopeuteen. Isompi luoti omaa isomman laajenevan massan, joten laajenee enemmän. Isommassa luodisa on isompi iskuenergia silti, vaikka nopeus voi olla pienempi. Iso iskuenergia-> suurempi paine, Eikö totta.
        vertasin 308 nopeus 100m =677m/s ie=2751 joulea
        7,62x53 =677 2751
        30-06 =693 3119
        9,3x62 =612 3460
        Nämä tiedot löytyi lapuan patruunalaatikosta, eikä muita kalib mainittu. Toki 7,62 .308 ja 30-06 on kaliberiltaan samoja, mutta 9,3 iskuenergia oli suurempi, vaikka nopeus pienempi.

        Osumaenergia ja nopeus on kaksi eri asiaa.
        Osumaenergia saadaan laskettua yksinkertaisesta fysiikan kaavasta.

        Mutta ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumiselle on luodin nopeus. Kun luodin nopeus ylittää osumahetkellä 700 m/s aiheutuu siitä lihoja rikkova paineaalto. Jos nopeus on alle tämän kriittisen rajan, ei kyseistä vaikutusta synny, läheskään niin voimakkaana. (vrt. äänen nopeus).

        Yleensä mikään esim 9,3:n luoti ei tätä nopeutta ylitä osuessaan. Osumaenergia sen sijaan on huomattavasti suurempi kuin esim .308:n painavamman luodin takia. Ja kuten varmaan moni tietää, 9,3:nen rikkoo huomattavasti vähemmän lihoja kuin esim. .308.


      • juggis
        Niina25 kirjoitti:

        Osumaenergia ja nopeus on kaksi eri asiaa.
        Osumaenergia saadaan laskettua yksinkertaisesta fysiikan kaavasta.

        Mutta ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumiselle on luodin nopeus. Kun luodin nopeus ylittää osumahetkellä 700 m/s aiheutuu siitä lihoja rikkova paineaalto. Jos nopeus on alle tämän kriittisen rajan, ei kyseistä vaikutusta synny, läheskään niin voimakkaana. (vrt. äänen nopeus).

        Yleensä mikään esim 9,3:n luoti ei tätä nopeutta ylitä osuessaan. Osumaenergia sen sijaan on huomattavasti suurempi kuin esim .308:n painavamman luodin takia. Ja kuten varmaan moni tietää, 9,3:nen rikkoo huomattavasti vähemmän lihoja kuin esim. .308.

        Osumaenergia on toki riippuvainen luodin nopeudesta mutta myös massasta 1/2mvtoiseen. Kauasko lentää .308 luoti? 152mm tykilla n. 30km ja lähtönopeudet samaa tasoa, massa ei. Kuten ekassa viestissäni sanoin, että luodin repivyyteen vaikuttaa moni seikka ja lisätään siihen luut. Kumminkin mainitsemasi fysiikan mukaan suuremman liikeenergian pysäyttämiseen tarvitaan suurempi energia kuin pienemmällä liikeenergialla. Niin 9,3 kuin .308:n luodit jäävät pääsääntöisesti hirven sisälle, joten joku on jarruttanut 9,3 luotia enemmän. Tästä asiasta on taitettu peistä mm. metsästys.net:in sivuilla ja siellä 9,3 on todettu tappavammaksi kuin .308. Kai sekin johonkin perustuu.


      • Hmm
        Niina25 kirjoitti:

        Osumaenergia ja nopeus on kaksi eri asiaa.
        Osumaenergia saadaan laskettua yksinkertaisesta fysiikan kaavasta.

        Mutta ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumiselle on luodin nopeus. Kun luodin nopeus ylittää osumahetkellä 700 m/s aiheutuu siitä lihoja rikkova paineaalto. Jos nopeus on alle tämän kriittisen rajan, ei kyseistä vaikutusta synny, läheskään niin voimakkaana. (vrt. äänen nopeus).

        Yleensä mikään esim 9,3:n luoti ei tätä nopeutta ylitä osuessaan. Osumaenergia sen sijaan on huomattavasti suurempi kuin esim .308:n painavamman luodin takia. Ja kuten varmaan moni tietää, 9,3:nen rikkoo huomattavasti vähemmän lihoja kuin esim. .308.

        On lähtönoputta. Yli 900m./s.


      • Anonyymi
        Niina25 kirjoitti:

        Minä taas olen kuullut ihan päinvastaista!
        .308 nopea luoti tosiaan rikkoo lihoja.

        Mutta sanoit, että mitä isompi luoti sitä enemmän rikkoo.
        Eikö asia ole juuri päinvastoin? Mitä isompi luoti, sen vähemmän rikkoo lihoja? Iso luoti merkitsee yleensä myös hitaampaa nopeutta, joka on ratkaiseva tekijä lihojen rikkoutumisessa.

        Kun nopeus ylittää 700 m/s, niin osumasta aiheutuu painevaikutus osuma-aukon ympärille, joka aiheuttaa lihojen "mössöytymisen". Hitaalla luodilla (Siis isompikaliberisella) Nopeuset eivät osumahetkellä ylitä tuota kriittistä nopeutta, joten lihat jäävät ehjäksi.

        Voi pojat...oikeesti rikkoo lohoja...no onpahan vanhallekkin jotain hupia.itse aloitin 10v sotilaskiväärillä linnustuksen.sit ostin 30-06 jolla olen metsästänyt kaikkea pyystä karhun.kaks lintua menny piloille ja yks hirvi.hirvikin vaan siks että meni pahasti luille ja siitä kääntyi mahaan oli huono luoti.nii lintuja en tiiä montako oon ampunut mut paljon todella paljon ja hirviä oisko joku 80. Et sanoisin et ammu oikein ni hyvä tulee.pieni piikki tähän loppuun 308 on tehoton kaaripyssy


      • Anonyymi
        juggis kirjoitti:

        kuten viittasin iskemänopeuteen. Isompi luoti omaa isomman laajenevan massan, joten laajenee enemmän. Isommassa luodisa on isompi iskuenergia silti, vaikka nopeus voi olla pienempi. Iso iskuenergia-> suurempi paine, Eikö totta.
        vertasin 308 nopeus 100m =677m/s ie=2751 joulea
        7,62x53 =677 2751
        30-06 =693 3119
        9,3x62 =612 3460
        Nämä tiedot löytyi lapuan patruunalaatikosta, eikä muita kalib mainittu. Toki 7,62 .308 ja 30-06 on kaliberiltaan samoja, mutta 9,3 iskuenergia oli suurempi, vaikka nopeus pienempi.

        Mun 30-06 hirviluodit menee 870m/s ja lintuluodit 940m/s itseladattuja.pyssy kyllä äärirajoilla mut on kestänyt.vaan ei oo lihaa pilannut.eli ammu oikein .vaan jos omistaa koiran ni voi räiskii miten sattuu ni tulee sesselle ruokaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi pojat...oikeesti rikkoo lohoja...no onpahan vanhallekkin jotain hupia.itse aloitin 10v sotilaskiväärillä linnustuksen.sit ostin 30-06 jolla olen metsästänyt kaikkea pyystä karhun.kaks lintua menny piloille ja yks hirvi.hirvikin vaan siks että meni pahasti luille ja siitä kääntyi mahaan oli huono luoti.nii lintuja en tiiä montako oon ampunut mut paljon todella paljon ja hirviä oisko joku 80. Et sanoisin et ammu oikein ni hyvä tulee.pieni piikki tähän loppuun 308 on tehoton kaaripyssy

        30-06 ja .308 kaliberien lentoradoissa on normaaleilla ampumamatkoilla niin vähän eroa, ettei sillä olo mitään merkitystä vaikka lintua ampuisi. Muut tekijät ratkaisevat enemmän.
        Tehoissakaan ei ole merkittävää eroa molempien max tehojen pyöriessä 4000J nurkilla. Onhan toki 30-06 isomman riistan kivääri, muttei merkitsevästi.


    • .......

      Itse aloitin hirvenmetsästyksen viime syksynä ja ostin sitä varten Remington 700 ADL 308 kiväärin synteettisellä tukilla. Ase on kevyt ja näppärä käsitellä naisellekin. Ja kyllähän tuolla kaatui kaks hirveäkin, että paukahtaa ihan samalla tavalla kuin muutkin merkit. Pakettihinta silloin kiikarin kanssa tais olla jotain 700 euron luokkaa.

      • Niina25

        Huomasin useassa eri paikassa kyseisen aseen. Ilmeisesti jokin tarjouskampanja menossa... Paketti maksoi 700-750 € kiikarista riippuen.

        Aion käydä kokeilemassa ensi viikonloppuna, miten ase istuu minulle. Meidän seurassamme on monella Remingtonin kivääri ja ovat kehuneet loistavaksi! Muutamalla on myös puoliautomaatti ja sanoivat ettei ole ainuttakaan syöttöhäiriötä tullut vielä koskaan!

        Luulenpa, että taivun Remingtonin suuntaan...


      • Vanha
        Niina25 kirjoitti:

        Huomasin useassa eri paikassa kyseisen aseen. Ilmeisesti jokin tarjouskampanja menossa... Paketti maksoi 700-750 € kiikarista riippuen.

        Aion käydä kokeilemassa ensi viikonloppuna, miten ase istuu minulle. Meidän seurassamme on monella Remingtonin kivääri ja ovat kehuneet loistavaksi! Muutamalla on myös puoliautomaatti ja sanoivat ettei ole ainuttakaan syöttöhäiriötä tullut vielä koskaan!

        Luulenpa, että taivun Remingtonin suuntaan...

        Tiedustelit keskustelun alussa hyvää kivääriä. Ja nyt olet taipumassa Remingtoniin. Kylläpä puijasit meitä kyselyysi vastanneita.


      • Entropia
        Vanha kirjoitti:

        Tiedustelit keskustelun alussa hyvää kivääriä. Ja nyt olet taipumassa Remingtoniin. Kylläpä puijasit meitä kyselyysi vastanneita.

        yhtään perustella miksi ei Remington olisi hyvä kivääri?


      • jamppa
        Niina25 kirjoitti:

        Huomasin useassa eri paikassa kyseisen aseen. Ilmeisesti jokin tarjouskampanja menossa... Paketti maksoi 700-750 € kiikarista riippuen.

        Aion käydä kokeilemassa ensi viikonloppuna, miten ase istuu minulle. Meidän seurassamme on monella Remingtonin kivääri ja ovat kehuneet loistavaksi! Muutamalla on myös puoliautomaatti ja sanoivat ettei ole ainuttakaan syöttöhäiriötä tullut vielä koskaan!

        Luulenpa, että taivun Remingtonin suuntaan...

        jep seitensataa-sarjalaiset on tosiaan kevyempiä.itellä on 788 ja on kyllä mukava kannella ja ase kyllä paukahtaa samallalailla ku kaikkilla muillaki


      • Vanha
        Entropia kirjoitti:

        yhtään perustella miksi ei Remington olisi hyvä kivääri?

        Yritin viestini lausua rivien väliin. Huonoja kiväärejä on myynnissä sangen vähän. Yksi sellainen saattaa olla markkinoilla ainakin erään lehtitestin mukaan. Eli kaikki kiväärit ovat tarkoitukseensa soveltuvia. Toiminta on luotettavaa ja tarkkuus on selvästi parempi kuin keskiarvoisen ampujan kyvyt.
        Eli hyvä kivääri on jotain poikkeuksellista. Remingtonissa en tiedä olevan mitään poikkeuksellisen hyvää ominaisuutta, silti hinta/laatusuhde on epäilemättä vähintään kohtuullinen. Sako 75 sisältää ehkä jotain hyvän kiväärin ominaisuuksia, mutta onko hinta/laatusuhde kohtuullinen??


      • Niina25
        Vanha kirjoitti:

        Tiedustelit keskustelun alussa hyvää kivääriä. Ja nyt olet taipumassa Remingtoniin. Kylläpä puijasit meitä kyselyysi vastanneita.

        Niin kenelläkään meidän seurastamme ei ollut ainuttakaan pahaa sanaa sanottavana Remingtonista.

        Ase on ollut kaikilla todella luotettava ja hyvä ampua.

        Riittää minulle kriteeriksi hyvälle aseelle. Ja jos vielä säästän noin 1000 € Sakoon verrattuna...


      • Vanha
        Niina25 kirjoitti:

        Niin kenelläkään meidän seurastamme ei ollut ainuttakaan pahaa sanaa sanottavana Remingtonista.

        Ase on ollut kaikilla todella luotettava ja hyvä ampua.

        Riittää minulle kriteeriksi hyvälle aseelle. Ja jos vielä säästän noin 1000 € Sakoon verrattuna...

        Ja pistä se tonni pankkiin. Tarvitset sitä silloin kun sinulle selviää, mikä on se HYVÄ kivääri, jollaisen tarvitset.


      • Niina25
        Vanha kirjoitti:

        Ja pistä se tonni pankkiin. Tarvitset sitä silloin kun sinulle selviää, mikä on se HYVÄ kivääri, jollaisen tarvitset.

        kerropas nyt sitten minulle miksi Remington on niin huono kivääri?

        Oman käsitykseni mukaan remington tekee laatukivääreitä, varsinkin puoliautomaatteja!


      • Vanha
        Niina25 kirjoitti:

        kerropas nyt sitten minulle miksi Remington on niin huono kivääri?

        Oman käsitykseni mukaan remington tekee laatukivääreitä, varsinkin puoliautomaatteja!

        En minä ole sanonut, että Remington on huono kivääri, en missään tapauksessa halua väittää sellaista.
        Mutta sinä kysyit hyvää kivääriä ja ilmoititpa aika reippaan budjetinkin. Jos automaateista puhutaan, niin Browningin ottaisin silloin, ainakin viime kaudella myytiin sellaisia hyvin budjettiisi mahtuvalla summalla. Ja nyt ilmoitat olevasi tyytyväinen Remingtoniin. Miksi sitten edes kysyit. Kyllä niitä Remingtoneja siellä jenkkilässä tulee tuutista ulos jatkuvalla syötöllä. Tilanne on sama, kuin ensin kyselisit läpi koko Gourmet-ruokalistan ja lopuksi tilaisit hernesoppaa. Ja hernesoppa on kuitenkin erinomaisen maistuvaa ja ravitsevaa ruokaa, eli varmasti ajaa asiansa.
        Pääpointti on se, että vasta kanniskeltuasi asetta pari vuotta ja lukuisia metsästysreissuja SINÄ ITSE tiedät mikä on sinulle hyvä kivääri.


      • Nikkari
        Niina25 kirjoitti:

        kerropas nyt sitten minulle miksi Remington on niin huono kivääri?

        Oman käsitykseni mukaan remington tekee laatukivääreitä, varsinkin puoliautomaatteja!

        Moikka

        Joskus noin 6 vuotta sitten oli näissä moniolkaisissa pulttilukkojen suluissa jonkinlainen materiaaliongelma. Se johti aineen murtumaan ja mahdollisesti aserikkoon. Ainoa tehdas josta on päässyt ulos kivääri jossa ei ole piipunreikää valmiina, vieläpä koeammuntataulun kera ;-)
        Jos vielä kaipaat kunnollista kivääriä, ota huomioon sekin mahdollisuus että voit myös teettää itsellesi sopivan kiväärin kotimaisista osista. Silloin voit valita sellaiset komponentit joita haluat. Aseseppä ottaa huomioon kaikki toivomuksesi; Piipun mitat, profiilit, tukin materiaalin ja mitoitukset ym. Takuukin on voimassa pidempään.

        Terviisin Nikkari


    • Jaahas

      Eihän siinä tule kun vahinkoja kun naiselle antaa ilmakivääriä isomman aseen.

      • Marko 135 kg

        Tumputa sä sen nysä nahkarevolverisi kanssa.

        Ps Milloin pääsit sivarista, nti Haahas.

        Vesi pyssy ei sulle voi antaa, sähän voisit hukkua sen kanssa tai puhkaista itseltäsi simmut


      • Jaahas
        Marko 135 kg kirjoitti:

        Tumputa sä sen nysä nahkarevolverisi kanssa.

        Ps Milloin pääsit sivarista, nti Haahas.

        Vesi pyssy ei sulle voi antaa, sähän voisit hukkua sen kanssa tai puhkaista itseltäsi simmut

        Taitaa poju katsella peiliin ja kertoa mitä näkyy :) 135 kiloa läskiä ja nysäkulli. Itkusi kuuluu tänne asti. Kuivaas poju kyyneleet ja mene leikkimään sillä vesipyssylläsi.

        ps. Armeija on käyty, mutta tekstistäsi päätellen itseltäsi on jäänyt apukoulukin kesken :DDD

        Haahas...


    • pekka

      Hei, hanki Tikka T3! Perinteinen sinistetty puutukilla avo tai kiikarilla sopinee vanhoillisiin hirviporukoihin. Rosteri light muovitukilla ja aina kiikarilla omaan käyttöön.

      Vaihdoin juuri viimeisen Sakoni T3 s-varmint 308:iin ja olen hintaan nähden erittäin tyytyväinen. 30-06 voisi olla vieläkin parempi hirviväljä tuohon pitkään lukkoon. Tarkkuutta riittää ja toiminta on yhtä hyvä. Mutta T3 ulkonäöllä ei kehuskella, kuten sako 75. Mulla olikin vaihtoehtoina tikka raskas rosteri muovitukilla tai sako raskas sinistetty puutukilla. Hintaetua syntyi Tikasta 600€.

      Uusin metsästäjä-lehti sisältänee sopivia mustia leopold -hirvikiikareita 300€. Asehan on perusmallisena tuon 620-700€. Mustat kiikarinjalat 100€, hyvä hihna 30-50€.

    • KALLE

      ovat keveitä ja näpäriä hinta ?

    • Toby

      Ei puoliautomaatti oo sen painavampi ku pulttilukkonenkaan kivääri,puoliautomaatit on melkein kevyempiä.Puoliautomaatit potkaseekin vähemmän ku pulttilukkoset.

      • Opetusneuvos, humala

        Mosin Nagant 44. Pienokaisessa pistinkin makkaragrillaukseen. Ase suunniteltu maailman vaarallisimmalle riistaalle eli vihulaissoltulle.


      • hevonperse
        Opetusneuvos, humala kirjoitti:

        Mosin Nagant 44. Pienokaisessa pistinkin makkaragrillaukseen. Ase suunniteltu maailman vaarallisimmalle riistaalle eli vihulaissoltulle.

        Hyvähän se on lähteä kommentoimaan viestiä, joka on lähetetty vuonna 2004. :D


      • Parvakkeellani jo la
        hevonperse kirjoitti:

        Hyvähän se on lähteä kommentoimaan viestiä, joka on lähetetty vuonna 2004. :D

        Persiitä vaan hevolles!


    • Monimutka

      No mutta voisihan se Niina25 kertoa minkä osti? Nimimerkille "hevonperse". Nythän se vasta kiinnostaisi tietää että toimiko hyvin ja oliko happy hunting.

      Vai ostiko jonkun remarin ja oli mitä linjalta ma tai pe tuotantoa oli. Tikkaa olisin muiden mukana suositellut kun ei Sakoa budjettiin mahtunut.

      • vanhaämmä

        Luuletko ihan oikesti, että aikoinaan 25 vuotias nuori nainen, joka on tänään 15 vuotta myöhemmin 40 vuotias, lukee enään tätä palstaa? EIköhän elämässä olla päästy jo jonkin verran pidemmälle.


      • Anonyymi
        vanhaämmä kirjoitti:

        Luuletko ihan oikesti, että aikoinaan 25 vuotias nuori nainen, joka on tänään 15 vuotta myöhemmin 40 vuotias, lukee enään tätä palstaa? EIköhän elämässä olla päästy jo jonkin verran pidemmälle.

        Entäpä itse🙄🙄🙄


    • Anonyymi

      Jos aihe on jollekin aktiivinen vielä 2020 niin kerronpa mielipiteeni.
      Jos on rekyyliä välttelevä ja äänenvaimenninta vastustava ihminen, niin hommaa itselataavan kiväärin. Itselataavan latausliike syö rekyyliä pois.
      Äänenvaimennin olisi kuitenkin fiksumpi juttu.

      • Anonyymi

        Suosittelen AR10.


      • Anonyymi

        Etkö sä edes lue mitä vaatikuksia kyselijä kertoi vuosikymmeniä sitten?

        Hänhän nimenomaan sanoi, ettei halua puoliautomaattia, koska se on painavampi kuin pulttilukkoinen kivääri.
        Mistä keksit tuon rekyylikammon? Siitähän kysyjä ei sanonut mitään. Äänenvaimennintakaan hän ei halunnut.

        Välittä täytyy ihan ihmetellä kaiken maailman vastailijoiden aivoituksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe