Väliaikainen kisunruoka haussa

Työtön....

Meillä kisut 4kk ja 3v, ovat aikaisemmin syöneet Hill'siä ja märkänä ruokana Feline Portaa, Whiskasia ja Latzia.. nyt olen jäänyt yllättäen työttömäksi ja menoista pitäisi karsia, eli olen ajatellut nyt kokeilla hieman erilaisia raksuja. (=halvempia) Ongelma on nyt se että olen kuullut todella huonoa markettiruuista.. Olen nyt pennulle syöttänyt Whiskasin ja (muistaakseni) Friskiesin penturaksuja, Aikuiselle annettu whiskasin raksuja. Friskies ei mennyt kaupaksi, tosin vanhempi söi niitä jonkin verran. Whiskas on kyllä kelvannut mutta ei kuulemani perusteella kovin laadukasta.

Jos joku hieman paremmin tietävä voisi hieman opastaa minua edullisen, mutta laadukkaan kisunruuan hankinnassa. Vai pärjäänkö näillä n. 2-3kk ? Pentu vaan on kasvavassa iässä niin mietityttää nuo markettiruuat..

4

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkkikisut

      Voithan markettimurojen lisäksi antaa esim jauhelihaa, seitiä, kananmunan keltuaista, kermaviiliä ym. tuoreruokia, joiden kilohinta ei ole kovin korkea. Jos vaan kissoille maistuu nimittäin :-)
      Noista marketinkin muroista kissat saavat sitten tarvitsemansa tauriinit ja muut, ovathan ne kuitenkin täysravintoa. Eiköhän niisä marketinkin penturaksuissa ole kaikki tarvittavat aineet. Tosin turhaa viljaa kannattaa välttää. Ihan kokonaan raksupohjaiseen market-ruokintaan ei kyllä kannata mennä, koska loppujen lopuksi eläinlääkärikulut tulevat aina kalliimmaksi kuin hyvälaatuinen ruoka.

      Suurin ongelma marketruoissa taitaa olla se, että marketraksut suurissa määrin syötettynä saattavat johtaa virtsatieongelmiin, mutta tuskin niitä muutamassa kuukaudessa vielä syntyy, varsinkin jos kissat syövät muutakin. Marketien kosteita ruokia taas moititaan siitä, että ne on tehty sellaisista aineksista, jotka eivät ihmisravinnoksi kelpaisi, esim. liha on teurasjätteitä ym. Mutta täysravinnoiksi luokiteltujen ruokien tulee täyttää tietyt laatukriteerit ravintoainepitoisuuksiensa puolesta, joten kyllä niitä voi kissoille antaa.

      Meillä oli aikoinaan iso ongelma toisen kissan suoliston kanssa ja niinpä sitten kovasti jouduin etsimään sopivia muroja. Käytössä on nyt (ainakin Lemmikkiasemalta saatavat) James Wellbeloved hypoallergeeniset murot, jotka eivät ole kovin kalliita. Parin kilon pussi maksaa n. 13 euroa.

      Keskustelu marketruoka vs. tuoreruoka vs. eläinkaupan ruoka käy ajoittain melko kuumana näillä palstoilla, ja luulenpa, että näitä minunkin mietteitäni joku tulee vastustamaan kiivaasti.

      Mielestäni yhtä suuri ongelma kuin marketruoka on se, että eläinkaupan kalliita purkkiruokia syötetään kissoille tarkistamatta edes, ovatko ne täysravintoa vai pelkästään ns. täydennysravintoa, joka ei sisällä kaikkia tarvittavia ravintoaineita.

      Itse olen nirsojen kissojeni kanssa koettanut löytää jonkinlaisen kompromissin: Ruokaa kissoille kolmasti päivässä: kerran marketin märkäruokaa, kerran herkkua (seiti, katkaravut, herkkupurkki - esim. Pirkan pyöreä kana) sekä kerran muroja.

    • Karkkikisut

      Porsaan sydän on hyvä ja edullinen ruoka kissalle. Kilohinta kuutisen euroa ja sitä voi syöttää raakana. Sitä ei tosin ihan joka kaupasta saa, mutta isommista pitäisi löytyä. Meillä sitä ei kovin usein tarjoilla, koska se kelpaa vain toiselle kisulle - toinen vaan haistelee, raapii ja häippäsee!

    • köyhä opiskelija

      Kannattaa tilata esim. zooplus.fi halpa satsi kissanruokia. Esim. Feline Portat maksavat siellä murto-osan siitä, mitä eläinkaupoissa. Raksuissa on paljon Hill'siä parempia vaihtoehtoja, esim. Applaws: http://www.zooplus.fi/shop/kissat/kuivaruoka/applaws/142110.

      Feline Portassakin on ihan kivoja tarjouksia http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/porta21, mutta jos vielä edullisemmalla kilohinnalla pitää mennä, Cosma on laadultaan lähes yhtä hyvää, joskaan ei vitaminoitua: http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/cosma_thai/cosma_thai/160408

      Olen ainakin itse saanut kissanhiekka- ja kissanruokakulut alemmas kuin ne olivat satunnaisilla markettiostoksilla ikinä, ostan yleensä sisarsivulta zooplus.com, isoja pakkauksia ja vähintään satasella kerralla, jolloin saan lisäalennuksia. Zooplus.fi lähettää jo 39 euron tilaukset ilman postikuluja, eli jos raha on todella tiukalla, kannattaa tilata sieltä. Ensimmäisestä tilauksesta he myöntävät fi-puolelta lisäksi 10% alennusta eli halvalla lähtee. Kannattaa oikeasti laskea päiväkulutus eri vaihtoehdoilla, ja miettiä, tuleeko markettiruuasta vähemmän kuluja.

      Marketin raksuista Perfect Fit on kuulemani mukaan vähinten huonoja vaihtoehtoja. Friskies ja Whiskas ovat sieltä pahimmasta päästä.

      • köyhä opiskelija

        Miamor http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/miamor/pussiruoka/142274
        Animonda Carny http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/animonda_rafine/animonda_carny/142242
        ja Animonda Soupe http://www.zooplus.fi/shop/kissat/markaruoka/animonda_rafine/rafine_pussit/142227 ovat myös hyviä ja edullisia ruokia pennuille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      388
      1533
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1220
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      165
      1145
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      701
    Aihe