Mulla on ollut ainakin viidet eri pertsan monot, jotka kaikki ovat hiertäneet kantapäät auki jo viiden kilometrin lenkillä. Kaikki konstit on kokeiltu, tuplasukat, rakkolaastarit, suojausteipit, saunominen monon kanssa jne, muotoilu kuumalla toholla jne. Fysioterapeutti katsoi, että kantaluu ulkonee normaalia enemmän.
Onko kenelläkään vinkkejä monoista näin kummalliseen jalkaan?
monot, jotka eivät hierrä kantapäitä
12
6097
Vastaukset
- kovvoomonnoo
oletko aktiivihiihtäjä vai harvoin ladulla nähty lahjakkuus ? Veikkaan jälkimmäistä.
Harvoin hiihtävät, juoksevat, pyöräilevät, melovat, vaeltavat jne saavat rakkoja jalkoihin ja käsiin kun se sametin pehmeä iho ei ole tottunut kovaan menoon. Tällöin paras apu on kova reeni useita vuosia jonka tuloksena iho parkkiintuu näihin lajeihin.
Anteeksi neuvoni jos kyse onkin ensin mainitusta, silloin ongelman ydin on iho/rakennekysymys.
Hyvät monot ovat ainakin Salomonin malli joka on kuin sukan vetäisi jalkaan, päälle toella hyvä kiristysmekanismi (jalka ei liiku), haittana tässä kova hinta, päälle 300EUR.- -
Kannattaisi kokeilla käytettyjä monoja. Ovat pehmentyneet käytössä, eivätkä enää hierrä uutuuttaan. Minulla oli kerran tuliterät monot, jotka saivat kantapäät auki. Laitoin kantakuppiin vanua, joka auttoi. Myöhemmin tulin ottaneeksi vanun pois, eivätkä monot enää hiertäneet.
Joskus on kuulemma armeijassakin ollut käytäntönä, että uudet saappaat pitää ajaa sisään, ennenkuin niitä voi käyttää tositoimissa. - m
- kirjoitti:
Kannattaisi kokeilla käytettyjä monoja. Ovat pehmentyneet käytössä, eivätkä enää hierrä uutuuttaan. Minulla oli kerran tuliterät monot, jotka saivat kantapäät auki. Laitoin kantakuppiin vanua, joka auttoi. Myöhemmin tulin ottaneeksi vanun pois, eivätkä monot enää hiertäneet.
Joskus on kuulemma armeijassakin ollut käytäntönä, että uudet saappaat pitää ajaa sisään, ennenkuin niitä voi käyttää tositoimissa.Kiitokset vinkeistä. Uskoisin, että tuo kantapään rakenne on vain tavallista hankalampi. Täytyy vielä kokeilla vinkkejä tai sitten tyytyä vapaaseen tyyliin ladulla.
- 14+9=?
m kirjoitti:
Kiitokset vinkeistä. Uskoisin, että tuo kantapään rakenne on vain tavallista hankalampi. Täytyy vielä kokeilla vinkkejä tai sitten tyytyä vapaaseen tyyliin ladulla.
1) Monot, joissa on kantapään kiristysmahdollisuus. Ainakin Salomonilla on ollut kisamonoissa hyvät säädöt.
2) Nauhoituksen viritys niin, että nauhoitetaan muuten normaalisti, mutta toiseksi viimeinen reikä hypätään yli ja nauhoitetaan viimeiseen reikään ja vasta sitten toiseksi viimeiseen, johon tulee solmu. Tarvittaessa lyödään lisäreiät, jotta saadaan lukko kantapäälle aikaiseksi. Tämä toimii myös lenkkitossuissa.
- HelenM
Minulla on juuri Salomonin ns. perinteisen kisamonot ja olen niiden kanssa jo ihan epätoivoinen. Viime talvena sain niin hirvittävän rakko/hiertymäalueen oikean jalan kantapään sisäsyrjään, että jouduin parantelemaan sitä viikkojen ajan. Kun nyt aloin taas hiihtämään niin oikein varauduin ja compeedilla kuorrutin alueen, joka näkyi vielä ihan hyvin ja sama juttu: compeed rullautui kantapään alle ja taas on jalka verillä. Edellisen Salomonin monot eivät hanganneet missään vaiheessa ja tuntuivat erittäin hyviltä. Näissä uusissakaan ei tunnu ko. kohdalla mitään reunusta tms., pelkkä pehmusteen kohta hankaa.
- wwwwwwwwww
onko liian isot monot? kokeile vetää nauhat tiukemmalle
- 19+9=?
Salomonin monossa on tarralla kiinni oleva kantapään säätöhihna, jonka kiristämisen pitäisi estää kantapään nouseminen. Myös nauhat pitää olla kunnolla, ettei jalka liiku pituussuunnassa.
- rakoton
19+9=? kirjoitti:
Salomonin monossa on tarralla kiinni oleva kantapään säätöhihna, jonka kiristämisen pitäisi estää kantapään nouseminen. Myös nauhat pitää olla kunnolla, ettei jalka liiku pituussuunnassa.
Ongelma tosiaan johtuu siitä, että kantapää pääsee potkussa nousemaan monon sisällä. Minulla on Salomonin combi-monot ja tunnen tämän kiusallisen nongelman. Itse olen ratkaissut sen siten, että "pertsalla" asetan monon ulkopuolella kantapään takana olevan nauhan alle sopivan täytepalan. Ellei tällaista nauhaa tai takakiristystä ole voi tietenkin kokeilla erilaisa nauha- tai remmivirityksiä - tai sitten hankkia toimivat hiihtokengät.
- HelenM
Valitin minäkin täällä 4.1. Salomonin perinteisen monoista. Minulla tosiaan on vasen jalka vähän isompi kuin oikea ja siksi en saa oikean jalan kenkää niin tiukalla, että se ei yhtään liikkuisi kengän sisällä. Kun olin saanut viimeisimmän rakon paranneltua niin kokeilin tätä: alle 40denierin naisten liukaspintainen nilkkasukka ja sen päälle ohut hiihtosukka. Hiihdin loppiaisen tienoolla kolme n. 20 km:n lenkkiä eikä tullut rakkoja! Hankaus jää sukkien väliin eikä rakkoa pääse syntymään. Ihmettelen vaan etten tätä jo viime talvena keksinyt, mutta parempi nyt kuin ei ensinkään.
- kaksi sukkaa
Laita kaksi sukkaa jalkaan niin joustaa eikä tule rakkoja. Ei monojen vika.
- Hiihtelijä
Minulla sama ongelma. Alpinen monot, mutta aina rakkula jalassa ja samassa jalassa...
- -
Sitten siinä jalassa on jokin ylimääräinen uloke. Tee niinkuin vanhassa sadussa, eli leikkaa veitsellä tuo uloke pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202223Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021207- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53905- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642