Mitä eroa on markettien/urheiluliikkeiden halvimmilla suksilla ja sitten jollain laadukkaalla/kalliilla suksella/monolla?
Itse olen vuosia hiihdellyt ns. halpasuksilla, mutta alkanut houkuttelemaan ostamaan ns.kunnon sukset.
Itse olen n30v ja hiihdän n2-3kertaa viikossa, joten onko mitää järkeä/hyötyä panostaa kalliiseen ja kenties parempaan sukseen?
Ja mitä kunnon suksi maksaa, onko kellään antaa mitään merkkiä/malli/hinta esimerkkiä?
Mikä on oikeesti hyvä suksi?
16
2025
Vastaukset
- Kipe...
Perinteisellä mennään...
- Sijoittaja::
monia,osaava liike opastaa valinnassa,jos nyt ottaisi vertauskuvan näin miehen näkökulmasta niin Ladan jälkeen Mersun rattiin.
Kunnon paketti näin alennusmyyntien aikaan saattaa maksaa 200-500e.
Kannattaa kuitenkin sijoittaa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi kunnon vehkeisiin. - -
Jos kyse on luistelutyylistä, saattaa olla aika selkeä ero halpiksen ja laatuvehkeiden välillä. Hiihto muuttuunee vakaammaksi ja varmemmaksi. Luistelussa on myös monolla iso rooli. Toki pelkät välineet eivät tee hiihtäjää, vaan pitää olla tekniikka kunnossa. Hyvillä vehkeillä kyllä saa tekniikasta enemmän irti, ja ne motovoivat kuntoilemaan enemmän.
Jos kyse on perinteisestä tyylistä, on ero pienempi. Halvoillakin monoilla pärjää, jos ovat oikean kokoiset käyttäjälleen. Kalliimman hintaluokan sukset ovat yleensä kevyemmät ja kenties liukkaammatkin. Kilpasuksissa saattaa olla ongelmana liika jäykkyys, joten pito voi olla isomman työn takana.
Rahaa saa kyllä menemään parista sadasta eurosta ylöspäin. Jos hiihdät paljon, ei kalliidenkaan välineiden käyttöikä ole kovin monta vuotta. Ainakin monot saa melko äkkiä kulumaan loppuun. Suksetkaan eivät kestä pitkään, jos on vähänlumisia talvia. - Ämpärit vai ei
Markettisukset ovat ns. ämpärinpohjamuovia eli voide ei imeydy niihin. Kalliimpien suksien pohja on huokoinen ja voide imeytyy siihen tarkoittaen sitä, että suksi luistaa kauemmin ja paremmin.
- Näinköhän on?
Minäki oon näitä väittelyjä tää lukenu aika paljon ja oon ollu ymmärtävinään että ei se suksen pohja niis paremmiskaa oo mikää huokoinen eikä ime voidetta. Tätä väittämää tukee kyllä se että jonkin verran kuitenki voiteita sulatelleena oon todennu että siklates se voide tulee lastuna lattialle.
Sitte viä kun oon nähny tämän "siklatun suksenki", eli sen joka on siklattu kuzminilla tms. ja se siklausjäte on siis pohjamateriaalia eikä suksivoidetta, niin ei ainakaa sen jälkeen oo kovin huokoiselta pohja näyttäny. - RUPU
HIIHDÄN VIIKOSSA NOIN 300KM .EI NYKYSUKSIA TARVII TAVALLISEN KUNTOILIJAN EDES VOIDELLA,EI OIKEASTAAN MILLEKKÄÄN KELILLE.MENET URHEILULIIKKEESEEN NE KYLLÄ NEUVOO MINKÄ SUKSEN OSTAT. TÄNÄ TALVENA TÄHÄN AIKAAN VAIN SUKSET OVAT VÄHISSÄ.JOSKUS KUN HIIHTELIN KILPAAKIN ,EI SAANUT KUNNON VOITELUA SUKSEEN NYT SUKSI PELAA USEIN PAREMMIN ILMAN VOITELUA KUN SILLOIN VOITELULLA.
- ojnnonon
RUPU kirjoitti:
HIIHDÄN VIIKOSSA NOIN 300KM .EI NYKYSUKSIA TARVII TAVALLISEN KUNTOILIJAN EDES VOIDELLA,EI OIKEASTAAN MILLEKKÄÄN KELILLE.MENET URHEILULIIKKEESEEN NE KYLLÄ NEUVOO MINKÄ SUKSEN OSTAT. TÄNÄ TALVENA TÄHÄN AIKAAN VAIN SUKSET OVAT VÄHISSÄ.JOSKUS KUN HIIHTELIN KILPAAKIN ,EI SAANUT KUNNON VOITELUA SUKSEEN NYT SUKSI PELAA USEIN PAREMMIN ILMAN VOITELUA KUN SILLOIN VOITELULLA.
Hiihdät 300 km/viikko, nostan hattua.
- hiihtomies
Minulla on nyt kolmatta talvea, eli juuri sisäänhiihdetyt, Atomicin noin 250 euron urheiluliikkeestä ostettu paketti (sukset, siteet ja monot). Hyvin pelittävät. Sen takia urheiluliikkeestä, että sieltä löytyy myyjiä, joiden avulla valinta on paljon helpompaa.
Muuten, noista marketsuksista sen veraan, että ostin viime keväänä marketista viimeisestä alennusmyynnistä Salomonin sukset siteineen ns. vähän lumen suksiksi. Niitä ei saanut edes purkaa pakkauksesta, että olisi voinut kokeilla jäykkyyttä. No, ostin kuitenkin, koska hinta siteet kiinnitettynä oli 40 euroa. Pelkät siteet ovat normaalisti lähes tuon hintaiset. Hyvin sattui jäykkyys kohdalleen ja pohja on samannäköistä mustaa kuin noissa Atomiceissakin. Ainakin luiston ja pidon saa samoilla konsteilla. Mutta tämä oli ehkä poikkeustapaus.
Minulle tulee kilometrejä tänä talvena tuhatkunta, jos ei mitään kummempaa satu. - -
Joskus on sanottu, että ns. markettisukset ovat pohjaltaan "ämpärimuovia". Ämpärimuovi ei ilmeisesti ole juuri sen huonommin luistavaa kuin "parempien" suksien pohjamuovi. Sen sijaan tämä ämpärimuovi ei liene niin kestävää kuin kalliimpien suksien pohjamateriaali.
Muovi ei ime voidetta. Voide sekoittuu muoviin ja pehmentää pohjaa pysyvästi. Kyllähän niillä eroja on paljonkin halvimman ja kalleimman välillä.. Sanonta että halvalla ei saa hyvää pätee myös tähän , mutta ei välttämättä kalliskaan ole hyvä sillä urheiluliikkeen ns kilpasukset on niitä pareja jotka ei ole kelvannut hiihtoseurojen hiihtäjille joten ei välttämättä hyviä löydy sieltäkään.. Itse olen ostanut kilpahiihtäjien "vanhoja" pareja jotka ovat tosiaan vuoden vanhoja ja varmasti hyviä ja halvempia.. Paikalliselta hiihtoseuralta kannattaa kysellä tai jos on nettisivuja niin katsoa sieltä.
- -
Käytettynä saa hyvää ihan kohtuullisella hinnalla. Eikä halpakaan aina ole ihan kelvotonta.
Yleensä on helppo syytellä välineitä. Usein syy löytynee huonosta fyysisestä kunnosta tai tekniikasta.
- jari isometzä
kunnollisiin suksiin, paljon mukavampi heittää kunnon lenkkiä. hölmöö säästää väärässä paikassa, kun hiihtää noinkin usein.
- omppusoosipimppi
Suksi sinä itse niin pitkälle kuin vain voit!
- upppp
.....
- kannattaatestata
Halpa suksi, jossa on painealueet kohdallaan, saattaa toimia jopa paremmin kuin kilpasuksi, joka on väärin valittu.
- loppujäykkyys
Hinta ei ole mikään tae, tai kriteeri hyvälle kilpasukselle, eikä väärin valittu suksi ei ole mielestäni koskaan kilpasuksi.. Eihän markettisuksissa välttämättä mitään muuta eroa ole kuin hinta. Jollet kuitenkaan itse osaa valita sopivaa suksea, kannattaa ehdottomasti mennä urheiluliikkeeseen. Yleensä hyvä suksi kiristyy loppua kohti ja siinä on korkea loppujäykkyys ja rento keula. Painealueet ei saa olla kovin terävät, mikäli nyt hyvää yleissuksea haetaan.. Tämäkin on tietenkin vain yksi totuus, kymmenestä muusta totuudesta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252048
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221420Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631151Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111069Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101017- 87928
- 80809
- 17787
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671