Suihku

8+3

Moikka!
Oon 11w tyttö ja mulla alko just menkat. Oon nyt miettiny koko ajan, et sitten ku meen suihkuun ni mitä jos sitä verta tippuu koko sen matkan lattialle ku mulla ei oo pikkareita. Äitiltä en voi nyt kysyä ku se on ulkomailla. Miten te tän asian hoidatte? Ja käyttekö saunassa menkkojen aikana? Sekin vähän mietityttää, koska käytän siteitä.

Tarviin oikeesti vastauksen tähän, kiitos!

43

8617

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matka,,

      sinne suihkuun oikein on? Silloin kun itselläni vuoto on kovimmillaan, niin laitan wc paperia haarhoihin ennen kuin saan siteen paikoilleen. Omassa saunassa voi kyllä käydä kuukautisten aikaan ja huuhdella lauteet, yleisissä paikoissa tamponi.

      • Anonyymi

        Tamboonit pituus 30 cm - 40 cm on sopivat teille.


    • Naisille tuttu

      Harvoin vuoto ihan valumalla tulee. Jos tulee, niin jotain suojaa päälle matkan ajaksi.

      Saunassa käyn ihan normaalisti. Veri lähtee parhaiten kylmällä vedellä, jos sitä lauteille tulee. Jos vuoto on runsasta, niin lauteen voi suojata pyyhkeellä. Tummassa pyyhkeessä ei juuri näy.

      En tiedä, missä olet. Kyllä niillä sukulaisnaisilla ja ystävien äideillä on konstit hallinnassa. Alussa asia tietysti ujostuttaa, mutta ihan tavallisesta asiasta on kyse. Ja kyllä sä sille äidillekin voit ainakin tekstarin lähettää.

    • keinoja löytyy

      Mulla ei ole tapana liikkua alasti/pyyhkeessä muutenkaan ympäri kämppää, vaan riisun juuri kylpyhuoneen ulkopuolella/ovella (meillä on siis sellainen epämääräinen pukeutumis/kodinhoitotila ennen kylppäriä ja saunaa), ja menkkojen runsaimpina päivinä riisun ja puen pikkarit yleensä kylppärin puolella. Mulla on runsaammat menkat ja sitä verta voi tosiaan tulla valumalla, tai sitten ilman mitään ennakkovarotuksia pudota isompina limaklimppeinä. Helpointa on kun ei tarvi murehtia sotkua, lopuksi voi huuhtoa koko lattian jos on tullut verta.

      Yleensä varaan kylppäriin myös muutaman palan wc-paperia. Ensin parilla palalla alapään kuivaus (ei huvita sotkea pyyhkeitä) ja sitten toiset pari palaa haaroihin ja sit nopeasti pikkarit jalkaan (joissa toki side valmiina).

      Saunassa en käy muutenkaan usein, mutta tosiaan kotona voi lopuksi huuhtoa kylmällä vedellä, itse käytän runsaimpina vuotopäivinä tampoonia, mutta niukempina päivinä taas muutama wc-paperin pala haaroihin tai pari talouspaperin palaa takapuolen alle, tai pyyhe (käy toki myös runsaampina päivinä).

      Kyllä niitä keinoja löytyy, kun vain miettii ja kyselee. :)

      • .

        tietysti, kuten muulloinkin, pefletti.


    • etsdrsxft

      Saunassahan käytetään hygieniasyistä muutenkin laudeliinaa (tai tuolla aiemmin mainittua peflettiä, joka on lähestulkoon sama asia), joten eipä siellä oleminen kuukautisten aikana mikään ongelma ole.

      Harvemmilla naisilla sitä vuotoa tulee niin paljon etteikö voisi ne pari askelta suihkuun ottaa ilman sidettä. Suihkuhuoneen lattialle valuva veri on helppo huuhdella pois.

    • 10+9

      Niinno, sitä verta ei todennäkösesti ehdi sen matkan aikana tippua, jos siis riisut vaatteet jossain suihkun lähellä, esim. jollekkin tuolille tai muulle? Jos riisut vaatteet jo esim. omassa huoneessa niin voithan sä aina jättää pikkarit jalkaan, jotka riisut vasta suihkun luona. Ei sitä verta kannata pelätä. Ja oletan, että teillä lattia on laattalattiaa siinä suihkutiloissa, että senhän saa helposti suihkuteltua vaikka pois.

      Jossei muu auta niin purista vaikka jalkoja yhteen samalla kun kävelet :D Tai sitten opettelet käyttämään tamponia (on muuten huomattavasti mukavempi vaihtoehto kuin siteet), tai kuukuppia (jonka käytön opettelu saattaa olla hankalaa, varsinkin noin nuorelle).

      Itse hoidan suihkussa käynnin niin, että riisun vaatteet, saatan vaihtaa vanhan tamponin suihkun ajaksi pois, ja sitten laittaa uuden suihkun jälkeen. Tai sitten vain pidän tamponin koko suihkun ajan. Vaihto ei ole siis mitenkään pakko, mutta itse toimin noin jos vaihto alkaa olla muutenkin lähellä. Siinä vähän "tuulettuu" ja raikastuu suihkun aikana paremmin ilman tamponia :D Ei se kyllä oikeasti hygieniaan juurikaan vaikuta.

      Saunassa en edes käy, siis ilman menkkojakaan. Jos vielä käyttäisin rättejä (siteet), niin en kyllä runsailla menkoilla saunaan menisi. Olisi parempi sitten pitää jtn pyyhettä tai laudeliinaa siinä lauteen ja perseen välissä, mutta senkin joutuu pesemään. Ja jos pitkään viipyy ni kyllä se ohuesta laudeliinasta läpi tulee se veri. Eli oikeastaan ainoa ratkaisu noihin nyt on se, että käytät joko tamponia, tai sitä, "vähän vanhempien" vaihtoehtoa, kuukuppia.

      • 8+3

        kaikista vastauksista. Näistä on ollut apua! :D


    • Moivaan :))

      Sama miete oli mullakin, mun menkat oli siis edellisenä päivänä alkanu. Sit kävin kysymäs vaa äitiltä et entä jos sitä verta tulee saunan lauteille tai suihkun lattialle? Äiti sano et se ei haittaa et sen veren voi suihkuttaa pois.Sit kävin nopee saunas ja suihkus en ees kattonu lattialle et tuliko sitä verta. Et kannattaa suihkussa olla aattelematta menkkoja : ) En ite viiti käyttää tamponia, liian ällöä, en tiiä miks joten älkää kysykö. Ja mun mielestä kannattaa olla ilman tamponia suihkus ku se on tärkeetä et sukupuolielimet (erityisesti emätin menkkojen aikana) pitää pestä lämpimällä vedellä. Eikä tietenkään emätintä pestä ihan millä vaan saippualla vaan kyllä siihen taitaa olla ihan omakin saippua : ) Tsemppiä ! Oon sit 12. w : )

      • e

        Niin no itse asiassa emätintä ei ptäisi mennä pesemään eikä sinne varsinkaan suihkutella vettä tai saippuaa. Ulkoisesti voit tietysti pestä ja pitääkin pestä, mutta älä sisältä ala pesemään. Emätin hoitaa ihan itse puhdistamisen eikä sitä systeemiä pidä mennä häiritsemään millään pesuilla. Seurauksena voi olla tulehdus.


    • Moivaan :))

      Niin, mutta kun me saatiin koulusta (terkalta) semmonen kuukautisten vihkonen jossa kerrotaan KAIKKI menkoista. Nii siinä sanottiin et alapää pestäs/virutettais aina lämpimällä vedellä suihkus eikä mitää aleta iha suihkuttaa :D siinä viel sanottii et emättimelle on apteekeis jotain omaa saippuaa :o outoa . Sisäiset häpyhuulet pitäs kans pestä lämpimällä vedellä , koska sinne tulee talimaista eritettä ;P

      • mr

        Niin eli tokihan se alapää pestään mutta emättimeen ei suihkutella vettä. Ja jos vihkosessa on sanottu emättimelle tarkoitetusta saippuasta, niin sitten siinä on virhe, ei emättimeen mitään saippuaa laiteta vaan sillä on tarkoitettu intiimialueelle tarkoitettua pesunestettä jolla alapään voi pestä =)


    • moivaan :))

      Joo mut lue tää. =) luin tuolta libressen sivuilta äskö tällasen jutun, merkkasin kohan jonka sit luette jos kiinnostaa (liittyy saippuaan)

      Side tulisi vaihtaa 4 – 5 kertaa päivässä, useammin runsaimman vuodon aikana (yleensä pari ensimmäistä päivää). Öisin voit käyttää erityistä yösidettä, joka täytyy vaihtaa vasta aamulla.** Kun sinulla on kuukautiset, pese emätin aamuin illoin, mutta käytä vain haaleaa vettä tai mietoa saippuaa, jonka pH-arvo on sopiva.** Kysy neuvoa apteekista. On parasta vaihtaa alusvaatteet päivittäin, vaikka käytätkin sidettä, niin pysyt raikkaana.

      • moivaan :))

        Tai siis merkkasin tollee näil merkeil : **

        =) että sillee


      • mr
        moivaan :)) kirjoitti:

        Tai siis merkkasin tollee näil merkeil : **

        =) että sillee

        Tiedä häntä miksi ovat noin kirjoittaneet, emätintä kun ei passaa mennä pesemään. Ihmeellisesti ovat siis asian ilmaisseet vaikka varmasti ovat tarkoittaneet alapäätä eikä emätintä =D Emättimessä kun on oma bakteerikantansa jota ei pidä mennä järkyttämään millään pesuaineilla, se paikka kun puhdistaa itse itsensä eikä sitä sen kummemmin tarvitse pestä. Ulkopuolelta paikat toki pitää pestä.


    • moivaan :))

      Juuuuu, mut tossaha sanotaan et siinä saippuas pitää olla sopiva pH-arvo. :))
      Jaja kävin pari pvä sitte terkal ja samal siinä kysäsin tota juttua ja se sano et kyllä on semmonen saippua olemas et voi emättimen pestä,mut se pH-arvon pittää olla sopiva. ==))

      • mr

        Juu, alapään saippuassa pitää olla oikea pH-arvo, mutta emätintä ei pestä. Siis mun on nyt pakko kysyä ja toivottavasti et ajattele mun pitävän sinua tietämättömänä =) Mutta tiedäthän mikä emätin on? Alapää eli sisäiset ja ulkoiset häpyhuulet ym. alapäässä olevat alueet pitää pestä, mutta emättimeen ei aleta tunkemaan saippuaa sormin ja emättimen sisälle ei myöskään suihkuteta vettä tarkoituksella.

        En oikeasti ymmärrä miksi terkkarikin puhuu emättimestä koska sen pesua ei oikeasti suositella.


      • mr
        mr kirjoitti:

        Juu, alapään saippuassa pitää olla oikea pH-arvo, mutta emätintä ei pestä. Siis mun on nyt pakko kysyä ja toivottavasti et ajattele mun pitävän sinua tietämättömänä =) Mutta tiedäthän mikä emätin on? Alapää eli sisäiset ja ulkoiset häpyhuulet ym. alapäässä olevat alueet pitää pestä, mutta emättimeen ei aleta tunkemaan saippuaa sormin ja emättimen sisälle ei myöskään suihkuteta vettä tarkoituksella.

        En oikeasti ymmärrä miksi terkkarikin puhuu emättimestä koska sen pesua ei oikeasti suositella.

        Näin sanoo eräs naistentautien erikoislääkäri: 'Lääkäriltä tiedustellaan myös usein, voiko emätintä jotenkin pestä sisäpuolelta. Brusila kuvailee naisen luonnollista valkovuotoa "naisen sisäiseksi suihkuksi", johon ei pidä koskea'.

        Eli näin =)


    • shalalalaa

      Jos terkka sanoo et on olemas emätin-saippuaa ja joissain paikois lukee nii, niin kyllä sitä sitten on. Lääkäriki on sairaalas kerran on sanonu et on emättimelle saippua (joka muuten on outoo) nii tokiha varmaa kaikki uskoo sua , joka ite ei varmaa ees tiiä mikä emätin on. :D JA ÄLÄ LUULE ET LUULEN ET OOT TIETÄMÄTÖN ASIASTA,MUTTA TIIÄX MIKÄ ON EMÄTIN ?!?!? xddd

      • Itsepalveluemätinpes

        Emättimen pesutouhuista voit saada jokseenkin inhottavan hiivatulehduksen. No, siperia opettaa.


    • jfdkslöaksdf

      Emätin on itsepuhdistautuva laitos, joka huolehtii itse omasta kosteudestaan (kuten silmät tai suu) ja puhtaudestaan. Sinne ei tarvitse lykätä mitään saippuaa (tai toki voi kokeilla, mutta voisin vaikka vannoa, että ei_tee_kivaa_ ...)


      Menkkojen aikana voi saunassa käyttää peflettiä. Niitä on sellaisia kertakäyttöisiä (muovia-paperia) tai sitten laudeliinaa. Itse käytän aina laudeliinaa. Jos siihen valuu verta, niin se lähtee kyllä kun menee suihkuun ja huuhtelee sen kylmällä vedellä. Sitten laitan sen pyykkinarulle kuivumaan (ja silloin tällöin pesukoneeseen pesuun).

      Kun kotona asuin, laitoin omassa huoneessa puhtaisiin alushousuihin siteen valmiiksi ja taittelin koko paketin saunatakin taskuun. Kun vedin saunatakin päälle, kuivasin nopeasti jalat ja alapään ja vedin pöksyt siteen jalkaan. Saunatakin taskuun voi varata vaikka talouspaperin palasen, voi nopeasti kuivata alapään.

    • bahha

      Emättimeen ei siis mitään saippuoita laiteta. Tuntuu nyt oikeesti et käsite emätin on tytöltä vähän hakusessa. Emätinhän ei tarkota sun vaginaas yleisesti vaan se tarkoittaa sitä "väliosaa" ulkosynnyttimies ja kohdunkaulan välissä. Emätin tosiaan puhdistaa itse itsensä valkovuodolla, joten sinne ei pidä mennä laittamaan mitään ylimääräisiä tököttejä, jotka tämän prosessin sekoittaa.

      Taitaapi genitaalialueen saippuoissakin lukea, että vain ulkoiseen käyttöön, joten eiköhän käytetä sitä ihan niin vaan. :)

      Itse saunassa, silloin kun en tamppoonia tai kuukuppia käytä, istun sanomalehden päällä. Tai sellaisen osan. Sitten siinä aikansa saunottuaan voi sen sanomalehden heittää pesään palamaan. (Puukiuaksen tietenkin vaatii) Mielestäni aika yksinkertainen tapa eikä tarviste sitten huolehtia mistään ylimääräisistä lauteiden tai laudeliinojen pesemisestä.

    • Nääinn.

      "Emätinhän ei tarkota sun vaginaas yleisesti vaan se tarkoittaa sitä "väliosaa" ulkosynnyttimies ja kohdunkaulan välissä."


      Öö. taitaa bahhalta olla käsitteet tosi hakusessa.
      Emätin = vagina = pillu = se minne pippeli pistetään.
      Ulkosynnyttimet = ne osat, mitkä näet peilillä, kun pistät peilin haarojen väliin.

      • Hyypsä xD

        Tästä tuli minullekkin vähän vihjeitä! Tuli ensimmäiset vuodot just tänään ka saunaan pitäs mennä :x


      • Hyypsä xD
        Hyypsä xD kirjoitti:

        Tästä tuli minullekkin vähän vihjeitä! Tuli ensimmäiset vuodot just tänään ka saunaan pitäs mennä :x

        En tiedä mistä tuo "ka" tuohon tuli... älkää ihmetelkö...!!


    • juuh

      Minkä ikäne oot

    • kuukautisheppu

      Hei kaikki! Oon 12w tyttö ja mulla on alkanu kuukautiset mutta ne on vielä epäsäännölliset ni tietenki niitten piti nyt hellepäivnä ja koulunpäättäjäisten aikoina alkaa.No nyt mulla on kestäny ne jo 8 päivää ja 6 on ollu runsasta ja nyt on alkanu vähenee mutta 7 aamuna heräsin ja kuukautisia ei enää ollu tullu ku side oli kuiva ja kävin sitte vessassa ni ei tullu paperiinkaa mitää verta mutta sitten ku kävin suihkussa ni siellä alko kauheana vuotaan eli musta tuntuu että se johtu siitä että alko taas vuotaan ku kävin suihkussa ......Onko teille käyny näin ja voiko se johtuu suihkussa käymisestä? Vastauksia kiitos!! :)

      • täs jotain

        Heippa!

        Vuodon alkaminen "uudestaan" ei johtunut suihkusta. Vuoto voi näennäisesti lakata, kun se alkaa olla lopuillaan. Eli siteeseen asti sitä ei ole vielä tullut. Jos vuotosi kestää pitkään tai on runsasta voit kysyä vaikka terveydenhoitajalta neuvoa olisiko jotain tehtävissä helpottamaan kuukautisia.


    • viivi2

      saako menkkojen aikana käydä suhkussa?

      • viivi2

        suihkussa*


      • hjkvxzhj

        saa käydä


      • sedgrf

        PITÄÄ käydä!


      • Lindaterkka

        Kyllä! Valitettavasti jotkut luulevat ettei kuukautisten aikanaan saa käydä suihkussa! Vaikka oikeasta kuukautisten aikana on tosi tärkeä pitää huolta omasta puhtaudesta ettei tulisi mitään tulehduksia... jotkut sanovat jopa, että jos käy suihkussa kuukautisten aikana voi tulla raskaaksi! Vaikka se ei ole todellakaan totta! Jos suihkussa käyminen tuntuu hankalta niin kannataa jutella vaikka omalle huoltajalle ,että miten suihkussa käymisen voisi hoitaa kuukautisten aikana, mutta muistakaa kaikki tytöt/naiset, kun sinulla on kuukautiset niin alapään pesu haalealla vedellä n. 2kertaa päivässä olisi tarpeellista. Varsinkin jos vuoto on runsasta! :)

        T. Kouluterveydenhoitaja
        Linda :)


    • Koir

      En itekkäy

    • Tetietämättömät

      Mulla ei oo viel alkanu kuukautisia mut se saippuajuttu... Kuka hullu tunkee saippuaa emättimeen, vaikka sen ph arvo oliski sopiva!! Se saippua on tarkotettu ulkoiseen käyttöön!! Ja suihkussa pitäisi käydä, jotta alapäänne tuulettuu!!

    • Godorit

      Minä teen aina niin että otan vaihtovaatteet ja alushousut joissa on side valmiina mukaan kylppäriin ja sitten kun olen kuivannut laitan pikkarit nopsasti jalkaan. Muista että kuivaa alapääsi paperilla ettei pyyhkeeseesi tule veritahroja

    • Menkat

      Moikka olen 11v tyttö ja minulla ei ole menkkoja mutta valkovuotoa ollut 2 vuotta onko TÄä normaalia

      • Menkkatyttö

        On täysin normaalia! :)


    • Anonyymi

      Hei olen 13v tyttö mul Alko justiinsa eilen menkat ja pitäiskö mun käydä huomenna suihkussa ku täällä kaikki sanoo et pitää käydä suihkussa ja sillee tiiän kyl et pitää mut entä jos sitä verta tulee paljon ja en haluu käyttää tamponi tarviin vastauksia

    • Anonyymi

      kyll sä voit mennä suihkuun "oot vaa tyypeille hei mä käyn suihkus" sit käyt suihkus vaikka sitä verta valuis vähä|paljon sit paperilla pyyhit ittes ja laitat alkkarit siteen kaa jalkaan jos verta on lattias nii voits suhkutella vedellä tai paperilla pyyhkiä, en usko et sun perheenjäsenet..tulee yhäkkii sinne suihkuun

      • Anonyymi

        Ei jalkaan vaa päälles :)


    • Anonyymi

      Haha oon 11 vuotta myöhässä. Anyway mulla vuotoa ei edes juurikaan tuu suihkussa tai saunassa. Laudeliinat on, mutta ei oo ikänä tullu mitään niille vaikka mulla on TOSI Runsaat menkat. Mäkin pistän yleensä jonkun paperin jalkojen välii ku muutaman metrin huoneeseeni kävelen. Siellä sit pistän siteen. Menkkojen aikaan hygienia on todella tärkeetä ja se suihkussa käynti on kaiken A ja O ihan muutenkin hygienian kannalta. Taidat olla nykyään 22

    • Anonyymi

      Minäkin mietin samaa olen itsekkin 11v

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe