Olisi tarvetta tämän tyyppiselle antenni haaroittimelle kerrostaloasunnossa ( yhteisantennijärjestelmä)
joten kysymys on : voiko tämä aiheuttaa hairiöitä antenni verkkoon tms.
http://www.jokiwatti.fi/kauppa/kuvat/tuotteet/720574.jpg
antennihaaroitin
10
2594
Vastaukset
- On käytössä
Ei aiheuta häiriötä.
- toinen nimimerkki
ei ole haaroitin vaan jaotin (splitter).
- Mastoapina
Tuossa tuskin on sisällä muuta kuin yksi ferriittihelmi ja muutama pätkä kuparilankaa. Olenpa nähnyt sellaisiakin, joissa kaikki navat on vain kytketty yhteen. Kyllähän se tietysti toimii, mutta läpimeno- ja heijastusvaimennus eivät välttämättä ole parhaat mahdolliset. Silläkään ei nykyään ole paljon merkitystä, digi-TV ei analogisen tavoin ole kovin arka epäsovituksille.
Splitter on tietysti suomeksi jaotin, mutta haaroittimella (branching filter) ymmärretään yleensä kahden eri taajuuden erottelemista toisistaan. Sellaisia käytetään kun mastossa on esim. VHF- ja UHF-antennit, joilla on yhteinen alastulokaapeli. Tässä tapauksessa asia tuskin voidaan ymmärtää väärin terminologian nyansseista huolimatta.- kuusi plus seitsemän
haaroitin on täysin eri hyödyke kuin jaotin. Jaotin jakaa tulevan tehon esimerkiksi kahteen tai neljään porttiin, ja saman verran kuhunkin.
Haaroittimella taas siepataan osa tehosta sivuhaaraan. Esimerkiksi 13 dB haaroittimella kytketään tehoa 13 dB vaimennettuna haaraan, ja suoraan jatkaa signaali 1 dB vaimentuneena. Haaroitin ei ole mikään suodatin, vaan radioteknilliseltä nimeltään suuntakytkin.
Noilla on vinha ero; haaroittimen kautta vastaanottimesta palaava teho ja vastaanottimen synnyttämät häiriöt vaimentuvat huomattavasti, mitä taas jaottimessa ei tapahdu.
Jostain syystä tuo on nykyisille televisioasentajille liian vaikea asia, ja asiakkaille tyrkytetään jaottimia, vaikka ne ovat selvästi huonompia verkon toiminnan kannalta. - Mastoapina
kuusi plus seitsemän kirjoitti:
haaroitin on täysin eri hyödyke kuin jaotin. Jaotin jakaa tulevan tehon esimerkiksi kahteen tai neljään porttiin, ja saman verran kuhunkin.
Haaroittimella taas siepataan osa tehosta sivuhaaraan. Esimerkiksi 13 dB haaroittimella kytketään tehoa 13 dB vaimennettuna haaraan, ja suoraan jatkaa signaali 1 dB vaimentuneena. Haaroitin ei ole mikään suodatin, vaan radioteknilliseltä nimeltään suuntakytkin.
Noilla on vinha ero; haaroittimen kautta vastaanottimesta palaava teho ja vastaanottimen synnyttämät häiriöt vaimentuvat huomattavasti, mitä taas jaottimessa ei tapahdu.
Jostain syystä tuo on nykyisille televisioasentajille liian vaikea asia, ja asiakkaille tyrkytetään jaottimia, vaikka ne ovat selvästi huonompia verkon toiminnan kannalta.Jos luetun ymmärtäminen on hallussa, niin tekstistäni lienee selvisi tarkoitukseni. Yhdyssuotimeksi tätä myös joskus nimitetään. Radiopuhelintekniikassa on samanlaisia, tosin suuremmilla tehotasoilla toimivia. Siellä niitä nimitetään duplex-suotimeksi, niiden avulla voidaan lähetin ja vastaanotin kytkeä samaan antenniin.
Suuntakytkimiäkin on monenlaisia, hybridikin on sellainen. Itse olen ollut rakentamassa tunneliradioverkkoa, jossa käytettiin duplexereja, hybridejä, combinereita ja terminaattoreita sekä mittaustarkoituksiin suuntakytkimiä.
Nuokin nimitykset voivat valmistajakohtaisesti vaihdella. - kolme + kaksitoista
Mastoapina kirjoitti:
Jos luetun ymmärtäminen on hallussa, niin tekstistäni lienee selvisi tarkoitukseni. Yhdyssuotimeksi tätä myös joskus nimitetään. Radiopuhelintekniikassa on samanlaisia, tosin suuremmilla tehotasoilla toimivia. Siellä niitä nimitetään duplex-suotimeksi, niiden avulla voidaan lähetin ja vastaanotin kytkeä samaan antenniin.
Suuntakytkimiäkin on monenlaisia, hybridikin on sellainen. Itse olen ollut rakentamassa tunneliradioverkkoa, jossa käytettiin duplexereja, hybridejä, combinereita ja terminaattoreita sekä mittaustarkoituksiin suuntakytkimiä.
Nuokin nimitykset voivat valmistajakohtaisesti vaihdella.luetun ymmärtäminen hallussa, niin tutustu vaikkapa johonkin radiotekniikan tai sähkömittaustekniikan oppikirjaan. Ei tarvitsesitten itse säveltää mitään hassuja nimityksiä.
- Mastoapina
kolme + kaksitoista kirjoitti:
luetun ymmärtäminen hallussa, niin tutustu vaikkapa johonkin radiotekniikan tai sähkömittaustekniikan oppikirjaan. Ei tarvitsesitten itse säveltää mitään hassuja nimityksiä.
Isolaattori unohtui äskeisestä. Kiitos uusista hassuista nimikkeistä!
- on suomeksi
Mastoapina kirjoitti:
Jos luetun ymmärtäminen on hallussa, niin tekstistäni lienee selvisi tarkoitukseni. Yhdyssuotimeksi tätä myös joskus nimitetään. Radiopuhelintekniikassa on samanlaisia, tosin suuremmilla tehotasoilla toimivia. Siellä niitä nimitetään duplex-suotimeksi, niiden avulla voidaan lähetin ja vastaanotin kytkeä samaan antenniin.
Nuokin nimitykset voivat valmistajakohtaisesti vaihdella.lienee selvinnyt
- Suikku
Olipa melkoista soopaa.
- Kannatti kaivaa!
Voisiko splitterijaotinhaaroitin toimia PMR446:n irtoantennin kanssa...
unohdetaan koko juttu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832