3 vuotiaan itkuraivarit YÖLLÄ

aitee84

Kolme vuotias lapsemme on alkanut saamaan kunnon itkuraivareita yöllä. Alkaa yleensä pari tuntia nukahtamisen jälkeen. Luulemme että herää pahaan uneen ja alkaa huutaa. Herättyään raivoaa tietoisesti, ei unissaan. Ei saa koskea, ei silittää, ei halua tulla syliin, peittoa ei saa laittaa päälle jne. Mikään ei kelpaa. Itkee ja kiljuu kurkkusuorana. Kiljuminen kestää noin puoli tuntia. Meteli tässä talossa öisin on aivan järkyttävä. Tuntuu pahalta kun ei vanhempana saa lastaan rauhoittumaan.

Onko muilla samanlaisia ongelmia? Miten olette saaneet lapsen rauhoittumaan?

Päivisin hän ei saa tällaisia itkuraivareita, ainoastaan ikään kuuluvaa perusuhittelua on jos asiat ei mene oman mielen mukaan. Lapsi on hyvin kiltti ja iloinen mutta myös jäärä ja voimakastahtoinen.

3

2010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voiton puolella

      Meiän nyt 3v4kk tyttö sai myös kesällä/alkusyksystä vastaavanlaisia raivareita silloin tällöin. Ystäväni sanoivat, että raivarit on niitä yöllisiä kauhukohtauksia. Itse olin ja olen edelleen toista mieltä. Ainoa, minkä sain toimimaan tilanteessa oli, että en itse yhtään korottanut ääntäni vaan puhuin hiljaa ja mahdollisimman rauhallisesti. En tehnyt oikeastaan muuta kuin rauhassa vain kyselin, että mikä hätänä ja jäin pötköttelemään lattialle tytön sängyn viereen. En käskenyt rauhoittua tai laittaa nukkumaan, koska suuttui vain lisää. Odottelin vain, että menee ohi ja pelkäsin, että pikkusisko viereisessä sängyssä herää. =) Yhden kerran uhkasin, että ellei lopeta, nostan hänet eteiseen rauhoittumaan. (Eteinen on meillä jäähypaikka, kun ei muuten rauhoituta.) Ei rauhoittunut ja nostin hänet eteiseen ja seisoin poikkeuksellisesti vieressä. Ei mennyt kauaakaan, kun jo lopetti huudon ja lupasi rauhoittua nukkumaan. Niin kuin tekikin. ??? Pikku hiljaa raivareiden määrä sitten väheni ja tällä hetkellä niitä tulee enää tosi harvoin eikä enää niin pahana. Että näin meillä

      • aitee84

        Varmasti tosi mukavaa jos ovat jo teillä taakse jääneitä ongelmia! Olen myös varma että kyse ei ole kauhukohtauksesta. Taidanpa kokeilla samoja kikkoja, olla siis sanomatta että rauhoitu, täällä nimittäin myös raivostuu siitä enemmän. Jotenkin sitä vain automaattisesti hokee eikä ole tullut itse mieleen käyttäytyä toisin. Ja tosiaan jos puhuisin hiljempaa ja rauhallisemmin niin sekin voisi tepsiä. Tokihan lapsi aistii jos vanhempi turhautuu. No toivotaan että näillä vinkeillä päästäisiin jo vähän eteenpäin! - Kiitos sinulle vinkeistä :)


      • huutoahuutoa
        aitee84 kirjoitti:

        Varmasti tosi mukavaa jos ovat jo teillä taakse jääneitä ongelmia! Olen myös varma että kyse ei ole kauhukohtauksesta. Taidanpa kokeilla samoja kikkoja, olla siis sanomatta että rauhoitu, täällä nimittäin myös raivostuu siitä enemmän. Jotenkin sitä vain automaattisesti hokee eikä ole tullut itse mieleen käyttäytyä toisin. Ja tosiaan jos puhuisin hiljempaa ja rauhallisemmin niin sekin voisi tepsiä. Tokihan lapsi aistii jos vanhempi turhautuu. No toivotaan että näillä vinkeillä päästäisiin jo vähän eteenpäin! - Kiitos sinulle vinkeistä :)

        Vähän hämmästyttää että miten voit olla varma, ettei ole kyse yöllisistä kauhukohtauksista? meillä oli tytöllä pienempänä samanlaisia huutokohtauksia yöllä ja lastenlääkäri diagnosoi kauhukohtauksiksi. "Raivokohtauksessa" saattaa tuntua että lapsi hereillä, mutta näin ei ole. Lapsi saattaa olla silmät auki ja huutaa mutta on silti unessa. Meillä rauhoittumiseen auttoi kun laitoin valot päälle, kun kohtaus päällä. Ohjeeksi meille annettiin ettei saa koskea(pahentaa tilannetta), puhua vain rauhallisesti ja tosiaan laittaa valot päälle. Toivottavasti saatte tilanteen rauhoittumaaan :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe