Metsäsaamelaiskulttuurin tuho......

Ristiriemani

On huomioitu myös suomirokin tasolla.Kuunnelkaa Eppu Normaalin-Haavoittunut polvi.Sompion metsäsaamelais-ja osa porosaamelaiasutuksesta hävitettiin Lokan ja Porttipahdan tekojärvien alle. Kyseinen tapahtuma oli erittäin traaginen Sompion saamelaiskulttuurille ja on tapahtumana rikos ihmisyyttä vastaan. Korvaukset veden alle jääneistä kiinteistöistä olivat mitättömiä.Kaikesta huolimatta Sompion saamelaiset elävät ja hengittävät ks. seudulla Vuotsossa.Kemijoki Oy ja Suomen valtio tekivät vääryyttä pienelle kansalle suuremman oikeudella.....On anteeksipyynnön aika !!!!

9

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pumpaslaisia

      metsäsaamelaiskulttuuria elvyttää? Perustaa vaikka oma tutkimuskeskus ja yhteisö metsäsaamelaisille. Tietenkin paras ratkaisu olisi että saamelaiskäräjät hyväksyisi metsäsaamelaisten jälkeläiset omaksi heimoksi, (siis saamelaiset yhdistyisivät) ilman kieliperustetta (kielen voi opiskella jälkikäteen/uudestaan).

      • Ristiriemani

        nykyään porosaamelaisissa.koltissa ja inarinsaamelaisissa ja osassa koko lapin väestöä. Turhaa resurssien tuhlausta perustaa omaa tutkimuskeskusta.Saamelaiskäräjille tietenkin voi asiallisesti esittää kyseistä asiaa, mutta saamelaiset varmasti itse päättävät ketkä he hyväksyvät joukkoonsa. Käräjillä on saamelaismääritelmä joka antaa osviittaa mutta eiköhän jokainen ihminen tiedä oman identiteettinsä. Metsäsaamelaisten jälkeläisten identiteetti ja etnisyys ehkä kaipaa voimistamista. Varmaan kannattaisi tutustua nykyisiin saamelaisiin ja heidän kulttuureihin eikä riidellä siitä ketkä ovat alkuperäisimpiä.Nykysaamelaisuus on kehittynyt poro,metsä ja kalastaja saamelaisväestöstä.Olen huomannut että eräät virkamiehet ja tavalliset pulliaisetkin yrittävät tieten tahtoen sekottaa ihimisiä, on paljon helpompi nujertaa alkuperäiskansa kun kansa on riidoissa keskenään.Tällaisia ajatuksia tuli vaan mieleen.....


      • Ahku Aslak
        Ristiriemani kirjoitti:

        nykyään porosaamelaisissa.koltissa ja inarinsaamelaisissa ja osassa koko lapin väestöä. Turhaa resurssien tuhlausta perustaa omaa tutkimuskeskusta.Saamelaiskäräjille tietenkin voi asiallisesti esittää kyseistä asiaa, mutta saamelaiset varmasti itse päättävät ketkä he hyväksyvät joukkoonsa. Käräjillä on saamelaismääritelmä joka antaa osviittaa mutta eiköhän jokainen ihminen tiedä oman identiteettinsä. Metsäsaamelaisten jälkeläisten identiteetti ja etnisyys ehkä kaipaa voimistamista. Varmaan kannattaisi tutustua nykyisiin saamelaisiin ja heidän kulttuureihin eikä riidellä siitä ketkä ovat alkuperäisimpiä.Nykysaamelaisuus on kehittynyt poro,metsä ja kalastaja saamelaisväestöstä.Olen huomannut että eräät virkamiehet ja tavalliset pulliaisetkin yrittävät tieten tahtoen sekottaa ihimisiä, on paljon helpompi nujertaa alkuperäiskansa kun kansa on riidoissa keskenään.Tällaisia ajatuksia tuli vaan mieleen.....

        Mie olen yhtä saamelainen, vaikka asunhi Lauttasaaressa.
        Älkää lannan väki olko meitä viisaampia mitä ja miten meän häätyy olla..
        Giihtu


      • Juurta noitain!

        Leage buorre! Panhan niinkö siun murtheellas!


      • Itä-Uusimaa

        Olen sitä mieltä että kyllä pitäisi Suomessakin kuten muualla maailmasssa yrittää pitää alkuperäiskansalla jotain alkuperäistä. On sitten kumma että kaikkien pitäisi mahtua samaan mekkoon asuttiin sitten etelässä tai pohjoisessa. Turha se on kyllä kenenkään sanoa mitä kukaan saa pitää täällä päällään. Ainoastaan muslimien huntukielto on kohtuullinen. Ei varmaan kukaan tule hesalaiselle sanomaan jos sattuu olemaan kansallispuku päällä. Sehän on rikkaus jos on saamelaisia, koittakaamme etelän väki ymmärtää myös heitä. Heillä on pitkät perinteet olla juuri sitä mitä he ovat; saamelaisia. Hyvää alkukevättä jokaiselle!


      • MettäPörrönMokura
        Itä-Uusimaa kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että kyllä pitäisi Suomessakin kuten muualla maailmasssa yrittää pitää alkuperäiskansalla jotain alkuperäistä. On sitten kumma että kaikkien pitäisi mahtua samaan mekkoon asuttiin sitten etelässä tai pohjoisessa. Turha se on kyllä kenenkään sanoa mitä kukaan saa pitää täällä päällään. Ainoastaan muslimien huntukielto on kohtuullinen. Ei varmaan kukaan tule hesalaiselle sanomaan jos sattuu olemaan kansallispuku päällä. Sehän on rikkaus jos on saamelaisia, koittakaamme etelän väki ymmärtää myös heitä. Heillä on pitkät perinteet olla juuri sitä mitä he ovat; saamelaisia. Hyvää alkukevättä jokaiselle!

        muita miten elelhän ja toisia kunnioitethan, ko itellä on asiat päin helekettiä !! Eihän täsä maasa kunnioiteta saamelaisia poliittisella tasola pätkääkään !! Nämät asiat pittää saaha muuttumhan seuraavalla vaalikauvella. Kepu saa haistaa pitkän paskan !


      • MettäPörrönMokura kirjoitti:

        muita miten elelhän ja toisia kunnioitethan, ko itellä on asiat päin helekettiä !! Eihän täsä maasa kunnioiteta saamelaisia poliittisella tasola pätkääkään !! Nämät asiat pittää saaha muuttumhan seuraavalla vaalikauvella. Kepu saa haistaa pitkän paskan !

        Näin se vain on. Ruåttalaiset aikanaan tappo ja tapatti saamelaisia Suomesa niinku haittaelukoita. Ja niin suomalaisijaki vaan ei saaneet niin palijo tuhottua. Nyt näillä muuvalta tulleilla on kaikellaiset etuoikeuvet ja alakuperäskansan eli suomalaisten pittää muka osata tämän ulukomaan rosvojoukon murretta (ei kieltä ku murretta), vaan alakuperästen saamelaisten kieltä ei tartte osata kenenkään. Eikä suomenkaan kieltä. Näin on nämä etuoikeuvetut ite täälä päättäneet. Ja valinneet ite ittensä päättämään vastaki eikä suomenkieliset paskahousut saa järijestystä asijaan.


      • rosvot kiinni
        sitroen kirjoitti:

        Näin se vain on. Ruåttalaiset aikanaan tappo ja tapatti saamelaisia Suomesa niinku haittaelukoita. Ja niin suomalaisijaki vaan ei saaneet niin palijo tuhottua. Nyt näillä muuvalta tulleilla on kaikellaiset etuoikeuvet ja alakuperäskansan eli suomalaisten pittää muka osata tämän ulukomaan rosvojoukon murretta (ei kieltä ku murretta), vaan alakuperästen saamelaisten kieltä ei tartte osata kenenkään. Eikä suomenkaan kieltä. Näin on nämä etuoikeuvetut ite täälä päättäneet. Ja valinneet ite ittensä päättämään vastaki eikä suomenkieliset paskahousut saa järijestystä asijaan.

        Tosi puhetta, että ruottalaiset rosvosivat aikoinaan parhaat maat ja apajat sekä saamelaisilta että myöhemmin suomalaisilta. Tätä tosiasiaa ei saa ikinä unohtaa, vääryys tulee aina, ennemmin tai myöhemmin esille, näin vaan on maailman laki, ei kolmanteen polveen vaan kolmanteenkymmenenteen polveen, jos tarve vaatii.


      • Lapista mieki
        Itä-Uusimaa kirjoitti:

        Olen sitä mieltä että kyllä pitäisi Suomessakin kuten muualla maailmasssa yrittää pitää alkuperäiskansalla jotain alkuperäistä. On sitten kumma että kaikkien pitäisi mahtua samaan mekkoon asuttiin sitten etelässä tai pohjoisessa. Turha se on kyllä kenenkään sanoa mitä kukaan saa pitää täällä päällään. Ainoastaan muslimien huntukielto on kohtuullinen. Ei varmaan kukaan tule hesalaiselle sanomaan jos sattuu olemaan kansallispuku päällä. Sehän on rikkaus jos on saamelaisia, koittakaamme etelän väki ymmärtää myös heitä. Heillä on pitkät perinteet olla juuri sitä mitä he ovat; saamelaisia. Hyvää alkukevättä jokaiselle!

        Mutta on täälä meilä muitaki alkuperäisiä. Nykyhän saamelaisuuesta on tullu muoti-ilmiö. Täälä on paljo ei rekisteriin kuulumattomia, jokka ei siihen ees pääse vaikka halvaisivat. Kriteerit on tehty semmosiksi, että vain tietynlaiset ihmiset pystyvät hakemaan ittensä saamelaisrekisterhin. Meijänki suku on ollu 1700-luvun loppupuolhen asti kirkonkirjoissa lappalainen, mutta sitte tuli verouudistus, jonka jälkhen met olima talollisia. Poroja on kuitenki ollu kans.
        Osa alko maata viljelemhän ja osa jatko porohoitoa perinteisesti. Nyt näitten poronhoitajien jälkeläiset vaativat ittele eri oikeuksia ko muille, vaikka muukki olis samala laila niihin oikeutettuja. Jos kerran pittää saaha oikeuksia, niin net pittää antaa kaikile joile se kuuluu.
        Mie olen tutkinu, että parempi ko valtio pittää omansa ja antaa kaikile samanlaiset maholisuuet käyttää kala- ja mettämaita. Eipä ainakhan tule tyhjänpäiväsiä riitoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe