Bensan kulutus

Pihistelijäkö?

Paljonko bensan kulutus lisääntyy pakkasella? Vectrani vie normaalissa ajossa n. 6,25 l satasella (ainakin kesäkelillä). Joulun aikaan n. 30 asteen pakkasella merkkivalo syttyi jo 550 km kohdalla eli kulutuksen täytyi olla n. 8,5 l/100 km. Suurin osa oli nytkin matka-ajoa, tosin kuskina tällä kertaa lähes puolet ajosta henkilö, jolla kaasujalka raskaampi ja revittelee autolla. Kaasujalka ja pakkanenko voivat lisätä kulutusta noin paljon? Auto ulkona mutta roikan perässä lämmityksessä etukäteen lähdettäessä ajoon.

3

511

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jorma Erno

      Ei mitään ongelmaa saada tuollaista kulutuksen lisäystä. Suurin osa mene kaasujalan piikkiin, toki pakkanenkin vaikuttaa osaltaan.
      Itse olen saanut oman kultuksen putoamaan noin 7.5l/100km alle 7l/100km pelkästään hieman rauhallisemalla ajotavalla. Oma ajo noin 2/3 matka-ajoa ja hektistä taajama-ajoa loput.

    • kari789

      Myös kesä- ja talvirenkaan välinen kokoero aiheuttaa tuntuvaa eroa kulutukseen. Mulla oli Vectra ja navigaattori. Navigaattorista näkee nopeuden tosi tarkkaan. Kun ajoin mittarin mukaan 100 km/h, niin nopeus oli kesärenkailla 91 ja talvirenkailla 99. Samoin tietysti tunnissa ajettu matka olisi kesäkumeilla 91 km ja talvikumeilla 99 km. Talvirenkailla ajettu matka oli noin 9 % pidempi kuin kesärenkailla.

      Tietysti myös auton matkamittari näyttää väärin ihan samassa suhteessa. Ajatellaan, että auton oikea ja tarkka kulutus olisi 8 l/100 km kesällä ja talvella ja ajan mittarin mukaan 100 km. Oikeasti auto onkin kulkenut kesällä 91 km, joten bensaa kuluukin 0,91 x 8 = 7,28 l. Talvella taas bensaa kuluu 0,99 x 8 = 7,92 l. Jos ei tietäisi, että tämä ero johtuu renkaiden kokoerosta, saattaisi helposti luulla sen johtuvan pakkasesta ja talvioloista.

    • p.a.k.k.a.n.e.n.

      4 vuoden kokemuksella vecculista kesällä kulutus on litran verran yli 10.5 l/100km keskikulutuksen ja talvisin saman verran alle eli pakkanen vähentää kulutusta noin 2 litran verran.
      Saattaapihan tuo tietysti olla renkaista, talvirajoituksista ja ilmastointilaitteestakin vähän kiinni ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe