Passat 2.0TDI webasto + Climatronic ei pysy päällä

NNJ

Webaston kun laittaa kaukosäätimestä päälle, niin Climatronic lähteen heti alkuun päälle, mutta sammuu hetken kuluttua, eikä sen jälkeen enää starttaa. Pari kuukautta sitten sisätilat lämpenivät, mutta eivät enää(webasto kyllä tohisee). Mikä voisi olla vikana?

Kävin läpi kaikki sulakkeet(ehjiä). Kun käynnistää Webaston sisätilapuhallin lähtee käyntiin (naksutusta kuuluu kyllä vasemman puoleisen sulakerasian suunnalta, mutta lähtee naksuttelun jälkeen käyntiin. Sen jälkeen itse Webasto alkaa starttaamaan ja oikeastaa siinä vaiheessa kuuluu naksahdus jostain toisesta releestä pelkääjän penkinalta ja puhallus loppuu siihen, eikä starttaa enää. Ajelin Webasto päällä muutaman kilsan ja sammutin auton... puhallin jäi puhaltamaan, mutta sama homma naksahdus pelkääjän penkin alta ja hönkä loppui.

Voiko olla akku liian väsynyt(se on mahdollista), mutta ihmettelen, että miksi itse Webasto toimii?

Voiko olla, että tuulettimessa on jokin laakeri mennyt(kun on reipas 20 pakkasta, niin sieltä alkuun kuuluu hieman pientä vikinää... 2-3sekuntia)?

Voiko itse Webasto sitten olla vain huollon tarpeessa... tohina ei ole aivan tasaista vaan hieman hönkivää tai lepattavaa? Toki se on moottorin jo tänä talvena moitteetta lämmittänyt n.30 asteen pakkasessa, että ei se nyt aivan rikki voi olla.

10

5209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+13=?

      Vesipumppu todennäköisimmin Webastosta rikki. Tekee sen että toimii ajossa kun moottori käy sillä auton oma vesipumppu siirtää nesteitä. Esilämmittäessä sitten taas Webasto vetää 'paniikki jarrun' päälle kun lämpenee neste niin rivakasti kun pumppu ei toimi. Tai sitten on jo vikatilassa ei lukossa eikä enää lähde käyntiin ilman testerissä käyntiä.

      Tarkemman vikadiagnoosin saat kun käytät auton testerissä. Merkkiliikkeen laitteet käy tai sitten jos tunnet jonkun jolla on VCDS (Vag-com aiemmin) niin silläkin vikakoodien luku onnistuu. Webasto liikkeen testerillä ei välttämättä onnistu vikakoodien luku.

      • NNJ

        Vesipumppu on käväissyt mielessä, mutta en oikein uskonut sen rikkoutuneen, koska itte Webasto kuitenkin toimii. Toki siinä on sellainen oire, joka voisi puoltaakkin tuota Webasto oman vesipumpun vikaa: Kun webastolla on esilämmittänyt autoa, niin lämmöt ovat heti käynnistyksen jälkeen nouseet aina 70 asteeseen asti, mutta tipahtaa siitä aika äkkiä reilusti alemmas, ennenkuin taas nousee.

        Minkä hintainen osa on tuo Webasto vesipumppu?


      • NNJ
        NNJ kirjoitti:

        Vesipumppu on käväissyt mielessä, mutta en oikein uskonut sen rikkoutuneen, koska itte Webasto kuitenkin toimii. Toki siinä on sellainen oire, joka voisi puoltaakkin tuota Webasto oman vesipumpun vikaa: Kun webastolla on esilämmittänyt autoa, niin lämmöt ovat heti käynnistyksen jälkeen nouseet aina 70 asteeseen asti, mutta tipahtaa siitä aika äkkiä reilusti alemmas, ennenkuin taas nousee.

        Minkä hintainen osa on tuo Webasto vesipumppu?

        Soittelin huoltoon ja ei ollut vesipumpusta samaa mieltä. Kuulemma ei voi olla se, koska Webasto kuitenki lämmittää moottoria. Jos ei Webaston vesipumppu toimi, niin se kiehauttaa nesteet ja lopettaa moottorinkin lämmittämisen.

        Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin webastossa on joku kilke mikä estää sisätilan lämmittämisen, jos nesteen lämpötila on alle 30 astetta. Voipiko tuo kilke mennä rikki... ja mikä se kilke on? Tai voiko jossain ohjaiyksikössä olla jotain vikaa?


      • 15+8=?
        NNJ kirjoitti:

        Soittelin huoltoon ja ei ollut vesipumpusta samaa mieltä. Kuulemma ei voi olla se, koska Webasto kuitenki lämmittää moottoria. Jos ei Webaston vesipumppu toimi, niin se kiehauttaa nesteet ja lopettaa moottorinkin lämmittämisen.

        Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, niin webastossa on joku kilke mikä estää sisätilan lämmittämisen, jos nesteen lämpötila on alle 30 astetta. Voipiko tuo kilke mennä rikki... ja mikä se kilke on? Tai voiko jossain ohjaiyksikössä olla jotain vikaa?

        Juu en tuota tohinaa tulkinnut siten että tarkoitit moottorin lämpiävän :)

        Voi olla sitten vikaa siinä IPCU releessä joka ohjaa climatroniccia. Se voi oireilla myös noin eli pätkäisee virrat vaikka pitäisi antaa virtaa. Toki vika voi olla myös siellä itse Webaston ohjainyksikössä vikaa ja sen uusiminen tulee kalliiksi sillä lisäsarjakin on uusittava tai siis sen mukana tuleva dongle on ostettava uudestaan ja toistaiseksi sitä on saanut vain ostamall uuden lisäsarjan.

        Vikakoodit luettamalla voisi selvitä ongelmia ja jos vikoja ei näy niin sitten voisi epäillä sitä IPCU relettä.


      • NNJ
        15+8=? kirjoitti:

        Juu en tuota tohinaa tulkinnut siten että tarkoitit moottorin lämpiävän :)

        Voi olla sitten vikaa siinä IPCU releessä joka ohjaa climatroniccia. Se voi oireilla myös noin eli pätkäisee virrat vaikka pitäisi antaa virtaa. Toki vika voi olla myös siellä itse Webaston ohjainyksikössä vikaa ja sen uusiminen tulee kalliiksi sillä lisäsarjakin on uusittava tai siis sen mukana tuleva dongle on ostettava uudestaan ja toistaiseksi sitä on saanut vain ostamall uuden lisäsarjan.

        Vikakoodit luettamalla voisi selvitä ongelmia ja jos vikoja ei näy niin sitten voisi epäillä sitä IPCU relettä.

        Ei ollut akussa vika... hieman mittauksen mukaan väsähtänyt oli akku ja vaihdoin sen uuteen.

        IPCU rele näyttäis olevan todellakin seuraava arvaus. Nyt enemmän jo tuota testanneena sieltä releeltä kuuluu selkeä nakutus ja mitään ei tapahdu. Kaikesta päätellen se siitä on rikki... tässä nyt on vain tämä yksi mutta -> sen nakutuksen seurauksena joskus sisätilan puhallin lähtee päälle, mutta saammuu hetken päästä(alle minuutti). Sammumisen yhteydessä naksahdus kuuluu eripaikasta - pelkääjän puolen penkin alta!?

        Mistä tuo sammuminen sitten voi johtua... onko sielläkin jokin rele vai? Ja miksi se pätkäsee tuon puhaltimen?


      • 2+5=?
        NNJ kirjoitti:

        Ei ollut akussa vika... hieman mittauksen mukaan väsähtänyt oli akku ja vaihdoin sen uuteen.

        IPCU rele näyttäis olevan todellakin seuraava arvaus. Nyt enemmän jo tuota testanneena sieltä releeltä kuuluu selkeä nakutus ja mitään ei tapahdu. Kaikesta päätellen se siitä on rikki... tässä nyt on vain tämä yksi mutta -> sen nakutuksen seurauksena joskus sisätilan puhallin lähtee päälle, mutta saammuu hetken päästä(alle minuutti). Sammumisen yhteydessä naksahdus kuuluu eripaikasta - pelkääjän puolen penkin alta!?

        Mistä tuo sammuminen sitten voi johtua... onko sielläkin jokin rele vai? Ja miksi se pätkäsee tuon puhaltimen?

        IPCU rele lähettää pulssitettua sähköä climatronicille ja se on ns. ohjelmoitava rele. Vika siinä voi olla se että on esim. ohjelmoinnit sekaisin. Puhaltimen sulakkeet kannattaa tarkistaa - siis ne jotka tulee lisänä yleensä konehuoneen puolelle. Itsellä kävi joskus niin että Webaston käynnistyessä sisäpuhallus lakkasi toimimasta ja kun Webaston sammutti niin puhallus alkoi toimia. Tällöin vika oli sisäpuhallinta ohjaavalle releelle tuleva sulake.

        Se naksuna joka kuuluu repsikan puolelta on varmaan polttoainepumpun releen naksuna.

        Webaston testerin ohjeiden perusteella IPCU releelle pitäisi saada tehtyä joku testi. Se voisi kertoa onko se rele voittunut vai onko se ehjä. Itse en ole moista joutunut/päässyt tekemään ja voi olla että ymmärsin väärin tuon testerin ohjeen. Ohjelmoinnin sillä ainakin voi tehdä jos se olisi jostain syystä mennyt sekaisin.


      • NNJ
        2+5=? kirjoitti:

        IPCU rele lähettää pulssitettua sähköä climatronicille ja se on ns. ohjelmoitava rele. Vika siinä voi olla se että on esim. ohjelmoinnit sekaisin. Puhaltimen sulakkeet kannattaa tarkistaa - siis ne jotka tulee lisänä yleensä konehuoneen puolelle. Itsellä kävi joskus niin että Webaston käynnistyessä sisäpuhallus lakkasi toimimasta ja kun Webaston sammutti niin puhallus alkoi toimia. Tällöin vika oli sisäpuhallinta ohjaavalle releelle tuleva sulake.

        Se naksuna joka kuuluu repsikan puolelta on varmaan polttoainepumpun releen naksuna.

        Webaston testerin ohjeiden perusteella IPCU releelle pitäisi saada tehtyä joku testi. Se voisi kertoa onko se rele voittunut vai onko se ehjä. Itse en ole moista joutunut/päässyt tekemään ja voi olla että ymmärsin väärin tuon testerin ohjeen. Ohjelmoinnin sillä ainakin voi tehdä jos se olisi jostain syystä mennyt sekaisin.

        Tarkastin mielestäni kaikki sulakkeet jotka asiaan ylipäätään voipi liittyä ja kaikki oli ehjiä(vasemmalta oikealta konehuoneen puolelta).

        Soittelinkin jo yhteen pienempää pajaan ja palailen asiaan ens viikolla... niille tuntui olevan mahdollista testata tuon rekeen toimivuus esim. vaihtamalla tai/ja koodaamalla vanha ja jos homma alkaa toimimaan, niin maksan releen. VW:n merkkihuolto antoi varovaisen arvion vianetsinnälle 1h/90€(ja niille ei kelvannut se, että kokeillaan jollai varmasti toimivalla releellä tuo homma... vaan se piti heti maksaa ja katotaan, että osuko).

        Vänkärin puolelta kuuluva naksahdus ei ole pa-pumppu(sen nakutuksen kyllä tunnistan). Se on samanlainen naksahdus kuin ipco releellä, mutta se tulee vain kerran ja juuri siinä vaiheessa tuuletin lopettaa toimintansa(toistettavissa). Voiko siellä olla jokin rele/kilke, joka ohjaat sisätilanlämmittämistä(esim. kierrossa olevan nesteen perusteella tms.)?


    • veppe68

      No selvisikö tuo ongelma eli mistä johtui?

    • Anonyymi

      Akun vaihdon jälkeen alkoivat samat ongelmat kuin ensimmäisellä kirjoittajalla 10 vuotta sitten :) .

      Naksahdus kuluu jossain vaiheessa auton käynnistyksen jälkeen, jostain apukuskin puolelta ja puhallin sammuu, ainoastaan tehostettu max puhallus ikkunalle toimii.

      Olisiko hyviä neuvoja, missä vika?

    • Anonyymi

      Se on rikki nyt ja pitäisi tutkia enne ku hutkii?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      127
      4255
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      3012
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      113
      2534
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      2111
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      256
      1699
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      46
      1626
    7. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1567
    8. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1436
    9. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1430
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1211
    Aihe