Mustat ylä ja alareunat

Vituttaa jo

Eikö nykytekniikalla saada elokuvista mustia reunoja pois? Melkein kolmasosa ruutua menee mustiin reunoihin. Ennen digiaikaa ongelmaa ei ollut. Luulisi nykytekniikalla asian olevan helppo ratkaista.
Tvn kuvasuhteesta turha höpöttää,mainokset,sarjat ja osa elokuvista toimii normaalisti,lähetys vaan mättää.

16

3321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mua kans alkaa ...

      Osta olkaimet

    • -----

      Ensinnäkin, kyllä niitä mustia ylä ja alareunoja oli ennenkin. Jos jossain leffassa ei ollut, niin kyseessä oli pan & scan leikattu filmi joka oli panoroitu ja leikattu siten ettei se jätä reunoja mutta merkittävä osa leffan informaatiosta oli iäksi poissa. Sellainen leffa joka oli raiskattu 4:3 kuvasuhteelle pan& scan menetelmällä, jättää kyllä 16:9 telkuissa paksut mustat reunat vasemmalle ja oikealle puolelle kuvaa (pillarbox-palkit).

      Ja sitäpaitsi leffat nyt vaan tehdään yleensä kuvasuhteella 2:35 (Cinemascope) tai 2:39 jolloin se on liian leveä sellaisenaan jopa laajakuvatelkuille, ainoastaan Philipsin Cinema-tv 21:9 kuvasuhteellaan pystyy esittämään sen normaalilla kuvasuhteella, mutta tavallisille laajakuvatelkuillekin pitää olla ne mustat reunat ylhäällä ja alhaalla (eli ns. letterbox). Pahinta jos on 4:3 telkku ja katsoo tuollaista todella leveää kuvaa, niin dvd-soittimen tai boksin asetuksista on pakko laittaa letterbox-asetus päälle, silloin ne mustat reunat on entistäkin paksummat. Mutta se on onneksi mennyttä aikaa, kyllä 16:9 telkuissa ne ohuemmat mustat reunat kestää.

      Eli on PAKKO höpöttää kuvasuhteesta! Koska se on olennainen osa tuota sun ongelmaa. Ei siinä lähetyksessä mikään mätä, se mikä mättää on katsojan asenteessa.
      Sitäpaitsi tuota juttua ei vaan saa mitenkään nykytekniikalla muutettua, koska jos alat muuttamaan keinotekoisesti kuvasuhteita, niin saat joko ylipitkiä ihmisiä tai lihavia ihmisiä ruudullesi. Eli annetaan niiden kuvasuhteiden olla suositusasetuksissa.

      PS. Käypä huomenna tv-kaupassa ja osta itsellesi laajakuvatelkku ja lopeta nillittämästä. :)

      • Vittu joo

        Mulla on 50 tuumainen laajakuva tv. Silti ne mustat tulee elokuviin. Mutta tosta sun vuodatuksesta huolimatta en saa selvää miksi joissain elokuvissa samalla kanavalla ne on ja joissain ei?


      • -----
        Vittu joo kirjoitti:

        Mulla on 50 tuumainen laajakuva tv. Silti ne mustat tulee elokuviin. Mutta tosta sun vuodatuksesta huolimatta en saa selvää miksi joissain elokuvissa samalla kanavalla ne on ja joissain ei?

        Juurihan minä selitin miksi ne palkit näkyy laajakuvatelkuissakin. Miksi et opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi? Sitäpaitsi näissä asioissa on PAKKO puhua kuvasuhteista, koska juuri niistä tässä on kyse. Ei lähetyksessä mätä mikään (tai joskus kyllä mutta harvoin), eikä tätä asiaa pysty mitenkään nykytekniikallakaan muuttamaan, ne leffat nyt on kuvattu noin ja sillä sipuli. Kuvasuhteiden muuttelu väärin, tekee esim. ihmisistä luonnottoman kokoisia, joten itse mielummin katselen mustia palkkeja kuin alan vääristämään kuvasuhdetta.

        Tavallisen laajakuvatelevision kuvasuhde on 16:9 eli toisinilmaistuna 1:78:1, eli tuo 1:78 on jakotulos jakolaskusta 16 / 9 = 1.77777778, tästä jakotuloksestakin puhutaan kuvasuhteena.

        Yleisimmin leffat kuvataan kuvasuhteilla 2:35, 2:39 ja 1:85.

        Noista ainoastaan 1:85 kuvasuhteella kuvattu leffa näkyy TAVALLISESSA laajakuvatelevisiossa (16:9) sellaisenaan, ilman mustia letterbox-palkkeja ylä ja alareunassa. Myös tv-sarjat kuvataan yleensä joko 1:78 tai 1:85 kuvasuhteella.

        Muut leffat, kuten 2:35 ja 2:39 kuvasuhteella kuvatut, on liian leveitä tavalliseen laajakuvatelevisioon, siksi ne mustat palkit on pakko laittaa jotta itse kuva saadaan mahtumaan kokonaisuudessaan ruudulle, eli sitä itse kuvaa pienennetään hieman mutta siitä seurauksena loppuosa ruudun alueesta on pakko täyttää noilla mustilla palkeilla. Menikö nyt jakeluun?

        Ainoastaan Philipsin Cinema-tv:ssä on niin leveä ruutu, 21:9 eli 2.33 kuvasuhde, että se kykenee näyttämään tavalliselle laajakuvatelevisiolle liian leveät leffat ilman palkkeja!
        Eli jos et halua mustia palkkeja, osta Philipsin Cinema-TV. Meille muille riittää normaali laajakuvatv.


      • vittu joo
        ----- kirjoitti:

        Juurihan minä selitin miksi ne palkit näkyy laajakuvatelkuissakin. Miksi et opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi? Sitäpaitsi näissä asioissa on PAKKO puhua kuvasuhteista, koska juuri niistä tässä on kyse. Ei lähetyksessä mätä mikään (tai joskus kyllä mutta harvoin), eikä tätä asiaa pysty mitenkään nykytekniikallakaan muuttamaan, ne leffat nyt on kuvattu noin ja sillä sipuli. Kuvasuhteiden muuttelu väärin, tekee esim. ihmisistä luonnottoman kokoisia, joten itse mielummin katselen mustia palkkeja kuin alan vääristämään kuvasuhdetta.

        Tavallisen laajakuvatelevision kuvasuhde on 16:9 eli toisinilmaistuna 1:78:1, eli tuo 1:78 on jakotulos jakolaskusta 16 / 9 = 1.77777778, tästä jakotuloksestakin puhutaan kuvasuhteena.

        Yleisimmin leffat kuvataan kuvasuhteilla 2:35, 2:39 ja 1:85.

        Noista ainoastaan 1:85 kuvasuhteella kuvattu leffa näkyy TAVALLISESSA laajakuvatelevisiossa (16:9) sellaisenaan, ilman mustia letterbox-palkkeja ylä ja alareunassa. Myös tv-sarjat kuvataan yleensä joko 1:78 tai 1:85 kuvasuhteella.

        Muut leffat, kuten 2:35 ja 2:39 kuvasuhteella kuvatut, on liian leveitä tavalliseen laajakuvatelevisioon, siksi ne mustat palkit on pakko laittaa jotta itse kuva saadaan mahtumaan kokonaisuudessaan ruudulle, eli sitä itse kuvaa pienennetään hieman mutta siitä seurauksena loppuosa ruudun alueesta on pakko täyttää noilla mustilla palkeilla. Menikö nyt jakeluun?

        Ainoastaan Philipsin Cinema-tv:ssä on niin leveä ruutu, 21:9 eli 2.33 kuvasuhde, että se kykenee näyttämään tavalliselle laajakuvatelevisiolle liian leveät leffat ilman palkkeja!
        Eli jos et halua mustia palkkeja, osta Philipsin Cinema-TV. Meille muille riittää normaali laajakuvatv.

        Jauhat samaa stooria,mutta selitä miksi esim. nelosella osa elokuvista näkyy koko ruudulla ja suurimmassa osassa on palkit? Mikä ero niissä on? Venyttäminen televisiosta tekee kuvan luonnottomaksi,mutta samaa ongelmaa ei ole elokuvissa jotka näkyvät valmiiksi koko ruudulla,ilman zoomausta.


      • -----
        vittu joo kirjoitti:

        Jauhat samaa stooria,mutta selitä miksi esim. nelosella osa elokuvista näkyy koko ruudulla ja suurimmassa osassa on palkit? Mikä ero niissä on? Venyttäminen televisiosta tekee kuvan luonnottomaksi,mutta samaa ongelmaa ei ole elokuvissa jotka näkyvät valmiiksi koko ruudulla,ilman zoomausta.

        Minä jauhan samaa stooria koska tiedän pikkaisen enemmän noista kuin sinä. Ja jos sinä et tajua, en voi mitään, koitin selittää niin selkosuomella kuin voi.

        Minä juuri kerroin mikä ero noissa leffoissa on, ja se ero on se kuvasuhde jolla ne on kuvattu. Joskus tosin tv-yhtiöt ostaa jotain pilalle leikattuja versioita joissa on kuvasuhde rajattu tiettyyn, eikä ne vastaa alkuperäistä, sellaiset leffat voi näkyä täyttäen koko laajakuvatelkun ruudun. Mutta alkuperäisessä muodossa kuvattu leffa jos on liian leveä tavalliseen telkkuun, niin silloin ne palkit näkyy.

        Se johtuu siis siitä että jotta leffan koko kuva-ala näkyisi tv:ssä, kuvaa pitää pienentää ja lisätä palkit. Ilman kuvan pienentämistä, leikkautuisi vasemmalla ja oikealla puolella olevaa kuvainformaatiota pois (eli sama ilmiö kuin Pan & scan menetelmässä).

        Minua ei nuo mustat palkit häiritse silloin kun niille on selvä tarkoitus, eri asia on se jos leffan kuvasuhde on totaalisesti ryssitty niin että alkuperäisesti laajakuvaleffa on pan&scannattu tai on laitettu leffaan sekä letterbox että pillarbox-palkit jolloin kuvan ympärillä on kauttaaltaan palkkeja, ylhäällä, alhaalla, vasemmalla ja oikealla. SE on jo sitten perseelleen mennyttä lähetystä.


      • vittu joo
        ----- kirjoitti:

        Minä jauhan samaa stooria koska tiedän pikkaisen enemmän noista kuin sinä. Ja jos sinä et tajua, en voi mitään, koitin selittää niin selkosuomella kuin voi.

        Minä juuri kerroin mikä ero noissa leffoissa on, ja se ero on se kuvasuhde jolla ne on kuvattu. Joskus tosin tv-yhtiöt ostaa jotain pilalle leikattuja versioita joissa on kuvasuhde rajattu tiettyyn, eikä ne vastaa alkuperäistä, sellaiset leffat voi näkyä täyttäen koko laajakuvatelkun ruudun. Mutta alkuperäisessä muodossa kuvattu leffa jos on liian leveä tavalliseen telkkuun, niin silloin ne palkit näkyy.

        Se johtuu siis siitä että jotta leffan koko kuva-ala näkyisi tv:ssä, kuvaa pitää pienentää ja lisätä palkit. Ilman kuvan pienentämistä, leikkautuisi vasemmalla ja oikealla puolella olevaa kuvainformaatiota pois (eli sama ilmiö kuin Pan & scan menetelmässä).

        Minua ei nuo mustat palkit häiritse silloin kun niille on selvä tarkoitus, eri asia on se jos leffan kuvasuhde on totaalisesti ryssitty niin että alkuperäisesti laajakuvaleffa on pan&scannattu tai on laitettu leffaan sekä letterbox että pillarbox-palkit jolloin kuvan ympärillä on kauttaaltaan palkkeja, ylhäällä, alhaalla, vasemmalla ja oikealla. SE on jo sitten perseelleen mennyttä lähetystä.

        Kaltaisellesi asiantuntijalle on sama vaikka ei näkyisi kuin puoli ruutua,jos sille on mielestäsi "tarkoitus"? Ja mitenkä tärkeää informaatiota mielestäsi on kuvan ylä ja alareunoissa,joita ei voi jättää pois? Mielestäni mun 50 tuumaisesta televisiosta leikkautuu vitusti kuvainformaatiota pois,kun kuva näkyy 1/3 pienempänä.Tavallista katselijaa se ylimääräisen informaation pois jääminen ei haittaa,jonka venyttäminen tekee.Huomasitko ennen laajakuva televisioita että sulta jäi informaatiota pois? Tuskin.... Maailma on tietäjiä täynnä,jotka ei oikeasti tiedä mistään hevonvittua.


      • -----
        vittu joo kirjoitti:

        Kaltaisellesi asiantuntijalle on sama vaikka ei näkyisi kuin puoli ruutua,jos sille on mielestäsi "tarkoitus"? Ja mitenkä tärkeää informaatiota mielestäsi on kuvan ylä ja alareunoissa,joita ei voi jättää pois? Mielestäni mun 50 tuumaisesta televisiosta leikkautuu vitusti kuvainformaatiota pois,kun kuva näkyy 1/3 pienempänä.Tavallista katselijaa se ylimääräisen informaation pois jääminen ei haittaa,jonka venyttäminen tekee.Huomasitko ennen laajakuva televisioita että sulta jäi informaatiota pois? Tuskin.... Maailma on tietäjiä täynnä,jotka ei oikeasti tiedä mistään hevonvittua.

        Ei ole sama vaikka ei näkyisi kuin puoli ruutua, koita nyt trolli jo ymmärtää että siinä on kyseessä se että kuvaa on PAKKO pienentää jotta koko kuva mahtuisi ruudulle, tätä ei voida kuitenkaan tehdä ilman että niitä palkkeja on lisätty siihen! koska muuten kuvasuhde vääristyisi ja siten tulisi niitä luonnottomiksi vääntyneitä ihmisiä!

        Sulla kun ei järkeä tunnu olevan tuon asian pähkäilyyn vaan jauhat itse asiasta josta et mitään ymmärrä. Sitäpaitsi tuossa ei ole kyse mistään kuvan venyttämisestä vaan pikemmin päinvastoin!

        Ja sä sotket myös sen seikan että jos kuva "zoomattaisiin" tai panoroitaisiin koko ruudulle niin eihän siitä ylä ja alareunasta leikkautuisi vaan SIVUILTA! Olet kyllä tavattoman tyhmä jos et tuota kykene ymmärtämään!

        Ja kuvan pienentämisessä ei oikeasti leikkaudu niin paljoa informaatiota pois kuin kuvittelet, jonkun verran kyllä koska kuvaa on pienennetty, mutta vähemmän kuin luulet.

        Ja jos kerran sua tuo asia niin paljon häiritsee, OSTA SE PHILIPS CINEMA-TV JA LAKKAA RUIKUTTAMASTA TÄÄLLÄ! Cinema-tv:ssä saat ainakin koko ruudun täydeltä kuvaa!

        PS. Muista tehdä pankissa lainahakemus, jos ikäsi ja tulosi siihen riittävät, ei nimittäin irtoa kovin halvalla tuollainen Cinema-tv.

        PS2. Alan pikkuhiljaa ymmärtää palstan aiempia asiaa tuntevia vakiokirjoittajia jotka nykyään harvakseltaan täällä käyvät. Ei ole kovin isoa huvia vastailla jääräpäiselle trollille.


      • simple, just simple
        vittu joo kirjoitti:

        Kaltaisellesi asiantuntijalle on sama vaikka ei näkyisi kuin puoli ruutua,jos sille on mielestäsi "tarkoitus"? Ja mitenkä tärkeää informaatiota mielestäsi on kuvan ylä ja alareunoissa,joita ei voi jättää pois? Mielestäni mun 50 tuumaisesta televisiosta leikkautuu vitusti kuvainformaatiota pois,kun kuva näkyy 1/3 pienempänä.Tavallista katselijaa se ylimääräisen informaation pois jääminen ei haittaa,jonka venyttäminen tekee.Huomasitko ennen laajakuva televisioita että sulta jäi informaatiota pois? Tuskin.... Maailma on tietäjiä täynnä,jotka ei oikeasti tiedä mistään hevonvittua.

        Sinä kirjoitat ihan sekavia, kirjoitatko ihan tahallaan riitaa haluten vai oletko aineissa?
        Ei voi kauhalla ottaa, jos on lusikalla annettu.

        Näetkö palkit tietokoneen näytöllä sivussa silloin kun katsot pystysuunnassa olevaa valokuvaa? SIis kuvaa, jossa on korkeutta enemmän kuin leveyttä. Niinpä... mistäpä se tietokone tai näyttö tarkoisi siihen täytettä.


      • mustapalkki
        vittu joo kirjoitti:

        Kaltaisellesi asiantuntijalle on sama vaikka ei näkyisi kuin puoli ruutua,jos sille on mielestäsi "tarkoitus"? Ja mitenkä tärkeää informaatiota mielestäsi on kuvan ylä ja alareunoissa,joita ei voi jättää pois? Mielestäni mun 50 tuumaisesta televisiosta leikkautuu vitusti kuvainformaatiota pois,kun kuva näkyy 1/3 pienempänä.Tavallista katselijaa se ylimääräisen informaation pois jääminen ei haittaa,jonka venyttäminen tekee.Huomasitko ennen laajakuva televisioita että sulta jäi informaatiota pois? Tuskin.... Maailma on tietäjiä täynnä,jotka ei oikeasti tiedä mistään hevonvittua.

        juuri näin. se on joka tapauksessa pahimillaan 40% kuvasta pois. turha lässyttää paskaa. telkusta tuli bond elokuvat,toisissa ne oli toisissa ei. aivan perseestä tommoset krantut- telkusta on tullu sama leffa ja toisella kertaa oli ne ja toisella ei. miksi. siksi kun kukaan ei tarpeeksi valita noista.


    • helppo ratkaisu

      Ja oli ennenkin. Sinun on lopetettava tv:n katselu, niin et näe mustia palkkeja.

      • palkkien_syndrooma

        Mustine palkkien syndroomasta voi päästä eroon jos virittelee televisiolähetykset esim. projektorille ja katsoo lähetyksiä valkokankaalta


    • ei tyhymä

      Kuvasuhde määräytyy kuvattaessa.
      Jos katselijan näyttölaitteessa on eri kuvasuhde, mustia reunoja sivuilla tai ylä- ja alareunoissa ei voi välttää.
      Mustat reunat sekä sivuilla että ylä- ja alareunoissa ovat kyllä järjenvastaisia ja minäkin boikotoin kanavia jotka sitä harrastavat.

      Lopullinen ratkaisu voisi olla tekoälyn kehittymisessä. Taiteilijahan osaisi täyttää mustan alueen "puuttuvalla" kuvalla.

      • mustat reunat

        sekä sivuilla että ylä- ja alareunoissa,siihen kyllä löytyy säätö useimmista nykytelevisioista.
        Esim. meidän alle 600€ maksanut 37" säätää tuollaisen automaattisesti koko ruutuun (jos on 16:9 lähete).


      • tee näin :)

        Voit itse olla se taiteilija. Voit teipata ruutuun mustiin kohtiin omia piirroksiasi leffan ajaksi! :)


      • -----
        mustat reunat kirjoitti:

        sekä sivuilla että ylä- ja alareunoissa,siihen kyllä löytyy säätö useimmista nykytelevisioista.
        Esim. meidän alle 600€ maksanut 37" säätää tuollaisen automaattisesti koko ruutuun (jos on 16:9 lähete).

        Jotkut, onneksi hyvin hyvin harvat, leffat nyt on vaan pilattu siten, kanavaa tai kanavia mainitsematta, että jossain vaiheessa ne on raiskattu sellaiseksi että niissä on mustia reunoja joka puolella, normaalisti 4:3 kuva näkyy laajakuvatv:ssä siten että mustat palkit on sivuilla ja "ylileveä laajakuva" näkyy siten että mustat palkit on ylhäällä ja alhaalla, mutta jos leffa on alunperin laajakuva ja se muutetaan lähetysvaiheessa "window-boxed" muotoon, eli 4:3 kuvaksi, näkyy mustia palkkeja sekä sivulla että ylä- ja alareunassa. Eli tällaisissa tapauksissa on jotain ryssitty lähetys- tai tuotantovaiheessa.

        Lisäksi kun tekstitys on alhaalla mustan palkin päällä niin ei tuohon tv:n säädöt auta.

        Tietenkin voi olla mahdollista että kyseessä on esim. ohjaajan tms. "taiteellinen näkemys", mutta ei tuollaisia katsele mielellään..

        http://en.wikipedia.org/wiki/Windowbox_(film)

        Palkit sinänsä ovat normaaleja kun kuvaa esitetään eri kuvasuhteella kuin millä se on kuvattu, vain tuo windowbox-malli hämmentää ja ärsyttääkin. Onneksi sellaisiin törmää vain tosi harvoin.

        Mutta tuosta aloittajan nillityksestä olen ihmeissäni, kyseessä on siis ihan normaali ilmiö että niitä mustia palkkeja on laajakuvaleffoissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe