Onko kenelläkään muistoja SA-Int-Showsta? Olimme juuri voittameet Nenosen tulenavauskilpailun ja jossakin vaiheessa tykistöleiriä oli sitten tuo Sa Int Show. Esiintyjinä olivat Nisa Soraya, Jokke Seppälä ja Proto. Iltalomillekkin pääsiu heti Shown jälkeen, paitsi minä kun jouduin päivystäjäksi.
Tuli vaan mieleeni se kuunneltuani äskettäin kappaleen "huone 105".
http://www.youtube.com/watch?v=-P8fA_R4qnw
SA-INT-SHOW
27
2143
Vastaukset
Oletko sinäkin voittanut Nenosen tulenavauskilpailun? Minäkin olen 1975 kesälapissa kaikkien aikojen parhaalla tuloksella: ensimmäisellä hakulaukauksella maali hajalle. Yksi yhteislaukaus. Olin laskija-aliupseerina komentoteltassa. Meillä vain ei ollut mitään Showta sen jälkeen, mutta viisi kuntsaria siitä sai, joten siviili kutsui viisi päivää ennen määräaikaa. Joukko-osastoni oli KarTr, joka oli silloin vielä Lappeenrannassa Auk:ta lukuun ottamatta, joka oli jo Vekaralla.
- henrjii
kun et mitaajalla, ja tulenjohtopäälliköllä oli eri maalit, joku näre oli kuulemma haitannut välissä.
- .
ne aina onkin suurimpia sankareita kun maaliin ammutaan.
henrjii kirjoitti:
kun et mitaajalla, ja tulenjohtopäälliköllä oli eri maalit, joku näre oli kuulemma haitannut välissä.
samassa ikäluokassa, jossa mulla ei olis ollut lykkäystä. Vaikka kyseisen kilpailun voitimmekin, niin kyllä intti järkkäs häpeämisen aiheita muuten ihan tarpeeksi.:-)
. kirjoitti:
ne aina onkin suurimpia sankareita kun maaliin ammutaan.
hyötyä, kun tarvittiin lomaa. Meillä toimistoaliupseeri liimaili uusia lappuja vanhojen päälle ja huononäköinen vääpeli ei huomannut petosta.:-XD Aina oli henkilökohtaista syylomaa jäljellä.
- .
Teotwawki kirjoitti:
hyötyä, kun tarvittiin lomaa. Meillä toimistoaliupseeri liimaili uusia lappuja vanhojen päälle ja huononäköinen vääpeli ei huomannut petosta.:-XD Aina oli henkilökohtaista syylomaa jäljellä.
Joillain petos ja muunnettu totuus pursuaa ihan selkärangasta.
Kyllä sinun olisi tullut palvella propagandaosaston paskanpuhujayliupseerina. Ja varmaan palvelitkin kunhan tarkemmin muistelet. . kirjoitti:
Joillain petos ja muunnettu totuus pursuaa ihan selkärangasta.
Kyllä sinun olisi tullut palvella propagandaosaston paskanpuhujayliupseerina. Ja varmaan palvelitkin kunhan tarkemmin muistelet.laskija-aliupseeri, mutta kertausharjoituksissa toimin tykinjohtajana, koska joku siihen tehtävään tarkoitettu oli estynyt tulemasta. Kitti kuitenkin kun ylensit minut yliupseeriksi.:-XD
- ;))))
Teotwawki kirjoitti:
laskija-aliupseeri, mutta kertausharjoituksissa toimin tykinjohtajana, koska joku siihen tehtävään tarkoitettu oli estynyt tulemasta. Kitti kuitenkin kun ylensit minut yliupseeriksi.:-XD
vai olisitko ollukki alleenlaskija-aliups.? :D
Sama Joukko-osasto. Tosin minä olin jo Vekaralla.
Minulla lomat vaan pyöri muista syistä, kuin kuntsareilla. Tarpeen vaatiessa ylimääräisiäkin lomia löytyi.
Oli siellä kyllä sellaisia "insinöörejä" joilla lomia ja lomien syitä olisi kyllä pitänyt tarkastella mikroskoopilla.
Mukavaa aikaa, vaikka kiire oli pois silloin kun siellä oli.Duke.of.America kirjoitti:
Sama Joukko-osasto. Tosin minä olin jo Vekaralla.
Minulla lomat vaan pyöri muista syistä, kuin kuntsareilla. Tarpeen vaatiessa ylimääräisiäkin lomia löytyi.
Oli siellä kyllä sellaisia "insinöörejä" joilla lomia ja lomien syitä olisi kyllä pitänyt tarkastella mikroskoopilla.
Mukavaa aikaa, vaikka kiire oli pois silloin kun siellä oli.sitten Vekaralla kaverini pojan valajuhlissa. Samat kasarmit siellä oli kuin ennenkin, mutta paljon on tullut uuttakin. Itse asiassa ne vanhimmat, joissa olin Rauk:ssa olivat näin jälkeen päin ajateltuna aika hienoja. Sitten siellä oli näyttely siinä ruokalarakennuksen kentällä, jossa sai tutustua mm. siihen kaikkein järeimpään omilla moottoreilla kulkevaan kanuunaan. En muista kaliiberia, mutta 8 tonnia oli sen paino. Tietotekniikkaa ne nykyään niissä käyttää aika paljon.
Sain itse laukaista kerran sellaisen Rovajärvellä. Ilma loppui, kun ruudin palo vei kaiken ilman lähistöltä.Teotwawki kirjoitti:
sitten Vekaralla kaverini pojan valajuhlissa. Samat kasarmit siellä oli kuin ennenkin, mutta paljon on tullut uuttakin. Itse asiassa ne vanhimmat, joissa olin Rauk:ssa olivat näin jälkeen päin ajateltuna aika hienoja. Sitten siellä oli näyttely siinä ruokalarakennuksen kentällä, jossa sai tutustua mm. siihen kaikkein järeimpään omilla moottoreilla kulkevaan kanuunaan. En muista kaliiberia, mutta 8 tonnia oli sen paino. Tietotekniikkaa ne nykyään niissä käyttää aika paljon.
Sain itse laukaista kerran sellaisen Rovajärvellä. Ilma loppui, kun ruudin palo vei kaiken ilman lähistöltä.http://fi.wikipedia.org/wiki/130_K_54 Siinä se on.:-)
- henrjii
Teotwawki kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/130_K_54 Siinä se on.:-)
taisi olla jolla ammuin rovajärvellä suorasuuntausta. Parinkilometrin päässä oli kiivääriammutatauluja maaleina, hyvin ne putosi, samoin kuin itsekin lavetin päältä.
- henrjii
henrjii kirjoitti:
taisi olla jolla ammuin rovajärvellä suorasuuntausta. Parinkilometrin päässä oli kiivääriammutatauluja maaleina, hyvin ne putosi, samoin kuin itsekin lavetin päältä.
oli 120 K 60, mutta ammutiin me 122 H 63, joka oli meidän pääkoulutus ase http://www.youtube.com/watch?v=HZ6nepHWE74&feature=related
henrjii kirjoitti:
oli 120 K 60, mutta ammutiin me 122 H 63, joka oli meidän pääkoulutus ase http://www.youtube.com/watch?v=HZ6nepHWE74&feature=related
joka pyöri lavetilla 360 astetta? Meillä ammunnat yleensä oli niillä vanhemmilla joita piti ihan fyysisesti kääntää ja putken kääntösäde oli aika vaatimaton. En muista senkään haupitsin koodia, mutta 122 sekin taisi olla.
Teotwawki kirjoitti:
http://fi.wikipedia.org/wiki/130_K_54 Siinä se on.:-)
122:set oli minun aikaan. Silloin oli vaan juttua että Tampellan 155 olisi tekemässä tuloaan. Taisi Dragviikareilla jotka kuuluivat samaan harjoituspatteristoon olla noita 130:siä.
Duke.of.America kirjoitti:
122:set oli minun aikaan. Silloin oli vaan juttua että Tampellan 155 olisi tekemässä tuloaan. Taisi Dragviikareilla jotka kuuluivat samaan harjoituspatteristoon olla noita 130:siä.
155 ei käytetty ollenkaan, kyllä tämä 130 K 63 oli järein ase, jolla me operoimme. Ja silläkin vain sen yhden kerran kun sitä Lapissa haluttiin vähän hurvitella.
3/74 ikäluokassa, joka astui palvelukseen lokakuussa 1974 iski kaksi Lapin reissua. Ensimmäinen maaliskuussa 1975, ns. talvilappi, joka kesti kolme viikkoa ja heinä,- elokuussa ns. kesälappi, joka kesti viisi viikkoa. Talvilapissa olin juuri valmistunut alikersantiksi ja jouduin hoitamaan kenttäpostialiupseerin kivaa tehtävää. Mulla oli oma Proto ja kuljettaja, jolla jaoin postin päivittäisen koko harjoitusalueelle.
Panssariprikaatia en muista nähneeni, mutta voihan olla, että kesällä oli niitäkin, mutta silloin olin jo komentoteltassa kolmistaan yliluutnantin ja toisen alikersantin kanssa ballististen laskentatehtävien parissa.Teotwawki kirjoitti:
3/74 ikäluokassa, joka astui palvelukseen lokakuussa 1974 iski kaksi Lapin reissua. Ensimmäinen maaliskuussa 1975, ns. talvilappi, joka kesti kolme viikkoa ja heinä,- elokuussa ns. kesälappi, joka kesti viisi viikkoa. Talvilapissa olin juuri valmistunut alikersantiksi ja jouduin hoitamaan kenttäpostialiupseerin kivaa tehtävää. Mulla oli oma Proto ja kuljettaja, jolla jaoin postin päivittäisen koko harjoitusalueelle.
Panssariprikaatia en muista nähneeni, mutta voihan olla, että kesällä oli niitäkin, mutta silloin olin jo komentoteltassa kolmistaan yliluutnantin ja toisen alikersantin kanssa ballististen laskentatehtävien parissa.varusmiestoimikunnan puheenjohtaja, joten minun hommani olivat koko ryhmänjohtaja-aikani hyvin valikoituja, koska kantahenkilökunta halusi pitää välit kunnossa, ettei tulisi sanomista. Sain nimittäin käydä esittämässä kokouspöytäkirjan rykmentin komentajalle aina tarpeen mukaan. Hän oli hyvin kiinnostunut varusmiesten hyvinvoinnista.
- koloratuuri
Teotwawki kirjoitti:
varusmiestoimikunnan puheenjohtaja, joten minun hommani olivat koko ryhmänjohtaja-aikani hyvin valikoituja, koska kantahenkilökunta halusi pitää välit kunnossa, ettei tulisi sanomista. Sain nimittäin käydä esittämässä kokouspöytäkirjan rykmentin komentajalle aina tarpeen mukaan. Hän oli hyvin kiinnostunut varusmiesten hyvinvoinnista.
Tottakai. Eihän sinulta olisi voinut vähempää vaatiakaan.
Minä puolestani olin kontra-amiraali. Eiku anteeksi kontra-altto. voi ampua muualla kovilla on selvä puute. Jokainen varusmies kokee, että kovapanosammunnat on intin parasta antia.....ainakin tykistössä.
- henrjii
oli meillä tykkihallin nurkassa, jolla sitten ammuttiin lapissa. Tykin kehitystyö oli alkanut 1960-luvulla 122 mm tykin (122 K 60) suunnittelusta. Se ei koskaan tullut laajempaan tuotantoon, mutta sen piirteitä hyödynnettiin 155 mm tykin suunnittelussa
Inhosin koko pashaa, kun siinä piti veivata putki lukkopesään, tosi hakalaa, ja laukaisu tapahtui rungon päältä, josta tippui.
Komento tykki mukana tykkihalli myötäpäivään,oli se senverran raskas, onneksi niitä ei ollut kuin yksi.
- Anonyymi
onko kellään tallennetta sa int showsta missä nisa soraya esiintyi.
- Anonyymi
olin katsomassa. tv:stä tuli ohjelma jossa seison kahden kaverin kanssa rinteessä katsomassa.
- Anonyymi
Olin Rovajärven tykistöleirillä kesällä 1976. SA-Int Showssa esiintyivät kersantti Puputti ja kokovalkoiseen pukeutunut Taiska, joka tänään 9.6. 2025 täyttää 70 vuotta. Onnittelut Taiskalle.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823323
- 932983
- 532252
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201695- 201674
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..111620Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein221458Olisitpa rakkaimpani
Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras61458Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131391Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin381364