Maito ei ole noussut ollenkaan!

piipöö

Vauvani on nyt 12 päivää vanha ja minulta ei missään vaiheessa ole tullut maitoa kunnolla. Syönyt kolmen päivän ikäisestä korviketta n. 3 tunnin välein vaihtelevia määriä. Tällä hetkellä n.60-90ml kerralla. Kun puristan nänniä sieltä tulee vain yksi pisara siihen päähän. Olen joka kerralla antanut molempia rintoja vuorotellen 20-30 min ajan. Mietin vain, että onko mitään mahdollisuutta, että maito vielä nousisi vai lopetanko koko tyhjän rinnan tarjoamisen?

19

4895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeeta meilläkin

      Oletko pyytänyt apua neuvolasta? Olisi hyvä, jos joku katsoisi sinun kanssa yhdessä, että onko imuote hyvä. Jos vauva ei nimittäin ime kunnolla, ei rintakaan saa oikeanlaista ärsykettä ja maitoa ei ala kunnolla tulemaan.. Jos imuote on ok niin sitten vaan tarjoat tosi tiheästi rintaa ja ehkäpä rupeat lisäksi pumppaamaan pumpulla aina heti rinnan tarjoamisen jälkeen. Ei ole vielä liian myöhäistä saada maitoa nousemaan. Haasteellista imetys toki sattaa kohdallasi tulla olemaan.. Voimia rankkaan imetyksen opetteluun!

      Minulla on vähän samankaltainen tilanne:
      Nyt 7 viikon ikäinen vauva ei (kenties pienen syntymäkokonsa takia 45cm/2700g) alussa osannut imeä rintaa oikein. Aloitin kyllä aika nopeasti synnytyksen jälkeen rintapumpun käytön, mutta ensimaitotipat nousi minulla vasta 10 päivää synnytyksen jälkeen. Pumpulla sain sitten (tosi ahkerasti pumppailemalla) maitoa tulemaan muutaman viikon jälkeen jo noin 200ml/vrk. Noin viiden viikon iässä vauva sitten oppi kuin oppikin jotenkuten syömään rintaa (imetys ei vieläkään onnistu kuin 1-2/päivässä) ja nyt maidontuotanto on hieman nousussa. Edelleenkin menee kyllä paljon korviketta.

      • piipöö

        Jouduin olemaan synnytyssairaalassa muiden asioiden takia viisi ensimmäistä vauvan elinvuorokautta ja siellä kätilöt katsoivat imetystä ja vauvan imuotetta. Totesivat kaiken olevan oikein, eli niistä ei kai johdu. Olen kokeillut käsikäyttöistä rintapumppua kahteen kertaan ja sieltä ei tule kuin muutama pisara, edes pumpun tuttipullon pohja ei peity. Voi olla, että lopetan touhun, ainakin yritys on ollut kova, sillä joka ikinen kerta ennen korvikkeen antoa olen antanut myös rintaa.


      • mm
        piipöö kirjoitti:

        Jouduin olemaan synnytyssairaalassa muiden asioiden takia viisi ensimmäistä vauvan elinvuorokautta ja siellä kätilöt katsoivat imetystä ja vauvan imuotetta. Totesivat kaiken olevan oikein, eli niistä ei kai johdu. Olen kokeillut käsikäyttöistä rintapumppua kahteen kertaan ja sieltä ei tule kuin muutama pisara, edes pumpun tuttipullon pohja ei peity. Voi olla, että lopetan touhun, ainakin yritys on ollut kova, sillä joka ikinen kerta ennen korvikkeen antoa olen antanut myös rintaa.

        Minulla on ollut sama tilanne molempien lapsieni kanssa. Imuote kannattaa toki tarkistaa (niin kuin ilmeisesti on tehty). Useilla siitä on hyötyä, mutta minulla ei ollut (yhteensä neljän imetysneuvojan mukaan) siinä ongelmaa. Toisen lapsen syntymän jälkeen kokeilin myös lääkitystä, joka aikeuttaa noin 30% naisista maidonnousun (ilmeisesti myös ilman raskautta). En kuulunut siihen 30 prosenttiin. Itse yritin molempia imettää kaksi kuukautta. Varsinkin ensimmäisellä kerralla olisi ollut parempi jos olisin lopettanut yrittämisen aikaisemmin. Henkisesti se oli minulle todella vaikea asia. Luulin ennen lapsien saantia että kaikki voivat imettää jos vain haluavat..


      • Pumppu..
        piipöö kirjoitti:

        Jouduin olemaan synnytyssairaalassa muiden asioiden takia viisi ensimmäistä vauvan elinvuorokautta ja siellä kätilöt katsoivat imetystä ja vauvan imuotetta. Totesivat kaiken olevan oikein, eli niistä ei kai johdu. Olen kokeillut käsikäyttöistä rintapumppua kahteen kertaan ja sieltä ei tule kuin muutama pisara, edes pumpun tuttipullon pohja ei peity. Voi olla, että lopetan touhun, ainakin yritys on ollut kova, sillä joka ikinen kerta ennen korvikkeen antoa olen antanut myös rintaa.

        ei kerro välttämättä maidon määrästä mitään!

        Itse en juurikaan herunut pelkälle pumpulle, mutta kun imetin toisesta rinnasta ja pumppasin toisesta niin maitoa kertyi parissa minuutissa 100ml. Ja täysimetin 5kk.


    • lisää imetystä vaan

      Maito ei varmaankaan nouse koska lapsi syö niin paljon korviketta. Tuo 60-90 milliähän on mahantäysi noin pienelle vauvalle, joten miten hän enää jaksaisi kunnolla imeä sen lisäksi? Lypsämällä taas maitoa voi olla vaikea saada tulemaan, se on ihan normaalia. Koetapas asteittain vähentää korvikkeen määrää ja samalla lisätä imetysten määrää. Imetä sinnikkäästi vaikka tuntuu ettei sieltä mitään tulisikaan, niin se maito sieltä alkaa nousta! Ei siihen mitään sen kummempaa konstia ole olemassa. Imetätkö siis yhteensä 20-30 minuuttia? Parempi olisi 30-45 minuuttia yhteensä kumpaakin rintaa, mutta puolta voi vaihtaa monta kertaa sinä aikana. Toinen konsti on se ihokontakti, varmaan sulle siitä sairaalassa kerrottiinkin?

      Miksi muuten lapsesi on saanut alusta asti korviketta? Laskiko paino liikaa?

      • Ei tule maitoa

        kyllä sille vauvalle täytyy korvikemaitoa antaa, jos äidiltä ei tule maitoa! Minua pidettiin esikoiseni synnyttyä sairaalassa viikko kun halusivat tarkistaa tuleeko maitoa ja ei tullut! Maksimimäärä maitoa oli muutama tippa toisesta rinnasta ja toisesta rinnasta ei tullut lainkaan!!! Kyllä sairaalassa alettiin antaa vauvalleni maitoa parin päivän jälkeen - ei vauva yksinkertaisesti elä ilman maitoa. Koetapa itse saada nälkä lähtemään kauhomalla tyhjältä lautaselta. Sain toisen lapsen pari vuotta esikoisen synnyttyä ja silloinkaan ei noussut maito rintoihin. Lopputulos: lääkärintutkimusten jälkeen selvisi, että minulle ei ollut kehittynyt rintoihin maitoarauhasia kunnolla ja ei sitä maitoakaan tietysti silloin voinut tulla tyhjästä.

        Miksi se on joidenkin mielestä, niin vaikea asia tajuta, että kaikilta naisilta ei vain tule riitävästi maitoa tai ei lainkaan ja siihen ei auta silloin nuo ihokontaktit, tiheät imetykset sun muut. Ja turha tulla puhumaan tilastoista....tiedetään että suurimmalta osalta naisilta tulee sitä maitoa ja riittävästi mutta on myös minun kaltaisia naisia joilta ei tule. Kuulun siihen harvinaiseen 5-10% luokkaan joilta ei tule maitao eli on mietäkin olemassa, vaikka kuoliaaksi vaiettu asia tämä tuntuu olevan yhä nykyäänkin.


      • qrqerq
        Ei tule maitoa kirjoitti:

        kyllä sille vauvalle täytyy korvikemaitoa antaa, jos äidiltä ei tule maitoa! Minua pidettiin esikoiseni synnyttyä sairaalassa viikko kun halusivat tarkistaa tuleeko maitoa ja ei tullut! Maksimimäärä maitoa oli muutama tippa toisesta rinnasta ja toisesta rinnasta ei tullut lainkaan!!! Kyllä sairaalassa alettiin antaa vauvalleni maitoa parin päivän jälkeen - ei vauva yksinkertaisesti elä ilman maitoa. Koetapa itse saada nälkä lähtemään kauhomalla tyhjältä lautaselta. Sain toisen lapsen pari vuotta esikoisen synnyttyä ja silloinkaan ei noussut maito rintoihin. Lopputulos: lääkärintutkimusten jälkeen selvisi, että minulle ei ollut kehittynyt rintoihin maitoarauhasia kunnolla ja ei sitä maitoakaan tietysti silloin voinut tulla tyhjästä.

        Miksi se on joidenkin mielestä, niin vaikea asia tajuta, että kaikilta naisilta ei vain tule riitävästi maitoa tai ei lainkaan ja siihen ei auta silloin nuo ihokontaktit, tiheät imetykset sun muut. Ja turha tulla puhumaan tilastoista....tiedetään että suurimmalta osalta naisilta tulee sitä maitoa ja riittävästi mutta on myös minun kaltaisia naisia joilta ei tule. Kuulun siihen harvinaiseen 5-10% luokkaan joilta ei tule maitao eli on mietäkin olemassa, vaikka kuoliaaksi vaiettu asia tämä tuntuu olevan yhä nykyäänkin.

        itsellä kokemusta kahdesta täysin erilaisesta imetyksestä kahden lapsen kanssa: esikoista imetin kirjaimellisesti varmaan 8h päivässä plus yöimetykset päälle ja kauan kerrallaan, mutta maitoa ei alussa vaan tullut ja oli pakko antaa lisämaitoa ekat 2kk koska lapsi huusi nälkäänsä imetyksen jälkeen aina. Ilmeisesti syynä oli äidin paha väsymys, koska kun vauva oli 2kk ikäinen, mies hoiti vauvaa pari yötä että sain nukuttua (olin nukkunut siihen asti ehkä 4h/yö) ja vasta sitten maitoa alkoi tulemaan kun sain levättyä. Nyt tokalla kerralla imetys onnistui heti tosi hyvin ja vauva saa masun täyteen ja syö vain 10min kerrallaan ja nukkuu pitkiä pätkiä ja silti saa riittävästi maitoa ja paino nousee eli jopa samalla naisella voi imetyskokemukset olla täysin erilaisia eri lasten kanssa! Lisäksi jos kuopuksen kanssa olisi imetys ollut yhtä hankalaa kuin esikoisen kanssa (jota onnistuin kuitenkin imettää lopulta sen 7kk), olisin luovuttanut helpommin koska aikaa tuntien imetykselle ei ole enää jos samanaikaisesti pitää hoitaa muutkin lapset!


      • lisää imetystä vaan
        Ei tule maitoa kirjoitti:

        kyllä sille vauvalle täytyy korvikemaitoa antaa, jos äidiltä ei tule maitoa! Minua pidettiin esikoiseni synnyttyä sairaalassa viikko kun halusivat tarkistaa tuleeko maitoa ja ei tullut! Maksimimäärä maitoa oli muutama tippa toisesta rinnasta ja toisesta rinnasta ei tullut lainkaan!!! Kyllä sairaalassa alettiin antaa vauvalleni maitoa parin päivän jälkeen - ei vauva yksinkertaisesti elä ilman maitoa. Koetapa itse saada nälkä lähtemään kauhomalla tyhjältä lautaselta. Sain toisen lapsen pari vuotta esikoisen synnyttyä ja silloinkaan ei noussut maito rintoihin. Lopputulos: lääkärintutkimusten jälkeen selvisi, että minulle ei ollut kehittynyt rintoihin maitoarauhasia kunnolla ja ei sitä maitoakaan tietysti silloin voinut tulla tyhjästä.

        Miksi se on joidenkin mielestä, niin vaikea asia tajuta, että kaikilta naisilta ei vain tule riitävästi maitoa tai ei lainkaan ja siihen ei auta silloin nuo ihokontaktit, tiheät imetykset sun muut. Ja turha tulla puhumaan tilastoista....tiedetään että suurimmalta osalta naisilta tulee sitä maitoa ja riittävästi mutta on myös minun kaltaisia naisia joilta ei tule. Kuulun siihen harvinaiseen 5-10% luokkaan joilta ei tule maitao eli on mietäkin olemassa, vaikka kuoliaaksi vaiettu asia tämä tuntuu olevan yhä nykyäänkin.

        Niin, ehkä sinä kuulut siihen harvinaiseen pariin prosenttiin mutta on sekin tyhmää olettaa että kaikki jotka täällä kyselevät maidonnoususta kuuluisivat siihen samaan ryhmään. Todennäköisempää on että heillä on mennyt imetys muulla tavoin pieleen mm. väärien ohjeiden takia.

        Nimenomaan kysyin että miksi sitä korviketta on ruvettu antamaan. Kun useinhan sitä annetaan vain "varmuuden vuoksi" ja se on huono juttu maidonnousun kannalta. Ja kuten sanoin niin korvikkeen määrää voi vähentää asteittain ja samalla lisätä imetyksen osuutta - ei kukaan sanonutkaan että jätä se korvike kokonaan pois ja pidä lasta nälässä kunnes maito nousee.


      • Ei tule maitoa
        lisää imetystä vaan kirjoitti:

        Niin, ehkä sinä kuulut siihen harvinaiseen pariin prosenttiin mutta on sekin tyhmää olettaa että kaikki jotka täällä kyselevät maidonnoususta kuuluisivat siihen samaan ryhmään. Todennäköisempää on että heillä on mennyt imetys muulla tavoin pieleen mm. väärien ohjeiden takia.

        Nimenomaan kysyin että miksi sitä korviketta on ruvettu antamaan. Kun useinhan sitä annetaan vain "varmuuden vuoksi" ja se on huono juttu maidonnousun kannalta. Ja kuten sanoin niin korvikkeen määrää voi vähentää asteittain ja samalla lisätä imetyksen osuutta - ei kukaan sanonutkaan että jätä se korvike kokonaan pois ja pidä lasta nälässä kunnes maito nousee.

        tai varmuuden vuoksi vauvalleen ainakaan säännöllisesti. Eiköhän se ole jo tiedossa äideillä, että ensisijaisesti parasta ravintoa vauvalle on äidinmaito ja onhan se useimille äideille paljon helpompaakin kuin keitellä tuttipulloja kasapäin ja lämmitellä korvikemaitoa. Puhumattakaan siitä, että imetys on tietty halvempi vaihtoehto kuin ostaa kasapäin korvikemaitoja kaupasta. Kyllä se on niin, että etenkin kun ihan pienen vauvan paino alkaa pudota, niin se on huoletuttava tilanne! Usein vauva on itkuinen kun ei saa tarpeeksi maitoa ja pitäisi sitten kyllä tarkasti seurata vauvan painonkehitystä neuvolan tmv. kanssa jos alkaa imetystä lisäämään ja korviketta vähentämään kun ap. on ollut maidontulon kanssa ongelmia jo alusta alkaen. Kyllä se valitettavasti usein myös kertoo karua kieltään jos edes lypsämällä ei saa maitoa tulemaan vaikka kuinka yrittää. Kyllä minulla ainakin äitiystävät joilla on imetys onnistunut hyvin tai erittäin hyvin on saanut sitä maitoa tulemaan hyvin lypsämälläkin.

        Ja se että mainitsin itseni kun mulla ei maitoa tullut, niin on hyvä tietää, että kyllä niitä on muitakin joilta ei onnistu imetys. Syitä voi olla muitakin kuin tuo mainitsemani kehityshäiriö. Imetys kun ei ole mikään tahdonasia vaikka sinnikkyys usein palkitaan tässäkin asiassa. Ärsyttää vain kun imetystä pidetään usein itsestään selvänä asiana joka onnistuu kaikilta ja kaikissa tilanteissa kunhan vain tarpeeksi yrittää. Monissa neuvolan tai sairaalan imetysoppaissakin lukee lauseita, että maitoa riittää vauvalle kun uskoo sen riittävän ja isä uskoo ja suku uskoo-tyyliin...uskonasiako se sitten vain onkin??? Siitähän se syyllistäminenkin usein lähtee kun vaihtoehtoja ei haluta nähdä tai kielletään se tosiasia, että ei onnistu kaikilta äideiltä täysimetys vaikka mitä taikoja tekisi. Hyvä on saada imetysapua mutta ei kannata tehdä imetyksestä kuitenkaan mitään elämää hallitsevaa oravanpyörää jos vääjämättä näyttää, että homma ei toimi. Onnea kuitenkin ap yritykselle päästä täysimetykselle!


      • vielä tästä
        Ei tule maitoa kirjoitti:

        tai varmuuden vuoksi vauvalleen ainakaan säännöllisesti. Eiköhän se ole jo tiedossa äideillä, että ensisijaisesti parasta ravintoa vauvalle on äidinmaito ja onhan se useimille äideille paljon helpompaakin kuin keitellä tuttipulloja kasapäin ja lämmitellä korvikemaitoa. Puhumattakaan siitä, että imetys on tietty halvempi vaihtoehto kuin ostaa kasapäin korvikemaitoja kaupasta. Kyllä se on niin, että etenkin kun ihan pienen vauvan paino alkaa pudota, niin se on huoletuttava tilanne! Usein vauva on itkuinen kun ei saa tarpeeksi maitoa ja pitäisi sitten kyllä tarkasti seurata vauvan painonkehitystä neuvolan tmv. kanssa jos alkaa imetystä lisäämään ja korviketta vähentämään kun ap. on ollut maidontulon kanssa ongelmia jo alusta alkaen. Kyllä se valitettavasti usein myös kertoo karua kieltään jos edes lypsämällä ei saa maitoa tulemaan vaikka kuinka yrittää. Kyllä minulla ainakin äitiystävät joilla on imetys onnistunut hyvin tai erittäin hyvin on saanut sitä maitoa tulemaan hyvin lypsämälläkin.

        Ja se että mainitsin itseni kun mulla ei maitoa tullut, niin on hyvä tietää, että kyllä niitä on muitakin joilta ei onnistu imetys. Syitä voi olla muitakin kuin tuo mainitsemani kehityshäiriö. Imetys kun ei ole mikään tahdonasia vaikka sinnikkyys usein palkitaan tässäkin asiassa. Ärsyttää vain kun imetystä pidetään usein itsestään selvänä asiana joka onnistuu kaikilta ja kaikissa tilanteissa kunhan vain tarpeeksi yrittää. Monissa neuvolan tai sairaalan imetysoppaissakin lukee lauseita, että maitoa riittää vauvalle kun uskoo sen riittävän ja isä uskoo ja suku uskoo-tyyliin...uskonasiako se sitten vain onkin??? Siitähän se syyllistäminenkin usein lähtee kun vaihtoehtoja ei haluta nähdä tai kielletään se tosiasia, että ei onnistu kaikilta äideiltä täysimetys vaikka mitä taikoja tekisi. Hyvä on saada imetysapua mutta ei kannata tehdä imetyksestä kuitenkaan mitään elämää hallitsevaa oravanpyörää jos vääjämättä näyttää, että homma ei toimi. Onnea kuitenkin ap yritykselle päästä täysimetykselle!

        Ai ettei lisämaitoa anneta vauvoille turhaan? Vauva-lehdestä 1/2011 kopsattu uutinen:

        "Kätilöopiston sairaala on saanut hyvästä imetyksen tuesta kertovan vauvamyönteisyys-sertifikaatin. Vauvamyönteisessä sairaalassa synnyttäneillä äideillä on tutkimusten mukaan hyvä motivaatio imettää. He myös täysimettävät vauvojaan useammin kuin niin sanotussa tavallisessa sairaalassa synnyttäneet. Imetysohjauksen panostaminen näkyy tilastoissa: Kätilöopiston sairaalassa lisämaidon antaminen vastasyntyneille ilman lääketieteellistä syytä on vähentynyt viidessä vuodessa 40 prosentista 16 prosenttiin."


      • Ei tule maitoa
        vielä tästä kirjoitti:

        Ai ettei lisämaitoa anneta vauvoille turhaan? Vauva-lehdestä 1/2011 kopsattu uutinen:

        "Kätilöopiston sairaala on saanut hyvästä imetyksen tuesta kertovan vauvamyönteisyys-sertifikaatin. Vauvamyönteisessä sairaalassa synnyttäneillä äideillä on tutkimusten mukaan hyvä motivaatio imettää. He myös täysimettävät vauvojaan useammin kuin niin sanotussa tavallisessa sairaalassa synnyttäneet. Imetysohjauksen panostaminen näkyy tilastoissa: Kätilöopiston sairaalassa lisämaidon antaminen vastasyntyneille ilman lääketieteellistä syytä on vähentynyt viidessä vuodessa 40 prosentista 16 prosenttiin."

        ja ruuhkaisen ajankohdan takia oli pakko kotiuttaa vastasyntyneen kanssa jo vuorokauden kuluttua. Ei onnistunut imetys ongelmitta....mutta tilasto oli varmasti kaunis kätilöopistolle kun oli kirjattu papereihin: äiti imettää (vaikka maitoa ei ollut edes kunnolla noussut rintoihin kun lähti kotiin). Hän haki imetystukea neuvolan kautta kun ei muutoin onnistunut. Täysimetys ei siltikään onnistunut kaikista yrityksistä huolimatta. Se että joissakin sairaaloissa hehkutetaan tuota imetysmyönteisyyttä ei takaa sitä, että imetys onnistuisi kaikiltä äideiltä yhtään sen paremmin. Tietty tietyissä tapauksissa varmasti imetystuesta on apua. Jos sairaalassa todellakin on panostettu imetystukeen ja on kätilöitä apuna neuvomassa imetyksessä se auttaa toisin kuin niukille viedyt resurssit ja vauvalle tuttipullo suuhun rutiinomaisesti kun ei ole aikaa neuvoa äitejä imetyksessä.


      • Ihan varmasti..
        Ei tule maitoa kirjoitti:

        tai varmuuden vuoksi vauvalleen ainakaan säännöllisesti. Eiköhän se ole jo tiedossa äideillä, että ensisijaisesti parasta ravintoa vauvalle on äidinmaito ja onhan se useimille äideille paljon helpompaakin kuin keitellä tuttipulloja kasapäin ja lämmitellä korvikemaitoa. Puhumattakaan siitä, että imetys on tietty halvempi vaihtoehto kuin ostaa kasapäin korvikemaitoja kaupasta. Kyllä se on niin, että etenkin kun ihan pienen vauvan paino alkaa pudota, niin se on huoletuttava tilanne! Usein vauva on itkuinen kun ei saa tarpeeksi maitoa ja pitäisi sitten kyllä tarkasti seurata vauvan painonkehitystä neuvolan tmv. kanssa jos alkaa imetystä lisäämään ja korviketta vähentämään kun ap. on ollut maidontulon kanssa ongelmia jo alusta alkaen. Kyllä se valitettavasti usein myös kertoo karua kieltään jos edes lypsämällä ei saa maitoa tulemaan vaikka kuinka yrittää. Kyllä minulla ainakin äitiystävät joilla on imetys onnistunut hyvin tai erittäin hyvin on saanut sitä maitoa tulemaan hyvin lypsämälläkin.

        Ja se että mainitsin itseni kun mulla ei maitoa tullut, niin on hyvä tietää, että kyllä niitä on muitakin joilta ei onnistu imetys. Syitä voi olla muitakin kuin tuo mainitsemani kehityshäiriö. Imetys kun ei ole mikään tahdonasia vaikka sinnikkyys usein palkitaan tässäkin asiassa. Ärsyttää vain kun imetystä pidetään usein itsestään selvänä asiana joka onnistuu kaikilta ja kaikissa tilanteissa kunhan vain tarpeeksi yrittää. Monissa neuvolan tai sairaalan imetysoppaissakin lukee lauseita, että maitoa riittää vauvalle kun uskoo sen riittävän ja isä uskoo ja suku uskoo-tyyliin...uskonasiako se sitten vain onkin??? Siitähän se syyllistäminenkin usein lähtee kun vaihtoehtoja ei haluta nähdä tai kielletään se tosiasia, että ei onnistu kaikilta äideiltä täysimetys vaikka mitä taikoja tekisi. Hyvä on saada imetysapua mutta ei kannata tehdä imetyksestä kuitenkaan mitään elämää hallitsevaa oravanpyörää jos vääjämättä näyttää, että homma ei toimi. Onnea kuitenkin ap yritykselle päästä täysimetykselle!

        annetaan usein vauvalle korviketta ihan vain sen vuoksi, kun ei tiedetä, että onko vauva nyt saanut rintamaitoa tarpeeksi vai tarvitsisikohan vielä lisää. Ja aivan varmasti monen imetys siitä kärsii.


      • maitoäiti
        Ihan varmasti.. kirjoitti:

        annetaan usein vauvalle korviketta ihan vain sen vuoksi, kun ei tiedetä, että onko vauva nyt saanut rintamaitoa tarpeeksi vai tarvitsisikohan vielä lisää. Ja aivan varmasti monen imetys siitä kärsii.

        samaa mieltä,jos noin pienestä antaa täydet satsit korviketta ei maito nouse. Mitä enemmän pulloa,sitä vähemmän rinta saa ärsykettä. Vauvan oikea imuote on tehokkain tapa saada maito nousemaan. Ei ollut helppoa odottaa niitä päiviä että maito nousi,mutta eipä tarvinnut korviketta antaa. Imetin 2h välein,ei tuttia. Lypsin myös säilöön n. 100ml per päivä. Ekan kans meni pieleen sen takia koska tuputin lisämaitoa,että varmasti saa tarpeeksi. Toisen kans onnistuin koska tarjosin VAIN rintaa.


      • Vähän kuitenkin
        maitoäiti kirjoitti:

        samaa mieltä,jos noin pienestä antaa täydet satsit korviketta ei maito nouse. Mitä enemmän pulloa,sitä vähemmän rinta saa ärsykettä. Vauvan oikea imuote on tehokkain tapa saada maito nousemaan. Ei ollut helppoa odottaa niitä päiviä että maito nousi,mutta eipä tarvinnut korviketta antaa. Imetin 2h välein,ei tuttia. Lypsin myös säilöön n. 100ml per päivä. Ekan kans meni pieleen sen takia koska tuputin lisämaitoa,että varmasti saa tarpeeksi. Toisen kans onnistuin koska tarjosin VAIN rintaa.

        kasvoi normaalisti, niin hän on siis saanut ravintoa riittävästi. Entä kun vauvan paino alkaa pudota tiheästä imetyksestä huolimatta? Minulla ei tullut riittävästi maitoa ja neuvolassa kehotettiin antamaan vauvalle korviketta kun vauvan paino putosi hälyttävän paljon. Imetystukea sain ja imetyote oli ok. mutta ei auttanut. Ei ne korvikkeet ole kuitenkaan turha keksintö.


      • Kyllä sitä..
        Vähän kuitenkin kirjoitti:

        kasvoi normaalisti, niin hän on siis saanut ravintoa riittävästi. Entä kun vauvan paino alkaa pudota tiheästä imetyksestä huolimatta? Minulla ei tullut riittävästi maitoa ja neuvolassa kehotettiin antamaan vauvalle korviketta kun vauvan paino putosi hälyttävän paljon. Imetystukea sain ja imetyote oli ok. mutta ei auttanut. Ei ne korvikkeet ole kuitenkaan turha keksintö.

        lisämaitoa voi antaa tietysti ja pitääkin antaa jos maito ei vauvalle muuten riitä (ja juuri esim. painon lasku sen todistaa, että ei maitoa saa tarpeeksi). Vaikka koko imetysajan voi olla osittaisimetyksellä, eli imettää sen mitä omaa maitoa on ja lisäksi antaa korviketta. Ja mahdollisuuksien mukaan voi lisämaidon jättää myöhemmin pois jos/kun oma maito alkaa riittää. Kuitenkin jos synnytyksestä alkaen antaa lisämaitoa vain varmuuden vuoksi niin kyllä se maidonnousua haittaa.


      • m
        maitoäiti kirjoitti:

        samaa mieltä,jos noin pienestä antaa täydet satsit korviketta ei maito nouse. Mitä enemmän pulloa,sitä vähemmän rinta saa ärsykettä. Vauvan oikea imuote on tehokkain tapa saada maito nousemaan. Ei ollut helppoa odottaa niitä päiviä että maito nousi,mutta eipä tarvinnut korviketta antaa. Imetin 2h välein,ei tuttia. Lypsin myös säilöön n. 100ml per päivä. Ekan kans meni pieleen sen takia koska tuputin lisämaitoa,että varmasti saa tarpeeksi. Toisen kans onnistuin koska tarjosin VAIN rintaa.

        Mulla kyllä täytynyt antaa korviketta n.viikon ajan lähes joka syötön jälkeen (20-30ml). Imettää olen yrittänyt molemmista rinnoista yhteensä n.45-60min ja silti saattanut olla jopa 10 minuutin päästä taas syömässä. En olis saanu maitoa nousuun väsymyksen vuoksi lainkaan ilman korviketta. Määrää tosin kannattaa miettiä. Nyt onnellisena täysimetän reilun 4kk:n ikäistä, isokokoista (n.8kg) tyttöä.


      • Äiti 77
        m kirjoitti:

        Mulla kyllä täytynyt antaa korviketta n.viikon ajan lähes joka syötön jälkeen (20-30ml). Imettää olen yrittänyt molemmista rinnoista yhteensä n.45-60min ja silti saattanut olla jopa 10 minuutin päästä taas syömässä. En olis saanu maitoa nousuun väsymyksen vuoksi lainkaan ilman korviketta. Määrää tosin kannattaa miettiä. Nyt onnellisena täysimetän reilun 4kk:n ikäistä, isokokoista (n.8kg) tyttöä.

        Minulla on kokemusta kolmesta imetyksestä kolmen lapsen kohdalla ja jokaiselle on jouduttu antamaan laitokselta lähtien korvikemaitoa rinnan lisäksi. Minulla on tullut jonkun verran maitoa, mutta ollut enemminkin kuin vettä eli ravintoaineita ei ole tarpeeksi. Siitä johtuen olen syöttänyt 2,5 kuukautta rintaa ja pulloa.
        Imettämisestä ei kannata stressata siinä kärsii äiti ja lapsi.
        Meillä on LA 22.6 kaksoset tulossa ja todennäköisesti silloinkin on sama homma.


      • mistä tietää
        Äiti 77 kirjoitti:

        Minulla on kokemusta kolmesta imetyksestä kolmen lapsen kohdalla ja jokaiselle on jouduttu antamaan laitokselta lähtien korvikemaitoa rinnan lisäksi. Minulla on tullut jonkun verran maitoa, mutta ollut enemminkin kuin vettä eli ravintoaineita ei ole tarpeeksi. Siitä johtuen olen syöttänyt 2,5 kuukautta rintaa ja pulloa.
        Imettämisestä ei kannata stressata siinä kärsii äiti ja lapsi.
        Meillä on LA 22.6 kaksoset tulossa ja todennäköisesti silloinkin on sama homma.

        Nyt on vaan pakko kysyä että mistä tiedät ettei maidossasi ole tarpeeksi ravintoaineita? Onko sitä jotenkin mitattu? Tuollaisesta kun en ole ennen kuullutkaan.


    • Ei heru ei

      Meillä ei kanssa tule riittävästi maitoa rinnoista. Lapsi imee molempia rintoja ehkä 15-20min, imuote on hyvä ja poika on kova imijä (tämän on kätilö ja terkkari todenneet). Ei kuitenkaan mene kuin 5-10min tästä kun poika huutaa nälkäänsä ja hamuaa nyrkkejään. Lisämaitoa kun antaa, niin sitä menee tuollaiset 40-50ml rintojen jälkeen. Olen syönyt Primperan-kuurinkin maidon nousua avustamaan, mutta eipä siitä apuja ole ollut. Olen kuitenkin sinut sen kanssa että olen "vain" osittaisimettäjä.

      Esikoisen kanssa olikin tuskaa, kun joka paikasta kerrottiin että kyllä sitä maitoa tulee kun tarpeeksi imettää ja imetysotteet ja -asennot on kunnossa. Esikoinen oli kovin itkuinen ja kuviteltiin hänen olevan koliikkivauva... tissillä oli jatkuvasti. 3 viikon täysimetyksen jälkeen paino oli liki puoli kiloa alle syntymäpainon ja imetys-ystävällinen terkkarimmekin joutui myöntämään että ei sitä maitoa kai sitten tule riittävästi (kovasta halusta ja yrityksestä huolimatta)... ja rupesimme antamaan lisämaitoa... "koliikki" loppui samoin tein.

      Sinun tapauksessasi jatkaisin tuota molemmat rinnat lisämaitoa -järjestelyä. Vaikka omaa maitoasi tulisikin vain muutama pisara, niin niissä on kuitenkin vastustuskykyä parantavia osia. Lisäksi vauva saa olla ihokosketuksessa, josta vauva saa lohtua ja turvaa. Mutta itse tiedät parhaiten... tärkeintä on kuitenkin se, että vauva saa ravintoa ja se ettei vauva-arki muutu tuon takia ahdistavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe