Lonkkaluu sijoiltaan!

>> Tibsu <<

Tervehdys! Meillä on kaksi Tiibetinspanielia,9kk narttu ja 2v uros. Pari päivää ennen Joulua ne telmivät takapihan aitauksessa ja yht'äkkiä pienempi tipsu makasi liikkumattomana hangessa. Nostin sen syliin ja se vinkaisi. Epäilin että akillesjänne olisi mennyt poikki. Lähdimme päivystykseen jossa diagnoosi oli että lonkkaluu oli irronnut paikoiltaan. Mitä oli tapahtunut ei ole tietoa mutta lääkäri epäili että isompi koira olisi juossut kovalla vauhdilla pienempää päin sivusuunnasta ja siinä vaiheessa lonkka on vääntynyt ja irronnut paikoiltaan. Tämä on lääkärin mukaan lyhytjalkaisille koirille aika yleistä ja johtuu siitä että lonkkaluu on aika heikosti kiinni nk. lonkkamaljassa koska ko. malja on niin matala. Ortopedi oli muutamaa päivää myöhemmin samaa mieltä kun röntgenkuvia oli katsellut ja antoi päivystyksessä laitetun kantositeen olla edelleen paikoillaan. Tyttö liikkui sen jälkeen kaksi viikkoa ihmeen hyvin vaikka olikin kolmijalkainen. Kahden viikon jälkeen kontrollikäynti ortopedilla ja ikävä oli kuulla ettei lonkkaluu ollut pysynyt paikoillaan koska tapaturmassa oli lonkkaluun malja vaurioitunut senverran että leikkaus on edessä! : ( Nyt olisi mukavaa jos jollain olisi kokemuksia samanlaisista ongelmista niin voisi kertoa omat kokemukset asiasta. Leikkauksessa poistetaan ymmärtääkseni luuta em. lonkkamaljasta ja sen jälkeen ajan kuluessa siihen kasvaa nk. pehmytkudosta joka tekee lonkasta tukevamman ja hyvin toimivan. Tämä edellyttää kuitenkin monen viikon fysikaalista hoitoa uinnista kävelyyn ja muuhun pieneen liikkumiseen.

Kertokaapa siis jos jollain on ollut nivelien sijoiltaanmenoja ihan vaikka minkärotuisella koiralla. Olisi rohkaisevaa kuulla jos vaikka olisi hyviä kokemuksia kertomastani leikkauksesta. Tuntuu niin pahalta kun noin kiltin ja ihanan pienen tyttökoiran liikkumista rajoittaa moinen vaiva. Ortopedin mukaan kyllä jalka pitäisi kunnollisen hoidon ja toipumisen jälkeen olla täysin normaali. : )

1

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tipsue

      Hei minua kiinnostaisi tietää, miten leikkaus meni ja miten koira voi nyt. Minulla myös tipsupentu joutumassa leikkaukseen :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      566
      3430
    2. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      40
      1495
    3. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      51
      1321
    4. Kuka on Suomussalmen rikkain mies?

      Jättäkää nimi pois, mutta antakaa sen verran vinkkiä, ettei erehdystä voi tulla. Ammatti pittää mainita.
      Suomussalmi
      34
      1304
    5. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      169
      1265
    6. Olipa kärsimystä kuunnella Martinaa huomenta suomessa

      Voi hyvää päivää sitä ulostuloa ja mitä liibalaabaa päästi suustaan. Esim. Kaikki äidit tietää mitä se arki on, what, mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      1214
    7. Volkkari olkoon tunniste....

      Ajattelen sua, en ole unohtanut. Vanhemmalle miehelle...
      Suhteet
      103
      1053
    8. Tiesitkö nainen että olen

      Tavattoman epävarma itsestäni. Pienikin takapakki tahaton tai tahallinen voi särkeä paljon ja vaikuttaa käytökseeni teh
      Ikävä
      47
      982
    9. Tunnusta pois

      Tykkäät katsella mua
      Ikävä
      60
      932
    10. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      834
    Aihe