miksi polttomoottori toimisessa rc autossa ei ole männänrenkaita??
männänrenkaat??
15
2297
Vastaukset
Taitaa mennä sen verran hienomekaniikan puolelle, että tulee kohtuuttoman kalliiksi tehdä männänrenkaat. Kun se kone muutenkaan ei ole tehty liian kestäväksi tai vähäruokaiseksi.
- RC-kopteristi
Noissa RC-autoissa taitaa olla yleensä sen verran leluja noi moottorit ettei männänrenkaita ole, mutta esim. lennokkipuolella melko yleistä että ainakin yksi ja usein jopa kolmekin rengasta löytyy.
http://www.prcmodel.com/modeng/name/onlinestore/func/viewprod/product/384- näin on
Tässä taas höpöttää sellanen tyyppi joka ei tiedä asioista tuon taivaallista. Se että polttisautojen koneiden männissä ei ole männän renkaita ei tee niistä leluja. moottorin rakenne on melko paljon yksinkertaisempi kun siellä ei ole männänrenkaita vaan puristuspaine tehdään sylinterin ja männän kartiomaisella muodolla.
- Ihmettelevä lukija
näin on kirjoitti:
Tässä taas höpöttää sellanen tyyppi joka ei tiedä asioista tuon taivaallista. Se että polttisautojen koneiden männissä ei ole männän renkaita ei tee niistä leluja. moottorin rakenne on melko paljon yksinkertaisempi kun siellä ei ole männänrenkaita vaan puristuspaine tehdään sylinterin ja männän kartiomaisella muodolla.
Jos tuo väitteesi olisi tosi niin miksei tuota yksinkertaisempaa rakennetta sitten käytetä monissa muissakin moottoreissa kuten mopot, ruohonleikkurit yms. koska luulisi valmistajien haluavan tehdä tuotteensa mieluummin edullisemmin kuin monimutkaisemmin laadun kuitenkaan oleellisesti huonontumatta.
- näin on
Ihmettelevä lukija kirjoitti:
Jos tuo väitteesi olisi tosi niin miksei tuota yksinkertaisempaa rakennetta sitten käytetä monissa muissakin moottoreissa kuten mopot, ruohonleikkurit yms. koska luulisi valmistajien haluavan tehdä tuotteensa mieluummin edullisemmin kuin monimutkaisemmin laadun kuitenkaan oleellisesti huonontumatta.
moottoreiden koko ero on aika huima rc polttomoottori vs ruohonleikkuri, mopot yms. Joten yksinkertainen rakenne on parempi jotta koneen koko myös pysyy pienenä. Lisäksi koneen huolto on paljon helpompaa nopeampaa yksinkertaisen rakenteen johdosta (oletko ikinä edes nähny/purkanut ja kasannut rc-auton nitromoottoria?). Oletko tietoinen kuinka kauan rc-auton nitro moottori kestää? Voin sinulle kokemuksella kertoa että koneen käyttöiästä puhuttaessa se mitataan polttoaine gallonien määrässä ja normi rc-auton polttomottori kestää noin 5-9 gallonaa jonka jälkeen tarvitsee ainakin sylinteriputki ja mäntä vaihtaa. Olisitko sinä valmis vaihtamaan mopoosi sylinterin ja männän alle 50 polttoaine litran jälkeen? Nyt kun polttomoottori autoista puhutaan niin pitää muistaa että kyseessä on huippuunsa viritetyt kilpamoottorit joita ei ole edes tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Luuletko että jos rc-autojen polttomoottoreissa olisi järkevää käyttää männänrenkaita niin sellaiset siellä myös olisi? Ja niitä kun siellä ei ole niin se männänrenkaiden puute ei niistä leluja tee niinkuin tässä rc-kopteristi väitti.
- näin on edelleen
Ihmettelevä lukija kirjoitti:
Jos tuo väitteesi olisi tosi niin miksei tuota yksinkertaisempaa rakennetta sitten käytetä monissa muissakin moottoreissa kuten mopot, ruohonleikkurit yms. koska luulisi valmistajien haluavan tehdä tuotteensa mieluummin edullisemmin kuin monimutkaisemmin laadun kuitenkaan oleellisesti huonontumatta.
Ja vielä pikku lisäys. Missään vaiheessa en väittänyt että männänrenkaalliset tai renkaattomat mootorit olisivat huonompia verrattuna toisiinsa (luetun ymmärrystä, jooko). Moottoreita on erinlaisiin tarkoituksiin ja rakenne yleensä muodostuu tarvetta vastaavaksi.
- -Mika-
näin on kirjoitti:
moottoreiden koko ero on aika huima rc polttomoottori vs ruohonleikkuri, mopot yms. Joten yksinkertainen rakenne on parempi jotta koneen koko myös pysyy pienenä. Lisäksi koneen huolto on paljon helpompaa nopeampaa yksinkertaisen rakenteen johdosta (oletko ikinä edes nähny/purkanut ja kasannut rc-auton nitromoottoria?). Oletko tietoinen kuinka kauan rc-auton nitro moottori kestää? Voin sinulle kokemuksella kertoa että koneen käyttöiästä puhuttaessa se mitataan polttoaine gallonien määrässä ja normi rc-auton polttomottori kestää noin 5-9 gallonaa jonka jälkeen tarvitsee ainakin sylinteriputki ja mäntä vaihtaa. Olisitko sinä valmis vaihtamaan mopoosi sylinterin ja männän alle 50 polttoaine litran jälkeen? Nyt kun polttomoottori autoista puhutaan niin pitää muistaa että kyseessä on huippuunsa viritetyt kilpamoottorit joita ei ole edes tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Luuletko että jos rc-autojen polttomoottoreissa olisi järkevää käyttää männänrenkaita niin sellaiset siellä myös olisi? Ja niitä kun siellä ei ole niin se männänrenkaiden puute ei niistä leluja tee niinkuin tässä rc-kopteristi väitti.
Koko on tietysti yksi juttu, se on selvä. Myöskin nitromoottorissa on melko korkea voiteluaineprosentti tiivistystä parantamassa. Se osaltaan vähentää mekaanisen tiiviyden tarvetta.
Mutta: Ajoin kartingia joskus (20 vuotta sitten). Autossani ollut moottori oli 100 kuutioinen ja siitä revittiin 40 hevosvoimaa kierrosluvulla 19 tuhatta. Männän ikä oli 2 tuntia ja kampiakselin laakereiden ikä oli 4 tuntia. Männässä oli 2 rengasta. Voiteluaineprosentti oli 8-16% ja voiteöluaineena käytettiin risiiniöljyä. Tavallaan tuo vertautuu aika hyvin suhteessa RC-auton moottoriin.
Samoihin aikoihin ostettiin broidin kanssa eka "rättikone" eli ultraligt -lentokone. Siinä taas oli 380 kuutioinen moottori, josta otettiin kymmenisen heppaa kierrosluvulla 5 tuhatta. Männässä oli 3 rengasta ja koneen kestoikä... no, ei siitä ole vieläkään mäntää vaihdettu, vaikka tunteja on takana aika paljon.
Voisi ajatella, että RC-kopterissa vakaa käyttäytyminen olosuhteista riippumatta on tärkeämpi ominaisuus kuin suuri hetkellinen teho suurella kierrosluvulla. Tämä voisi olla syy moottoreiden rakenteiden eroon. - rossiMiäs
näin on kirjoitti:
moottoreiden koko ero on aika huima rc polttomoottori vs ruohonleikkuri, mopot yms. Joten yksinkertainen rakenne on parempi jotta koneen koko myös pysyy pienenä. Lisäksi koneen huolto on paljon helpompaa nopeampaa yksinkertaisen rakenteen johdosta (oletko ikinä edes nähny/purkanut ja kasannut rc-auton nitromoottoria?). Oletko tietoinen kuinka kauan rc-auton nitro moottori kestää? Voin sinulle kokemuksella kertoa että koneen käyttöiästä puhuttaessa se mitataan polttoaine gallonien määrässä ja normi rc-auton polttomottori kestää noin 5-9 gallonaa jonka jälkeen tarvitsee ainakin sylinteriputki ja mäntä vaihtaa. Olisitko sinä valmis vaihtamaan mopoosi sylinterin ja männän alle 50 polttoaine litran jälkeen? Nyt kun polttomoottori autoista puhutaan niin pitää muistaa että kyseessä on huippuunsa viritetyt kilpamoottorit joita ei ole edes tarkoitettu kestämään isältä pojalle. Luuletko että jos rc-autojen polttomoottoreissa olisi järkevää käyttää männänrenkaita niin sellaiset siellä myös olisi? Ja niitä kun siellä ei ole niin se männänrenkaiden puute ei niistä leluja tee niinkuin tässä rc-kopteristi väitti.
Olen valmis vaihtamaan ja vaihdankin männän männän renkaat crossiin 50Litran jälkeen.
Eiköhän osittain selity tuo renkaattomuus myös sillä ettei vaadita niin mahdottomia puristuksia.
- Mäntälenkas nino nii
Bensakoneissahan on ihan 2 tahtinen pienkone moottori (trimmeri)
Nitrot nyt on asia erikseen.- näin on
Totta puhut mutta ihmettelevä lukija toi tähän keskusteluun mopot, ruoholeikkurit yms. Siksi kommentoin asiasta
- rcmoottori
Rc- vehkeissä moottorit on pieniä ja pirun nopeakäyntisiä, tästä johtuen pieni välys männän ja sylinterin välillä ei haittaa, koska puristuspaineen palamispaineen vuotamiseen on niin vähän aikaa, ettei ohivuotoa ehdi paljon tapahtua. Lisäksi kanavat ovat niin leveitä, että renkaat katkeaisivat helposti.
Noissa on muuten männän keskinopeudetkin aika kovat, ettei välttämättä edes kestäisi renkaallisena.- Ihmettelevä lukija
Kuten tuolta ylempänä olevasta linkistä löytyy...
Mitenkä esim. lennokin moottori eroaa auton moottorista jos lennokissa on renkaat ja autoissa ei?
Moottoreita valmistajilta katsoen kun jokseenkin samoja moottoreita molemmissa. - näin on
Ihmettelevä lukija kirjoitti:
Kuten tuolta ylempänä olevasta linkistä löytyy...
Mitenkä esim. lennokin moottori eroaa auton moottorista jos lennokissa on renkaat ja autoissa ei?
Moottoreita valmistajilta katsoen kun jokseenkin samoja moottoreita molemmissa.Rc-Lentokoneiden ja kopterien moottoreiden kierrosluvut ovat täysin eri luokkaa kuin rc-polttomoottoriautojen. Kopterien koneet kiertää sen 9000-15000rpm ja rc-polttomoottoriautojen koneet 28000-45000rpm eli koneet on tehty erinlaisiin käyttötarkoituksiin. Kopterien ja lentokoneiden koneet pidetään lennon aikana pitkää samoilla kierroksilla pitkän aikaa kun taas rc-polttomoottoriautojen koneet käyvät vain hetkellisesti korkeilla kierroksilla, toki rc-auton konetta voi vinguttaa korkeilla kierroksilla pitkäänkin mutta kone lämpenee ja saattaa vaurioitua. Nyt puhutaan siis rc-autojen nitrokoneista.
- pate123
Eipä tuo renkaallisuus tai renkaattomuus juuri riipu käyttötarkoituksesta, eikä edes moottorin hyvyydestä tai huonoudesta.
Se männänrenkaan olemassa olo on pelkästään yksi, näkyvä, osa moottorien rakenteiden erosta.
Nämä renkaattomat moottorit on joko ABC- tai ABN-rakenteellisia, eli alumiinimäntä joko kromatussa tai niklatussa messinkisylinterissä. Renkaallisissa taas taitaa olla yleensä teräsputki. ABC-moottorin mitoituskin on erilainen kuin renkaallisen; sylinteri on jossain määrin kartionmuotoinen. Käytännössä tuollaista ei saa leikkaamaan kiinni, mikäli vain polttoaineessa on öljyä suositeltu määärä, koska (yli)kuumetessaan se muuttuu vaan väljemmäksi. Kuivana (ja kylmänä) tuollaista moottoria ei kannata pyöritellä turhaan, se aiheuttaa kulumista.
Käytössä noissa taitaa merkittävin ero tulla sisäänajossa. Renkaallista pitää röpötellä hyvin rikkaalla pienillä kierroksilla, kun taas renkaaton pitää saada oikealle lämpötila-alueelle ts. käytetään vain hieman normaalia rikkaammalla suurilla kierroksilla.
Itsellä on esim. 7,5 kuutioinen 2-tahtinen renkaaton jolla on liki 200 tuntia käyntiaikaa takana. Eikä mitään ongelmia. - Anonyymi
Hehkutulpakäyttöiset metanoli/nitromoottorit olivat kaikki alunperin renkaallisia aina 80 luvun alkuun. ne eivät vaan kestäneet. välimuotona tuli niin kutsuttu L rengas joka tiivstyäkseen tarvitsi sylinterissä puristuspainetta. Sitä purstuspainettaahan tarvitaan vain lähinnä yläkuoliokohdassa, juri ennen seoksen syttymistä. muussa kohdassa rengas tuottaa vain kitkaa. Tuon edellämainitun ABC rakenteen idea on että Pronssisylinteri, vaikka kovakromattu niin laajenee noin sadan asteen käyttölämpötilassa enemän kuin alumiinimänt jossa on liukuainena silikaattia. Kyllä kovaa käyvät nyku kisamoottorit kaikki, jopa 15cc kokoon ovat ABC tai AAC rakenetta Helikopteri ja lennumoottreissa sensijaan renkaita esiintyy sillä nitten käyttölämpötilat jäävät kauas auto ja venemottien lämpötiloista
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä521916Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1651668Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701398Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2411347Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2191278Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3381163- 1281155
- 781106
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3151075Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271067