Hei!
Olen vakavissani harkitsemassa lentoemännän ammattia, ja nyt haluaisinkin kuulla ihmisten mielipiteitä ja faktoja täsät kyseisestä työstä.
-Palkka?
-Työajat?
-Miten sosiaalinen elämä onnistuu?
-Koulutus yms.
Kiitos!
LENTOEMÄNNÄN AMMATTI
12
4114
Vastaukset
- pointson_
- Palkka on yhtiökohtaista, yleensä on peruspalkka plus siihen tulee sitten päälle päivärahat keikoilta plus lisät. 1800-2200/kk euroa on sellainen aika yleinen.
-Työajat ovat todella vaihtelevia, riippuen tietysti reitistä ja yhtiöstä. Jos on lyhyitä keikkoja esim. Suomen sisällä tai pohjoismaihin, voi olla useampikin pvässä. Mut jos on lomalentoja niin pvistä saattaa tulla tosi pitkiäkin. Pitkän matkan lennot ovat sitten sen 10- 12 tuntia yhteen suuntaan, ja sen jälkeen yhtiöstä riippuen lepoa..
-Sosiaalinen elämä on kyl hankalaa tässä ammatissa, siis jos jättää ulkopuolelle työkaverit.. Eli työkaverit on sun sosiaalinen elämä, ja matkustajat. Aika huonosti kerkiää mtn ylimäärästä.
-Koulutus, riippuu täysin yhtiöstä. N. 4-8 viikkoa useammilla.
Tässä oli jtn pointteja, toivottavasti jtn hyötyä oli.. Itse tällä hetkellä työskentelen lentoemäntänä, ja tykkään! Suosittelen. Tarkkuus on ykkös asia tässä ammatissa.- justiina11
Voitko antaa esimerkin yhdestä työkuukaudestasi? Miten jakautuu vapaapäivät ja työpäivät, millaiset työajat ja päivien pituudet jne.
- lendelijä
justiina11 kirjoitti:
Voitko antaa esimerkin yhdestä työkuukaudestasi? Miten jakautuu vapaapäivät ja työpäivät, millaiset työajat ja päivien pituudet jne.
"Sosiaalinen elämä on kyl hankalaa tässä ammatissa, siis jos jättää ulkopuolelle työkaverit.. Eli työkaverit on sun sosiaalinen elämä, ja matkustajat. Aika huonosti kerkiää mtn ylimäärästä."
Kaverini vaihtoi toimistorotan hommista lentämiseen ja sanoo että nyt on paljon enemmän (vapaa-)aikaa tehdä asioita kuin ennen. Arvaahan tuon jo maallikkokin kun vertaa heidän työaikaansa normaali duunariin. - pointson_
lendelijä kirjoitti:
"Sosiaalinen elämä on kyl hankalaa tässä ammatissa, siis jos jättää ulkopuolelle työkaverit.. Eli työkaverit on sun sosiaalinen elämä, ja matkustajat. Aika huonosti kerkiää mtn ylimäärästä."
Kaverini vaihtoi toimistorotan hommista lentämiseen ja sanoo että nyt on paljon enemmän (vapaa-)aikaa tehdä asioita kuin ennen. Arvaahan tuon jo maallikkokin kun vertaa heidän työaikaansa normaali duunariin.Esimerkiksi tässä kuussa keikkoja on yhteensä 4, kuulostaa vähältä, mutta pitkiä keikkoja on kyseessä. Paikan päällä ollaan useita päiviä, ja pelkästään lentoihin menee jo päivästä suuri osa. Plus aikaa siihen, että vaihdetaan ensin täältä Suomesta lähtöpaikkaa jonnekkin muualle. Tämä vapaa-ajan määrä ja keikkojen määrä riippuu hyvin paljon missä yhtiössä olet töissä, sillä on mahdollista, että lennät pelkästään lomalentoja tai sitten lomalentoja ja reittilentoja. Yleisesti vapaapäiviä on kuussa n. 6 tai 7.
Tuolla sosiaalisella elämä pointilla tarkoitin siis lähinnä sitä, että jos on esimerkiksi poikakaveri, niin harvemmin kerkiää yhdessä olemaan. Toki on vapaata aikaa, mutta se vapaa-aika sijoittuu yleensä reissuille tai sitten on ainoastaan pari pvää reissujen välissä vapaata. Siihen kerkiää kertymään monenlaista tekemistä. Toimistotyössä on kuitenkin yleensä illat vapaat ja mahdollisesti viikonloput.. rippuen tietysti töistä. Itsekin aiemmin olen toimistossa ollut..
- voi tyttökulta
Olet vakavasti harkitsemassa ammattia, mutta et ilmeisesti yhtään seuraa, mitä mediassa kerrotaan lentoemäntien työstä. Ei ole kuin kuukausi lentoemäntien lakosta, jolloin kaikki lehdet, tv ja netti pursusi tietoa lentoemäntien palkoista, työajoista, koulutuksesta jne jne. Voi hyvänen aika, ei voi muuta sanoa.
- Kuka siellä horisee
Uutisointihan valotti mukavasti työn etuja jotta ihmekö tuo jos nuoret kiinnostuvat ammatista.
- hei !
Kuka siellä horisee kirjoitti:
Uutisointihan valotti mukavasti työn etuja jotta ihmekö tuo jos nuoret kiinnostuvat ammatista.
Oon kiinnostunu tosi paljon lentoemännän työstä ja olen lukenu aika paljon
sen alan hyvistä ja huonoista puolista, mutta kaikilla on ihan eri mielipide työstä, joidenkin mielestä se on yli arvostettua, tarjoilijana olemista vain, helppoa rahaa, turhaa johon pystyy kuka tahansa, stressaavaa työtä, helppoa, kuin leikkiä tai pelkkää hymyilyä.
Voisiko joku lentoemäntä kertoa oman mielipiteensä työstään, onko se niin raskasta ja tylsää kärryjen työntämistä vain? ja kertoa jotain hyviä puolia työstäänsä. Minkä takia alkoi lentoemännäksi, ja kuinka opiskeli/pääsi töihin ? :) - Lunallaa
hei ! kirjoitti:
Oon kiinnostunu tosi paljon lentoemännän työstä ja olen lukenu aika paljon
sen alan hyvistä ja huonoista puolista, mutta kaikilla on ihan eri mielipide työstä, joidenkin mielestä se on yli arvostettua, tarjoilijana olemista vain, helppoa rahaa, turhaa johon pystyy kuka tahansa, stressaavaa työtä, helppoa, kuin leikkiä tai pelkkää hymyilyä.
Voisiko joku lentoemäntä kertoa oman mielipiteensä työstään, onko se niin raskasta ja tylsää kärryjen työntämistä vain? ja kertoa jotain hyviä puolia työstäänsä. Minkä takia alkoi lentoemännäksi, ja kuinka opiskeli/pääsi töihin ? :)Vaihtelee tosiaankin firmoittain hyvinkin paljon noi työajat. Meidän firmassa lennetään hyvin hyvin suureksi osiksi pelkästään edestakaisia lomalentoja eli päivät on 12-17 tuntia pitkiä. Noin pitkän työpäivän aikana tuo kärryjen lykkiminen ja hymyily alkaa ymmärrettävästi lopputyöpäivän aikana tuntuun ei niin ihanalta...
Ehkä kerran kuussa on yhden yön yöpyvä kanarialla mutta siinä ei paljon ehdi kuin nukkua.
Itse aion vaihtaa duunia piakkoin koska en koe että saan työltä tarpeeksi positiivista verrattuna noiden työpäivien rankkuuteen. Totta on että vapaapäiviä on enempi kuin normityössä mutta kuten sanottua nuo ylipitkät päivät verottaa niin paljon.. Varmoja Lentopäiviä itsellä on noin 2, mutta sen lisäksi on päivystystä jonka aikana pitää siis olla 2 tunnin päästä kentällä, eli on aika hankala suunnitella noille päiville mitään. Päivystystuntien rahallienn korvaus on pieni.
Pidän itse työstä ja etenkin työkavereista joten sinänsä harmittaa lopettaminen työaikojen/vuorojen takia mutta kohtuus kaikessa...
Juttelin tuttavani kanssa joka on toisessa firmassa ja heillä taas niin päin että lennetään kohteeseen ollaan siellä esim 3 päivää ja sitten takaisin..joten niinkuin otsikossa sanoin kannattaa ottaa selvää ko firman toimintatavoista vr. omiin intresseihin.. - A/P
Lunallaa kirjoitti:
Vaihtelee tosiaankin firmoittain hyvinkin paljon noi työajat. Meidän firmassa lennetään hyvin hyvin suureksi osiksi pelkästään edestakaisia lomalentoja eli päivät on 12-17 tuntia pitkiä. Noin pitkän työpäivän aikana tuo kärryjen lykkiminen ja hymyily alkaa ymmärrettävästi lopputyöpäivän aikana tuntuun ei niin ihanalta...
Ehkä kerran kuussa on yhden yön yöpyvä kanarialla mutta siinä ei paljon ehdi kuin nukkua.
Itse aion vaihtaa duunia piakkoin koska en koe että saan työltä tarpeeksi positiivista verrattuna noiden työpäivien rankkuuteen. Totta on että vapaapäiviä on enempi kuin normityössä mutta kuten sanottua nuo ylipitkät päivät verottaa niin paljon.. Varmoja Lentopäiviä itsellä on noin 2, mutta sen lisäksi on päivystystä jonka aikana pitää siis olla 2 tunnin päästä kentällä, eli on aika hankala suunnitella noille päiville mitään. Päivystystuntien rahallienn korvaus on pieni.
Pidän itse työstä ja etenkin työkavereista joten sinänsä harmittaa lopettaminen työaikojen/vuorojen takia mutta kohtuus kaikessa...
Juttelin tuttavani kanssa joka on toisessa firmassa ja heillä taas niin päin että lennetään kohteeseen ollaan siellä esim 3 päivää ja sitten takaisin..joten niinkuin otsikossa sanoin kannattaa ottaa selvää ko firman toimintatavoista vr. omiin intresseihin..kannattaa myös muistaa se että vaikka vapaapäiviä on paljon, ne ovat keskellä viikkoa ja ainakin omassa firmassani vain 1 vkl-vapaa /4vkoa, ja tuntuu että sitä on aina töissä kun muut ovat vapaalla ja toisinpäin. Sosiaalinen elämä todella kärsii tässä työssä ja työkavereiden merkitys on todella suuri. Puhumattakaan sitten joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, vaput, juhannukset yms. Kun muut viettävät pitkiä pyhiä perheen kanssa, sitä itse virittelee herätyskelloa aikaiseen aamuherätykseen hotellihuoneessa kaukana perheestä ja ystävistä. Silloin on kieltämättä aika yksinäinen olo. Ja usein se herätyskello soi ennen kun edes on saanut unen päästä kiinni, esim kl.2.30 herätykset kun eivät vaan myötäile omaa sisäistä kelloa. Mutta hyvänä puolena tietenkin se että ei noita herätyksiä ole 5 päivää viikossa :) Ja olen tässä ammatissa viihtynyt kuitenkin jo 15 vuotta - ja viihdyn edelleen, kannattaa vaan tietää minkälaiseen työhön on menossa...
- R
A/P kirjoitti:
kannattaa myös muistaa se että vaikka vapaapäiviä on paljon, ne ovat keskellä viikkoa ja ainakin omassa firmassani vain 1 vkl-vapaa /4vkoa, ja tuntuu että sitä on aina töissä kun muut ovat vapaalla ja toisinpäin. Sosiaalinen elämä todella kärsii tässä työssä ja työkavereiden merkitys on todella suuri. Puhumattakaan sitten joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, vaput, juhannukset yms. Kun muut viettävät pitkiä pyhiä perheen kanssa, sitä itse virittelee herätyskelloa aikaiseen aamuherätykseen hotellihuoneessa kaukana perheestä ja ystävistä. Silloin on kieltämättä aika yksinäinen olo. Ja usein se herätyskello soi ennen kun edes on saanut unen päästä kiinni, esim kl.2.30 herätykset kun eivät vaan myötäile omaa sisäistä kelloa. Mutta hyvänä puolena tietenkin se että ei noita herätyksiä ole 5 päivää viikossa :) Ja olen tässä ammatissa viihtynyt kuitenkin jo 15 vuotta - ja viihdyn edelleen, kannattaa vaan tietää minkälaiseen työhön on menossa...
Kuinka onnistuu lentoemännän työ asuen muualla kuin Helsingissä? Itse asun Oulussa ja täällä ainakin Finnairilla suht reippaasti lentoja. Mutta lentääkö esim Oulu-HKI väliä "pääasiassa" oululaisia lentoemäntiä vai "ihan ketä tahansa". Samoten on noita suoria lomalentoja Oulu-Kanaria esim..
Toisin sanoen, jos lentoemännäksi hakisi (joskus kun koulutusta on taas) ja pääsisi, niin onko turha edes kuvitella, että voisi asua Oulussa ja tehdä työtä? - kristam
A/P kirjoitti:
kannattaa myös muistaa se että vaikka vapaapäiviä on paljon, ne ovat keskellä viikkoa ja ainakin omassa firmassani vain 1 vkl-vapaa /4vkoa, ja tuntuu että sitä on aina töissä kun muut ovat vapaalla ja toisinpäin. Sosiaalinen elämä todella kärsii tässä työssä ja työkavereiden merkitys on todella suuri. Puhumattakaan sitten joulut, uudetvuodet, pääsiäiset, vaput, juhannukset yms. Kun muut viettävät pitkiä pyhiä perheen kanssa, sitä itse virittelee herätyskelloa aikaiseen aamuherätykseen hotellihuoneessa kaukana perheestä ja ystävistä. Silloin on kieltämättä aika yksinäinen olo. Ja usein se herätyskello soi ennen kun edes on saanut unen päästä kiinni, esim kl.2.30 herätykset kun eivät vaan myötäile omaa sisäistä kelloa. Mutta hyvänä puolena tietenkin se että ei noita herätyksiä ole 5 päivää viikossa :) Ja olen tässä ammatissa viihtynyt kuitenkin jo 15 vuotta - ja viihdyn edelleen, kannattaa vaan tietää minkälaiseen työhön on menossa...
moi! oo itekki kiinnostunu lentoemännän työstä erityisesti finnairilla. osaisko kukaan sanoo pystyykö työskentelemään kyseiselle firmalle ja asumaan espanjassa vakituisesti? muutan nimittäin pian espanjaan, mutta haluisin silti olla finnairin leivissä tulevaisuudessa:)
kiitos jo etukäteen! - hki-vantaa
kristam kirjoitti:
moi! oo itekki kiinnostunu lentoemännän työstä erityisesti finnairilla. osaisko kukaan sanoo pystyykö työskentelemään kyseiselle firmalle ja asumaan espanjassa vakituisesti? muutan nimittäin pian espanjaan, mutta haluisin silti olla finnairin leivissä tulevaisuudessa:)
kiitos jo etukäteen!Ei kai niitä kiinnosta missä kukakin kirjansa pitää, kunhan on kentällä kuosissa työvuoron alkaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123970MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar822071Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5491647Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin861323Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671107Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331038Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt215909Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60883- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3828