ei halua lenkille..

huoli kova ..

Nyt tullu ihan tosissaan huoli meidän mäykystä joka on kohta 8kk. Ei halua lenkille..tai on oikeestaan aina ollu vähän hankala lähteen lenkille.. tuntuu että puolet matkasta saa ns.houkutella tai vähän väliä nykiä eteenpäin. ÄRSYTTÄÄÄ...koska rotuhan tarvii virikkeitä ja liikuntaa..ja ite vien sen melkeen väkisin lenkille..onkohan sekään oikein. Koska noin puolessävälissä matkaa se jo ilosesti häntä keikkuen menee..eikä todella käydä pitkää lenkkiä, n1-2km enintään. Ja ollaan aloitettu hyvin rauhallisesti lenkkeily, niinku pennulla kuuluukin...
alkaa vaan tuntua että voisko koiruuella olla joku kipeä..ei kyllä arista mitään jne...ja kotona kyllä sitten virtaa riittää. Ois kiva jos se sais sitäå energiaa purettua vähän ulkona..

kommentoikaa :)

24

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mäykyn omistaja

      Meidän neiti teki ihan samaa melkein puolivuotiaaksi asti! Olin jo menettämässä hermoni. Kasvattaja sanoi että ostat vaan y-valjaat joilla voit vetää koiraa perässä; kylläse nopsaa oppii kulkemaan. Vaan eipä auttanut, monta kuukautta kiskoin vastentahtoista mäykkyä perässäni ja tuntui että naapuritkin alkaa jo katsoa että mitä helvettiä touhuan. Sitten, kuin taikaiskusta koira alkoi kävellä. Nyt on uusi ongelma, vetää kuin hullu!

      Olen varma että koirasi alkaa jossakin kohtaa etenemään paremmin, itse kyselin ongelmaan aikoinaan apua ja tuntuu olevan ihan yleistä mäyräkoirilla. Jos on muuten vilkas eikä vaikuta sairaalta niin en usko että on mitään syytä huolehtia!

    • sdfsf

      Tarkennatko vielä koska aloititte lenkin harjoittelemisen?

      Meidän mäykyn kanssa lähdettiin liikenteeseen jo ennen suosituksia koska energiaa oli suorastaan liikaa. Olisikohan ollut jopa alle 3kk kun harjoiteltiin jo 500m pätkiä lyhyen remmin kanssa. Nykyään voi kävellä vaikka 6km ja pojalta ei into lopu.

      25 asteen pakkasellakin täytyy se kilometrin lenkki vähintään huitasta. Päivittäin 2 tai 3 kertaa vähintään tehdään lenkkiä.

      Onhan se huono homma jos ei pääse kunnon lenkkiä tekemään. Koiran lihaskuntokaan ei pysy yllä.

      • Huoli kova..

        Hankala sanoa että millon alettin käymään lenkillä koska mentiin todella pitkään koiran ehdoilla ja miten koira jaksaa...
        ja kasvattaja nimenomaan painotti, että ei sais aloittaa lenkkeilyä liian aikasin..
        Sanotaan et viimeisen 2kk aikana, ollaan aloitettu pitempi lenkki, eli n, 2km.
        Koska alle puolen vuoden ikäistä pentua ei saisi viedä lenkille vielä ollenkaan, puolenvuoden jälkeen aletaan tekemään 1-2km pituisia lenkkejä ja kasvukauden päätyttyä aloitetaan varsinainen kuntolenkkeily...
        Eli kun meillä on 8kk ikäinen mäykky, ei lenkitkään sais olla kovin pitkiä.
        Vai miten teillä lenkitetään ?


      • sdfsdf
        Huoli kova.. kirjoitti:

        Hankala sanoa että millon alettin käymään lenkillä koska mentiin todella pitkään koiran ehdoilla ja miten koira jaksaa...
        ja kasvattaja nimenomaan painotti, että ei sais aloittaa lenkkeilyä liian aikasin..
        Sanotaan et viimeisen 2kk aikana, ollaan aloitettu pitempi lenkki, eli n, 2km.
        Koska alle puolen vuoden ikäistä pentua ei saisi viedä lenkille vielä ollenkaan, puolenvuoden jälkeen aletaan tekemään 1-2km pituisia lenkkejä ja kasvukauden päätyttyä aloitetaan varsinainen kuntolenkkeily...
        Eli kun meillä on 8kk ikäinen mäykky, ei lenkitkään sais olla kovin pitkiä.
        Vai miten teillä lenkitetään ?

        7kk vanha nyt ja joskus 3-3.5kk aloitetiin hyvin lyhyet lenkit. Nyt sitä joskus tehdään tuota 6km lenkkiäki. Tosin noita korkeintaan kerran tai pari kuussa ku isäntä ei jaksa :D.

        Poika vaan yksinkertaisesti nauttaa ulkoilmasta ja lenkkeilystä. Meidän poika oli myös aivan pentuna paljon pihalla ulkona koska sattuu oleman kesän lapsia.

        Mistä tuo lenkkeilyohje on? Mielestäni kuulostaa hieman kohtuuttomalta ettei alle puolenvuoden ikäistä edes lenkitettäisi ollenkaan. Kuulostaa mielestäni järjenvastaiselta. Meillä oli ainakin pääasia ettei koiraa pakotettu vaan tultiin omaan tahtiin niin pitkälle kuin jaksoi ja sitten kehuttiin kovasti hyvän lenkin päätteeksi.

        Meidän veijari painaa nyt 10.5kg ja lihaskunto on erinomainen.


      • sdfsdf
        sdfsdf kirjoitti:

        7kk vanha nyt ja joskus 3-3.5kk aloitetiin hyvin lyhyet lenkit. Nyt sitä joskus tehdään tuota 6km lenkkiäki. Tosin noita korkeintaan kerran tai pari kuussa ku isäntä ei jaksa :D.

        Poika vaan yksinkertaisesti nauttaa ulkoilmasta ja lenkkeilystä. Meidän poika oli myös aivan pentuna paljon pihalla ulkona koska sattuu oleman kesän lapsia.

        Mistä tuo lenkkeilyohje on? Mielestäni kuulostaa hieman kohtuuttomalta ettei alle puolenvuoden ikäistä edes lenkitettäisi ollenkaan. Kuulostaa mielestäni järjenvastaiselta. Meillä oli ainakin pääasia ettei koiraa pakotettu vaan tultiin omaan tahtiin niin pitkälle kuin jaksoi ja sitten kehuttiin kovasti hyvän lenkin päätteeksi.

        Meidän veijari painaa nyt 10.5kg ja lihaskunto on erinomainen.

        Ainiin.. unohtui mainita että peruslenkki on n. 1-3km. Tuo riittää aivan hyvin poistamaan liiat energiat ja koira saa tyhjätä rakkonsakin ettei tulee vahinkoja tupaan.


      • Huoli kova..
        sdfsdf kirjoitti:

        Ainiin.. unohtui mainita että peruslenkki on n. 1-3km. Tuo riittää aivan hyvin poistamaan liiat energiat ja koira saa tyhjätä rakkonsakin ettei tulee vahinkoja tupaan.

        Lenkkeilyöhje on kirjasta, apua, minulla on mäyräkoira..
        Kasvukausi päättyy n9-10kk iässä..niin oikeestaan järkikin sanoo, ettei pitkiä lenkkejä voi tehä sitä ennen. Mutta, jokainen tavallaan :)
        Se taas ei tarkoita, etteikö koiran kanssa voisi liikkua yms...on paljo muitakin tapoja energian purkamiseen kuin lenkkeily.
        Meillä alkaa kohta kasvukausi päättyä, eli sen jälkeen voidaan aloittaa ns, kunnon lenkkeily.
        Itse olen ollu aika tarkka, etten liian pitkään lenkkeilytä, koska sitä minulle erityisesti monet painottivatkin.
        Tapoja on monia , suotakoon se kaikille :)
        siitä varmasti olemme kaikki samaa mieltä, että mäyris on rakas!


      • sfsdfsd
        Huoli kova.. kirjoitti:

        Lenkkeilyöhje on kirjasta, apua, minulla on mäyräkoira..
        Kasvukausi päättyy n9-10kk iässä..niin oikeestaan järkikin sanoo, ettei pitkiä lenkkejä voi tehä sitä ennen. Mutta, jokainen tavallaan :)
        Se taas ei tarkoita, etteikö koiran kanssa voisi liikkua yms...on paljo muitakin tapoja energian purkamiseen kuin lenkkeily.
        Meillä alkaa kohta kasvukausi päättyä, eli sen jälkeen voidaan aloittaa ns, kunnon lenkkeily.
        Itse olen ollu aika tarkka, etten liian pitkään lenkkeilytä, koska sitä minulle erityisesti monet painottivatkin.
        Tapoja on monia , suotakoon se kaikille :)
        siitä varmasti olemme kaikki samaa mieltä, että mäyris on rakas!

        Minä en ainakaan pysty keksimään tarpeeksi hyvää tapaa purkaa energiaa pysymmällä yhdessä paikassa tai sisällä.

        Kersan kanssa ei yksinkertaisesti jaksa leikkiä tunintitolkulla jotain tavaranhakua tai muuta ihmisille tylsää touhua. Pihalle ei ainakaan meidän vekkulia voi päästää vapaana koska lähtee jälkien perään oitis eikä sen jälkeen kuule mitään (tai kuulee mutta ei halua totella).


      • huoli kova..
        sfsdfsd kirjoitti:

        Minä en ainakaan pysty keksimään tarpeeksi hyvää tapaa purkaa energiaa pysymmällä yhdessä paikassa tai sisällä.

        Kersan kanssa ei yksinkertaisesti jaksa leikkiä tunintitolkulla jotain tavaranhakua tai muuta ihmisille tylsää touhua. Pihalle ei ainakaan meidän vekkulia voi päästää vapaana koska lähtee jälkien perään oitis eikä sen jälkeen kuule mitään (tai kuulee mutta ei halua totella).

        vie koirapuistoon, ite teen paljon tyhjiin rasioihin/maitopurkkiin herkkukätköjä ja niissä menee kauan aikaa, meillä etitään paljon lelua ja myös haetaan, ja harjoitellaan myös ihan arkipäivän asioita leikin avulla..tuossa muutama mitä meillä tehdään :)
        ja minun vanhempien luona pidän koiraa irti...ja saatetaan ajella lähimetsään missä myös saa olla irti..
        Mutta ymmärrän kyllä tuon, että ei todellakaan jaksa tuntitolkulla leikkiä mitään tavaranhakua yms. Mutta siltikään en käyttäis koiraani vielä pitkällä lenkillä :)
        ja toinen mikä meillä on todettu hyväksi on kaikki raakaluut ja putkiluut yms minkä koluamisessa se saattaa viihtyä tunninki..ja sen jälkeen uni maistuu :)
        Ite kovasti suunnittelen, mitä alkaisi harrastaa..verijälki kiinnostais ainaki meillä--


      • 234234
        Huoli kova.. kirjoitti:

        Lenkkeilyöhje on kirjasta, apua, minulla on mäyräkoira..
        Kasvukausi päättyy n9-10kk iässä..niin oikeestaan järkikin sanoo, ettei pitkiä lenkkejä voi tehä sitä ennen. Mutta, jokainen tavallaan :)
        Se taas ei tarkoita, etteikö koiran kanssa voisi liikkua yms...on paljo muitakin tapoja energian purkamiseen kuin lenkkeily.
        Meillä alkaa kohta kasvukausi päättyä, eli sen jälkeen voidaan aloittaa ns, kunnon lenkkeily.
        Itse olen ollu aika tarkka, etten liian pitkään lenkkeilytä, koska sitä minulle erityisesti monet painottivatkin.
        Tapoja on monia , suotakoon se kaikille :)
        siitä varmasti olemme kaikki samaa mieltä, että mäyris on rakas!

        Meillä tosiaan ollaan tehty 1-2km lenkkiä joskus harvemmin pidempiä ehkä sieltä 5.5-6kk asti. Tämä siksi koska koiralla on menohaluja. Kulkisi varmaan pidempiäki lenkkejä jos huvittaa.

        Yleensä lenkit ovat luonteeltaan sellaista rauhallista kävelyä jossa koira nyysää jokapaikan haistellen. Usein myös metsämaastossakin. Talvella meidän mäykky tykkää lumessa kahlaamisesta.

        Aivan jotain 4kk en lähtis lenkittämään kovin pitkälle vaan korkeinaan rauhallisesti niin paljon kun se itse haluaa ja jaksaa.


      • sdfsdf
        huoli kova.. kirjoitti:

        vie koirapuistoon, ite teen paljon tyhjiin rasioihin/maitopurkkiin herkkukätköjä ja niissä menee kauan aikaa, meillä etitään paljon lelua ja myös haetaan, ja harjoitellaan myös ihan arkipäivän asioita leikin avulla..tuossa muutama mitä meillä tehdään :)
        ja minun vanhempien luona pidän koiraa irti...ja saatetaan ajella lähimetsään missä myös saa olla irti..
        Mutta ymmärrän kyllä tuon, että ei todellakaan jaksa tuntitolkulla leikkiä mitään tavaranhakua yms. Mutta siltikään en käyttäis koiraani vielä pitkällä lenkillä :)
        ja toinen mikä meillä on todettu hyväksi on kaikki raakaluut ja putkiluut yms minkä koluamisessa se saattaa viihtyä tunninki..ja sen jälkeen uni maistuu :)
        Ite kovasti suunnittelen, mitä alkaisi harrastaa..verijälki kiinnostais ainaki meillä--

        Joo kyllä noita herkkukätköjä välillä harrastetaan mutta ikäväkyllä lähin koirapuisto on kymmenien kilometrien päässä. :(

        Joitain hyviä aktivointileluja pitäis etsiä. Sellainen kuminen pallo johon saa piilottaa naksuja on ollut hyvä mutta sitä saa olla kokoajan onkimassa sohvan alta tai täyttämässä uusilla.


      • sdfsdf
        huoli kova.. kirjoitti:

        vie koirapuistoon, ite teen paljon tyhjiin rasioihin/maitopurkkiin herkkukätköjä ja niissä menee kauan aikaa, meillä etitään paljon lelua ja myös haetaan, ja harjoitellaan myös ihan arkipäivän asioita leikin avulla..tuossa muutama mitä meillä tehdään :)
        ja minun vanhempien luona pidän koiraa irti...ja saatetaan ajella lähimetsään missä myös saa olla irti..
        Mutta ymmärrän kyllä tuon, että ei todellakaan jaksa tuntitolkulla leikkiä mitään tavaranhakua yms. Mutta siltikään en käyttäis koiraani vielä pitkällä lenkillä :)
        ja toinen mikä meillä on todettu hyväksi on kaikki raakaluut ja putkiluut yms minkä koluamisessa se saattaa viihtyä tunninki..ja sen jälkeen uni maistuu :)
        Ite kovasti suunnittelen, mitä alkaisi harrastaa..verijälki kiinnostais ainaki meillä--

        Putkiluut on tosiaan hyvä juttu kans. Samoin siankorvat mitä meidän poika tykkää piilotella :D.

        Verijälkiä varten meillä on pakastimessa hieman peuran verta. Harmi vaan kun nyt talvella on vaikea harjoitella ja nyt olisi koiran kannalta paras ikä harjoitella :(


      • Jepse33
        Huoli kova.. kirjoitti:

        Lenkkeilyöhje on kirjasta, apua, minulla on mäyräkoira..
        Kasvukausi päättyy n9-10kk iässä..niin oikeestaan järkikin sanoo, ettei pitkiä lenkkejä voi tehä sitä ennen. Mutta, jokainen tavallaan :)
        Se taas ei tarkoita, etteikö koiran kanssa voisi liikkua yms...on paljo muitakin tapoja energian purkamiseen kuin lenkkeily.
        Meillä alkaa kohta kasvukausi päättyä, eli sen jälkeen voidaan aloittaa ns, kunnon lenkkeily.
        Itse olen ollu aika tarkka, etten liian pitkään lenkkeilytä, koska sitä minulle erityisesti monet painottivatkin.
        Tapoja on monia , suotakoon se kaikille :)
        siitä varmasti olemme kaikki samaa mieltä, että mäyris on rakas!

        Mikä muuten määritellään "pitkäksi lenkiksi" tässä tapauksessa.. Onko se tyylii 3km tai enemmän vai jo yli 1km lenkit.

        Meillä kun ollaan menty tuossa 1-2km pätkää ja joskus harvoin, ehkä kerran tai kaksi kuussa 3-4km pätkää jos koiralla on menohaluja.

        Ikää 7kk.


      • vähän...
        Jepse33 kirjoitti:

        Mikä muuten määritellään "pitkäksi lenkiksi" tässä tapauksessa.. Onko se tyylii 3km tai enemmän vai jo yli 1km lenkit.

        Meillä kun ollaan menty tuossa 1-2km pätkää ja joskus harvoin, ehkä kerran tai kaksi kuussa 3-4km pätkää jos koiralla on menohaluja.

        Ikää 7kk.

        Puhutaankos tässä nyt kaniinimäyräkoirasta vai normikokoisesta?

        Normaalikokoiselle 7 kk vanhalle mäyräkoiralle kilometrin lenkit on kyllä onnettoman lyhyitä ja energiaa varmasti riittää niiden jälkeen kotona.

        Mäyräkoirakin on luotu liikkumaan ja raisitusvammoja ei varmasti tule vähän pidemmilläkään lenkeillä, joilla koiralla on mahdollisuus liikkua sitä nopeutta kun itse haluaa. Ja jos koira kyllästyy niin lenkki on liian pitkä tai tylsä. Lukekaa koiraanne ja antakaa sen liikkua. Lenkillä kävelemisen ja kohtuuttoman rasittamisen välillä on ISO ero.


      • jepaje--
        vähän... kirjoitti:

        Puhutaankos tässä nyt kaniinimäyräkoirasta vai normikokoisesta?

        Normaalikokoiselle 7 kk vanhalle mäyräkoiralle kilometrin lenkit on kyllä onnettoman lyhyitä ja energiaa varmasti riittää niiden jälkeen kotona.

        Mäyräkoirakin on luotu liikkumaan ja raisitusvammoja ei varmasti tule vähän pidemmilläkään lenkeillä, joilla koiralla on mahdollisuus liikkua sitä nopeutta kun itse haluaa. Ja jos koira kyllästyy niin lenkki on liian pitkä tai tylsä. Lukekaa koiraanne ja antakaa sen liikkua. Lenkillä kävelemisen ja kohtuuttoman rasittamisen välillä on ISO ero.

        Normaalikokoinenhan tuo. Ja lenkkiä menis varmasti sen 10km jos itse jaksais kävellä :D

        Toki metsässä, pelolla tai runsaslumisella alustalla väsyy huomattavasti nopeampaa. Tuntuu jopa nauttivan vielä enemmän kun saa rämpiä metsänpohjaa haistellen.

        Toisaalta joskus pojalla on levytys päiviä. On vain kiva päivällä levyttää takan vieressä selällään eikä ole huoliat ai murheita mihinkään suuntaan.


      • Rokkokooo****
        vähän... kirjoitti:

        Puhutaankos tässä nyt kaniinimäyräkoirasta vai normikokoisesta?

        Normaalikokoiselle 7 kk vanhalle mäyräkoiralle kilometrin lenkit on kyllä onnettoman lyhyitä ja energiaa varmasti riittää niiden jälkeen kotona.

        Mäyräkoirakin on luotu liikkumaan ja raisitusvammoja ei varmasti tule vähän pidemmilläkään lenkeillä, joilla koiralla on mahdollisuus liikkua sitä nopeutta kun itse haluaa. Ja jos koira kyllästyy niin lenkki on liian pitkä tai tylsä. Lukekaa koiraanne ja antakaa sen liikkua. Lenkillä kävelemisen ja kohtuuttoman rasittamisen välillä on ISO ero.

        olet väärässä :) kuten yllä on eräshenkilö kirjoittanut, kasvukausi on koiralla 9-10kk ikään asti. Sit' ennen ei lenkitetä usean kilometrin lenkkejä.
        Itse sinä voit tehä kuinka haluat, vaikka 10km..mutta näin ei kuuluisi olla koiran kehitykseen nähden. Tiedän, tästä asiasta ollaan montaa mieltä, mutta näin asia on.
        Iloa kaikille lenkkipoluille


      • 234234
        Rokkokooo**** kirjoitti:

        olet väärässä :) kuten yllä on eräshenkilö kirjoittanut, kasvukausi on koiralla 9-10kk ikään asti. Sit' ennen ei lenkitetä usean kilometrin lenkkejä.
        Itse sinä voit tehä kuinka haluat, vaikka 10km..mutta näin ei kuuluisi olla koiran kehitykseen nähden. Tiedän, tästä asiasta ollaan montaa mieltä, mutta näin asia on.
        Iloa kaikille lenkkipoluille

        Minä en vain pysty käsittämään mitä haittaa siitä on jos koira itse haluaa pihalla touhuta. Kyllä ne ihmiskersatkin saa juosta sydämmensä kyllyydystä ja oikeastaan se olisi suotavaa lihaskunnon ja yleisen kunnon kannalta.

        En taida tuntea ketään joka ei lenkittäisi yli puolen vuoden vanhaa koiraansa säännöllisesti. Enkä myöskään mistään vielä lukenut ettei saisi. Tuli kyllä kasvattajalta ne pentuohjeet mukaan eikä siinä kielletä muutakuin ihan pienen pennun lenkittämisen.


      • fsfsfds
        Rokkokooo**** kirjoitti:

        olet väärässä :) kuten yllä on eräshenkilö kirjoittanut, kasvukausi on koiralla 9-10kk ikään asti. Sit' ennen ei lenkitetä usean kilometrin lenkkejä.
        Itse sinä voit tehä kuinka haluat, vaikka 10km..mutta näin ei kuuluisi olla koiran kehitykseen nähden. Tiedän, tästä asiasta ollaan montaa mieltä, mutta näin asia on.
        Iloa kaikille lenkkipoluille

        Tässä nyt on varmaan se kaksi koulukuntaa. Toisten mielestä koira ei lenkittämällä rikki mene. Toisten mielesät pitäis vasta vuoden vanhaa ruveta tottulemaan lenkilel ja sehän nyt on aika tuskaista touhua.

        Etsi kuulun ensimmäiseen koulukuntaan.

        Eriasia sitten mikä on kenenkäkin mielestä "lenkitystä". Itselle se on rauhallista kävelyä koiran tahdissa.


      • mäykkyjengi
        234234 kirjoitti:

        Minä en vain pysty käsittämään mitä haittaa siitä on jos koira itse haluaa pihalla touhuta. Kyllä ne ihmiskersatkin saa juosta sydämmensä kyllyydystä ja oikeastaan se olisi suotavaa lihaskunnon ja yleisen kunnon kannalta.

        En taida tuntea ketään joka ei lenkittäisi yli puolen vuoden vanhaa koiraansa säännöllisesti. Enkä myöskään mistään vielä lukenut ettei saisi. Tuli kyllä kasvattajalta ne pentuohjeet mukaan eikä siinä kielletä muutakuin ihan pienen pennun lenkittämisen.

        aikoinaan kun asuin kaupungissa, käytiin koirapuistossa ja siellä saivat koirani pennsuta pitäen juosta omaan tahtiinsa. Lenkkejä asfaltilla vältin ja tein lähinnä lenkkipoluilla. Nyt maalla asuessa saa nykyinen pentuni n. 6kk juosta metsässä ihan oman halunsa mukaan ihan pienestä saakka. Metsämaasto on miellyttävä, sammalta, polkua, pikku ojaa, heinikkoa. Pieniä mäenkumpareita. Monipuolinen maasto, muttei pennulle raskas.. Kaksi vanhempaa seniori-ikäista juoksee mielellään metsässä. Toinen ajaakin vielä(peura). Koirilla on ulkoilutarha, jossa saavat ihan omaan tahtiinsa telmiä ja sateella katetulla sisäpihalla. Pikkulenkkejä hihnassa on tehty postilaatikolle purupäällysteisellä polulla ja lisäksi hiekkateillä 4 kk:n iästä lähtien. Pääasiassa saa liikkua vapaasti. Keväällä siirrytään enemmän hihnalenkkeihin, kun on koirien kiinnipitoajat ja pentukin on tuolloin jo juniori-ikäinen.


    • TouhuTyyne

      HEI!
      Minulla on pitkäkarvainen kääpiömäyräkoira, ihana poika. Poika on nyt kohta 2 vuoden ikäinen, iloinen ja reipas. Minulla oli myös todella vaikeeta saada alkuun poikaa lenkille muualle kuin kotonurkille...pyöri kyllä pihan nurkissa mutta jos yritti kauemmas...pylly meni maahan ja emännällä meinas mennä hermot. Mutta pojan kanssa oli oltava vain kärsivällinen, pikkuhiljaa. Ja nyt mennään lenkille reippain mielin, juossaan metsässä vapaana ja reittejä vaihdellaan, tutustutaan uusiin paikkoihin jne... Käytän vapaapäivinäni enemmän ja useammin lenkillä ja myös sen mukaan kuinka poikaa huvittaa.
      Malttia vaan, kyllä se lähtee liikkeelle.

    • mepanen

      Miulla on 16:sta viikkoinen tyttö mäyris ja sen ainut uloslähtöä häiritsevä asia on vesisade ja jos aamulla kun käydään aamupisulla, ulkona on vähänkin kostea tai märkäkeli, niin seuraava ulos meno kerta on sitten sisällä karkuun juoksua... Meidän tyttö on ollut luovutus ikäisestä asti aina vanhan koiramme mukana ulkona ja onkin oppinut sisäsiistiksi, ottaen sekarotuisesta vanhuksestamme mallia pissalla ja kakalla käynneistä. Koirani ehdoilla kylläkin mennään, eli hihnassa se oppi kävelemään heti ja vapaana tykkää myöskin kovasti olla, mutta älkää käsittäkö miua väärin.. Pentu kävelee niin kauan kun jaksaa ja jos ei huvita niin se on kyllä niin vaativa tapaus, että se kulkee sitten loppu matkat kainalossa tai kantolaukussa josta saa pään ulos, että näkee missä mennään. Minkä takia mäyristä ei saisi lenkittää ennen puolen vuoden ikää? Meidän neiti, kun ei hyvällä säällä haluaisi edes tuntiin kahteen sisään, jos ollaan jossain metsässä...

    • irmeli64

      ota jotain herkkuja taskuusi. Paperipussi taksuun joka täynnä nemeja josta se tykkää kovasti. Sitä sitten rapistelet matkan varrrella. Ja kyllä tulee nakki perässä. Pikku hiljaa sitten jätät pois herkut. Ja houkuttele koira jonnekin kivaan paikkaa. Esim koirapuistoon :)

    • heissan

      Hei, minulla on 2-vuotias pitkäkarvainen möykky neiti. Meillä neiti vieläkään ei noista lenkeistä välitä. SInnikkäästi yrittää laittaa jarrut pohjaan ja ensimmäinen 15min menee aina väkisin perässä raahaten. Viime aikoina neiti kuitenkin alkanut reipastumaan. Älä huoli, kyllä sunkin möykkys lähtee vielä liikkeelle!

    • Pötköllä

      Meillä on 5kk pitkäkaravinen kääpiö kotona ja lenkkeilemme päivittäin kilometrin lenkkejä ja vkl 1-3km lenkkejä (tosin koiran tahdin mukaan) ja silti lenkin jälkeen Pötköllä on virtaa lähteä jäniksen tai myyrän jäljille. Sisäsiistiksi tällä tavoin oppii helposti, mutta onko se teidän mielestänne liikaa ?

    • mäykkiksen 1mami

      Meillä on 6 vuoden ikäinen karkeakarvainen neitokainen. Kyllä meidän neiti jääräpää jää portaille odottamaan, kun ilma on kylmä tai lunta liikaa. Vaikka teen joka päivä kaksi lenkkiä labradorimme kanssa on mäykkiksen mukaanlähtö aivan mielialasta kiinni. Pakkasilla lähtee kyllä, jos on toppatakki päällä :) Kesällä ei ole koskaan lenkkiongelmia, mäyräkoira painelee pitkätkin lenkit paljon sisukkaammin kuin labbiksemme, eikä ole moksiskaan. Kesällä neitimme harrastaa myös savipenkkojen kaivamista aivan tosissaan jopa pitkän työpäivän verran ja onkin pesun tarpeessa portaille ilmestyessään. Tosin asumme maalla ja pihassakin on paljon tilaa touhuta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1475
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1040
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe