Miksi palasitte?

Kiinnostaisi kuulla

Olen itse hiljattain muuttanut valtameren toiselle puolelle ajatellen, etten koskaan palaa. Mutta muuttuuko mieli ajan kanssa?! Kiinnostaisi kuulla paluumuuttajien syitä, miksi palasitte Suomeen. Onko mahdollista, että joku mielenmuutos tulee minullekin vielä eteen? Tällä hetkellä olen varma, että so long; Suomi on minulle se entinen.

21

974

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuinka on

      Ikä ja aika---en ole palannut, mutta koskaan ei tiedä mitä aika tuo, näet sen kymmenien vuosia päästä.

    • happy in USA

      Olen asunut Suomen ulkopuolella yli kolmekymmentä vuotta eikä tulisi mieleenikään muuttaa takaisin Suomeen. Joskus vuosien mittaan on ajatus 'millaistahan olisi ...' käynyt lähinnä ajatusleikkinä, mutta ei ole koskaan tullut vakavaan harkintaan. Käyn vierailulla erittäin mielelläni ainakin kerran vuodessa ja voisin kuvitella tulevaisuudessa pidentäväni parin viikon visiittini kiireettömämpään noin kuukauden oleiluun tai käydä ehkä pari kertaa vuodessa lyhyemmin eri vuoden aikoina.

      • 12+1

        vuoden jälkeen, koska olin yksin, sillä lapseni olivat USA:ssa.
        Oli virhe palata noin monen vuoden jälkeen. Tunnen itseni erilaiseksi ja en totu suomalaisten epäkohteliaisuuteen. Esim. tänään täydessä Stockmannin hississä seisoin oven vieressä ja väistyin ulos joka kerran päästääkseni henkilön ulos sillä itse olin menossa ylimpään kerrokseen. Ei ainoakaan ihminen sanonut kiitos. Noin ei Englannissa voisi tapahtua.
        Tälläistä tapahtuu liian usein Suomessa ja tule paha mieli.


      • rolling stone
        12+1 kirjoitti:

        vuoden jälkeen, koska olin yksin, sillä lapseni olivat USA:ssa.
        Oli virhe palata noin monen vuoden jälkeen. Tunnen itseni erilaiseksi ja en totu suomalaisten epäkohteliaisuuteen. Esim. tänään täydessä Stockmannin hississä seisoin oven vieressä ja väistyin ulos joka kerran päästääkseni henkilön ulos sillä itse olin menossa ylimpään kerrokseen. Ei ainoakaan ihminen sanonut kiitos. Noin ei Englannissa voisi tapahtua.
        Tälläistä tapahtuu liian usein Suomessa ja tule paha mieli.

        Minäkin olen asunut Englannissa . Eron jälkeen sinnittelin pienten lasten kanssa jonkun vuoden , mutta Suomessa oli suvun tuki ja paremmat koulut . Nyt lapset ovat muuttaneet omilleen ja minä yksin - edelleen tunnen itseni erilaiseksi , en oikeen kuulu minnekään. Suomalaiset ovat usein töykeitä , se on totta , ja sulkeutuneita - katsotaan että mikäs tota vaivaa jos puhuu vieraalle!


    • palaajatar

      Palasin, koska yh-äitinä on sata kertaa helpompaa pärjätä rahallisesti Suomessa. Lapsille muutenkin paljon etuja täällä. Aluksi tuntui oudolta että niin paljon annetaan, mutta arvostan todella sellaista yhteiskuntaa joka satsaa lapsiin ja tasa-arvoon (siis ei halua eroja sos.luokkiin).

      Mutta on palaaminen vaikeatakin enkä tiedä voisinko tulevaisuudessa asua vain Suomessa.

    • yks'äiti

      Minua kiinnostaisi tietää mitä ovat ne yksinhuoltajalle annetut etuudet... muuta kuin korotettu lapsilisä.

      Palasin UK:sta 30 vuoden jälkeen -- ja tein elämäni suurimman virheen. Lapseni oli koulukiusattu, syrjitty usean vuoden ajan, jollaista en minä - eikä lapseni - ollut koskaan aiemmin kokenut Englannissa asuessamme.

      Lapseni liikuntaelinsairauden hoito oli täysin ala-arvoista: kaikessa säästettiin paitsi silloin kun haluttiin 'kokeilla' leikkauksia. Lapseni sai myös kokea hoitovirheen, joka entisestään rajoitti/rajoittaa hänen liikuntakykyään.
      Myöhemmin hänen vammaistukihakemuksensa (jota sekä viranomainen että lääkäri olivat ehdottaneet) hylättiin sillä perusteella, että hän opiskeli nyt ulkomailla ja ettei toimintavajavuus edellytä vammaistuen myöntämistä. Neljän vuoden käsittelyn jälkeen muutoksenhakulautakunnassa hakemus hylättiin 'ulkomailla asumisen' perusteella, jonka jälkeen noin vuoden kuluttua Vakuutusoikeus käänsi päätöksen. Nyt Kela on hylännyt hakemuksen (toistamiseen) sillä perusteella, että toimintavajavuus on 'lievä' ja antanut valitusohjeet samasta hakemuksesta (30 päiv. sisällä) uudelleen muutoksenhakulautakuntaan - tämä siis samasta viisi vuotta aiemmin tekemästämme hakemuksesta, josta jo silloin valitimme.

      Poikani opiskeli eräässä maailman huippuyliopistossa ja valmistui neljässä vuodessa. Yliopistolla oli (on) rahaa jaossa vähävaraisia opiskelioita varten, mutta tätäkään Suomen lainsäädäntö ei sallinut vaan kaikki yliopistolta saadut stipendit olisi vähennetty opintotuesta, vaikka opintotuki ei esteenä apurahan saannille olisi ollut. Hän on tällä hetkellä PhD-opiskelija toisessa yliopistossa.

      Haaveilen muutosta takaisin 'kotimaahani'.

      • Vähän tarkkuutta.

        " Yliopistolla oli (on) rahaa jaossa vähävaraisia opiskelioita varten."
        Eli ko yliopisto laskuttaa yli 6000£ / lukukausi.
        Mitä joudut muuten maksamaan opiskelusta suomalaisessa yliopistossa?


    • haaveet todeksi

      ala vaan haaveile,vaan toteuta se, muuten vanhana kadut..mina .muutin takaisin suomeen ,,,kestin 2 vuotta ...
      byrokratia aivan tolkutonta... olen ikionnellinen uudessa-- vanhassa maassani Kanadassa

    • Kaiken Menettänyt

      mä en ole paluumuuttaja mutta äitini on. hää muutti ruotsii kun se oli 20 vuotias ja teki lapset siellä, eli minä synnyin ruotsissa suomen kansalaisena. noooh, mei mutsi tahtoki takas kotipaikallensa niinpä hän muutti tänne lapset raahaten mukana kun olin 14v. paskassa iässä repi mut tänne. vaikka olenki suomalainen yms, niin kyllä se minun kotipaikka tulee aina olemaa göteborgi

    • Katumus

      Palasin mieheni kanssa koska olimme jääneet eläkkeelle ja meidän oli mahdollista saada eläkkeemme Suomeen maksettuna.
      Vanhempamme olivat sairaita ja vanhoja ja halusimme lähemmäksi heitä ja myös auttamaan heitä heidän viimeisinä aikoina.
      Kotimaan kaiho kai myös koska muistoissa oli se aika noin 30 vuotta sitten kun tuli lähdettyä Suomesta jonne jäivät kaverit, ystävät ja sukulaiset.
      Vanhempamme ovat kuolleet ja koko ajan sitä on miettinyt että ei olis pitänyt tulla, ainakin verotus on väärin ja myös se että kaikki eivät hyväksy Suomeen takaisin tulleita.

    • Peukku pystyyn!

      Ihmettelen kovasti, miksi joku törttö on laittanut miinuksen Katumuksen kannanottoon.

      Ihan kuin ei saisi sanoa omaa mielipidettään.
      No vaihdoin peukun pystyyn.

      Minun mielestä on uljasta että haluavat lähemmäksi vanhempiaan auttamaan heitä!

      • byhyyyy

        Ja katuvat asiaa.
        Verojakin pitää maksaa byhyyy...


    • Kotiin

      Olen ollut elämässäni 3 kertaa paluumuuttaja, 2 kertaa Saksasta ja kerran Ruotsista. Jokaisella kerralla paluumuutto on ollut kuin olisi muutoin muuttanut paikkakuntaa, paperit, asunnot yms. kunnossa. Ei mitään vaikeuksia. Työpaikan saaminenkin onnistui kun ei sattunut lama päälle.
      Viimeinen paluumuuttoni Saksasta vähän ennen eläkeikää oli taloudellisesti hankalin, mutta kun olin jo 30 vuotta sitten hankkinut ja kunnostanut eläkevuosia varten "mummonmökin" , lähellä suurkaupunkia, lehmä- ja hevoshaat naapurina, auttoivat pienet asumiskustannukset pärjäämistä peruspäivärahalla eläkeikään saakka.
      Nyt sitten on hulppeata elää, terveys on kohtalaisessa kunnossa, eläke kohtalainen, pakolliset menot pienet, jokaisen päivän voi suunnitella oman halunsa mukaisesti.
      Jos joskus tulee käytyä kaupungissa, niin on kiire takaisin omaan pesään, sen verran kireätä porukkaa kaupungeissa asuu oli se sitten Suomi tai joku muu maa.
      Eli suunnittelemalla ajoissa kaikki käytännön asiat kuntoon ja siihen malliin kuin haaveilee elävänsä, niin ei mitään esteitä etteikö paluumuutto Suomeen onnistuisi.

    • En saanut jatkoa viisumille enkä työluvalle. Kyllä v i t u t t i palata tänne. Kaikkeen kuitenkin tottuu, etenkin, jos vetää verhot ikkunan eteen.

    • moovingfrom

      En ois tahtonu palata, asuin siis Australiassa puolitoista vuotta äitini kanssa. Pakko oli palata isän takia, isä tahtoi minut takaisin ja äidilläni sekä isälläni oli vielä tuolloin yhteishuoltajuus ja jos emme olisi palanneet isä olisi tehnyt oikeusjutun. Olin 15-vuotias joten en saanut jäädä asumaan yksin sinne Australiaan. Olen vieläkin katkera tästä asiasta, koska suomeen palattuani mielenterveys sairauteni uusiutui taas ja syytän siitä isääni.

      Olen täysin varma että vuosien sisällä muutan vielä takaisin. En tunnu kuuluvani tänne. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa Lontooseen.

      • moving to

        Minä taas olen muuttamassa Australiasta takaisin Suomeen. Läksin tänne kolmekymppisenä. Nyt on ikävä kotiin. Täällä on kauhean kallista ostaa asunto, Suomessa huomattavasti edullisempaa. Kaipaan Suomessa paljon asioita. Osa varmaan osoittautuu haavekuviksi, mutta uskoisin sopeutuvani Suomeen ihan hyvin. Eipä silti, kyllä Australiassakin on ollut hyvä olla. Ensimmäiset 15 vuotta meni etten edus kuvitellut koskaan palaavani Suomeen. Näin vain kävi.

        Toivon, että osaat järjestää elämäsi niin, että päädyt olemaan onnellinen, missä maassa sitten asutkin. Suomessakin on paljon hyvää. Oma asenne ehkä lopulta on se tärkein asia?


      • mlsdjf

        Katkeruus saattaa aiheuttaa mielenterveysongelmia ja fyysisiäkin sairauksia, monet uskovat. Eikö kannattaisi antaa menneet anteeksi ja suunnata katseensa tulevaisuuteen? Ei suomalaiselta ole portit kiinni Australiaan. Käytä hyväksesi Suomen ilmainen koulutus. Täällä on kallista opiskella, kallista asua, ja kieli voi olla ongelma. Isäsi ehkä teki mielestäsi virheen, kun pakotti sinut takaisin Suomeen. Älä sinä tee virhettä ja sairastu vakavasti oman katkeruutesi takia. Vapauta itsesi vihasta ja ala elää. Ole onnellinen. Paras 'kosto' on olla onnellinen.


    • syytän Earlsia

      Jos ihan toden kerron, niin se oli brisbanelainen kirjailija Nick Earls, joka tuuppasi minua lähtemään Australiasta takaisin. Hänen kirjojaan äänikirjoina kuunnellessani oivalsin, miten erilaisia australialaiset (syntyperäiset) ovat kuin suomalaiset ja miten vähän olin ymmärtänyt heitä ja miten suomalainen olinkaan. Nick Earls kirjoittaa hyvin. Jos olisin lukenut hänenlaistensa kirjoja pari vuosikymmentä sitten, voi olla, että olisin sopeutunut paremmin. En tiedä. Paluu voi kaduttaa jossain vaiheessa. Tänne tuloa en kuitenkaan ole koskaan katunut. On se ollut aika mahtava kokemus. Oman itsensä kanssa sitä matkustaa, minne sitten meneekin. Joku on onnellinen missä vain, jollekin ei löydy paikkaa. Voi olla, että olen muukalainen Suomessakin. Ainakin siellä puhutaan suomea. Ae on iso asia minulle.

    • Koti-ikävä. Kaikesta huolimatta on Suomi kotimaani. Lisäksi perheen perustaminen tuli ns. ajankohtaiseksi. Vaikka nyt sinkkuna olenkin, niin on minulle se perheen perustaminen täällä kotimaassa ajatuksena helpompaa kuin kaksistaan jossain toisessa maassa jossa tukiverkkoa ei ole. Ehkä mä vielä ennen kuin täytän 40, saan sen perheenkin aikaseksi, mutta mitään pakko-pakkoa siihen ei todellakaan ole. :-)

    • Maija pakkasi laukut

      Tein pahan virheen kun v 2008, ja 33 vuoden jälkeen palasin Suomeen
      kahden lapsenlapseni vuoksi.
      Suomi osoittautui kamalaksi maaksi.Yhteiskunta kovin julma
      ja ihmiset 80 % epäystävävällisiä.Työpaikoilla saa vapaasti kiusata ja alaspainaa
      työtovereitaan, kamala byrokratia..lista on loputon.
      Tulin järkiini ja palasin muutama viikko sitten takaisin "kotiin" eli Göteborgiin!

      Nyt on kaikki hyvin, ihmiset ystävällisiä, sosiaalinen kanssakäyminen sujuu
      jälleen ja olen taas entinen iloinen ja onnellinen.
      Ja kuinka monet suomalaiset ovatkaan katuneet paluumuuttoaan ja tulleet takaisin!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe