Uudet digitaaliset kuulokojeet ongelmia!!!

teojala

Olen käyttänyt kuulokojeita jo noin 20v. Minulle tuli käyttöön testattavaksi kuudennet kuulokojeet, merkiltään phonak, uusinta mallia. Säätä automaattisesti äänen voimakkuuksia ja kaikki on uusinta uutta jne. Mutta minä en ole näihin kojeisiin yhtään tyytyväinen, 4 päivää yritän opetella tottumaan, mutta mikään ei kuulosta hyvältä! Aikaisemmat kojeet minulla ovat merkkiä: Hansaton Activo vc. Eli ne ovat osaksi digitaaliset kojeet. Olen käyttänyt noin 4v asti molemmissa korvissa koijeita. Näistä uusista en pidä, koska ne yhtä-äkkiä säätävät ääntä isolle ja pienelle. Muusiikki ei kuulosta miltään ku kokoajan pomppii volume ylös ja alas. Sitten en saa radiosta mitään selvää. Samoin jos kuuntelee induktion kautta tv:stä suomalaisia ohjelmia. Myös kojeet vaimentavat keinotekoisesti ääniä, en kuule enään onko auto käynissä vai ei, samoin en kuule esim. onko saunan kiukaassa tulta vai ei. Tuttujen ystävien äänet sekä oma ääni kuulostaa liian konemaisilta, ihan niinkuin olis pyykkipoika nenässä kiinni. Kapaisin apua niiltä, jotka ovat tyytyväisiä näihin nykyisiin digitaalisiin kojesiin, varsinkin merkiin phonak niihin uusimpiin malleihin. Niihin on kuulemma olemassa kaukosäätimet millä voi säätä äänen ominaisuuksia. Itse pidän vähän vahemman mallisista korvantaus kojeista, mutta nykään niitä ei vissiin enään valmisteta, joten minun on väkisin otettava tällainen uusi koje, johon sitten tartsen kipästi kokemusta muilta kuulokojeiden käyttäjiltä! Auttakaa minua! Jotta elämä taas kuulostaisi normaalilta!

21

6675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HUS, HUS

      kokeiltavaksi toiset kojeet. Minulla on digitaaliset kojeet, ei kyllä
      tarjottukaan ihan uusinta uutta mallia, mutta aika tyytyväinen olen
      kuitenkin. Sanot vaan ettet ole tyytyväinen ja haluat kokeiltavaksi
      toisenlaiset kojeet, eiköhän se pitäisi onnistua.

      • jake12345

        Minäkin olen valitsemassa itselleni uusia kojeita, mutta vasta toisia sellaisia.
        Mulla oli kokeiltavana myös Phonakin Versata-mallin kojeet. Kaikki hyvin automaattisin toiminnoin.
        Mutt automaatti ei aina toimi käyttäjän toivomalla tavalla, vaan sen automaatin kehittäjän ajatusten mukaan.

        Mulla Phonakin automaattitoiminnot eivät toimineet, niin kuin mainoksissa lupailivat.

        Joten olen ilmeisesti valitsemassa itselleni Siemens Pure 500. Siinä voi (ja pitää) itse käsin valita eri tilanteisiin sopiva ohjelma ellei se ns oletusohjelma kuullosta hyvältä.

        Nyt mä kuulen auton käynnin ja autoradion äänen mukavasti ja vaimonkin 'kutsun' jo kaukaa... ;)

        Kaikilla laitteilla avotippiä käytettäessä ääni on jossain määrin terävä (metallinen). Mutt esim Phonakin ns tulppaani-tippi paransi ääntä huomattavasti. Vastaavaa ei Siemensin laitteisiin ole.

        Kantsis ehkä kokeilla noita Siemensin Pure-kojeita, jos sellaiset olis tarjolla.

        Jos olet yksityiseltä hankkimassa laitteitasi, niin kantsis kokeilla myös Widwxin Mind-kojeita. Kalliita, mutta hyvä-äänisiä. Taustaäänien vaimennuksesta en tiedä, kun kokeilin Widexin halvempia Inteo-kojeita, joissa taustaäänet vaimentuivat vain silloin kun joku puhui.

        Jos kiinnostaa mun kokemukseni eri kojeista, niin lue ketjusta kuulokojeitten eroja -ketju


      • teojala
        jake12345 kirjoitti:

        Minäkin olen valitsemassa itselleni uusia kojeita, mutta vasta toisia sellaisia.
        Mulla oli kokeiltavana myös Phonakin Versata-mallin kojeet. Kaikki hyvin automaattisin toiminnoin.
        Mutt automaatti ei aina toimi käyttäjän toivomalla tavalla, vaan sen automaatin kehittäjän ajatusten mukaan.

        Mulla Phonakin automaattitoiminnot eivät toimineet, niin kuin mainoksissa lupailivat.

        Joten olen ilmeisesti valitsemassa itselleni Siemens Pure 500. Siinä voi (ja pitää) itse käsin valita eri tilanteisiin sopiva ohjelma ellei se ns oletusohjelma kuullosta hyvältä.

        Nyt mä kuulen auton käynnin ja autoradion äänen mukavasti ja vaimonkin 'kutsun' jo kaukaa... ;)

        Kaikilla laitteilla avotippiä käytettäessä ääni on jossain määrin terävä (metallinen). Mutt esim Phonakin ns tulppaani-tippi paransi ääntä huomattavasti. Vastaavaa ei Siemensin laitteisiin ole.

        Kantsis ehkä kokeilla noita Siemensin Pure-kojeita, jos sellaiset olis tarjolla.

        Jos olet yksityiseltä hankkimassa laitteitasi, niin kantsis kokeilla myös Widwxin Mind-kojeita. Kalliita, mutta hyvä-äänisiä. Taustaäänien vaimennuksesta en tiedä, kun kokeilin Widexin halvempia Inteo-kojeita, joissa taustaäänet vaimentuivat vain silloin kun joku puhui.

        Jos kiinnostaa mun kokemukseni eri kojeista, niin lue ketjusta kuulokojeitten eroja -ketju

        Juu net oli ekat kokeilussa ne Phonakin Versata mallin kojeet, nyt on kokeilussa Otican Vigo Pron digi kojeet. On nämä vähän parmemmat kuin phonakin kojeet, mutta yhä ääni tunuu liian terävältä ja vihloo välillä korvia. Puheesta näillä onneksi sentään saa selvää. Pistettiin sellaiset dynaamiset säädöt näihin kojeisiin, ettei kovin nopiaa säätele automaattisesti ääniä. Silti yhä tuntuu ettei nämä nykypäivän hienoukset kuitenkaan voita millään niitä entisä hansaton activo vc kojeita.
        Yritin saada kuulontutkijalta sellaista sopparia aikaan, että jos vain valmistajilta likenee vanhoja saman mallisia kojeita, niin ottaisin vielä sellaiset. Parin viikon päästä sekin selviää ku meen taas hakeen uusia testattavia.


      • Jake12345
        teojala kirjoitti:

        Juu net oli ekat kokeilussa ne Phonakin Versata mallin kojeet, nyt on kokeilussa Otican Vigo Pron digi kojeet. On nämä vähän parmemmat kuin phonakin kojeet, mutta yhä ääni tunuu liian terävältä ja vihloo välillä korvia. Puheesta näillä onneksi sentään saa selvää. Pistettiin sellaiset dynaamiset säädöt näihin kojeisiin, ettei kovin nopiaa säätele automaattisesti ääniä. Silti yhä tuntuu ettei nämä nykypäivän hienoukset kuitenkaan voita millään niitä entisä hansaton activo vc kojeita.
        Yritin saada kuulontutkijalta sellaista sopparia aikaan, että jos vain valmistajilta likenee vanhoja saman mallisia kojeita, niin ottaisin vielä sellaiset. Parin viikon päästä sekin selviää ku meen taas hakeen uusia testattavia.

        No joko olet löytänyt 'sen oikean' kojeen?
        Jos, niin mikä tuli valituksi?
        Eli löysitkö vielä Oticoneja paremmat?


      • teojala
        Jake12345 kirjoitti:

        No joko olet löytänyt 'sen oikean' kojeen?
        Jos, niin mikä tuli valituksi?
        Eli löysitkö vielä Oticoneja paremmat?

        Sain onneksi Hansatonit activon vc kojeet. Eli saman merkkiset mitkä minulla oli aikaisemmatkin. En vaan millään pystynyt käyttämään näitä upouusia digitaalisa kojeita. Toivottavasti tekniikka kehittyy eteenpäin, enemmän käyttäjien toiveiden mukaisesti, niin että mailmaa olisi helppoa ja nautinnollista kuunella. Sen näkee sitten taas noin 4-6 vuoden päästä, mihin suuntaan kuulokojeiden kehitys on edennyt.


    • 7temge9

      en tunne näitä mainitsemiasi merkkejä, enkä edes tiedä mitä DIGITAALINEN täs yhteydessä tarkoittaa. mulla itellä on ollu vaan WIDEXin kojeita, eikä muuta vikaa oo ollu kun että hajoo perhanan helposti.. mutta siis hyvin kuulee ja säätömahollisuuksia on kuulema läh. rajatt.

      • jake12345

        en osaa mitään tyhjentävää, täydellistä vastausta antaa, mutt ainakin digitaaliset tarkoittaa, että ääntä säädetään digitaalisesti eli elotroonisesti eikä mekaanisesti ruuvia kiertämällä, vaan siis esim tietokoneella. Nissä on oikeesti pieni tietokone sisällä, joka muuttaa mikrofonista kuulemansa äännen ensin ditaaliseksi ja siirtää sitä sähköisenä, digitaalisena, eteenpäin bitteinä, laitteessa olevaan kaiuttimeen ja muuttaa sen taas akustiseksi (audio), kuultavaksi ääneksi, joko itse laitteen sisällä tai esim (ohut)letkun päässä.

        Kuulemastaan äänestä laite ottaa 'näytteitä' tuhansia kertoja senkunnissa, mutta kuitenkin siis vain pätkittäin. Ei jatkuvana virtana, niin kuin oikea korva.

        Ja tuosta audio-digital ja takaisin digital-audio -muunnoksista johtuu se jonkinasteinen metallisuus ja esim iskuäänien kovuus, joita paremmat laitteet korjaavat paremmin ja muutaman (parin-kolmen) vuoden takaiset laitteet ei mitenkään. Joissain astioiden kilinä ja kolina on kaoottinen, samoin kuin taustamelut. Toisissa laitteissa ne on paremmin säädettyjä laitteissa olevin, eri tietokoneohjelmin tai kuulontutkijan tietokoneellaan säätämällä. Itse noita säätöjä tuskin millään laitteilla voi tehdä. Mutt toki äänen voimakkuutta ja eri tilanneohjelmia voi säätää joko laitteissa olevalla säätimellä tai erilaisilla kaukosäätimillä.


    • Käyttäjä oon

      Minulla on digitaalinen kuulokojetta eli nimi Siemens inifiti Pro SP,mutta kuulen kuulokojessa aika selkeät ja jopa herkkä muualta äänet.

    • kok.on.

      Kojeisiin pätee vähän sama idea kuin silmälaseihin; jokainen käyttäjä vaatii yksilölliset linssit (kaverin laseillahan ei aina näe) samoin kuin yksilöllisen säädön ja äänimaailman.

      Vaikea on naapurin neuvoa mikä koje on paras, kun toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Ei muuta kuin kokeilemaan reippaasti useita kojeita ja valmistajia!

    • huonokuuloinen :)

      Onko kellään kokemuksia GN ReSound kuulokojeesta ??

      • vaikea kuulovammaine

        Minulla oli sellainen Re sound mutta ei riittävän tehokas diskanttipuolella, muuten aika hyvät kojeet.

        Nyt löytyi sopivat kuulokojeet korviini Chili merkkiset. On tosi vahvat vahvistukset, eikä ole liian isokokoinen. Vahvistaa hyvin tehokkaasti, tuntuu siltä että vahvistaa joka äänialueella, kuulen sillä mukavasti. Olen yllättynyt :)


        Minusta tuntuu, että digitaaliset kuulolaitteet ovat nyt vasta kehittyneet, ei ollut laadullisesti hyviä, sellaiset mustavalkoisesti tai köyhästi vahvistivat ääniä. Olen käyttänyt noin 10 vuotta digikuulokojeita sitä ennen käytin analogisia kuulolaitteita 4 vuotiaasta lähtien.


    • vaikea kuulovammaine

      Mulla oli tollainen kokeiltavana automaattinen kuulokoje viime keväänä, joka siirsi automaattisesti kirkkaat äänet bassopuolelle. Minulle ei sopinut, tuntui epätodelliselta äänimaailma. Esim. autosta noustessani ulos siirtyi automaatisesti hälyohjelman päällle ja vahtui koko ajan ohjelma missäkin tilanteessa, ei mennyt kun muutama tunti en käyttänyt sitä ja palautin takaisin kuulotutkijalle.

    • Minä vaan

      Mulla on ollut Phonakit vuoden verran ja pikkuhiljaa olen oppinut kouluttamaan laitteita, ettei aina pienennä kuuluvuutta jonkun vaikka bussin äänen takia. Silloin pitää laittaa isommalle ja laite ei seuraavan kerran sitten pienennäkään ääntä...ainakaan niin pienelle kuin aikaisemmin.
      Säätöjä tehtiin sitä mukaan kun ongelmia ilmeni. Otettiin pois joitain ohjelmia ja laitettiin toisia.
      Lankapuhelimesta jouduin luopumaan, kun muutti tulevan äänen sellaiseksi säriseväksi, josta ei saanut mitään selvää.
      On se kyllä kivaa kun kuulee esim. tuulen huminan ja muita ääniä, joita ei ole aikoihin kuullut.

    • Inhoan vinguntaa

      Vinkuuko laitteenne???

    • Jake123451

      Eiingu

    • OlliNollip

      Minkälainen laite Jakella on kun ei vingu?

    • Jake123451

      Widexinhän nämät

    • saara

      GN ReSound kuulokoje on mulla nyt käytössä jonka sain Hussilta, onko Hussilla uudempia malleja tai merkkejä ?? Tää nykyinen kone ottaa kaikki sivuäänet, ja vinkuu ja pakkasella jumittuu.....Vielä ei ole varaa hankkia yksityiseltä kojetta, mutta kohta on :)

    • Kuuloluu

      Minulla on käytössä Widexin Clear 220 (elämäni ensimmäinen kuulokoje). Ollut kohta kuukauden. Sinä aikana vaihdettu uusi tippi kun alkuperäinen ei pysynyt korvassa ja vetotappi irtosi muutaman päivän kuluttua käyttöönotosta. Sain uuden tipin ja siitä irtosi vetotappi heti kolmannella kerralla kun otin tippiä pois korvasta. Eli onko nämä todellakin tuolta osin noin heikkotekoisia?
      Onko normaalia, että laitetta pidettäessä 1-asennossa kuuluu kokoajan aaltomaista suhinaa? Kun kysyin siitä audionomilta, niin hän sanoi sen olevan normaaliääni. Minua tuo ääni todella häiritsee. Television ääni tulee välillä aika metallisena tai kaikuvana. Kuuluuko se asiaan?

      • perkele

        Kuulontutkijat höpöttää mitä sattuu,jos ei pane vastaan niin ne säätää piruuttaan väärin laitteet.Jos ei puheesta saa yhtään mitään selvää niin vika on kuulema pään sisällä..Tappelin vuosia ja lopulta otin kuuloliittoon yhteyttä josta otettiin taas kuulokeskukseen yhteys ja uusi aika jolloin sain ensimmäiset kutakuinkin kunnolliset kojeet..ei muuta kun sanot että suhinat ei kuulu kuulokojeen ominaisuuksiin ja vaadit vaihtamaan....nimenomaan vaatiminen ja taisteleminen vain auttaa..


    • kuuro

      Minusta ei kuulu asiaan,käyhän säädättämässä niitä uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe