Tiedän, että heti ensimmäinen neuvo on "tapa ittes", mutta olisiko muitakin neuvoja tällaisessa asiassa:
Masennuksen takia oon koko ajan tosi ärtyinen. Oikeasti en ole luonteeltani ollut ikinä mitenkään vihainen, mutta kun masennus on tosi vaikeana ja unet jää vähiin, ja koko ajan on huono olo, oon koko ajan ihan kauhea ihminen.
Eilen, tai siis perjantaina, löin ensimmäistä kertaa elämässäni ns. luurin korvaan sellaiselle puhelinmyyjälle, joka ei millään uskonut etten halua vaihtaa puhelinliittymää. Tunsin tämän jälkeen itseni maailman huonoimmaksi ja ilkeimmäksi ihmiseksi. Mietin koko illan ja yön, että pilasinko sen myyjäraukan päivän ja vihasin itseäni ja yöllä se raivo meni taas vähän yli. Taas alkoi itseni pahoinpitely, viskoin melkeinpä kaikki tavarat ja huonekalut rikki ja taas on asunto ihan sekaisin.
Mutta kun naapurin mies erehtyi tulemaan mun raivokohtauksen aikana ovelle valittamaan metelistä ja miten sen lapsi ei saa nukuttua... Ei olisi pitänyt avata sille ovea. Se työntyi väkisin eteiseen katsomaan mitä ihmettä teen, ja yritin työntää sen takaisin ulos. Potkaisin sitä jostain syystä hätäpäissäni jalkaan ja nyt se aikoo tehdä tästä pahoinpitelysyytteen.
En voi pistää tällaista ärtymystä vain masennuksen piikkiin, mutta kun masennus meni vaikeaksi musta alkoi tulla tällainen. Vai olenko mä seonnut jo ihan lopullisesti??.. Mitä ihmettä tää on? Kaikki on sen hemmetin viattoman puhelinmyyjän syytä. En vastaa enää ikinä puhelimeen!
Kyllä mä tiedän, että vika on vain ja ainoastaan minussa. Miten selviän oikeudenkäynneistäkin kun en osaa puhua??? Siis sillä tavalla normaalisti lauseilla. En osaa ilmaista itseäni mitenkään muuten kuin kirjoittamalla, ja kirjoittamallakin vain hyvin sekavasti.
Taas nämä ärtymiskohtaukset ajaa mut itsemurhan partaalle. En tajua miksi se aina menee niin yli. Minne kaikki itsehillintä oikein katoaa?? Ja oon ihan pihalla miten tällaisia oikeusasioita hoidetaan, kun ei ole mitään kokemusta. Vai hakeeko joku poliisi mut vankilaan vai mitähän tässä tapahtuu? En kehtaisi pyytää apua vanhemmiltakaan. Oon jo 23-vuotias, ja haluan selvitä itse ja itsehän tämän tilanteen aiheutin.
Mutta tämän epäselvän ja taaskin liian pitkäksi venähtäneen selostuksen tarkoitus oli kysyä, että miten saan tuon turhan ärtyneisyyden pois? Minkälaisilla lääkkeillä? Tai miten ilman lääkkeitä? Ja onko tämä teidänkään mielestä enää tavallista masentuneen raivoamista? Onko muilla masentuneilla ollut näin kauheita raivokohtauksia?
Tää mun vihaisuus pilaa ja on pilannut jo paljon mun elämää. Kuitenkin terapeuttikin on sitä mieltä, että tämä on vain stressiä ja masennusta. Vihaan olla ärsyttävä muita kohtaan, mutta kun en oikein käsitä mistä se raivo aina nousee, niin en voi sille mitään. Kun tulee ihan pienikin vastoinkäyminen niin multa menee hermot. Jos seuraavalla terapiakäynnillä kerron tästä tapahtuneesta, saan taas kuulla kaiken johtuvan vain masennuksesta. En oikeasti haluaisi olla toisille inhottava, enkä tarkottanut satuttaa sitä naapuria. Se oli joku paniikkireaktio, enkä mitenkään suunnitellut sitä tekoa. En uskalla mennä pyytämään edes anteeksi ja vihaan mua niin paljon taas...
Ärtynyt, inhottava ihminen
33
1444
Vastaukset
- eräs äityli
Hei sinulle, ensiksikin naapurisi tunkeutui asuntoosi sinun kutsumatta eli hän on syypää et sinä. Sinulla on oikeus puolustaa omaa yksisyyttäsi, semmoinen on laki, voit nostaa itse syytteen naapuriasi kohtaan kun tunkeutuu sinun asuntoon.
Masennuksesta taas sanoisin sen, että kun oma elämä on sekaisin sitä masentuu, joten yritä saada asiasi kuntoon ja ympäristö siistiksi jo se rauhoittaa mieltä. Meditointi voisi auttaa ärtyneisyyteen ja huolehdi siitä että syöt puhdasta ruokaa. Ja sitten siitä puhelinmyyjästä, niille saa kyllä laittaa luurin kiinni kun eivät ymmärrä lopettaa älä turhaan pahoita mieltäsi siitä asiasta. Kirjoituksesi perusteella huomasin, että pidät itseäsi kokoajan syylisenä kaikkeen, hellitä jo, et ole syylinen, olet vain ihminen kuten me kaikki muutkin, ei sinun pidä kokoajan ajatella muita, ajattele välillä itseäsi. Jos et itse itseäsi pidä arvossa ei sitä muutkaan tee. Ole lempeä itseäsi kohtaan, älä tuomitse. Se on oikeesti tosi helpottava kokemus antaa itselleen anteeksi, tosi se on paljon vaikeampaa kuin antaa anteeksi toisille. Ajattelen sinua hyvin ajatuksin, ehkäpä ajatukseni valaisevat mielesi. - deepression
Moikka. Vihan tunteita on täälläkin paljon, ja itsetuhoisuutta ym. niiden johdosta. Paiskon myös tavaroita joskus yöaikaan ja kihisen raivosta, kun en saa nukuttua, ja muuta mukavaa...
Sanoisin kuitenkin, että vihan tunteita ei ole hyvä millään lääkkeillä yrittää turruttaa vaan ennemmin pitäisi päästä käsittelemään niitä terapiassa tai muulla vastaavalla tavalla. Tunteet ovat tärkeitä, ja ongelmalliset tunteet kaipaavat selvittämistä, eivät tukahduttamista.
Se nokkelapää naapurisi on tasan itse ja yksin syyllinen jalkakipuihinsa, jos tunkeutuu luvatta SINUN asuntoosi. On ihan sallittua puolustaa itseäsi ja yksityisyyttäsi vaikka sitten potkien tuollaisessa tilanteessa, jossa joku idiootti tunkee väkisin kotiisi. Eikä todellakaan tarvitse sitä anteeksi pyydellä; vaikka miten olisit ensin metelöinyt, niin hänellä ei ole mitään oikeutta tulla väkisin asuntoosi. Tyypillä on vielä otsaa uhkailla jollain pahoinpitelysyytteillä sen jälkeen, kun on luvatta tehnyt noin?!?? Kumpikohan on vakavampi rikkomus, talon yörauhan rikkominen, vai yksityisyyden loukkaaminen? Olisit potkinut vähän kovempaa, jos ei urpo vähällä tajunnut painua helvettiin nuuskimasta toisen kotia!!- deepression
Noista tunteista vielä sen verran, että useinhan ihmisillä juuri ongelmat vihan/aggression ilmaisemisessa sekä terveessä itsekkyydessä ilmenevät esim. syyllisyytenä ja itsetuhoisuutena. Kun ei saa sopivalla ja terveellä tavalla ilmaistua omia vihan tunteitaan, on helposti ulospäin aina se "kiltti ja joustava" ihminen, jota toiset saavat töniä sinne tänne. Se lisää entisestään vihan tunteita, jotka eivät saa ilmaisua, ja kun terve aggressio jumittuu jonnekin sisälle, se pakkautuu usein juuri ylenmääräisiksi syyllisyyden tunteiksi ja itsetuhoisuudeksi.
Itselläni on juuri tämäntyyppisistä jutuista kokemuksia... Yksi tapa päästä eroon niistä on opetella vähitellen ilmaisemaan vihaa ja aggressiota tasapainoisemmin suhteessa toisiin ihmisiin, tavallisissa tilanteissa ja kohtaamisissa. Eli jos joku loukkaa, niin ilmaisen suoraan oman loukkaantumiseni ja vihani, enkä tukahdutakaan niitä jonnekin sisälleni näytellen tyyntä. Pidän huolta omista oikeuksistani, enkä anna toisten ihmisten kävellä ylitseni vaan vedän omat rajani ja puolustan niitä. Kun tässä onnistuu, niin väärällä tavalla sisäänpäin kääntyneet viha ja aggressio kääntyvät oikeansuuntaisiksi, ja sairas syyllisyys ja itsetuhoisuus yms. ongelmat alkavat vähitellen ehkä hellittää.
Lopulta se on tietenkin ykslöllistä, miten esim. vihan ja syyllisyyden tunteet toimivat ja miten niistä johtuvia ongelmia kannattaisi käsitellä. Eli nuo esitetytkin ovat vain yleisiä luonnehdintoja. Tärkeää on oppia tuntemaan ne omat tunteet ja oppia terveellä ja tasapainoisella tavalla tuntemaan niitä. Se usein helpottaa elämää kummasti. - raivohullu2
deepression kirjoitti:
Noista tunteista vielä sen verran, että useinhan ihmisillä juuri ongelmat vihan/aggression ilmaisemisessa sekä terveessä itsekkyydessä ilmenevät esim. syyllisyytenä ja itsetuhoisuutena. Kun ei saa sopivalla ja terveellä tavalla ilmaistua omia vihan tunteitaan, on helposti ulospäin aina se "kiltti ja joustava" ihminen, jota toiset saavat töniä sinne tänne. Se lisää entisestään vihan tunteita, jotka eivät saa ilmaisua, ja kun terve aggressio jumittuu jonnekin sisälle, se pakkautuu usein juuri ylenmääräisiksi syyllisyyden tunteiksi ja itsetuhoisuudeksi.
Itselläni on juuri tämäntyyppisistä jutuista kokemuksia... Yksi tapa päästä eroon niistä on opetella vähitellen ilmaisemaan vihaa ja aggressiota tasapainoisemmin suhteessa toisiin ihmisiin, tavallisissa tilanteissa ja kohtaamisissa. Eli jos joku loukkaa, niin ilmaisen suoraan oman loukkaantumiseni ja vihani, enkä tukahdutakaan niitä jonnekin sisälleni näytellen tyyntä. Pidän huolta omista oikeuksistani, enkä anna toisten ihmisten kävellä ylitseni vaan vedän omat rajani ja puolustan niitä. Kun tässä onnistuu, niin väärällä tavalla sisäänpäin kääntyneet viha ja aggressio kääntyvät oikeansuuntaisiksi, ja sairas syyllisyys ja itsetuhoisuus yms. ongelmat alkavat vähitellen ehkä hellittää.
Lopulta se on tietenkin ykslöllistä, miten esim. vihan ja syyllisyyden tunteet toimivat ja miten niistä johtuvia ongelmia kannattaisi käsitellä. Eli nuo esitetytkin ovat vain yleisiä luonnehdintoja. Tärkeää on oppia tuntemaan ne omat tunteet ja oppia terveellä ja tasapainoisella tavalla tuntemaan niitä. Se usein helpottaa elämää kummasti.Kun masennukseni oli pahempi olin aivan järkyttävän vihainen koko ajan. Kaahasin raivon vallassa kotikadulla autolla ja saatoin kotona heitellä tavaroita raivon vallassa ja purin pahaa oloa viiltelemällä. Aivan mitättömän pieni asia saattoi ajaa raivon partaalle, kerran meinasin seota kun en saanut lankaa neulan silmästä ja jos jokin tavara tippui kädestä sekin oli liikaa. Se raivo on ihan kamalaa.
- raivohullu2
raivohullu2 kirjoitti:
Kun masennukseni oli pahempi olin aivan järkyttävän vihainen koko ajan. Kaahasin raivon vallassa kotikadulla autolla ja saatoin kotona heitellä tavaroita raivon vallassa ja purin pahaa oloa viiltelemällä. Aivan mitättömän pieni asia saattoi ajaa raivon partaalle, kerran meinasin seota kun en saanut lankaa neulan silmästä ja jos jokin tavara tippui kädestä sekin oli liikaa. Se raivo on ihan kamalaa.
Ai niin ja naapurisi voi painua helvettiin inisemään, muuttakoon korpeen räkänokkaansa nukuttamaan.
- A
raivohullu2 kirjoitti:
Ai niin ja naapurisi voi painua helvettiin inisemään, muuttakoon korpeen räkänokkaansa nukuttamaan.
Ihminen joka ei pysty suuttumaan, ei pysty puolustamaan oikeita asioita.
Puhelinmyyjät häiritsevät ihmisiä oikein työkseen. Itselläni on tapana sanoa niille jollakin oikein kohteliaalla äänellä että "Kiitos ei" ja lyödä luuri kiinni odottamatta vastausta. Älä sinäkään jää.
Jos sinun asuntoosi tullaan sisälle, niin sinulla on oikeus kehottaa poistumaan. Kotirauhan rikkominen on laissa. Jos jalkasi osui naapuria jalkaan, niin kyseessä oli hänen vikansa, kun ei totellut.
Luin sellaisen uuden kirjan kuin "Nainen ja agressio", jonka on kirjoittanut Elina Reenkola. Se on sujuvasti kirjoitettu ja siinä on paljon käytännön vinkkejä naisille, jotka usein ovat liian kilttejä. Sinäkin kuulostat vähän siltä, että olet liian kiltti etkä ollenkaan liian vihainen.
- 101000
Mikäli tuosta poliisijuttu tulee niin olet siinä mielessä vahvoilla että tuo juttu tapahtui sinun asunnossasi ja jos mitään kummempaa jälkeä et aikaan saanut niin eiköhän se ole siinä, no big deal eli tuon takia ei kannattane huolestua.
- ??
Kuules sinä ja toivon nyt, että tää vastine menee oikeaan paikkaan ketjussa: viestipuun perusteellahan näillä palstoilla idiootit aina herjaavat asiallisiin kirjoituksiin ( softaongelma, vaiko mikä?) : kukaan täysijärkinen ei halua nimeään mihinkään poliisin kirjoihin siksi, että olisi naapurin kanssa pientä erimielisyyttä ja meillä normaaleilla ihmisillä muutenkaan ei sellaisia koskaan edes ole. Varmaan aika harva täysijärkinen haluaa hakea mitään poliisijuttua jostakin pienestä torailusta naapurinsa kanssa, tai aika tööt(?) pitää olla sellaisen, jos joku oikein sellaista draamaa olisi vaillakin. Mä tuolla suosittelin aloittajalle, että pyytäisi asiallisesti vain anteeksi naapuriltaan, jos ja mikäli(?) hän on aloituksessaan kertomansa mukaisesti olisi häiriötä "yhteisössään" aiheuttanut ja muutenkin jos se täysijärkisten keskellä elää(?), kyseisenlaiset "ongelmat" kuittaantunevat (ei omakohtaista kokemusta) usein sillä. Jos taas sillä sitten olisi kimpussaan joku kotioven sisäpuolelle tunkeutuva kyttääjäkyyläkin ihan, niin sellaisiin lähiödilemmoihin en osaa sanoa, kun ei (sellaisista niistäkään) ole kokemusta. Diplomatialla yleensä pääsee aika pitkälle. Mut epäilen tota aloitusta sairaaksi provoksi - anteeksi nyt vain ja ihan syvästi niin, mikäli olen väärässä.
- E-87
Kiitos kaikille neuvoista!
Joo, varmastikin mulla on tuota tunteiden tukahduttamista ollut ihan liikaa. Pitäisi suuttua heti kun suututtaa eikä jättää tällaisia patoutumia. Ja tuota itseni syyllistämistä oon tehnyt ikäni, kai siitäkin pitäisi oppia jotenkin pois.
Toivon, että naapuri muuttaisi pois ja ottais myös vaimonsa ja lapsen mukaansa ;/ Heti alusta asti, kun tänne muutin, ne on olleet ihan omituisia. En tiedä mitä tuo perhe musta oikein puhuu, mutta se niitten lellikki pikkuprinsessakin aina vain tuijottaa vihaisena, jos koitan tervehtiä. Ja jos sen äitiä tervehtii, se tuijottaa peloissaan ja joskus tosi pitkän viiveen päästä vastaa tosi hiljaa ja livahtaa sitten tiehensä. Ja isäntähän ei vaivaudu ikinä tervehtimään. Vahtaa vaan vihaisena ja on se ennenkin valittanut melusta ja vaikka mistä, mutta ei se ennen ole tuolla lailla asuntoon tunkeutunut.
Laitoin sille tekstiviestiä. Pyysin potkaisemista anteeksi ja toivoin, ettei se enää tunkeutuisi tuolla lailla tänne. Kysyin voitaisiinko sopia tämä juttu keskenämme, eikä tehtäisi tästä mitään isompaa juttua. Ihme kyllä se vaivautui jopa vastaamaan viestiin. Jätän nyt pahimmat kirosanat ja haukkumiset tästä pois... Se sanoi, että vielä se saa häädettyä mut tästä talosta. Ja että luulenkohan itestäni vähän liikoja. Tällaisen kääpiön potkut ei sitä kuulemma paljon hetkauta, mutta ens kerralla (?) tulee takaisin samalla mitalla ja enemmänkin.
Ärsyttävä tyhjänpuhuja. Höpisee aina ihan kummallisia. Enkä ole mikään kääpiö, ehkä vähän lyhyt... Mutta kun se itse on jotain 2-metrinen niin pitäähän sen saada silläkin asialla leuhkia ;/ Se on koko ajan leuhkimassa ja varmaan sillä on päässä jotain vikaa, tuntuis vähän siltä. "Varokin ettet hipaisekaan meidän uutta kallista autoa, kun avaat tuon varaston oven!" se sanoi yks päivä. Ja se varaston ovi oli ihan hemmetin kaukana sen uudesta kalliista autosta...... Ja se väittää että laitan ulko-oven aina liian äänekkäästi kiinni, vaikka ihan tavallisesti laitan. Miksihän mä olen sen silmätikuksi joutunut. Pitäisi joskus karjaista sille vastaan, mutta ei se taida onnistua ja se saa jatkaa tuota outoa käytöstään.
Eli ei se puhunut enää mitään pahoinpitelysyytteestä, mutta ei tämä miltään sovinnoltakaan nyt tuntunut? En oikein ymmärrä sen miehen ajatusmaailmaa. Oon koittanut olla ihan tavallinen kohtelias naapuri. Aina tervehdinkin vaikka mieli ei tekisi, mutta niillä on jotain mua vastaan.
On menneet niin kauheiksi nämä raivokohtaukset, että en oikein tiedä mitä tässä tekisi. Pitäisi kai jotain rauhoittavia alkaa käyttää taas, mutta totta sekin, ettei tunteita saisi turruttaa lääkkeillä. Liikuntakin on nyt pakkasilla jäänyt aika vähälle, niin siitä ei saa apua. Ja yksin en viitsi lähteä edes ulkoilemaan kun tuntuu että naapuri kuuntelee milloin mun asunnon ovi avautuu ja se hyppää heti silmille mesoamaan taas jotain. Asun tällaisessa ikivanhassa luhtitalossa ja tuossa parvekkeella monesti kohdataan. Haaveilen aina salaa mielessäni viskaavani sen ukon alas sieltä parvekkeelta. Ei huolta, en mä jaksais sitä nostaa. Mutta pitäähän ihmisellä haaveita olla ;)- eräs äityli
Hei, noi naapurisi vastaukset tekstariisi kuulostavat pahasti uhkailulta, joten kehoitan sinua säilyttämään ne ja sinuna menisin asiasta poliisin puheille ja kertoisin koko asian mitä tapahtui. Luulempa, että poliisi kehoittaa sinua nostamaan syytteen naapuriasi kohtaan kotirauhan rikkomisesta ja uhkailusta, sen verta törkeää käytöstä hän on osoittanut sinua kohtaan.
Pidä puolesi, äläkä anna tollasten tyhmien ihmisten alistaa sinua. Eikä se ole mikään ihme, että pinna palaa, kun kohdellaan huonosti. - deepression
eräs äityli kirjoitti:
Hei, noi naapurisi vastaukset tekstariisi kuulostavat pahasti uhkailulta, joten kehoitan sinua säilyttämään ne ja sinuna menisin asiasta poliisin puheille ja kertoisin koko asian mitä tapahtui. Luulempa, että poliisi kehoittaa sinua nostamaan syytteen naapuriasi kohtaan kotirauhan rikkomisesta ja uhkailusta, sen verta törkeää käytöstä hän on osoittanut sinua kohtaan.
Pidä puolesi, äläkä anna tollasten tyhmien ihmisten alistaa sinua. Eikä se ole mikään ihme, että pinna palaa, kun kohdellaan huonosti.Komppaan vahvasti edellistä kirjoittajaa. Nyt on asiat niin, että naapurisi käyttäytyy todella omituisesti ja laittomasti sinua kohtaan, eikä toisinpäin. On ikävää, että joudut asumaan tuollaisten ilmeisen sekaisin olevien (ja omaa tilaansa tiedostamattomien) ihmisten naapurina. Varsinkin kun itselläsi ei ole muutenkaan helppoa masennuksen vuoksi.
Ehkä kannattaa yrittää olla nyt mahdollisimman vähän tekemisissä naapurisi kanssa. Jos haluat, niin voisit seuraavan kerran nähdessäsi sanoa sille k***päälle lyhyesti ja kylmästi, että jos hän vielä loukkaa yksityisyyttäsi tai uhkailee sinua, niin otat yhteyttä poliisiin. Ehkä tuota kannattaisi harkita jo nytkin; tyyppi on tunkeutunut väkisin kotiisi ja uhkaillut sinua, se ei todellakaan ole laillista toimintaa, ja on todella hermoja raastavaa kenelle tahansa, joka moista joutuu kokemaan. Pidä puolesi, äläkä yritä miellyttää sekopäisiä naapureitasi enää yhtään! Neuvoni olisi, ettei kannata yrittää mitään anteeksipyytelyitä ja muuta enää ollenkaan; sinä olet tehnyt naapurisovun rakentamiseksi jo voitavasi ja ylikin, ongelmat ovat toisessa osapuolessa. - deepression
deepression kirjoitti:
Komppaan vahvasti edellistä kirjoittajaa. Nyt on asiat niin, että naapurisi käyttäytyy todella omituisesti ja laittomasti sinua kohtaan, eikä toisinpäin. On ikävää, että joudut asumaan tuollaisten ilmeisen sekaisin olevien (ja omaa tilaansa tiedostamattomien) ihmisten naapurina. Varsinkin kun itselläsi ei ole muutenkaan helppoa masennuksen vuoksi.
Ehkä kannattaa yrittää olla nyt mahdollisimman vähän tekemisissä naapurisi kanssa. Jos haluat, niin voisit seuraavan kerran nähdessäsi sanoa sille k***päälle lyhyesti ja kylmästi, että jos hän vielä loukkaa yksityisyyttäsi tai uhkailee sinua, niin otat yhteyttä poliisiin. Ehkä tuota kannattaisi harkita jo nytkin; tyyppi on tunkeutunut väkisin kotiisi ja uhkaillut sinua, se ei todellakaan ole laillista toimintaa, ja on todella hermoja raastavaa kenelle tahansa, joka moista joutuu kokemaan. Pidä puolesi, äläkä yritä miellyttää sekopäisiä naapureitasi enää yhtään! Neuvoni olisi, ettei kannata yrittää mitään anteeksipyytelyitä ja muuta enää ollenkaan; sinä olet tehnyt naapurisovun rakentamiseksi jo voitavasi ja ylikin, ongelmat ovat toisessa osapuolessa....Tai ehkä on tarkemmin ajatellen parasta, jos et sano naapurillesi enää mitään, vaan olet suoraan yhteydessä viranomaisiin. Jos naapuri itse alkaa taas sekoilla jotain omituisuuksiaan sinun suuntaasi, niin voit ehkä sanoa, että hänen uhkailuistaan ja sinun yksityisyytesi häirinnästä tehdään nyt loppu poliisin avulla.
- E-87
deepression kirjoitti:
...Tai ehkä on tarkemmin ajatellen parasta, jos et sano naapurillesi enää mitään, vaan olet suoraan yhteydessä viranomaisiin. Jos naapuri itse alkaa taas sekoilla jotain omituisuuksiaan sinun suuntaasi, niin voit ehkä sanoa, että hänen uhkailuistaan ja sinun yksityisyytesi häirinnästä tehdään nyt loppu poliisin avulla.
Säilytin sen tekstiviestin minkä se lähetti, mutta en haluais tehdä tästä poliisiasiaa. Naapuri osaa kuitenkin kääntää tän asian jotenkin mun syyksi ja en jaksais mitään riitelyä nyt. Ja en tiiä kannattaako nuita sen uhkailuja mitenkään vakavasti ottaa. Ei se mun tietääkseni ole väkivaltainen vaikka se puhuukin sellaisia, mutta se säikky vaimokin mietityttää... Että onkohan niilläkään kotiasiat ihan kunnossa, vai olenko mä muka niin pelottavan näköinen että pitää sillä tavalla tuijottaa. Se mies esittää niin täydellistä koko ajan, mutta näkeehän tuosta sen käytöksestä, ettei se yhtään täydellinen ole.
Helpoiten tästä kai selviäisi jos muuttaisin itse pois, mutta siinä tulisi taas lisää stressiä ja pitäisi opetella asumaan ihan erinäköisessä asunnossa. Ja aina kaikki uudet tilanteet ja uudet paikat ahdistaa niin paljon. En tiedä olisiko se ahdistavampaa kuin tämä omituinen naapuriongelma. Siellä uudessa paikassa voisi olla taas vielä pahempiakin naapureita. Lisäksi kaikki Kelan ja sellaisten paperihommat ei nyt jaksaisi yhtään innostaa, ja niitä lomakkeita pitäisi täytellä jos asuntoa vaihtaa.
Pitää kai lopettaa naapureiden tervehtiminenkin kokonaan ja olla kuin niitä ei olisi olemassakaan. Mitähän se ukko sanoo jos en jää kuuntelemaan kun se tulee taas jotain höpisemään?
Viime yön valvoin ja odotin että se murtautuu meille. Ei se sentään sitä tehnyt, mutta nyt tuon tekstiviestin jälkeen oon taas pimeän tultua aika hermona. Se on sen tapaista puhua kaikkea ihan tyhmää, mutta en voi olla ihan sataprosenttisen varma tekeekö se vielä jotain. Vai laittoikohan se tuota viestiä edes selvinpäin?...
Pitää koittaa pysyä hiljaa ja huomaamattomana. Ehkä se vielä ottaa jonkun toisen naapuriraukan uhrikseen ja unohtais mut. Vaikka muiden kans se tulee niin hyvin toimeen, tai sitten ne toiset vain esittävät pitävänsä siitä. Ne naureskelee just niistä hienoista autoistaan, säästä, työasioista, lapsista ja kaikesta. Mä en ole mikään juttelijatyyppi niin pitääköhän se mua siksi jotenkin omituisena. Ehkä se vihaa mua just siksi, etten ihaile sitä koko ajan ja naura sen jutuille. Mutta en jaksa enää edes yrittää ymmärtää sitä. Oon pyytänyt siltä anteeksi ja mitä tässä enempää voisi tehdäkään.
Nyt en uskalla enää saada raivokohtauksia omassa kodissani, ja patoutumat pääsee taas kasvamaan :/ - deepression
E-87 kirjoitti:
Säilytin sen tekstiviestin minkä se lähetti, mutta en haluais tehdä tästä poliisiasiaa. Naapuri osaa kuitenkin kääntää tän asian jotenkin mun syyksi ja en jaksais mitään riitelyä nyt. Ja en tiiä kannattaako nuita sen uhkailuja mitenkään vakavasti ottaa. Ei se mun tietääkseni ole väkivaltainen vaikka se puhuukin sellaisia, mutta se säikky vaimokin mietityttää... Että onkohan niilläkään kotiasiat ihan kunnossa, vai olenko mä muka niin pelottavan näköinen että pitää sillä tavalla tuijottaa. Se mies esittää niin täydellistä koko ajan, mutta näkeehän tuosta sen käytöksestä, ettei se yhtään täydellinen ole.
Helpoiten tästä kai selviäisi jos muuttaisin itse pois, mutta siinä tulisi taas lisää stressiä ja pitäisi opetella asumaan ihan erinäköisessä asunnossa. Ja aina kaikki uudet tilanteet ja uudet paikat ahdistaa niin paljon. En tiedä olisiko se ahdistavampaa kuin tämä omituinen naapuriongelma. Siellä uudessa paikassa voisi olla taas vielä pahempiakin naapureita. Lisäksi kaikki Kelan ja sellaisten paperihommat ei nyt jaksaisi yhtään innostaa, ja niitä lomakkeita pitäisi täytellä jos asuntoa vaihtaa.
Pitää kai lopettaa naapureiden tervehtiminenkin kokonaan ja olla kuin niitä ei olisi olemassakaan. Mitähän se ukko sanoo jos en jää kuuntelemaan kun se tulee taas jotain höpisemään?
Viime yön valvoin ja odotin että se murtautuu meille. Ei se sentään sitä tehnyt, mutta nyt tuon tekstiviestin jälkeen oon taas pimeän tultua aika hermona. Se on sen tapaista puhua kaikkea ihan tyhmää, mutta en voi olla ihan sataprosenttisen varma tekeekö se vielä jotain. Vai laittoikohan se tuota viestiä edes selvinpäin?...
Pitää koittaa pysyä hiljaa ja huomaamattomana. Ehkä se vielä ottaa jonkun toisen naapuriraukan uhrikseen ja unohtais mut. Vaikka muiden kans se tulee niin hyvin toimeen, tai sitten ne toiset vain esittävät pitävänsä siitä. Ne naureskelee just niistä hienoista autoistaan, säästä, työasioista, lapsista ja kaikesta. Mä en ole mikään juttelijatyyppi niin pitääköhän se mua siksi jotenkin omituisena. Ehkä se vihaa mua just siksi, etten ihaile sitä koko ajan ja naura sen jutuille. Mutta en jaksa enää edes yrittää ymmärtää sitä. Oon pyytänyt siltä anteeksi ja mitä tässä enempää voisi tehdäkään.
Nyt en uskalla enää saada raivokohtauksia omassa kodissani, ja patoutumat pääsee taas kasvamaan :/Ymmärrettävää tuo, ettet haluaisi lisää vaivaa noista asioista. Kannattaa kuitenkin pitää ainakin varalla mahdollisuutena se, että voit olla yhteydessä viranomaisiin tarvittaessa. Hyvä kun säilytit ne viestit. Mitenkään "hiljaa ja huomaamaton" ei ole hyvä olla, koska se johtaa vain omaan pahaan oloosi, ei ole hyvä juttu. Sen sijaan on varmasti erittäin hyvä idea tästedes torjua naapurisi höpinät ja tungettelut. Se voi tehota myös tuollaiseen sekoilijaan, kun osoittaa, ettei ole itse käytettävissä hänen sekoilujensa kohteena ja uhrina.
- deepression
deepression kirjoitti:
Ymmärrettävää tuo, ettet haluaisi lisää vaivaa noista asioista. Kannattaa kuitenkin pitää ainakin varalla mahdollisuutena se, että voit olla yhteydessä viranomaisiin tarvittaessa. Hyvä kun säilytit ne viestit. Mitenkään "hiljaa ja huomaamaton" ei ole hyvä olla, koska se johtaa vain omaan pahaan oloosi, ei ole hyvä juttu. Sen sijaan on varmasti erittäin hyvä idea tästedes torjua naapurisi höpinät ja tungettelut. Se voi tehota myös tuollaiseen sekoilijaan, kun osoittaa, ettei ole itse käytettävissä hänen sekoilujensa kohteena ja uhrina.
Vielä: Ei nuo naapurisi jutut tosiaan terveen ihmisten käyttäytymiseltä vaikuta. Usein tuontyyppiset ongelmaiset tapaukset ottavat uhrikseen juuri sen kiltin ihmisen, jonka aavistavat olevan helposti määräiltävissä ja jyrättävissä. Mitään sen kummempaa syytä ei tarvitse olla. Tuosta kuvauksestasi herää myös kysymys, ettei kyseessä olisi jonkunlainen narsistitapaus: yhtäältä esittää täydellistä ja leuhkii, toisaalta väheksyy ja nujertaa toisia ihmisiä. Mies on (muka) maailman mukavin ja rennoin ihminen, vaimonsa hissukka uhri kotona...(?) Narsistisen ihmisen käyttäytymisstrategioitahan on tyypillisesti äärimmäinen mukavuus ja "hurmaavuus" toisia ihmisiä kohtaan (mikä ei kuitenkaan ole aitoa), ja toisaalta sitten se pahimmillaan hyvinkin julma alistaminen ja mitätöiminen. Vamman vakavuudesta riippuu, miten pahoina toteutuvat. Naapuriasi kun en ole tavannut enkä ole mikään asiantuntija, niin ei voi tietää, miten on, ja ehkä tuota ei kannata liiaksi miettiä. Mutta ei hänellä tosiaan kaikki ihan kotona vaikuta olevan kuvauksistasi päätellen.
- eräs äityli
E-87 kirjoitti:
Nyt en uskalla enää saada raivokohtauksia omassa kodissani, ja patoutumat pääsee taas kasvamaan :/Kun otat poliisiin yhteyttä sinua kyllä neuvotaan ja jos teet asiasta rikosilmoituksen asianajajasi kyllä hoitaa puhumisen puolestasi, jos olet pienituloinen saat oikeusaputoimistosta asianajajan tai oikeusavustajan.
Suosistelisin, että mikäli et haluu olla yhteydessä viranomaisiin tässä asiassa niin kerro tästä ainakin vanhemmillesi. Mikäli sinulla on joku hyvä ystävä voisit kysyä häneltä voisiko hän tulla luoksesi joksikin aikaa, silloin sinulla olisi myös todistaja mikäli naapurisi vielä sinuu uhkailee ja häiritsee. - E-87
eräs äityli kirjoitti:
Kun otat poliisiin yhteyttä sinua kyllä neuvotaan ja jos teet asiasta rikosilmoituksen asianajajasi kyllä hoitaa puhumisen puolestasi, jos olet pienituloinen saat oikeusaputoimistosta asianajajan tai oikeusavustajan.
Suosistelisin, että mikäli et haluu olla yhteydessä viranomaisiin tässä asiassa niin kerro tästä ainakin vanhemmillesi. Mikäli sinulla on joku hyvä ystävä voisit kysyä häneltä voisiko hän tulla luoksesi joksikin aikaa, silloin sinulla olisi myös todistaja mikäli naapurisi vielä sinuu uhkailee ja häiritsee.Mutta mun öisestä meluamisestahan tämä alkoi, niin sitten saisin itse sakot eikä olisi vara maksaa. Tai ainakin mut häädetään pois täältä kun rikon yörauhaa. Tuo kun ei ollut ensimmäinen kerta kun riehun yöllä. Ei ole mikään hyvä äänieristys tässä rakennuksessa valitettavasti, niin kai se on ihan ymmärrettävää että mun riehuminen ottaa naapureita päähän varsinkin jos ne yrittää nukkua.
Pitää katsoa miten tämä tästä nyt jatkuu. Toivottavasti ei tarvis mennä oikeusjuttuihin asti, mutta kai jonkun pitäisi joskus tehdä loppu tuon ukon touhuista jos se on aina tämän asunnon asukkaille noin rasittava. Ei tuo sen viha mua kohtaan pelkästään nuista öistä johdu. Mutta se taitaa olla jotenkin sairas ihminen, sitä narsismia minäkin mietin mutta en tiedä siitä niin tarkkaan että osaisin sanoa voisko tuo mies olla narsisti... Niin en välitä jos se nimittelee ja muka uhkailee. Vai pitäisiköhän mun just siksi välittääkin, että se ei ole ihan terve... Harmi, ettei voida olla edes hiljaa sovussa vaan sen täytyy pitää yllä huonoja välejä.
Ja mun pitäis saada ne raivokohtaukset pois, että saisin jatkaa täällä asumista.
En kehtaa pyytää tänne ketään seuraksi, kun vieläkin kaikki on ihan sekaisin täällä kun en ole "ehtinyt" siivota ja korjata paikkoja. Ja ei oikeastaan ole ketään niin läheistä ystävääkään joka viitsisi tulla. Vanhemmat valittaisi tän hävityksen kauhistuksen nähdessään, että mehän sanottiin ettei susta ole yksin asumaan. Ja jos ne kuulis tästä tapauksesta, ne menisi heti puhumaan naapurille, ja se sais puhuttua mun vanhemmatkin puolelleen! >:/
Helpotus oli kuitenkin kuulla, että teidän mielestä se potkaiseminen ei ollut väärin. Siitäkin oli niin kovat syyllisyydentunteet, mutta ei ole enää. Ainakaan niin pahasti enää. Olisi pitänyt löytää siinä tilanteessa jotkut järkevät sanat, mutta en mä osannut ja sitten vaan potkaisin. Poliiseilla olisi voinut pelotella, mutta luulin olevani siinä itse syyllinen. Tai niinhän mä olinkin tavallaan. Luulen että naapuri olis tappanut mut siihen paikkaan, jos se joskus sen aikoo tehdä, mutta se vaan lähti siitä sitten kotiin siitä syytteestä höpöttäen.
Toivottavasti tästä ei nyt tule kauheaa sotaa kuitenkaan. Huomenna pitäisi päästä jo lähtemään kaupungille. Koitan käydä siihen aikaan kun naapuri on töissä, niin ei tarvisi nähdä sitä. Ei tätä välttelyäkään loputtomiin jaksa. Tämä sisällä piilottelukaan ei paranna mielialaa yhtään, varsinkaan kun koko ajan ympärillä lojuu korjattavaa ja siivottavaa. En ole viitsinyt alkaa kolistella romujen kanssa kun heti olisi naapuri oven takana valittamassa. - eräs äityli
E-87 kirjoitti:
Mutta mun öisestä meluamisestahan tämä alkoi, niin sitten saisin itse sakot eikä olisi vara maksaa. Tai ainakin mut häädetään pois täältä kun rikon yörauhaa. Tuo kun ei ollut ensimmäinen kerta kun riehun yöllä. Ei ole mikään hyvä äänieristys tässä rakennuksessa valitettavasti, niin kai se on ihan ymmärrettävää että mun riehuminen ottaa naapureita päähän varsinkin jos ne yrittää nukkua.
Pitää katsoa miten tämä tästä nyt jatkuu. Toivottavasti ei tarvis mennä oikeusjuttuihin asti, mutta kai jonkun pitäisi joskus tehdä loppu tuon ukon touhuista jos se on aina tämän asunnon asukkaille noin rasittava. Ei tuo sen viha mua kohtaan pelkästään nuista öistä johdu. Mutta se taitaa olla jotenkin sairas ihminen, sitä narsismia minäkin mietin mutta en tiedä siitä niin tarkkaan että osaisin sanoa voisko tuo mies olla narsisti... Niin en välitä jos se nimittelee ja muka uhkailee. Vai pitäisiköhän mun just siksi välittääkin, että se ei ole ihan terve... Harmi, ettei voida olla edes hiljaa sovussa vaan sen täytyy pitää yllä huonoja välejä.
Ja mun pitäis saada ne raivokohtaukset pois, että saisin jatkaa täällä asumista.
En kehtaa pyytää tänne ketään seuraksi, kun vieläkin kaikki on ihan sekaisin täällä kun en ole "ehtinyt" siivota ja korjata paikkoja. Ja ei oikeastaan ole ketään niin läheistä ystävääkään joka viitsisi tulla. Vanhemmat valittaisi tän hävityksen kauhistuksen nähdessään, että mehän sanottiin ettei susta ole yksin asumaan. Ja jos ne kuulis tästä tapauksesta, ne menisi heti puhumaan naapurille, ja se sais puhuttua mun vanhemmatkin puolelleen! >:/
Helpotus oli kuitenkin kuulla, että teidän mielestä se potkaiseminen ei ollut väärin. Siitäkin oli niin kovat syyllisyydentunteet, mutta ei ole enää. Ainakaan niin pahasti enää. Olisi pitänyt löytää siinä tilanteessa jotkut järkevät sanat, mutta en mä osannut ja sitten vaan potkaisin. Poliiseilla olisi voinut pelotella, mutta luulin olevani siinä itse syyllinen. Tai niinhän mä olinkin tavallaan. Luulen että naapuri olis tappanut mut siihen paikkaan, jos se joskus sen aikoo tehdä, mutta se vaan lähti siitä sitten kotiin siitä syytteestä höpöttäen.
Toivottavasti tästä ei nyt tule kauheaa sotaa kuitenkaan. Huomenna pitäisi päästä jo lähtemään kaupungille. Koitan käydä siihen aikaan kun naapuri on töissä, niin ei tarvisi nähdä sitä. Ei tätä välttelyäkään loputtomiin jaksa. Tämä sisällä piilottelukaan ei paranna mielialaa yhtään, varsinkaan kun koko ajan ympärillä lojuu korjattavaa ja siivottavaa. En ole viitsinyt alkaa kolistella romujen kanssa kun heti olisi naapuri oven takana valittamassa.Huoneistossa meluaminen ei ole poliisiasia, eikä poliisi siitä jakele sakkoja. Jos meluaa toistuvasti yöllä huoneistossa voivat naapurit tehdä siitä valituksen isännöitsijälle ja isännöitsijä antaa siitä kirjallisen varoituksen, jos tällaisia kirjallisia varoituksia tulee kolme kappaletta on isännöitsijällä oikeus purkaa vuokrasuhde eli antaa häätö.
Sen sijaan naapurisi tunkeutuminen kotiisi on poliisiasia, se on kotirauhan rikkomista ja naapurisi uhkailu on myös poliisiasia, molemmat teot mitä naapurisi teki ovat Suomen lain mukaan rikoksia.
En tarkoita, että sinun olisi tehtävä tästä asiasta rikosilmoitus, ainahan se on parempi jos asiat voi sopia muuten, mutta sinun on hyvä tietää että sinulla on oikeus tehdä se jos haluut ja tunnet siihen tarvetta, laki on sinun puolella.
Älä nyt enää kanna syylisyyttä, muusta kuin siitä metelöinnistä ja turha sitäkään on enää surra, mennyt asia, paras vaan katsoa tulevaan ja tehdä siitä parempi ja kokeile vaikka sitä kundaliini joogaa ja mietiskelyä, se voi hyvinkin auttaa saavuttamaan itsehillintää. Hae vaikka kirjastosta sellanen kirja kuin kundaliini jooga, Irene Hoppings ( en oo ihan varma tost sukunimen oikeenkirjotuksesta) siinä neuvotaan helppotajusesti toi jooga ja mietiskely, ainakin mua ne on auttanu monessakin asiassa, eikä maksa mitään.
Eikä sun tarvitse elää sun naapurin menemisten ja tulemisten mukaan, voit mennä ja tulla ihan koska itse haluut. Kaupungille meno ja muiden ihmisten tapaaminen on hyvä juttu, pääset vähä irti noista tapahtumista. Toivon sinulle parempia aikoja:)
- ???
No onpas siinä kirjoitus, huh.:/ Olen ihan älyttömän pahoillani, jos olen väärässä, mutta epäilen tuota kirjoitusta taas joksikin tyhmäksi provoksi. En viittaa keneenkään tai mihinkään, mutta asia on siten ja olen lukemalla sen havainnut, etä näillä palstoilla käy joitakin idiootteja, jotka saavat ilonsa aivan häiriintyneiden kirjoitusten kirjoittamisesta. Jos kuitenkin olet tosissasi kirjoituksessasi, voin lohduttaa sen verran, että päästään paljon enemmän pipi on sellainen, joka kehottaa netin palstalla ketään tappamaan itsensä, kuin vaikka mikään sekoilijakaan, jos asiallisen nettikirjoituksen kirjoittaa.
Enn ymmärrä, että mistä sä oikein puhut, mutta puhelinmyyjille saa sanoa ihan suoraan ja vaikka lyödä luurin korvaan ihan ilman mitään tunnostuskia, jos eivät halua tajuta, kun joku sanoo, ettei halua ostaa mitään. Niin minä ainakin teen: mulle ei tarvitse mun puhelimeen soitella myyntimielessä ja jos olisin puhelinmyyjä, ymmärtäisin yhdellä sanomalla, jos joku sanoo, ettei osta.
Mistään syytteistä en tiedä, mutta ei suomalaisessa yhteiskunnassa mitään oikeusjuttuja ole varaa nostaa mistään kahdenvälisistä naapurisählingeistä. Suosittelen sinulle toki mainitsemasi terapian jatkamista ihan ehdottomasti, koska se varmasti on sinulle erittäin tärkeää, mutta jos naapurisi tosiaan on sinulle pahoinpitelysyytettä nostamassa, niin nosta syyte kotirauhan rikkomisesta *vitsi - pyörittelee silmiään oudoille jutuille*. Jos se iski koipensa sun ovesta sisäään pyytämättä, se on rikkonut sun kotirauhaasi. Jsoksin suosittelen olemaan mölyämättä: kandeis pyytää anteeksi nöyrästi naapureiltasi, jos olet metelöimisellä häirinnyt heidän elämäänsä. Sopu sijaa antaa.- annihannele
Kyllä vaikeita naapureita on ihan oikeasti olemassa.
E-87 oletko mies vai nainen? Jos oot nainen, niin mitä jos naapurisi haluaa tehdä suhun vaikutuksen tai siis flirttailee? Vaikka nuo sen uhkailut ei kovin viehättävältä kuulosta. Jos oot mies niin sitten en kyllä tiiä. Hullulta se naapuris vaikuttaa.
Kysy omalta lääkäriltäs nuista lääkkeistä. Se osaa parhaiten neuvoa. Mehän ei tiedetä mitä olet jo kokeillut ja mitkä sulle sopisi. Mutta itsellä on käytössä Diapamit. Vaikka eihän nekään äkkinäisiin raivokohtauksiin auta. Koita parhaas mukaan välttää meluamista koska kyllä ne saa häätää sut pois jos naapurit ei saa öisin nukutuksi riehumisesi takia. Ymmärrän kyllä ettei niille kohtauksille voi aina mitään. Kertoisit terapeutillesi tästä. Sulla taitaa olla hermot aika kireällä kun suutut ihan pikkuasioista. Kyllä puhelinmyyjille saa lyödäkin luurin korvaan. - ???
annihannele kirjoitti:
E-87 oletko mies vai nainen? Jos oot nainen, niin mitä jos naapurisi haluaa tehdä suhun vaikutuksen tai siis flirttailee? Vaikka nuo sen uhkailut ei kovin viehättävältä kuulosta. Jos oot mies niin sitten en kyllä tiiä. Hullulta se naapuris vaikuttaa.
Kysy omalta lääkäriltäs nuista lääkkeistä. Se osaa parhaiten neuvoa. Mehän ei tiedetä mitä olet jo kokeillut ja mitkä sulle sopisi. Mutta itsellä on käytössä Diapamit. Vaikka eihän nekään äkkinäisiin raivokohtauksiin auta. Koita parhaas mukaan välttää meluamista koska kyllä ne saa häätää sut pois jos naapurit ei saa öisin nukutuksi riehumisesi takia. Ymmärrän kyllä ettei niille kohtauksille voi aina mitään. Kertoisit terapeutillesi tästä. Sulla taitaa olla hermot aika kireällä kun suutut ihan pikkuasioista. Kyllä puhelinmyyjille saa lyödäkin luurin korvaan.Laita sä se vastineesi ketjun aloittaneelle kiitos, äläkä mulle, koska nolaat mut ketjuun vastineen kirjoittaneen tolla asiattomasti. Meniks sulla vahingossa viestipuussa vastineesi mun viestiin, vaiko ei? Miks viestipuussa lukien näyttää, että sä kohdistat höpinöitäsi minulle, joka en ole ketjun aloittanut kirjoittaja?
- E-87
Ymmärrän kyllä jos tämä vaikuttaa provolta, koska tää tilanne on niin omituinen. Ja voin myöntää etten ole täysjärkinen, joten tuskin mun kirjoituksetkaan on kovin täysjärkisiä. En kuitenkaan sais mitään iloa siitä, että tulisin valehtelemaan jotain tällaista tänne. Pakko kirjoitella jonnekin ajatuksiaan. Harmi, ettei Tukiasema.net enää toimi. Täällä keskustelupalstalla törmää aina sellaisiin tapa ittes-kommentteihin, mutta on täällä onneksi myös järkevämpääkin väkeä :)
Ja kyllähän minä pyysin anteeksi naapurilta, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. - E-87
annihannele kirjoitti:
Kysy omalta lääkäriltäs nuista lääkkeistä. Se osaa parhaiten neuvoa. Mehän ei tiedetä mitä olet jo kokeillut ja mitkä sulle sopisi. Mutta itsellä on käytössä Diapamit. Vaikka eihän nekään äkkinäisiin raivokohtauksiin auta. Koita parhaas mukaan välttää meluamista koska kyllä ne saa häätää sut pois jos naapurit ei saa öisin nukutuksi riehumisesi takia. Ymmärrän kyllä ettei niille kohtauksille voi aina mitään. Kertoisit terapeutillesi tästä. Sulla taitaa olla hermot aika kireällä kun suutut ihan pikkuasioista. Kyllä puhelinmyyjille saa lyödäkin luurin korvaan.Ei auta Diapam, tai no siitä tulee niin kova päänsärky, mutta kiitos vinkistä. Pitää kysellä lääkäriltä.
Mies olen vaikka vaikutan varmasti hysteeriseltä pikkutytöltä. Tai äh, pikkutytötkin on neuvokkaampia ja fiksumpia kun minä.
Kai mä muutan tästä pois. En tiiä. Joka paikassa on naapureita... - annijälleen
??? kirjoitti:
Laita sä se vastineesi ketjun aloittaneelle kiitos, äläkä mulle, koska nolaat mut ketjuun vastineen kirjoittaneen tolla asiattomasti. Meniks sulla vahingossa viestipuussa vastineesi mun viestiin, vaiko ei? Miks viestipuussa lukien näyttää, että sä kohdistat höpinöitäsi minulle, joka en ole ketjun aloittanut kirjoittaja?
Anteeksi mutta en ymmärrä tätä viestipuusysteemiä ollenkaan. Enimmäkseen täällä vain lueskelen toisten kirjoituksia osallistumatta itse keskusteluun. Pitäisi opetella.
Ja aloittajan viimeisiin viesteihin haluaisin kommentoida että et vaikuta pikkutytöltä. Samalla lailla miehilläkin voi olla pelkoja ja ahdistusta kuin naisilla. Sinulla on selvästi todella huono itsetunto ja naapurisikin on sen aistinut ja uskaltaa siksi olla sinulla epäystävällinen. Terapiassa varmaan käsittelette itsetuntoasiaakin? Sinun pitäisi nyt oppia hyväksymään itsesi eikä koko ajan moittia ja syyttää itseäsi. Masennuksesi taitaa olla todella pahana ja ihmettelen jos sinulla ei ole yhtään mitään lääkitystä? Vai oletko juuri lopettanut lääkityksen ja nyt sinulla on jotain vieroitusoireita ja nuo kohtaukset ovat siksi noin pahoina?
Miten niin et ole täysijärkinen? Minä saan kirjoituksestasi todella hyvin selvää. Sinulla voi olla paljon ongelmia ja sairauksia, mutta älä moiti itseäsi niiden takia mitenkään vähäjärkiseksi. Älä lopeta kirjoittelua koska pitäähän sinun jotakin kautta saada ilmaistua itseäsi jos puhe ei suju. Asiattomista tapa itsesi - kommenteista ja muista asiattomuuksista ei tarvitse välittää yhtään mitään.
Seuraavan raivokohtauksen tullessa lähde vaikka ulkoilemaan. Vaikka se ei kuulostaisi yhtään houkuttelevalta. Yritä olla ajattelematta mitään ja keskity vain kävelemiseen ja kaikkeen mitä näet ympärilläsi. Terapiassa sinun on sitten parempi purkaa noita raivostuttavia asioita. Siellä on terapeuttikin paikalla eikä äkäiset naapurit pääse sinne häiritsemään etkä sinä häiritse heitä jos saat kohtauksen. Mutta jos olet kovasti itsetuhoinen suuttuessasi eikä sinulla ole lääkitystä, se kuulostaa aika pahalta. Sinun ei kannattaisi nyt olla yksin. Mitä jos kuitenkin pyytäisit vanhemmiltasi apua tässä asiassa? Kyllä minäkin vanhahko nainen joudun vieläkin silloin tällöin turvautumaan vanhempieni neuvoihin. Joskus on pakko pyytää apua eikä siitä tarvitse itseään moittia. - Annivieläkin
E-87 kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos tämä vaikuttaa provolta, koska tää tilanne on niin omituinen. Ja voin myöntää etten ole täysjärkinen, joten tuskin mun kirjoituksetkaan on kovin täysjärkisiä. En kuitenkaan sais mitään iloa siitä, että tulisin valehtelemaan jotain tällaista tänne. Pakko kirjoitella jonnekin ajatuksiaan. Harmi, ettei Tukiasema.net enää toimi. Täällä keskustelupalstalla törmää aina sellaisiin tapa ittes-kommentteihin, mutta on täällä onneksi myös järkevämpääkin väkeä :)
Ja kyllähän minä pyysin anteeksi naapurilta, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä.Tuli vielä mieleen sellainenkin että ootkos ajatellut ikinä sellaista vaihtoehtoa kuin kuntoutuskoti? Sujuuko sinulla muuten arki ihan ok? Kodinhoito ja raha-asioiden hoitaminen ja sellaiset? Vai olisiko nyt jopa osastojakso tarpeen? Ei kannata päästää tuota tilannetta enää pahemmaksi ja sinun ja naapureiden välit vois rauhoittua jos olisit hetken aikaa vaikka kuntoutuskodissa. Saisit pitää nykyisen asuntosikin mutta kävisit selvittämässä tilannettasi joko kuntoutuskodissa tai sairaalassa ammattilaisten kanssa.
- deepression
??? kirjoitti:
Laita sä se vastineesi ketjun aloittaneelle kiitos, äläkä mulle, koska nolaat mut ketjuun vastineen kirjoittaneen tolla asiattomasti. Meniks sulla vahingossa viestipuussa vastineesi mun viestiin, vaiko ei? Miks viestipuussa lukien näyttää, että sä kohdistat höpinöitäsi minulle, joka en ole ketjun aloittanut kirjoittaja?
"Laita sä se vastineesi ketjun aloittaneelle kiitos, äläkä mulle, koska nolaat mut ketjuun vastineen kirjoittaneen tolla asiattomasti. Meniks sulla vahingossa viestipuussa vastineesi mun viestiin, vaiko ei? Miks viestipuussa lukien näyttää, että sä kohdistat höpinöitäsi minulle, joka en ole ketjun aloittanut kirjoittaja? "
No mitäs ihmettä sä nyt sitten siinä hermoat??? Rauhoitu. Ja aika idioottimaista oli itseltäsi haukkua ketjun aloittajaa provoilijaksi ja tulla niitä "silmiä pyörittelemään" tänne. Olisit lukenut ketjun läpi ennen kuin vastailet. Ihan itse itsesi nolaat, ei sitä muut täällä tee. - deepression
Annivieläkin kirjoitti:
Tuli vielä mieleen sellainenkin että ootkos ajatellut ikinä sellaista vaihtoehtoa kuin kuntoutuskoti? Sujuuko sinulla muuten arki ihan ok? Kodinhoito ja raha-asioiden hoitaminen ja sellaiset? Vai olisiko nyt jopa osastojakso tarpeen? Ei kannata päästää tuota tilannetta enää pahemmaksi ja sinun ja naapureiden välit vois rauhoittua jos olisit hetken aikaa vaikka kuntoutuskodissa. Saisit pitää nykyisen asuntosikin mutta kävisit selvittämässä tilannettasi joko kuntoutuskodissa tai sairaalassa ammattilaisten kanssa.
...Ehkä ensimmäisenä kannattaa kuitenkin keskustella asioista jonkun kanssa (terapeutin tms.) ja miettiä kaikessa rauhassa ratkaisuja. Katsoa, jos tilanteeseen sen kautta saisi helpotusta ja se lähtisi sujumaan parempaan suuntaan. Omaa arkea ja kotoista ympäristöä ei liian helposti kannata jättää, ei ehkä varsinkaan, jos vastaan tulevat ongelmat johtuvat etupäässä muista ihmisistä ja heidän toiminnastaan. Tietysti erilaisia ratkaisuja on hyvä miettiä sen mukaan, miten asiat etenevät. Mutta turhaan ei kannata panikoida noiden ratkaisujen kanssa.
Aloittajalle voin todeta, että vaikutat aivan "täysjärkiseltä". Ne, jotka muuta väittävät, vaikuttavat vastaavasti vähän (tai paljonkin) ajattelemattomilta. Kertomastasi huomaa kyllä, että kärsit voimakkaista syyllisyydentunteista ja sosiaalisesta "arkuudesta" - mutta se nyt ei varmaan ole niin kovin erikoista, etenkään kun satutaan olemaan masennus-aiheisella palstalla... Itse voin ainakin todeta, että kertomasi jutut muistuttavat monilla kohdin omia masennukseen liittyneitä ja liittyviä kokemuksiani ja ajatuksiani. - E-87
deepression kirjoitti:
...Ehkä ensimmäisenä kannattaa kuitenkin keskustella asioista jonkun kanssa (terapeutin tms.) ja miettiä kaikessa rauhassa ratkaisuja. Katsoa, jos tilanteeseen sen kautta saisi helpotusta ja se lähtisi sujumaan parempaan suuntaan. Omaa arkea ja kotoista ympäristöä ei liian helposti kannata jättää, ei ehkä varsinkaan, jos vastaan tulevat ongelmat johtuvat etupäässä muista ihmisistä ja heidän toiminnastaan. Tietysti erilaisia ratkaisuja on hyvä miettiä sen mukaan, miten asiat etenevät. Mutta turhaan ei kannata panikoida noiden ratkaisujen kanssa.
Aloittajalle voin todeta, että vaikutat aivan "täysjärkiseltä". Ne, jotka muuta väittävät, vaikuttavat vastaavasti vähän (tai paljonkin) ajattelemattomilta. Kertomastasi huomaa kyllä, että kärsit voimakkaista syyllisyydentunteista ja sosiaalisesta "arkuudesta" - mutta se nyt ei varmaan ole niin kovin erikoista, etenkään kun satutaan olemaan masennus-aiheisella palstalla... Itse voin ainakin todeta, että kertomasi jutut muistuttavat monilla kohdin omia masennukseen liittyneitä ja liittyviä kokemuksiani ja ajatuksiani.Tänään olikin pitkästä aikaa lomien jälkeen terapiatunti, ja siellä mietittiin myös tätä tilannetta. Kyllä mulla olisi lääkitys, joku Paroxetin sandoz, mutta en ole yhtään vieläkään ottanut kun olin ajatellut tulla toimeen ilman lääkkeitä. Ja nuissakin oli vaikka mitä haittavaikutus-pelotteluja, ja nuista vierottautuminen olisi vaikeaa. Ja mulle tulee aina harvinaisetkin haittavaikutukset kaikista lääkkeistä. Nyt mulle onkin suositeltu sähköhoitoon menemistä, mutta en vielä ole suostunut siihen.
Terapeuttikin sanoi että nyt ei pitäisi olla yksin ja pelotteli sairaalaan joutumisella. Mutta kun ei tässä ole mitään itsemurhavaaraa kuitenkaan ja muille en ole mitenkään vaaraksi. Sanoin että menen vaikka vanhempien luokse jos tulee hankalaa. Nyt pitäisi alkaa tehdä päätös tuon sähköhoidon suhteen tai alkaa kokeilla nuita lääkkeitä. Niitä en kuulemma sais aloittaa yksin asuessa, kun ne voi pahentaa itsetuhoajatuksia entisestään. Eli pitäisi kai muuttaa joksikin aikaa takaisin vanhempien luo :/ ...
Itsetunto on tosiaan huono. Ei se ikinä ole kovin hyvä ollutkaan, mutta koulukiusaajat tuhosi sen sitten täydellisesti. Ja nyt kun on niin vaikea hyväksyä tätä, etten ole "normaali"...
Kyllä tämä arki muuten ihan ok sujuu. En tiedä miten onnistuisi elämä jossain kuntoutuskodissa tai sairaalassa, kun vieraissa paikoissa on niin hankala olla. Oon ollut joskus aiemmin osastolla, ja silloin päätin etten enää ikinä menis sinne takaisin jos sieltä vielä pois pääsen.
Ja naapurinkin tapasin kun tulin kotiin :-) Se oli lakaisemassa tuossa lumia. En tervehtinyt ja yritin mennä ohi kuin sitä ei olisikaan, mutta se tarttui takista. Onneksi en ehtinyt seota. Naapuri kysyi, tiedänkö missä Ylitornio on. Hän kuulemma alkaa rakennuttaa sinne kesämökkiä. Kysyi, tiedänkö paljonko kunnon hirsihuvilat nykyään maksaa. Ihanaa olla rikas, se sanoi lopuksi ja lähti :-D ... Ei puhunut yhtään mitään siitä meidän riidasta. Mutta jos se on niin rikas, miksi se asuu tällaisessa murjussa? Jos olisin sujuvasanaisempi, niin kysyisin siltä että eikö olisi kiva rakentaa omakotitalo jonnekin kauas tästä kaupungista... Ja kauanko ne aikoo mahtua asumaan kaksiossa, niillähän on se lapsikin. Mutta nyt ainakin rauhotti mieltä nähdä naapuri taas hyväntuulisena leuhkijana. Sillä kuitenkin mielialat vaihtelee melko hurjasti, mutta varmaan se on jo unohtanut tuon meidän jupakan. Tajusi kai, että teki itsekin siinä laittomasti.
Toivottavasti naapurit ei eksy tälle palstalle kun täällä tällä tavalla juoruilen. Tuskin ne masennuspalstaa lukee, kun ovat niin onnellisia ja rikkaita ;-) - AnniH.
E-87 kirjoitti:
Tänään olikin pitkästä aikaa lomien jälkeen terapiatunti, ja siellä mietittiin myös tätä tilannetta. Kyllä mulla olisi lääkitys, joku Paroxetin sandoz, mutta en ole yhtään vieläkään ottanut kun olin ajatellut tulla toimeen ilman lääkkeitä. Ja nuissakin oli vaikka mitä haittavaikutus-pelotteluja, ja nuista vierottautuminen olisi vaikeaa. Ja mulle tulee aina harvinaisetkin haittavaikutukset kaikista lääkkeistä. Nyt mulle onkin suositeltu sähköhoitoon menemistä, mutta en vielä ole suostunut siihen.
Terapeuttikin sanoi että nyt ei pitäisi olla yksin ja pelotteli sairaalaan joutumisella. Mutta kun ei tässä ole mitään itsemurhavaaraa kuitenkaan ja muille en ole mitenkään vaaraksi. Sanoin että menen vaikka vanhempien luokse jos tulee hankalaa. Nyt pitäisi alkaa tehdä päätös tuon sähköhoidon suhteen tai alkaa kokeilla nuita lääkkeitä. Niitä en kuulemma sais aloittaa yksin asuessa, kun ne voi pahentaa itsetuhoajatuksia entisestään. Eli pitäisi kai muuttaa joksikin aikaa takaisin vanhempien luo :/ ...
Itsetunto on tosiaan huono. Ei se ikinä ole kovin hyvä ollutkaan, mutta koulukiusaajat tuhosi sen sitten täydellisesti. Ja nyt kun on niin vaikea hyväksyä tätä, etten ole "normaali"...
Kyllä tämä arki muuten ihan ok sujuu. En tiedä miten onnistuisi elämä jossain kuntoutuskodissa tai sairaalassa, kun vieraissa paikoissa on niin hankala olla. Oon ollut joskus aiemmin osastolla, ja silloin päätin etten enää ikinä menis sinne takaisin jos sieltä vielä pois pääsen.
Ja naapurinkin tapasin kun tulin kotiin :-) Se oli lakaisemassa tuossa lumia. En tervehtinyt ja yritin mennä ohi kuin sitä ei olisikaan, mutta se tarttui takista. Onneksi en ehtinyt seota. Naapuri kysyi, tiedänkö missä Ylitornio on. Hän kuulemma alkaa rakennuttaa sinne kesämökkiä. Kysyi, tiedänkö paljonko kunnon hirsihuvilat nykyään maksaa. Ihanaa olla rikas, se sanoi lopuksi ja lähti :-D ... Ei puhunut yhtään mitään siitä meidän riidasta. Mutta jos se on niin rikas, miksi se asuu tällaisessa murjussa? Jos olisin sujuvasanaisempi, niin kysyisin siltä että eikö olisi kiva rakentaa omakotitalo jonnekin kauas tästä kaupungista... Ja kauanko ne aikoo mahtua asumaan kaksiossa, niillähän on se lapsikin. Mutta nyt ainakin rauhotti mieltä nähdä naapuri taas hyväntuulisena leuhkijana. Sillä kuitenkin mielialat vaihtelee melko hurjasti, mutta varmaan se on jo unohtanut tuon meidän jupakan. Tajusi kai, että teki itsekin siinä laittomasti.
Toivottavasti naapurit ei eksy tälle palstalle kun täällä tällä tavalla juoruilen. Tuskin ne masennuspalstaa lukee, kun ovat niin onnellisia ja rikkaita ;-)Heh, selvästi naapurillaskin on itsetunnon kanssa ongelmia kun täytyy noin korostaa täydellisyyttään jatkuvasti. Mutta mitäpäs siitä tarvitsee välittää. Ehkä se uhkausviesti oli lähetetty humalapäissään eikä naapuris muista edes lähettäneensä koko viestiä? Jos hän vielä uhkailee niin sitten tee jo asialle jotain koska kenenkään ei tarvitse sietää mitään uhkailua ja nimittelyä.
Tämä on vain minun mielipiteeni (enhän tunne tilannettasi tämän laajemmin) mutta suosittelisin sua kyllä aloittamaan lääkityksen. Alkuun voi tulla tosi hankalat ajat. Tiedän omastakin kokemuksesta. Mutta jos sitä mahdollista huonoa oloa ja kipuja kestäisi sen parisen viikkoa niin sitten olo voisi olla jo paljon parempi. Sähköhoidosta mulla ei ole kokemusta niin en osaa siitä oikein sanoa.
Jatka vain terapiaa ja ota kaikki apu (lääkkeetkin) avoimin mielin vastaan. Kun saat itseluottamukses kuntoon huomaat että toisten ihmisten kanssa on paljon helpompi olla. Lääkityksen myötä mielialasi nousisi ja tuollaisia hermoromahduksia ei tulisi enää. Näin ainakin uskoisin. Äläkä pidä itseäs ärsyttävänä, inhottavana ihmisenä. Tuollaiset ajatukset kuuluu masennukseen ja se on ihan normaalia. Sinussa on varmasti paljon hyvää. Yritä huomata ne hyvätkin asiat itsestäs.
Koitahan kestää naapureitasi ja voimia sinulle kuntoutumiseen ja päätösten tekoon! =) - E-87
AnniH. kirjoitti:
Heh, selvästi naapurillaskin on itsetunnon kanssa ongelmia kun täytyy noin korostaa täydellisyyttään jatkuvasti. Mutta mitäpäs siitä tarvitsee välittää. Ehkä se uhkausviesti oli lähetetty humalapäissään eikä naapuris muista edes lähettäneensä koko viestiä? Jos hän vielä uhkailee niin sitten tee jo asialle jotain koska kenenkään ei tarvitse sietää mitään uhkailua ja nimittelyä.
Tämä on vain minun mielipiteeni (enhän tunne tilannettasi tämän laajemmin) mutta suosittelisin sua kyllä aloittamaan lääkityksen. Alkuun voi tulla tosi hankalat ajat. Tiedän omastakin kokemuksesta. Mutta jos sitä mahdollista huonoa oloa ja kipuja kestäisi sen parisen viikkoa niin sitten olo voisi olla jo paljon parempi. Sähköhoidosta mulla ei ole kokemusta niin en osaa siitä oikein sanoa.
Jatka vain terapiaa ja ota kaikki apu (lääkkeetkin) avoimin mielin vastaan. Kun saat itseluottamukses kuntoon huomaat että toisten ihmisten kanssa on paljon helpompi olla. Lääkityksen myötä mielialasi nousisi ja tuollaisia hermoromahduksia ei tulisi enää. Näin ainakin uskoisin. Äläkä pidä itseäs ärsyttävänä, inhottavana ihmisenä. Tuollaiset ajatukset kuuluu masennukseen ja se on ihan normaalia. Sinussa on varmasti paljon hyvää. Yritä huomata ne hyvätkin asiat itsestäs.
Koitahan kestää naapureitasi ja voimia sinulle kuntoutumiseen ja päätösten tekoon! =)Pitää nyt kai luottaa lääkärin mielipiteeseen, että mitä mun kannattaisi tehdä. Sille on aika ens viikolla. Ajattelin jos jotain Diapamin tapaisia lääkkeitä olisi olemassa, mitä voi ottaa vain silloin tällöin, mutta taitaa tämä henkinen kunto olla nyt niin huono, että pitempiaikainen lääkitys voisi olla tarpeen.
Kiitos vielä TOSI paljon kaikille neuvoista!! Jään yleensä aina yksin miettimään kaikkia asioitani ja sitten ne muuttuu ajatuksissa tuhat kertaa pahemmaksi kun mitä ne onkaan (Niin kuin esim. tuo puhelinmyyjäjuttu...). Nuista lakiasioistakaan en tiennyt yhtään mitään ja olin ihan varma että tässä pitää vielä vankilaankin lähteä :I Mutta nyt on vihdoin mielenrauha saavutettu tämän asian suhteen, kiitos teidän! :-)
- Anonyymi
Pierua suuhun, pierua suuhun. Jou jou !
- Anonyymi
Ananda Margan Kiirtan on yksi tehokas keino rauhoittaa mielensä. Siinä kosketellaan ison varpaan kärjellä lattiaan, jolloin mielieala rauhoittuu. Nimittäin ison varpaan kärjessä on vyöhyketerapeuttienkin käyttämä piste, joka rauhoittaa aivojen toimintaa. Lisäksi mantra jota samalla lauletaan vaikuttaa myös mielialaan ja jos vielä ajattelee sen merkitysta kaikenkattavaa rakkautta, niin rakkauden tunne jää vaikuttamaan mieleen muuksikin ajaksi. Tästä voi opiskella miten sitä tanssitaan, https://www.youtube.com/watch?v=5j7cPuwvUrQ&t=86s
Homeopatia auttaa myös näissä asioissa - Anonyymi
Ole armollisempi itsellesi. Elä jää turhaan kelaamaan pikkuasioita liikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026738
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324038törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303465Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3871853- 331428
- 321389
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi491169Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111016Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11960- 42909