Tietääkö joku satavarmasti kun menee jakohihna poikki megane 1,6i 16v-99 mallista että tapaako männät venttileihin rikkoen mahdollisesti venttiilit ja ehkä männätkin?
jakohihna poikki
21
5188
Vastaukset
- volvon miäts.
valitettavasti tuossa moottorissa mäntä kättelee venttiiliä jakohihnan katkettua.
- itsestään..
Kunhan muistaa vaihtaa hihnan aina ajoissa! Kun tulee neljä vuotta edellisestä vaihdosta täyteen tai 90 tkm.
Jos on paljon kaupunkiajoa, niin hihna pitää vaihtaa kun 60 tkm tulee täyteen.
Hihna menee helposti poikki, kun ohuelle ja heikolle kumihihnalle on annettu vaativa tehtävä pyörittää raskasta venttiili koneistoa, jossa on vastusta 1.5 hevosvoimaa.. - 2,0 ja 5,2 ketjuin
itsestään.. kirjoitti:
Kunhan muistaa vaihtaa hihnan aina ajoissa! Kun tulee neljä vuotta edellisestä vaihdosta täyteen tai 90 tkm.
Jos on paljon kaupunkiajoa, niin hihna pitää vaihtaa kun 60 tkm tulee täyteen.
Hihna menee helposti poikki, kun ohuelle ja heikolle kumihihnalle on annettu vaativa tehtävä pyörittää raskasta venttiili koneistoa, jossa on vastusta 1.5 hevosvoimaa..Kuule,koko kumihihnalla pyöritettävä jakopää on syvältä,eikä mitkään temput tee siitä luotettavaa.Tarkoittaa siis että paukkunut hihnoja vaikka olisi vaihdettu ajoissa tai myöhässä,merkki kuin merkki.Laadukkaat valmistajathan eivät hihnoja asennelleetkaan kuin sinne ulkopuolelle apulaitteille..Yksi tärkeimmistä tarkastuskohteista auton ostossa on,ei,ei väri/bluetooth/5v takuu(joka ei kata mitään)/huippunopeus/sumuvalot tms,vaan ketjujakopää!Ylivoimaisesti kallein yksittäinen huoltokohde ja Suomen talvikylmyydessä erittäin epävarma sekä äärirajoilla jäykässä koneessa.Etelä Euroopan olosuhteet aivan toista,eikä autoon tarkoitettukaan sielläpäin moisia vaihdella.Koko veje suunniteltu kestämään hihnan iän ja paaliinhan ne muuallapäin silloin joutaa eli kertakäyttövehje tavallaan.Ikävästi sanottu,mutta ajatelkaapa ihan itse miksi monet valmistajat siirtyneet hiljaisuudessa takaisin kalliimpaan ,käytännössä iki- ketjuun, tuosta niin loistavasta hihnasta?
- Niinpäniin
2,0 ja 5,2 ketjuin kirjoitti:
Kuule,koko kumihihnalla pyöritettävä jakopää on syvältä,eikä mitkään temput tee siitä luotettavaa.Tarkoittaa siis että paukkunut hihnoja vaikka olisi vaihdettu ajoissa tai myöhässä,merkki kuin merkki.Laadukkaat valmistajathan eivät hihnoja asennelleetkaan kuin sinne ulkopuolelle apulaitteille..Yksi tärkeimmistä tarkastuskohteista auton ostossa on,ei,ei väri/bluetooth/5v takuu(joka ei kata mitään)/huippunopeus/sumuvalot tms,vaan ketjujakopää!Ylivoimaisesti kallein yksittäinen huoltokohde ja Suomen talvikylmyydessä erittäin epävarma sekä äärirajoilla jäykässä koneessa.Etelä Euroopan olosuhteet aivan toista,eikä autoon tarkoitettukaan sielläpäin moisia vaihdella.Koko veje suunniteltu kestämään hihnan iän ja paaliinhan ne muuallapäin silloin joutaa eli kertakäyttövehje tavallaan.Ikävästi sanottu,mutta ajatelkaapa ihan itse miksi monet valmistajat siirtyneet hiljaisuudessa takaisin kalliimpaan ,käytännössä iki- ketjuun, tuosta niin loistavasta hihnasta?
Niinkun audikin 60000 ja valmis paaliin
- Niinpäniin
Niinpäniin kirjoitti:
Niinkun audikin 60000 ja valmis paaliin
Ketjulla
- KeksiUuttaVälillä
Niinpäniin kirjoitti:
Ketjulla
Et sä tyhmä ja sairas ole?? 2011 juttu ja älyä perään.
- le patong
kyllä meni vaikka oli vaihdettu ajallaan ja kalliissa käyttöautossa, 1250 € ja äkkiä vaihtoauto riviin siellä rellu on parhaimmillaan
- tarinanloppu
Moottori pomminvarmasti entinen kun remmi napsahtaa. Kone suunniteltu kovalla puristuksella ja pienellä palotilalla. Männät ja venttiilit menee molemmat. Venttiilit aivan paskaksi ja mäntiin vekkiä tai pahimmillan halkeilua.
- TietoVsTrolli
Ei välttämättä hajoa mitään.
- Anonyymi
TietoVsTrolli kirjoitti:
Ei välttämättä hajoa mitään.
Kyllä remminkatkeaminen vääntelee venttiilit ja menee ohjareitakin hajalle ja hydraulinosimetkin mutta kiertokanget ja männät kestää sen koska moottoreissa noissa on 5,5mm venttiilivarret ja ne antaa aika hyvin joustoa männille. Kokemusta on yhdestä 1,6 16v moottorista jonka korjasin 3v sitten. männän korkeuksissa ei ollut mitään eriskummallista heittoa ja autolla on nyt ajettu jo 120000km lisää ja yksi remmikin vaihdettu jälkeen
- Anonyymi
TietoVsTrolli kirjoitti:
Ei välttämättä hajoa mitään.
Ei välttämättä hajoa mitään. Tuo on väärä tieto 16v mootorista !!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä remminkatkeaminen vääntelee venttiilit ja menee ohjareitakin hajalle ja hydraulinosimetkin mutta kiertokanget ja männät kestää sen koska moottoreissa noissa on 5,5mm venttiilivarret ja ne antaa aika hyvin joustoa männille. Kokemusta on yhdestä 1,6 16v moottorista jonka korjasin 3v sitten. männän korkeuksissa ei ollut mitään eriskummallista heittoa ja autolla on nyt ajettu jo 120000km lisää ja yksi remmikin vaihdettu jälkeen
Jatkoa tuohon vielä mokkaremmi remonttiin jonka tein 3v sitten. En korjannut sitä entistä kantta, siinä oli siis 10 kieroa venttiiliä ,mekolailla yhtä monta nostajaa ja ohjaria rikki niin ostin siihen käytetyn kannen ja säästin aikaa ja voimia. Ranskalaiset onneksi käyttävät alkuperäisenä Mahlen mäntiä noissa moottoreissa eikä niin kuin 60-70-80 luvulla oli heidän omia tuotteita ! Citroen 1,8 moottorista on mulla kokemusta että remmin katkeaminen supisti mäntää alapäästä 0,30mm .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkoa tuohon vielä mokkaremmi remonttiin jonka tein 3v sitten. En korjannut sitä entistä kantta, siinä oli siis 10 kieroa venttiiliä ,mekolailla yhtä monta nostajaa ja ohjaria rikki niin ostin siihen käytetyn kannen ja säästin aikaa ja voimia. Ranskalaiset onneksi käyttävät alkuperäisenä Mahlen mäntiä noissa moottoreissa eikä niin kuin 60-70-80 luvulla oli heidän omia tuotteita ! Citroen 1,8 moottorista on mulla kokemusta että remmin katkeaminen supisti mäntää alapäästä 0,30mm .
Minulla on myös kokemus PSA 1.8 moottorista, 16-venttiilisestä, kun hihna katkeaa.
Meni toki 14 venttiiliä kieroksi, mutta uusien venttiilien lisäksi, moottori ei tarvinut kuin uuden hihnan. Olen sillä nyt 150tkm ajanut tuon tapahtuman jälkeen. Moottori ei 380tkm ajettunakaan vie öljyä.
- Ketjulla
Mutta kun hihna kestää kuin durasel pupu!
Renaultin 16V koneet on kyl laakista entisiä, jos jakoremmi katkee. Vähintään venttiilejä menee uusiksi, todennäköisesti mäntääkin saa uusia. Sama juttu myös opelin 16V himmeleissä. Kannattaa suosiolla ottaa vapaasti pyörivä tai ketjukone.
- Anonyymi
Eihän ne mitään entisiä ole. Uudet venttiilit kanteen ja matka jatkuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän ne mitään entisiä ole. Uudet venttiilit kanteen ja matka jatkuu.
Joo mul on kans varaventtiilejä aina perstaskussa. Hyvin tankkauksen yhteydessä vaihteleepi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mul on kans varaventtiilejä aina perstaskussa. Hyvin tankkauksen yhteydessä vaihteleepi.
lässyti lässyti
- Anonyymi
Nissan rellu paketti ei ole siis hyvä ratkaisu autoiluun?
- Anonyymi
Sanotaan näin että tänään on harvassa ne autot jotka selviäis remmivaurion. Viimeiset mitä tiedän, määrätyt takaveto Volvot, Jotkut 90 luvun Toyota Carinat, Jotkut 1,4 Peug/Citroen moottorit ja Ford OHC 1,6 ja 2,0 ( Taunus/Granada ) Dieselissä vielä varmemmat vauriot !!
- Anonyymi
Kiittäkää tuosta kumiremmi jakopäästä Saksalais insinööriä joka 60 luvun alussa sai päähänsä tuon idean. Ei ne aina siihen aikaan jakopään pyörätkään ikuisia olleet esim Ford Taunus 17m P3 siinä kesti n. 80000km ja hyvällä lykyllä meni nokka akselikin kolmeen osaan poikki. Aika hyvin kesti kuitenkin Volvossa ,mutta ei koko auton ikää. Ei ketjutkaan kestänyt ikuisuuttaan !!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse3017167Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r635044Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi1014514Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli124331Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s443837Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1223713Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan693659Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava293566SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha743366Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739592500