Hei.
Alustampa asiaa hieman, eli ikää 25v mies, hoikka, syön normaalisti paitsi aamuisin ei uppoa mitään. Ammatiltani olen yksityisyrittäjä ollut usemman vuoden ja fyysisen työn lisäksi tulee myös aika paljon paperihommia ja tarjousten tekoa ym. Eli työtä voisi sanoa riittävän yhdelle ihmiselle. Laiska en ole, mutta jos ja kun väsyttää esim. duunin jälkeen niin en saa mitään aikaiseksi, vaikka olisi "pakko". Aamut menee usein herätyskelloa torkutellessa, en meinaa millään päästä ylös sängystä. Pystyn nukkumaan vaikka 14h ja tilanne liki sama, kuin lyhempien unien kera. Tilannetta ei helpota se, että töihin voi mennä periaatteessa milloin haluaa ja monesti illalla ajatellut heräävänsä kuudelta duuniin ja loppuviimein aamulla torkutellut yhdeksään.
Pahinta on tosiaan aamut ja illat, kun pysyn kokoajan liikkeellä ongelmaa ei ole, mutta esim. jos duunista tullesta tipahtaa sohvalle, on liki mahdotonta päästä pois. Yleensä myös ruokailun jälkeen tuntuu virta loppuvan, jos heti rupeaa tekemään duunia kunnolla rupeaa heikottamaan ja joskus jopa kädet tärisemään, tämä kuitenkin harvinaista ja pyrinkin välttelemään "sykkimistä" heti ruokailun jälkeen. Muistan joitain aamuja, kun herää ns. virkeänä niin on mukava herätä aamun askareisiin, nykyään se on lähinnä vastenmielistä ja vaikeaa. En kuorsaa öisin ja saan pääsääntöisesti aika nopeasti unta, tälläkin hetkellä väsyttää karmeasti ja tekisi jo mieli yöunille (kello 19:35). Monesti kuitenkin tulee valvottua sitten väsymyksen yli ja unille joskus 24 aikaan, herätys 7:30. Eli normaalit yöunet.
Kokeilin beroccaa, jonkun 2 viikkoa, en huomannut oikein mitään hyötyä. Mistähän voisi olla kyse? Mitään masennusta en ole ikinä sairastanut, vaikkakin työstressiä on välillä. Muutenkin esim. seuraavan kuukauden ohjelma on joka viikonlopulle ns. blakkarissa, eli pääsääntöisesti kiirettä pitää elämässä.
Pitäisikö ihan kävellä lääkärille asiasta, vai onko jotain vinkkejä virkeyden kohentamiseksi. Alkaa jo itseä harmittamaan, kun monesti jää jotain illalla tekemättä kun ei vaan saa aikaiseksi väsymyksen takia, ei laiskuuden.
Olen itse alkanut kiinnittämään huomiota jatkuvaan väsymykseeni. Nukun kyllä öisin keskimäärin sen 6-8 tuntia, viikonloppuisin 10-12h. Aamuisin on aivan järkyttävän vaikea herätä
Jatkuva väsymys?
3
737
Vastaukset
- .
otata ainakin perusverikokeet, esim. Hb ja kilpirauhaskokeet.
- Kokemuksesta.
Tiedän että saatan nyt kuulostaa tosi tylsältä, mutta jos väsyttää niin pitää nukkua. Omakohtaisista kokemuksista ja muutaman vuoden harjoittelun jälkeen olen huomannut, että kyllä sen unen määrä vaikuttaa siihen olenko koko ajan väsynyt vai ainakin melkein pirteä.
Sanotaan että 7-8 tunnilla unta pärjää, mutta oikeasti se on erittäin ihmiskohtaista. Toiset ihmiset pärjää kuudella tunnilla, toiset tarvitsee kymmenen ja olen huomannut että tätä tietoutta usein vähätellään kovasti. Itse tarvitsen 9,5 tuntia unta. Eli voisit kokeilla ainakin mennä aikaisemmin nukkumaan, eikä vitkutella sinne kahteentoista, mikä vaikuttaa aivan turhalta, jos sinua jo puoli kahdeksalta väsyttää niin että voisit mennä nukkumaan. Voi olla, että sinä tarvitset esimerkiksi 9 tuntia unta yössä. Se ei riitä, että nukut toisina öinä 12 tuntia ja toisina 6, se ei tee sinusta pirteää, koska et pysty korvaamaan edellisten öiden unimäärää tulevien öiden unimäärällä. Sinnikkäällä kokeilulla varmasti saat selville paljon sinun pitäisi nukkua yössä. On myös mahdollista, että se on jostain muusta joten lääkärilläkin käynti voi olla paikallaan, mutta unen lisäämistä suosittelisin. - htv83
Kuulostaa tutulle. Olen 27-vuotias ihan normaali jannu. Painoindeksin mukaan olen lievästi ylipainoinen, mutta en itse koe jenkkakahvoja ongelmaksi. Syön terveellisesti, vältän punaista lihaa ja sokeria sekä liikun ehkä viidesti viikossa 30-60 min. Aamuisin nukuttaa aina ihan tolkuttomasti, vaikka käyn viikonloppuisinkin viimeistään puoli yhdeltätoista nukkumaan. Yleensä en herää kertaakaan yön aikana. Alle kymmenen tunnin yöunilla päivästä ei yksinkertaisesti tule yhtään mitään ja pystyisin nukkumaan varmasti 15 tuntia putkeen vaikka joka yö.
Nyt on alkanut mietityttämään jo ihan sellainenkin asia, että olemme olleet puolisoni kanssa yhdessä jo kuutisen vuotta. Lapsien hankkiminen alkaa kohta olemaan ajankohtaista, koska elämämme on vakiintunutta. Suoraan sanottuna, minua pelottaa, miten jaksan, jos saamme joku päivä lapsen. En pysty valvomaan öisin, alle kymmenen tunnin yöunet pilaavat päiväni totaalisesti ja uneni pitää olla täysin keskeytyksetöntä. Muuten aamulla olen ihan jumissa ja tokkurassa. Heräämiseen saattaa kulua aikaa neljästä kuuteen tuntia, jos nukun alle 10 h tai uneni katkeaa yön aikana.
Olen käynyt verikokeessa ja kaikki oli ok. Kolesterolikin oli kohdillaan. Hemoglobiinini on aina ollut alhainen, luokkaa 135. Yritin syödä pinaattia ja rautatabletteja yhdessä vaiheessa, muttei niistä ollut apua. Kaiketi suuri unentarve on vain fysiologinen ominaisuuteni ja sen kanssa on pakko elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628