Kuvataiteen merkitys arkkitehtuurissa

ddddddddddddddd

Olen todella kiinnostunut hakemaan lukion jälkeen arkkitehtuuri-alalle. Matikka ja fysiikka ovat olleet aina vahvuuksiani, ja mielikuvitukseni on sen verran hyvä, että uskoisin pystyväni suunnittelemaan rakennuksia yms.

Mutta ongelmana on kuvaamataito. Olen ollut aina huono piirtämään (todistus nro 6-7). Pystyn kyllä miettimään millaisen haluisin piirroksesta, mutta en vain pysty laittamaan sitä paperille.

Tiedän, että kuvataide on tärkeä osa arkkitehtinä olemista, mutta onko tuo niin suuri este ettei minun kannata hakea sinne?

Mielipiteitä kiitos

3

324

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • not an architect

Ennakkotehtävät vaativat kuvaamataidollisia lahjakkuuksia, ja jos niissä et pärjää, et pääse edes näyttämään "kynsiäsi" varsinaisissa pääsykokeissa. Lisäksi itse pääsykokeissa matematiikasta saa vain 3pst kun piirrustus/suunnittelukokeista tulee 15pst.

Tässä on viime vuoden ennakkotehtävä:
      ”Arklantis”

Kuivuneen järven pohjalta on löytynyt uponnut saari. Osa saarella olleen kaupungin ikivanhoista rakennelmista, kuten erään kukkulan huipulla ollut monikerroksinen labyrintti, on säilynyt hämmästyttävän hyvin.

Esitä vedestä paljastunut saari ja sillä oleva kaupunki kolmella tavalla:

Tehtävä 1
      Maalaamalla (esimerkiksi vesi-, akryyli- tai öljyvärit) näkymä ilmasta noin kilometrin korkeudelta

Tehtävä 2
      Piirtämällä (lyijykynät, puuvärit) kolmen näkymäkuvan sarja kaupunkia lähestyttäessä

Tehtävä 3
      Kolmiulotteisena pienoismallina, joka kuvaa osaa kaupungista. Osan on oltava tunnistettavissa tehtävistä 1 ja 2. Sijoita pienoismalliin sen mittasuhteita ilmaiseva pahvista leikattu malli-ihminen.
      Pienoismalli kannattaa tehdä helposti muokattavista materiaaleista. Pääasia ei ole ”luonnonmukainen tunnelma” vaan pienoismallin arkkitehtoninen tilallisuus.

Ei siis ihan läpihuutojuttu, jos et koe olevasi kuvaamataidossa hyvä. Jos ala kuitenkin kiinnostaa, niin kannattaa treenata esim. maalausta/piirtotaitoja jossain (esim. kansalaisopisto, kansanopisto jne.)

• lkfjsldfjlsdfjsdf

Niinno, piirtäminenkin on vähän sellainen asia, että sen joko osaa tai ei. :/ Harjoitellahan voi aina, mutta entäs sitten kun muiden pääsykokeisiin osallistujien kuviksen numero onkin jo alusta alkaen ollut 9-10? :o Ei kuitenkaan kannata luopua toivosta, aina on hyvä yrittää. =) Itse olen taas aina ollut hyvä juuri kuviksessa, mutta matikassa ja fysiikassa todella huono. :D

• iarjonark

Sisustusarkkareilla kuitenkin painottuu (ainakin enemmässä määrin) tuo taiteellisuus, onhan kuitenkin ex-taikin linja, kun taas arkkarilinja (ja maisema-arkkari) on tkk:lla ja opiskeluissa myös sen mukaisesti enemmän painotusta matemaattisiin aineisiin (mm. rakennussuunnittelua, ympäristönsuunnittelua...).

Mutta oli sitten kumpi tahansa se oma vahvuus, niin kannattaa kokeilla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe