Kurkipalkin jänneväli

Harmaa aivosolu

Tarkoitus olisi rempata sokkelista vesikattoon vanha saunarakennus, 3x5m. Ajatus olisi muuttaa yläpohjarakenne palkkirakenteeksi jolloin rakennukseen saisi pienen nukkumaparven.

Tapana on ollut käyttää mahdollisuuksien mukaan niitä materiaaleja joita kulloinkin on käsillä, eli tässä tapauksessa sahatavaraa tuon yläpohjaratkaisun toteuttamiseen.

Mitä sanoo arvovaltainen raati, millainen kurkipalkin tulisi olla 5m jännevälille? 50x200 on jo sormituntumalla heppoinen, mutta entä kaksi moista rinnan naulattuna? Lappeen suuntaisiksi palkeiksi tulisi vanhaa kunnon kakkosnelosta k600, mikä aikaisemman kokemuksen mukaan pitäisi riittää hyvin. Kurkipalkille on pakottavan tarpeen alla mahdollista tehdä 2m kohdalle tukipilari, jolloin varmaan riittäisi yksikin 50x200 palkki?

9

9019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...onnistua sahatavarasta ilman välitukea. Pistin mitat koneelle ja kone väittää keskustelun alkavan harjapalkin osalta liimapuusta 90*360. Jos siihen alle laitetaan tukitolppa kohtaan 2 3 m ne 2 kpl 50*200 kestäisivät kohtuudella (ilman puutavaran jatkoskohtia).

      • Oletettu tavanomaiset lumikuormat ja vesikatteet.


      • Harmaa aivosolu
        rauno_kangas kirjoitti:

        Oletettu tavanomaiset lumikuormat ja vesikatteet.

        Kiitokset Raunolle asiantuntevasta vastauksesta. Taitaa siis sahatavaran kanssa mennä hieman puljaamiseksi. Nyt olisi tiedossa juuri sopivan mittainen pätkä liimapuuta 450x65, joka sormituntumalla arvioiden voisi olla ainakin lähellä riittävää?


      • rk
        Harmaa aivosolu kirjoitti:

        Kiitokset Raunolle asiantuntevasta vastauksesta. Taitaa siis sahatavaran kanssa mennä hieman puljaamiseksi. Nyt olisi tiedossa juuri sopivan mittainen pätkä liimapuuta 450x65, joka sormituntumalla arvioiden voisi olla ainakin lähellä riittävää?

        ...kunan tukipintojen riittävyys ja palkin kiepahdustuenta hoidetaan kuntoon.


    • rivettä rakoon

      Vanha ketju mutta näiden nykyohjelmien sekä muutenkin mitoituksien kohdalla mietityttää miten ihmeessä vanhat rintamamiestalot on kestäneet 50 vuotta niillä kattorakenteilla mitä niissä yleisesti on.
      Nykymitoitusten mukaan niiden ei pitäisi kestää edes omaa kuormaansa :)

      Näissä palkkiasioissa on oletuksena että koko kuormitus tulee siihen palkille mutta käytännössä kun yläpäät tehdään tiiviiksi jiiriin ja sidotaan vanerilapuilla saadaan käytännössä holvirakenne "kurkihirren" alle kitapuut.

      Mutta eipä se enää 2000 luvulla kestä kun ohjelmat kerran niin sanoo :)

      ( tässäkin vaikuttaa kaikki kaikkeen eli katossa pitää olla jonninverran kaltevuuttakin.)

      • konnari, rakenne

        Puutalon katon kokonaiskuormasta lumen osuus, paikkakunnasta ja vesikatteesta riippuen, on luokkaa 80%. Rintamamiestalon katto on niin jyrkkä, että määräykset [RakMK B1 (tiedän: eletään euronormiaikaa jo] sallivat vähentää lujuuslaskennassa lumikuorman määrää merkittävästi sillä perusteella ettei lumi pysy jyrkällä katolla. Eli rintamamiestalon kattoa ei nykyään, eikä varmaan koskaan ennenkään, mitoiteta läheskäään täydelle lumikuormalle. Pärjätään siis kevyemmällä rakenteella. Täytyy silti sanoa, että niistä vanhoista rakenteista näkee että on ollut pula rahasta ja tarvikkeista: on ne paikoin sellaisia rimpuloita. Löytyy toki hyviäkin. Määräyksiä on tiukennettu ja lumikuorman laskennallista arvoa on kasvatettu ylöspäin. Lumen paino määräyksissä perustuu tilastoihin pitkältä havaintoajalla. Katon pitää kestää sellainen lumikuorma joka ei välttämättä joka talon kohdalla koskaan toteudu. Niistä missä se on toteutunut ja jotain on ollut pielessä, kuulemme talvisin uutisista. "Holvirakenteen" syntyminen vaatisi että palkkien seinän puoleinen pää ei pääse liikkumaan ulospäin yhtään. Sitä ei juuri mikään estä, ei ainakaan täysipainoisesti.


      • rivettä rakoon
        konnari, rakenne kirjoitti:

        Puutalon katon kokonaiskuormasta lumen osuus, paikkakunnasta ja vesikatteesta riippuen, on luokkaa 80%. Rintamamiestalon katto on niin jyrkkä, että määräykset [RakMK B1 (tiedän: eletään euronormiaikaa jo] sallivat vähentää lujuuslaskennassa lumikuorman määrää merkittävästi sillä perusteella ettei lumi pysy jyrkällä katolla. Eli rintamamiestalon kattoa ei nykyään, eikä varmaan koskaan ennenkään, mitoiteta läheskäään täydelle lumikuormalle. Pärjätään siis kevyemmällä rakenteella. Täytyy silti sanoa, että niistä vanhoista rakenteista näkee että on ollut pula rahasta ja tarvikkeista: on ne paikoin sellaisia rimpuloita. Löytyy toki hyviäkin. Määräyksiä on tiukennettu ja lumikuorman laskennallista arvoa on kasvatettu ylöspäin. Lumen paino määräyksissä perustuu tilastoihin pitkältä havaintoajalla. Katon pitää kestää sellainen lumikuorma joka ei välttämättä joka talon kohdalla koskaan toteudu. Niistä missä se on toteutunut ja jotain on ollut pielessä, kuulemme talvisin uutisista. "Holvirakenteen" syntyminen vaatisi että palkkien seinän puoleinen pää ei pääse liikkumaan ulospäin yhtään. Sitä ei juuri mikään estä, ei ainakaan täysipainoisesti.

        Se on totta että kaltevuutta pitää olla kutakuinkin 1:2.5 ja siitä ylöspäin, kun kaltevuus kasvaa niin kuormituksen kasvaessa myös puristus sisäänpäin kasvaa eli ei ole aivan suoraan verrannollinen vetävään voimaan joka tulee loivassa katossa.

        Alkuperäisellä oli kyseessä parvi joten todennäköisesti mökin ollessa kyseessä seinäkorkeus ei ole vastaava kuin 1 1/5 krs. ok talossa jolloin kaltevuutta tulee väkisinkin.

        Ihan kokemusperäisenä tietona voi kyllä sanoa että jos katon kaltevuus on vähintään luokkaa 1:4 niin 5m jännevälillä toimii 2x50x200 kattovasojen ollessa 150 korkeita ja k600.

        Tätä ei mitoitusohjelmat eikä ohjeet usko eikä oikeastaan edes tarvitse koska parempi aina rakentaa kertaluokkaa paremmin kuin piirun alle.


    • Kiepahtaja

      Mitenkäs tuo palkin kiepahdustuenta pitäisi oikeaoppisesti toteuttaa? Löytyykö jostain mahdollisesti kuvia?

    • Kuvia en viitsinyt ryhtyä haeskelemaan, mutta pari vinkkiä:
      1) Jos kattovasat päätetään kurkipalkin kylkiin, ei se kurkipalkki pääse kiepahtamaan.
      2) Jos taas se kursipalkki on kattovasojen alla, voisi toimiva ratkaisu olla vaakapuu, joka kulkee sen kurkipalkin ali kattovasan kyljestä toiselle puolelle kattovasan kylkeen - ja kurkipalkin alareuna kiinni siihen vaakapuuhun, yläreunan ollessa kiinni vasoissa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe