tavoiteaika 5 vuotta

utelias85

Tietääkö kukaan kuinka iso osa 2005 aloittaneista teekkareista valmistui vuoden 2010 aikana? Löytyykö jostain tilastoja joista näkisi eri laitosten valmistumisprosentit? Tavoitehan oli että 75 prosenttia opiskelijoista valmistuisi viidessä vuodessa.

8

959

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikohkoa
      • utelias85

Kiitos.Näyttää siltä että opetusministeriön asettamaan tavoitteeseen ei olla täysin päästy.

• kyrpäotassa

En tiä, mutta itellä kuudes vuosi meneillään ja tukikuukaudet loppu. Just sossu leikkas toimeentulotukee 20% ku ei yhtenä kuukautena ollu tullu opintosuorituksia (eipä ollu sillo tenttejäkään). Töihin ne patistaa jatkuvasti, mutta mitään järkevää duunia nyt ei vaan satu oleen.

No, ite valmistun nyt syksyllä 2011, mutta todella moni samaan aikaan aloittanu opiskelee vielä edelleen.

• sfdsfdsfd

Mene töihin, sossupummi. Yrität vain valmistua työttömäksi, että muut joutuisivat elättämään sinua.

• ei enää fuksi

Itellä tulossa fuksivuodelta 64op, enkä edes ole tutalla ja yo kirjoituksista 0 kpl laudatureita. Miten tuo 1. vuoden opintopistekertymän mediaani voi jollain osastoilla olla muka 45op???

• Deku123

Itse olen tehnyt noin 75-95op vuositahtia kursseja. Kyllä tohon 5 vuoden tavoteaikaan pääsee, kun on tavotteet ja suunnitelmat selvillä ja on sen verran lukupäätä, että tentit menevät kerralla läpi eivätkä jää roikkumaan. Tietenkin jos vaihtaa pääainettaan viis kertaa ja hyppii kursseja läpi vailla suunnitelmaa niin 5 vuotta voi olla aika tiukassa. Itse valmistun noin 4 vuodessa - pari kuukautta, ei ihan tarkkaa tiedä vielä millon saan alotettua diplomityön.

Tällainen työtahti on vaatinut sen, että harkkatöitä tehdään ja kursseihin luetaan kohtuu ahkerasti. Itse en mitään harrasta, eikä siihen olisi arkisin aikaakaan. Joku lahjakkaampi varmaan ehtisi jotain elämääkin viettää samalla, kun lukee tähän tahtiin kursseja, mutta itsellä ei onnistu. Toistaiseksi ei ole ollut mitään hyötyä näin nopeasta opiskelusta ja itsensä ruoskimisesta, mutta toivotaan, että töitä löytyy, kun valmistun. Kesätöitä olen tehnyt hesburgerin tiskillä nyt kolme kesää joten ei ole päässyt oikein diplomi-insinöörin töitä vielä maistamaan. Jos töitä ei löydy, kun valmistun niin vietän yhden ylimääräsen vuoden lukien minimi määrän kursseja ja ehkä osallistun kiltatoimintaan ja pidän kunnon lomat.

Jokanen päättää itse, kuinka nopeasti valmistuu. Jotku nopeata valmistumista arvostavat, mutta itse en ole yhtään sellaista työnantajaa vielä tavannut.

Onnea kaikille tuleville diplomi-insinööreille ja teekkareille, valitkaa ammattinne ja erikoistumisalanne huolella :)

• normiopiskelija

Asiaa opiskelunopeuksista!!

Itse opiskelin jo 15 vuotta sitten ja sama valitus oli silloinkin käynnissä kuin nykyään... liian vaativia on kurssit ja tavoitevalmistumisajat mahdottomia saavuttaa. Opintojen alkuvaiheessa pakollista opintosuunnitelmaa tehdessä TKK:n opintoneuvojakin valisti tuoretta fuksia, että suunnittelemasi 4½ vuoden valmistumisaika ei ole realistinen, vähintään 5½ vuotta menee.

No, minulla meni vajaa 3½ vuotta diplomi-insinööriksi ja ehdin siinä hyvin olla kesät kesätöissä ja lomailla. Saunailloissa ja bilettäessäkin jonkin verran aikaa kului, mutta ei tietenkään tenttiä edeltävänä iltana biletetä aamuun asti. Jonkinlaista vastuuntuntoa opintojen eteneminen edellyttää, mutta kyllä TKK:ssakin on tenttien läpäisyrima jo vedetty niin alas, että normaalilla kohtuullisella työnteolla ja kohtuullisella lahjakkuudella homma etenee helposti tavoitevauhtia. Tietysti jos lukion matikkakin on jo tuottanut vaikeuksia, niin ehkä akateeminen maailma ei ole ihan oikea paikka. Keskiasteen koulutustakin löytyy.

Työelämässä nopeaa valmistumista kyllä arvostettiin. Heti ensimmäisellä puhelinsoitolla sain koulutusta vastaavan työpaikan eikä ole töistä ollut pulaa sen jälkeenkään. Nopean valmistumisen ovat kaikki työnantajani nähneet merkkinä tavoitehakuisuudesta ja kyvykkyydestä. Molempia ominaisuuksia arvostetaan työelämässä.

Älkää siis tehokkaat opiskelijat uskoko niitä luusereiden kommentteja, joissa väitetään että työnantajat karttaisivat nopeasti ja varsinkin hyvillä arvosanoilla valmistuneita. Oikeasti työnantajat varovat eniten sellaisia taivaanrannanmaalareita, jotka eivät edes opiskelussa ole osanneet päättää, mitä haluavat, ja jotka eivät kykene tavoitteelliseen työskentelyyn. Ei yksikään työnantaja halua saamattomia jahkailijoita velttoilemaan työpaikalle.

• äöäöäö

Valmistumisaika on niin kamalasti itsestä kiinni ja hieman koulutusohjelmasta.

Itse olen opiskellut TKK:lla kahdessa koulutusohjelmassa. Ensimmäistä koulutusohjelmaa, joka oli hyvin matikkapainotteinen pystyin tekemään 60-70op / lukuvuosi ja tätä nykyistä, joka sisältää paljon tietotekniikkaa 40op / lukuvuosi. Opiskelumetodit pysyneet samoina ja jälkimmäinen kiinnostaa kyllä hurjasti enemmän. AIka ei vain riitä kaikkien harkkojen tekemiseen, mikäli kursseja olisi enemmän.

Lisättäköön noihin, että käyn bileissä harvemmin, en harrasta krapulapäiviä, urheilen useaan kertaan viikossa enkä käy töissä kuin kesäisin.

Eroja koulutusohjelmien välillä siis on, mutta kovalla työllä kyllä jokaisen valmistua n. 6 vuodessa. 5 vuoden tavoite aikaa pidän kyllä hieman liian tiukkana ns. normaalille opiskelijalle. Oman valmistumisaikani voikin tuosta sitten laskea.

Ekana vuotena turhan moni ei keskity lähes ollenkaan opiskeluun tai ottaa "apua ihan liian vaikeaa" asenteen, jolloin ei tietenkään mitään opi. Omat peruskurssini ovat ainakin olleet hyvinkin inhimmillisiä ja 60op tavoitteeseen on selvitty helposti niin että vapaa aikaakin on jäänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      230
      3009
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      125
      2161
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      217
      1719
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      14
      1675
    5. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      292
      1530
    6. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      47
      1267
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      51
      1223
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      108
      1054
    9. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      58
      974
    10. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      91
      962
    Aihe