tavoiteaika 5 vuotta

utelias85

Tietääkö kukaan kuinka iso osa 2005 aloittaneista teekkareista valmistui vuoden 2010 aikana? Löytyykö jostain tilastoja joista näkisi eri laitosten valmistumisprosentit? Tavoitehan oli että 75 prosenttia opiskelijoista valmistuisi viidessä vuodessa.

8

943

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heikohkoa
      • utelias85

Kiitos.Näyttää siltä että opetusministeriön asettamaan tavoitteeseen ei olla täysin päästy.

• kyrpäotassa

En tiä, mutta itellä kuudes vuosi meneillään ja tukikuukaudet loppu. Just sossu leikkas toimeentulotukee 20% ku ei yhtenä kuukautena ollu tullu opintosuorituksia (eipä ollu sillo tenttejäkään). Töihin ne patistaa jatkuvasti, mutta mitään järkevää duunia nyt ei vaan satu oleen.

No, ite valmistun nyt syksyllä 2011, mutta todella moni samaan aikaan aloittanu opiskelee vielä edelleen.

• sfdsfdsfd

Mene töihin, sossupummi. Yrität vain valmistua työttömäksi, että muut joutuisivat elättämään sinua.

• ei enää fuksi

Itellä tulossa fuksivuodelta 64op, enkä edes ole tutalla ja yo kirjoituksista 0 kpl laudatureita. Miten tuo 1. vuoden opintopistekertymän mediaani voi jollain osastoilla olla muka 45op???

• Deku123

Itse olen tehnyt noin 75-95op vuositahtia kursseja. Kyllä tohon 5 vuoden tavoteaikaan pääsee, kun on tavotteet ja suunnitelmat selvillä ja on sen verran lukupäätä, että tentit menevät kerralla läpi eivätkä jää roikkumaan. Tietenkin jos vaihtaa pääainettaan viis kertaa ja hyppii kursseja läpi vailla suunnitelmaa niin 5 vuotta voi olla aika tiukassa. Itse valmistun noin 4 vuodessa - pari kuukautta, ei ihan tarkkaa tiedä vielä millon saan alotettua diplomityön.

Tällainen työtahti on vaatinut sen, että harkkatöitä tehdään ja kursseihin luetaan kohtuu ahkerasti. Itse en mitään harrasta, eikä siihen olisi arkisin aikaakaan. Joku lahjakkaampi varmaan ehtisi jotain elämääkin viettää samalla, kun lukee tähän tahtiin kursseja, mutta itsellä ei onnistu. Toistaiseksi ei ole ollut mitään hyötyä näin nopeasta opiskelusta ja itsensä ruoskimisesta, mutta toivotaan, että töitä löytyy, kun valmistun. Kesätöitä olen tehnyt hesburgerin tiskillä nyt kolme kesää joten ei ole päässyt oikein diplomi-insinöörin töitä vielä maistamaan. Jos töitä ei löydy, kun valmistun niin vietän yhden ylimääräsen vuoden lukien minimi määrän kursseja ja ehkä osallistun kiltatoimintaan ja pidän kunnon lomat.

Jokanen päättää itse, kuinka nopeasti valmistuu. Jotku nopeata valmistumista arvostavat, mutta itse en ole yhtään sellaista työnantajaa vielä tavannut.

Onnea kaikille tuleville diplomi-insinööreille ja teekkareille, valitkaa ammattinne ja erikoistumisalanne huolella :)

• normiopiskelija

Asiaa opiskelunopeuksista!!

Itse opiskelin jo 15 vuotta sitten ja sama valitus oli silloinkin käynnissä kuin nykyään... liian vaativia on kurssit ja tavoitevalmistumisajat mahdottomia saavuttaa. Opintojen alkuvaiheessa pakollista opintosuunnitelmaa tehdessä TKK:n opintoneuvojakin valisti tuoretta fuksia, että suunnittelemasi 4½ vuoden valmistumisaika ei ole realistinen, vähintään 5½ vuotta menee.

No, minulla meni vajaa 3½ vuotta diplomi-insinööriksi ja ehdin siinä hyvin olla kesät kesätöissä ja lomailla. Saunailloissa ja bilettäessäkin jonkin verran aikaa kului, mutta ei tietenkään tenttiä edeltävänä iltana biletetä aamuun asti. Jonkinlaista vastuuntuntoa opintojen eteneminen edellyttää, mutta kyllä TKK:ssakin on tenttien läpäisyrima jo vedetty niin alas, että normaalilla kohtuullisella työnteolla ja kohtuullisella lahjakkuudella homma etenee helposti tavoitevauhtia. Tietysti jos lukion matikkakin on jo tuottanut vaikeuksia, niin ehkä akateeminen maailma ei ole ihan oikea paikka. Keskiasteen koulutustakin löytyy.

Työelämässä nopeaa valmistumista kyllä arvostettiin. Heti ensimmäisellä puhelinsoitolla sain koulutusta vastaavan työpaikan eikä ole töistä ollut pulaa sen jälkeenkään. Nopean valmistumisen ovat kaikki työnantajani nähneet merkkinä tavoitehakuisuudesta ja kyvykkyydestä. Molempia ominaisuuksia arvostetaan työelämässä.

Älkää siis tehokkaat opiskelijat uskoko niitä luusereiden kommentteja, joissa väitetään että työnantajat karttaisivat nopeasti ja varsinkin hyvillä arvosanoilla valmistuneita. Oikeasti työnantajat varovat eniten sellaisia taivaanrannanmaalareita, jotka eivät edes opiskelussa ole osanneet päättää, mitä haluavat, ja jotka eivät kykene tavoitteelliseen työskentelyyn. Ei yksikään työnantaja halua saamattomia jahkailijoita velttoilemaan työpaikalle.

• äöäöäö

Valmistumisaika on niin kamalasti itsestä kiinni ja hieman koulutusohjelmasta.

Itse olen opiskellut TKK:lla kahdessa koulutusohjelmassa. Ensimmäistä koulutusohjelmaa, joka oli hyvin matikkapainotteinen pystyin tekemään 60-70op / lukuvuosi ja tätä nykyistä, joka sisältää paljon tietotekniikkaa 40op / lukuvuosi. Opiskelumetodit pysyneet samoina ja jälkimmäinen kiinnostaa kyllä hurjasti enemmän. AIka ei vain riitä kaikkien harkkojen tekemiseen, mikäli kursseja olisi enemmän.

Lisättäköön noihin, että käyn bileissä harvemmin, en harrasta krapulapäiviä, urheilen useaan kertaan viikossa enkä käy töissä kuin kesäisin.

Eroja koulutusohjelmien välillä siis on, mutta kovalla työllä kyllä jokaisen valmistua n. 6 vuodessa. 5 vuoden tavoite aikaa pidän kyllä hieman liian tiukkana ns. normaalille opiskelijalle. Oman valmistumisaikani voikin tuosta sitten laskea.

Ekana vuotena turhan moni ei keskity lähes ollenkaan opiskeluun tai ottaa "apua ihan liian vaikeaa" asenteen, jolloin ei tietenkään mitään opi. Omat peruskurssini ovat ainakin olleet hyvinkin inhimmillisiä ja 60op tavoitteeseen on selvitty helposti niin että vapaa aikaakin on jäänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe