Kirkon ulkomaanapu

"Valtion tuki oli 46%. Seurakunnilta saatiin vajaa kolmannes ja yksityisten ihmisten lahjoitusten osuus tuloista oli 18,6%. "

http://www.kua.fi/fi/kirkon_ulkomaanapu/talous/?id=27

Linkin oikeassa reunassa löytyy tulot ja menot vuodelta 2009.
Siellä sitten esitelläänkin toisenlaisia tuloksia. Näinkö sitä luodaan mielikuvaa, että kirkko auttaa?

Seurakuntien talousarviotuki 4,2 milj. € 16,2 %
Yhteisvastuukeräys 2,0 milj. € 7,8 %
Kolehdit 1,1 milj. € 4,1 %
Seurakuntien muu tuki 0,2 milj. € 0,8 %
Kirkkohallituksen tuki 0,6 milj. € 2,5 %
EU:n tuki 0,2 milj. € 0,6 %
Valtion tuki 12,1 milj. € 46,2 %
Yksityiset ja yhteisöt 5,5 milj. € 21,1 %
Muut tuotot 0,1 milj. € 0,7 %
YHTEENSÄ 26,0 milj. € 100,0 %

16

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

"Seurakunnilta saatiin vajaa kolmannes "

Seurakuntien talousarviotuki 4,2 milj. € 16,2 %
      Seurakuntien muu tuki 0,2 milj. € 0,8 %
      Kirkkohallituksen tuki 0,6 milj. € 2,5 %
      minun laskutaidolla 16,2% 0,8% 2,5%=19,5% joka on vajaa viidesosa.

Mutta ei ole ensimmäinen kerta kun on törmännyt "mielenkiintoiseen" laskuoppiin kristittyjen parissa. Eivätkö he aivan vakavana ole sitä mieltä että 1 1 1=1 mitä kolminaisuusoppiin tulee?

• luterilainen.

"Eivätkö he aivan vakavana ole sitä mieltä että 1 1 1=1 mitä kolminaisuusoppiin tulee?"

Se kaava menee 1x1x1=1

• vai miten se meni
        luterilainen. kirjoitti:

"Eivätkö he aivan vakavana ole sitä mieltä että 1 1 1=1 mitä kolminaisuusoppiin tulee?"

Se kaava menee 1x1x1=1

Raamatun mukaan Pii=3.

• luterilainen. kirjoitti:

Se kaava menee 1x1x1=1

Kerropa minulle, miten vuorijumala Jahve kerrotaan juutalaisella saarnaajalla ja Pyhällä Hengellä? Tätä en pysty tajuamaan, vaikka olen kirjoittanut laudaturin matematiikasta ja opiskellut matematiikkaa yliopistossakin.

• luterilainen.

Suomi on sitoutunut nostamaan kehitysapunsa 0,7 % btk:sta, mutta olemme paljon jäljessä.

Kristillisesten avustusjärjestöjen avustustyö on ollut paljon tehokkaampaa kuin esimerkiksi 70-luvulla poliittisillla perusteilla jaettu kehitysapu mm. vietnamille.

Hienoa että valtiovalta luottaa Kirkon ulkomaanapuun.

• Kirkkohan on maailman anteliainen ja tehokkain järjestö, jos kirkon tiedotteita uskotaan :D

• luterilainen.
        mave kirjoitti:

Kirkkohan on maailman anteliainen ja tehokkain järjestö, jos kirkon tiedotteita uskotaan :D

Ei noin kirkko ole missään käsittääkseni väittänyt.

• luterilainen. kirjoitti:

Ei noin kirkko ole missään käsittääkseni väittänyt.

Kas kummaa....Mistäköhän minulle sellainen mielikuva tuli...hmmm..

• Kerrotko vielä mikä olikaan kysymyksesi?

Itse en näe tuossa mitään hämäävää tai yritystä valheellisen mielikuvan luomisesta. Päin vastoin, on hyvää ja avointa toimintaa esittää tiedot ymmärrettävästi ja niin, että ne löytyvät helposti. Kannattaa mysö verrata muihin hyväntekeväisyysjärjestöihin ja kansainvälisen kehitysyhteistyön ja -avun toimijoihin, millaisia lukuja heiltä löytyy.

Meri-Anna H.
      teologi

• Miten noilla prosenteilla saadaan seurakuntien osuudeksi kokonaispotista kolmannes? Mikäli yhteisvastuukeräyskin lasketaan seurakunnilta saatuihin tuloihin, niin lasketaanko yhteisvastuunkeräyksen kotimaankohteetkin diakoniatyöhön mukaan ja näin olisi kirkon budjetin rahoittajana sillä osalla merkittävällä osuudella yksityiset tahot?

• Kirkosta eronnut

Mutta järkyttävintä tässä on että KAIKKI kansalaiset kustantavat KIRKON ULKOMAANAPUA ja maksavat melkein puolet sen menoista.

Kirkko investoi KUA:han minimaalisesti mutta kerää itselleen imagohyödyn.

Miksi Suomen valtio maksaa KIRKON kansainvälistä toimintaa, tällöinhän myös ei kirkkoon kuuluvat joutuvat osallistumaan kustannuksiin.????

• ateistix

Kenen ministerin vastuualueeseen tuo kuuluu?

• ....................
        ateistix kirjoitti:

Kenen ministerin vastuualueeseen tuo kuuluu?

Valtio maksaa samoilla kriteereillä rahaa kaikille kehitysyhteistyöjärjestöille maailmankatsomukseen katsomatta.

• En oikein ymmärrä, että mikä ongelma on siinä, että valtio tukee hyvin organisoitua, kansainvälistäkin arvostusta nauttivaa kehitysyhteistyöjärjestöä. Kirkon ulkomaanapu elää tosin lähellä kirkkoa, mutta on oma säätiönsä, jonka hallituksessa istuu mm. kansanedustaja Pekka Haavisto.

Kirkon ulkomaanapuhan ei ole lähetysjärjestö. He määrittelevät itsensä: "Kirkon piirissä lähetystyö on annettu lähetysjärjestöjen tehtäväksi. Ulkomaanapu tekee kehitysyhteistyötä ja humanitaarista apua, joiden perusteet ovat lähimmäisenrakkaudessa. Apua ja tukea annetaan sitä eniten tarvitseville uskontoon, poliittiseen katsomukseen, sukupuoleen tai etniseen taustaan katsomatta." Siis mitä ongelmaa on siinä, että sivistysvaltio nimeltä Suomi auttaa niitä, jotka apua tarvitsevat.

Riku - ev.lut.pastori

• Mikäli leipää täynnä oleva auto pysäköi pakolaisleirin kupeelle ja kristityt jakaa leipää, niin eikö se ole lähetystyötä parhaimmillaan?

Skinitkin määrittelee itsensä roturealisteiksi ja moni muukin kyseenalainen järjestö määrittelee itsensä hienovaraisesti. Tuskin kirkon ulkomaanapu on paras luokittelemaan itseänsä. Nyt kun vedit Pekka Haaviston asiaan esille, niin kun on ollut kohtuuttomista säätiöpalkkioista puhetta muissa yhteyksissä, niin paljos säätiössä oleva saa korvausta?

SIvistyvaltio suomi voi auttaa, mutta sitä ei tule tehdä uskonnollisten lahkojen kautta. Uskonnollisesti ja poliittisesti puolueettomia avustusjärjestöjä on olemassa, että niidenkin kautta voisi valtio auttaa.

• Veronmaksaja B

Riku, olen samaa mieltä siitä että KUA on onnistunut eritätin hyvin.

Minua ärsyttää se että miksi kirkko rahoittaa sitä niin vähän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe