Alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan...

kallispiski

Meillä kotona vuoden vanha saksanpaimenkoiramixi, joka taas tänään näytti kauniisti osaamistaan. Aamulla kävin koiran kanssa tunnin lenkillä, olin sen jälkeen kotona sen kanssa noin puoli tuntia koiraa huomioimatta, että se rauhoittuu ennen lähtöäni. Jätin sille myös tekemistä, kongiin maapähkinävoita ja labyrinttiaktivointipallon, jonka sisään herkkuja. No sitten kun palasin kaupungilta YHDEN TUNNIN kuluttua, oli poika tuhonnut runkopatjan.... Mikä sitä vaivaa? En vaan enää jaksa. Mitä teen väärin, mitä voin vielä tehdä? Koira syö herkkuja poissaoloni aikana, joten eroahdistusta tuskin on. Kohtalontovereita?

17

1397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkenna ensin

Saako koira varmasti liikuntaa riittävästi? Muutakin kuin hihnalenkkiä?
      Aktivoitko sitä muuten kuin liikunnalla?
      Totteleeko peruskäskyjä?
      Onko varmasti terve? Kivut saavat aik tuollaista käytöstä.
      Onko aiemmin käyttäytynyt ok yksinään?
      Lähistöllä juoksuisia narttuja?
      Luottaako se sinuun? Olet siis kohdellut sitä asiallisesti, et ns. kovalla kädellä?

Ongelmaa on vaikea lähteä ratkomaan ilman syyn ymmärtämistä, siksi nämä taustatiedot.

• kallispiski

Koira siis saksanpaimenkoiran ja kultaisennoutajan sekoitus.

Koira pääsee hihnalenkkien lisäksi juoksentelemaan vapaana metsään (nyt talvisin myös jäälle) pari kertaa viikossa, joka päivä ei ole kuitenkaan mahdollisuus.

Koira osaa yli 10 temppuja joita leikitään päivittäin muistin virkistämiseksi, mm. lelun etsintää asunnosta ja jalkohen välistä juoksua, joten pelkkään perse maahan toimintoon eiväit taidot rajoitu.

Käskyjä tottelee sisällä, ulkona silloin kun sille päälle sopii. Kyseessä siis mielettömän hyperaktiivinen tapaus. Korvat tippuvat ja patterit eivät lopu niin kauan kuin on toinen koira näköpiirissä/meillä kylässä.

En ainakaan usko koiralla kipuja olevan. Rokotusten ja madotusten puolesta kunnossa.

Yksinään koira on ollut hyvin vaihtelevasti vuoden mittaan, nyt kuitenki ollut nätisti yli kuukauden ennen tän aamuista. Juuri tuon pitkän hyvän ajan jälkeen harmitti älyttömästi tämän aamuinen...

Juoksuisista nartuista en tiedä, mutta meidän kaveri on leikattu, joten siitä ei pitäisi olla ongelmia.

Luottaako? Rehellisesti, en ole aivan varma. Mikä määrittää luoton? Kotona koira nukkuu jaloissa usein selällään, eli paljastaen herkimmän osan itsestään minulle. Jostain olen lukenut, että vain rento ja luottavainen koira nukkuu näin. Kuitenkin lenkeillä helposti ärähtää vieraille koirille. Tiedä sitten onko se minun, "heikomman", puolustusta ja näin ollen koira ei luota että minä selviän tilanteesta. Kuitenkin koiralla ikää vasta se vuosi, monet ovat sanoneet että voi vielä olla epävarma itsestään? Koulutuksen puolesta olen aina seuraillut koiraa ja sen tehden omasta mielestäni oikein (ihan vain lattialla makaamalla ja syöden luuta näin esimerkiksi), olen mennyt kehumaan ja silittelemään. Tätä "taitoa" koira voisi toteuttaa myös yksin ollessaan........ Ja kaikkihan on hämmentävää minulle siksi, että kun olen kotona, käyttäytyy koira täydellisesti. Se ei ole ikinä tuhonnut mitään kotona ollessani, näin ollen en ole myöskään koskaan päässyt koiraa korjaamaan, jos se tekee väärin. Tuhot nähdään vasta kotiin tullessa ja siinä sitten vain kiristellään hiljaa hampaita, kun eihän se enää tajua mistä sitä toruttaisiin.

Itse olen opiskelija ja tämä ensimmäinen koirani. Hyperaktiivisen luonteensa puolesta ei varmasti se helpoin. Haluaisin kuitenkin oppia toimimaan koirani kanssa, ja ymmärtää, miksi se tekee mitäkin. Voivatko koirat vain nuoren ikänsä takia joskus tylsistyä ja keksiä tälläistä? Meneekö se ohi iän myötä vai mitä suosittelet minun tekevän?

Anteeksi sekava teksti, mutta jos vähä valottaisi tilannetta.

• perheen isä
        kallispiski kirjoitti:

Koira siis saksanpaimenkoiran ja kultaisennoutajan sekoitus.

Koira pääsee hihnalenkkien lisäksi juoksentelemaan vapaana metsään (nyt talvisin myös jäälle) pari kertaa viikossa, joka päivä ei ole kuitenkaan mahdollisuus.

Koira osaa yli 10 temppuja joita leikitään päivittäin muistin virkistämiseksi, mm. lelun etsintää asunnosta ja jalkohen välistä juoksua, joten pelkkään perse maahan toimintoon eiväit taidot rajoitu.

Käskyjä tottelee sisällä, ulkona silloin kun sille päälle sopii. Kyseessä siis mielettömän hyperaktiivinen tapaus. Korvat tippuvat ja patterit eivät lopu niin kauan kuin on toinen koira näköpiirissä/meillä kylässä.

En ainakaan usko koiralla kipuja olevan. Rokotusten ja madotusten puolesta kunnossa.

Yksinään koira on ollut hyvin vaihtelevasti vuoden mittaan, nyt kuitenki ollut nätisti yli kuukauden ennen tän aamuista. Juuri tuon pitkän hyvän ajan jälkeen harmitti älyttömästi tämän aamuinen...

Juoksuisista nartuista en tiedä, mutta meidän kaveri on leikattu, joten siitä ei pitäisi olla ongelmia.

Luottaako? Rehellisesti, en ole aivan varma. Mikä määrittää luoton? Kotona koira nukkuu jaloissa usein selällään, eli paljastaen herkimmän osan itsestään minulle. Jostain olen lukenut, että vain rento ja luottavainen koira nukkuu näin. Kuitenkin lenkeillä helposti ärähtää vieraille koirille. Tiedä sitten onko se minun, "heikomman", puolustusta ja näin ollen koira ei luota että minä selviän tilanteesta. Kuitenkin koiralla ikää vasta se vuosi, monet ovat sanoneet että voi vielä olla epävarma itsestään? Koulutuksen puolesta olen aina seuraillut koiraa ja sen tehden omasta mielestäni oikein (ihan vain lattialla makaamalla ja syöden luuta näin esimerkiksi), olen mennyt kehumaan ja silittelemään. Tätä "taitoa" koira voisi toteuttaa myös yksin ollessaan........ Ja kaikkihan on hämmentävää minulle siksi, että kun olen kotona, käyttäytyy koira täydellisesti. Se ei ole ikinä tuhonnut mitään kotona ollessani, näin ollen en ole myöskään koskaan päässyt koiraa korjaamaan, jos se tekee väärin. Tuhot nähdään vasta kotiin tullessa ja siinä sitten vain kiristellään hiljaa hampaita, kun eihän se enää tajua mistä sitä toruttaisiin.

Itse olen opiskelija ja tämä ensimmäinen koirani. Hyperaktiivisen luonteensa puolesta ei varmasti se helpoin. Haluaisin kuitenkin oppia toimimaan koirani kanssa, ja ymmärtää, miksi se tekee mitäkin. Voivatko koirat vain nuoren ikänsä takia joskus tylsistyä ja keksiä tälläistä? Meneekö se ohi iän myötä vai mitä suosittelet minun tekevän?

Anteeksi sekava teksti, mutta jos vähä valottaisi tilannetta.

Rehellisesti en juuri aina jaksa ymmärtää miksi koiria pitää aina olla tekemistä sisällä?
        "Jätin sille myös tekemistä, kongiin maapähkinävoita..." miksi siis aktivoit koiraasi silloin kun sen pitäisi olla rauhassa. Suurin ongelma tuossa on, että koira saa liian vähän muuta liikuntaa sekä koiralle tarpeellista virikkeellistä aivotyötä. Ei väsynyt koira tai koira joka saa riittävästi luukuntaa niin jaksa tai viitsi paikkoja rikkoa vaan lepää kun on rauhallista. Tässä kun vielä huomioi taustalla olevat rodun niin sitä paremmalla syyllä liikunta ja telkeminen pitää olla riittävällä tasolla. Oma spk kun oli 5-6kk niin jo kaksi "hiljasempaa" päivää niin koira olisi hyppinyt jos seinille tai läpi niistä.
        Koiraa ottaessa olipa kyse sitten seropista tai ei, pitää rehellisesti punnita sen ottoa harkitessa, että mitkä on omat resurssit sitä liikuttaa ja mitä se voi vaatia tehtäväksi tullakseen hyväksi kotikoiraksi.

Ainoa mitä tuossa on tehtävissä tai miten asian saa korjattua, niin on liikunta, tekeminen, liikunta..

• kallispiski
        perheen isä kirjoitti:

Rehellisesti en juuri aina jaksa ymmärtää miksi koiria pitää aina olla tekemistä sisällä?
        "Jätin sille myös tekemistä, kongiin maapähkinävoita..." miksi siis aktivoit koiraasi silloin kun sen pitäisi olla rauhassa. Suurin ongelma tuossa on, että koira saa liian vähän muuta liikuntaa sekä koiralle tarpeellista virikkeellistä aivotyötä. Ei väsynyt koira tai koira joka saa riittävästi luukuntaa niin jaksa tai viitsi paikkoja rikkoa vaan lepää kun on rauhallista. Tässä kun vielä huomioi taustalla olevat rodun niin sitä paremmalla syyllä liikunta ja telkeminen pitää olla riittävällä tasolla. Oma spk kun oli 5-6kk niin jo kaksi "hiljasempaa" päivää niin koira olisi hyppinyt jos seinille tai läpi niistä.
        Koiraa ottaessa olipa kyse sitten seropista tai ei, pitää rehellisesti punnita sen ottoa harkitessa, että mitkä on omat resurssit sitä liikuttaa ja mitä se voi vaatia tehtäväksi tullakseen hyväksi kotikoiraksi.

Ainoa mitä tuossa on tehtävissä tai miten asian saa korjattua, niin on liikunta, tekeminen, liikunta..

Tekemistä sille on jätetty sen vuoksi, kun sitä monet suosittelevat. Olemme seuranneet paljon Victoria Stilwelliä ja sieltä suurin osa vinkeistä koirankasvatukseen on otettukin.

Kai tässä on nyt liikuntaa ruvettava lisäämään. Miten itse liikutat ja touhuat koirasi kanssa? Kaipaan selkeitän päivärytmiesimerkkejä mitä muut tekevät koiriensa kanssa. Meillä koira käy aamuisin suunnilleen lenkillä 40min, päivällä reilun tunnin ja illalla noin puoli tuntia. Itse en rehellisesti jaksa uskoa ihmisiä, jotka väittävät työn ohella käyvänsä koiransa kanssa lenkillä päivittäin yhteensä 5 tuntia...

• hismastersvoice
        kallispiski kirjoitti:

Tekemistä sille on jätetty sen vuoksi, kun sitä monet suosittelevat. Olemme seuranneet paljon Victoria Stilwelliä ja sieltä suurin osa vinkeistä koirankasvatukseen on otettukin.

Kai tässä on nyt liikuntaa ruvettava lisäämään. Miten itse liikutat ja touhuat koirasi kanssa? Kaipaan selkeitän päivärytmiesimerkkejä mitä muut tekevät koiriensa kanssa. Meillä koira käy aamuisin suunnilleen lenkillä 40min, päivällä reilun tunnin ja illalla noin puoli tuntia. Itse en rehellisesti jaksa uskoa ihmisiä, jotka väittävät työn ohella käyvänsä koiransa kanssa lenkillä päivittäin yhteensä 5 tuntia...

"Itse en rehellisesti jaksa uskoa ihmisiä, jotka väittävät työn ohella käyvänsä koiransa kanssa lenkillä päivittäin yhteensä 5 tuntia... "

Se vain on joillekin koirayksilöille välttämätöntä. Näin voi välttyä tuhoilta ja muilta ongelmilta. Meillä tehdään päivittäin puolen tunnin lenkit aamulla ja illalla sekä niiden välillä kaksi puolentoista-kahden tunnin lenkkiä päivällä. Ensimmäinen kl 13 ja jälkimmäinen 17-18 aikoihin. Matka kilometreissä ei tosin ole mikään maratooni kuluvasta ajasta huolimatta, mutta kyllä sitäkin 7-8km tulee.

Teen tosin työtä kotona joten minulla tämä on mahdollista hoitaa yksinkin. Muualla työssäkäyvälle varmasti hankalaa, mutta jos puoliso/perhe voisi asiassa auttaa. Muuten ei auta kuin etsiä hoitopaikkaa ettei tarvi yksin olla...

Eli tuplaa nyt vähintään tuo päivälenkkisi, niin näet tuleeko muutosta.

• perheen isä
        kallispiski kirjoitti:

Sama se koiralle onko ulkona tunnin tai viisi, jos kyse on ulkoilusta. Liikunta ja tekeminen on eri juttu kuin ulkoilu. Tiivistän jo aijemmista topiikeista.

- Käytä talvea ja hankia hyväksi koiran liikunnassa.
        - Jos kävelet 10km niin sillä et koiraa väsytä, mutta jos kävelet metsässä/pellolla 5km koira on tuossa ajassa liikkunut 15km jne.

Helppoja ja koiralle mieleisiä hommia talven jälkeen..merkitse metsässä/pellolla tietty alue vaikka 10x10 20x20 jne neliö johon ripottelet esineitä, makupaloja jne. Ala "haravoimaan" aluetta siksak liikein reunasta reunaan ja n.1-1.5m nousulla korkeussuuntaan. Tee tämä aluksi hihnalla sekä sanoin ohjaten ja kun koira pääsee asiasta jyvälle niin ja kuuntelee ohjausta,(joka pitää koiran neliössä) niin vapaalla. Pidä mielessä monta makupalaa esinettä olet siihen laittanut.

"
        Koira pääsee hihnalenkkien lisäksi juoksentelemaan vapaana metsään (nyt talvisin myös jäälle) "
        Aivan loistava tapa ja jota kannattaa käyttää on, että toinen ihminen menee jäällä/metsässä vaikka aluksi n.100m päähän ja toinen kutsuu koiraa ja siitä liikkeelle. Kehuja taukoa Ja käsi merkki toiselle joka alkaa taas kutsua koiraa jne..metsässä taas kun tämän osaa, niin kutsuu tai jos jo oppinut "mene/hae" tai mikä vaan kaskyn niin toinen voi jo piiloutua ja antaa koiran etsiä..jne variaatioita on monia. Aina ei tarvitse olla "tokoo" tai "agii". Pääasia on koiralle ja sen aisteille mielekäs tekeminen.

Muista myös että kun aloitat "tekemisen" niin koiran kunto myös kasvaa aika nopeasti ja tämä tietää taas hieman lisä panostusta kunnes tasaantuu.
        Myös ns.kaupunkilenkit on aika tehokkaita koiralle, kun aistit kuormittuu aika tehokkaasti. Tämä siis vaihteluna.

Oma tekeminen ei käy mallina kun koira on myös osittain töissä mukana ja tehdään muutenkin paljon muuta. Kongeja ja muita kilkkeitä en ole ikinä käyttänyt sisätiloissa tai muutenkaan.

• cdfcrecdecfwe

mieleen oma uros 1 v iässä, eri rotua kylläkin. Voi hyvin ola murkkuiän hössötystä, meillä vaan yhtenä kauniina pvnä n 1v 4 kk iässä olikin taas kuin toinen koira. Älä siis ainakaan menetä hermoj,a jaksa olla kärsivällinen, selkeä ja reilu. Koira ei koskaan pahuuttaan hösellä, sillä on aina joku suu, ehkä ne on vaan hormonit nyt teilläkin.

• perheen isä

"kongiin maapähkinävoita ja labyrinttiaktivointipallon, jonka sisään herkkuja."..Mieti hieman, jos koiran liikunta on vähäistä ja mien paljon ja mitä energiaa sille syötä?
      Sekin on tosiasia, että kun lähdet kotoa vaikka ap. niin ajoita vaikka pääruoka ennen lähtöön ja anna vaikka sille tämän jälkee ydinluu. Harvoin kukaan mahatäynnä riehuu.

Ot ajattele niitä lapsia jotka vetää päivät karkkeja, limua ja muuta "välipalaa" niin morjens.

• Ajankäyttöhallintaa

aktivointileluja, kun jävät yksin. Nehän juuri saavat koiran käymään kierroksilla, kun se yrittää ja yrittää nyhtää sieltä kongista sen viimeisenkin herkkupalana. Menishän siinä hermot ihmiselläkin.

Mitä ihmettelemistä siinä on, että toiset liikkuvat koiran kanssa jopa 5 t. Kaikkien työ ei ole fyysistä, esim ite olen aina liikkunut paljon pv:ttäin jo ennen koiriakin, ihmisillä on vp:iä, kaikki eivät tuijota tv:tä joka ilta, jne.

Liikun omieni kanssa arkipäivisin satoi tai paistoin n 4 tuntia. Se on niin tapa ja itsestään selvyys, että se aika menee huomaamatta, osa aikaa on treeniä, osa liikuntaa, osa leikkiä. Koirat nukkuvat tyytyväisinä ja rauhassa kotona.

Aamupissa n 15 min, riippuen pv:stä 1-2 lenkkiä 1-2,5 t/kerta, illalla 1-2 käyntiä 1-2,5 tuntia, joskus iltamyöhään pikapissa 5 min.

• kallispiski
        Ajankäyttöhallintaa kirjoitti:

aktivointileluja, kun jävät yksin. Nehän juuri saavat koiran käymään kierroksilla, kun se yrittää ja yrittää nyhtää sieltä kongista sen viimeisenkin herkkupalana. Menishän siinä hermot ihmiselläkin.

Mitä ihmettelemistä siinä on, että toiset liikkuvat koiran kanssa jopa 5 t. Kaikkien työ ei ole fyysistä, esim ite olen aina liikkunut paljon pv:ttäin jo ennen koiriakin, ihmisillä on vp:iä, kaikki eivät tuijota tv:tä joka ilta, jne.

Liikun omieni kanssa arkipäivisin satoi tai paistoin n 4 tuntia. Se on niin tapa ja itsestään selvyys, että se aika menee huomaamatta, osa aikaa on treeniä, osa liikuntaa, osa leikkiä. Koirat nukkuvat tyytyväisinä ja rauhassa kotona.

Aamupissa n 15 min, riippuen pv:stä 1-2 lenkkiä 1-2,5 t/kerta, illalla 1-2 käyntiä 1-2,5 tuntia, joskus iltamyöhään pikapissa 5 min.

Kiitoksia vastauksista. Tosiaan ensimmäinen koira itsellä menossa, niin mieluusti ottaa mallia miten muut saavat arjen koiriensa kanssa toimimaan.

Eli nyt sitten aletaan lisäämään liikuntaa ja otetaa turhat aktivointilelut pois kun koira jätetää yksin. Tuloksia odotellessa :)

• cdcwedcewdew
        kallispiski kirjoitti:

Kiitoksia vastauksista. Tosiaan ensimmäinen koira itsellä menossa, niin mieluusti ottaa mallia miten muut saavat arjen koiriensa kanssa toimimaan.

Eli nyt sitten aletaan lisäämään liikuntaa ja otetaa turhat aktivointilelut pois kun koira jätetää yksin. Tuloksia odotellessa :)

leikkiä ja temppuharjoittelua. Aivotyö väsyttää ja rauhoittaa koiraa. Liiallinen liikunta saa taas käymään kierroksilla myös eli pitää löytää se omalle sopiva rytmi ja määrä näistä. Jäljestys on harrastus mitä voit tehä ihan yksinkin, netistä löytyy ohjeita ja nenänkäyttö on koirille yleensä luontaista, mieluisaa, rauhoittavaa ja väsyttävää, ehkä voisitte sitä alkaa treenaamaan, kunhan säät sallivat.

• kaiqwa
        cdcwedcewdew kirjoitti:

leikkiä ja temppuharjoittelua. Aivotyö väsyttää ja rauhoittaa koiraa. Liiallinen liikunta saa taas käymään kierroksilla myös eli pitää löytää se omalle sopiva rytmi ja määrä näistä. Jäljestys on harrastus mitä voit tehä ihan yksinkin, netistä löytyy ohjeita ja nenänkäyttö on koirille yleensä luontaista, mieluisaa, rauhoittavaa ja väsyttävää, ehkä voisitte sitä alkaa treenaamaan, kunhan säät sallivat.

älä aktivoi sitä kotona vain ulkona saat sen kanssa touhuta

• perheen isä
        cdcwedcewdew kirjoitti:

"ehkä voisitte sitä alkaa treenaamaan, kunhan säät sallivat."..miten se meni. Ei ole huonoa säätä vaan väärin valittuja vaatteita. Ei todellakaan tarvitse odottaa kesää, jos tarkoitat nenän käyttöä tai muuta.
        Kun kerran on mahdollisuus käyttää jäätä/järvi/meri niin aivan loistava paikka treenata tai puuhastella.

• PabLoOOOo
        perheen isä kirjoitti:

"ehkä voisitte sitä alkaa treenaamaan, kunhan säät sallivat."..miten se meni. Ei ole huonoa säätä vaan väärin valittuja vaatteita. Ei todellakaan tarvitse odottaa kesää, jos tarkoitat nenän käyttöä tai muuta.
        Kun kerran on mahdollisuus käyttää jäätä/järvi/meri niin aivan loistava paikka treenata tai puuhastella.

Tärkeämpää kuin mitkään kilometreissä mitatut militantti lenkit on se, että koira pääsee sydämensä kyllyydestä haistelemaan ja nuuskuttelemaan lenkillä - tämä väsyttää koiran -> tee aina ennen lähtöä RAUHALLINEN lenkki. Jos koira ei haistele, kannusta sitä haistelemaan.. koira elää hajujen maailmassa ja sitä sen ulkona pitääkin tehdä, jollei sinun kanssasi pelmi.

Se, että lähdet noihin 5-6h päivässä ulkoilutuksiin lisää vain kierrettä, koirasi kunto kasvaa ja siitä tulee vieläkin aktiivisempi. Ne jotka ulkona 6-7h päivässä koiran kanssa viettävät, voivat samantien muutta sinne ulos niin pääsee helpommalla.

• PabLoOOOo
        PabLoOOOo kirjoitti:

Tärkeämpää kuin mitkään kilometreissä mitatut militantti lenkit on se, että koira pääsee sydämensä kyllyydestä haistelemaan ja nuuskuttelemaan lenkillä - tämä väsyttää koiran -> tee aina ennen lähtöä RAUHALLINEN lenkki. Jos koira ei haistele, kannusta sitä haistelemaan.. koira elää hajujen maailmassa ja sitä sen ulkona pitääkin tehdä, jollei sinun kanssasi pelmi.

Se, että lähdet noihin 5-6h päivässä ulkoilutuksiin lisää vain kierrettä, koirasi kunto kasvaa ja siitä tulee vieläkin aktiivisempi. Ne jotka ulkona 6-7h päivässä koiran kanssa viettävät, voivat samantien muutta sinne ulos niin pääsee helpommalla.

Vielä lisäys, joku kirjoitti näin:

Tossa tulee parhaimpinä päivinä 10h, 25min ulkoilua koirian kanssa. Meneeköhän vähän överiksi?

• perheen isä
        PabLoOOOo kirjoitti:

Vielä lisäys, joku kirjoitti näin:

Tossa tulee parhaimpinä päivinä 10h, 25min ulkoilua koirian kanssa. Meneeköhän vähän överiksi?

Ei se lenkkeilyn määrä vaan laatu? Hyvään ja laadukkaasen ulkoiluun pääse jo vaikka "päälenkillä" 1-1,5h/pv tekemällä koiralle tärkeitä asioita ja treenausta.
        Kyllä neljä tuntiakin on jo paljon työssäkäyvälle ja sellaiselle jolla on jo perhettä.
        Siis satsaa laatuun ei km tai tunti määrään.

Itse käyn "pääosin" silloin kun kävely lenkillä käyn niin päivä osuus on n.10-15km ja tälläiseen päivään ei mahdu muuta tekemistä ja tämän tarkoitus on vain palauttava ja koulutukseen vaihtelua tuova. Sitten on erikseen treenikausi tai päivät jolloin aikaa tähän kuluu n.2h/pv kaikkineen. Erikseen tietenkin jäljenteko ja vast.jos semmoista on suunnitteilla.

Näissä kaikissa neuvoissa kannattaa suodattaa jo suoraan ne neuvot, jotka on tarkoitettu tai tarkoitettavaksi pelkälle kotikoiralle tai vastaavasti harrastekoiralle.

Moni kysyy jotain, että miten ja mitä niin aina puhutaan treenaa sitä ja sitä sekä ativoi jne..kuitenkin mitää käytännön neuvoa niihin vinkkeihin liittämättä. Kotikoiralle kyllä riittää tekemistä kun soveltaa mitä itselleen sopii tai on mahdollisuus ja mielenkiinto tehdä.
        Pitää vain tietää kannattavat lähtökohdat koiralle: Aistienkäyttö ja siitä tärkein NENÄ.
        Eli tulee liittää näitä asioita siihen tekemiseen mitä milloinkin tekee. Vastapainoksi pitää olla normaalia liikuntaa. koska aistien käyttö on koiralle todella rankkaa.

Samoin nuo jotkut epärealistiset ulkoilu ajat. Ne isoimmat ovat harvoin jotain pysyvää. On sinällään ihme jos ihmisen elämäään ei tule mitään muutoksia, jotka voivat muuttaa pysyvästi noita rutiineita. Itsellä muuttuu ja muutan rutiineita ja käytäntöjä sen mukaan aina mitä milloinkin on tarve tiedostaen koiran tarpeet näissä muutoksissa.
        Voihan joku tietenkin olla niin onnellisessa asemassa, että tähän pystyy.

• haajaj
        perheen isä kirjoitti:

Ei se lenkkeilyn määrä vaan laatu? Hyvään ja laadukkaasen ulkoiluun pääse jo vaikka "päälenkillä" 1-1,5h/pv tekemällä koiralle tärkeitä asioita ja treenausta.
        Kyllä neljä tuntiakin on jo paljon työssäkäyvälle ja sellaiselle jolla on jo perhettä.
        Siis satsaa laatuun ei km tai tunti määrään.

Itse käyn "pääosin" silloin kun kävely lenkillä käyn niin päivä osuus on n.10-15km ja tälläiseen päivään ei mahdu muuta tekemistä ja tämän tarkoitus on vain palauttava ja koulutukseen vaihtelua tuova. Sitten on erikseen treenikausi tai päivät jolloin aikaa tähän kuluu n.2h/pv kaikkineen. Erikseen tietenkin jäljenteko ja vast.jos semmoista on suunnitteilla.

Näissä kaikissa neuvoissa kannattaa suodattaa jo suoraan ne neuvot, jotka on tarkoitettu tai tarkoitettavaksi pelkälle kotikoiralle tai vastaavasti harrastekoiralle.

Moni kysyy jotain, että miten ja mitä niin aina puhutaan treenaa sitä ja sitä sekä ativoi jne..kuitenkin mitää käytännön neuvoa niihin vinkkeihin liittämättä. Kotikoiralle kyllä riittää tekemistä kun soveltaa mitä itselleen sopii tai on mahdollisuus ja mielenkiinto tehdä.
        Pitää vain tietää kannattavat lähtökohdat koiralle: Aistienkäyttö ja siitä tärkein NENÄ.
        Eli tulee liittää näitä asioita siihen tekemiseen mitä milloinkin tekee. Vastapainoksi pitää olla normaalia liikuntaa. koska aistien käyttö on koiralle todella rankkaa.

Samoin nuo jotkut epärealistiset ulkoilu ajat. Ne isoimmat ovat harvoin jotain pysyvää. On sinällään ihme jos ihmisen elämäään ei tule mitään muutoksia, jotka voivat muuttaa pysyvästi noita rutiineita. Itsellä muuttuu ja muutan rutiineita ja käytäntöjä sen mukaan aina mitä milloinkin on tarve tiedostaen koiran tarpeet näissä muutoksissa.
        Voihan joku tietenkin olla niin onnellisessa asemassa, että tähän pystyy.

"Tekemistä sille on jätetty sen vuoksi, kun sitä monet suosittelevat. Olemme seuranneet paljon Victoria Stilwelliä ja sieltä suurin osa vinkeistä koirankasvatukseen on otettukin."

Ehkä nyt olisi sitten syytä vaihtaa metodeja :D On hyvä olla johdonmukainen ja kärsivällinen, mutta jos ei virheistään opi, niin on jo tyhmä. Monet suosittelevat, mutta monet myös eivät. Miten luulet, että koirasi rauhoittuu, kun sitä aktivoidaan koko ajan lepoaikana. Toiseksi, eroahdistusta on kahden laista. Oikeaa ahdistusta ihmisten poistumisesta ja dominoinnista johtuvaa. Koira ei hyväksy, että hänen laumansa, ihmiskoirasymbioosinsa, perhe, satunnaiset oliot, jotka vain asuvat samassa paikassa, lähtevät pois. Koira on huolissaa siitä, ettei ne tyhmät oliot pärjää hengissä tuolla ulkona ilman minua!! Stressaantuu tästä ja purkaa sitä hajoittamalla tavaroita.

No nyt sitten joku taas kertoo, ettei koirat dominoi tai muodosta laumaa ihmisen kanssa, mutta sama se. Näin se vaan toimii. Mutta kuten jo itsekkin mainitsit, koirasi suojelee sinua lenkillä. Pitää sinua niin heikkona, ettet selviä vastaan tulevasta koirasta. Totta kai se on huolissaan, kun lähdet sinne yksin.

Eli apua kannattaa hankkia joltain asialliselta kouluttajalta. Sellaiselta joka mei ehdota koirallesi rauhoittavia lääkkeitä tai koiran aktivoimista poissa ollessasi. Niin hyperaktiivista koiraa ei ole olemassakaan, ettei se pystyisi rauhoittumaan, kun siihen on aikaa. Kyse on vaan siitä, ettei se paniikissaan pysty rauhoittumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      71
      2973
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2574
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2235
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2138
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1712
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1536
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      20
      1222
    Aihe