Avoehto? Säännöt? Raha`?

Elikkäs meillä on tälläinen uusperhe ollu jo kolmisen vuotta ja nyt sitten tulee yhteinen yksi lapsi ja siihen samaan syssyyn on laitettu talo. Ihan mielenkiinnolla kaipaisin neuvoja ja vinkkejä miten ne kaikki hoituu yhdessä ilman kummempia kahinoita. Kun meillä on nyt tilanne tämä että minä en lainaa pankista saanut vaan avomies otti asuntolainan yksin ja uskottelen hänen puheista päätellen että meidän yhteinen talo on vaikka nimeäni ei siellä näy. No ollaan alustavasti jo sovittu että minäkin maksan sitä tottakai mutta minkäslaisen paperin sitä pitäisi tehdä siltä varalta jos jotain sattuu. ero tai jotain. Enhän minä saa silloin mitään jos ero tulee ja olen kuitenkin sitä maksanut. Onko kukaan tehnyt ikinä tälläisessa tilanteessa mitään paperia?
No eihän siinä tietenkään kaikki:=) Jään äippälomalle kohta ja tuloni tippuvat ja mietin että milläs perusteella kuka maksaa mitäkin ku herra ei halunnut yhdistää vieläkään palkkojamme yhteisiksi jota minä en ymmärrä, no ei se nyt vakavaa:=) Molemmilla on edelleenkin omat tilit ja omat rahat. Miehellä on kaksi lasta jotka meillä käyvät säännöllisesti ja minun kaksi omaa asuu meidän kanssa vakituiseen. Lasten kanssa olossa meillä ei ole mitään ongelmia tietenkin joskus tuntuu minusta että miksi hän aina ostaa kaiken omillensa ja minun lasten isä ei osta mitään isoa ikinä....mutta olen siihen tottunut melkein. No niin asiaan siiis mikä olis se järkevin ratkaisu tuohon maksu hommaan kun en osaa itse herralle ehdottaa oikein mitään.?
Entäs mitä sit ku vauva tulee? Yhdistääkö se meitä enemmän vai miten tässä käy...Yleensä minä hoidan kodin siisteyden ja ruat jne....mutta se ehkä johtuu siitä enemmänkin että omat lapset asuvat meidän kanssa ja olen sit vaan tehny. Joskus v....aaaa suoraan sanottuna että miksi mun pitää aina ja sanonkin asiasta niin alkaa kitinä kuulumaan että en ole sanonut mitä pitää tehdä... eikö sitä imuria voi ottaa sieltä kaapista ilman että pitää erikseen sanoa ja nyt ku siitä on jo riidan kanssa sanottu niin ei se imuri irtoa edelleenkää tuolta kaapista kuin minulla. Tuoko vauva rauhan tänne vai miten se menisi? Olisi kiva kuulla teidän kokemuksia!
Saisinko asiallisia vastauksia sitten Kiitos!

25

1069

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat lapset ihanaise

kun miehen lapset tulivat taloksi.
      Ei nä täällä onneksi koko aikaa asu, mutta kuitenkin häiritsevät meidän perhe elämää. Vauva on tuonut pienen rauhan, kun emme ota aina niitä miehen lapsia tänne, koska haluamme olla oman perheen omissa oloissa, vailla häiriötekijöitä.

Meillä on aina sillon rauhatonta ja hälinää, joten vauva ja me tarvimme yhteistä aikaa. Vauva on kohta 10 kk joten alkaa liikkua itsekin jo melkolailla, ja nyt päätimme että miehen lapset voivat olla meillä useammin. Siitä on se hyöty että on vauvalle seuraa, ja minä voin vähän huokaista, kun miehen lapset leikkii meidän lapsen kanssa.
      Muuten en piittää heistä, mutta pidän hyvänä lapsenvahteina.

Ongelma on vain heidän sotkuisuus ja epäsiisteys. Holtittomia koululaisia, joilla ei ole tapoja eikä kuria ollut.
      En ota paineita, pääasia että oma lapseni kasvaa järjestykseen ja siisteyteen, viis muista.

Kannattaa tehdä omat asiat hyvin, eikä piitata muista, tsemppiä, muut tuovat ongelmat perheeseen ei tarvi itse olla täydellinen.

• ...

jerk!

• Älytöntä, jos totta

Olisiko kannattanut vielä miettiä yhteistä lasta ja taloa, kun noin negatiivisesti miehestäsi puhut???? Talo ei ole sinun, jos nimeäsi ei papereissasi näy. Se pitäisi tietää, jos on sen verran aikuinen, että on noinkin monta lasta ehtinyt synnyttää.
      Vauvaa ei kannata "hankkia" puolisoita yhdistämään tai tuomaan rauhaa taloon. Taitaa olla provo koko kirjoitus ja sitten vastaat siihen "omat lapset ihanaiset" nimimerkillä =D
      Mutta kuitenkin:
      Avopuolisot eivät ole toistensa perillisiä. Ainoa keino periä avopuoliso on testamentti. Avopuolisot voivat laatia keskinäisen testamentin. Avopuoliso kuuluu korkeimpaan perintöveroluokkaan.
      Hallintaoikeuden testamenttaamisella turvataan avolesken oikeus saada pitää esimerkiksi yhteinen asunto jakamattomana. Avopuolisoilla ei ole asunnon jakamattomana pitämistä varten samanlaista lesken suojasäännöstä tukenaan kuin leskeksi jääneillä aviopuolisoilla on. Hallintaoikeustestamentti oikeuttaa avolesken käyttämään kuolleen puolison omaisuutta ja nauttimaan sen tuotosta.
      Omistusoikeustestamentilla omaisuus siirtyy avopuolisolle testamentin nojalla lopullisesti, jolloin saannosta on maksettava perintövero.
      Mikäli avoparilla on yhteinen lapsi, niin avokumppani rinnastetaan perintöveron suhteen aviopuolisoon, eikä korotettua perintöveroa mene.

• suinkaan tuomaan rauhaa taloon. ei todellakaan. Yhteinen päätös se on. Taisin mainita asialllisista kommenteista....
        Avosiippa kyllä tietää miksi lainaa en saa ja se on ihan ok hänelle. Yhdessä talosta keskusteltiin ja hänkin itse sanoi että mitä jos jotain sattuu...eihän minu nimi sieltä ikuisuuksia ole poissa. Kumpikaan ei oikein tiedä mitä pitää tehdä jotta muut ymmärtävät että meidän se on yhdessä. Onko olemassa paperia vai onko se avioliitto siihen mahdollisuus vain. Ei sitä avioliittoa ole pois suljettu mutta ei ole ajankohtainen.
        Minun lapset eivät ole niitä ihanaisia....joka päivä jotain uutta mutta yhdessä me niistä selvitään kuten hänenkin lapsista:=) Pakettiin meillä kuuluu omat lapset ja toisen lapset ja niissä on haastetta kaikilla:=))))

• lellulellu
        siuru kirjoitti:

suinkaan tuomaan rauhaa taloon. ei todellakaan. Yhteinen päätös se on. Taisin mainita asialllisista kommenteista....
        Avosiippa kyllä tietää miksi lainaa en saa ja se on ihan ok hänelle. Yhdessä talosta keskusteltiin ja hänkin itse sanoi että mitä jos jotain sattuu...eihän minu nimi sieltä ikuisuuksia ole poissa. Kumpikaan ei oikein tiedä mitä pitää tehdä jotta muut ymmärtävät että meidän se on yhdessä. Onko olemassa paperia vai onko se avioliitto siihen mahdollisuus vain. Ei sitä avioliittoa ole pois suljettu mutta ei ole ajankohtainen.
        Minun lapset eivät ole niitä ihanaisia....joka päivä jotain uutta mutta yhdessä me niistä selvitään kuten hänenkin lapsista:=) Pakettiin meillä kuuluu omat lapset ja toisen lapset ja niissä on haastetta kaikilla:=))))

Miksi talon papereihin ei laitettu alunperin myös sinun nimeäsi, jos talo kerran on yhteinen ?
        Avioliitto on hyvä vaihtoehto ratkaista tilanne. Muuten tilanne on kannaltasi ongelmallinen.
        Vähintä mitä voit tehdä on pitää kirjaa maksuista, joilla lyhennät talolainaa.

Kannattaa miettiä eri vaihtoehdot.
        1)Mies haluaa erota. Avoliitossa omaisuus menee nimiperiaatteella. Se kenen nimissä omaisuus on, pitää sen. Miten saat taloon sijoittamasi rahat pois ? Talon arvo on voinut nousta, entä osuutesi arvonnoususta ?
        2) Mies kuolee. Talon perivät hänen lapsensa. Voitko jäädä asumaan taloon, josta yhteinen lapsenne omistaa 1/3 ja miehen muut lapset 2/3 ? Tuskinpa ? Miten saat sijoittamasi rahat pois ?

Asiat olisi pitänyt miettiä ja sopia ennakkoon. Kenen nimiin ostetaan. Miten talo maksetaan. j.n.e
        Sinuna menisin naimisiin miehen kanssa samalla kertaa kun vauva kastetaan. Jos avioehto tarvitaan, niin talo jätetään sen ulkopuolelle.

• omistaja, haltija

Se on kaksi eri asiaa kenen nimissä on laina ja kenen nimissä on talo.
      Jos miehesi haluaisi että talo on yhteinen vaikka hän sitä vain maksaa, niin hän olisi ottanut lainan ja talon kauppakirjaan olisi omistajiksi merkitty molemmat.
      Nyt näyttää siltä että miehesi on kaukaa viisas ja miettii että koska hän maksaa on talo myös hänen.
      Toisaalta miksi talon pitäisi edes sinulle puoliksi kuulua kun et kerta sitä maksa ??

• avioehto..

hyvä ihminen ala toisen taloa maksaan, kun et omista mitään talosta.
      Miehesi omaisuus karttuu ja kun tulee ero niin et saa mitään ja milläs todistat et olet siitä talosta jotain maksanut.
      Menkää avioon niin sitte sulla on avio-oikeus puoleen taloon, vaikka ei sun nimeesi olekkaan omistajissa.
      Se vauva ei mitenkään teitä yhdistä, vaan ainoastaan avioliitto yhdistää ja antaa sulle enempi turvaa.

• miekin

kerran mies sai lainan, niin kyllä sen yhteiseksi lainaksi saa ja molempien nimi laina-ja talon omistuspapereihin. Positiivisesti voisit esim. sanoa, että jos käyt jumpassa (odottavien) yms. niin olisi ihana tulla vasta imuroituun/siivottuun huusholliin... Tuohon rahakysymykseen, on miehesi ja exällään elatustukihommelit vai onko sovittu, että molemmat ostaa lapsilleen? Äiti saa kait lapsilisät...?

• en saa koska minulla on ulosotto velkaa:=( Se siitä keskustelusta miksi minun nimi ei ole siellä. Ja pankissa sanottiin etten saa lainaa koska merkintä on voimassa:=( (luottohäiriö)
        Voiko taloon merkata omistajaksi minut kun se on velka talo ja eikös ulosotto tule siihen väliin heti.?
        En tiiä tää on niin vaikea asia puida mutta hyviä vinkkejä tulee kaikilta, on karuja on kivoja mutta mistä selviäis se kultainen tie?????
        Voin toki sanoa miehelle etten maksa mut tyhmäähän se olis jos asun hänen kanssaan ja rakastan miestäni, vai mitä!

• siuru kirjoitti:

en saa koska minulla on ulosotto velkaa:=( Se siitä keskustelusta miksi minun nimi ei ole siellä. Ja pankissa sanottiin etten saa lainaa koska merkintä on voimassa:=( (luottohäiriö)
        Voiko taloon merkata omistajaksi minut kun se on velka talo ja eikös ulosotto tule siihen väliin heti.?
        En tiiä tää on niin vaikea asia puida mutta hyviä vinkkejä tulee kaikilta, on karuja on kivoja mutta mistä selviäis se kultainen tie?????
        Voin toki sanoa miehelle etten maksa mut tyhmäähän se olis jos asun hänen kanssaan ja rakastan miestäni, vai mitä!

muuten tehdään vasta loppukeväästä eli ei me siellä vielä asuta....mutta muutto edessä:=)

• voi voi voi voi voi

miehen kansssa, joka ei edellisistäkään osannut huolehtia!

Luulis, et jos mies ei opi mitään, niin ainakin nainen joka miehen on seuraavaksi saanut tajuu olla tekemättä lapisa miehen kanssa, joka ei todellakaan sovi isäksi.

Kuka on seruaava.... odottelehan rauhassa, olet kohta sinäkin puillapaljaill alpsen kanssa.

• giggiggi

Vaikeita joskus nuo uusperheen raha-asiat. Mekin ollaan niitä mietitty, tosin tilanne eri kuin teillä. Meillä asunto on paperillakin molempien ja palkat tulee samalle tilille, yhteiseen käyttöön.

Mutta jos vaikka toinen kuolee... Eron tullessa siis menisi puoliksi, mutta kuoleman sattuessa ilman testamenttia lapset "sotkevat" tilannetta. Eli me olemme tekemässä testamentin. Sen mukaan perimme molemmat täysin toisemme. Omaisuus jaetaan lapsille vasta molempien kuoltua. Minun rintaperillisiksi (eli samaan asemaan kuin omat lapset) merkitään myös miehen lapset ja sama toisinpäin. Eli joskus sitten rahat menevät tasan miehen lasten, minun lasten ja yhteisen lapsemme kesken.

Lapset toki voivat vaatia ns. lakiosuutta heti kun oma vanhempi kuolee, mutta laitamme testamenttiin toiveen, että eivät sitä vaadi. No, jos vaativat, se on vain se lakiosuus ja loput tulevat meidän molempien kuoltua.

tärkeintä teidän tilanteessa lienee se, että puhutte rauhallisesti, avoimesti ja riitelemättä. Kuunnelkaa toisianne. Ei näihin juttuihin ole yhtä ratkaisua, joka toimii kaikilla. Vauva ei tuo rauhaa, vaan molemminpuolinen kuunteleminen.

• mä vaan

Jos olette avioliitossa, niin puolison kuollessa elossa olevalla puolisolla on asumisoikeus yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon. Ja siis tätä puolison asumisoikeutta ei rasita edes rintaperillisen oikeus lakiosaan.

• töihin uusioiset

samanalisia kuin ydinperheessäkin. Rahaa menee ja jos on lapisa, enemmän menee.

Kunhan näissä sekaperheissä uusio muistaa, ettei elätä itseään miehellä ja tämän lapsilla, vaan menee töihin ja ansaitsee omat rahansa itselleen ja lapsillensa.

Isein käy niin että lapsia tehdään tahallaan lisää, jotta saa miehestä elättäjän itselleen ja uusille ja omille lapsilleen.

• joopa joo
        töihin uusioiset kirjoitti:

Kunhan näissä sekaperheissä uusio muistaa, ettei elätä itseään miehellä ja tämän lapsilla, vaan menee töihin ja ansaitsee omat rahansa itselleen ja lapsillensa.

Isein käy niin että lapsia tehdään tahallaan lisää, jotta saa miehestä elättäjän itselleen ja uusille ja omille lapsilleen.

"Kunhan näissä sekaperheissä uusio muistaa, ettei elätä itseään miehellä ja tämän lapsilla."

Meillä kokoonpanoon kuuluvat mies, miehen teini-ikäinen lapsi ( meillä kaksi päivää viikossa ) ja minä. Mieheni on keskituloinen, minä puolestani tienaan aika paljon paremmin kuin mieheni. Miten ihmeessä siis "elätän itseni miehellä ja tämän lapsella"?

• töihin uusioiset kirjoitti:

se minäkin olen ollut jo vuodesta 2006:=)
        Rahaa kyllä saa menemään ihan mihin vaan.

• edel.
        mä vaan kirjoitti:

Jos olette avioliitossa, niin puolison kuollessa elossa olevalla puolisolla on asumisoikeus yhteisenä kotina käytettyyn asuntoon. Ja siis tätä puolison asumisoikeutta ei rasita edes rintaperillisen oikeus lakiosaan.

Tämä asia on tiedossa.

• "yhdessäaina"

meillä asianajajan kehotuksesta kirjattiin testamenttiin että mikäli joku lapsistamme vaatii lakiosuuttaan toisen meidän kuoltua niin hän ei sitten muuta saakkaan eli mitään loppuja ei tule toisen kuoltua.
        Jos siis "odottavat" molempien kuolemaa niin jakavat kuuteen koko omaisuuden mutta jos vaikka yksi minun rintaperillisistä haluaa lakiosuutensa heti mikäli kuolen ensiksi hän sen tietysti saa, kun myös miehestäni aika jättää niin hän on pois laskusta, omansa saanut ja muut 5 jakaa koko omaisuuden.
        Suurempi summa siis tulossa jos antaa jäljelle jäävän lesken rauhassa asustaa kotonaan jne.
        Nyt vaikuttaa siltä kuin tämä sujuisi ilman tätä testamenttikohtaakin hyvin, kaikki tulee hyvin toimeen keskenään ja tietävät meidän toiveen asioiden etenemisestä, mutta asianajajan mukaan kokemuksia on jossa jopa pienen pienetkin perinnöt aiheuttanut katkeria riitoja, siksi kaikille helpompaa että toiveemme kunnolla kirjattu.

• Helppoa kun sen osaa
        töihin uusioiset kirjoitti:

Enpä ole onneksi tuttavapiirissäni moiseen törmännyt, että lapsia rahan takia tehtäisiin. Huh. Taidat kuvitella. Toki jos uusperheessä saadaan uusia lapsia, se aikuisista joka jatkaa töissä elättää vanhempainvapaan tai hoitovapaan ajan sen joka hoitaa lasta/lapsia kotona. Useimmiten nainen jää kotiin, mutta se on jokaisen perheen itse päätettävissä. Vanhempainvapaalla tuloja jonkin verran vielä on, mutta hoitovapaalla surkean vähän. Jos vanhemmat eivät halua laittaa 9kk ikäistä vielä hoitoon, töissä käyvä elättää koko uusperheen. Niinhän se menee, tai pitäisi mennä.

Jos on yhdessä päätetty elää ja jaetaan koko arki ja haaveet, ei kummankaan tarvitse miettiä sitä, haluaako jakaa myös rahansa perheen hyväksi. Ihan sama, jääkö toinen tahtomattaan työttömäksi, jompi kumpi opiskelee, jää hoitovapaalle, sairastuu tms. Yhdessä kun eletään, rahat ovat yhteisiä. En tajua miksi joku elää toisin.

Itse olin opiskelija suhteemme kahtena ekana vuonna. Kun muutimme yhteen, menetin asumislisät ja lapselleni tuli yhtäkkiä hirmuinen tarhamaksu puolisoni tulojen mukaan, koska kuuluimme samaan talouteen. Eli tarhamaksu oli sama kuin opintotukeni... Kyllä siis puolisoni elätti minua, omasta halustaan. Olimme yhdessä laskeneet, että rahat riittävät juuri ja juuri koko perheelle, aikuisille ja molempien lapsille. Tiukkaa teki, tosi tiukkaa. Emme kuitenkaan halunneet edes harkita sitä, että lopettaisin opinnot tms, että olisi varaa elää yhdessä. Rakkaus oli tärkeintä.:)

Opintojen jälkeen olin äippälomalla ja hoitovapaalla. Mies siis elätti senkin vuoden. Nyt olen jo työelämässä ja taloudellinen tilanteemme on paljon parempi. Yhä ja edelleen kaikki rahat ovat yhteisiä. Nyt minun tuloni ovat hieman suuremmat kuin miehelläni. Kaikki tulot ja menot ovat meidän, yhteisiä. Ja lapsia ei erotella, vaan yhdessä maksamme heidän elämisen. Minun palkkapäivänä on suoravelotus mm. miehen lasten elareihin. Samapa se, kuka ne maksaa. Tärkeintä on että ollaan onnellisia yhdessä.:)

• tasapuolisuutta!

Eli jos maksat taloa siitä täytyy tehdä paperi minkä verran omistat ja missä suhteessa jaetaan mikäli ero tulee, muuten voit heittää hyvästit maksamillesi osuuksille. Ja erittäin tyhmää avoliitossa on myös se jos toinen maksaa kaiken elämisenesim.: ruuan, vaatteet, liikkumisen, sähköt, vedet yms. kuluvan ja toinen laittaa rahansa kaikkeen kiinteään omaisuuteen asuntoon, huonekaluihin, autoon... erittäin usein kuulee ihmisten jakaneen kulut näin. Ja yleisimmin juoksevita kuluista vastaa nainen ja kiinteästä omaisuudesta mies eron tullessa nainen lasten kanssa usein puilla paljailla. Avioliitossahan omaisuus jaetaan tasan jollei avioehtoa ole. Avoliitossa suojaa ei ole, jollei uudet lakiesitykset avopuolison maksamasta elatusavusta ent. avopuolisolle sekä yhteiseksi katsotun omaisuuden jaosta mene läpi. Avopuolisoiden kohdalla on tärkeää että pystyy osoittamaan ostaneensa kiinteän omaisuuden...naiset pitäkää puolenne! Eli älkää elättäkö loisia, jotka haluavat vain kartuttaa omaisuuttaan teidän siipienne suojassa. Aloittajalle siis toiseenkin kertaan mietintään, että ne paperit kuntoon, ennen kuin yhtään erää maksat. Auto esim. omiin nimiin ja mies maksamaan bensat ja huollot jos sinä maksat ruuat jne.

• kun sellainen tehdään pitääkö se jossain näyttää vai riittääkö siihen todistajien allekirjoitukset vaan?
        Näinhän se meilläkin menee että isäntä haalii omaisuutta ja minä hoidan kodin:=) No eihän sitä koskaan tiiä jos naimisiinkin mennään niin sitten on selvät sävelet.

• realisti_2011

Aloittajalla on ulosottovelkaa. Ei hän mitään taloa maksa vaan ne vanhat velat pitää ensin hoitaa pois. Eikä aloittajan kannata edes miettiä talon maksamista. Sitten kun uo.velat on maksettu voi ruveta pohtimaan talokauppoja ja omaisuuden kartuttamista. Paljonko se suojaosuus on ulosoton jälkeen ?

Mies ostaa talon omiin nimiinsä. Jos hän menee ap:n kanssa naimisiin, miehen kannattaa miettiä suojaako omaisuutensa avioehdolla.

• lissee rahhoo

talo kuulu sinulle millään tavalla, jos nimeäsi ei papereissa ole. Ja kun ette ole naimisissa, sinulla ei ole siihen avio-oikeuttakaan.
      Jos mies tunnustaa tulevan lapsenne, niin lapsi sitten aikanaan perii osuutensa isän omaisuudesta.
      Sinun kaksi lastasi asuvat teillä. Kuinka heidän elatuksensa on järjestetty? Et kai ole vaatimassa, että mies elättäisi heidätkin? On kai luonnollista, että isä ostaa tavaroita omille lapsilleen?
      Sinä et maksa talolainaa, saat ilmeisesti asua ilmaiseksi lapsinesi talossa ja haaveilet vieläpä sen osaomistuksesta.
      Kyllä teidän tosiaan olisi syytä selvittää raha-asianne.

• kyse vain asumisesta ja kulujen maksuista ei suinkaan lasten rahoista ja ne on kunnossa olleet jo vuosia. Kumma ku kysyy neuvoa niin ei oikein tule vaan kyselyjä ja syyttelyjä minua kohtaan. Molemmat tässä ollaan yhdessä ja molemmat miettii mitä pitää tehdä että asia on järkevä kaikkien kannalta:=)

• sinä haluaisit
        siuru kirjoitti:

kyse vain asumisesta ja kulujen maksuista ei suinkaan lasten rahoista ja ne on kunnossa olleet jo vuosia. Kumma ku kysyy neuvoa niin ei oikein tule vaan kyselyjä ja syyttelyjä minua kohtaan. Molemmat tässä ollaan yhdessä ja molemmat miettii mitä pitää tehdä että asia on järkevä kaikkien kannalta:=)

vain vahvistusta toiveellesi, että kaikki menee hyvin?

Olet saanut enimmäkseen realistisia vastauksia, ei niinkään syyttelyä. Ja kysellä pitää että osaa vastata.

Jos sinulla on luottohäiriö, et voi omistaa mitään. Sinun pitäisi pikaisesti hoitaa velka-asiasi kuntoon.

Sitten, kun olet velaton, voit miettiä talon omistamista. Sellaista ihmepaperia ei ole olemassa, jolla välttäisit aiemmat velkasi ja omistaisit osan talosta.

Miehesi varmasti tietää rahaongelmistasi eikä laske mitään sinun varaasi. Jos teille tulee ryppyjä rakkauteen, on helppo osoittaa että hän on maksanut kaiken, koska maksut ovat näkyvissä ja sovittu pankin kanssa. Ja vaikkei ryppyjä tulisikaan, se omistaa talon jonka nimi on papereissa, vaikka toinen olisi asunut siinä vuosikaudet ja maksanut ruokia ja muita menoja (jotka eivät näy missään).

Toivon, että osasin selvittää ymmärrettävästi. Hoida velkasi ja puhu miehesi kanssa yhteisen kodin omistusasioista.

Hyvä, että olet niin pitkällä, että mietit näitä seikkoja, varma on aina varmaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe