Kuinka olette entisöintityössä pintakäsitelleet alustanosia, akselistoja yms. Aivan tehtaanmallia tai entisöintikilpailun tasoa en tavoittele, mutta laadukasta MA-kunnostustasoa kuitenkin. Kaikki alustanosat irroitan, kuten myös puslat pois yms. Irrallaan hiekkapuhallan osat. Nuorempana vetäisin happomaalit ja miranolit osiin, mutta nyt haluaisin hieman fiinimpää lopputulosta.
Mikä on tämä jauhemaalaus (engl. powdercoating)? Muita tapoja?
Alustanosien pintakäsittely
4
509
Vastaukset
- joku vaan
Miten saa vanhat massaukset pois.
Muutama vuosi sitten Mobilisti-lehdessä oli juttu firmasta joka tekee hiilidioksidijääpuhallusta.
Massat lähtevät siististi pois eikä ne kohdat joissa on alla ehjä maali vaurioidu.
Huonoihin kohtiin voi sitten käyttää hiekkapuhallusta. Jauhemaalia älä laita mihinkään! Se on huokoista ja läpi pääsevä kosteus ruostuttaa raudan. Katso vaikka vanhempaa Kovilin vetokoukkua. Ne oli maalattu jauhemaalilla...
- jokumuu.
Kaikki märkämaalit eivät ole samaa tavaraa, eivät myöskään pulverimaalit. Silläkin on merkitystä minkälaiselle pinnalle väri on vedetty, ja maalatakin voi monella tavalla; Maalautin juuri uudelleen satsin vanteita, jotka olivat jääneet edelliseltä turaajalta alipolttoisiksi ja pinta kupli ja rapisi irti. Maalari sattumalta otti esimerkiksi alipolttoisuudesta juuri nuo vetokoukut joissa väri ei ole kestänyt kiinni.
Oman harrastekinnerin tukivarret ja muut alustan pulikat on hiekkapuhallettu ja pulverimaalattu. Halpa homma ja siisti jälki, mutta vanhat alustamassat piti ensin jyystää lastalla irti. Lopputuloksesta tuli kyllä ihan fiksu kun pultit ja mutterit vielä samalla kertaa sinkittiin ja kromatoitiin uudelleen.
- nykyisin eläkkeellä
Kyllä tuo musta miranol tai vastaava vähän mattana on se oikeampi tuohon alustaan,ja monesti ei alustaa ollut edes kunnolla maalattukaan kun auto tuli tehtaalta , joissakin oli äänieristys massoja ruiskittu tehtaalla varsinkin u.s.a autoihin. Ja mersuun tuli olikohan -61 se muovimassa joka sitten ne mersut lahottikin vanhetessaan (halkeili ja vesi meni massan ja pellin väliin) suomessa autot sitten vasta massattiin kunnolla kun suojaaminen yleistyi. Jos siis haluaisi ihan autenttisen Suomi pelin alustan niin yli 60 lukuiseen kannattaisi massata se, nykyään kun katselen jonkin entisöidyn auton alustaa tai konetilaa siinä on yleensä liian kiiltävä maaalaus ym yliampuvaa joka ei sinne kuulunut kun auto oli uusi.Myös autojen sisustuksessa jos niistä on tehty hienommat kuin kyseisessä mallissa oli ,sitä vieroksuu heti sellainen joka muistaa ne materiaalit kun auto oli uusi.Esim -60 luv Volga joka on verhoiltu nykyisellä länsimaisella keinonahalla se ei jotenkin ole "se aito"jollaisena Volgan muisti sisältä.Ja tiedän kun tein näihin uusiin luovutushuoltoja jo -60 luvulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!851848- 821680
- 501349
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai471275Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481182- 1191163
Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!23962- 39935
Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen59932Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23913