Liian paljon kiinnostuksenkohteita!

pyörällä päästä

Olisin todella kiitollinen, jos saisin asiantuntijoiden vinkkejä ja näkemyksiä omaan tämänhetkiseen tilanteeseeni, sillä olen asian kanssa painiskellut nyt liian kauan ja haluaisin todella jo pystyä päättämään mihin suuntaan tässä kannattaisi edetä.

Tilanne on siis se, että olen kiinnostunut useasta eri kasvatustieteen alasta ja työstä, enkä kertakaikkiaan osaa päättää minkä valitsisin. Minua kiinnostaa yleinen kasvatustiede, mutta pelkään epämääräiseltä kuulostavaa työllistymistä... en vaan jotenkin saa käytännön käsitystä siitä mihin siitä voisi valmistua, ja se ahdistaa. Lisäksi olen todella paljon kiinnostunut luokanopettajan ammatista, erityispedagogiikasta ja tahtoisin myös saada pätevyyden toimia opinto-ohjaajana. Tähän litaniaan lisätäkseni mainitsen vielä, että myös lastentarhanopettajan työ on suuri kiinnostuksen kohteeni, samoin englannin kieli. Joskus ajattelin haluavani opiskella englantia pääaineena, mutta totesin sen olevan kuitenkin väärä tie, joten se on poissuljettu. Jos kuitenkin on mitenkään mahdollista järkevästi yhdistää tuo sivuaineeksi johonkin noista edellämainituista linjoista, niin olisi tietenkin hienoa...

Joku voisi todeta, että siitä vaan sitten valitsemaan. Niinhän se tietysti on, mutta olen asiaa pyöritellyt mielessäni puolin ja toisin mutta en vaan pysty päättämään. Kannattaa tietysti varmaan hakea kaikkiin näihin koulutuksiin ja katsoa mihin (ehkä) tulee valituksi, mutta silti...
Osaisiko joku neuvoa millä aineyhdistelmällä saisin lyötyä mahdollisimman monta kärpästä yhdellä iskulla? Kaikkeahan ei voi saada, mutta olisi loistavaa jos löytyisi joku vaihtoehto missä mahdollisesti voisin toteuttaa useamman noista haaveista. Tietenkin aina voi opiskella lisää, mutta en haluaisi ensin opiskella yhtä tutkintoa ja aloittaa sitten taas uutta... ikääkin minulla on jo 21 vuotta, joten haluaisin tosiaan pian löytää tien jota kohti pyrkiä etten olisi sitten kamalan vanha valmistuessani.

Olisin todella kiitollinen asiantuntevista neuvoista, uudet näkökulmat ovat tervetulleita, koska olen liian kauan tätä pyöritellyt omassa mielessäni keksimättä mitään ratkaisua. Liitän tähän muutaman kysymyksen, joihin myös kaipaisin tarkennusta, mutta kaipaisin muutenkin vinkkejä ja mielipiteitä tilanteeseeni liittyen, jotta voisin edetä suunnitelmissani.

-Jos hakisin ja pääsisin opiskelemaan esimerkiksi yleistä kasvatustiedettä, niin voisinko tällöin pätevöityä samalla myös opinto-ohjaajaksi? Kuinka vaikea yleisestä kasvatustieteestä on siirtyä luokanopettajaksi? eli pystyisinkö jollain opintoyhdistelmällä samalla saamaan itselleni luokanopettajan pätevyyden?

-Jos taas opiskelisin varhaiskasvatusta, kuinka vaikea tällöin olisi pätevöityä luokanopettajaksi?

-Muistelen lukeneeni jonkun yliopiston sivuilta, että eritysipedagogiikkaa opiskeleva voisi saada opintojensa ohella luokanopettajan pätevyyden, pitääkö paikkansa?

-Mitä muita työmahdollisuuksia luokanopettajalla voisi olla, kuin opettajan työt?

Tuossa nyt muutamia mieleen tulleita kysymyksiä. Mutta ennen kaikkea toivoisin saavani uusia näkökulmia pohdintojeni tueksi, jotta voisin keskittyä hyvillä mielin pääsykokeisiin valmistumiseen tänä keväänä.

3

347

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opex

      Jos kerran olet todella kiinnostunut luokanopen hommista, hanki ihmeessä pätevyys. Se ei estä sinua työskentelemästä kasvatustieteen asiantuntijana myös muilla aloilla. Englantia opetetaan myös ala-asteella, joten se olisi hyvä sivuaine, jos sen opiskelu kiinnostaa.

      Opot taas työskentelevät yläkouluilla tai lukiossa, joten työ on hyvin erilaista kuin luokanopen. Opojen työstä suuri osa on byrokratiaa, ryhmitysten ja lukkarien hoitamista, yhteishaun järjestämistä, tiedottamista, vanhempainiltojen järjestämistä yms. Jos ei toimistossa istuminen kiinnosta, ryhdy mieluummin opeksi, jolla on sama palkka, mutta pidemmät lomat. Opojen työllisyystilanne on hyvä, mutta pätevöityä voi käsittääkseni harvassa paikassa. Luokanope opo -yhdistelmä on siinä mielessä huono, että toinen puoli jää sitten väkisin käyttämättä.

      Lastentarhanopella on surkea palkka ja lyhyet lomat opeen verrattuna, joten miksi moiseen ryhtyä. Jos pienten lasten opetus kiinnostaa, erikoistu alkuopetukseen luokanopeopinnoissa. Mikäli luokanopettajuus on lopullinen tavoite, ei ole järkeä lukea ensin tarhantädiksi, vaikka hakiessa saatkin ehkä lisäpojoja.

      Erityispedagogiikassa on kaksi vaihtoehtoa: laaja-alainen tai erityisluokanope. Jälkimmäinen valinta johtaa sinut työskentelemään erittäin heikkojen tai käytöshäiriöisten parissa. Perusopetuslain muutos taas on muuttamassa laaja-alaisen erkkarin työnkuvaa: tavoite on, että kaikki olisivat yleisopetuksen ryhmissä ja erkkari sitten siellä mukana. Moni ei tästä pidä, koska se saattaa merkitä erkkarin aseman muuttumista apuopettajamaiseksi; ei ole enää omia tunteja, jotka voi suunnitella haluamallaan tavalla. Toisaalta erityisopen pätevyyden omaava saa nykyään valita paikkansa.

    • an englishman

      Sen verran vain, että opoksi ainakin voi pätevöityä myös jälkikäteen tutkinnon suorittamisen jälkeen. Opoksi voi pätevöity yliopiston ohella myös ammatillisissa opettajakorkeakouluissa. Eli siis tätä ei vielä välttämättä tarvitse miettiä, jos et halua. Ja luultavasti opon sijaisuuksia saa ilman opo-opintojakin, jos takana on muuten kasvatustiedettä ynnä muuta. Tämä tosin mutuilua, ei mitenkään varmaa tietoa.

      • IkuinenKoululainen

        Eiks suurin osa ole sellasia joita voi sitten muokata ja muovata jälkikäteen? Elämähän on koko ajan oppimista vaan ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe