Ajankohtaista tietoa TOS-maksusta löytyy agronetin keskustelupalstalta.
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=15458.0
TOS-maksu
3
849
Vastaukset
- selittäen kunnolla..
että miten tän TOS-maksun voi muka periä, jos todellakaan ei ole MTK:n jäsen? Itse en ole ko. puljun jäsen ja siten minun puolestani ei ole voinnut kukaan mennä sopimaan mitään, eihän? Tuleeko vouti mittamaan nurkkia, jos jätän maksamatta? Onko jollain käytännön tietoa, kun on jättänyt maksamatta TOS-maksun???
- TOS-maksu
MTK ja SLC (ruotsinkielisten tuottajajärjestö) voivat tehdä sopimuksen TOS-maksusta vain jäsentensä puolesta eli SKY (Siemenkauppiaitten yhdistys) voi periä TOS-maksun vain MTK:n ja SKY:n jäseniltä. Muut maksavat korvausta TOS:n käytöstä, 50 %:ia lajikkeen sisältämästä rojaltista. Jos et ole kyseisten järjestöjen jäsen niin tee reklamaatio laskusta SKY:lle. Kerro ettet ole jäsen ja pyydä lajikkeiden rojaltitiedot ja sopimus johon SKY vetoaa. SKY kyllä tulee uhkailemaan perinnällä ja kaikella mahdollisella mutta perintä jää loppujen lopuksi pelkäksi uhkailuksi.
Itse en ole maksanut SKY:n laittamaa TOS-laskua vuoden 2007 jälkeen kun selvisi, että sopimus koskee vain jäseniä. Perintä on loppunut siihen kun pyysin SKY;n asiamiestä esittämään todistuksen MTK:n/SLC:n jäsenyydestä. Korvausta TOS:n käytöstä en ole pystynyt myöskään maksamaan koska jalostaja ei luovuta rojaltitietoja.
- viljellä
vielä olevia vanhoja lajikkeita, eihän tulla sadollakaan ole ollut väliä viime vuosina. Teatteria koko homma. Eipä ole tarvinnut kyseisiä maksuja vielä maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836309
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj534489- 764227
- 1314081
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?533244Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️263068Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72727- 342362
- 2042181
- 462006