Pahnan pohjimmaiset

Sanoilla on eri merkityksiä. Eikä ne aina "aukea" samalla tavalla, paikkakunnasta ja käyttötarpeesta riippuen. Yleisin lienee se merkitys, että on syntynyt pesueen viimeisenä.

Sitä kyllä käytettiin muuhunkin merkitykseen. Kaveripiirissä saattoi olla urheasti mukana pyörimässä sellaisia, jotka pärjäsivät huonommin, tai ainakin tunsivat, etteivät saaneet riittävää arvostusta. Monesti he turvautuivat kaikkiin keinoihin, räyhäämiseen, juonitteluihin, valehteluun. Tämä siksi, että tulisi huomioiduksi. Ja tärkein vaatimus oli, että "olemme samanlaisia." Hyvä ajatus niissä riitatilanteissa, mutta kun se ei ollut totta. Näitä rehaajia nimitettiin usein "pahnan pohjimmaisiksi." No, tämä oli murkkuaikaa.

Mutta kyllä jotkut vaikeasti ohittivat "murkkuikänsä", joillekin se on ehkä palautunut takaisin. Huomasin niitä merkkejä työelämässäkin, kun olen jätkäporukoissa töitäni tehnyt. Jätkä on tässä kunniallinen nimitys. Senkin merkitys kun vaihtelee.

Minusta näyttää, että täälläkin on "murkkuikäisiä" vanhuksia.

4

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Kukkahame*

      Kamalta tuntuu liekö sitten lapsuus vai tosi vanhuus meneillään?
      Eipä juurikaan tule muuta mieleen kuin yksi ja sama ihminen yrittää saada kiivasta sanailua, ainakin ennen tuo on saanut kansan liikkeelle.
      Tuossa lukiessani tuli mieleen miksi sitten ei asiaa kun turhaa uhoa?

      Aikansa kutakin, parempi siirtyä elävien pariin, kasvotusten keskustelemaan ja miettimään.
      Kunhan rauhoittuu taas tilanteet.

      • sinisirkku-

        Minusta taas erittäin osuva ja hyväntahtoinenkin tilannearvio. Elävää elämää kokeneen miehen ajattelua.

        Hyväntahtoisuus on teinien kanssa välttämätöntä, ja enemmän tulosta syntyy kuuntelemalla moottoripyörä jengejäkin, vaikka ne kaupan edessä joskus kommenttejaan hauskasti esittää.

        Joulukin oli aikaa, jolloin *vanhakin nuortuu* kuin lapsi leikkimään! Mikäs sen somempaa. Härkäviikot vievät kohti kevättä, harmittaa vaan tuo valon vähyys maalaamisen kannalta. Malttaa vaan täytyy:)


      • sinisirkku- kirjoitti:

        Minusta taas erittäin osuva ja hyväntahtoinenkin tilannearvio. Elävää elämää kokeneen miehen ajattelua.

        Hyväntahtoisuus on teinien kanssa välttämätöntä, ja enemmän tulosta syntyy kuuntelemalla moottoripyörä jengejäkin, vaikka ne kaupan edessä joskus kommenttejaan hauskasti esittää.

        Joulukin oli aikaa, jolloin *vanhakin nuortuu* kuin lapsi leikkimään! Mikäs sen somempaa. Härkäviikot vievät kohti kevättä, harmittaa vaan tuo valon vähyys maalaamisen kannalta. Malttaa vaan täytyy:)

        Ilmoittaudun kyllä pahnan pohjimmaiseksi,mutta ei minulla siitä mitään haittaa ollut,päinvastoin iso sisarrusparvi piti minua kuin kukkaa kämmenellä. Enkä usko, että muissakaan perheissä nuorin olisi juuri joutunut kärsimään kotioloissa.
        No koulussa kyllä köyhimmät ja pienimmät joutuivat jo omana aikanani kiusatuiksi, syrjityiksi, jos olit vahva ja pystyit puolustautumaan silloin pärjäsit.
        Samahan pätee nykyäänkin koulumaailmassa, kiusattuja ovat juuri heikoimmat ei hyvin pärjäävät, hiljasimmat, myös politiikalla on merkitys.

        Sama minulla, työskentelin mies porukoissa ja olihan sielläkin syrjimistä, aliarvioimista, liekö hekin pahnan pohjimmaisia?
        Lyhyesti: Late Vaan


      • LateVaan kirjoitti:

        Ilmoittaudun kyllä pahnan pohjimmaiseksi,mutta ei minulla siitä mitään haittaa ollut,päinvastoin iso sisarrusparvi piti minua kuin kukkaa kämmenellä. Enkä usko, että muissakaan perheissä nuorin olisi juuri joutunut kärsimään kotioloissa.
        No koulussa kyllä köyhimmät ja pienimmät joutuivat jo omana aikanani kiusatuiksi, syrjityiksi, jos olit vahva ja pystyit puolustautumaan silloin pärjäsit.
        Samahan pätee nykyäänkin koulumaailmassa, kiusattuja ovat juuri heikoimmat ei hyvin pärjäävät, hiljasimmat, myös politiikalla on merkitys.

        Sama minulla, työskentelin mies porukoissa ja olihan sielläkin syrjimistä, aliarvioimista, liekö hekin pahnan pohjimmaisia?
        Lyhyesti: Late Vaan

        Oikeassahan, Late, olet. Kyllä perheessä "pahnanpohjimmainen" sai myös apua ja ahtaissa oloissa kaikkinensa teveellä tavalla kasvatti sopeutumiseen. Käytinkin aluksi vain hyväntahtoista sanontaa. Koulun aloitin sattuneista syistä - jo "vanhana savottajätkänä" - aika myöhään. Kyllähän sitä irvailua köyhyydestä oli, joka kai näkyi. Ja kyllähän sitä "punikin pennuksi" huutelua turvallisen välimatkan päästä joutui kuulemaan. Kaipa vanhemmat opetti. En silti voi valittaa, että olisin joutunut pahoin kärsimään. Tarvittaessa kyllä onnistuin hyvin pitämään puoleni, ja sittenkin: vain tarvittaessa.

        "Pahnan pohjimmaiset" toisessa merkityksessä, josta jo kerroin. Mielikuvani nousi siitä, kun lähes jokaisen asiallisen ketjun jälkeen, marssivat rääväsuut esiin. Vaikka kuinka julistetaan, että "nimettömillle" vain asia on tärkein. Mistä helkutista niistä useimmista löytyy mitään asiaa! On toki muutama poikkeus. Aina vaan ei voi olla varma, onko takana "kamelontti."

        Nyt haaskan tavoin riepoteltavina ovat aputoimittaja, Ruuneperi, Kukkahame, sini-sirkku. Missä se mainostettu asia tässä parjausryöpyssä on? Kyllä luulen ymmärtäväni ainakin jonkun verran huumoria, leikinlaskua, jopa pientä "jymäyttämistä." En ole erikoinen "hienohipäisyyden" puolustelijakaan, mutta rajansa kaikella jahdilla. Ja kun nämä vekkulit/ vekkuli huutavat heti apua pienestäkin huomauttamisesta: huutavat poliisia, on muka omat tuomarit asialla jne. Eipä tuolla mölyllä merkitystä ole.'

        Kun satuin mainitsemaan muutamia nimimerkkejä, kaikki he ovat erilaisia. Voin senkin sanoa, että monista heidän "väläyksistään" en erityisemmin pidä. Eikä tarvitsekaan, en heti aloita parjausryöppyä, en ehkä ota heti kantaakaan. Pidän heitä persoonaalisina kirjoittajina, en esikuvinani, mutta väriläikkinä, jotka ovat ihan hyvästä.

        Ja nyt arvokkaampiin harrustuksiini, monoa toisen eteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe