lapsettoman elämä

yksi vaan

En tiedä miksi tällaiset ajatukset tulvahtivat mieleeni ja ahdistavat. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään tai arvostella tosten elämään. Ihmiset ovet erillaisia ja arvomaailman elämässä on tietysti eri.
Olen paljon pohtinut lapsettomien elämää.
Itselläni on tuttava, joka ei ole enää ihan nuorikaan, mutta elämäntyyli on kovin lapsellinen. Puheet pyörivät bilettämisessä, matkustelussa, koirassa, ostettiin uusi auto, ostettiin uusi vene, ostettiin sitä, ostettiin tätä.... Olemme saman ikäisiä ja minulla on jo 3 lasta.
On totta, että en pysty elämään päivästä montkaan hetkeä itselleni. En voi nukkua aamulla myöhään, en voi tehdä aina mitä haluan, suurin osa rahoistamme menee ruokaan ja lasten tarpeisiin, vaikkei puutetta olekaan. Joka hetki täytyy ajatella ensimmäisenä muiden (lasten) tarvetta ja jätettävä oman halut taka-alalle. Olen minäkin elänyt tämän biletysvaiheen, mutta en halua palata siihen takaisin, koska en todellakaan ollut siten onnellinen. Jos minulla ei olisi lapsia elämäni olisi toki mooooooonin verroin helpompaan ja vähemmän stressaavaa, mutta siltikään en haluasi olla lapseton.
Joka päivä sitä samaa, minä minä minä.
Ajatusmaailmat ovat niin kovin erilaiset. Tuntuu oudolta, että yli 30- vuotias elää kuin 20- vuotias, ihmiset ovat erilaiset.

31

1910

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meitä on monenlaisia

Katsos, kun kaikki eivät halua menettää vapauttaan ja nuorekkuuttaan. Elämä on sangen lyhyt. Miksi ihmeessä se pitäisi käyttää arkiseen toisen ihmisen tarpeista huolehtimiseen ja valmiin ladun hiihtämiseen? Miksi pitäisi vakavoitua, tylsistyä ja arkistua, kun voi vapaasti elää, mennä ja nauttia niin kauan kuin vain suinkin jaksaa. Taitaa vain käydä kateeksi, kun on itselläsi jo ne vuodet takana? Etkö ole lukenut tutkimusta, jonka mukaan lapsettomat ovat lapsia hankkineita onnellisempia:

http://www.ylioppilaslehti.fi/2010/12/10/ilonpilaaja/

• Elämäniloinentosikko

Niin, miksi arki, kiintymyssuhteet, toisista huolehtiminen, vastuuseen kasvaminen, ainutlaatuisen ladun hiihtäminen kunkin ainutlaatuisen lapsen kanssa ja sitä myötä itsetuntemuksen lisääntymisen saaminen (lapsiltaan ihminen saa mm. rehellisintä palautetta mitä saada voi, ruusuja ja risuja) ; miksi kasvaa myös vastuuta kantavaksi koskien näkökyvyn kasvamista kaikkien kärsivien lasten kohdalla, länsimaisen kulutuselintavan luontoa ja elinolosuhteita tuhoavuuden kohdalla, miksi iloita lapsen löydöistä ja riemusta? Mulle hedonismi ei ole elämänfilosofiavaihtoehto, vaikka olen lapseton. Hedonistit koen myös todellisuuspakoisiksi, ja siten kapeiksi ja tylsiksi, en halua heitä ystävikseni. Maritn Buberilta on tämä viisas lause: "Usko minua, elämän kruunu ei ole olla onnellinen, vaan uskallus ja mahdollisuus olla tosi."

• meitä on moneksi

Tuttusi kuulostaa ex-mieheltäni, paitsi että hän ei ollu 30-vuotias vaan 42. Minua tuollainen pelkkä biletys-matkustelu-ostelu-elämä ei taas kiinnostanut enää (ikää mulla 33), vaan halusin perustaa perheen ja viettää mieluummin koti-iltoja. Erosimme ja tässä siihen suurin syy.

• wefergyth

mitäs sen lapsettoman ja lapsia haluamattoman ihmisen pitäisi mielestäsi tehdä?
      istua kotona ja ihmetellä? ja varoa elämästä elämäänsä niinkuin haluaa, koska muuten hän loukkaa sinua?

kaikki eivät edelleenkään halua lapsia, kaikki eivät nauti perhe-elämästä, jotkut haluavat elää sitä elämäänsä ilman ns.uhrautumisia ja sen kummempia murehtimisia.

taitaa vain kateellisuuden vihreä peikko nostella päätään mielessäsi, kun kuulet että ystävälläsi on oikeasti kivaa elämässään..huom. itse olet tiesi valinnut perheenäitinä, se ei tarkoita sitä että muidenkin pitäisi sitten elää samalla lailla kuin sinä.

• että...

monilla on elämässään vain kaksi vaihtoehtoa, bilettäminen (viina) tai perhe. Itselläni ei ole perhettä, mutta en ole vuosikausiin harrastanut mitään biletystä, vaan omassa elämässäni on muita kiinnostuksen kohteita.

Monella käy siten, että kun tämä biletysputki alkaa tympäistä niin aletaan kaivata omaa perhettä ja lapsia. Jostain kumman syystä muutaman vuoden päästä siinä perhe-elämässä alkaa mättää asiat niin pahasti, että aletaan kaivata taas sitä biletystä. Avioerohan siitä seuraa. Yh-äideistä moni harrastaa tätä bilettämistä ja vetää perseet olalle säännöllisesti, rentoutuakseen. Itse en näe sitä mitenkään tavoittelemisen arvoisena elämänä.

• opettajatar123

Itse olen vapaaehtoisesti lapseton ja suoraan sanottuna aivan mielelläni, vaikka aviolittossa olenkin. En ole lainkaan kaivannut omia lapsia elämääni, mutta en myöskään biletä. Olen rauhallinen ihminen, joka tykkää olla kotona viettäen aikaa lueskellen, käsitöitä tehden ja joskus ulkona lenkkeillen. Olen töissäni (opettaja) joka päivä tekemisissä lasten kanssa. Olen todellakin kutsumusammatissani, rakastan työtäni ja haluan kirjaimellisesti omistaa elämäni työlleni ja sen kohteelle: lapsille. En siis tarvitse omia lapsia kun voin kohdistaa huolenpitoni oppilaisiin, jotta heillä joka päivä olisi lämmin ja turvallinen oppimisympäristö. Olenkin enemmän ´täti´- kuin äiti-tyyppiä.

On ikävää, että lapsettomista on jäänyt sinulle noin stereotypinen kuva. Jotkut yli 30-vuotiaat tosiaankin elävät kuin 20-vuotiaat, mutta sitten jotkut (minä mukaanlukien) 30-vuotiaat elävät kuin 60-vuotiaat, ilman erinäisä vaivoja tosin. Meitä on moneen junaan ja on ikävää, että kirjoituksestasi huokuu pienoinen ylimielisyys tai paremmuudentunne lapsettomia kohtaan: kuin väittäisit, että olet perheellisenä parempi ja vastuullisempi ihminen kuin ne joilla ei ole lasta. Lapset toki voivat opettaa vastuullisuuteen, mutta vastuuta voi oppia myös monta muuta kautta.

Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi joka tapauksessa! Antaa ihmisten elää valitsemaansa elämää, eihän se periaatteessa koskaan kenellekään muulle kuulukaan :)

• ....................

Miksi tulet avautumaan tästä palstalle, jossa käy enimmäkseen sellaisia ihmisiä, jotka haluaisivat lapsia, mutta eivät jostain syystä saa niitä?

• åäåö

Johtuiskohan siitä, että keskusteluun päätyy hakusanalla lapseton - google ei taida yhdestä sanasta pystyä päättelemään onko lapseton sitä mielellään vai vapaaehtoisesti.

• ;););)
        åäåö kirjoitti:

Johtuiskohan siitä, että keskusteluun päätyy hakusanalla lapseton - google ei taida yhdestä sanasta pystyä päättelemään onko lapseton sitä mielellään vai vapaaehtoisesti.

Miten niin tarvitsee tylsistyä, arkistua tai vakavoitua lasten tulon myötä, jo ajatuksena hauska. Meillä ainakin meno jatkuu entisellään, lähinnä tulee heittäydyttyä ja pelleiltyä lasten myötä enemmän.

• klmtri+

No eikös se ole rikkautta, että asiaa käsitellään monelta kannalta? Voihan olla, että se bilettäjä ei saa lapsia, ei vaan osaa puhua siitä. Lapsettomuudesta kärsivät, liika herkkähipiäisyys pois, kitoooos!

• lumi -11

Katsos kun elämässä on muutakin kun lapset. Nykyään ihminen voi ja uskaltaa elää mieleistään elämää, eikä kulje " massan mukana" ja tee lapsia sen vuoksi kun muutkin tekevät. Varmaan jo 30-vee ihminen suurinpiirtein tietää, mitä elämältään haluaa ja sen ikäinen uskaltaakin myöntää että ei halua lapsia. Tiedän paljon äitejä, jotka työpaikalla kahvipöydällä valittavat että enää ei ole parisuhteesta mitään jäljellä, lapset via kaiken ajan. on stressiä, kirettä, itselle ei ole aikaa. Havahduin kun työkaveri sanoi että "elämä on yhtä taistelua päivästä toiseen, olen niiiin väsynyt". Itse en halua sellaista itselleni vaikka kuin koitan ajatella että nyt olisi hetki jos koskaan hankkia lapsia, koska on talo ja maailman ihanin mies. Mutta en halua sellaista elämää että olen lapsen kanssa kokoajan, en pääsisi koskaan mihinkään lähtemään.. minua voi sanoa itsekkääksi koska " meneminen " on tärkeämpää kuin lapsen hankkiminen. Mutta minun mielestäni olisin itsekäs siinä tapauksessa, jos hankkisin lapsia vaikka itse en hlua, hankkisin siis srn vuoksi koska se on normaalia ja muutkin hankkivat. mutta ei vanhemmuus tee autuaaksi. tykkään lapsista, ovat ihania, mutta kyse on omasta elämästä, mikä elämä itselle sopii.. älä tuomitse kaveriasi turhaan, on varmasti hyvä ihminen valinnastaan huolimatta. ei kaikki halua lapsia ( en tiiä haluaako kaverisi, ehkä hän joskus vielä haluaakin)eikä siinä ole mitää pahaa jos ei halua lapsia. kaverisi ei ole lapsellinen, sinä olet. Vanhemmuusko se tekee ihmisestä täydellisen? olet pahasti väärässä..
      ihmiset pitävät niin itsestäänselvyytenä että aikuis iällä pitäisi hannkkia lapsia ja kummastellaan jos ei hankita..kyllä elämä voi olla ihanaa ilmankin. Ja ainiin, eihän voida sanoa että hankitaan lapsia. Lapsisa ei hankita. Niitä SAADAAN. Tai sitten ei.

• omkt´lijmt0uq

Ajattelen, että monella tuo "en halua lapsia, vaan mennä ja itse päättää" -laulu peittää sen intuition itsestä, että lapsen vanhemmaksi ei ole kapasiteettia. Vanhempana oleminen ON rankkaa. Itselläni ei ole lapsia, enkä enää voi saada, näin en ole valinnuut, näin on vain tapahtunut. En ole bailannut, olen opiskellut paljon, tehnyt duunia, tukenut sisaruksiani heidän lasten kasvatuksessan ja käyttänyt myös energiaani tämän normipoikkeaman ( ja sen vuoksi niskaan sataneen paskan linjalta "nainen ei ole nainen, jos ei ole synnyttänyt" ) työstämiseen. Näen myös selvästi sen, että lapsen vanhempana oleminen olisi ollut itselleni liian vaativaa. Olisin ollut sangen kehno äiti. Katson ihaillen jämäköitä ja rauhallisia vanhempia. Katson myötätunnolla kääminsä polttavia ja uupuneita vanhempia. Alkoholirunsas kulutuskeskeinen elämä on surkeaa niin lapsettomien kuin lasten vanhempien elämässä.

• ....

Miksi luokittelet aiheessa lapsettomat ja lapselliset. Minulla on kaksi lasta ja tykkään käydä ajoittain baareissa, laivareissuilla, tyttöjen illoissa, shoppailemassa, ulkona syömässä. Me matkustamme, lasten kanssa ja ilman, meillä on uusi auto ja uusi talo. Se ei katso sitä onko minulla lapsia vai ei vaan on kuule ihan luonnekysymys! Ehkäpä ystävääsi ketuttaa se miten tylsä ja tosikko sinusta on tullut. Ja tottakai lapsettomat ajattelee minä minä minä. Sinuako ystäväsi pitäisi ajatella???

Taisi tämäkin kirjoitus olla typerä tapa hakea LAPSETTOMUUSPALSTALTA ihmisiä, jotka olisivat aloittajan elämästä kateellisia!!! Melko säälittävää, sanoisin...

• hkjkhkhkj

Olen itsekin "lapsellinen" ihminen ja tällä palstalla käymässä vanhasta tottumuksesta, kun lapsettomuus (ilman omaa halua) kosketti joskus minua.

Ihmettelen kovasti miksi haluat tulla tänne kertomaan "ahdistuksestasi". Miksi tuttavasi elämäntapa peräti ahdistaa sinua, jos kerran koet olevasi paremmassa asemassa tuttavaasi verrattuna? Niinkuin sanot, ihmiset ovat erilaisia ja arvostukset ovat erilaisia. Et voi silti pelkästään elämäntavasta päätellä mitä joku arvostaa; voihan kyseinen henkilö peittää ostelullaan jotain puutetta elämässään. Ja toisaalta...miksei hän saisi matkustaa tai omistaa koiraa? Kun on lapseton, pitäisikö todella valittaa elämänsä tyhjyyttä ja kurjuutta & istua kotona seinää tuijotellen, jottei joku lähipiirin perheellinen ahdistuisi?

Niinkuin joku kirjoittikin, on ihmeellistä että vain ääripäät nähdään tästä ilmiöistä silloin kun halutaan keskustella aiheesta: on keskenkasvuinen bilettäjä ja sitten se pullantuoksuinen, perheen tarpeille uhrautuvat äiti. Haloo. Eiköhän valtaosa ihmisistä asetu johonkin välimaastoon.

• tuohtunut...

Olipa tyhmä ja loukkaava kirjoitus.
      Ovatko lapsettomat tosiaan mielestäsi itsekkäitä, kun eivät tee lapsia?
      Mitä "lapsellista" siinä on, että tuttavasi pitää matkustelusta ja koira on hänelle rakas? Mitä hänen sitten pitäisi tehdä? Istua kotona ja kadehtia SINUN elämäntapaasi?

• Luokittelua?

Minua eivät kiinnosta lapset EIKÄ biletys. Mieluiten olen kotona. Ja juuri kotonahan se lapsettomuuden paras puoli tuleekin esille: saa viettää sitä jokapäiväistä arkielämää ihan rauhassa, ilman ketään, jonka tarpeista pitäis huolehtia koko ajan. Sekä lapset että jatkuva biletys kuulostavat minusta tosi rankalta touhulta, koko ajan olisi muita ihmisiä ympärillä. Mutta kukin saa tietty elää kuten haluaa, kunhan tekee oikean valinnan, eikä varsinkaan sellaista, joka vahingoittaisi jotakuta muuta. Eli jos vanhemmaksi ryhtyy, on niistä lapsista myös huolehdittava, vaikka kuinka kyllästyttäisi.

• ijnmoiwjv

"Minä, minä, minä" ja "minä ja minun lapset" ovat samalla suunnalla olevia ilmiöitä. Valitettavasti ne, jotka toimivat, lapsettomuudesta tai lapsista huolimatta yhteiseksi, heikompien tai esim. luonnon ja ympäristöasioiden hyväksi, ovat lienee vähemmistössä. Välimaastossa olevia toki on, enkä edellytä keneltäkään ilottomuutta.

• j0otj09

Se on ahdistavaa, että varsinkin pienten lasten vanhemmilla ja lapsettomilla on niin vähän yhteistä jaettavaa, riippumatta siitä mikä on lapsettoman elämäntyyli. Lapsettomana olen kokenut myös tuttavaäidin julistukset perheen ja lasten kanssa vietetystä laatuajasta aika tökeröinä. Teet palveluksen, jos jaksat kiinostua kaikesta huolimatta kaverisi kuulumisista oikeasti, tai sitten ole rehellinen, ja sano, etteivät biletys- ja ostomaniajutut kiinnosta, jos muuta jaettavaa ei ole. Lapsettoman ja parisuhteettoman ihmisen elämä voi muuten olla hyvin stressaavaa. Mm. rentoutuminen perheen parissa puuttuu.

• ............

Hmm, tämä toimii myös toisin päin. Miksi pidät tökerönä julistusta perheen kanssa vietetystä laatuajasta??? Se nyt kuitenkin sattuu olemaan tuttavasi elämää. Eiköhän me kaikki saada hehkuttaa mitä sitten omaan elämään kuuluu, vaikka uutta autoa tai sitten vapaailtaa perheen kanssa.

• mies45____

Olen 45v mies ja mulla ei ole koskaan ole ollut tarvetta hankkia omia lapsia. Totta kai jos joku haluaa lapsia, niin ei se mua häiritse :-)

Pidän lapsista - en ole lasten vihaaja. Mutta ihmisillä on erilaisia elämiä ja kohtaloita. Mua ei haittaa, jos kaverit ja tuttavat kertovat lapsistaan - päin vastoin olen erittäin kiinnostunut! Mun kaveri saa kohta kaksoset, ostin kummallekin jo tuttipullon aikaa sitten :-)

Tsemppiä kaikille, jotka yrittävät!

PS. En ole homo :-) Olen vain iloinen muiden puolesta!

• tuttipullo anaaliin

Olet homo. Tekoiloinen muiden puolesta. Töttöröö vaan sullekin saamari soikoon. oot yhden sortin jeejeeadamlampertti. NÖSSÖ !!!!!

• JannaM

Ja tuo edellinen oli vissiin jonkun vastuullisen isukin kommentti....:)
      Olisko kannattanut harkita sitä lisääntymistä kuitenkin?

• jagtmjbjgtm

ohi meni analyysis, en o mies

• krrräääähhh!!!!

ihanaa kansaa.. minua toi aloittaja ja jatkajatkin naurattavat jotka ovat niiiin itsenäisiä ja rohkeita ja kauniita ja rikkaita ilman lapsia :) hahahhhaaaaaaa
      kuitenkin kun avaat Lapsettomuus osion,siinä lukee selkeessti "keskustele kipeästä aiheesta..jne"..eli olen sitä mieltä ettei tänne vahingossa eksy kovinkaan moni. olisi vaan vastoin luontoa sanoa että voih,kyllä haluisin vielä lapsia,vaikka ukkoni ei halua niitä kanssani. tai olen jo 43 ja tajusin etten enää saa lapsia. jokainen meistä elää omalla tavallaan ja haluaa monia eri asioita mutta kukaan ei pakota tulemaan lapsettomuuspalstalle jauhamaan miten ei missään nimessä lapsia halua.. en minäkään mene muita rienaamaan palstoille joissa ei mikään minua kiinnosta. "heppa palstalle :" yökkö!!olen paljon viksumpi ja onnellisempi ja kauniimpi ilman haisevia lemuavia kopukoita..miksi mun pitäs niitä haluta??yyööökkk!"

• jk

ninkö

• hjyujfd

Tässä yksi miehen mielipide. ikää 40v ja lapsia ei ole enkä halua. Tykkään lapsista niin paljon että omaa en halua koska en ole valmis ottamaan sitä vastuuta ja tiedän etten olisi niin hyvä isä kuin haluaisin lapsellani olevan. Usein minuntapaisiani sanotaan itsekkäiksi ja ikäviksi ihmisiksi jos nautimme elämästä ilman vastuunottamista lapsista(joita ei ole).Mun mielestä aika käsittämätön yhtälö.

• jhifeibfekekjfdbhxjn

Tässä yksi naisen mielipide, ikää 38v ja lapsia ei ole enkä halua. Komppaan edellistä muutenkin.

• Rubiini
    • perheellinen

Voin perheellisenä kertoa ettei lapsia tehdä sen takia kun muutkin tekevät. Ja sen myös että kun on lapsia on paljon enemmän menoa, matkustelua, shoppailua ja juhlimista (lue:ei känniörveltämistä) kuin lapsettomilla. Perhe-elämä on kuin sinkkuelämää mutta isommalla porukalla joka on läheisempi kun mikään ystävyyssuhde. En todellakaan ole sitä mieltä, että perheelliset ovat parempia, en todellakaan. Ei se elämä muutu tylsäksi vauvan saavuttua, vaan paremmaksi! Ja jos ei niitä lapsia halua ja on elämäänsä tyytyväinen niin silloin niitä ei tehdä ja kaikki on onnellisia!

• Kysyn vaan

Tämä on lapsettomuus -palsta. Se tarkoittaa TAHATONTA lapsettomuutta. Täällä olevat kyllä haluaisivat perheen, mutta eivät syystä tai toisesta ole sitä onnistuneet saamaan. Miksi te perheelliset oikein tulette tänne selittämään perhe-elämästä? Se on vähän kuin vääntäisi veistä haavassa.

• JK

NINKÖ

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8617
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4768
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3807
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2990
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2686
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      44
      2304
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2213
    Aihe