MINNE ESTROGEL-GEELI!

Eevva ,

Mikä on paras paikka tuota geeliä levitellä ? Voiko samana päivänä käydä esim.saunassa!
onko väliä laittaako illalla vaiko aamulla? voiko itse annosta pienentää/suurentaa jos on tarve?kuinka nopeasti tuon pitäisi vaikuttaa ? multa leikattu kohtu ja munasarjat kasvaimien vuoksi 49v

9

10090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Geelitär-62

      Hei.
      Olen käyttänyt Estrogel-geeliä liki 3 vuotta ja kokemukset ovat erittäin hyvät. Aluksi sivelin sitä aamuisin, mutta sitten vaihdoin iltaan, ja huomasin että se parantaa yöunia vielä enemmän näin. Aluksi laitoin sitä alavatsaan, mutta nyt olen laittanut pelkästään käsivarsiin. Jos on pienempi annos, riittää yksi käsivarsi. Se pitäisi levittää mahdollisimman laajalle alueelle ja silloin se myös kuivuu saman tien. Kuitenkin ohjeen mukaan pitää odottaa 3 minuuttia ennenkuin pukeutuu. Ala sinäkin laittaa sitä iltatoimien yhteydessä. Saunaan voi mennä sitä ennen. Vaikka laittaa aamulla, ei saunominen haittaa, sehän imeytyy muutamassa minuutissa. Sitä voi säädellä omien tuntemusten mukaan. Yliannostuksen oireena itselläni on ärtymys, päänsärky ja kova turvotus. Sitten vain vähennän sitä ja ne katoavat. Loppukierrossa ja kuukautisten aikaan laitan enemmän, keskivaiheilla vähemmän. Olen pärjännyt tosi pienellä annokslla, laitan 30 mikroa ja loppukierrossa 40. Aloitin 20:lla silloin 3 vuotta sitten ja se jo auttoi hyvin. Toki, kun vaihtarit tästä etenevät, lisään annosta. Äitini on käyttänyt hormonihoitoa 27 vuotta ja voi todella hyvin ja on erittäin nuorekas sekä henkisesti että ulkoisesti. Itsekään en aio luopua siitä ikinä. Yritin kerran olla lähes ilman ja tuli järkyttävä unettomuus sekä ahdistus, jotka katosivat taas kun palasin entiseen annokseen. Eli nuo ovat minun pahimmat vaihtarioireet, toki myös lihas- ja nivelkivut.

      • Eevva .

        Mulla on se pumppupullo käytössä Estrogel-geeliä montako pumppausta tulisi käyttää? mitä nuo määrät ovat tarkalleen Geelitär-62. käyttikö äitisi hormonihoitoa kokoajan geelin muodossa?


      • Geelitär-62
        Eevva . kirjoitti:

        Mulla on se pumppupullo käytössä Estrogel-geeliä montako pumppausta tulisi käyttää? mitä nuo määrät ovat tarkalleen Geelitär-62. käyttikö äitisi hormonihoitoa kokoajan geelin muodossa?

        Hei taas.
        Pumppupullossa yhdellä painalluksella tulee 50 milligrammaa estrogeenia (sorry kirjoitin tuohon edelliseen vahingossa mikrogrammoja). Koska sinulla on munasarjatkin leikattu, oma estrogeenituotanto on nollassa. Kannattaa aloittaa tuolla yhdellä painalluksella ja jos ei tule mitään sivuoireita lisätä se kahteen. Yleensä vaihtareissa käytetään kolmea painallusta eli 150 mg tai jotkut enemmänkin. Itselläni on kohtu tallella ja kuukautisetkin vielä tulevat, tosin kierto heittelee, ja pahat vaihtarioireet alkoivat jo vuosia sitten. Estrogel-geelissä jota minä käytän, on mittatikku. Yksi sentti vastaa 20 milligrammaa, joten on helppo annostella pienin auttava annos. Tuossa pumppupullossa pienin on siis 50 milliä, mutta voihan siitä aluksi ottaa vain osan, tosin ei saa niin tarkkaa annosmäärää. Äitini aloitti hormonihoidon viisikymppisenä erittäin pahojen vaihtareiden takia. Aluksi hän soi jotain pillereitä mutta vaihtoi heti tuohon geeliin kun sitä alkoi saada. Hän on nyt 77-vuotias ja laittaa yhden painalluksen ja voi erittäin hyvin. Joillain naisilla vaihtarioireet jatkuvat vuosikymmeniä, silloin on elämänlaadun vuoksi käytettävä hormonihoitoa. Lue gynekologi Maija Kajanin uusi kirja Sukellus kuumaan aaltoon, siitä saa tosi hyvin tietoa ja se rauhoittaa mieltä. Riskit ovat minimaalisen pieniä, ja enemmän syöpäriskiin ym. vaikuttaa ylipaino, alkoholi ja tupakka, liikkumattomuus yms. huonot elämäntavat.


      • todella kyllästynyt
        Geelitär-62 kirjoitti:

        Hei taas.
        Pumppupullossa yhdellä painalluksella tulee 50 milligrammaa estrogeenia (sorry kirjoitin tuohon edelliseen vahingossa mikrogrammoja). Koska sinulla on munasarjatkin leikattu, oma estrogeenituotanto on nollassa. Kannattaa aloittaa tuolla yhdellä painalluksella ja jos ei tule mitään sivuoireita lisätä se kahteen. Yleensä vaihtareissa käytetään kolmea painallusta eli 150 mg tai jotkut enemmänkin. Itselläni on kohtu tallella ja kuukautisetkin vielä tulevat, tosin kierto heittelee, ja pahat vaihtarioireet alkoivat jo vuosia sitten. Estrogel-geelissä jota minä käytän, on mittatikku. Yksi sentti vastaa 20 milligrammaa, joten on helppo annostella pienin auttava annos. Tuossa pumppupullossa pienin on siis 50 milliä, mutta voihan siitä aluksi ottaa vain osan, tosin ei saa niin tarkkaa annosmäärää. Äitini aloitti hormonihoidon viisikymppisenä erittäin pahojen vaihtareiden takia. Aluksi hän soi jotain pillereitä mutta vaihtoi heti tuohon geeliin kun sitä alkoi saada. Hän on nyt 77-vuotias ja laittaa yhden painalluksen ja voi erittäin hyvin. Joillain naisilla vaihtarioireet jatkuvat vuosikymmeniä, silloin on elämänlaadun vuoksi käytettävä hormonihoitoa. Lue gynekologi Maija Kajanin uusi kirja Sukellus kuumaan aaltoon, siitä saa tosi hyvin tietoa ja se rauhoittaa mieltä. Riskit ovat minimaalisen pieniä, ja enemmän syöpäriskiin ym. vaikuttaa ylipaino, alkoholi ja tupakka, liikkumattomuus yms. huonot elämäntavat.

        Geelitär-62 14.1.2011 08:37 kirjoitti: " Hän on nyt 77-vuotias ja laittaa yhden painalluksen ja voi erittäin hyvin. Joillain naisilla vaihtarioireet jatkuvat ..."

        Oma äitini aloitti hormonien käytön 45v kun vaihtarioireet hänellä alkoivat. Hän käytti jotain pilsuja, merkki vain vaihtui vuosikymmenten kuluessa. Nyt hän on 73v. Lääkäri kuitenkin kehoitti häntä lopettelemaan pilsujen syönnin, kun hän täytti 70v, äitini lopetti pilsut ja voi nyt ihan yhtä hyvin kuin hormonivalmisteiden käytön aikana. Ai niin lääkäri oli perustellut hormonivalmisteiden lopetusta sillä, että vaihtarit olivat jo iänkin puolesta ohi ja pilsujen syönti olisi jo turhaa. Äitini on edelleen liikunnallinen ja energinen ihminen. Niin erilaisia ihmiset ovat.

        Itsestäni tuntuu etten kyllä välitä käyttää mitään hormonilääkitystä, kun olen täyttänyt 60v, olen nyt 50v.saa sitten nähdä miten käy.


      • Eevva .
        todella kyllästynyt kirjoitti:

        Geelitär-62 14.1.2011 08:37 kirjoitti: " Hän on nyt 77-vuotias ja laittaa yhden painalluksen ja voi erittäin hyvin. Joillain naisilla vaihtarioireet jatkuvat ..."

        Oma äitini aloitti hormonien käytön 45v kun vaihtarioireet hänellä alkoivat. Hän käytti jotain pilsuja, merkki vain vaihtui vuosikymmenten kuluessa. Nyt hän on 73v. Lääkäri kuitenkin kehoitti häntä lopettelemaan pilsujen syönnin, kun hän täytti 70v, äitini lopetti pilsut ja voi nyt ihan yhtä hyvin kuin hormonivalmisteiden käytön aikana. Ai niin lääkäri oli perustellut hormonivalmisteiden lopetusta sillä, että vaihtarit olivat jo iänkin puolesta ohi ja pilsujen syönti olisi jo turhaa. Äitini on edelleen liikunnallinen ja energinen ihminen. Niin erilaisia ihmiset ovat.

        Itsestäni tuntuu etten kyllä välitä käyttää mitään hormonilääkitystä, kun olen täyttänyt 60v, olen nyt 50v.saa sitten nähdä miten käy.

        No olen aloittanut kahdella pumppauksella ja myös iltaisin laittelen:)


      • JJL.
        Eevva . kirjoitti:

        No olen aloittanut kahdella pumppauksella ja myös iltaisin laittelen:)

        Minkä verran geeliä tulisi laittaa jos ei riitä olreisiin 1-2 pumppausta tuota geeliä iltaisin ? onko kellään kokemusta? ja yleinsä voiko sitä säännöstellä itse?


      • ratkaisee!
        JJL. kirjoitti:

        Minkä verran geeliä tulisi laittaa jos ei riitä olreisiin 1-2 pumppausta tuota geeliä iltaisin ? onko kellään kokemusta? ja yleinsä voiko sitä säännöstellä itse?

        Joskus geeli ei imeydy riittävästi. Lisäsin geelimäärää (Estrogeeliä suurimmillaan 6 pumppausta) kun se ei vaikuttanut riittävästi, vasta kun siirryin pillereihin tilanne korjautui.


      • Anonyymi
        Geelitär-62 kirjoitti:

        Hei taas.
        Pumppupullossa yhdellä painalluksella tulee 50 milligrammaa estrogeenia (sorry kirjoitin tuohon edelliseen vahingossa mikrogrammoja). Koska sinulla on munasarjatkin leikattu, oma estrogeenituotanto on nollassa. Kannattaa aloittaa tuolla yhdellä painalluksella ja jos ei tule mitään sivuoireita lisätä se kahteen. Yleensä vaihtareissa käytetään kolmea painallusta eli 150 mg tai jotkut enemmänkin. Itselläni on kohtu tallella ja kuukautisetkin vielä tulevat, tosin kierto heittelee, ja pahat vaihtarioireet alkoivat jo vuosia sitten. Estrogel-geelissä jota minä käytän, on mittatikku. Yksi sentti vastaa 20 milligrammaa, joten on helppo annostella pienin auttava annos. Tuossa pumppupullossa pienin on siis 50 milliä, mutta voihan siitä aluksi ottaa vain osan, tosin ei saa niin tarkkaa annosmäärää. Äitini aloitti hormonihoidon viisikymppisenä erittäin pahojen vaihtareiden takia. Aluksi hän soi jotain pillereitä mutta vaihtoi heti tuohon geeliin kun sitä alkoi saada. Hän on nyt 77-vuotias ja laittaa yhden painalluksen ja voi erittäin hyvin. Joillain naisilla vaihtarioireet jatkuvat vuosikymmeniä, silloin on elämänlaadun vuoksi käytettävä hormonihoitoa. Lue gynekologi Maija Kajanin uusi kirja Sukellus kuumaan aaltoon, siitä saa tosi hyvin tietoa ja se rauhoittaa mieltä. Riskit ovat minimaalisen pieniä, ja enemmän syöpäriskiin ym. vaikuttaa ylipaino, alkoholi ja tupakka, liikkumattomuus yms. huonot elämäntavat.

        👍❤️


    • Vuosimallia62

      Tuota Maija Kajanin kirjaa suosittelen minäkin. Lääkityksessä haetaan pienintä annosta, MUTTA sellaista pienintä joka TEHOAA. Joillakin se on 2 pumppausta geeliä, joillakin 6. Itse käytän geeliä, maksalle ehkä parempi kun joku e-pilleri oireili nuoruudessa maksa-arvojen nousuna. Nämä on kovin yksilöllisiä asioita, eikä hoito ikuista nuoruutta lupaa. Mutta jos sillä voi voittaa näitä "vanhojen ämmien"kolotus-kärttyisyys-unettomuus-hikoilu ym vaivoja, niin ilman muuta. Parempi testata edes auttaako, enemmin kuin syödä mieliala-unettomuus-särkylääkkeitä ym.
      PS seksihaluja ei ole lisännyt. Naisgyne totesikin, että siihen ei ole hyvää lääkitystä, jolla ei olisi sivuvaikutuksia. Totesi, että halut tai haluttomuus lähtee korvien välistä. Ja enkä tuota lähde kiistämäänkään, näin se vaan on. Välillä on iästä riippumatta "kuivia" kausia. Paradoksi tässä on se, ettei se mitä ei edes halua tai koe tarvitsevansa ole itselle mikään ongelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe