Onko se psyko-sosiaalinen hoito vain lääkkeet? Pitääkö mennä lääkärille?
Miten pääsee viinasta eroon
2
273
Vastaukset
- liikunta auttaa
kuntoilemaan eli liikkumaan ulkona. Jos et keksi muuta, niin kävele ja ota vaikka sauvat avuksi. Luonnossa liikkuminen tuottaa sellaisia endorfiineja että jäät siihen ulkona liikkumiseen koukkuun. ja se on paljon mukavampi ja terveellisempi kuin viinakset. Tai mieti mitä muuta voisit harrastaa...on kansalaisopistoa ja siellä kaikenlaista...
- ru rt uytjh
A-klinikat ovat terveydenhuollon päihdeasioihin erikoistunut organisaatio. Ihan joka paikkakunnalla klinikoita ei ole, mutta eipä kaikkialla ole terveyskeskuksiakaan. Etsi lähin toimipiste ja ota sinne yhteyttä:
http://www.a-klinikka.fi/yhteystiedot/a-klinikkasaation-toimipaikkojen-yhteystiedot
Kannattaa huomioida pari asiaa. A-klinikka siis on virallinen terveyshuoltoon erikoistunut paika. Siellä nimenoamaan on sairauteen erikoistunut henkilökunta ja osaaminen. Katkot, terapiat, lääkitykset, vertaistukiryhmät, hoitajat, lääkärit, kaikki asiaan kuuluva toimii siellä.
Olemassa paljon muitakin järjestöjä tai yrityksiä päihdepuolella, tunnetuin kaiketi AA. Se esimerkiksi ei ole mikään terveydenhuoltoon liittyvä järjestö, se on eräänlainen uskonnollinen toveriärjestö, joka ei mitenkään pyri hoitamaan alkoholismia, ainoastaan antamaan parantumattomasti sairaille alkoholisteille vertaistukea. AA:ssa ei ole lääkäreitä tms, se perustuu juoppojen keskinäiseen keskusteluun "Olen se ja se, olen alkoholisti jne.."On olemassa kirkonkin ylläpitämä alkoholiasioihin erikoistunut järjestö. Sininauha liitto. Se on siis valtakunallinen kirkon virallinen organisaatio, jos siiis haluaa sekoittaa uskonnon alkoholisairauteen. Mutta sininauhaliitto sentään pyrkii hoitamaan alkoholismia.
A-klinikoissa se hyvä puoli, siellä on vaitiolovelvollisuus, koska henkilökunta ammattilaisia. AA.ssa ei ole mitään vaitiolovelvollisuutta, koska kukaan ei ole töissä siellä. Kirkolla ja muillakin valvotuilla ja virallisislla organisaatioilla on.
A-klinikasta tiedot eivät mene terveyskeskusten tietokantoihin. Jos nuorella iällä hankkii terkkarista juopon-leiman, se säilyy tiedoissa ikuisesti, ei siis terkkariin mielellään. Se voi vaikuttaa muuhun terveydenhuoltoon lopun ikää. A- klinikalle voi mennä ihan huoleti apua hakemaan. Osaminen parasta, mitä maasta saa ja vaitiolo taattu.
Ite olen joutunut käymään klinikalla pari kertaa eläissäni. Apua on tullut kyllä. Mitään pameja tms lääkkeitä ei siellä tuputeta, pysritään ensin selvittämään asiaa muilla keinoin. Toski unilääkkeet ja SRI- lääkkeet saa jos tarvitsee, mutta siellä asia hoidetaan kokonaisvaltaisemmin.
Alkoholismissa kuitenkin kyse ihmisestä itsestään. Ei sitä voi lääkkeillä tai terapialla tai rukoilemisella hoitaa. Niistä tokikin on apunsa, mutta kaikki riippuu ihmisestä itsestään. Jotkut pärjäävät, eivät kaikki. Ja ne jotka eivät pärjää, ne on joskus sitten siltojen alla tai lukemassa juopon rukoutta AA:ssa.Tai haudassa.
Kyllä viinan kanssa pärjää. Se on itestä kiinni. Mene klinikalle. Se on sitten sun osoitus itellesi, että meinaat pärjätä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000544901924h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?112277Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1781404Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja181088- 70904
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.41847Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57782Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72774En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.37692Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä75622