Sarasen koulutus - mielenterveyden riski

Hessua Kätellyt

Laitan tämän ihan omaksi aiheeksi - sillä haluan kertoa totuuden ilmaistyöohjelmista mitä nyt on alalla.

Itse osallistuin aikoinaan Saranen consultingin järjestämään koulutukseen missä lupailtiin lähes varmaa työpaikkaa 8kk koulutuksen jälkeen.

Useampi vuosi on Sarasen ohjelmasta takana.

Haluankin kuinka stressaavaa touhu oli. Hyvin stressaavaa.

Olin muka opiskelemassa pro-koulutusta vaikka pääasiassa tein isolle firmalle töitä. Ja iso firma laskutti monin kerroin lisää asiakkaalta. Minä en saanut zenttiäkään. En edes monopolirahaa tai 1 euron tikkuakaramellia, en läksiäislahjaa enkä työsopimusta.

Työpanos kelpasi sen 8kk ilmatteeksi, mutta kyselin jso tehtäis edes YHDEN kuukuden jatkosopimus, vaikka 1400 euron kuukausipalkalla, ni voisin sanoa tienanneeni jotain firmasta.Vastaus oli: EI.

Kuinka stressaavaa koulutus olikaan ?

Itse laskin aamuja ahkeraan. Laskin päiviä koska koulutus loppuu ja palkka alkaa juoksemaan. Voin pahoin tämän sairaan työsuhteen aikana, olin stressaantunut, hain netistä kirjoitelmia kuinka palkaton työ johtaa kuolemaan.

Parisuhteeni kärsi. Muuten iloinen ja hyvinvoiva liikuntaa harrastava pari eivät tapailleet enää. En halunnut enkä jaksanut mennä välillä 6 viikkoon tyttökaverini luokse. Ilmeisesti seksihalutkin loppuivat ? En muista tarkalleen.

Iltaisin kun palasin töistä, aloin polttelemaan tupakkaa. Ostin illaksi kaljaa ja pelasin pokeria netissä. Valvoin yöt ja tykoulutuksessa kärsin. Minua todella sattui.

Ajattelin kestäväni aamukamman avulla tämän epätietoisen ajan yli, että saanko tehdä töitä palkan kanssa vai ei. Samalla hain toimeentulotukea sossusta jotta saisin rahaa ruokaan.

Työpaikalla vittuiltiin, eräs vnhempikin koodari paljasti oudon puolensa eräällä oudolla tuolini siirto jutulla ja minulel selvästi nairettiin päin naamaa. Tiesin että en ollut koulutuksen alkukuukauden vireessä, sillä minua painoi tämä palkaton työ ja nöyryytys.

Tyttökaverini järjesti viikonlopuiksi tanssikursseja ja kaikkea erilaisia kursseja. Minusta tuli peto ja huusin hänelle hyvin loukkaavasti, mitä en koskaan muuten tekisi hänelle. Vastasin hänen seuraavaan tanssikurssiin, että mene sinä ensin suihinottokurssille.Tyttökaverinikin pahoitti mielensä.

Kun "kurssi" lopulta loppui,olin oikeastaan helpottunut että pääsin tilanteesta ulos, enkä kärsinyt enää.

Tapauksesta on useita vuosia ja tänä päivänä olen työtön. Todella onnelllinen sellainen mutta vieläkin kauhulla muistelen Sarasen koulutuksen aikaisia tilanteita. Ne muistot eivät ole syöpyneet mielestä.

Rakkaan tyttökaverini kanssa erottiin samaan aikaan kun koulutuskin loppui. Ikävä että minusta oli paljastunut paineen alla ihmishirviö, loukkaava epämiellyttäv kiusattu peto.

En tiedä tarkalleen mikä minun koulutuksen hinnaksi tulee, mutta tämä nainen olisi olltu sellainen jonka kanssa olisin voinut lapsetkin tehdä.

Heikki Saranen osasi puhua, ylisti heidän monivalintatestejään, kehui minua haastattelussa ja antoi ymmärtää että nyt olen osunut kultasoneen.

Kurssin loputtua ei Hessua näkynyt hyvästelemässä meitä, onnistuneita ja epäonniostuneita. Hänen konsulttinsa olivat puskurina ja näennäisen pahoillaan ikävästä lopusta.

Koulutuksessa olet pakotettu jatkamaan loppuun asti, sillä muuten koulutustuki loppuu. Tavallisessa työsuhteessa olet aina vapaa lopettamaan jos stressi on sietämätön.

Ikinä en työsuhteen takia ole ajatellut niin itsetuhoisia ajatuksia kuin tuon koulutuksen aikana, enkä ikinä tule ajattelemaankaan.

Nyt olen työtön ja onnellinen.

44

6164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ikinä tuollaisiin

      Minä en ainakaan lähde ikinä tuollaisiin koulutuksiin. Taitaa pikemminkin olla kovaa bisnestä koko homma, jossa tarkoitus ei ole työllistää juuri ketään.

      Jos yritys ei maksa mitään palkkaa, en mä kyllä mitään töitä myöskään tee. Koeaika on olemassa juuri sitä varten, että katsotaan onko tyypistä töihin. Jos ei yritys ole valmis ottamaan mitään riskiä rekrytoinnissa suuntaan eikä toiseen ja käyttää yhteiskunnan tukia sumeilematta voitontavoittelussa, se lafka ei mun työpanostani ansaitse.

      • kusiluistin

        Olen tuollaisessa koulutuksessa tällä hetkellä. Mielen pitää virkeänä ja motivaation korkealla omat hidden-agendat. Tarkoitus on imeä kaikki mahdollinen tieto ko. yrityksen toiminnoista ja asiakkaista ja alkaa tehdä hommia heti koulutusjakson jälkeen omalla laskutuksella (kuulun jo osuuskuntaan). Teen itseni suosituksi asiakkaiden silmissä, joten vaikka tarjoaisin heille hieman eri palvelua, kuin aiemmin, kynnys ostaa on alempi tutulta ihmiseltä ja en suoraan kilpaile "koulutusyrityksen" kanssa. Koulutuspäivät käytän hyödykseni hahmotellessani omaa bisnestä ja testatakseni niitä osaavien ohjaajien kanssa. Olen oppinut edellisen työpaikan kymmenien YT:n jälkeen, etten ole mitään velkaa kenellekään ja meidän perheen toimeentulo ja terveys on vain itsestäni kiinni. Olen sitoutunut itseeni ja omaan perheeseeni, joka tulee aina ennen työnantajaa. Hämmästyttävän moni opiskelututtu on kannustanut tässä ja kertonut, että heillekin virisi muutama ajatus omasta bisneksestä ja että he eivät todellakaan ole kiitollisuuden velassa palkatonta työtä teettävälle yritykselle.


    • terveys rahaa tärk

      me työttömät ollaan onnellisia kun ei tarvitse stressata työelämässä. toki kivaahan se olisi mielitöitäkin tehdä ja saada palkkaa

    • Sarasestairtipäässyt

      Yhdyn tekstiin Sarasen koulutus-mielenterveyden riski. Itsellekin kävi niin että osallistuin koulutuksen "haastatteluun" joka oli vaan Sarasen tyhjää hypetystä ja teennäisiä konsultteja täynnä jotka kehuvat koulutusta ja valehtelevat lukuja miten moni koulutuksen jälkeen saa mukamas vakituisen työsuhteen ja miten kaikki yritykset tarkistetaan että työntekijä tarve on todellinen. Samalla he mainostavat yrityksille olevansa "kasvun mahdolistaja"- mikä kohdallani tarkoitti todellakin pienelle yritykselle ilmaistyövoimaa. Kohdallani onneksi koulutus päättyi yrityksen toimesta kesken, näissä tapauksissa Saranen ei etsi uutta koulutuspaikkaa vaikka harjoitteluaikaa olisi jäljellä puolet- eli aika kylmää ja ihmisiä hyväksikäyttävää touhua. He tunkevat ihmisiä yrityksiin tehtäviin jotka eivät vastaa mitenkään koulutusta ja lopulta kun homma menee puihin niin vika on sinussa ja mitään tukea et mihinkään saa. Vaikka Saraselta saat muka oman "tuutorin"- on asenne että palvellaan yrityksiä ja työharjoittelijat ovat pelinappuloita joista ei välitetä ja heitä voi kusettaa ja heille puhua paskaa koska siinähän sitten olet jumissa 6kk tai jos itse lopetat otat karenssin tukiin.

    • TyöelämäHaastava

      Miten tuollainen luuseri on voinut tyttöystävän edes saada? Jos pää ei kestä normaalia työelämää, niin parempi jäädä kotiin.

      • nzndkefkkdedk

        Toiset tekee koodia, toiset panee. Kumpaan joukkoon sinä kuulut?


      • bbmbmbmbmbmbmb

        Onko normaalia työelämää se, että et saa palkkaa? Ilmeisesti nykyään on.


      • osaaminen.on.tärkeintä

        Mene nyt v*ttu itseesi kusipää!
        Kaikki tietävät että Sarasen TE-koulutukset eivät panosta tekniseen osaamiseen kunnolla vaan pääosin paskan jauhamiseen.

        Sarasen voisi heittää jo vihdoin ulos ja ottaa mukaan yritys joka todellakin opettaa ihmiset uuden teknologin osaajiksi. Ja osaajiksi niin hyvin kuin tuossa ajassa pystytään. Jo kunnon teknisen osaamisen alku on hyvä mahdollisuus päästä johonkin yritykseen.


      • saunaosasto

        Tavallaan ihan totta toi, että vaativa työ ja parisuhde ei sovi enää nykyään. Aika ja voimavarat ei riitä molempiin. Valitse yksi. Eriasia toki jos työpaikalla on sattuu olemaan sikariportaassa.


      • kdkdkdkkdkwkssmm
        saunaosasto kirjoitti:

        Tavallaan ihan totta toi, että vaativa työ ja parisuhde ei sovi enää nykyään. Aika ja voimavarat ei riitä molempiin. Valitse yksi. Eriasia toki jos työpaikalla on sattuu olemaan sikariportaassa.

        Sikariporras ei pane omassa parisuhteessaan - mutta muuten kylläkin.


      • surkea.ala

        Aloitus on vain yksi esimerkki siitä, kuinka it-ala ei sovi ihmiselle. Elämä ja parisuhde menee monilla sekaisin ennemmin tai myöhemmin. Melkein mikä muu työ tahansa on parempi vaihtoehto.


      • Nussi.pulua.paska
        osaaminen.on.tärkeintä kirjoitti:

        Mene nyt v*ttu itseesi kusipää!
        Kaikki tietävät että Sarasen TE-koulutukset eivät panosta tekniseen osaamiseen kunnolla vaan pääosin paskan jauhamiseen.

        Sarasen voisi heittää jo vihdoin ulos ja ottaa mukaan yritys joka todellakin opettaa ihmiset uuden teknologin osaajiksi. Ja osaajiksi niin hyvin kuin tuossa ajassa pystytään. Jo kunnon teknisen osaamisen alku on hyvä mahdollisuus päästä johonkin yritykseen.

        Mitähän jos sinä pikku runkkupetteri vaan imaisisit perärööriä. Vois toimia sulle parhaiten.


      • fetissikoodari
        Nussi.pulua.paska kirjoitti:

        Mitähän jos sinä pikku runkkupetteri vaan imaisisit perärööriä. Vois toimia sulle parhaiten.

        Voisitko tarkemmin kuvata miten tuo peräröörin imeminen tapahtuu? Yleensä toiselta puolelta imetään ihan muuta. Peräröörin puolella on kyllä muita kivoja juttuja, joita voi toiselle tehdä - tai toinen tehdä sinulle.


      • Eihoumoulua

        Ei kai tää oo mikään homoilun neuvontapalsta?


      • avoiminkoodein
        Eihoumoulua kirjoitti:

        Ei kai tää oo mikään homoilun neuvontapalsta?

        Heteronkin kannattaa kokeilla - ainakin kerran - saatat yllättyä ja pitääkin.


      • hulabalooba
        fetissikoodari kirjoitti:

        Voisitko tarkemmin kuvata miten tuo peräröörin imeminen tapahtuu? Yleensä toiselta puolelta imetään ihan muuta. Peräröörin puolella on kyllä muita kivoja juttuja, joita voi toiselle tehdä - tai toinen tehdä sinulle.

        Ajatelkaapa teillä olisi työkaverina tai jopa esimiehenä henkilö joka kirjoittaa näille sivuille tähän malliin kuin: Nussi.pulua.paska

        Siis ite kieltäytyisin tekemästä töitä tuollaisen kanssa tai kokoisin kaverina ja vedettäisiin nokkaan niin vimosen päälle että ajatusmalli tuli jotenkin normaalimmaksi. Uskomatonta miten sairaita ihmisiä it-alalta löytyykään.


      • se.kovempi.jätkä

        On. Olen ottanut. Tykkäsin. Teen jatkuvasti. Ihanaa.


      • Vinkkarit.rutussa
        Nussi.pulua.paska kirjoitti:

        Mitähän jos sinä pikku runkkupetteri vaan imaisisit perärööriä. Vois toimia sulle parhaiten.

        Saranenko siellä salanimellä huutelee?


      • Anonyymi
        osaaminen.on.tärkeintä kirjoitti:

        Mene nyt v*ttu itseesi kusipää!
        Kaikki tietävät että Sarasen TE-koulutukset eivät panosta tekniseen osaamiseen kunnolla vaan pääosin paskan jauhamiseen.

        Sarasen voisi heittää jo vihdoin ulos ja ottaa mukaan yritys joka todellakin opettaa ihmiset uuden teknologin osaajiksi. Ja osaajiksi niin hyvin kuin tuossa ajassa pystytään. Jo kunnon teknisen osaamisen alku on hyvä mahdollisuus päästä johonkin yritykseen.

        Saranen consulting oli minulle ihan yhtä tyhjän kanssa, olin Nokian irtisanottujen listoilla ja jouduin sinne koska Nokia oli Sarasen asiakas. Koskaan ei saanut aikaa alle kuukauteen yksilölliseen valmennukseen ja sitten kun sinne sai ajan, ei mitään hyötyä tapaamisesta, päin vastoin tuntui nöyryyttävältä ja se vähäinenkin itsetunto niitattiin maahan. Sarasella on muutamia hyviä koulutuksia, mutta se omavalmentajatouhu on aivan surkeaa. Niin ja tämä omavalmentaja lupasi olla yhteydessä kolme kertaa ja tasan kolmesti petti lupauksensa minuun päin.. jotenkin sitä odottaisi että nämä haluaisivat oikeasti auttaa ihmistä, kun ovat tuollaiseen työhön lähteneet. Muista outplacement-firmoista ei oo kokemusta, mutta tämä Saranen ei ainakaan minulle ollut millään lailla hyödyllinen.


      • Anonyymi
        nzndkefkkdedk kirjoitti:

        Toiset tekee koodia, toiset panee. Kumpaan joukkoon sinä kuulut?

        Jotkut tekevät koodia, joka on perseestä.


      • Anonyymi
        nzndkefkkdedk kirjoitti:

        Toiset tekee koodia, toiset panee. Kumpaan joukkoon sinä kuulut?

        Teen molempia sinä et


    • kiriipiipöö
      • Putkienputki

        Lainaus sivulta
        - Johdatus ohjelmistokehitykseen
        - Perusohjelmointi Java ja C#

        Joopa joo, että ihan asiantuntijaksi asti.
        Molemmista voi suorittaa sertifikaatin jonka voi mainita sitten cv:ssä jos niin haluaa. Kenenkään ura ei lähde lentoon tuolla "putkella".


      • Cccjjjllll

        "Neljän kuukauden työssäoppimisjakso"
        Olen nähnyt miten entinen työnantaja rankasti käytti hyväkseen tätä työssäoppimisjaksoa. Oikein pahaa teki.
        Henkilö pistettiin yksin korjaamaan bugeja joistain vanhoista softista. Ei ketään perehdyttäjää tai muuta vastaavaa henkilöä
        Ketään ei koskaan rekrytoitu tätä kautta.


    • EnSuostuisiEnäää

      3 vuotta tauotta sähkö,elektroniikka,tietoliikenne huijaus koulutuksessa, toivottavasti edes opettajat hyötyivät siitä jotain. Epäinhimillisissä oloissa, 3 vuotta, ei kesälomaa, ei vapaita, 2 viikkoo teoriaa ja sitten näyttö, eli saatanan kokeissa se 3 vuotta. Ja turhaan :)
      Hyvä Suo(li)mi!

    • södödiie

      Ei kannata osallistua sarasen työttömyyskursseille. Heille se on rahantekomenetelmä, mutta ei sieltä mitään työtä saa.

    • Siinäkö6kksijoitus

      Huomenna päättyy Sarasen vetämä Dynamics 365 Akatemia 20 henkilölle.

      Olisi mielenkiintoista tietää ettää moniko tuon 6 kk jälkeen työllistyi harjoitteluyritykseensä

      • Testattu

        Löytyi about 95%:lle. Yhdessä firmassa oli Yt syynä etteivät voineet palkata. Itse vedin läpi 2 sertiä. Ei se helppoa ollut, mutta opiskelemalla tarpeeksi onnistui. Toivat meille jopa kouluttajaksi henkilöt jotka esiintyy Microsoft Learning portalin koulutus videoilla. Kyllä tämä on paras väylä vakkari suhteeseen sekä työnantajalle että tekijälle. Firma tarjosi minulle sapuskat vielä koulutuksen ajan. Koulutuksen ajan sain siis kassasta rahaa ja siihen päälle korotettu tuki koulutusta varten. lisäksi koulutuksen osaamiseen asiaan mitä kenelläkään muulla ei vielä ollut. Seuraavaksikin D365:tä ei firmat enään voi myydä ellei heillä ole tarpeeksi sertin läpi päässeitä eli nyt voi periaattessa valita ihan minkä yrityksen maailmasta haluaa. Toki kyl tää nykyinen on kaikinpuolin huippu jo


      • Soranen
        Testattu kirjoitti:

        Löytyi about 95%:lle. Yhdessä firmassa oli Yt syynä etteivät voineet palkata. Itse vedin läpi 2 sertiä. Ei se helppoa ollut, mutta opiskelemalla tarpeeksi onnistui. Toivat meille jopa kouluttajaksi henkilöt jotka esiintyy Microsoft Learning portalin koulutus videoilla. Kyllä tämä on paras väylä vakkari suhteeseen sekä työnantajalle että tekijälle. Firma tarjosi minulle sapuskat vielä koulutuksen ajan. Koulutuksen ajan sain siis kassasta rahaa ja siihen päälle korotettu tuki koulutusta varten. lisäksi koulutuksen osaamiseen asiaan mitä kenelläkään muulla ei vielä ollut. Seuraavaksikin D365:tä ei firmat enään voi myydä ellei heillä ole tarpeeksi sertin läpi päässeitä eli nyt voi periaattessa valita ihan minkä yrityksen maailmasta haluaa. Toki kyl tää nykyinen on kaikinpuolin huippu jo

        Kuka Saraselta tunnustaa kirjoittaneensa tämän ylistyksen?


      • huu-haata

        Huu-haa paskaa!


      • Anonyymi
        Soranen kirjoitti:

        Kuka Saraselta tunnustaa kirjoittaneensa tämän ylistyksen?

        Täällä ollaan vielä samassa duunissa. Eksyimpä tänne tsiikaan katkeria kommentteja. Osaamista on kertynyt huimasti kolmessa vuodessa ja opittavaa olisi loppuelämäksi ainakin tässä polussa. Ei nää firmat rekryy tähän tuotteeseen muuta kuin koodareita tai jengii joilla on äö huippi et siinä mielessä olen etuoikeutettu


      • Anonyymi
        Soranen kirjoitti:

        Kuka Saraselta tunnustaa kirjoittaneensa tämän ylistyksen?

        Arvaa tuleeko nyt viikottain headhuntereilta viestejä. 4 vuotta sitten menin mukaan koulutusohjelmaan


    • ölökytämättää

      Löytyikö kaikille harjoittelu(ilmaistyö)paikka? Näyttäisi olevan aika tuskaa Saraselle noiden paikkojen osoittaminen...näin ainakin DigiTalentAkatemia -ohjelmassa...vaikka ilmoituksessaan siitä muka vastuun ottavatkin (todellisuudessa painostavat heti alussa hakijaa itse hankkimaan paikan - selvästi tiedostaen tehtävän vaikeuden).
      Kannattaa mieluummin pysyä kotona jos noista on valittava.

      • riskien_minimointia

        Kyllä kyllä. Mutta täällä on nämä hidden-agenda kaverit pistäneet päreiksi asiakkaiden laitteistoja eivätkä ole siitä jääneet kiinni: Ei haluta enää samaa epäonnea kohdalle vaan suostutaan palkkaamaan ihmisiä jo töihin mieluummin suoraan.


    • kriittinenkoodaaja

      Harmittaa, että en päässyt koulutukseen. Olisin voinut kysyä aika kiperiä kysymyksiä kavereilta.

    • Anonyymi

      Onko koulutus nyt parantunut? Saako töitä? Kiinnostaisi hakea.

      • Anonyymi

        Älä


    • Anonyymi

      "Itse osallistuin aikoinaan Saranen consultingin järjestämään koulutukseen missä lupailtiin lähes varmaa työpaikkaa 8kk koulutuksen jälkeen."

      No, kellojen pitäisi soida jo siinä vaiheessa, kun katselee MOLlin, oikotien, yms. sivuilta Saranen Consultingin jatkuvaa tusinakurssien markkinointia. Koko ajan ollaan tehtailemassa kymminiä eri alojen "osaajia", eli suomeksi firma tekee tulosta työttömien heille tai kolmannelle osapuolelle tekemällä ilmaistyöllä. Että repikää siitä.

      Itse teen mieluummin mitä tahansa palkallisia hanttihommia ennen kuin alkaisin koulutettuna ja kokeneena ihmisenä tekemään kenellekään ICT/IT/ohjelmistoalan töitä ilmaiseksi.

      • Anonyymi

        Miten koulutus, harjoittelu ja työ eroaa toisistaan tässä yhteydessä? Montako päivää on koulutusta ja harjoittelua? Onko harjoittelu sama asia kuin työ? Eli jos joku kehuu saaneensa töitä tämän kautta, onko työ oikeaa palkkatyötä vai työtä harjoittelurahalla?


    • Anonyymi

      Oli ihan tyttömäistä meininkiä, ihan kuin olisi käynyt lukioon pyrkimässä uudelleen, hemaisevia ritsapilluja lässyttämässä työllistymisessä.

    • Anonyymi

      Sarasen "koulutukset" ovat täyttä huijausta. Älkää hyvät ihmiset menkö palkattomaan työhön, pitäisihän sen nyt järkikin sanoa. Palkaton työ muotoillaan hienosti koulutukseksi.

    • Anonyymi

      Surullista, että näin monen vuoden jälkeen Saranen Consulting Oy:llä ei ole meno muuttunut lainkaan parempaan suuntaan, päinvastoin. Ongelmatilanteissa työntekijää uhkaillaan, valehdellaan, tehdään olo mahdollisimman paskaksi ja lisäksi yritetään tuhota yksilö täysin sekä kyseenalaistetaan työntekijän mielenterveyttä. Haloo nyt on 2024 luku ja meillä itse kullakin haasteita oman mielenterveyden kanssa. Kuinka he kehtaavat. En ymmärrä.

      • Anonyymi

        Vastaamon tietomurto jo osoittaa 30000 uhrillaan sen, kuinka sairaita mieleltä tässä maassa todellisuudessa ollaan. Onko oikein kiusata mielenterveysongelmaisia haukkumalla heitä lisää ja painamalla alaspäin, kun mielenterveysongelmat johtuu lähes 100%:sesti kiusaamisesta, toksisesta ympäristöstä sekä ongelmallisesta kasvuympäristöstä. Se joka on aidosti mieleltään terve heittäköön ensimmäisen kiven. Meitä on enemmän ja me ei olla täältä katoamassa mihinkään. Vielä me täältä noustaan ja otetaan oikeus omiin käsiin!


      • Anonyymi

        He eivät ole lääkäreitä ja heillä ei ole oikeutta moiseen. Itse sain Sarasen kanssa hoidettua ongelmatilanteen ihan hyvällä tahdolla ilman kummempaa kinastelua. He toki haluavat pestä kätensä kaikista ongelmista, joten muista, että et ainakaan itse syyllistä itseäsi. Nämä voivat olla hankalanoloisia tilanteita, mutta kannattaa säilyttää maltti ja olla myötätuntoinen itseään ja muita kohtaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5165
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3247
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe