miten kirkko opettaa nuorille homoudesta ja muusta rippikoulussa

Hans Lankari

Hei,

ajattelen pelon sekaisella kauhulla sitä, miten kirkko alkaa opettaa (tai on ehkäpä jo alkanut)
rippikouluissa nuorille homoudesta ja sen harjoittamisesta.

Kirkolla on suuri vastuu!

On aivan eri asia hyväksyä aikuinen homo.
Olen tähän asti hyväksynyt muitta mutkitta empatiaa tuntien tietämäni homot,
Viime vuoden kovaäänisyys on tehnyt minuun kielteisen vaikutuksen.
Ketkä siinä ovat loppujen lopuksi takana.
Vapaa-ajattelijoita on ollut esim. kotimaa24-palstalla lyömässä sanoin ja sävelin kuoliaaksi vähänkään homouden liiallista myönteisyyttä korostavaa mainontaa kritisoivat.

Onko kirkolla varmasti tietoa siitä, miten opettaa sukupuolisessa suuntautumisessa nuoria.
Nuoria voi johdattaa väärin perustein homouteen.
Ei jokainen pieni lämmin tunteen läikähdys samaan sukupuoleen merkitse homoutta.
Nuorena seksuaaliset tunteet ovat pinnalla vahvoina ja suunnat kokemuksen puutteen vuoksi hakusessa.

Itse en nuortani ev.lut.kirkon rippikouluun laittaisi.

Erosin kirkosta samantien, kun kuulin arkkipiispa Mäkisen homolausuman, kun huomasin vasta tuolloin, että kirkkokin on tässä mukana ja vielä tällä tavalla ihmisiä manipuloiden.
Siihen asti olin aivan kurkkua myöten jo täynnä joka tuutista tulvivaa homo, homo, homoa.
Olin niin kiukkuinen ja kaduin, että olin laittanut kaikki lapseni kirkon rippikouluun. Ja vielä isoskoulutukseenkin. Ja jatkoisoiskoulutukseen enivät.
Tuollaisen kirkon opetukseen :(
Luulin, että kirkko pitää ihanteet korkealla ja opettaa sen mukaan.
Elinikäinen avioliitto, uskollisuus, rehellisyys...
Jos ei yllä kaikessa ihanteisiin, niin ainakin voi pyrkiä ja ennen kaikkea tietää, mihin pyrkiä.

Sen vuoksi olen maksanut kirkollisveroni, että olen LUULLUT kirkon opettavan hyviä arvoja.
Nyt kiukuttaa ja tahtoisin rahani takaisin.
Viime vuonnakin sain vain työmarkkinatukea ja siitäkin kirkko kehtasi verottaa. Sattui vielä niin, että joulukuun alussa maksettavakseni langennut lisävero oli kirkollisveron suuruinen.
Olisipa sillä rahalla työtön yksinhuoltaja ostanut jouluruokaa, jos en olisi ollut kirkon jösen.
En tahdo tukea nykyisten piispojen Mäkisen johdolla helsinkiläisten ajamia setalaisten arvoja.

Onko sillä asioihin vaikutusta, että presidentti on Setan entinen puheenjohtaja?
Siksikö piti vielä rasismin lisäksi pyytää Jumalaa varjelemaan Suomen kansaa homofobialta ekumeenisessa jumalanpalveluksessa?
Ruskeakielisyyttä?

124

2645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain_ihminen

Jos tosiaan et halua lapsesi oppivan kunnioittamaan ja arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä seksuaalisuudesta huolimatta, niin teit varmasti oikean ratkaisun.

Kamalaa tuo lähimmäisen rakkauteen perustuva tapa toimia ihmisten parissa! Hui olkoon!
      Ja onhan sekin kamalaa, että myös homot voivat sitoutua elämään yhden kumppanin kanssa... ja vielä voivat tuoda sen julki ihan ihmisten edessä. Apua!

Suo siellä, vetelä täällä.
      Jos homot tuomittaisi, ei toimittaisi kristillisten arvojen mukaan (ihmiselämää ja ihmisyyttä kunnioittaen).
      Kun homoja ei tuomita, tarkoittaa se tietenkin sitä että kaikista ihmisistä koulutetaan homoja kirkon toimesta.

• Hans Lankari

vain_ihminen

odotin juuri kaltaistasi vastausta. Miten kummassa osasinkaan odottaa.
        Kas, kun tiedän, että teikäläiset dosentit pävystävät yötä päivää kesät talvet.

Ensinnäkin on törkeää vaatia sateenkaaren väreissä oikeuksia ja hyvöksyntää.
        Ilmeisesti myös empatiaa homojen kärsimyksiä kohtaan.

Sitten itse olet kylmä ja haluton ymmärtämään toisten huolia.
        Olet haluton edes paneutumaan siihen, mikä on toisen huoli ja hätä.

Vastauksesi oli mallia, hyvää päivää kirvesvartta.

Sitä asiaa ei ole selvitetty kunnolla, MITEN NUORILLE TULEE OPETTAA HOMOUDESTA JA SEN HARJOITTAMISESTA ILMAN ETTA OPEUTUS JOHDATTAA HOMOIKSI NIITÄKIN, JOTKA EIVÄT MUUTEN MOISEEN RYHTYISI!

Jos ja kun kirkko nyt toimii noin kun se näyttää toimivan eli täysin vastuuttomasti, saamme poimia hedelmiä pitkään.

• vain_ihminen
        Hans Lankari kirjoitti:

vain_ihminen

odotin juuri kaltaistasi vastausta. Miten kummassa osasinkaan odottaa.
        Kas, kun tiedän, että teikäläiset dosentit pävystävät yötä päivää kesät talvet.

Ensinnäkin on törkeää vaatia sateenkaaren väreissä oikeuksia ja hyvöksyntää.
        Ilmeisesti myös empatiaa homojen kärsimyksiä kohtaan.

Sitten itse olet kylmä ja haluton ymmärtämään toisten huolia.
        Olet haluton edes paneutumaan siihen, mikä on toisen huoli ja hätä.

Vastauksesi oli mallia, hyvää päivää kirvesvartta.

Sitä asiaa ei ole selvitetty kunnolla, MITEN NUORILLE TULEE OPETTAA HOMOUDESTA JA SEN HARJOITTAMISESTA ILMAN ETTA OPEUTUS JOHDATTAA HOMOIKSI NIITÄKIN, JOTKA EIVÄT MUUTEN MOISEEN RYHTYISI!

Jos ja kun kirkko nyt toimii noin kun se näyttää toimivan eli täysin vastuuttomasti, saamme poimia hedelmiä pitkään.

"Sitä asiaa ei ole selvitetty kunnolla, MITEN NUORILLE TULEE OPETTAA HOMOUDESTA JA SEN HARJOITTAMISESTA ILMAN ETTA OPEUTUS JOHDATTAA HOMOIKSI NIITÄKIN, JOTKA EIVÄT MUUTEN MOISEEN RYHTYISI!"

Ensinnäkin, rippikoulussa ei opeteta heteroksi eikä homoksi... siellä opiskellaan kristinuskon asioita ja pohditaan voivatko ne jotenkin liittyä omaan elämään. Tietysti ihmiskäsitys on yksi osa, mutta luuletko todella että nuoret eivät tiedä homouden olemassaolosta mitään? Jos rippikoulussa puhutaan seksuaalisuudesta ihmiskäsityksen yhteydessä todeten, että ihminen on yhtä arvokas on hän sitten homo tai hetero, niin se käännyttäisi sitten nuoren homoksi?

Ei ihminen voi valita seksuaalisuuttaan, voisitko itse päättää nyt olevasi homoseksuaali?

Turhat huolet hälvenevät kun miettii hetken asiaa vaikka omalle kohdalleen. Olisitko sinä nuorena "ryhtynyt" homoseksuaaliksi jos olisit kuullut että homoseksuaalisuus ei tee ihmisestä vähemmän arvokasta?

Tai sitten kannattaa ottaa yhteyttä oman seurakunnan rippikoulu ja nuorisotyön tiimiin ja kysyä että opettavatko he nuorista homoseksuaaleja. (tai ihan vain että mitä rippikoulussa opetetaan homoudesta).

• Hans Lankari
        vain_ihminen kirjoitti:

"Sitä asiaa ei ole selvitetty kunnolla, MITEN NUORILLE TULEE OPETTAA HOMOUDESTA JA SEN HARJOITTAMISESTA ILMAN ETTA OPEUTUS JOHDATTAA HOMOIKSI NIITÄKIN, JOTKA EIVÄT MUUTEN MOISEEN RYHTYISI!"

Ensinnäkin, rippikoulussa ei opeteta heteroksi eikä homoksi... siellä opiskellaan kristinuskon asioita ja pohditaan voivatko ne jotenkin liittyä omaan elämään. Tietysti ihmiskäsitys on yksi osa, mutta luuletko todella että nuoret eivät tiedä homouden olemassaolosta mitään? Jos rippikoulussa puhutaan seksuaalisuudesta ihmiskäsityksen yhteydessä todeten, että ihminen on yhtä arvokas on hän sitten homo tai hetero, niin se käännyttäisi sitten nuoren homoksi?

Ei ihminen voi valita seksuaalisuuttaan, voisitko itse päättää nyt olevasi homoseksuaali?

Turhat huolet hälvenevät kun miettii hetken asiaa vaikka omalle kohdalleen. Olisitko sinä nuorena "ryhtynyt" homoseksuaaliksi jos olisit kuullut että homoseksuaalisuus ei tee ihmisestä vähemmän arvokasta?

Tai sitten kannattaa ottaa yhteyttä oman seurakunnan rippikoulu ja nuorisotyön tiimiin ja kysyä että opettavatko he nuorista homoseksuaaleja. (tai ihan vain että mitä rippikoulussa opetetaan homoudesta).

nikki vain_ihminen

Kun tämä homoteema oli kirkolliskokouksen pääaihe ja oikein arkkipiispa ohjeisti, että on syytä saada rukousohjeet, niin en jaksa uskoa, etteikö tätä kovasti rippikoulussakin painoteta.
        Aivan merkillinen episodi tuokin!
        Onhan aina kirkon papit voineet rukoilla kaikkien kanssa!

Miten on nyt sitten sen jaettavan Raamatun kanssa? Revitäänkö siitä ennen jakoa muutama lehti pois?

Kyllä pian alkaa kirkossa sellainen kyttäys, ettei varmasti kukaan erehdy olemaan kertomatta rippikoulussa homouden harjoittamisen synnittömyydestä ja siitä, miten Paavali oli aivan väärässä ja sivistymätön vanhan ajan moukka. Virka siinä menee, jos ei homouden harjoittamista hyväksy ja vitivalkoisena synnittömyydestä pidä.
        Muut vähemmistöt voi jättää rippipappi vähemmälle huomiolle tai huomiotta.
        Varokaa rippipapit, voip olla viran menetys, jos väärin veisaatte
        isoveli=K24 valvoo, vertaa http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1263-kirkkoherra-hyllytti-artistin-pop-messusta

• vain_ihminen
        Hans Lankari kirjoitti:

nikki vain_ihminen

Kun tämä homoteema oli kirkolliskokouksen pääaihe ja oikein arkkipiispa ohjeisti, että on syytä saada rukousohjeet, niin en jaksa uskoa, etteikö tätä kovasti rippikoulussakin painoteta.

Miten on nyt sitten sen jaettavan Raamatun kanssa? Revitäänkö siitä ennen jakoa muutama lehti pois?

Kyllä pian alkaa kirkossa sellainen kyttäys, ettei varmasti kukaan erehdy olemaan kertomatta rippikoulussa homouden harjoittamisen synnittömyydestä ja siitä, miten Paavali oli aivan väärässä ja sivistymätön vanhan ajan moukka. Virka siinä menee, jos ei homouden harjoittamista hyväksy ja vitivalkoisena synnittömyydestä pidä.
        isoveli=K24 valvoo, vertaa http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1263-kirkkoherra-hyllytti-artistin-pop-messusta

En oikein vieläkään ymmärrä, mistä kumpuaa tuo pelko. En osannut ottaa huoltasi vakavasti, sillä se tuntuu epärealistiselta jollain tavalla. Suosittelen tutustumaan netistäkin löytyvään materiaaliin, mitä tulee luterilaisen kirkon rippikouluihin ja seksuaalikasvatukseen. Samalla on hyvä muistaa, että moni seurakunta ei sisällytä minkäänlaista seksuaalikasvatusta rippikouluunsa.

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp2?open&cid=Content3D3DC2
        ja
        https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/22553/Ruokostenpohja_Anna.pdf?sequence=1

Ehkäpä lapsesi antaisi sinun tutustua myös omaan riparimateriaaliinsa (kirjoihin jne.). Miksi et kysy, kun kerran perheessä on joku jolla on tuoreita kokemuksia siitä mitä opetetaan?

Tutkitaan ennen kuin hutkitaan...

• Tuota en epäilisi
        Hans Lankari kirjoitti:

nikki vain_ihminen

"Revitäänkö siitä ennen jakoa muutama lehti pois"?

Noinhan on tehty kasteasiankin suhteen, Apt. 8:37 jakeen kohdalla, että se on poistettu,
        koska siinä hoviherra ääneen tunnustaa uskonsa Jeesukseen Kristukseen, mutta tätähän
        ei vauva voi tehdä, kun häntä kastetaan..seuraavaksi kait sitten lähtee Roomalaiskirjeen
        1 luvun jakeet 24-27, koskapa niissä Paavali tuo esille, miten naiset ja miehet sydämensä
        himoissa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden vastakkaiseen sukupuoleen ja syttyneet
        omaa sukupuolta oleviin.

• Hans Lankari
        Tuota en epäilisi kirjoitti:

"Revitäänkö siitä ennen jakoa muutama lehti pois"?

Noinhan on tehty kasteasiankin suhteen, Apt. 8:37 jakeen kohdalla, että se on poistettu,
        koska siinä hoviherra ääneen tunnustaa uskonsa Jeesukseen Kristukseen, mutta tätähän
        ei vauva voi tehdä, kun häntä kastetaan..seuraavaksi kait sitten lähtee Roomalaiskirjeen
        1 luvun jakeet 24-27, koskapa niissä Paavali tuo esille, miten naiset ja miehet sydämensä
        himoissa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden vastakkaiseen sukupuoleen ja syttyneet
        omaa sukupuolta oleviin.

"Noinhan on tehty kasteasiankin suhteen, Apt. 8:37 jakeen kohdalla, että se on poistettu,"

Mielenkiintoinen tieto. Olen tuosta jotain kuullutkin mutten tarkasti muistanut asiaa.

• Kristinuskon kirja.

Otan pari esimerkkiä.

Kymmenen käskyä. Kirkko on ominut niiden sisällön häikä'ilemättömästi itselleen. Niiden sanoma on kaikkien ihmisten geeneissä tänne maailmaan tullessaan. Jos joku rikkoo niitä, esim, tappamalla toisen ihmisen ei siinä auta kirkon opetuskaan.

Seksuaalisuus. Ihmiselle on luotu seksuaalisuus, muutenhan koko luomakunta loppuisi hyvin äkkiä. Seksuaalisuhteen kieltäminen ennen avioliittoa on petos. Ajatellaan ihmistä joka ei mene naimisiin tai eronnutta, tai 30-40 naimisiin menevää, niin heiltä kielletään Jumalan antama elämän rikkaus käytännössä kokonaan. Koska seksuaalisuuden toteuttaminen voi alkaa on henkilökohtainen asia.

• Hans Lankari

Olen nikki Kristinuskon kirja. kanssasi kovin eri mieltä.

Seksuaalisuus on elämän rikkaus mutta parhainta se on turvallisessa ja sitoutuneessa parisuhteessa.
        Voi hyvänen aika, ettei voi muka elää ilman seksiä, jos ei mene naimisiin tai on eronnut.
        Olen itse eronnut ja elän iloisesti ilman seksiä. Samoin tein nuorena.

Nälkäkin on ihmiselle luotu omnaisuus.
        Jos mulla ei ole rahaa, MUN PITÄÄ SAADA OTTAA RUOKAA KAUPASTA ILMAISEKSI EIKÄ KUKAAN SAA KUTSUA POLIISIA:
        HIITEEN 7. käsky! Se on luonnonvastainen. Rahatonkin ihminen tarvitsee ruokaa lähes joka päivä muuten kuolee nälkään mutta seksiä ilman ei kuole.

• Kristinuskon kirja.
        Hans Lankari kirjoitti:

Seksuaalisuus on elämän rikkaus mutta parhainta se on turvallisessa ja sitoutuneessa parisuhteessa.
        Voi hyvänen aika, ettei voi muka elää ilman seksiä, jos ei mene naimisiin tai on eronnut.

Jos mulla ei ole rahaa, MUN PITÄÄ SAADA OTTAA RUOKAA KAUPASTA ILMAISEKSI EIKÄ KUKAAN SAA KUTSUA POLIISIA:
        HIITEEN 7. käsky! Se on luonnonvastainen. Rahatonkin ihminen tarvitsee ruokaa lähes joka päivä muuten kuolee nälkään mutta seksiä ilman ei kuole.

Lue kirjoitukseni. Siinä ei ole mitään mainintaa, etteikö voisi elää ilman seksiä. Huom. katolisen kirkon pappien selibaattilaki ja sen seuraukset esimerkiksi.

Kysymys oli rippikoulu opetuksesta.

• Hans Lankari
        Kristinuskon kirja. kirjoitti:

Lue kirjoitukseni. Siinä ei ole mitään mainintaa, etteikö voisi elää ilman seksiä. Huom. katolisen kirkon pappien selibaattilaki ja sen seuraukset esimerkiksi.

Kysymys oli rippikoulu opetuksesta.

Luinhan toki kirjoituksesi.
        Lähdit reteesti liikkeelle.
        "Kymmenen käskyä. Kirkko on ominut niiden sisällön häikä'ilemättömästi itselleen. Niiden sanoma on kaikkien ihmisten geeneissä tänne maailmaan tullessaan."
        "Seksuaalisuhteen kieltäminen ennen avioliittoa on petos. Ajatellaan ihmistä joka ei mene naimisiin tai eronnutta, tai 30-40 naimisiin menevää, niin heiltä kielletään Jumalan antama elämän rikkaus käytännössä kokonaan."

En ollenkaan sanoisi, että kymmenen käskyn opetukset ovat meillä geeneissä. Kyllä omaatuntoaan voi venyttää, kuten minun rippikoulussani opetettiin. Omaatuntoa kun venyttää, niin se alkaa hyväksyä kaikenlaista pahuutta ja on soimaamatta ja vaiti.

Olen vaan niin maan perusteellisen hämmästynyt, ettei kirkko ole alkanut ajamaan esim. nälkäisten romaanikerjäläisten oikeutta ottaa kaupoista ruokaa ja vaatteita ja muutakin tarvitsemaansa. Ainakin rikkailta kauppiailta. Silloin kauppiaatkin voisivat mahtua neulan silmästä.

Aivan yhtä hyvät perusteet on kumota 7. käsky ja hyvin kristillistä ja lähimmäistä rakastavaa se olisi.
        Ja todellakin nälkään kuolee!
        Seksin puutteeseen ei kuole. Miksi siis siitä seksistä ja homoseksistä meuhkataan. Ja ollaan pakottamassa pian kirkon taholta kaikki hyväksymään homojen avioliittojen kirkollinen siunaus ja homoseksin synnittömyys.
        Kun 7. käsky kumotaan vanhanaikaisena voi kirkko painostaa kaikki hyväksymään nälkäisille ruoan ottamisen kaupoista ja leipomoista ja kodeistakin korvauksetta, kiitos taikka hymy riittää maksuksi.

Siinäpä aihevinkki ensi kirkolliskokouksen PÄÄaiheeksi. Piispojen kokous alkakoon valmistella pikaisesti. Arkkipiispa ohjeistakoon kirkolliskokousta päätöksen teossa.

• kultapanda__ ei kirj
        Hans Lankari kirjoitti:

En ehkä kuolisi ilman seksiä, mutta onhan se mukavaa puuhaa, kun on oikeanlainen kumppani. (: Se tuntuu hyvältä sekä minusta, että kumppanistani, se parantaa unen laatua, saa sykkeen nousemaan, rentouttaa ja poistaa stressiä. En ymmärrä siis, mitä pahaa noissa asioissa on.

Eri asia on hyppiä sängystä toiseen ja kerätä tauteja. Itse en vaan näe mitään pahaa siinä, että vakituisessa suhteessa olevat harrastaa seksiä keskenään. Se ei ole keneltäkään pois, päinvastoin.

• ateistix

Homoseksuaaleja on muutama prosentti väestöstä, tahdot sinä sitä tai et. Ketään ei voi homouteen "johdattaa", koska ihminen on mitä hän on. Vai onko joku "johdattanut" sinut heteroksi?

• Hans Lankari

nikki ateistix "Homoseksuaaleja on muutama prosentti väestöstä"

Sitä ei kyllä uskoisi siitä melusta ja hälystä ja sateenkaaren kaikki väritkin vielä, että on noin vähän!

Mikä siinä on, että kirjoitukseni kaikkialla keräävät kuin kärpäspaperi ateisteja ja vapaa-ajattelijoiden "kauheimpia" aktiiveja morkkaamaan minua.

Ja mikä siinä on, etteivät nämä ateistit ja homoaktiivit osaa lainkaan kuunnella toisten huolia. he vain itsekkäästi ajavat omaa asiaansa, pois-tieltä-risut-ja-männynkävyt-tyylillä.
        Ei näille homoaktiiveille ole mitään väliä muista kuin heistä itsestään.
        No, ateistit eivät olekaan kristittykä joten ei kai heiltä voi tuon parempaa odottaakaan.

Mistä, nikki ateistix, voit olla varma, ettei liian homomyönteinen ja homouden harjoittamista hyväksyvä opetus rippikoulussa saata nuorta kiusaukseen kokeilla?
        Mistä tiedät?
        Tutkimus?
        Onko tutkittu, miten nuorille tulee kertoa.
        Joku Jani Toivolako osaa antaa oikeaa tietoa?
        Tai kirkon työntekijä, joka on homo?
        Vai ulkopuolinen?
        Minäkin elän maailmassa ja näen kaikenlaista.

• Thronos
        Hans Lankari kirjoitti:

Sitä ei kyllä uskoisi siitä melusta ja hälystä ja sateenkaaren kaikki väritkin vielä, että on noin vähän!

Mikä siinä on, että kirjoitukseni kaikkialla keräävät kuin kärpäspaperi ateisteja ja vapaa-ajattelijoiden "kauheimpia" aktiiveja morkkaamaan minua.

Ja mikä siinä on, etteivät nämä ateistit ja homoaktiivit osaa lainkaan kuunnella toisten huolia. he vain itsekkäästi ajavat omaa asiaansa, pois-tieltä-risut-ja-männynkävyt-tyylillä.
        No, ateistit eivät olekaan kristittykä joten ei kai heiltä voi tuon parempaa odottaakaan.

Mistä, nikki ateistix, voit olla varma, ettei liian homomyönteinen ja homouden harjoittamista hyväksyvä opetus rippikoulussa saata nuorta kiusaukseen kokeilla?
        Mistä tiedät?
        Tutkimus?
        Vai ulkopuolinen?

Tuntuuko sinusta itsestäsi että jos kuulisit homomyönteistä puhetta niin sinusta saattaisi tulla homo? Tunnetko jo nyt kiinnostusta ja houkutusta? Siksikö olet huolissasi?

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

Mistä tiedät?
        Tutkimus?
        Vai ulkopuolinen?

"Mistä, nikki ateistix, voit olla varma, ettei liian homomyönteinen ja homouden harjoittamista hyväksyvä opetus rippikoulussa saata nuorta kiusaukseen kokeilla?"

Niinpä! Ajatteles jos vaikka liian seksuaalimyönteinen puhe saattaakin nuoria kokeilemaan heteroseksiä!!! Elele sinä selibaatissa, jos se mielestäsi jotenkin ylevää on, mutta ihminen, nuorikin, on kuitenkin seksuaalinen olento. Eräissä uskonlahkoissa jopa kannustetaan menemään mahdollisimman nuorena naimisiin, jotta ei vaan sorruttaisi esiaviolliseen seksiin ja sehän se vasta kauheaa olisi, sillä sitä ei herra, herra hyvällä katso!

• Hans Lankari
        Thronos kirjoitti:

Tuntuuko sinusta itsestäsi että jos kuulisit homomyönteistä puhetta niin sinusta saattaisi tulla homo? Tunnetko jo nyt kiinnostusta ja houkutusta? Siksikö olet huolissasi?

Ai psykiatrisia esittävä nikki Thronos tuollaista kyselee.
        Puuttuu vain sohva, johon kellahdan selittämään lapsuuteni kovia koettelemuksia ja Nuoren Wertherin kärsimykset.

Anna olla, nikki Thronos!

Jos te ateistit ja homoaktiivit kykenisitte kuuntelemaan ja ehkä hiukan tuntemaan empatiaa muitakin ja heidän huoliaan kohtaan, niin tajuaisitte, että on ihmisiä, jotka ovat huolissaan muistakin kuin vain itsestään, mutta kun ajatte vain itsekkäästi omaa homoasiaanne ja silmälaput kuin hevosella sulkevat kaiken muun tajunnastanne

• Hans Lankari
        ateistix kirjoitti:

"Mistä, nikki ateistix, voit olla varma, ettei liian homomyönteinen ja homouden harjoittamista hyväksyvä opetus rippikoulussa saata nuorta kiusaukseen kokeilla?"

Niinpä! Ajatteles jos vaikka liian seksuaalimyönteinen puhe saattaakin nuoria kokeilemaan heteroseksiä!!! Elele sinä selibaatissa, jos se mielestäsi jotenkin ylevää on, mutta ihminen, nuorikin, on kuitenkin seksuaalinen olento. Eräissä uskonlahkoissa jopa kannustetaan menemään mahdollisimman nuorena naimisiin, jotta ei vaan sorruttaisi esiaviolliseen seksiin ja sehän se vasta kauheaa olisi, sillä sitä ei herra, herra hyvällä katso!

nikki ateistix vain on paikalla kirkko kuuntelee-kanavalla?

Mikä tämä tämmöinen kirkko kuuntelee on?

Nimi pitää muuttaa ateisti_vastaa_yötä_päivää

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

nikki ateistix vain on paikalla kirkko kuuntelee-kanavalla?

Mikä tämä tämmöinen kirkko kuuntelee on?

Nimi pitää muuttaa ateisti_vastaa_yötä_päivää

joten vastasin. Älä siis valita.

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

Puuttuu vain sohva, johon kellahdan selittämään lapsuuteni kovia koettelemuksia ja Nuoren Wertherin kärsimykset.

Jos te ateistit ja homoaktiivit kykenisitte kuuntelemaan ja ehkä hiukan tuntemaan empatiaa muitakin ja heidän huoliaan kohtaan, niin tajuaisitte, että on ihmisiä, jotka ovat huolissaan muistakin kuin vain itsestään, mutta kun ajatte vain itsekkäästi omaa homoasiaanne ja silmälaput kuin hevosella sulkevat kaiken muun tajunnastanne

empaattisia tunteita herätä. Mistähän mahtaa johtua?

• Hans Lankari
        ateistix kirjoitti:

empaattisia tunteita herätä. Mistähän mahtaa johtua?

nikki ateistix

Voisipa johtua uskonnottomuudestasi?

Miksi täällä kirkon keskustelupalstalla vastaat?

• Hans Lankari
        ateistix kirjoitti:

joten vastasin. Älä siis valita.

nikki ateistix
        aloitit aivan itse vastaamisen ja aivan itse täällä roikut.
        ei olisi pitänyt kysyä sinulta nikki ateistix. siinä tein virheen. anteeksi.

toivoisin vastauksia kristityiltä uskovilta. jos vaikka jollakin muillakin on samoja huolia.
        itse olen uskova mutta kovin pettynyt kirkon tämän hetken painotuksiin ja siihen, että kirkko kuuntelee vain Helsingin setalaisia, vapaa-ajattelijoita ja yhteys-liikettä eikä lainkaan rauhallisia uskovaisia, jotka näkevät asioissa monta puolta.
        nyt kirkko tuntuu ajavan pois rauhalliset kristityt.

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

nikki ateistix

Voisipa johtua uskonnottomuudestasi?

Miksi täällä kirkon keskustelupalstalla vastaat?

"Miksi täällä kirkon keskustelupalstalla vastaat? "

Siksi, koska tämä on yleinen keskustelupalsta.

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

nikki ateistix
        aloitit aivan itse vastaamisen ja aivan itse täällä roikut.
        ei olisi pitänyt kysyä sinulta nikki ateistix. siinä tein virheen. anteeksi.

toivoisin vastauksia kristityiltä uskovilta. jos vaikka jollakin muillakin on samoja huolia.
        itse olen uskova mutta kovin pettynyt kirkon tämän hetken painotuksiin ja siihen, että kirkko kuuntelee vain Helsingin setalaisia, vapaa-ajattelijoita ja yhteys-liikettä eikä lainkaan rauhallisia uskovaisia, jotka näkevät asioissa monta puolta.
        nyt kirkko tuntuu ajavan pois rauhalliset kristityt.

Ja taas vastasit minulle. Etkö millään opi olemaan vastaamatta ihmisille, joiden mielipiteistä et pidä?

• Hans Lankari
        ateistix kirjoitti:

Ja taas vastasit minulle. Etkö millään opi olemaan vastaamatta ihmisille, joiden mielipiteistä et pidä?

se on katos, nikki ateistix, sil viisin, että olen vasta opettelemassa nettikeskusteluja.

luulin aivan sinisilmäisesti, että täällä keskustelevat uskovaiset kristityt.
        siinä sitten harhauduin vastaamaan siulle.
        en minä tiennyt, että ateistix ja muut ei-uskikset on noin kiinnostunut roikkumaan kirkon keskustelussa.
        mitä te täältä haette?
        yritättekö lyödä uskovia ilkeysillänne ilmeisesti.
        siinä onnistutte erittäine hyvin.
        jopa niin hyvin, että olen oikeastaan teidän ateistien päivystävien dosenttien ilkeyden takia eronnut kirkosta ja myös sen takia, ettei kirkon työntekijöistä löytynyt puolustajia.
        tuntuu siltä, että kirkko tällä hetkellä enemmän suosii ateisteja ja vapaa-ajattelijoita kuin omia uskovia kyselijöitään.
        vastaan vast´edeskin, jos sulla, nikki ateistix, on jotain kysyttävää.
        toivon, että tulet sinäkin, nikki ateistix, tulet uskovaiseksi.

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

se on katos, nikki ateistix, sil viisin, että olen vasta opettelemassa nettikeskusteluja.

en minä tiennyt, että ateistix ja muut ei-uskikset on noin kiinnostunut roikkumaan kirkon keskustelussa.
        mitä te täältä haette?
        jopa niin hyvin, että olen oikeastaan teidän ateistien päivystävien dosenttien ilkeyden takia eronnut kirkosta ja myös sen takia, ettei kirkon työntekijöistä löytynyt puolustajia.
        tuntuu siltä, että kirkko tällä hetkellä enemmän suosii ateisteja ja vapaa-ajattelijoita kuin omia uskovia kyselijöitään.

Taidat olla melko kovakalloinen, kun vieläkin vastailet minulle:)

"se on katos, nikki ateistix, sil viisin, että olen vasta opettelemassa nettikeskusteluja."

Sen huomaa.

"luulin aivan sinisilmäisesti, että täällä keskustelevat uskovaiset kristityt.
        siinä sitten harhauduin vastaamaan siulle."

Miksi sellaista luulit?

"en minä tiennyt, että ateistix ja muut ei-uskikset on noin kiinnostunut roikkumaan kirkon keskustelussa.
        mitä te täältä haette?"

Keskustelua, ihan kuten ilmeisestoi sinäkin. Mutta kun et saa haluamiasi vastauksia alat ihmettelemään, miksi me olemme täällä.

"yritättekö lyödä uskovia ilkeysillänne ilmeisesti.
        siinä onnistutte erittäine hyvin."

Oma aloituksesi oli ilkeä.

"jopa niin hyvin, että olen oikeastaan teidän ateistien päivystävien dosenttien ilkeyden takia eronnut kirkosta ja myös sen takia, ettei kirkon työntekijöistä löytynyt puolustajia.
        tuntuu siltä, että kirkko tällä hetkellä enemmän suosii ateisteja ja vapaa-ajattelijoita kuin omia uskovia kyselijöitään."

Minä erosin kirkosta ihan sen takia, etten usko jumalaan. Sinä kertomasi mukaan siksi, että kirkossa on alkanut ilmetä humaania suhtautumista ihmisiin.

"vastaan vast´edeskin, jos sulla, nikki ateistix, on jotain kysyttävää.
        toivon, että tulet sinäkin, nikki ateistix, tulet uskovaiseksi."

Vastaa vaan, jos haluat, mutta ei minusta uskista tule.

• häirikköuskis
        Hans Lankari kirjoitti:

mitä te täältä haette?

mitä sinä loppujen lopuksi pelkäät???

Vierestä seuranneena perheystävänä voin kertoa että rippikoululla ja seksuaalisella suuntautumisella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Miksi et puhu asiasta suoraan nuoresi kanssa?? Jo viisivuotiaat lapset tuntevat sanan homo merkityksen , ja rippikouluikäinen on jo aika lähellä aikuisuutta . Nuorellasi varmaan on ollut jo seurustelusuhde/suhteita . Olet antanut hänelle uskoakseni hyvän ja turvallisen kasvuympäristön ja siinä luonut hänelle vanhemmalta saatavat elämän eväät . Hän rakastaa ja kunnioittaa sinua ja näkemyksiäsi omalla nuoren ihmisen rosoisella ja kriittisellä tavalla , mikä sekin kuuluu kehitykseen.

Rakas huolestunut vanhempi . Lähetä rakkaimpasi kaikessa rauhassa rippikouluun . Hänen suuntautumiseensa se ei vaikuta . Hänestä ei tule siellä homoa . JOs niin käy , niin hän on ollut sitä jo ennen syntymäänsä , ihan rippikoulusta riippumatta.
        Muista yksi asia , pelottelu on pahasta . Rakasta häntä omana itsenään , homous on samanlainen Jumalan antama ominaisuus kuin heterouskin .

Vai pelkäätkö enemmän , mitä sitten sukulaiset ja naapuritkin sanovat , sanovatko että olet ollut huono kasvattaja?? Älä huoli , kyllä sanovat , ne joiden sanoista ei tarvitse välittää. Ainoa josta kannattaa välittää , on tuo rakas lapsesi , jokja on yhtä hyvä homona ja heterona . Ja hänestä voi tulla onnellinen vain , jos sinä hyväksyt hänet ilman ehtoja.

Sinulla on ollut kovaa , työttömyys nakertaa ihmisen koko elämää . Antakoon tuleva vuosi elämääsi enemmän valoa , nauti siitä rakkaan lapsesi kanssa.

• nicander
        Hans Lankari kirjoitti:

mitä te täältä haette?

nettikeskuteluja opettelee :)
        Niin, huomaa jossain vaiheessa, että vaikeneminen kultaa :)
        Joskus sammuttaessaan tulta bensalla syntyy metsäpalo. :)

Itse olen jo melko väsynyt koko homoaiheeseen. En oikein jaksa koko aihetta.
        Kristillista homoavioliittoa en hyväksy, kun en näe sille minkaanlaista kristillistä perustetta.
        En siis hyväksy kirkollista siunausta asialle.

Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.
        Uskon jopa niinkin radikaalisti, että jokaisesta ihmisestä löytyy ainekset homoseksuaaliselle käytökselle. Tietyt ainekset ja olosuhteet. Siinä se on.

Aika vain on sellainen.
        Ehkä olen päätynyt odottamaan. Avaan suuni jos jossakin tarvitsee, mutta muutoin.
        Mennään ja katsotaan.

• Kössönöm
        nicander kirjoitti:

Kristillista homoavioliittoa en hyväksy, kun en näe sille minkaanlaista kristillistä perustetta.

Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.
        Uskon jopa niinkin radikaalisti, että jokaisesta ihmisestä löytyy ainekset homoseksuaaliselle käytökselle. Tietyt ainekset ja olosuhteet. Siinä se on.

Aika vain on sellainen.
        Ehkä olen päätynyt odottamaan. Avaan suuni jos jossakin tarvitsee, mutta muutoin.
        Mennään ja katsotaan.

"Uskon jopa niinkin radikaalisti, että jokaisesta ihmisestä löytyy ainekset homoseksuaaliselle käytökselle. Tietyt ainekset ja olosuhteet. Siinä se on."

http://www.youtube.com/watch?v=wejE_37dx_A

• Hans Lankari
        nicander kirjoitti:

Aika vain on sellainen.
        Mennään ja katsotaan.

nicander "Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.
        Uskon jopa niinkin radikaalisti, että jokaisesta ihmisestä löytyy ainekset homoseksuaaliselle käytökselle. Tietyt ainekset ja olosuhteet. Siinä se on."

Kiitos!
        Näin minäkin ajattelen!

• Thronos
        Hans Lankari kirjoitti:

En tarkoittanut kysellä sinun lapsuutesi kovia kokemuksia enkä kellistää sinua psykiatrinsohvalle.

Kirjoitit näin: "Nuoria voi johdattaa väärin perustein homouteen."

ja näin:

Tarkoitus oli kysyä tuntuuko sinusta itsestäsi siltä että myönteinen puhe homoista voisi tehdä sinusta noin vain homon. Ja tarkoitus oli ehkä saada sinut itsesi ja omien tuntemustesi kautta ymmärtämään sen ettei sukupuolinen suuntautuminen muutu noin vain joidenkin satunnaisten puheiden takia.

Olet nyt aikuinen mutta luuletko että nuorena olisit muuttunut homoksi jos joku olisi sanonut sinulle että on ihan ok olla homo? Olisitko yhtäkkiä alkanut tuntea vetoa omaa sukupuoltasi kohtaan ja lakannut tuntemasta sitä vastakkaista sukupuolta kohtaan? Uskotko tosiaan että niin olisi voinut käydä? Jos niin olisi käynyt niin olisiko se voinutkin johtua siitä että olit homo jo alunperin mutta yritit väkisin olla hetero?

Toisaalta, mikä on pahin kauhuskenaario siinä että joku huomaakin olevansa homo? Kenelle hän mielestäsi tekee eniten haittaa? Keille sitten hieman vähemmän? Mitä haittaa sinulle koituu siitä että joku on homo? Voitko antaa esimerkin?

• Hans Lankari
        Thronos kirjoitti:

En tarkoittanut kysellä sinun lapsuutesi kovia kokemuksia enkä kellistää sinua psykiatrinsohvalle.

Kirjoitit näin: "Nuoria voi johdattaa väärin perustein homouteen."

ja näin:

Tarkoitus oli kysyä tuntuuko sinusta itsestäsi siltä että myönteinen puhe homoista voisi tehdä sinusta noin vain homon. Ja tarkoitus oli ehkä saada sinut itsesi ja omien tuntemustesi kautta ymmärtämään sen ettei sukupuolinen suuntautuminen muutu noin vain joidenkin satunnaisten puheiden takia.

Olet nyt aikuinen mutta luuletko että nuorena olisit muuttunut homoksi jos joku olisi sanonut sinulle että on ihan ok olla homo? Olisitko yhtäkkiä alkanut tuntea vetoa omaa sukupuoltasi kohtaan ja lakannut tuntemasta sitä vastakkaista sukupuolta kohtaan? Uskotko tosiaan että niin olisi voinut käydä? Jos niin olisi käynyt niin olisiko se voinutkin johtua siitä että olit homo jo alunperin mutta yritit väkisin olla hetero?

Toisaalta, mikä on pahin kauhuskenaario siinä että joku huomaakin olevansa homo? Kenelle hän mielestäsi tekee eniten haittaa? Keille sitten hieman vähemmän? Mitä haittaa sinulle koituu siitä että joku on homo? Voitko antaa esimerkin?

Lainaan vastaukseksi nicanderin kirjoittamaa tässä ketjussa, koska olen samaa mieltä hänen kanssaan:
        "Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.
        Uskon jopa niinkin radikaalisti, että jokaisesta ihmisestä löytyy ainekset homoseksuaaliselle käytökselle. Tietyt ainekset ja olosuhteet. Siinä se on."

TIETYT AINEKSET JA OLOSUHTEET. SIINÄ SE ON.

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

Lainaan vastaukseksi nicanderin kirjoittamaa tässä ketjussa, koska olen samaa mieltä hänen kanssaan:
        "Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.

Mitä sitten vaikka joku onkin homo? Haittaako se sinua jotenkin?

• Thronos
        Hans Lankari kirjoitti:

Kysyn samaa kuin Kössönöm. Mitä sitten? Kerro mitä nimenomaista haittaa joidenkin ihmisten homoudesta on kenellekään. Voitko antaa konkreettisen vastauksen?

• Hans Lankari
        Thronos kirjoitti:

Kysyn samaa kuin Kössönöm. Mitä sitten? Kerro mitä nimenomaista haittaa joidenkin ihmisten homoudesta on kenellekään. Voitko antaa konkreettisen vastauksen?

Kysymyksenne on off topic

• asdaffff
        Hans Lankari kirjoitti:

nicander "Itse ajattelen asiasta niin, että homoseksuaalinen käytös tietenkin lisäänty sitä mukaa, mitä hyväksyttävämmäksi se tulee.

Kiitos!
        Näin minäkin ajattelen!

homous on täysin synynnäinen ominaisuus

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

Kysymyksenne on off topic

kuin aloituksesi.

• kenkri

Ymmärrän kyllä huolesi erityisesti rippikoululapsien osalta, kun suhtautumisesi seksuaalivähemmistöihin on kuvaamasi kaltainen. Arvelisin homokysymysten nousevan käsiteltäväksi rippikoulussa lähinnä lasten omien kysymysten takia. Papin oma kanta asiaan vaikuttaa kulloiseenkin opetukseen tästä asiasta ja toisaalta isosten vaihtelevat kannat vaikuttavat, kun he lasten kanssa asiaa pohtivat. Jotenkin luulen tämän asian kuuluvan sellaisiin kysymyksiin, jossa ei yhtä ainoaa opetusta enää koskaan kristittyjen suulla kuulla. Raamatusta löytyy kyllä perusteluja molempiin suhtautumistapoihin. Näin olen itse päätynyt asian kanssa elämään. Jokainen eläköön Jumalaa kunnioittaen omantuntonsa mukaan tämän asian suhteen.

Sydämen asennetta Jumala tutkailee. Itse olen Jumalaa kunnioittaen, Hänen ilmoitustaan tutkien, omaatuntoani kuunnellen valinnut seksuaalivähemmistöjen tukemisen sitoutuneeseen rakkaudenliittoon, johon seksi myös kuuluu. Hyväksyisin myös tällaisen parisuhteen kirkollisen siunaamisen. Ymmärrän myös toisinajattelevia ja heidän toimintaansa ohjata ihmisiä ja kirkkoa oikeaksi katsomalleen tielle. Niinhän minäkin toimin. Surullista on se, jos enää emme sovi samaan kirkkoon. Surullista on myös se, että seksuaalivähemmistöjen edustajat joutuvat meidän erimielisyyksistämme kärsimään, kun niistä koko ajan paljon puhutaan. Mutta puhua tietysti saa ja täytyykin. Me, jotka seksuaalivähemmistöjen puolella olemme, jodumme pakostakin olemaan äänessä, kun heidän kärimyksemme omassa nahassamme tunnemme. Yksin ja ilman tukea en halua heitä jättää. Olen pyytänyt Jumalaa minua kannassani puhuttelemaan, jos olen väärässä. Toistaiseksi aina vain vahvemmin saan kuitenkin muistutuksia sanasta, jotka sorrettujen puolesta puhuvat. Yhä useampi kärsivä myös rohkenee ja viitsii oman, usein vaikean elämäntarinansa kertomaan ja ne sattuvat minuun. Kipeä asia jokaisen ihmisen kannalta ajatellen.

• Hans Lankari

Hyvä nikki kenkri, jos edes joku ymmärtää vähän minuakin.

Minusta ei ole uskovaiselle sopivaa pakottaa toista uskomaan, ilman harkintaa omia, vaikka omasta mielestä oikeita, mielipiteitään esim. homouden harjoittamisesta eikä mistään muustakaan.
        Näin kirkko tekee tällä hetkellä. Ei anneta ns. konservatiivien pitää käsityksiään niin kauan kuin he ovat itse valmiit muuttamaan ne, vaikka eivät sitten olisi koko elinaikanaan valmiita muuttamaan.
        Se painostaminen ei ole mielestäni kristillistä, koska kristitty itse vastaa omista valinnoistaan ja siksi kristityn on oikeus ja velvollisuus itse kaikki punnita.

Olen kyllä keskustellut lasteni kanssa rippikoulun opetuksesta ja synti ainakin on siellä jätetään opettamatta.

• nicander
        Hans Lankari kirjoitti:

Minusta ei ole uskovaiselle sopivaa pakottaa toista uskomaan, ilman harkintaa omia, vaikka omasta mielestä oikeita, mielipiteitään esim. homouden harjoittamisesta eikä mistään muustakaan.
        Näin kirkko tekee tällä hetkellä. Ei anneta ns. konservatiivien pitää käsityksiään niin kauan kuin he ovat itse valmiit muuttamaan ne, vaikka eivät sitten olisi koko elinaikanaan valmiita muuttamaan.
        Se painostaminen ei ole mielestäni kristillistä, koska kristitty itse vastaa omista valinnoistaan ja siksi kristityn on oikeus ja velvollisuus itse kaikki punnita.

Olen kyllä keskustellut lasteni kanssa rippikoulun opetuksesta ja synti ainakin on siellä jätetään opettamatta.

tämä tietenkin jollakin tavoin lähes huvittava aika.
        Asiat, jotka vielä parikymmentä vuotta sitten olivat itsestäänselviä, ja joita opetettiin "kohti länttä", ovatkin parissa muutamassa vuodessa muuttuneet suuntautuviksi "kohti itää".
        Nyt kun joku sitten aivan vilpittömin mielin ihmettelee, että vielähän se muutama vuosi sitten oli "kohti länttä", saatetaan tuomita lähes vaikka miksi. Eli lähinnä mietin, miksi asiat aivankuin täytyy runnoa läpi kauhealla kiireellä.
        Välillä mietti, mitähän joku kahdeksankymppinen elämää nähnyt papparainen mahtaa miettiä keinustuolissaan näistä hiljaa mielessään.

Välillä ei voi olla myöskään hymyilemättä.

• kenkri
        Hans Lankari kirjoitti:

Pakottamista en minäkään kannata, niinkuin varmaan viestissäni ilmaisinkin. Olen samaa mieltä siinä, että konservatiivien tulkinta ja omatunto on nyt painostuksen alla. Ei hyvä.

• Hans Lankari
        kenkri kirjoitti:

Pakottamista en minäkään kannata, niinkuin varmaan viestissäni ilmaisinkin. Olen samaa mieltä siinä, että konservatiivien tulkinta ja omatunto on nyt painostuksen alla. Ei hyvä.

Kiitos, kenkri!

• Hans Lankari

Rakastan teitä, jotka klikkaatte peukkua alaspäin kirjoitukseni luettuanne.

Ne ihanat miinukset osoittavat, että kirjoitukseni saa aikaan tunteita.
      Kannatti kirjoittaa!

Vielä kun olen havaita saanut, että TÄSSÄKIN nettikeskusteluissa aktiivisimmin päivystävät ja peukkuja klikkaavat ateistit ja vapaa-ajattelijat ;D

• Etkä rakasta. Sinua kiukuttaa mutta et kehtaa sitä myöntää. ;)

"Vielä kun olen havaita saanut, että TÄSSÄKIN nettikeskusteluissa aktiivisimmin päivystävät ja peukkuja klikkaavat ateistit ja vapaa-ajattelijat ;D"

Sekin taitaa sinua klukuttaa? Melkoinen kiukkupussi.

Jatka opettelua. :)

• Olen lukenut tekstisi ja muiden myös, Hans Lankari. Olen kuullut "kristillisestä rakkaudesta", mutta sellaista empaattista ymmärrystä ja rakkautta ei ole kristillisten piireistä täältä löytynyt, poikkkeuksena pappi Sonja ja häirikköuskis sekä kenkri. Tässäkin keskustelussa näkyy ymmärrystä ja empatiaa olevan vain ateististen ihmisten kirjoituksissa. Miksi kristillisyys ei näy lähimmäisen rakkautena, mutta ateistien näkyy?

Itse asiasta; en kykene ajattelemaan, että homous syntyisi opetuksen seurauksena. Eiköhän jokainen tykkää siitä johon on mieltytyt, ei sitä voi mitenkään opettaa, vai voiko opettaa rakastamaan jotakuta? Sydäntä ei voi estää, ainakaan jos haluaa elää rakkaussuhteessa, kuten minä.

Tuskin heteroita on opetettu rakastamaan samaa sukupuolta, ei homojakaan ole siihen mitenkään opetettu. Joten turha pelko riparin opetuksista, eiköhän siellä käydä läpi kristinuskon perusteita kuten aina ennenkin. Ja rankat miinuksesi olet ansainnut olemalla ihan oma homopelkoinen itsesi, vai mitä.

• Kössönöm

eli sinä valehtelet. Kirjoituksissasi näkyy hirveä homoviha sekä myös tietämättömyys.

"Vielä kun olen havaita saanut, että TÄSSÄKIN nettikeskusteluissa aktiivisimmin päivystävät ja peukkuja klikkaavat ateistit ja vapaa-ajattelijat ;D "

- Kuinka moni tämän ketjun kirjoittajista on Vapaa-ajattelijain liiton jäsen?

• Hans Lankari
        Kössönöm kirjoitti:

eli sinä valehtelet. Kirjoituksissasi näkyy hirveä homoviha sekä myös tietämättömyys.

"Vielä kun olen havaita saanut, että TÄSSÄKIN nettikeskusteluissa aktiivisimmin päivystävät ja peukkuja klikkaavat ateistit ja vapaa-ajattelijat ;D "

- Kuinka moni tämän ketjun kirjoittajista on Vapaa-ajattelijain liiton jäsen?

nikki Kössönöm "Tuskinpa rakastat eli sinä valehtelet."

Kyllä minä teitä rakastan. Olen iloinen, että olette täälläKIN ja toivon, että osaisin saada teidät kristityiksi. Aluksi en rakastanut teitä, kun olitte niin kovia ja julmia ja säälimättömiä minua kohtaan, mutta sitten olen oppinut tuntemaan metodinne paremmin ja ymmärtämään teitä paremmin. Saattaa olla, että olen kohdannut teistä muutaman jo jollain toisella nettikeskustelupalstalla, koska niin ovat tuttuja kirjoitustyylinne ja toimintanne.
        Sitä kovasti ihmettelen, että ettekö te ateistit ja vapaa-ajattelijat ja setalaiset ja yhteys-liikeläiset lainkaan käy töissä, kun teitä on ussiampi päivystävä dosentti aina ja kaikissa uskonnollisissa nettikeskusteluissa. Saatteko palkkaa kristittyjen parissa kirjoittelustanne?

nikki Kössönöm "Kirjoituksissasi näkyy hirveä homoviha sekä myös tietämättömyys."

Jaa, sitäkö mieltä oot. Missä lauseissani sellainen näkyy? Kerrohan!

nikki Kössönöm "- Kuinka moni tämän ketjun kirjoittajista on Vapaa-ajattelijain liiton jäsen?"

Jospa Vapaa-ajattelijain liiton jäsenet tässä ketjussa huutavat, HEP, niin saamme tietää, montako on.

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

Kyllä minä teitä rakastan. Olen iloinen, että olette täälläKIN ja toivon, että osaisin saada teidät kristityiksi. Aluksi en rakastanut teitä, kun olitte niin kovia ja julmia ja säälimättömiä minua kohtaan, mutta sitten olen oppinut tuntemaan metodinne paremmin ja ymmärtämään teitä paremmin. Saattaa olla, että olen kohdannut teistä muutaman jo jollain toisella nettikeskustelupalstalla, koska niin ovat tuttuja kirjoitustyylinne ja toimintanne.
        Sitä kovasti ihmettelen, että ettekö te ateistit ja vapaa-ajattelijat ja setalaiset ja yhteys-liikeläiset lainkaan käy töissä, kun teitä on ussiampi päivystävä dosentti aina ja kaikissa uskonnollisissa nettikeskusteluissa. Saatteko palkkaa kristittyjen parissa kirjoittelustanne?

nikki Kössönöm "Kirjoituksissasi näkyy hirveä homoviha sekä myös tietämättömyys."

nikki Kössönöm "- Kuinka moni tämän ketjun kirjoittajista on Vapaa-ajattelijain liiton jäsen?"

Jospa Vapaa-ajattelijain liiton jäsenet tässä ketjussa huutavat, HEP, niin saamme tietää, montako on.

Eli valehtelet taas. Kirjoituksissasi ei rakkautta näy, eikä ole myöskään perusteltua väittää rakastavansa tuntemattomia ihmisiä.

"Sitä kovasti ihmettelen, että ettekö te ateistit ja vapaa-ajattelijat ja setalaiset ja yhteys-liikeläiset lainkaan käy töissä, kun teitä on ussiampi päivystävä dosentti aina ja kaikissa uskonnollisissa nettikeskusteluissa. Saatteko palkkaa kristittyjen parissa kirjoittelustanne?"

- Tunnen muutaman Vapaa-ajattelijain liiton jäsenen, olen ateisti, mutta noista muista järjestöistä en tunne ketään. Millaisissa töissä sinä olet, kun olet koko päivän tänne voinut kirjoittaa?

• Hans Lankari
        belial_666 kirjoitti:

Etkä rakasta. Sinua kiukuttaa mutta et kehtaa sitä myöntää. ;)

"Vielä kun olen havaita saanut, että TÄSSÄKIN nettikeskusteluissa aktiivisimmin päivystävät ja peukkuja klikkaavat ateistit ja vapaa-ajattelijat ;D"

Sekin taitaa sinua klukuttaa? Melkoinen kiukkupussi.

Jatka opettelua. :)

Jatka ite opettelua.

Ei kiukuta vähääkään vaan naurattaa. Homoagendalaisten touhu on niin huvittavaa.

Minä olen matkaillut Turkissa. Tiedättehän turkkilaiset kauppiaat?
        Sitten matkustin USAan ja menin ensi töikseni ostamaan t-paitaa.
        Kauppiaita hääräsi usiampi ympärilläni ja t-paidan hinta oli epäselvä, mikä se on kuvion kanssa ja mikä ilman. Jotain kumman tuttua siinä touhussa oli. Seuraavana päivänä sain tietää asioineeni turkkilaisessa korttelissa. (siinä korttelissa oli hyvä lihakauppa, muuten)

Samanlaista tuttuutta on tuossa, miten otatte minut kirjoituksineni käsittelyynne tällä Kirkko kuulolla-palstalla.

Kirkko kuulolla tosiaan ja jotkut muut ahertavat hihat käärittyinä väärin ajattelevan kristityn kimpussa :)
        Ja te ootta ihan tosissanne vielä puuhassanne ev.lut.kirkon Kirkko kuulolla-palstalla ;D

• Hans Lankari
        helsinkijokkeri kirjoitti:

Olen lukenut tekstisi ja muiden myös, Hans Lankari. Olen kuullut "kristillisestä rakkaudesta", mutta sellaista empaattista ymmärrystä ja rakkautta ei ole kristillisten piireistä täältä löytynyt, poikkkeuksena pappi Sonja ja häirikköuskis sekä kenkri. Tässäkin keskustelussa näkyy ymmärrystä ja empatiaa olevan vain ateististen ihmisten kirjoituksissa. Miksi kristillisyys ei näy lähimmäisen rakkautena, mutta ateistien näkyy?

Itse asiasta; en kykene ajattelemaan, että homous syntyisi opetuksen seurauksena. Eiköhän jokainen tykkää siitä johon on mieltytyt, ei sitä voi mitenkään opettaa, vai voiko opettaa rakastamaan jotakuta? Sydäntä ei voi estää, ainakaan jos haluaa elää rakkaussuhteessa, kuten minä.

Tuskin heteroita on opetettu rakastamaan samaa sukupuolta, ei homojakaan ole siihen mitenkään opetettu. Joten turha pelko riparin opetuksista, eiköhän siellä käydä läpi kristinuskon perusteita kuten aina ennenkin. Ja rankat miinuksesi olet ansainnut olemalla ihan oma homopelkoinen itsesi, vai mitä.

helsinkijokkeri "rankat miinuksesi olet ansainnut olemalla ihan oma homopelkoinen itsesi"

Mikset käytä HOMOFOOBIKKO-sanaa?

• vain_ihminen
        Hans Lankari kirjoitti:

"Sitä kovasti ihmettelen, että ettekö te ateistit ja vapaa-ajattelijat ja setalaiset ja yhteys-liikeläiset lainkaan käy töissä, kun teitä on ussiampi päivystävä dosentti aina ja kaikissa uskonnollisissa nettikeskusteluissa. Saatteko palkkaa kristittyjen parissa kirjoittelustanne?"

Yhteys-liike on kristitty liike. Liikkeessä olevat ovat siis kristittyjä, vaikkakin voivat olla eri kirkkokuntien edustajia. http://www.yhteys.org/

• Hans Lankari kirjoitti:

Jatka ite opettelua.

Ei kiukuta vähääkään vaan naurattaa. Homoagendalaisten touhu on niin huvittavaa.

Minä olen matkaillut Turkissa. Tiedättehän turkkilaiset kauppiaat?
        Sitten matkustin USAan ja menin ensi töikseni ostamaan t-paitaa.
        Kauppiaita hääräsi usiampi ympärilläni ja t-paidan hinta oli epäselvä, mikä se on kuvion kanssa ja mikä ilman. Jotain kumman tuttua siinä touhussa oli. Seuraavana päivänä sain tietää asioineeni turkkilaisessa korttelissa. (siinä korttelissa oli hyvä lihakauppa, muuten)

Samanlaista tuttuutta on tuossa, miten otatte minut kirjoituksineni käsittelyynne tällä Kirkko kuulolla-palstalla.

Kirkko kuulolla tosiaan ja jotkut muut ahertavat hihat käärittyinä väärin ajattelevan kristityn kimpussa :)
        Ja te ootta ihan tosissanne vielä puuhassanne ev.lut.kirkon Kirkko kuulolla-palstalla ;D

Minä osaan jo, sinähän sanoit opettelevasi.

Jos ei halua kirjoituksiaan käsiteltävän, niitä ei kannata kirjoittaa julkiselle foorumille. Ala kirjoittaa vaikka päiväkirjaa (sellaista vaaleanpunakantista jossa on pieni lukko), niitä kirjoituksia ei kukaan käsittele.

Ja kuten todettua, tämä kirkon propagandapalsta on julkisella foorumilla joten on ihan turha vinkua jos täällä kirjoittelee monia erilaisen maailmankuvan omaavia ihmisiä.

• Hans Lankari
        Kössönöm kirjoitti:

Eli valehtelet taas. Kirjoituksissasi ei rakkautta näy, eikä ole myöskään perusteltua väittää rakastavansa tuntemattomia ihmisiä.

- Tunnen muutaman Vapaa-ajattelijain liiton jäsenen, olen ateisti, mutta noista muista järjestöistä en tunne ketään. Millaisissa töissä sinä olet, kun olet koko päivän tänne voinut kirjoittaa?

Kössönöm.

Ei rakastaminen ole vain sitä, että myötäilee toista ja on aina samaa mieltä.
        Keskustelu ja omien näkemysten esiin tuominen on mielestäni toisen rakastavaa arvostamista.

Miten kirjoituksissani pitäisi rakkaus näkyä, jotta sen näkisit, kerrohan?

Eivätkä kaikki kristityt ole vailla tulisuutta ja vahvoja tunteita, sellaisia kilttejä nysveröitä.
        Olen Pohojammaalta, olen railakas ja suorapuheinen.

Kirjoitat olevasi ateisti, miten kirjoituksissasi rakkaus taikka hyvyys (jos, et katso voivasi outoja rakastaa) näkyy, vai eikö kirjoitustesi tarkoitus ole sisältääkään mitään hyvää.
        Toivon, että sinä tulisit kristityksi. Toivotko sinä, että minusta tulisi ateisti, vai mikä on motiivisi kirjoittaessasi minulle?

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

Kössönöm.

Ei rakastaminen ole vain sitä, että myötäilee toista ja on aina samaa mieltä.
        Keskustelu ja omien näkemysten esiin tuominen on mielestäni toisen rakastavaa arvostamista.

Miten kirjoituksissani pitäisi rakkaus näkyä, jotta sen näkisit, kerrohan?

Eivätkä kaikki kristityt ole vailla tulisuutta ja vahvoja tunteita, sellaisia kilttejä nysveröitä.
        Olen Pohojammaalta, olen railakas ja suorapuheinen.

Kirjoitat olevasi ateisti, miten kirjoituksissasi rakkaus taikka hyvyys (jos, et katso voivasi outoja rakastaa) näkyy, vai eikö kirjoitustesi tarkoitus ole sisältääkään mitään hyvää.
        Toivon, että sinä tulisit kristityksi. Toivotko sinä, että minusta tulisi ateisti, vai mikä on motiivisi kirjoittaessasi minulle?

"Toivon, että sinä tulisit kristityksi."

- Miksi?

"Toivotko sinä, että minusta tulisi ateisti, vai mikä on motiivisi kirjoittaessasi minulle?"

- Ole mikä olet, mutta minua suututtaa vihamielinen kirjoittelusi homoseksuaaleista.

"Kirjoitat olevasi ateisti, miten kirjoituksissasi rakkaus taikka hyvyys (jos, et katso voivasi outoja rakastaa) näkyy, vai eikö kirjoitustesi tarkoitus ole sisältääkään mitään hyvää."

- Olen ihan hyvä ihminen.

• Oma lapseni kävi viime kesänä katsomuksellisesti riippumattoman aikuistumisleirin, ns. Prometheus-leirin

http://www.protu.fi/prometheus-leirit

jossa seksuaalisuutta käsiteltiin muiden aiheiden muassa. Leirille oli kutsuttu Seta ry:n edustaja puhumaan erilaisista seksuaalisista identiteeteistä ja suuntauksista, ja muutama homoseksuaali sekä yksi transseksuaali olivat mukana kertomassa omaa tarinaansa. Lähtökohtana oli erilaisuuden kokeminen rikkautena, ja tarkoitus oli saada nuoret miettimään mitä ulkopuolelle jääminen ja kiusatuksi joutuminen merkitsee. Psyykkiset vahingot, masennus ja huono itsetunto olivat vaivanneet näitä henkilöitä aiemmin, mutta vertaistuen, hyväksynnän ja avoimuuden kautta oli saavutettu uutta elämäniloa ja halua tukea muita vastaavassa tilanteessa kamppailevia. "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä", sanoi tyttäreni.

Lopuksi sytytettiin nuotio ja kaikki paistoivat yhdessä makkaraa :)

• Hans Lankari

Homo-, bi- ja transseksuaalisuus eivät ole aimoita asioita maailmassa, joiden vuoksi voi kokea ulkopuolelle jäämistä/jättämistä.
        Kovin on yksipuolista erilaisuutta. "Seta ry:n edustaja, muutama homoseksuaali sekä yksi transseksuaali"

Monia syrjitään ja jätetään ulkopuolelle uskovaisuutensa vuoksi, miksei heitä kutsuttu Prometheus-leirillenne?
        Se olisi ollut moniarvoisempaa,

Joskus harkitsin Prometheus-leiriä. Kirjoituksesi jälkeen en edes harkitse.

Tuollaista idealisointia "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä"

En ole vielä kertaakaan kuullut teikäläisten kirjoittavan, että homoissa on kiusaavia, sadisteja, pahoinpiteleviä vaikka minkäkaisia kuten muissakin.

Vain tätä saippuaoopperaa veisaatte bittiavaruus kaikuen "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä"

Josko laitettais realismia peliin vihdoin, Seta, Yhteys-liike etc.
        Jookos?

Ei enää jaksais tuota vaaleanpunaista imelyyttä!

• Tango_Delirium
        Hans Lankari kirjoitti:

Homo-, bi- ja transseksuaalisuus eivät ole aimoita asioita maailmassa, joiden vuoksi voi kokea ulkopuolelle jäämistä/jättämistä.
        Kovin on yksipuolista erilaisuutta. "Seta ry:n edustaja, muutama homoseksuaali sekä yksi transseksuaali"

Monia syrjitään ja jätetään ulkopuolelle uskovaisuutensa vuoksi, miksei heitä kutsuttu Prometheus-leirillenne?

En ole vielä kertaakaan kuullut teikäläisten kirjoittavan, että homoissa on kiusaavia, sadisteja, pahoinpiteleviä vaikka minkäkaisia kuten muissakin.

Vain tätä saippuaoopperaa veisaatte bittiavaruus kaikuen "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä"

Jookos?

"En ole vielä kertaakaan kuullut teikäläisten kirjoittavan, että homoissa on kiusaavia, sadisteja, pahoinpiteleviä vaikka minkäkaisia kuten muissakin."

Varmasti onkin, mutta sen ei pitäisi olla este tasa-arvolle.

• Hans Lankari
        Tango_Delirium kirjoitti:

"En ole vielä kertaakaan kuullut teikäläisten kirjoittavan, että homoissa on kiusaavia, sadisteja, pahoinpiteleviä vaikka minkäkaisia kuten muissakin."

Varmasti onkin, mutta sen ei pitäisi olla este tasa-arvolle.

Tango_Deirium "Varmasti onkin, mutta sen ei pitäisi olla este tasa-arvolle."

Mitä tasa-arvoa on vaatia Suomen ev.lut.kirkkoa muuttamaan Raamatun oppeja muttei vaadita muita kirkkokuntia tekemään samaa?

• Rami Bar-Amin
        Hans Lankari kirjoitti:

Mitä tasa-arvoa on vaatia Suomen ev.lut.kirkkoa muuttamaan Raamatun oppeja muttei vaadita muita kirkkokuntia tekemään samaa?

"Mitä tasa-arvoa on vaatia Suomen ev.lut.kirkkoa muuttamaan Raamatun oppeja muttei vaadita muita kirkkokuntia tekemään samaa? "

Mitkä olivatkaan ne "Raamatun opit"? Eihän uskiksetkaan ole niistä yhtä mieltä, niin miten niitä nyt muuttelemaan pystyisi. Älä vaan sano että SINÄ tiedät paremmin kuin ne jotka eri tavalla Raamatun tulkitsevat?

• Tango_Delirium
        Hans Lankari kirjoitti:

Kysymyshän on pääasiassa lainsäädännöllisestä asiasta (eli avioliittolain muuttamisesta myös homoseksuaaleja koskevaksi) ja sitä kautta juridisesta tasa-arvosta. Lakimuutoksen jälkeen asia koskee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä, joilla on vihkioikeus, myös evlut-kirkkoa. Raamatun opeilla tai niiden muuttamisella ei ole lainsäädännön kanssa mitään tekemistä, eli kirkko opettakoon kuten parhaaksi näkee.

• Hans Lankari
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

"Mitä tasa-arvoa on vaatia Suomen ev.lut.kirkkoa muuttamaan Raamatun oppeja muttei vaadita muita kirkkokuntia tekemään samaa? "

Mitkä olivatkaan ne "Raamatun opit"? Eihän uskiksetkaan ole niistä yhtä mieltä, niin miten niitä nyt muuttelemaan pystyisi. Älä vaan sano että SINÄ tiedät paremmin kuin ne jotka eri tavalla Raamatun tulkitsevat?

Rami Bar-Amin.

Vastako tulit mukaan keskusteluihin, kun et tiedä, mistä opeista on kyse, joita nyt kirkolliskokouksen päätöksellä ollahan reilaamassa uutehen uskohon?

Lue keskusteluja täällä ja muualla, niin pääset jyvälle, mikä oli kuumin keskustelunaihe Suomen ev.lut.kirkossa männä syksynä.

• Hans Lankari
        Tango_Delirium kirjoitti:

Kysymyshän on pääasiassa lainsäädännöllisestä asiasta (eli avioliittolain muuttamisesta myös homoseksuaaleja koskevaksi) ja sitä kautta juridisesta tasa-arvosta. Lakimuutoksen jälkeen asia koskee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä, joilla on vihkioikeus, myös evlut-kirkkoa. Raamatun opeilla tai niiden muuttamisella ei ole lainsäädännön kanssa mitään tekemistä, eli kirkko opettakoon kuten parhaaksi näkee.

Tango_Delirium "asia koskee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä, joilla on vihkioikeus, myös evlut-kirkkoa."

Ei pidä paikkaansa. Vaikka avioliittolaki muutettaisiin eduskunnassa, niin kirkkoja ei määrätä vihkimään homoja,
        Luehan lehtiä ja seuraa aikaasi!
        Kirkoille jää vapaus päättää oma kantansa asiaan, niitä ei pakoteta eikä honojen avioliittoon vihkimistä ole pakko tehdä, sillä uhalla, että kirkko menettäisi verotusoikeuden.

Sitä olen kovasti ihmetellyt, että miksi ev.lut.kirkko on tulilinjalla, vaikka eduskunta ja hallitus olisivat oikea painostamisen kohteenne, jos haluatte avioliittolaki muutettavan.

Tango_Delirium "asia koskee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä, joilla on vihkioikeus, myös evlut-kirkkoa."

Ei pidä paikkaansa. Vaikka avioliittolaki muutettaisiin eduskunnassa, niin kirkkoja ei määrätä vihkimään homoja,
        Kirkoille jää vapaus päättää oma kantansa asiaan, niitä ei pakoteta eikä honojen avioliittoon vihkimistä ole pakko tehdä, sillä uhalla, että kirkko menettäisi verotusoikeuden.

Sitä olen kovasti ihmetellyt, että miksi ev.lut.kirkko on tulilinjalla, vaikka eduskunta ja hallitus olisivat oikea painostamisen kohteenne, jos haluatte avioliittolaki muutettavan.

Kyse on siitä, että kun lutkukirkko on kiinni valtiossa niin siinä vaiheessa kun lakimuutos tulee, sillä on tasan kaksi vaihtoehtoa... Se joko vihkii myös homoparit tai sitten se erotetaan valtiosta.

Kun kirkolla on tällainen erityisoikeus kuin olla "kansankirkko" niin siinä tulee mukana sitten myös vastuuta. "Kansankirkko" ei voi toimia maan lakeja vastaan.

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

"Tango_Delirium "asia koskee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä, joilla on vihkioikeus, myös evlut-kirkkoa.""

- Avioliittoon vihkimisen pitäisi olla vain maistraateilla. Uskontoja ei siihen pidä sekottaa.

"Ei pidä paikkaansa. Vaikka avioliittolaki muutettaisiin eduskunnassa, niin kirkkoja ei määrätä vihkimään homoja,
        Kirkoille jää vapaus päättää oma kantansa asiaan, niitä ei pakoteta eikä honojen avioliittoon vihkimistä ole pakko tehdä, sillä uhalla, että kirkko menettäisi verotusoikeuden."

- Katsotaan kuinka käy.

"Sitä olen kovasti ihmetellyt, että miksi ev.lut.kirkko on tulilinjalla, vaikka eduskunta ja hallitus olisivat oikea painostamisen kohteenne, jos haluatte avioliittolaki muutettavan."

- Siksi, että ev.lut.kirkko on erityisasemassa lainsäädännössä. Millään uskomuksella ei pitäisi olla tuollaista asemaa yhteiskunnassa.

• Tango_Delirium
        Hans Lankari kirjoitti:

"Vaikka avioliittolaki muutettaisiin eduskunnassa, niin kirkkoja ei määrätä vihkimään homoja,"

Sehän riippuu täsmälleen siitä, mitä lakiin kirjataan. Jos uskonnollisille yhteisöille jätetään vihkioikeuden lisäksi myös vapaus valita keitä vihkivät, asia on sillä selvä. Varmaa se on vasta siinä vaiheessa, kun lakimuutos tulee voimaan.

"Sitä olen kovasti ihmetellyt, että miksi ev.lut.kirkko on tulilinjalla, vaikka eduskunta ja hallitus olisivat oikea painostamisen kohteenne, jos haluatte avioliittolaki muutettavan."

Siksi, että kirkko (tai oikeastaan sen yksittäiset jäsenet) sekaantuvat asiaan, mikä heille ei oikeastaan kuulu. Lakimuutoksesta päättää eduskunta, joten avioliittolaki tullee olemaan yksi tulevien vaalien teemoista. Aktiivisimmin muutosta tuntuvat kuitenkin vastustavan harvat, mutta sitäkin kovaäänisemmät kirkon jäsenet.

Jännä juttu muuten, että joku katsoo oikeudekseen huutaa mielipidettään Raamattu ojossa, mutta kritisoida ei saisi, se kun on hyökkäys kirkkoa vastaan.

• Hans Lankari
        belial_666 kirjoitti:

Kyse on siitä, että kun lutkukirkko on kiinni valtiossa niin siinä vaiheessa kun lakimuutos tulee, sillä on tasan kaksi vaihtoehtoa... Se joko vihkii myös homoparit tai sitten se erotetaan valtiosta.

Kun kirkolla on tällainen erityisoikeus kuin olla "kansankirkko" niin siinä tulee mukana sitten myös vastuuta. "Kansankirkko" ei voi toimia maan lakeja vastaan.

belial_666 "Kyse on siitä, että kun lutkukirkko on kiinni valtiossa niin siinä vaiheessa kun lakimuutos tulee, sillä on tasan kaksi vaihtoehtoa... Se joko vihkii myös homoparit tai sitten se erotetaan valtiosta."

Ei pirä paikkaansa.
        Ev.lut.kirkko saa päättää, miten toimii. Ei eroteta valtiosta, vaikkei vihkisikään homoja lakimuutoksen jälkehen.

"Kirkolliseen vihkimiseen sukupuolineutraalilla avioliitolla ei olisi vaikutusta, sillä kirkko päättää itse, keitä vihkii kristilliseen avioliittoon."
        http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2010/07/sukupuolineutraali_avioliitto_voi_tulla_suomeen_vuonna_2012_1803432.html?browserArticleId=1803432&defaultArticleId=1803432&wireframe=text&pageNumber=6

• Rami Bar-Amin
        Hans Lankari kirjoitti:

Rami Bar-Amin.

Vastako tulit mukaan keskusteluihin, kun et tiedä, mistä opeista on kyse, joita nyt kirkolliskokouksen päätöksellä ollahan reilaamassa uutehen uskohon?

Lue keskusteluja täällä ja muualla, niin pääset jyvälle, mikä oli kuumin keskustelunaihe Suomen ev.lut.kirkossa männä syksynä.

aikaasi, niin olisit niistä keskusteluista huomannut, kuinka eri tavalla Raamattua tulkitaan eri uskonlahkoissa ja jopa niiden sisällä. Ja sinä itse selitit Raamatun opeista. Älä valita, jos joku tulkitsee eri tavoin kuin sinä, sillä niinhän sinäkin teet niiden muiden mielestä. Perusta oma lahko niin saat sopivan sisäpiirin itsellesi, jos mistään jengistä ei nyt näytä löytyvän kaveria.

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

belial_666 "Kyse on siitä, että kun lutkukirkko on kiinni valtiossa niin siinä vaiheessa kun lakimuutos tulee, sillä on tasan kaksi vaihtoehtoa... Se joko vihkii myös homoparit tai sitten se erotetaan valtiosta."

Ei pirä paikkaansa.
        Ev.lut.kirkko saa päättää, miten toimii. Ei eroteta valtiosta, vaikkei vihkisikään homoja lakimuutoksen jälkehen.

"Kirkolliseen vihkimiseen sukupuolineutraalilla avioliitolla ei olisi vaikutusta, sillä kirkko päättää itse, keitä vihkii kristilliseen avioliittoon."
        http://yle.fi/uutiset/teksti/kotimaa/2010/07/sukupuolineutraali_avioliitto_voi_tulla_suomeen_vuonna_2012_1803432.html?browserArticleId=1803432&defaultArticleId=1803432&wireframe=text&pageNumber=6

Minä ainakin toivon, että avioliittoon vihkimiset uuden lain myötä ovat vain maistraattien asia, ei minkään uskonharhaisen yhteisön. Avioliitto on juridinen juttu, eikä siihen kuulu jumaluskomukset.

Ei pirä paikkaansa.

Ja ans kattoo minkälainen meteli siitä nousee jos kirkko päättää olla vihkimättä. Nykymaailmassa ja kirkon nykyisessä tilanteessa sillä ei kuule taida olla varaa moiseen imagotappioon.

Parempi se on Hansinkin vaan alkaa totutella ajatukseen että parin-kolmen vuoden sisällä kirkko vihkii myös homopareja ja 10-15 vuoden sisällä kirkko erotetaan valtiosta.

Uskontojen aika osana maallista valtiota on tullut tiensä päähän.

• Hans Lankari
        Kössönöm kirjoitti:

Minä ainakin toivon, että avioliittoon vihkimiset uuden lain myötä ovat vain maistraattien asia, ei minkään uskonharhaisen yhteisön. Avioliitto on juridinen juttu, eikä siihen kuulu jumaluskomukset.

Kössönöm. "Minä ainakin toivon, että avioliittoon vihkimiset uuden lain myötä ovat vain maistraattien asia"

Yllätys, yllätys! Niin minäkin toivon,
        Kirkko siunatkoon sitten, ketkä sitä haluavat.
        Kirkko eroon valtiosta.
        Kirkolta pois verotusoikeus, sitä kannatan.

Mehän olemme samaa mieltä tästä. Eikös vaan?
        Hienoa!
        Varmaan olemmekin useammasta asiasta samaa kuin eri mieltä, luulisin.

• Hans Lankari
        belial_666 kirjoitti:

Ja ans kattoo minkälainen meteli siitä nousee jos kirkko päättää olla vihkimättä. Nykymaailmassa ja kirkon nykyisessä tilanteessa sillä ei kuule taida olla varaa moiseen imagotappioon.

Parempi se on Hansinkin vaan alkaa totutella ajatukseen että parin-kolmen vuoden sisällä kirkko vihkii myös homopareja ja 10-15 vuoden sisällä kirkko erotetaan valtiosta.

Uskontojen aika osana maallista valtiota on tullut tiensä päähän.

belial_666 "Uskontojen aika osana maallista valtiota on tullut tiensä päähän."

Kirkon ja valtion eroa.
        Sitä toivon myös!

Miksi nikissäsi on 666? - Ilmestyskirjan pedon luku, paholaisen luku.

Amerikkalaisessa hotellissa ei ollut huonetta numero 666 :)

belial_666 "Uskontojen aika osana maallista valtiota on tullut tiensä päähän."

Kirkon ja valtion eroa.
        Sitä toivon myös!

Miksi nikissäsi on 666? - Ilmestyskirjan pedon luku, paholaisen luku.

Amerikkalaisessa hotellissa ei ollut huonetta numero 666 :)

Miksei olisi?

• Hans Lankari
        belial_666 kirjoitti:

Miksei olisi?

Saa se 666 olla ;)

Mun tytärkin usein tuskastuessaan sanoo "satan666"

En ole taikauskoinen, miksi olisin.
        Kaikki numerot ovat hyviä.

Ajattelin vaan, että jos sinulla nikki belial_666 on joku erityinen syy ottaa juuri tuo - joillekin merkityksellinen ja pelottava (HUI ;D - numero nikkiisi.

• Ei mitään epäselvää
        Rami Bar-Amin kirjoitti:

aikaasi, niin olisit niistä keskusteluista huomannut, kuinka eri tavalla Raamattua tulkitaan eri uskonlahkoissa ja jopa niiden sisällä. Ja sinä itse selitit Raamatun opeista. Älä valita, jos joku tulkitsee eri tavoin kuin sinä, sillä niinhän sinäkin teet niiden muiden mielestä. Perusta oma lahko niin saat sopivan sisäpiirin itsellesi, jos mistään jengistä ei nyt näytä löytyvän kaveria.

Raamatussa on useita kohtia, jotka on selvästi ymmärrettävissä, jos ne vain halutaan ymmärtää
        eikä niissä ole mitään ristiriitaisuutta, niinkuin tämäkin Roomalaiskirjeen 1 luku jakeet 24-27:

Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen,
        häpäisemään itse omat ruumiinsa, nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen
        ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän, kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti
        Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat
        vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan
        syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet miespuolet miespuolten kanssa kanssa, riettautta ja
        villiintymisestään saaneet sen palkan, minkä saada piti.

Jookos?

En ymmärrä laisinkaan enkä ollenkaan yhtään, miksi Hans Lankarille olisi ollut parempi kuulla että homot ym. olisivat olleet kiusaavia, sadisteja ja pahoinpiteleviä. Kun lapsi oli kertonut heidän olleen "ihan hirveen hyviä tyyppejä", niin se oli kuin moukarinisku Hans Lankarin päähän. Miksi haluat ajatella homoista pelkkää pahaa? Miksi hyvän kuuleminen oli sinulle pahaa? Oletko sillä lailla sairas?

Ja miksi minä ajattelen sen perusteella sinusta, Hans Lankari, pelkkää pahaa. Koska sinun ajatuksesi ovat pahuutta täynnä. Eikä ollut todellakaan yllätys, että senkaltainen on kotoisin Pohjanmaalta. Satun tuntemaan seudun uskonnollisuuden ja uskovien pahuuden hyvin.

• Hans Lankari

En ymmärrä laisinkaan enkä ollenkaan yhtään, miksi Hans Lankarille olisi ollut parempi kuulla että homot ym. olisivat olleet kiusaavia, sadisteja ja pahoinpiteleviä. Kun lapsi oli kertonut heidän olleen "ihan hirveen hyviä tyyppejä", niin se oli kuin moukarinisku Hans Lankarin päähän. Miksi haluat ajatella homoista pelkkää pahaa? Miksi hyvän kuuleminen oli sinulle pahaa? Oletko sillä lailla sairas?

Ja miksi minä ajattelen sen perusteella sinusta, Hans Lankari, pelkkää pahaa. Koska sinun ajatuksesi ovat pahuutta täynnä. Eikä ollut todellakaan yllätys, että senkaltainen on kotoisin Pohjanmaalta. Satun tuntemaan seudun uskonnollisuuden ja uskovien pahuuden hyvin.

helsinkijokkeri.

Realismia minä perään kuulutan, en inhorealismia!

helsinkijokkeri.

Realismia minä perään kuulutan, en inhorealismia!

Jos sinun realismisi on ajatella pahuutta enemmän kuin hyvyyttä homojen kohdalla, niin sitten ei voi mitään. Itse en tunne ainuttakaan homoa, joka olisi paha. Sen sijaan useitakin, jotka ovat ystävällisiä ja mukavia. Ja lehdistä voi lukea melkein päivittäin heteroiden tekemistä raiskauksista ja esim. puolisoiden pettämiset. Miksi heterot ovat niinkin julmia? Jopa ns. kristityt uskovat?
        Katoliset, lestadiolaiset...

• Kössönöm

Jos sinun realismisi on ajatella pahuutta enemmän kuin hyvyyttä homojen kohdalla, niin sitten ei voi mitään. Itse en tunne ainuttakaan homoa, joka olisi paha. Sen sijaan useitakin, jotka ovat ystävällisiä ja mukavia. Ja lehdistä voi lukea melkein päivittäin heteroiden tekemistä raiskauksista ja esim. puolisoiden pettämiset. Miksi heterot ovat niinkin julmia? Jopa ns. kristityt uskovat?
        Katoliset, lestadiolaiset...

ei määritä ihmisen hyvyyttä tai pahuutta, mutta ei homoseksuaalisuus myöskään tarkoita sitä, että ihminen olisi paha. Kuten ei heteroseksuaaliuuskaan.

• Ei mitään epäselvää kirjoitti:

Raamatussa on useita kohtia, jotka on selvästi ymmärrettävissä, jos ne vain halutaan ymmärtää
        eikä niissä ole mitään ristiriitaisuutta, niinkuin tämäkin Roomalaiskirjeen 1 luku jakeet 24-27:

Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, hyljännyt saastaisuuteen,
        häpäisemään itse omat ruumiinsa, nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen
        ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän, kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti
        Sentähden Jumala on hyljännyt heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat
        vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;
        samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan
        syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet miespuolet miespuolten kanssa kanssa, riettautta ja
        villiintymisestään saaneet sen palkan, minkä saada piti.

Sitähän minäkin tästä kohdasta. Paavali on vihainen, jos kiimoissaan syttyy toisiinsa. Minä nyt olen hyvin sävyisästi ollut rakkaan mieheni kanssa, joten tämä ei voi mitenkään koskea minua. En edes osaa olla enää niin kiimainen kuin nuorempana. Pelkkä läheinen seksi riittää minulle ja olen onnellinen. Tämä selvä.

• readmorethanonebook
        Hans Lankari kirjoitti:

Jookos?

Aiheen vierestä: Kyllä protu leireille usein kutsutaan myös eri uskontokuntien edustajia kertomaan ajatuksiaan. Apulaisohjaajana olessani meillä kävi jehovantodistaja, muslimi, mormooni ja ev. lut. pappi. Kaksi leiriläisistäkin oli uskovaisia.

"Vain tätä saippuaoopperaa veisaatte bittiavaruus kaikuen "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä""

Eli jos joku homo on ollut oikeasti ihan hirveen hyvä tyyppi, niin pitäisi valehdella?
        Tunnen homoseksuaaleja, heteroseksuaaleja, biseksuaaleja, aseksuaaleja ja panseksuaaleja. Kaikki ovat ihan hirveän hyviä tyyppejä.

• readmorethanonebook
        readmorethanonebook kirjoitti:

Aiheen vierestä: Kyllä protu leireille usein kutsutaan myös eri uskontokuntien edustajia kertomaan ajatuksiaan. Apulaisohjaajana olessani meillä kävi jehovantodistaja, muslimi, mormooni ja ev. lut. pappi. Kaksi leiriläisistäkin oli uskovaisia.

"Vain tätä saippuaoopperaa veisaatte bittiavaruus kaikuen "Ne oli ihan hirveen hyviä tyyppejä""

Eli jos joku homo on ollut oikeasti ihan hirveen hyvä tyyppi, niin pitäisi valehdella?
        Tunnen homoseksuaaleja, heteroseksuaaleja, biseksuaaleja, aseksuaaleja ja panseksuaaleja. Kaikki ovat ihan hirveän hyviä tyyppejä.

Niin ja kokkimme oli ex-narkkari.

• käsittelemme yleensä seksuaalisuuteen, seurusteluun, parisuhteeseen ja perheeseen liittyviä asioita nuorten omien kysymysten pohjalta yhdessä pohdiskellen. Seksuaalisuudesta puhuttaessa korostamme erityisesti vastuullisuutta ja lähimmäisen rakkautta.
      Siis muunmuassa sitä, että seksiä ei kannata harrastaa suin päin sellaisen ihmisen kanssa johon ei voi luottaa tai jota ei tunne tarpeeksi hyvin ja että kumppaniaan tulee aina kunnioittaa ja rakastaa niin, ettei satuta toista. Puhumme niin avioliitosta kuin ehkäisystäkin ja pohdimme kaikkea sitä mikä nuoria näissä asioissa mietityttää. Kun nuoret kyselevät kuuluuko seksi kirkon mielestä vain avioliittoon, pyrin valottamaan, miten asia on ollut kirkon historiassa ja minkälaisia erilaisia kantoja kristityillä kirkkokunnilla ja ihmisillä asiasta on. Samoin homoseksuaalisuutta käsiteltäessä puhumme siitä, miten eri kirkkokuntien ja myös oman kirkkomme jäsenten mielipiteet asiasta eroavat. Yleensä käymme läpi myös sitä mitä Raamatussa sanotaan homoseksuaalisuuteen liittyen ja millaisia erilaisia tulkintoja noista kohdista on olemassa. Käymme läpi sitä keskustelua mitä viime vuosina on kirkossamme käyty homoseksuaalien parisuhteiden siunauksesta ja homoavioliitoista ja mitä asiasta on tähän mennessä kirkossamme päätetty.

Tärkeintä opetuksessa on kuitenkin se, että nuoret ymmärtäisivät kaikkien ihmisten olevan luojan luomina tasa-arvoisia, ja että kaikilla, myös seksuaalivähemmistöihin kuuluvilla ihmisillä on täysi oikeus rakkauteen ja onneen. Suvaitsevaisuus, vastuullisuus ja lähimmäisen rakkaus ovat avainsanoja tässä aiheessa.

Sanna H. pappi

• ateistix

"Yleensä käymme läpi myös sitä mitä Raamatussa sanotaan homoseksuaalisuuteen liittyen ja millaisia erilaisia tulkintoja noista kohdista on olemassa. Käymme läpi sitä keskustelua mitä viime vuosina on kirkossamme käyty homoseksuaalien parisuhteiden siunauksesta ja homoavioliitoista ja mitä asiasta on tähän mennessä kirkossamme päätetty."

Mitä te tarkkaan ottaen nuorille sanotte?

• Hans Lankari

Kiitos, pappi Sanna H.!

Vastauksesi selvensi asiaa.
        Toivottavasti kaikissa seurakunnissa on noin.
        Siis, että on ohjeistettu, miten tässä toimitaan vanhempien erilaisiakin näkemyksiä arvostaen.

Kirkko on niin nopeassa tahdissa muuttanut mieltään esim. homouden harjoittamisen synnillisyyttä koskien, ettei minusta ole oikein vaatia kaikkia vanhempia heti nielemään ja omaksumaan uudet näkemykset.
        Vanhempana tuntuu pahalta, jos ei kirkon opetus rippikoulussa kunnioittaisi vanhempien näkemyksiä, vaikka eivät olisi vielä pysyneet kirkon uudistustahdissa. Kirkkohan on jopa ihan itse ne käsitykset niille vanhemmille opettanut!

• ateistix kirjoitti:

"Yleensä käymme läpi myös sitä mitä Raamatussa sanotaan homoseksuaalisuuteen liittyen ja millaisia erilaisia tulkintoja noista kohdista on olemassa. Käymme läpi sitä keskustelua mitä viime vuosina on kirkossamme käyty homoseksuaalien parisuhteiden siunauksesta ja homoavioliitoista ja mitä asiasta on tähän mennessä kirkossamme päätetty."

Mitä te tarkkaan ottaen nuorille sanotte?

esim. etsiä kirjastosta tai kirjakaupasta käsiinsä uusin rippikoulun oppikirja "Ihan sama, eilen, tänään ja ikuisesti" mikäli haluat nähdä ihan mustaa valkoisella mitä kirkko seksuaalisuudesta nykyisin opettaa. Meidän seurakunnassamme ainakin on käytössä tuo kirja ja siinä on mielestäni oikein mainio luku seksuaalisuuteen liittyen.
        Tarkkaan ottaen en kyllä voi tähän kirjoittaa, mitä nuorille sanon, sehän riippuu paljon kysymyksistäkin ja esim. nythän on homoseksuaalien parisuhteiden siunaamisen suhteen taas tapahtunut muutostakin sitten viime kesän ripareiden.. Mutta kuten sanottu pyrin mahdollisimman rehellisesti esittelemään esim. erilaisia tulkintoja joita eksegeetit ja uskovat antavat niille Raamatun kohdille joihin näissä keskusteluissa usein vedotaan ja siitä, miten asian käsittely on kirkossamme edennyt.
        Korostaen kuitenkin aina sitä, ettei ihmisten syrjiminen ja loukkaaminen ole koskaan kristinuskon ja kirkkomme kannan mukaista.

Sanna-pappi

• Hans Lankari
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

esim. etsiä kirjastosta tai kirjakaupasta käsiinsä uusin rippikoulun oppikirja "Ihan sama, eilen, tänään ja ikuisesti" mikäli haluat nähdä ihan mustaa valkoisella mitä kirkko seksuaalisuudesta nykyisin opettaa. Meidän seurakunnassamme ainakin on käytössä tuo kirja ja siinä on mielestäni oikein mainio luku seksuaalisuuteen liittyen.
        Tarkkaan ottaen en kyllä voi tähän kirjoittaa, mitä nuorille sanon, sehän riippuu paljon kysymyksistäkin ja esim. nythän on homoseksuaalien parisuhteiden siunaamisen suhteen taas tapahtunut muutostakin sitten viime kesän ripareiden.. Mutta kuten sanottu pyrin mahdollisimman rehellisesti esittelemään esim. erilaisia tulkintoja joita eksegeetit ja uskovat antavat niille Raamatun kohdille joihin näissä keskusteluissa usein vedotaan ja siitä, miten asian käsittely on kirkossamme edennyt.
        Korostaen kuitenkin aina sitä, ettei ihmisten syrjiminen ja loukkaaminen ole koskaan kristinuskon ja kirkkomme kannan mukaista.

Sanna-pappi

Sanna-pappi "nythän on homoseksuaalien parisuhteiden siunaamisen suhteen taas tapahtunut muutostakin sitten viime kesän ripareiden"

Ei minun tietooni ole kiirinyt tänne Pohojammaalle, että siunaamisen suhteen olisi tapahtunut mitään muutosta.
        Parisuhteensa rekisteröineiden ihmisten puolesta voidaan rukoilla. Ihmisten puolesta, EI siis homoliiton!
        Ihmettelen kyllä, mihin tätä päätöstä tarvittiin. Onhan aina voitu rukoilla kaikkien ihmisten puolesta ja kanssa.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/105935-kirkko-sallii-pappien-rukoilla-homoparien-puolesta
        "Kirkolliskokous on hyväksynyt äänin 78-30, että papit voivat rukoilla homoparien puolesta. Ratkaisu oli odotettu.

Päätöksen mukaan piispainkokous sai tehtäväksi laatia pastoraalisen toimintaohjeen vapaamuotoisesta rukouksesta parisuhteensa rekisteröineiden ihmisten puolesta."

Rippikouluun liittyen lienee odotettavissa, että - kuten nyt jo on lestadiolaisilla - tulee jatkossa olemaan eri rippikoulut kirkon korservatiivien ja liberaalien nuorille.
        Itse ainakin tässä sekavassa tilanteessa tulen valitsemaan papin, joka lapsiani rippikoulussa opettaa.

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

Sanna-pappi "nythän on homoseksuaalien parisuhteiden siunaamisen suhteen taas tapahtunut muutostakin sitten viime kesän ripareiden"

Ei minun tietooni ole kiirinyt tänne Pohojammaalle, että siunaamisen suhteen olisi tapahtunut mitään muutosta.
        Parisuhteensa rekisteröineiden ihmisten puolesta voidaan rukoilla. Ihmisten puolesta, EI siis homoliiton!
        Ihmettelen kyllä, mihin tätä päätöstä tarvittiin. Onhan aina voitu rukoilla kaikkien ihmisten puolesta ja kanssa.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/105935-kirkko-sallii-pappien-rukoilla-homoparien-puolesta
        "Kirkolliskokous on hyväksynyt äänin 78-30, että papit voivat rukoilla homoparien puolesta. Ratkaisu oli odotettu.

Päätöksen mukaan piispainkokous sai tehtäväksi laatia pastoraalisen toimintaohjeen vapaamuotoisesta rukouksesta parisuhteensa rekisteröineiden ihmisten puolesta."

Rippikouluun liittyen lienee odotettavissa, että - kuten nyt jo on lestadiolaisilla - tulee jatkossa olemaan eri rippikoulut kirkon korservatiivien ja liberaalien nuorille.
        Itse ainakin tässä sekavassa tilanteessa tulen valitsemaan papin, joka lapsiani rippikoulussa opettaa.

että sinua kaduttaa, että päästit lapsesi rippikouluun.

"Erosin kirkosta samantien, kun kuulin arkkipiispa Mäkisen homolausuman, kun huomasin vasta tuolloin, että kirkkokin on tässä mukana ja vielä tällä tavalla ihmisiä manipuloiden.
        Siihen asti olin aivan kurkkua myöten jo täynnä joka tuutista tulvivaa homo, homo, homoa.
        Olin niin kiukkuinen ja kaduin, että olin laittanut kaikki lapseni kirkon rippikouluun. Ja vielä isoskoulutukseenkin. Ja jatkoisoiskoulutukseen enivät."

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9595644

Joten miksi nyt kirjoitat ikäänkuin lapsesi eivät olisi siellä olleet?

• ....................

mitä raamattu sanoo homoseksuaalisuudesta.

Miksi valehtelet Sanna.
        Vai oletko naivi.
        Jos te kerrotte, mitä raamattu sanoo homoseksuaalisuudesta ...... tajuutko .....

• Hans Lankari
        ateistix kirjoitti:

"Erosin kirkosta samantien, kun kuulin arkkipiispa Mäkisen homolausuman, kun huomasin vasta tuolloin, että kirkkokin on tässä mukana ja vielä tällä tavalla ihmisiä manipuloiden.
        Olin niin kiukkuinen ja kaduin, että olin laittanut kaikki lapseni kirkon rippikouluun. Ja vielä isoskoulutukseenkin. Ja jatkoisoiskoulutukseen enivät."

nikki ateistix se tarkkana häärää LOL

Lapseni ovat rippikoulussa ollehet.
        SIIS
        Kaikki lapseni, jotka tähän mennessä ovat tulleet rippikouluikään, ovat rippikoulun käyneet.
        MUTTA
        Kaikki lapseni eivät ole vielä rippikouluikäisiä.

valitsin sanani huonosti, mutta juurikin tuota rukous asiaa tarkoitin tapahtuneella muutoksella.

sanna-pappi

• .................... kirjoitti:

mitä raamattu sanoo homoseksuaalisuudesta.

Miksi valehtelet Sanna.
        Vai oletko naivi.
        Jos te kerrotte, mitä raamattu sanoo homoseksuaalisuudesta ...... tajuutko .....

Luemme Raamatusta ne pari kuuluisaa kohtaa, joihin näissä keskusteluissa vedotaan ja kerromme millaisia tulkintoja näistä kohdista on kirkossamme ennen ja nyt tehty.

sanna-pappi

• Vain.Ihminen
        ateistix kirjoitti:

Hän kuuluu ilmeisesti johonkin herätysliikkeeseen, ja lapsia on siunaantunut useampi kuin keskiverto suomalaisperheelle. Jos viisi lasta on käynyt jo riparin, niin seuraavat seitsemän odottelee vielä vuoroaan...
        ;)

Tässä tapauksessa tosin hänen huolensa on tavallaan turha. Erilaiset herätysliikkeet ja järjestöt järjestävät kyllä suuren määrän rippikouluja/leirejä tässä maassa. Niistä vaan valitsemaan. Aih niin, mutta nehän maksavat rutkasti enemmän.. no ei auta, kun oppi pitää olla tarpeeksi tiukkaa ja vain yhdestä näkökulmasta katsottuna, kyllä siitä voi vähän enemmän maksaakin!

(pilke silmäkulmassa, elekee loukkaantuko)

• Hans Lankari
        Vain.Ihminen kirjoitti:

Hän kuuluu ilmeisesti johonkin herätysliikkeeseen, ja lapsia on siunaantunut useampi kuin keskiverto suomalaisperheelle. Jos viisi lasta on käynyt jo riparin, niin seuraavat seitsemän odottelee vielä vuoroaan...
        ;)

Tässä tapauksessa tosin hänen huolensa on tavallaan turha. Erilaiset herätysliikkeet ja järjestöt järjestävät kyllä suuren määrän rippikouluja/leirejä tässä maassa. Niistä vaan valitsemaan. Aih niin, mutta nehän maksavat rutkasti enemmän.. no ei auta, kun oppi pitää olla tarpeeksi tiukkaa ja vain yhdestä näkökulmasta katsottuna, kyllä siitä voi vähän enemmän maksaakin!

(pilke silmäkulmassa, elekee loukkaantuko)

Vain.Ihminen.

heräsin juuri joten kuulunen heränneiden lahkoon.
        Sinä olet tekstistäsi päätellen vielä kuin nukkuneen rukous (onkohan tuota sanontaa muualla kuin Pohojammaalla)

Kuules nyt, en kuulu yhteenkään herätysliikkeeseen, en ole ikinä kuulunut eivätkä vanhempanikaan, vaikka just heräsinkin ja silmät tihruisinä tätä näpytän - HERÄNNYT olen siis, mutten niinkuin luulet!
        Jotkut rakastavat lapsia ja haluvat ison perheen, lapsuudenkotini ei ollut sellainen. Onko sitä mahdoton ymmärtää.
        Et kyllä ole ainoa, joka luulee minun kuuluvan erääseen l-kirjaimelle alkavaan lahkoon :D

Minua pakanat pitävät uskovaisena ja uskovaiset pakana. Tosi on!

On aika hassua huomata, että aina kun - varsin harvoin - käyn kirkon nettikeskusteluissa jotain kirjoittamassa, niin heti ollaan laittamassa johonkin lahkolokeroon.

Kiitos, pappi Sanna H.!

Vastauksesi selvensi asiaa.
        Toivottavasti kaikissa seurakunnissa on noin.
        Siis, että on ohjeistettu, miten tässä toimitaan vanhempien erilaisiakin näkemyksiä arvostaen.

Kirkko on niin nopeassa tahdissa muuttanut mieltään esim. homouden harjoittamisen synnillisyyttä koskien, ettei minusta ole oikein vaatia kaikkia vanhempia heti nielemään ja omaksumaan uudet näkemykset.
        Vanhempana tuntuu pahalta, jos ei kirkon opetus rippikoulussa kunnioittaisi vanhempien näkemyksiä, vaikka eivät olisi vielä pysyneet kirkon uudistustahdissa. Kirkkohan on jopa ihan itse ne käsitykset niille vanhemmille opettanut!

on kuitenkin pakko todeta, että rippikoulussa pyritään nimenomaan kannustamaan nuoria omaan ajatteluun ja oman aikuisen uskon löytämiseen. Onkin mielestäni reilua, että kerromme, millaisia erilaisia kantoja kirkossamme tästä aiheesta on, jolloin nuori voi joukosta mahdollisesti tunnistaa myös kotonansa vallitsevan kannan. Nuoren täytyy kuitenkin pystyä tekemään myös omat johtopäätöksensä aikuistuessaan. Ja vaikka erilaisia kantoja ja niiden perusteluja rippikoulussa käsiteläänkin, on tärkeää todeta myös suoraan se, ettei homoseksuaalien syrjiminen koskaan ole kirkkomme mielestä oikein tai Jeesuksen opetuksen mukaista.

Sanna H, pappi

• Hans Lankari
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

on kuitenkin pakko todeta, että rippikoulussa pyritään nimenomaan kannustamaan nuoria omaan ajatteluun ja oman aikuisen uskon löytämiseen. Onkin mielestäni reilua, että kerromme, millaisia erilaisia kantoja kirkossamme tästä aiheesta on, jolloin nuori voi joukosta mahdollisesti tunnistaa myös kotonansa vallitsevan kannan. Nuoren täytyy kuitenkin pystyä tekemään myös omat johtopäätöksensä aikuistuessaan. Ja vaikka erilaisia kantoja ja niiden perusteluja rippikoulussa käsiteläänkin, on tärkeää todeta myös suoraan se, ettei homoseksuaalien syrjiminen koskaan ole kirkkomme mielestä oikein tai Jeesuksen opetuksen mukaista.

Sanna H, pappi

Tulihan se sieltä vaikka vieläkin ympäripyöreästi.

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Palkkapapit opetavat niinkuin piispat määräävät.
        Nykyisin kirkolla on vain yksi ongelma: uskovaiset konservatiivit jäsenistössään. Ne pitäisi ulostaa kirkosta. Ainakin konservatiivien lapset pitää aivopestä liberaaleiksi suvaitsevaisiksi, jotka sitten suvaitsevat vain toisia suvaitsevaisia = liberaaleja ja vapaa-ajattelijoita ja setalaisia arvoja.

Se nyt on vaan niin, että vanhemmat valitsevat alaikäisille lapsilleen rippikoulun, jossa vanhempien näkemykset otetaan oikein hyvin huomioon.
        Pappi Sanna H:lla ei ilmeisesti ole lapsia, koska ei tiedä, että nuoret varmasti tekevät omat johtopäätöksensä aikuistuessaan. Halusimmepa tai emme. Ja minä haluan ja olen nähnyt näin tapahtuvan.
        Mutta en tahdo, että joku kirkko johonkin suuntaan ohjailee nuoria ja sitä ohjailua on odotettavissa, kun katsoo kirkon touhuja, että mihin suuntaan piispat arkkipiispan johdolla ohjailevat.

terveisii vaan konservatiivilta, fundemantelistilta, homofoobikolta yms. ikäviä laatusanoja, joita päälleni paiskitte. Odotan tässä tekevätkö kirkkoon tyytymättömät yhdessä Luther-säätiön kanssa uuden kirkon vai liitynkö ortodoksiseen kirkkoon.

• 1419
        Hans Lankari kirjoitti:

Tulihan se sieltä vaikka vieläkin ympäripyöreästi.

Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Palkkapapit opetavat niinkuin piispat määräävät.
        Nykyisin kirkolla on vain yksi ongelma: uskovaiset konservatiivit jäsenistössään. Ne pitäisi ulostaa kirkosta. Ainakin konservatiivien lapset pitää aivopestä liberaaleiksi suvaitsevaisiksi, jotka sitten suvaitsevat vain toisia suvaitsevaisia = liberaaleja ja vapaa-ajattelijoita ja setalaisia arvoja.

Se nyt on vaan niin, että vanhemmat valitsevat alaikäisille lapsilleen rippikoulun, jossa vanhempien näkemykset otetaan oikein hyvin huomioon.
        Pappi Sanna H:lla ei ilmeisesti ole lapsia, koska ei tiedä, että nuoret varmasti tekevät omat johtopäätöksensä aikuistuessaan. Halusimmepa tai emme. Ja minä haluan ja olen nähnyt näin tapahtuvan.
        Mutta en tahdo, että joku kirkko johonkin suuntaan ohjailee nuoria ja sitä ohjailua on odotettavissa, kun katsoo kirkon touhuja, että mihin suuntaan piispat arkkipiispan johdolla ohjailevat.

terveisii vaan konservatiivilta, fundemantelistilta, homofoobikolta yms. ikäviä laatusanoja, joita päälleni paiskitte. Odotan tässä tekevätkö kirkkoon tyytymättömät yhdessä Luther-säätiön kanssa uuden kirkon vai liitynkö ortodoksiseen kirkkoon.

"Odotan tässä tekevätkö kirkkoon tyytymättömät yhdessä Luther-säätiön kanssa uuden kirkon vai liitynkö ortodoksiseen kirkkoon."

Mikäs pakottava tarve sinulla on kuulua mihinkään kirkkoon? Mitä hyötyä on olla minkään kirkon jäsen? Ei kuule yhtään mitään! Vaikka uskovainen oletkin eroa ihmeessä kirkosta jos se ei vastaa sinun ajatusmaailmaasi, niin on monet muutkin jo tehneet.

• Hans Lankari
        1419 kirjoitti:

"Odotan tässä tekevätkö kirkkoon tyytymättömät yhdessä Luther-säätiön kanssa uuden kirkon vai liitynkö ortodoksiseen kirkkoon."

Mikäs pakottava tarve sinulla on kuulua mihinkään kirkkoon? Mitä hyötyä on olla minkään kirkon jäsen? Ei kuule yhtään mitään! Vaikka uskovainen oletkin eroa ihmeessä kirkosta jos se ei vastaa sinun ajatusmaailmaasi, niin on monet muutkin jo tehneet.

1419 "Mikäs pakottava tarve sinulla on kuulua mihinkään kirkkoon? Mitä hyötyä on olla minkään kirkon jäsen? Ei kuule yhtään mitään! Vaikka uskovainen oletkin eroa ihmeessä kirkosta jos se ei vastaa sinun ajatusmaailmaasi, niin on monet muutkin jo tehneet."

Olen jo eronnur itse. Lasten asioista on kysymys tässä tilanteessa, kun en ole vielä löytänyt uutta yhteisöä.

Niin se on, että vaikka arkkipiispa ja kaikki muutkin piispat kuinka ohjailee ja ohjeistaa, niin tänä pävänä ei enää muita suomalaisia onnistuta ohjailemaan ja määräilemään mielipiteissä eikä puheissa eikä painotuksissa kuin kirkon omia palkkapappeja, joille vaihtoehtona on toisen duunin etsintä.

• 1419
        Hans Lankari kirjoitti:

1419 "Mikäs pakottava tarve sinulla on kuulua mihinkään kirkkoon? Mitä hyötyä on olla minkään kirkon jäsen? Ei kuule yhtään mitään! Vaikka uskovainen oletkin eroa ihmeessä kirkosta jos se ei vastaa sinun ajatusmaailmaasi, niin on monet muutkin jo tehneet."

Olen jo eronnur itse. Lasten asioista on kysymys tässä tilanteessa, kun en ole vielä löytänyt uutta yhteisöä.

Niin se on, että vaikka arkkipiispa ja kaikki muutkin piispat kuinka ohjailee ja ohjeistaa, niin tänä pävänä ei enää muita suomalaisia onnistuta ohjailemaan ja määräilemään mielipiteissä eikä puheissa eikä painotuksissa kuin kirkon omia palkkapappeja, joille vaihtoehtona on toisen duunin etsintä.

"Sinun lapsesi eivät ole
        sinun lapsiasi,
        he ovat itsensä
        kaipaavan elämän
        tyttäriä ja poikia.
        He tulevat sinun kauttasi
        ja vaikka he ovat
        sinun luonasi,
        he eivät kuulu sinulle.

Voit antaa heille rakkautesi,
        mutta et ajatuksiasi,
        sillä heillä on heidän
        omat ajatuksensa.

Voit pitää luonasi heidän
        ruumiinsa, mutta et
        heidän sielujaan, sillä
        heidän sielunsa
        asuvat huomisessa,
        jonne sinulla ei ole pääsyä,
        ei edes uniesi kautta.

Voit pyrkiä olemaan
        heidän kaltaisensa,
        mutta älä yritä heistä tehdä
        itsesi kaltaista,
        sillä elämä ei kulje
        taaksepäin eikä
        takerru eiliseen.

Sinä olet jousi
        josta sinun lapsesi
        lähtevät kuin elävät nuolet.
        Kun taivut jousimiehen
        käden voimasta,
        taivu riemulla."

Kahlil Gibran

• ateistix
        Hans Lankari kirjoitti:

kuin Kristityt homofoobikot.fi. Voi olla että muistan nimen väärin.

• Hans Lankari
        1419 kirjoitti:

"Sinun lapsesi eivät ole
        sinun lapsiasi,
        he ovat itsensä
        kaipaavan elämän
        tyttäriä ja poikia.
        He tulevat sinun kauttasi
        ja vaikka he ovat
        sinun luonasi,
        he eivät kuulu sinulle.

Voit antaa heille rakkautesi,
        mutta et ajatuksiasi,
        sillä heillä on heidän
        omat ajatuksensa.

Voit pitää luonasi heidän
        ruumiinsa, mutta et
        heidän sielujaan, sillä
        heidän sielunsa
        asuvat huomisessa,
        jonne sinulla ei ole pääsyä,
        ei edes uniesi kautta.

Voit pyrkiä olemaan
        heidän kaltaisensa,
        mutta älä yritä heistä tehdä
        itsesi kaltaista,
        sillä elämä ei kulje
        taaksepäin eikä
        takerru eiliseen.

Sinä olet jousi
        josta sinun lapsesi
        lähtevät kuin elävät nuolet.
        Kun taivut jousimiehen
        käden voimasta,
        taivu riemulla."

Kahlil Gibran

vanha runo. mitä tuosta. luin se jo aikanaan A.S. Neill Summerhill-kirjasta.
        lapsistani huolehdin parhaan kykyni mukaan, vaikka se kuinka ei sinua miellytä.
        en sekaannu myöskään sinun lastesi kasvatukseen. uskon, että se rakkaus joka vanhemmalta lapsi saa auttaa häntä hyväksi ja tasapainoikseksi kasvamaan. rakkaus on tärkein. kaikki me vanhemmat mokaamme,

• 1419
        Hans Lankari kirjoitti:

vanha runo. mitä tuosta. luin se jo aikanaan A.S. Neill Summerhill-kirjasta.
        lapsistani huolehdin parhaan kykyni mukaan, vaikka se kuinka ei sinua miellytä.
        en sekaannu myöskään sinun lastesi kasvatukseen. uskon, että se rakkaus joka vanhemmalta lapsi saa auttaa häntä hyväksi ja tasapainoikseksi kasvamaan. rakkaus on tärkein. kaikki me vanhemmat mokaamme,

Niin. Vanha koskettava runo joka aikoinaan sai ainakin minulla vedet silmiin. Toki en arvostele enkä sekaannu kasvatukseesi, kuten itse sanoit rakkaus on tärkein ja jokainen lapsi on oma persoonansa jolla tulee olemaan omat ajatukset ja maailmankatsomus. Se saattaa poiketa hyvinkin siitä mitä itse olemme aikoinaan opettaneet, se pitää hyväksyä. Näin ajattelen itse.

• miss ei kirj.

Voi kauhia kun sinua pelottaa homot ja homous, Normaali ihminen ei homoutta eikä homoja mieti. Antaa heidän olla mitä olevat, niinkuin hekin antavat sinun olla rauhassa.

• Hans Lankari

nikki miss ei kirj. "Normaali ihminen ei homoutta eikä homoja mieti."

Kirjoituksesi oli tuttua tavaraa homoagendan porukoiden jo aiemmin näkemieni kirjoitusten sarjassa,
        Ai, että en ole normaali LOL.
        Olenhan myös lapsellinen mielestäsi, EIKÖ? Ja TYHMÄKIN?

Homouden harjoittamisesta kertominen lapsille ja nuorille ei ole ongelmaton juttu.
        Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus suojella ja huolehtia lapsistaan.

nikki miss ei kirj. "Normaali ihminen ei homoutta eikä homoja mieti."

Kirjoituksesi oli tuttua tavaraa homoagendan porukoiden jo aiemmin näkemieni kirjoitusten sarjassa,
        Ai, että en ole normaali LOL.
        Olenhan myös lapsellinen mielestäsi, EIKÖ? Ja TYHMÄKIN?

Homouden harjoittamisesta kertominen lapsille ja nuorille ei ole ongelmaton juttu.
        Vanhemmilla on oikeus ja velvollisuus suojella ja huolehtia lapsistaan.

Uskalsin sanoa sanan "normaali" koska 99% tuntemistani ihmisistä ei homoja eikä homoutta mieti noin kiihkeästi kuin sinä näytät tekevän. Voisi sanoa että olet normaali homokammoinen.

Mitä tarkoitat homouden harjoittamisesta kertomisella? Kyllä ne nuoret tietävät että homoja on olemassa muutenkin. Ja miltä sinä suojelet? Että hirmuinen homo tulee ja vie?

Maailma on parempi paikka jos me suvaitaan toisiamme olimme sitten uskovaisia (mitä tahansa) ateisteja, siltä väliltä olevia, mustia, valkoisia, homoja, heteroita tai bi seksuaaleja. Niin kauan kun kukaa ei alista tai pakota ketään mihinkään kaikki on hyvin ja ihmiset onnellisia. Suodaan se heille ja meille.

psst. sinulla olisi itselläsi helpompi olla jos et homoilla päätäsi vaivaisi. :)

illanjatkoja.

• Hans Lankari
        missxcessive kirjoitti:

Uskalsin sanoa sanan "normaali" koska 99% tuntemistani ihmisistä ei homoja eikä homoutta mieti noin kiihkeästi kuin sinä näytät tekevän. Voisi sanoa että olet normaali homokammoinen.

Mitä tarkoitat homouden harjoittamisesta kertomisella? Kyllä ne nuoret tietävät että homoja on olemassa muutenkin. Ja miltä sinä suojelet? Että hirmuinen homo tulee ja vie?

Maailma on parempi paikka jos me suvaitaan toisiamme olimme sitten uskovaisia (mitä tahansa) ateisteja, siltä väliltä olevia, mustia, valkoisia, homoja, heteroita tai bi seksuaaleja. Niin kauan kun kukaa ei alista tai pakota ketään mihinkään kaikki on hyvin ja ihmiset onnellisia. Suodaan se heille ja meille.

psst. sinulla olisi itselläsi helpompi olla jos et homoilla päätäsi vaivaisi. :)

illanjatkoja.

Ja himoagendan leimakirves taas heilahti, että kalahti

Olen siis mielestäsi NORMAALI HOMOFOOBIKKO
        Hui kauhistus!
        Jumala varjelkoon Suomen kansaa homofobialta, pyydettiin ekumeenisessa jumalanpalveluksessa.
        Olen varmaan siis vaaraksi Suomen kansalle.
        Hui!

Annoit auliisti neuvojasi.
        Vastavuoroisesti minäkin neuvoja jakelen.
        Kristittyjen homojen ja lesbojen olisi kannattanut harkita tarkkaan ennenkuin ottivat ateistit ja vapaa-ajattelijat taistelijoiksi ev.lut.kirkon toisia kristittyjä vastaan saadakseen kirkollisen siunauksen homo- ja lesboliitoille.
        Ateistien ja vapaa-ajattelijoiden touhuamisesta tässä asiassa ev.lut.kirkon toisia kristittyjä vastaan on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä homoille ja lesboille. Taistelussa kirkollisen siunauksen saamiseksi homo- ja lesboliitoille on ammuttu kaikkea, mikä liikkuu: pienikin kysymys ja heti on kysymyksen esittäjän persoonaan käyty kiinni ja lyöty kuin vierasta sikaa - ja juuri vapaa-ajattelijoiden ja ateistien voimin.
        Vaikket aluksi olisi ollutkaan asiaa vastaan, niin vähintään tultuasi yllättäen mitätöidyksi kovin sanoin, alat olla vastaan kaikkea asiaan liittyvää.

• miss ei kirj.
        Hans Lankari kirjoitti:

Ja himoagendan leimakirves taas heilahti, että kalahti

Olen siis mielestäsi NORMAALI HOMOFOOBIKKO
        Hui kauhistus!
        Jumala varjelkoon Suomen kansaa homofobialta, pyydettiin ekumeenisessa jumalanpalveluksessa.
        Olen varmaan siis vaaraksi Suomen kansalle.
        Hui!

Annoit auliisti neuvojasi.
        Vastavuoroisesti minäkin neuvoja jakelen.
        Kristittyjen homojen ja lesbojen olisi kannattanut harkita tarkkaan ennenkuin ottivat ateistit ja vapaa-ajattelijat taistelijoiksi ev.lut.kirkon toisia kristittyjä vastaan saadakseen kirkollisen siunauksen homo- ja lesboliitoille.
        Ateistien ja vapaa-ajattelijoiden touhuamisesta tässä asiassa ev.lut.kirkon toisia kristittyjä vastaan on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä homoille ja lesboille. Taistelussa kirkollisen siunauksen saamiseksi homo- ja lesboliitoille on ammuttu kaikkea, mikä liikkuu: pienikin kysymys ja heti on kysymyksen esittäjän persoonaan käyty kiinni ja lyöty kuin vierasta sikaa - ja juuri vapaa-ajattelijoiden ja ateistien voimin.
        Vaikket aluksi olisi ollutkaan asiaa vastaan, niin vähintään tultuasi yllättäen mitätöidyksi kovin sanoin, alat olla vastaan kaikkea asiaan liittyvää.

Hans Lankari. Sinua huvittaa sana "normaali homofoobikko" etkö sitten ole? Jos et niin mikä tekee sinusta erikoisen? Minusta sinä kirjoitat tyypillisen homokammoisen tapaan.

• Hans Lankari
        miss ei kirj. kirjoitti:

Hans Lankari. Sinua huvittaa sana "normaali homofoobikko" etkö sitten ole? Jos et niin mikä tekee sinusta erikoisen? Minusta sinä kirjoitat tyypillisen homokammoisen tapaan.

miss ei kirj. "Hans Lankari. Sinua huvittaa sana "normaali homofoobikko" etkö sitten ole? Jos et niin mikä tekee sinusta erikoisen? Minusta sinä kirjoitat tyypillisen homokammoisen tapaan."

Minua huvittaa sanat homofoobikko ja homokammoinen, ja etenkin niillä auliisti ja pidäkkeettömästi ja kritiikittä toisen leimaaminen.

En ole lainkaan homofoobikko!
        En ole lainkaan homokammoinen!
        En tyypillinen enkä erikoinen!
        Ja piste.
        Anna jo olla ja jätä ihmisten nimittely.

• 2+16
        Hans Lankari kirjoitti:

miss ei kirj. "Hans Lankari. Sinua huvittaa sana "normaali homofoobikko" etkö sitten ole? Jos et niin mikä tekee sinusta erikoisen? Minusta sinä kirjoitat tyypillisen homokammoisen tapaan."

Minua huvittaa sanat homofoobikko ja homokammoinen, ja etenkin niillä auliisti ja pidäkkeettömästi ja kritiikittä toisen leimaaminen.

En ole lainkaan homofoobikko!
        En ole lainkaan homokammoinen!
        En tyypillinen enkä erikoinen!
        Ja piste.
        Anna jo olla ja jätä ihmisten nimittely.

Homovastainen, homofoobikko ja homokammoinen. Puhekielessä sama asia.

• Hans Lankari
        2+16 kirjoitti:

Homovastainen, homofoobikko ja homokammoinen. Puhekielessä sama asia.

"Homovastainen, homofoobikko ja homokammoinen. Puhekielessä sama asia."

Onko joku väittänyt muuta.
        Kirjoitin noiden sanojen käytöstä ihmisten leimaamiseen, en niiden merkityksestä!

• 2+16
        Hans Lankari kirjoitti:

"Homovastainen, homofoobikko ja homokammoinen. Puhekielessä sama asia."

Onko joku väittänyt muuta.
        Kirjoitin noiden sanojen käytöstä ihmisten leimaamiseen, en niiden merkityksestä!

No kerro nyt jumalauta arvon Herra miten sinua, joka olet homovastainen pitäisi kutsua?

• Ei ole homokammoa
        miss ei kirj. kirjoitti:

jos tuo esille sen, mikä ei ole luonnollista ja mitä Raamatun sana siitä sanoo.

Täälläpäin on teinityttöjä joille lesbon esittäminen on muotia..

• Kössönöm
        Ei ole homokammoa kirjoitti:

jos tuo esille sen, mikä ei ole luonnollista ja mitä Raamatun sana siitä sanoo.

Täälläpäin on teinityttöjä joille lesbon esittäminen on muotia..

ei sitä muuten esiintyisi.

• Hans Lankari
        Kössönöm kirjoitti:

ei sitä muuten esiintyisi.

Off topic

Tehkää asiasta oma ketju!

• Kössönöm
        Hans Lankari kirjoitti:

Off topic

Tehkää asiasta oma ketju!

kirjoitit homoseksuaalisuudesta, joten miksi nyt sitten valitat?

• Sen verran minäkin homoja tunnen, että tiedän, ettei ketään voi homoksi opettaa. Kyllä ihmisen seksuaalinen suuntautuminen määräytyy jo kohdussa. Tuntuu hullulta, että asiasta täytyy pitää tuollaista kohua, sillä kyllä erilaisten ihmisten hyväksymisen pitäisi olla itsestäänselvää näinkin kehittyneessä sivilisaatiossa. Eiväthän homot herranjestas mitään hirviöitä ja rikollisia ole. Tavallisia ihmisiä, jotka vain haluavat elää normaalia elämää. Eivät kaikki homot halua julkisuutta ja tee kauheaa älämölöä suuntautumisestaan. Itse olen syntynyt heteroksi ja joku muu homoksi. So what? Kyllä kirkon opeissa ja toiminnassa on paljon huolestuttavampiakin asioita kuin homoudesta lapsille opettaminen. Siksi erosin kirkosta jo kauan sitten.

• ~~~

Hurjia väitteitä... Herätti paljon kysymyksiä, joista osa alla.

Mitä on homouden liiallista myönteisyyttä korostava mainonta? Millä tavalla vapaa-ajattelijat lyövät sanoin ja sävelin kuoliaaksi? Miten homouteen johdatetaan...?

Missä suhteessa muuten homoutta ja heteroutta tulee näistä mainitsemistasi joka tuutista? Ilmeisesti olet sitä mieltä, että heteroseksuaalisuus ei oikein näy missään vaan pelkästään homoseksuaalisuus?

Ja vielä mietin, että tarkoittanet kirjoituksellasi, että vastustat homoseksuaalien avioliittoa? Tässä voin olla väärässä, kritisoit vain homoseksuaalisuuden näkymistä ja samalla olet kovin pettynyt, ettei kirkko ihannoikaan elinikäistä avioliittoa jne.

Etkö koe synniksi, jota tulee anteeksi pyytää, jos on syrjinyt lähimmäisiään?

• Kössönöm

"ajattelen pelon sekaisella kauhulla sitä, miten kirkko alkaa opettaa (tai on ehkäpä jo alkanut)
      rippikouluissa nuorille homoudesta ja sen harjoittamisesta."

- Miksi tunnet kauhua? Ei tuo aihe oikeastaan edes kirkolle kuulu.

"Kirkolla on suuri vastuu!"

- Joissain asioissa kyllä, kuten esimerkiksi siinä, miten kirkko indoktrinoi lapsia oppiinsa.

"On aivan eri asia hyväksyä aikuinen homo."

- Aloitko sinä vasta aikuisena heteroksi? Olitko 18-vuotiaaksi asti aseksuaalinen?

"Olen tähän asti hyväksynyt muitta mutkitta empatiaa tuntien tietämäni homot,"

- Vaikea uskoa sinusta.

"Viime vuoden kovaäänisyys on tehnyt minuun kielteisen vaikutuksen.
      Ketkä siinä ovat loppujen lopuksi takana.
      Vapaa-ajattelijoita on ollut esim. kotimaa24-palstalla lyömässä sanoin ja sävelin kuoliaaksi vähänkään homouden liiallista myönteisyyttä korostavaa mainontaa kritisoivat."

- Mistä sinä tiedät kuka on minkäkin yhdistyksen jäsen?

"Onko kirkolla varmasti tietoa siitä, miten opettaa sukupuolisessa suuntautumisessa nuoria.2

- Kuten sanottu, niin se ei ole kirkon asia.

"Nuoria voi johdattaa väärin perustein homouteen."

- Ei voi johdattaa heterouteen tai homouteen. Ihminen on mitä on.

"Ei jokainen pieni lämmin tunteen läikähdys samaan sukupuoleen merkitse homoutta.
      Nuorena seksuaaliset tunteet ovat pinnalla vahvoina ja suunnat kokemuksen puutteen vuoksi hakusessa."

- Niin?

"Itse en nuortani ev.lut.kirkon rippikouluun laittaisi."

- Erinomainen päätös.

Olin niin kiukkuinen ja kaduin, että olin laittanut kaikki lapseni kirkon rippikouluun. Ja vielä isoskoulutukseenkin. Ja jatkoisoiskoulutukseen enivät.
      Tuollaisen kirkon opetukseen :(
      Luulin, että kirkko pitää ihanteet korkealla ja opettaa sen mukaan.
      Elinikäinen avioliitto, uskollisuus, rehellisyys...
      Jos ei yllä kaikessa ihanteisiin, niin ainakin voi pyrkiä ja ennen kaikkea tietää, mihin pyrkiä."

- Karmeeta! Miksi sinä muuten erosit puolisostasi?

"Sen vuoksi olen maksanut kirkollisveroni, että olen LUULLUT kirkon opettavan hyviä arvoja.
      Nyt kiukuttaa ja tahtoisin rahani takaisin."

- Soita Kari Mäkiselle, josko vaikka jelppisi.

"Viime vuonnakin sain vain työmarkkinatukea ja siitäkin kirkko kehtasi verottaa."

- Tietysti kehtasi, koska sillä on siihen laillinen oikeus ja sinä tymyyttäsi kuuluit kirkkoon.

"Sattui vielä niin, että joulukuun alussa maksettavakseni langennut lisävero oli kirkollisveron suuruinen.
      Olisipa sillä rahalla työtön yksinhuoltaja ostanut jouluruokaa, jos en olisi ollut kirkon jösen."

- Olisit ajatellut asiaa aikaisemmin.

"En tahdo tukea nykyisten piispojen Mäkisen johdolla helsinkiläisten ajamia setalaisten arvoja."

- Ei sinun tarvitsekaan.

"Onko sillä asioihin vaikutusta, että presidentti on Setan entinen puheenjohtaja?"

- Tuskinpa vaan. Halonen ei ole kirkon jäsen, eikä presidentillä ole Suomessa enää mitään valtaa.

"Siksikö piti vielä rasismin lisäksi pyytää Jumalaa varjelemaan Suomen kansaa homofobialta ekumeenisessa jumalanpalveluksessa?"

- Mihin sinä Pol Potin ja Pohjois-Korean unohdit?

"Ruskeakielisyyttä?"

- Keneltä?

• EI 11

Ketään ei johdateta homouteen se joko on tai ei joten annetaanko kaikkien ihmisten olla sellaisia kun he ovat ja kunnioitetaan heitä ihmisinä sillä homo on ihan samanlainen ihminen kun kaikki muutkin.
      On vaan niin sydäntä särkevää likea ihmisten kirjoituksia ihmisten jotka eivät voi käsittää asioita sellaisina kun ne ovat. Ja sitten se avioliitto sehän on kaikkien oma asia jos haluaa että eletään aviliitossa ja ne jotka eivät sitä halua jostain syystä ovat myöskin saman arvoisia.
      Voi kun ihmiset käsittäisivät joskus homouden syyt ja että se tulee jo ihmisen kokoonpanossssa ei kestään tehdä homoja. Ja rippi koulu sitten voi jumatsuka en edes viitsi kommenttia siitä kirjoittaa.

• Hans Lankari

ei ei ei "Voi kun ihmiset käsittäisivät joskus homouden syyt "

Ja mitkähän ne syyt sitten mahtavat olla?

Onko tutkittu, ja kuinka laaja tutkimus ja minä vuonna ja missä maassa?
        Onko vain yksi tutkimus vai onko useita tutkimuksia?
        No, montako prosenttia on houkuteltu?
        Vaiko vain promilleluokkaa?
        Kai nyt joku sellainenkin on? Vai, eikö ole ainuttakaan? Ei yhden yhtäkään?
        Todista se tieteellisesti ja useammalla kuin yhdellä tutkimuksella.

Hei Hans L!
        Kyllä homoutta on tutkitttu nykyään. Mulle on ollut kiintoisin se, kun tutkittiin kaksosia, joilla luonnostaan on samanlainen geenisysteemi. Kuitenkin joistakin kaksosista toinen on vasen- ja toinen oikeakätinen. Sama juttu myös homoudessa: toinen kaksosista on homo ja toinen hetero. Näin on vaikka molemmat ovat eläneet samassa perheessä, saaneet samanlaisen kasvatuksen ja touhuneet yhdessä kuten lasten tapana on. Mitä siitä voi päätellä, vaikkapa Hans L.? Itse en voi päätellä muuta kuin että heterous ja homous on kuin sattuman kauppaa, kukaan ei voi tietää mitä kenestäkin tulee. Ei vanhemmat voi ainakaan asiaan vaikuttaa. Siltä tuo tutkimus vaikutti.

Muitakin tutkimuksia on, mutta yhtä hämärän peitossa homouden syyt ovat. Syitä ja seurauksia on nimittäin niin paljon, ettei niistä voi tehdä johtopäätöksiä. sama lopputulos tulisi varmaan, jos tutkittaisiin heterouden syitä. Varmaan heteroksi tullaan vaikka minkälaisista taustoista. Vaikkapa sellaisista, että perheessä joku on homoseksuaali.

• Hans Lankari

Hei Hans L!
        Kyllä homoutta on tutkitttu nykyään. Mulle on ollut kiintoisin se, kun tutkittiin kaksosia, joilla luonnostaan on samanlainen geenisysteemi. Kuitenkin joistakin kaksosista toinen on vasen- ja toinen oikeakätinen. Sama juttu myös homoudessa: toinen kaksosista on homo ja toinen hetero. Näin on vaikka molemmat ovat eläneet samassa perheessä, saaneet samanlaisen kasvatuksen ja touhuneet yhdessä kuten lasten tapana on. Mitä siitä voi päätellä, vaikkapa Hans L.? Itse en voi päätellä muuta kuin että heterous ja homous on kuin sattuman kauppaa, kukaan ei voi tietää mitä kenestäkin tulee. Ei vanhemmat voi ainakaan asiaan vaikuttaa. Siltä tuo tutkimus vaikutti.

Muitakin tutkimuksia on, mutta yhtä hämärän peitossa homouden syyt ovat. Syitä ja seurauksia on nimittäin niin paljon, ettei niistä voi tehdä johtopäätöksiä. sama lopputulos tulisi varmaan, jos tutkittaisiin heterouden syitä. Varmaan heteroksi tullaan vaikka minkälaisista taustoista. Vaikkapa sellaisista, että perheessä joku on homoseksuaali.

Googlella löytyi mainitsemasi kaksostutkimus. En vaan nyt ehdi tarkemmin lukea vielä.

täällä kysytään: "Jos homoksi synnytään niin miten toinen identtinen kaksonen voi olla hetero ja toinen homo?"
        http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1151451/jos_homoksi_synnytaan_niin_miten_toinen_identtinen

tässäkin kiinnostava linkki
        http://www.tiede.fi/artikkeli/347/homoseksuaalisuuden_synty_oli_eduksi_lajille_

ja tämäkin
        http://suomisanakirja.fi/homoseksuaalisuus

• tutkiskeleva
        Hans Lankari kirjoitti:

Tutkija löysi ”homosaastetta” - joka kodissa
        http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/107129-tutkija-loysi-”homosaastetta”-joka-kodissa?cmp=suosituimmat

samasta Naturan 5.12.2010 tutkimustuloksesta

http://yle.fi/radio1/tiede/tiedeuutiset/metyylielohopea-altistus_tekee_valkoiibiksista_homoseksuaalisia_ja_vahentaa_poikastuottoa_27100.html

http://janrossi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/54056-luonnossa-esiintyvalle-homoseksuaalisuudelle-on-saatu-vastaus-syy-metyylielohopea

"Metyylielohopea (CH3Hg) syntyy epäorgaanisesta elohopeasta tai muista elohopeayhdisteistä. Tämä voi tapahtua bioottisesti tai abioottisesti ja erilaisissa olosuhteissa.

Metyylielohopea on rasvaliukoinen ja läpäisee solukalvot helposti. Se tuhoaa aivosoluja ja vaikuttaa mm. näkö- ja liikuntakykyyn. Japanissa ns. Minamata-tauti johtui metyylielohopeasta. Metyylielohopean puoliintumisaika on aivoissa 230 vrk, muualla ruumiissa n. 70 vrk."
        http://www.biomi.org/biologia/ymparistomyrkyt/

http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=11617&lan=fi

• Ota selvää faktoista

Tämä on lääketieteellisen fakta.
      Seksuaalinen suuntautuminen nmääräytyy sikiön kehityksen varhaisvaiheessa, kun äidistä tulee tietyssä vaiheessa sikiöön hormooneja. Tämän vaiheen hormoonien määrä ja laatu ratkaisevat asian.

Homoksi äidin kohdussa määräytynyttä ihmistä ei voi "aivopestä" heteroksi. Heteroa ei myöskään voi aivopestä homoksi.

• Hans Lankari

Ota selvää faktoista kirjoitit: "Tämä on lääketieteellisen fakta.
        Seksuaalinen suuntautuminen nmääräytyy sikiön kehityksen varhaisvaiheessa, kun äidistä tulee tietyssä vaiheessa sikiöön hormooneja. Tämän vaiheen hormoonien määrä ja laatu ratkaisevat asian.

Homoksi äidin kohdussa määräytynyttä ihmistä ei voi "aivopestä" heteroksi. Heteroa ei myöskään voi aivopestä homoksi."

Jos homoksi synnytään niin miten toinen identtinen kaksonen voi olla hetero ja toinen homo?

Katso varsin uusi tutkimus identtisistä kaksosista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      71
      4831
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3525
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      38
      3326
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      49
      2813
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2728
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2169
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      23
      2061
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1970
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      398
      1581
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1488
    Aihe