miten tässä tilanteessa nyt pitäisi oikeint toimia?!

pulmallinen tilanne

Miten tämä tilanne pitäisi oikeasti hoitaa?

Hallitus myönsi osakkaalle oikeuden pesuhuone-sauna-remonttiin. Remontin yhteydessä on havaittu useita sellaisia asioita, jotka vaativat muutostöitä. Muutaman kantavan seinän alaosat, vesieriste, lattiakaivot, putkitöitä ja sähkötöitä on ollut tehtävä rakennustarkastan määräysten mukaan. Hintaa yli 4000€.

Osakas vaatii, että taloyhtiö maksaa summan kerralla ja rahoittaa homman lainarahalla - milläs muullakaan. Muiden osakkaiden mielestä tämä on kohtuutonta, että pitäisi ollaa lainaa ja korkoja toisen omaehtoisen remontin takia aiheutuviin kustannuksiin.

Asiat on hoidettu siinä mielessä huonosti, ettei yhtiö ole kerännyt remonttirahaa, vaan kaikki menee tällä hetkellä juokseviin kuluihin ja edelliseen remonttilainaan. Vuositasolla kulut ovat noin kymppitonni, joten suhteessa tuo pesuhuoneremontin aiheuttama ylimääräinen kulu on suuri.

Ensi viikolla yhtiökokous, jossa käsitellään asiaa. Kertokaa nyt joku, miten tämä pitäisi hoitaa?! Ei ole ammatti-isännöitsijää kertomassa. Olen kysynyt parista paikasta, mutta eivät ota kantaa muuhun, kuin siihen, että nuo kustannukset kuuluvat taloyhtiölle.

Voiko esimerkiksi enemmistöllä päättää, ettei lainaa oteta, ja taloyhtiön kulut maksetaan pienissä erissä osakkaalle takaisin? Voiko osakas riittauttaa päätöksen?

14

1118

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisjärki..

oletteko aikuisia, ja ymmärrys tallella? Näihin löytyy kyllä selvät ohjeet, jonka mukaan toimitaan.
      On olemassa vastuunjakotaulukko josta selviää kuka maksaa mitäkin. Ei kannata olla turhan hankala, tulee vaan riitaa!!!! On kumminkin yhtiön ja asukkaan etu, notta paikat on kunnossa.

• Riitauttaa

As.oy on juuri sitä varten, että se hoitaa talon rakenteet ym. yhtiölle kuuluvat vastuut. Ja osakkaat omansa. Ja mistäs ne yhtiön rahat tulevat? No nehän tulevat KAIKILTA osakkailta. Muutat omakotitaloon ja maksat vain omasi.
      Jos olisin tuo pesuhuoneremonttiosakas ja tulisit minulle ehdottelemaan, että me muut maksetaan sulle kun jaksetaan, niin vastaisin sinulle, että raastuvassa tavataan ja sittenhän te itkette ja maksatte.

• ex osakas

Ne jutut, jotka kuuluu taloyhtiön maksettavaksi, niin urakoitsija laskuttaa suoraan yhtiötä. Se on sitten yhtiön ongelma miten se maksaa laskunsa. Jos yhtiö ei pysty maksamaan velvotteitaa, niin seuraukset tietää kaikki.
      Jos yhtiö ei halua ottaa lisää lainaa, niin sitten voidaan kerätä ylimääräinen yhtiövastike.

Itse en ymmärrä näitä yhtiöitä, joissa ei älytä kerätä pientä puskurirahasto vaan eletään kädestä suuhun. Halutaan pitää asumiskulut mahdollisimman alhaisina, jotta voidaa työpaikan kahvipöydässä kehua, että meidän 150 neliön kämpässä on yhtiövastike vain 50e/kk.

Yksi vinkki yhtiöille on se, että pitää olla luotollinen tili.

• Kysymys?

"Muutaman kantavan seinän alaosat, vesieriste, lattiakaivot, putkitöitä ja sähkötöitä on ollut tehtävä rakennustarkastan määräysten mukaan"

Oliko niissä jokin rakenteellinen vaurio, vai johtuiko tuo vain osakkaan kylpyhuoneremontista? Eli paljastuiko remonttia tehtäessä sähköissä, putkistossa ja muussa vaurio, joka kuuluu yhtiö korjausvastuulle, vai pitikö nuo tehdä vain sen osakkaan kylppäriremontin takia?

Ja teettikö osakas nuo korjaukset, vai yhtiö?

• pulmallinen tilanne

Osakas teetti itse remontin ja korjaukset. Tarkastaja vaati muutostöitä sen takia, etteivät esim. sähköt ollut vedetty nykyisten määräysten mukaan. Ei niissä mitään varsinaisia vaurioita ollut. Putket huonossa kunnossa, ja osakas halusi ne nyt korjata. Putkiremppa tulossa muuten parin vuoden sisällä. Kaikki jutut piti siis tehdä vain kylppärirempan takia, ei sen takia, että siellä olisi havaittu jotain kosteutta ym.
        Olen itse vasta muuttanut tähän taloyhtiöön. Entinen omistaja sanoi, että omat rempat on maksettu itse. Asuntooni on tehty muutama vuosi sitten pesuhuone-saunaremppa ja sen maksoi kokonaan edellinen omistaja. Outoa, ettei samat säännöt sitten päde kaikkiin :(

• klöjhghfdgsrtyuiyoui
        pulmallinen tilanne kirjoitti:

Osakas teetti itse remontin ja korjaukset. Tarkastaja vaati muutostöitä sen takia, etteivät esim. sähköt ollut vedetty nykyisten määräysten mukaan. Ei niissä mitään varsinaisia vaurioita ollut. Putket huonossa kunnossa, ja osakas halusi ne nyt korjata. Putkiremppa tulossa muuten parin vuoden sisällä. Kaikki jutut piti siis tehdä vain kylppärirempan takia, ei sen takia, että siellä olisi havaittu jotain kosteutta ym.
        Olen itse vasta muuttanut tähän taloyhtiöön. Entinen omistaja sanoi, että omat rempat on maksettu itse. Asuntooni on tehty muutama vuosi sitten pesuhuone-saunaremppa ja sen maksoi kokonaan edellinen omistaja. Outoa, ettei samat säännöt sitten päde kaikkiin :(

ole huoneiston omistajallakaan jos nyt aloitti kph-remontin tekemisen ja kahden vuoden kuluttua kaikki menee uusiksi talon putkirempan vuoksi. Tiesikö sen.
        Eikä taloyhtiön olisi ollenkaan pitänyt hyväksyäkkään remonttilupaa koska yhtiön rempassa kaikki uusitaan.

• kjkljgjhdghjhkjlök
        pulmallinen tilanne kirjoitti:

Onko tarkastaja taloyhtiön vai remontoijan.
        Ettei vaan olisi vedätyksestä kysymys

• Jos yhdessä huoneistossa on noin pahoja puutteita, niin jokaisen huoneston saunat pitää peruskorjata. Eli maksatte kiltisti yhtiölle kuuluvan osuuden, ja varhaistatte sitä putkiremppaa.

• kokenut!

Jokainen maksaa kaiken remppansa itse, johon on saanut remonttiluvan. Taloyhtiön valtuuttama tarkastaja tarkastaa eri rakennusvaiheet hyväksyy tai käskee korjaamaan ja laatii pöytäkirjat ja perii palkkion.
        Siinä se!

• kokenut! kirjoitti:

Jokainen maksaa kaiken remppansa itse, johon on saanut remonttiluvan. Taloyhtiön valtuuttama tarkastaja tarkastaa eri rakennusvaiheet hyväksyy tai käskee korjaamaan ja laatii pöytäkirjat ja perii palkkion.
        Siinä se!

Sinulle sopisi paremmin "kusetettu", ja vielä paremmin "selkärangaton luuseri".

No, ensi kerralla osaat sitten vaatia lakisääteisiä taloyhtiölle kuuluvia korjauksia tehtäväksi yhtiön piikkiin.. :(

• Rak-ins75
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Sinulle sopisi paremmin "kusetettu", ja vielä paremmin "selkärangaton luuseri".

No, ensi kerralla osaat sitten vaatia lakisääteisiä taloyhtiölle kuuluvia korjauksia tehtäväksi yhtiön piikkiin.. :(

Mikäli taloyhtiössä ei ole asiaa erikseen yhtiökokouksessa päätetty niin osakkeenomistajan oma-aloitteisessa remontissa (remontti siis tehty osakkeenomistajan tahosta eikä siksi että olisi jokin vaurio) niin vesieristyksen uusimiskustannukset maksaa osakkeenomistaja itse. Monessa taloyhtiössä on kuitenkin tehty päästös että taloyhtiö maksaa vesieristyksen oma aloitteisessa remontissakin ehtona että käytetään sertifikaatin omaavaa tekijää. Jos oma-aloitteisen remontin yhteydessä havaitaan vaurioita rakenteissa jotka kuuluvat taloyhtiön vastuulle niin taloyhtiö totta kai korjauttaa ne osuudet. Lattiakaivo on järkevä vaihtaa vaikka vanha olisi kunnossa koska ei täytä nykymääräyksiä ja riski on suuri, että se alkaa jossain kohdin päästämään kosteutta laattaan ja tällöin koko remppa menisi uudestaan. Taloyhtiö vastaa johdotuksista ja nykyään myös kytkimistä ja pistorasioista. Tämä kohta täytyy taloyhtiön neuvotella koska todennäköisesti osakas haluaa uudet pistokkeet ja kytkimet mutta jos vanhat ovat olleet ehjiä niin taloyhtiön ei pidä niitä kustantaa. Valaisimet ja vesikalusteet kustantaa totta kai osakas itse. Jos siellä on sähköjohdotuksia tehty niin että eivät täytä nykymääryksiä niin katsoisin että taloyhtiön pitää kustantaa ne. Mitä putkien uusimiseen tulee niin taloyhtiön on järkevää uusia ne tuossa yhteydessä pesuhuoneen osuudelle, tämä tietysti vähentää hieman taloyhtiön laskua kokonaisputkiremontissa. Kun taloyhtiöön suoritetaan putkiremontti kokonaisuudessaan niin tämäkin osakas osallistuu kustannuksiin aivan normaalisti.

Suosittelen, että hankitte taloyhtiöön ammatti-isännöitsijän ja laitatte taloyhtiön talouden kuntoon.

• kusetettu myös
        Rak-ins75 kirjoitti:

Mikäli taloyhtiössä ei ole asiaa erikseen yhtiökokouksessa päätetty niin osakkeenomistajan oma-aloitteisessa remontissa (remontti siis tehty osakkeenomistajan tahosta eikä siksi että olisi jokin vaurio) niin vesieristyksen uusimiskustannukset maksaa osakkeenomistaja itse. Monessa taloyhtiössä on kuitenkin tehty päästös että taloyhtiö maksaa vesieristyksen oma aloitteisessa remontissakin ehtona että käytetään sertifikaatin omaavaa tekijää. Jos oma-aloitteisen remontin yhteydessä havaitaan vaurioita rakenteissa jotka kuuluvat taloyhtiön vastuulle niin taloyhtiö totta kai korjauttaa ne osuudet. Lattiakaivo on järkevä vaihtaa vaikka vanha olisi kunnossa koska ei täytä nykymääräyksiä ja riski on suuri, että se alkaa jossain kohdin päästämään kosteutta laattaan ja tällöin koko remppa menisi uudestaan. Taloyhtiö vastaa johdotuksista ja nykyään myös kytkimistä ja pistorasioista. Tämä kohta täytyy taloyhtiön neuvotella koska todennäköisesti osakas haluaa uudet pistokkeet ja kytkimet mutta jos vanhat ovat olleet ehjiä niin taloyhtiön ei pidä niitä kustantaa. Valaisimet ja vesikalusteet kustantaa totta kai osakas itse. Jos siellä on sähköjohdotuksia tehty niin että eivät täytä nykymääryksiä niin katsoisin että taloyhtiön pitää kustantaa ne. Mitä putkien uusimiseen tulee niin taloyhtiön on järkevää uusia ne tuossa yhteydessä pesuhuoneen osuudelle, tämä tietysti vähentää hieman taloyhtiön laskua kokonaisputkiremontissa. Kun taloyhtiöön suoritetaan putkiremontti kokonaisuudessaan niin tämäkin osakas osallistuu kustannuksiin aivan normaalisti.

Suosittelen, että hankitte taloyhtiöön ammatti-isännöitsijän ja laitatte taloyhtiön talouden kuntoon.

Kun taloyhtiöön tulee putkiremontti parin vuoden päästä, osakkaalla, joka on itse korjauksensa maksanut, on oikeus saada vastikehyvitystä niiltä osin, mitä ei putkiremontissa ole tarve enää uusia.

• rak-ins75
        kusetettu myös kirjoitti:

Kun taloyhtiöön tulee putkiremontti parin vuoden päästä, osakkaalla, joka on itse korjauksensa maksanut, on oikeus saada vastikehyvitystä niiltä osin, mitä ei putkiremontissa ole tarve enää uusia.

"Kun taloyhtiöön tulee putkiremontti parin vuoden päästä, osakkaalla, joka on itse korjauksensa maksanut, on oikeus saada vastikehyvitystä niiltä osin, mitä ei putkiremontissa ole tarve enää uusia. "

Siinä tapauksessa kyllä mikäli osakkeenomistaja on putket huoneistonsa osuudelta itse kustantanut. Tässä tapauksessa jos taloyhtiötä on kustantantaut oma-aloitetteisen pesuhuoneremontin yhteydessä putket pesuhuoneen osuudelle putket niin ei osakas tällöin mitään hyvitystä taloyhtiön kustantamista putkista.

Yleensä ottaen näissä hyvityksissä huomioidaan ikävähennykset yms. joten uuden hintaan ei hyvitetä esim. 5 vuotta vanhoista putkista. Sinällään mielenkiintoista, että laissa ei ole mitenkään märitelty miten hyvitys lasketaan joten käytäntöjä varmasti tulee olemaan monia.

• lain tulkintaa
        rak-ins75 kirjoitti:

"Kun taloyhtiöön tulee putkiremontti parin vuoden päästä, osakkaalla, joka on itse korjauksensa maksanut, on oikeus saada vastikehyvitystä niiltä osin, mitä ei putkiremontissa ole tarve enää uusia. "

Siinä tapauksessa kyllä mikäli osakkeenomistaja on putket huoneistonsa osuudelta itse kustantanut. Tässä tapauksessa jos taloyhtiötä on kustantantaut oma-aloitetteisen pesuhuoneremontin yhteydessä putket pesuhuoneen osuudelle putket niin ei osakas tällöin mitään hyvitystä taloyhtiön kustantamista putkista.

Yleensä ottaen näissä hyvityksissä huomioidaan ikävähennykset yms. joten uuden hintaan ei hyvitetä esim. 5 vuotta vanhoista putkista. Sinällään mielenkiintoista, että laissa ei ole mitenkään märitelty miten hyvitys lasketaan joten käytäntöjä varmasti tulee olemaan monia.

"Uudistetun lain myötä osakkaalla on oikeus vastikehyvitykseen, jos osakkaan huoneistossa on jo tehty sama tai korvaava työ, jota taloyhtiö on toteuttamassa muihin huoneistoihin. Esim. jos putkiremontin yhteydessä osakkaan kylpyhuonetta ei tarvitse remontoida, niin hänellä on oikeus yhtiön saaman säästön suuruiseen hyvitykseen. Osakkaan on itse vaadittava hyvitystä ja toimitettava selvitys tehdyistä toimenpiteistä (esim. Pastellilta saatu toimitusseloste)."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe