Koneellinen ilmanvaihto on

HUONO!

Muutin tänä uuteen kerrostaloon, niin tässä on sellainen täysin koneellinen ilmanvaihto.

Eikös se ole pakollinen uusissa kerrostaloissa nykyään?

Mielestäni tämä on huono juttu, monestakin syystä.

Mielestäni asunnossani vetää ja se tekee asumisen epämukavaksi, on jotenkin kolean oloista, vaikka mittari näyttää, että lämpöä on riittävästi.

Entisessä kerrostalo asunnossani oli seinässä raitisilmaventiilit, joita sai itse säätää, tuossa asunnossa ei ikinä vetänyt, nyt tässä uudessa puhaltaa sisältä nämä tuloilma jutut, ja niitä ei voi säätää mitenkään, vaan se on talokohtainen säätöjuttu.

Mietin vaan, että kuka idiootti on tämän koneellisen ilmanvaihdon ajanut pakolliseksi ja miksi?

Miten muka on asuttu yli n. 200 vuotta kerrostaloissa suomessa ja hyvin on viihdytty ja pitkää eletty ja nyt sitten ollaan mielestäni pilattu asunnot tällä keskitetyllä täysin koneellisella ilmanvaihdolla.

Pitäisi muistaa, että me ihmiset olemme erilaisia ja toiset tykkää asua lämpimämmässä, toiset viileämmässä ja toiset tykkää että ilmanvaihto on vähemmän tehokasta jne.

Tuossa entisessä asunnossani, ja vanhassa systeemissä, niin mielestäni siinä oli hyvä se, että ihminen sai itse vaikuttaa jotenkin ilmanvaihdon tehokkuuteen, tämä nykysysteemi on mielestäni surkea.

No, tiedänpä, että jos muutan toiseen kerrostalo asuntoon, niin en ikinä enää muuta näihin uusiin kerrostaloasuntoihin, missä on tämä täysin koneellinen ilmanvaihto, jota itse ei voi säätää ja joka aiheuttaa mielestäni vetoa.

Eli taas huonompaan suuntaan on menty, täysin koneellinen ilmanvaihto on mielestäni perseestä.

Miten ihmeessä on monta kymmentä vuotta, sata vuotta vanhoja arvo kerrostaloja, missä on hyvin voitu ilman tätä koneellista ilmanvaihtoa.

Onko teillä kokemusta tästä täysin koneellisesta ilmanvaihdosta, onko se aiheuttanut teillä vedon tunnetta?

Niin ja vielä toinen huono juttu tässä koneellisessa ilmanvaihdossa on se, että se pitää pientä melua, ei suurta, mutta kuitenkin pitää sellaista kohinaa.

Eli uusissa kerrostaloasunnoissa asuvat, joutuvat kärsimään vedosta ja kohinasta, kiitos tämän täysin koneellisen ilmanvaihdon, kun taas vanhoissa asuvat saavat nauttia täydestä hiljaisuudesta ja rauhasta, sekä he voivat itse säännellä mm. ikkunoilla oman asuntonsa ilmanvaihtoa.

p.s.
Tämä täysin koneellinen ilmanvaihto on varmaan hyvä jossain työpaikoilla, tehtaissa jne, mutta mielestäni tämä on ihan perseestä asumiseen tarkoitetuissa kerrostaloissa.

165

23368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9578037

      Koneellinen huoneistokohtainen iv-kone lto-kennolla on paras ratkaisu, se suodattaa siite- ja muut pölyt ja on asukkaan itse säädettävissä. Uusissa ok-taloissa on tällaiset vehkeet ja vetoa ei pakkaskeleilläkään synny, jos jälkilämmitys on päällä ja puhallusnopeus pieni.

      Painovoimaisessa on lämmönhukka suuri ja säätäminen vaikeaa. Keskitetty koneellinen poisto taas on aivan syvältä, siihen ei voi asukas mitenkään vaikuttaa.

      Kerros- ja rivitaloista löytyy huoneistokohtaisia ivkoneita. Muuta vaikka rivariin, jossa on liesituulettimeen intergoitu koneellinen säädettävä poisto.

      • Kone = syvältä

        "Keskitetty koneellinen poisto taas on aivan syvältä, siihen ei voi asukas mitenkään vaikuttaa."

        Samaa mieltä, syvältä on tuollaiset keskitetyt järjestelmät!

        Ja todella syvältä on keskitetty koneellinen tulo, siihenkään ei voi asukas vaikuttaa mitenkään, vaan joutuu kärsimään vedosta.


      • Anonyymi
        Kone = syvältä kirjoitti:

        "Keskitetty koneellinen poisto taas on aivan syvältä, siihen ei voi asukas mitenkään vaikuttaa."

        Samaa mieltä, syvältä on tuollaiset keskitetyt järjestelmät!

        Ja todella syvältä on keskitetty koneellinen tulo, siihenkään ei voi asukas vaikuttaa mitenkään, vaan joutuu kärsimään vedosta.

        Olen samaa mieltä ! Koneellinen Ilmanvaihto on kokemukseni mukaan ollut ongelmana useimmissa asunnoissa elämäni aikana . Ja suurin elämää haittaava asia on jumputtava MELU ja INFRAÄÄNI joka VIE YÖ UNET ! Olen lukuisia kertoja joutunut muuttamaan tämän takia , ja lopen väsynyt .Seurauksena STRESSI joka sairastuttaa !!!


      • Anonyymi
        Kone = syvältä kirjoitti:

        "Keskitetty koneellinen poisto taas on aivan syvältä, siihen ei voi asukas mitenkään vaikuttaa."

        Samaa mieltä, syvältä on tuollaiset keskitetyt järjestelmät!

        Ja todella syvältä on keskitetty koneellinen tulo, siihenkään ei voi asukas vaikuttaa mitenkään, vaan joutuu kärsimään vedosta.

        Asunnossani ilmanvaihtoventtiilit eivät pitäneet aiemmin mitään ääntä, kunnes yhtäkkiä jokin aika sitten alkoivat pitää. Nyt asunnon ilma tuntuu todella huonolta, vähäiseltä ja kuivalta. Venttiilit vetävät ilmaa sisään hirvittävällä vedolla. Paperi liimautuu venttiiliin ja jopa oveen kiinni, keittiön (jossa venttiili on) kiinni olevan oven alaraonkin edessä. Tuntuu, ettei ilma asunnossa riitä. Kuuluuko näin olla?

        Joudun pitämään ikkunoita auki saadakseni ilmaa. Pitänee ottaa isännöitsijään yhteyttä. Ilmanvaihto on huoneistokohtainen ja sitä säädellään jostain muualta. Ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä ! Koneellinen Ilmanvaihto on kokemukseni mukaan ollut ongelmana useimmissa asunnoissa elämäni aikana . Ja suurin elämää haittaava asia on jumputtava MELU ja INFRAÄÄNI joka VIE YÖ UNET ! Olen lukuisia kertoja joutunut muuttamaan tämän takia , ja lopen väsynyt .Seurauksena STRESSI joka sairastuttaa !!!

        Psykiatri kyllä auttaa ja määrää lääkettä pään sirinään.


    • Harva perä

      Koneella vaihettu ilma jaseinissä muovi ja ulkoseinässä öljymaali, siinä syy talojen homehtumiseen.Kerros taloissa sisäseinät maalattu ja ulkoseinät.Mihin luuletta että se o pite tulee ja miten se sieltä kuivuu.On kaksi kosteus sulkua ulko ja sisäseinä. !00-200 vuotiaita taloja ja kouluja on pystyssä eikä niitä oo pilattu IV koneilla mutta kun ne on saneerattu ja laitettu hienot ivkoneet on ongelmat alkaneet.

      • sdaghw47

        Ongelmia on luvassa ,jos vanha seinä päästää päästöjä huoneilmaan koneelliseella ilmanvaihdolla. Siispä saanerauksessa pitäisi huoneistojen sisäkuori saada 100% tiiviksi ja se on vaikeaa useita huoneita käsittävissä laitoksissa. Uudet rakennukset tehdäänkin tiiviksi alusta pitäen ja tällöin 100% tiiveys saavutetaan helpommin. Uudet koulut esim tehdään nykyään betonista ja öljymaaleja ei käytetä.


      • gfggffgf

        Miksi noita taloja pilataan koneellisella ilmanvaihdolla?

        Annan kalliin neuvon, älkää ikinä muuttako kerrostaloasuntoon, jossa on keskitetty tulo ja poistoilma, siis koneellien iv, siis uusiin kerrostaloasuntoihin, ellette tykkää asua kuin tallissa, jossa vetää koko ajan ja myös kohisee yötä päivää.


    • lisää lämpöä!

      > Pitäisi muistaa, että me ihmiset olemme erilaisia ja toiset tykkää asua lämpimämmässä

      Jep, ja nämä lämpimässä asuvat ovat kovia valittamaan. Tämä on ihan tutkittua faktaa; kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä. Niinpä vanhoissa kerrostaloissa narinajengi vollottaa isoon ääneen & jatkuvasti kylmyyttä isännöitsijälle, kunnes lämpöä lisätään niin, että narisijoilla on sisällä 24-26 °C ja muillakin 23-25 kovimpia pakkasia lukuunottamatta, koska välipohjissa ja -seinissä ei ole eristeitä eikä huoneistojen välille siksi saa paria astetta suurempia lämpötilaeroja.

      Eli hiljainen ENEMMISTÖ kärsii liiasta lämmöstä (viileässä nukkuu paremmin yms.) ja kaupan päälle "pääsee" maksamaan tämän hulluttelun eli 20 % suuremman lämmönkulutuksen!

      Ilmanvaihdollakin on siinä mielessä merkitystä, että ilmanvaihto mallia "vetää joka nurkasta" eli koneellinen poisto aiheuttaa vetohaittaa ja vollottajat saavat "tukiääniä". Koneellisella tulolla ja poistolla varustetussa talossa tämä vedon kompensointi ~25 °C lämpötiloilla ei ole tarpeen ja sekös sinua harmittaa ... ja minua miellyttää!

      • opijuo

        Jep, on se kumma, kun ihmiset eivät viihdy koneellisen ilmastoinnin taloissa.

        Vanhassa vara parempi, itsekin tiedän pariskunnan joka on asunut eräässä vanhassa arvohuoneistossa hyvin kauan, terveinä ja viihtyväisinä.

        Miten ihmiset ovat voineetkaan asua ennen tätä lyhyttä kokeilua, koneistettua ilmastointia?


      • tabu123

        "Koneellisella tulolla ja poistolla varustetussa talossa tämä vedon kompensointi ~25 °C lämpötiloilla ei ole tarpeen ja sekös sinua harmittaa ... ja minua miellyttää!"

        paskapuhetta!!

        On se kumma, että tämä koneellinen tuloilma tai yleensä koneellinen ilmastointi tuntuu olevan jonkinlainen tabu, että se on huono juttu.

        Olen asunut kerrostalossa, jossa oli koneellinen poisto, siellä ei ollut vetoa.

        Olen asunut myös uudessa kerrostalossa, jossa oli koneellinen tulo ja poisto ja siellä oli koko ajan veto päällä, eli todella epämiellyttävä asua.


      • kon. poisto hyvä
        tabu123 kirjoitti:

        "Koneellisella tulolla ja poistolla varustetussa talossa tämä vedon kompensointi ~25 °C lämpötiloilla ei ole tarpeen ja sekös sinua harmittaa ... ja minua miellyttää!"

        paskapuhetta!!

        On se kumma, että tämä koneellinen tuloilma tai yleensä koneellinen ilmastointi tuntuu olevan jonkinlainen tabu, että se on huono juttu.

        Olen asunut kerrostalossa, jossa oli koneellinen poisto, siellä ei ollut vetoa.

        Olen asunut myös uudessa kerrostalossa, jossa oli koneellinen tulo ja poisto ja siellä oli koko ajan veto päällä, eli todella epämiellyttävä asua.

        > Olen asunut kerrostalossa, jossa oli koneellinen poisto, siellä ei ollut vetoa.

        No ei varmaan, kun lämmöt pidettiin 26 asteessa - mikä ei todellakaan ole harvinainen suoritus.

        Olen minäkin & pari tuttua asunut tuollaisessa. Nollakeleillä sisällä vähintään 23... 25 talosta riippuen, vaikka patterit kiinni ... ja silloin sitten sai "nauttia" vedosta ja kylmistä lattioista, kun ikkunanraoista sisään viheltävä (kirjaimellisesti, tehostusjaksojen aikana) korvausilma jäähdytti lattiat. Toki ongelmasta pääsi vääntämällä patterit lämpimiksi, mutta sitten huonelämpö olikin vielä pari °C korkeampi ja alkoi tuo nukkuminen mennä jo heikommaksi....

        Vasta paukkupakkasilla sain huonelämpötilat asiallisiksi eli 21-22 haarukkaan JA pattereihin samalla hönkää vetoa torjumaan.

        Koneellisella tulolla ja poistolla varustetussa talossa onnistuu MH lämpötilan pitäminen paljon paremmin sopivalla alueella, ilmanvaihdon melutaso on pienempi, äänieristys on parempi (sekä asuntojen välillä että sisä/ulkoilman välillä, kun ei pilata ikkunoiden äänieristystä jättämällä tiivisteet pois / poraamalla karmit täyteen reikiä) ei tule kaikki katupölyt yms. paska suodattamattomana sisään. Lisäksi, asuntokohtaisesta ratkaisusta johtuen, pystyn tehostamaan ilmanvaihtoa omien tarpeideni mukaan vs. 70-luvulla laadittu kello-ohjattu tehostus klo 7-9 ja 16-18 ... myös viikonloppuisin.

        Näitäkään 50-luvun huipputekniikan ominaisuuksia en jäänyt kaipaamaan

        - kon. poiston talossa tupakkamiehet kävivät pakkasilla röökillä porrashuoneen ovella ja pitivät ovea auki ... jolloin savupiippuvaikutus imi ilmaa (savuineen) ovelta sisään ja kon. poiston alipaine tietysti imee postiluukun kautta ilmaa porrashuoneeseen -> savut sisään

        - tupakointi MH lähellä sijainneella tuuletusparvekkeella -> savut sisään, vaikka ikkuna kiinni (johtuen juuri tästä "pala tiivistettä pois" korvausilmaratkaisusta)

        - kokkailijat tietysti avasivat keittiön ikkunan, kun puoliteholla toiminut poisto ei hoitanut hommaansa -> painesuhteet muuttuivat niin, että käryt kulkeutuivat porrashuoneeseen ja sieltä taas muihin asuntoihin


      • oma kokemus
        kon. poisto hyvä kirjoitti:

        > Olen asunut kerrostalossa, jossa oli koneellinen poisto, siellä ei ollut vetoa.

        No ei varmaan, kun lämmöt pidettiin 26 asteessa - mikä ei todellakaan ole harvinainen suoritus.

        Olen minäkin & pari tuttua asunut tuollaisessa. Nollakeleillä sisällä vähintään 23... 25 talosta riippuen, vaikka patterit kiinni ... ja silloin sitten sai "nauttia" vedosta ja kylmistä lattioista, kun ikkunanraoista sisään viheltävä (kirjaimellisesti, tehostusjaksojen aikana) korvausilma jäähdytti lattiat. Toki ongelmasta pääsi vääntämällä patterit lämpimiksi, mutta sitten huonelämpö olikin vielä pari °C korkeampi ja alkoi tuo nukkuminen mennä jo heikommaksi....

        Vasta paukkupakkasilla sain huonelämpötilat asiallisiksi eli 21-22 haarukkaan JA pattereihin samalla hönkää vetoa torjumaan.

        Koneellisella tulolla ja poistolla varustetussa talossa onnistuu MH lämpötilan pitäminen paljon paremmin sopivalla alueella, ilmanvaihdon melutaso on pienempi, äänieristys on parempi (sekä asuntojen välillä että sisä/ulkoilman välillä, kun ei pilata ikkunoiden äänieristystä jättämällä tiivisteet pois / poraamalla karmit täyteen reikiä) ei tule kaikki katupölyt yms. paska suodattamattomana sisään. Lisäksi, asuntokohtaisesta ratkaisusta johtuen, pystyn tehostamaan ilmanvaihtoa omien tarpeideni mukaan vs. 70-luvulla laadittu kello-ohjattu tehostus klo 7-9 ja 16-18 ... myös viikonloppuisin.

        Näitäkään 50-luvun huipputekniikan ominaisuuksia en jäänyt kaipaamaan

        - kon. poiston talossa tupakkamiehet kävivät pakkasilla röökillä porrashuoneen ovella ja pitivät ovea auki ... jolloin savupiippuvaikutus imi ilmaa (savuineen) ovelta sisään ja kon. poiston alipaine tietysti imee postiluukun kautta ilmaa porrashuoneeseen -> savut sisään

        - tupakointi MH lähellä sijainneella tuuletusparvekkeella -> savut sisään, vaikka ikkuna kiinni (johtuen juuri tästä "pala tiivistettä pois" korvausilmaratkaisusta)

        - kokkailijat tietysti avasivat keittiön ikkunan, kun puoliteholla toiminut poisto ei hoitanut hommaansa -> painesuhteet muuttuivat niin, että käryt kulkeutuivat porrashuoneeseen ja sieltä taas muihin asuntoihin

        Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Kokemukseni koneellisesta ilmavaihdosta on huono, sillä se kerrostaloasunto missä asuin, oli sellainen, että siellä oli keskitetty tuloilma, ja kun se puhalsi liian kovaa sitä ilmaa makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen, niin siellä veti koko ajan.

        Ja kun asiasta isännöitsijälle sanoin, niin hän vain sanoi, että määräykset on nyt näin ja näin.

        En haukkuisi koneellista ilmanvaihtoa, jos se ei vetäisi, mutta ainakin minulla on kokemusta siitä, että se aiheuttaa vetoa, eikä vedossa ole mukava asua.

        Kun vertaan tuota koneellista ilmanvaihtoa siihen perinteiseen, niin siellä perinteisen ilmanvaihdon kämpässä ei vetänyt, eli siellä oli paljon mukavampi asua.


      • samalla linjalla
        opijuo kirjoitti:

        Jep, on se kumma, kun ihmiset eivät viihdy koneellisen ilmastoinnin taloissa.

        Vanhassa vara parempi, itsekin tiedän pariskunnan joka on asunut eräässä vanhassa arvohuoneistossa hyvin kauan, terveinä ja viihtyväisinä.

        Miten ihmiset ovat voineetkaan asua ennen tätä lyhyttä kokeilua, koneistettua ilmastointia?

        Kas kun et samantien ruvennut kampanjoimaan astianpesukoneita, sisävessoja yms. nykyajan turhuuksia vastaan.

        Kyllä se nyt vaan on niin, että vaatimustaso on noussut eikä 50-luvulla keksitty "vetää joka nurkasta" ilmanvaihtoratkaisu enää tyydytä. Tuloilman suodatus on tarpeen ja meidän kylmässä ilmastossamme myös tuloilman esilämmitys.

        Toki monessa vanhassa mörskässä ei vedä, kun ilmanvaihto pidetään jatkuvasti puoliteholla, korvausilmaventtiilit kiinni (=korvausilma porrashuoneesta) ja sisälämmöt hellelukemissa.... Sehän on sitten ihan normaalia, että suihkun jälkeen KPH seinät valuu vettä ja peili on huurussa puoli tuntia. Myös kokkaaminen on kivaa, kun ei ole kunnon poistoa ja parin vuoden päästä on keittiön katto, kattolamppu, kaapit yms. jo ihan selvän rasvakerroksen peitossa (...tämäkin koneellisen poiston talossa eteen tulleita ihanuuksia).

        Ja kaupunkialueilla vastamaalatut seinät harmaantuvat parissa vuodessa, kun kaikki liikenteen päästöt tulevat sisään sellaisinaan. Mutta sehän onkin lähinnä vanhusten ja sairaiden ongelma, että pienhiukkasten on arvioitu vaikuttavan elinikään jopa parin vuoden verran.

        Ja onhan korvausilman otto porrashuoneesta siitäkin kiva, että pysyy selvillä tupakkamiesten aikatauluista & naapurien ruokavaliosta. Näistä jää kon tulo&poisto taloissa ihan osattomaksi.


      • kali kali kali
        oma kokemus kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Kokemukseni koneellisesta ilmavaihdosta on huono, sillä se kerrostaloasunto missä asuin, oli sellainen, että siellä oli keskitetty tuloilma, ja kun se puhalsi liian kovaa sitä ilmaa makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen, niin siellä veti koko ajan.

        Ja kun asiasta isännöitsijälle sanoin, niin hän vain sanoi, että määräykset on nyt näin ja näin.

        En haukkuisi koneellista ilmanvaihtoa, jos se ei vetäisi, mutta ainakin minulla on kokemusta siitä, että se aiheuttaa vetoa, eikä vedossa ole mukava asua.

        Kun vertaan tuota koneellista ilmanvaihtoa siihen perinteiseen, niin siellä perinteisen ilmanvaihdon kämpässä ei vetänyt, eli siellä oli paljon mukavampi asua.

        >Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        > Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Olet juuri tyypillinen itkupilli, joka yrittää pakottaa naapurit muottiinsa maksamaan järjettömän energiantuhlauksen!

        Valtaosalle ihmisistä miellyttävin lämpötila on 21-22, mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukka on pari, kolme, astetta molempiin suuntiin. Eli on tosiaan vilukissoja, jotka haluavat 25 huonelämmön ... ja niitäkin, joille 18 olisi OK.

        Tässä on vain se ero, että kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä, joten pieni, mutta äänekäs, kylmyydestä valittajien terrorijoukko saa usein hinattua talojen lämpötilan liian korkeaksi, jolloin suurin osa asukkaista kärsii ja maksaa turhasta ... muttei saa suutaan auki, kun pelkää (turhaan) sitä vielä huonompaa vaihtoehtoa.

        Nyt olet, ressukka, joutunut taloon, missä on säädöt kohdallaan etkä ole sitä vielä saanut pilattua. Etkä toivottavasti saakaan! Vedä, saatanan itkupilli, pipo päähäsi, jos palelee! Ei naapurien velvollisuus ole maksaa koko talon lämmittämistä hellelukemiin, jotta sinä tarkenisit pillu paljaana!


      • fgfdgdfgfg
        kali kali kali kirjoitti:

        >Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        > Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Olet juuri tyypillinen itkupilli, joka yrittää pakottaa naapurit muottiinsa maksamaan järjettömän energiantuhlauksen!

        Valtaosalle ihmisistä miellyttävin lämpötila on 21-22, mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukka on pari, kolme, astetta molempiin suuntiin. Eli on tosiaan vilukissoja, jotka haluavat 25 huonelämmön ... ja niitäkin, joille 18 olisi OK.

        Tässä on vain se ero, että kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä, joten pieni, mutta äänekäs, kylmyydestä valittajien terrorijoukko saa usein hinattua talojen lämpötilan liian korkeaksi, jolloin suurin osa asukkaista kärsii ja maksaa turhasta ... muttei saa suutaan auki, kun pelkää (turhaan) sitä vielä huonompaa vaihtoehtoa.

        Nyt olet, ressukka, joutunut taloon, missä on säädöt kohdallaan etkä ole sitä vielä saanut pilattua. Etkä toivottavasti saakaan! Vedä, saatanan itkupilli, pipo päähäsi, jos palelee! Ei naapurien velvollisuus ole maksaa koko talon lämmittämistä hellelukemiin, jotta sinä tarkenisit pillu paljaana!

        Mikäs sinua riepoo?

        Jos koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa vetoa, niin ei se ole silloin hyvä, piste.

        Jos monet kokevat, että perinteinen, koneeton ilmanvaihto oli mukavampi ja kotoisampi, niin he ovat siinä oikeassa.

        Miten tässä maailmassa on osattu asuakaan, ennen koneellista ilmanvaihtoa, joka on naurettavan uusi ilmiö, kun taas perinteisellä tyylillä on menty tuhansia vuosia.


      • beck__
        fgfdgdfgfg kirjoitti:

        Mikäs sinua riepoo?

        Jos koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa vetoa, niin ei se ole silloin hyvä, piste.

        Jos monet kokevat, että perinteinen, koneeton ilmanvaihto oli mukavampi ja kotoisampi, niin he ovat siinä oikeassa.

        Miten tässä maailmassa on osattu asuakaan, ennen koneellista ilmanvaihtoa, joka on naurettavan uusi ilmiö, kun taas perinteisellä tyylillä on menty tuhansia vuosia.

        Asuin lapsuuteni vanhassa puutalossa, oli rakennettu joskus vuosisadan alussa, siellä ei ollut mitään ilmanvaihtokoneita tai muuta, mutta hyvä siellä oli asua.

        Miksi nyt ilmanvaihtokoneita tarvii olla jokapaikassa?


      • suuret luulot
        fgfdgdfgfg kirjoitti:

        Mikäs sinua riepoo?

        Jos koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa vetoa, niin ei se ole silloin hyvä, piste.

        Jos monet kokevat, että perinteinen, koneeton ilmanvaihto oli mukavampi ja kotoisampi, niin he ovat siinä oikeassa.

        Miten tässä maailmassa on osattu asuakaan, ennen koneellista ilmanvaihtoa, joka on naurettavan uusi ilmiö, kun taas perinteisellä tyylillä on menty tuhansia vuosia.

        Taidat olla oikea äidin kullannuppu, jolla on hieman suuret luulot itsestään.

        Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla - ilmamäärät olivat suunnitelmien mukaiset ja lämpötilat & ilman keskinopeudet oleskeluvyöhykkeellä hienosti sallittujen rajojen sisällä. Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut, että kaikki oli kunnossa .... siis paperilla .... eikä asukkailla, valitettavasti, mitään edellytyksiä vaatia korvauksia tai muutoksia vetoisaan taloonsa.

        Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!


      • maailma muuttuu
        beck__ kirjoitti:

        Asuin lapsuuteni vanhassa puutalossa, oli rakennettu joskus vuosisadan alussa, siellä ei ollut mitään ilmanvaihtokoneita tai muuta, mutta hyvä siellä oli asua.

        Miksi nyt ilmanvaihtokoneita tarvii olla jokapaikassa?

        Saatoipa olla siinä vanhassa talossa puu-uunit "ilmanvaihtolaitteina" muutenkin ilmavuotoja vähän eri malliin kuin betonirakenteisissa taloissa.

        Eikä silloin osattu murehtia energiankulutusta eikä pienhiukkasaltistusta....

        Eikä taidettu noissa taloissa hirveästi edes saunoa tai pestä pyykkiä sisätiloissa.

        Ja ovathan vaatimuksetkin nousseet. 10 vuotta sitten autojen ilmastointilaitteet "tiedettiin" täysin tarpeettomiksi ja näitä ennen turhakkaita ovat olleet mm. astianpesukoneet.


      • veto ei mukava
        suuret luulot kirjoitti:

        Taidat olla oikea äidin kullannuppu, jolla on hieman suuret luulot itsestään.

        Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla - ilmamäärät olivat suunnitelmien mukaiset ja lämpötilat & ilman keskinopeudet oleskeluvyöhykkeellä hienosti sallittujen rajojen sisällä. Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut, että kaikki oli kunnossa .... siis paperilla .... eikä asukkailla, valitettavasti, mitään edellytyksiä vaatia korvauksia tai muutoksia vetoisaan taloonsa.

        Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!

        Ehkä niitä ilmanvaihtokriteereitä pitäisi muuttaa, jos kerta ihmiset oireilevat.

        Maailmanhistoria on täynnä vastaavia juttuja, missä jotkut näsäviisaat on tehneet kaikenlaisia kriteerejä ja virityksiä laeiksi ja sitten vähän myöhemmin ne ovat osoittautuneet ihmisten terveydelle tuhoisiksi.


      • ölkj
        suuret luulot kirjoitti:

        Taidat olla oikea äidin kullannuppu, jolla on hieman suuret luulot itsestään.

        Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla - ilmamäärät olivat suunnitelmien mukaiset ja lämpötilat & ilman keskinopeudet oleskeluvyöhykkeellä hienosti sallittujen rajojen sisällä. Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut, että kaikki oli kunnossa .... siis paperilla .... eikä asukkailla, valitettavasti, mitään edellytyksiä vaatia korvauksia tai muutoksia vetoisaan taloonsa.

        Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!

        "Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla"

        No, ihan maalaisjärki ja terve logiikka sanoo, että asukkaat olivat oikeassa ja nuo ilmannvaihtokriteerit olivat suunniteltu päin persettä.

        Jos joku näyttää hyvältä suunnittelijan pöydällä ja paperilla, niin se ei ole sama, kuin että asia toimisi käytännössä.

        Jos monet saman talon asukkaat valittavat samaa vetoa, niin kyllä se on aika musertava näyttö, että he ovat oikeassa, vai pitääkö koko ihmiskunnan kärsiä jonkun ilmanvaihtoinsinöörin keksinnöistä?


      • koneellinen ok
        suuret luulot kirjoitti:

        Taidat olla oikea äidin kullannuppu, jolla on hieman suuret luulot itsestään.

        Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla - ilmamäärät olivat suunnitelmien mukaiset ja lämpötilat & ilman keskinopeudet oleskeluvyöhykkeellä hienosti sallittujen rajojen sisällä. Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut, että kaikki oli kunnossa .... siis paperilla .... eikä asukkailla, valitettavasti, mitään edellytyksiä vaatia korvauksia tai muutoksia vetoisaan taloonsa.

        Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!

        Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista. Siihen ei tarvita edes nopeasti liikkuvaa ilmaa. Koneellisen ilmastoinnin vedontunne tulee liian alhaisesta tuloilman lämpötilasta.

        "Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut,"

        Turbulenssin syntyminen sisäilmaan ilmastoinnin seurauksena on mahdotonta. Ei vetoa pysty mittaamaan, koska se on tunne. Lämpötilaeroja kyllä pystyy.


      • .-.-.
        koneellinen ok kirjoitti:

        Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista. Siihen ei tarvita edes nopeasti liikkuvaa ilmaa. Koneellisen ilmastoinnin vedontunne tulee liian alhaisesta tuloilman lämpötilasta.

        "Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut,"

        Turbulenssin syntyminen sisäilmaan ilmastoinnin seurauksena on mahdotonta. Ei vetoa pysty mittaamaan, koska se on tunne. Lämpötilaeroja kyllä pystyy.

        "Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista. Siihen ei tarvita edes nopeasti liikkuvaa ilmaa. Koneellisen ilmastoinnin vedontunne tulee liian alhaisesta tuloilman lämpötilasta."

        Summa summarum, niin, koneellisesta ilmanvaihdosta se vetoisuus johtuu.

        Tulevaisuudessa vielä kauhistellaan tätä koneellista ilmanvaihtoa.


      • sfg526
        beck__ kirjoitti:

        Asuin lapsuuteni vanhassa puutalossa, oli rakennettu joskus vuosisadan alussa, siellä ei ollut mitään ilmanvaihtokoneita tai muuta, mutta hyvä siellä oli asua.

        Miksi nyt ilmanvaihtokoneita tarvii olla jokapaikassa?

        Meitin talo rakennusaikana: sähköä meni vuodessa 30 000 kwh painovoimaisella iv:llä ja vesikiertoisella sähkölattialämmityksellä. Iv koneen ja putkien asennuksen jälkeen, sähköä menee 10 000 kwh vähemmän. Jos lasketaan , että 1 kwh maksaa 10 centtiä, niin rahaa säästyy 1000 euroa vuodessa.

        Onko 1000 eur/vuosi hyvä syy ivkoneeseen lto:lla?


      • kon. poisto pois
        veto ei mukava kirjoitti:

        Ehkä niitä ilmanvaihtokriteereitä pitäisi muuttaa, jos kerta ihmiset oireilevat.

        Maailmanhistoria on täynnä vastaavia juttuja, missä jotkut näsäviisaat on tehneet kaikenlaisia kriteerejä ja virityksiä laeiksi ja sitten vähän myöhemmin ne ovat osoittautuneet ihmisten terveydelle tuhoisiksi.

        > Ehkä niitä ilmanvaihtokriteereitä pitäisi muuttaa, jos kerta ihmiset oireilevat.

        Jep. Kriteerit pitäisi olla tiukemmat. Mutta tiukemmat vetokriteerit olisivat kuolinisku koneelliselle poistolle, joka aiheuttaa aina vetohaittaa. Jos siis ilmanvaihtomäärät pidetään nykysuositusten mukaisella tasolla = 2 hlö makuuhuoneeseen pitää tuoda 12 l/s raitista ilmaa. Nimenomaan öisin, kun tila on käytössä.

        BTW, mitä järkeä on laittaa makuuhuoneisiin ovet, kun niitä ei kuitenkaan voi pitää kiinni? Tai voi kyllä, mutta CO2-pitoisuus ampuu makuuhuoneessa jonnekin 2000 ppm ja aamulla on pää kipeä...

        Myös painovoimainen poisto olisi vaikeuksissa - esim. vaatimus tietyn minimiilmanvaihtdon toteutumisesta, säästä riippumatta, tai siitä, ettei ilman virtaussuunta saa kääntyä (= ilmaa virtaa sisään poistoilmakanavista) olisi välitön kuolinisku.

        Painovoimaista en kyllä menisi kieltämään. Koneellinen järjestelmä on turhan raskas investointi esim. kesämökkiin. Mutta ympäri vuoden käytettävissä asunnoissa pitäisi olla koneellinen tulo ja poisto, mikä mahdollistaa riittävän ilmanvaihdon säästä riippumatta.

        Painovoimainen kun ei toimi lämpimällä säällä eikä kaikkialla ole mahdollista pitää melun tai varkaiden/hiipparien vuoksi ikkunoita selällään. Ja kon. poiston kanssa taas se "vedottomuus" tehdään yleensä ilmanvaihdosta tinkimällä eli säätämällä ilmanvaihto minimiin, poissaoloteholle, pakkasjaksojen ajaksi.


      • vetää joka nurkasta
        koneellinen ok kirjoitti:

        Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista. Siihen ei tarvita edes nopeasti liikkuvaa ilmaa. Koneellisen ilmastoinnin vedontunne tulee liian alhaisesta tuloilman lämpötilasta.

        "Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut,"

        Turbulenssin syntyminen sisäilmaan ilmastoinnin seurauksena on mahdotonta. Ei vetoa pysty mittaamaan, koska se on tunne. Lämpötilaeroja kyllä pystyy.

        > Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista.

        Väärin. Vedontunne syntyy ihon liian voimakkaasta, paikallisesta, jäähtymisestä. Jäähtymisen aiheuttava lämmönhukka voi tapahtua joko säteilynä, lämpimästä ihosta esim. kylmään ikkunaan, tai konvektiona ilmaan. Konvektioon vaikuttavat ihon pinnan ja ilman välinen lämpötilaero, ilman liikenopeus ja ilman pyörteily = turbulenssi, joka tehostaa lämmönsiirtymistä.

        > Turbulenssin syntyminen sisäilmaan ilmastoinnin seurauksena on mahdotonta

        Väärin. Noissa karmiventtiileissä on juuri se vika, että niistä tulee aika kapea ja kylmä ilmasuihku, jonka pitäisi "liimautua" kattoon (ns. coanda-efekti), mutta usein ikkunasyvennyksen yläreuna, verholauta tms. estää tämän. Vapaassa ilmassa alilämpöinen ilmasuihku kääntyy alaviistoon ja osuu helposti ihmisiin. Tämä ilmasuihku ei myöskään ole täysin vakaa, vaan heiluu sinne tänne, koska suihku työntää huoneilmaa liikkeelle, aiheuttaen huoneeseen muodostuu suuria, hitaita, ilmapyörteitä. Nämä pyörteet ovat niin hitaita (nopeus luokkaa 0,1 m/s) ettei niitä aisti, mutta ne heiluttelevat kylmää tuloilmasuihkua.

        Tuossa mittaamassani kohteessa ilmasuihkun kohdalla virtausnopeus oli noin 0,3 m/s mikä on helposti aistittavissa. Koska ilmasuihku heilui sinne tänne, osuen mittauspisteeseen vain ajoittain, keskinopeus jäi kuitenkin alle 0,15 m/s, mikä on hienosti hyväksytyllä alueella.

        Suomalaiset, alkeelliset, vetokriteerit huomioivat vain keskinopeuden, muualla maailmassa käytetyt myös nopeuden vaihtelut eli turbulenssin. Turbulenssin huomioivilla kriteereillä laskettuna vetohaitan aistimisen todennäköisyys oli tasan 100 % eli vetohaitta oli niin selkeä, että sen voi aistia kuka tahansa, ei pelkästään herkimmät ihmiset.


      • ikävä yllätys
        ölkj kirjoitti:

        "Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla"

        No, ihan maalaisjärki ja terve logiikka sanoo, että asukkaat olivat oikeassa ja nuo ilmannvaihtokriteerit olivat suunniteltu päin persettä.

        Jos joku näyttää hyvältä suunnittelijan pöydällä ja paperilla, niin se ei ole sama, kuin että asia toimisi käytännössä.

        Jos monet saman talon asukkaat valittavat samaa vetoa, niin kyllä se on aika musertava näyttö, että he ovat oikeassa, vai pitääkö koko ihmiskunnan kärsiä jonkun ilmanvaihtoinsinöörin keksinnöistä?

        > Jos monet saman talon asukkaat valittavat samaa vetoa, niin kyllä se on aika musertava näyttö

        Asukkaat olivat oikeassa ja ongelma oli todennettavissa myös mittauksin.

        Mutta.... selkeästä vetohaitasta huolimatta meidän rakentamismääräyksissämme olevat, alkeelliset, vetokriteerit täyttyivät oikein hienosti eli kyseessä ei ollut suunnittelu- tai rakentamisvirhe (=ei edellytyksiä oikeudenkäynnille rakennuttajaa vastaan) vaan järjestelmän (koneellinen poisto karmiventtiilit) ominaisuus.

        Onneksi määräykset ovat muuttuneet, ettei tällaisia taloja saa enää rakentaa. Olihan nuo karmiventtiilit alunperin tarkoitettukin vain hätäratkaisuksi korjausrakentamiseen, mutta äkkiäkös grynderit kekkasivat, että halvin (ja huonoin, mutta sehän ei grynderin mieltä paina) ilmanvaihtoratkaisu, jolla määräysten mukaiset ilmamäärät saadaa liikkeelle, on koneellinen poisto karmiventtiilit. Tätä laihialaisviritystä väsättiin jopa 400 000 € rivitaloasuntoihin .... eihän nyt tuolla hinnalla vielä voi odottaa laatua saavansa, eihän?


      • Hengittävä rakenne
        sfg526 kirjoitti:

        Meitin talo rakennusaikana: sähköä meni vuodessa 30 000 kwh painovoimaisella iv:llä ja vesikiertoisella sähkölattialämmityksellä. Iv koneen ja putkien asennuksen jälkeen, sähköä menee 10 000 kwh vähemmän. Jos lasketaan , että 1 kwh maksaa 10 centtiä, niin rahaa säästyy 1000 euroa vuodessa.

        Onko 1000 eur/vuosi hyvä syy ivkoneeseen lto:lla?

        Asun 50-luvun ns.alkuperäisessä rintamamiestalossa , n. 100 m2 ulkorakennus.
        Puu tulipesiä 3 kpl , lisänä öljytäytteisiä sähkölämmittimiä, astianpeskoneet yms,
        painovoimainen ilmanvaihto, vieraatkin sanonu et mukavan lämmin, ei vetoa yms.

        Kaikki sähköt 15 000 kwh vuodessa, miten saatte kulumaan noin paljon sähköä....???


      • Näin se vaan on
        maailma muuttuu kirjoitti:

        Saatoipa olla siinä vanhassa talossa puu-uunit "ilmanvaihtolaitteina" muutenkin ilmavuotoja vähän eri malliin kuin betonirakenteisissa taloissa.

        Eikä silloin osattu murehtia energiankulutusta eikä pienhiukkasaltistusta....

        Eikä taidettu noissa taloissa hirveästi edes saunoa tai pestä pyykkiä sisätiloissa.

        Ja ovathan vaatimuksetkin nousseet. 10 vuotta sitten autojen ilmastointilaitteet "tiedettiin" täysin tarpeettomiksi ja näitä ennen turhakkaita ovat olleet mm. astianpesukoneet.

        Autossa ei ilmastointilaitetta tarvitse, talvella korkeintaan lämmitin. Astianpesukone voi olla OK isossa perheessa mutta 1-2 hengen taloudessa täyttä humpuukia.


      • Näin se vain on
        kon. poisto pois kirjoitti:

        > Ehkä niitä ilmanvaihtokriteereitä pitäisi muuttaa, jos kerta ihmiset oireilevat.

        Jep. Kriteerit pitäisi olla tiukemmat. Mutta tiukemmat vetokriteerit olisivat kuolinisku koneelliselle poistolle, joka aiheuttaa aina vetohaittaa. Jos siis ilmanvaihtomäärät pidetään nykysuositusten mukaisella tasolla = 2 hlö makuuhuoneeseen pitää tuoda 12 l/s raitista ilmaa. Nimenomaan öisin, kun tila on käytössä.

        BTW, mitä järkeä on laittaa makuuhuoneisiin ovet, kun niitä ei kuitenkaan voi pitää kiinni? Tai voi kyllä, mutta CO2-pitoisuus ampuu makuuhuoneessa jonnekin 2000 ppm ja aamulla on pää kipeä...

        Myös painovoimainen poisto olisi vaikeuksissa - esim. vaatimus tietyn minimiilmanvaihtdon toteutumisesta, säästä riippumatta, tai siitä, ettei ilman virtaussuunta saa kääntyä (= ilmaa virtaa sisään poistoilmakanavista) olisi välitön kuolinisku.

        Painovoimaista en kyllä menisi kieltämään. Koneellinen järjestelmä on turhan raskas investointi esim. kesämökkiin. Mutta ympäri vuoden käytettävissä asunnoissa pitäisi olla koneellinen tulo ja poisto, mikä mahdollistaa riittävän ilmanvaihdon säästä riippumatta.

        Painovoimainen kun ei toimi lämpimällä säällä eikä kaikkialla ole mahdollista pitää melun tai varkaiden/hiipparien vuoksi ikkunoita selällään. Ja kon. poiston kanssa taas se "vedottomuus" tehdään yleensä ilmanvaihdosta tinkimällä eli säätämällä ilmanvaihto minimiin, poissaoloteholle, pakkasjaksojen ajaksi.

        Oletko mielipuoli? Tässä maassa on asuttu vuosisatoja ilman mitään koneellisia ilmanvaihtoja ja hyvin on pärjätty. Sinä vähä-älyinen tahtoisit sen kieltää!


      • Ihminen on avuton
        Näin se vain on kirjoitti:

        Oletko mielipuoli? Tässä maassa on asuttu vuosisatoja ilman mitään koneellisia ilmanvaihtoja ja hyvin on pärjätty. Sinä vähä-älyinen tahtoisit sen kieltää!

        Vuosisatoja ollaan eletty myös ilman julkista sairaanhoitoa.

        Kun sitten vingutaan, että pääppyli on kipeä ja limakalvot kuivat, niin haetaan siltä tädiltä hieman pillereitä ja saikkua.

        Monet asiat tosiaan voisi kieltää. Jos joku jotain järjenvastaista haluaa tehdä, niin sitten pitäisi myös kaikki seurannaiset langettaa hänelle maksettavaksi.


      • Oikeaa tietoa...
        vetää joka nurkasta kirjoitti:

        > Vedontunne syntyy ilman lämpötilaeroista.

        Väärin. Vedontunne syntyy ihon liian voimakkaasta, paikallisesta, jäähtymisestä. Jäähtymisen aiheuttava lämmönhukka voi tapahtua joko säteilynä, lämpimästä ihosta esim. kylmään ikkunaan, tai konvektiona ilmaan. Konvektioon vaikuttavat ihon pinnan ja ilman välinen lämpötilaero, ilman liikenopeus ja ilman pyörteily = turbulenssi, joka tehostaa lämmönsiirtymistä.

        > Turbulenssin syntyminen sisäilmaan ilmastoinnin seurauksena on mahdotonta

        Väärin. Noissa karmiventtiileissä on juuri se vika, että niistä tulee aika kapea ja kylmä ilmasuihku, jonka pitäisi "liimautua" kattoon (ns. coanda-efekti), mutta usein ikkunasyvennyksen yläreuna, verholauta tms. estää tämän. Vapaassa ilmassa alilämpöinen ilmasuihku kääntyy alaviistoon ja osuu helposti ihmisiin. Tämä ilmasuihku ei myöskään ole täysin vakaa, vaan heiluu sinne tänne, koska suihku työntää huoneilmaa liikkeelle, aiheuttaen huoneeseen muodostuu suuria, hitaita, ilmapyörteitä. Nämä pyörteet ovat niin hitaita (nopeus luokkaa 0,1 m/s) ettei niitä aisti, mutta ne heiluttelevat kylmää tuloilmasuihkua.

        Tuossa mittaamassani kohteessa ilmasuihkun kohdalla virtausnopeus oli noin 0,3 m/s mikä on helposti aistittavissa. Koska ilmasuihku heilui sinne tänne, osuen mittauspisteeseen vain ajoittain, keskinopeus jäi kuitenkin alle 0,15 m/s, mikä on hienosti hyväksytyllä alueella.

        Suomalaiset, alkeelliset, vetokriteerit huomioivat vain keskinopeuden, muualla maailmassa käytetyt myös nopeuden vaihtelut eli turbulenssin. Turbulenssin huomioivilla kriteereillä laskettuna vetohaitan aistimisen todennäköisyys oli tasan 100 % eli vetohaitta oli niin selkeä, että sen voi aistia kuka tahansa, ei pelkästään herkimmät ihmiset.

        Hienoa asiantuntevaa ja kokemukseen perustuvaa argumentointia trollin tai mahdollisen astroturfferin ininään, joka on yhtä järjetöntä ja pahankuuloista kuin se että koneellinen ilmanvaihto täydellä teholla vetää korvausilmaa ikkunaraoista riittämättömien karmiventtiilien takia, samalla kun huippuimuri pitää jatkuvaa, katon läpi asuntoon tunkeutuvaa ääntä...


      • eikö?
        beck__ kirjoitti:

        Asuin lapsuuteni vanhassa puutalossa, oli rakennettu joskus vuosisadan alussa, siellä ei ollut mitään ilmanvaihtokoneita tai muuta, mutta hyvä siellä oli asua.

        Miksi nyt ilmanvaihtokoneita tarvii olla jokapaikassa?

        vamaan paska haisi makkarissa aamulla?


      • kaikki kukat
        kali kali kali kirjoitti:

        >Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        > Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Olet juuri tyypillinen itkupilli, joka yrittää pakottaa naapurit muottiinsa maksamaan järjettömän energiantuhlauksen!

        Valtaosalle ihmisistä miellyttävin lämpötila on 21-22, mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukka on pari, kolme, astetta molempiin suuntiin. Eli on tosiaan vilukissoja, jotka haluavat 25 huonelämmön ... ja niitäkin, joille 18 olisi OK.

        Tässä on vain se ero, että kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä, joten pieni, mutta äänekäs, kylmyydestä valittajien terrorijoukko saa usein hinattua talojen lämpötilan liian korkeaksi, jolloin suurin osa asukkaista kärsii ja maksaa turhasta ... muttei saa suutaan auki, kun pelkää (turhaan) sitä vielä huonompaa vaihtoehtoa.

        Nyt olet, ressukka, joutunut taloon, missä on säädöt kohdallaan etkä ole sitä vielä saanut pilattua. Etkä toivottavasti saakaan! Vedä, saatanan itkupilli, pipo päähäsi, jos palelee! Ei naapurien velvollisuus ole maksaa koko talon lämmittämistä hellelukemiin, jotta sinä tarkenisit pillu paljaana!

        meitä on myös vaihtolämpöisiä. vähän kun huhkii kotona vaikka imuroiden niin 18 astetta riittäisi hyvin. kun istahtaa sohvalle töölön ääreen niin 25 ei oo yhtään paha. pienessä asunnossa voi myös joutua sijoittamaan sohvan aivan ikkunan viereen joten siellä on viluisempaa väistämättä.


      • Ihmettelevä2
        kali kali kali kirjoitti:

        >Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        > Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Olet juuri tyypillinen itkupilli, joka yrittää pakottaa naapurit muottiinsa maksamaan järjettömän energiantuhlauksen!

        Valtaosalle ihmisistä miellyttävin lämpötila on 21-22, mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukka on pari, kolme, astetta molempiin suuntiin. Eli on tosiaan vilukissoja, jotka haluavat 25 huonelämmön ... ja niitäkin, joille 18 olisi OK.

        Tässä on vain se ero, että kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä, joten pieni, mutta äänekäs, kylmyydestä valittajien terrorijoukko saa usein hinattua talojen lämpötilan liian korkeaksi, jolloin suurin osa asukkaista kärsii ja maksaa turhasta ... muttei saa suutaan auki, kun pelkää (turhaan) sitä vielä huonompaa vaihtoehtoa.

        Nyt olet, ressukka, joutunut taloon, missä on säädöt kohdallaan etkä ole sitä vielä saanut pilattua. Etkä toivottavasti saakaan! Vedä, saatanan itkupilli, pipo päähäsi, jos palelee! Ei naapurien velvollisuus ole maksaa koko talon lämmittämistä hellelukemiin, jotta sinä tarkenisit pillu paljaana!

        Eikö ne kuumasta kärsivät voi vääntää patterin termostaatista lämpöä pienemmälle?


      • Anonyymi
        oma kokemus kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Kokemukseni koneellisesta ilmavaihdosta on huono, sillä se kerrostaloasunto missä asuin, oli sellainen, että siellä oli keskitetty tuloilma, ja kun se puhalsi liian kovaa sitä ilmaa makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen, niin siellä veti koko ajan.

        Ja kun asiasta isännöitsijälle sanoin, niin hän vain sanoi, että määräykset on nyt näin ja näin.

        En haukkuisi koneellista ilmanvaihtoa, jos se ei vetäisi, mutta ainakin minulla on kokemusta siitä, että se aiheuttaa vetoa, eikä vedossa ole mukava asua.

        Kun vertaan tuota koneellista ilmanvaihtoa siihen perinteiseen, niin siellä perinteisen ilmanvaihdon kämpässä ei vetänyt, eli siellä oli paljon mukavampi asua.

        Vedosta ja alipaineesta kärsitään meilläkin.

        Olemme yksinkertaisesti itse toimineet tässä asunnossa omalla tavallamme. Poistoilma-aukon/venttiilin olemme kokonaan sulkeneet muovilla. Eli huoneistosta ei poistu ilmanvaihtoputkistoon ilmaa, jolloin myöskään korvausilmaa ei tule. Muovilla suljetut poistoilma-aukot ovat meillä kylpyhuoneessa, WC:ssä, keittiössä ja yhdessä vaatehuoneessa. Näin ollen, koska ilmaa ei huoneistosta poistu, voi korvausilmaventtiilit olla puoliksi auki tai vaikka kokonaan auki, sillä korvattavaa ilmaa ei siis ole, ei ulkoa sisällepäin tule viimaa.
        Näin ollen tuuletamme tarvittaessa ikkunoiden kautta. Hengittäminen on hyvää ja ilma on ihan raikasta ilman jatkuvaa vetoa.
        Tässä vaan yksi oivallinen neuvo.
        Näin voitte nauttia vedottomasta kerrostalohuoneistostanne. Hyvää kesää kaikille!


      • Anonyymi

        koneellinen poisto ja sen täysinopeus on kyllä demonin keksintö,65 vuonna rakennetussa kerrostaloasunnossa niin kylmä kun se pärähtää päälle että ole ruuvannut poistoilma venttiilejä kiinni jonkin verran ,ihan sama ,menkööt tasapainot ynnämuut mutta en perkele ala palelemaan jonkun idiootin keksinnön vuoksi näissä iänikuisissa neukkukuutioissa,se puolinopeus on ok mutta minkä vitun takia pitää olla joku täysnopeus?


      • Anonyymi
        suuret luulot kirjoitti:

        Taidat olla oikea äidin kullannuppu, jolla on hieman suuret luulot itsestään.

        Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla - ilmamäärät olivat suunnitelmien mukaiset ja lämpötilat & ilman keskinopeudet oleskeluvyöhykkeellä hienosti sallittujen rajojen sisällä. Mittaustuloksista kyllä näkyi, että vetohaitta oli selkeä & aistittavissa (liikaa turbulenssia), mutta suomalaiset vetokriteerit ovat niin lepsut, että kaikki oli kunnossa .... siis paperilla .... eikä asukkailla, valitettavasti, mitään edellytyksiä vaatia korvauksia tai muutoksia vetoisaan taloonsa.

        Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!

        "Eikä tuo ole ainutkertainen tapaus... kyllä homma on niin, että kaikki koneellista poistoa vielä 2000-luvulla suunnitelleet pitäisi järjestää tahdonvastaiseen hoitoon ihmiskuntaa vastaan tehdyistä rikoksista!" kyllä,koneellinen poisto on idiootin keksintö!


      • Anonyymi
        kali kali kali kirjoitti:

        >Ensinnäkin, olen asunut asunnossa, jossa oli liian kylmä, eli itse arvostan lämmintä asuntoa, pidän itse, että asunnossa täytyy olla vähintään 22 astetta lämmintä, makuuhuoneessa voi olla viileämpää, mutta voin kertoa, että on kamalaa asua asunnossa, jossa joutuu palelemaan.

        > Eli arvostakaa sitä lämpöä.

        Olet juuri tyypillinen itkupilli, joka yrittää pakottaa naapurit muottiinsa maksamaan järjettömän energiantuhlauksen!

        Valtaosalle ihmisistä miellyttävin lämpötila on 21-22, mutta yksilöllisistä eroista johtuen vaihteluhaarukka on pari, kolme, astetta molempiin suuntiin. Eli on tosiaan vilukissoja, jotka haluavat 25 huonelämmön ... ja niitäkin, joille 18 olisi OK.

        Tässä on vain se ero, että kylmyydestä valitetaan herkemmin kuin liiasta lämmöstä, joten pieni, mutta äänekäs, kylmyydestä valittajien terrorijoukko saa usein hinattua talojen lämpötilan liian korkeaksi, jolloin suurin osa asukkaista kärsii ja maksaa turhasta ... muttei saa suutaan auki, kun pelkää (turhaan) sitä vielä huonompaa vaihtoehtoa.

        Nyt olet, ressukka, joutunut taloon, missä on säädöt kohdallaan etkä ole sitä vielä saanut pilattua. Etkä toivottavasti saakaan! Vedä, saatanan itkupilli, pipo päähäsi, jos palelee! Ei naapurien velvollisuus ole maksaa koko talon lämmittämistä hellelukemiin, jotta sinä tarkenisit pillu paljaana!

        Täällä on aina niin rakentavia ja asiallisia vihapuheita! Asioistahan ei kovan sensuurin Suomessa saa olla muuta kuin yhtä mieltä.


      • Anonyymi
        ölkj kirjoitti:

        "Itse olen joutunut mm. selvittelemään tilanetta, missä uuden, koneellisella poistolla varustetun, kerrostalon asukkaat harkitsivat oikeustoimia rakennuttajaa vastaan, koska kärsivät vedosta. Ilmanvaihto toimi kuitenkin ihan suunnitellulla tavalla"

        No, ihan maalaisjärki ja terve logiikka sanoo, että asukkaat olivat oikeassa ja nuo ilmannvaihtokriteerit olivat suunniteltu päin persettä.

        Jos joku näyttää hyvältä suunnittelijan pöydällä ja paperilla, niin se ei ole sama, kuin että asia toimisi käytännössä.

        Jos monet saman talon asukkaat valittavat samaa vetoa, niin kyllä se on aika musertava näyttö, että he ovat oikeassa, vai pitääkö koko ihmiskunnan kärsiä jonkun ilmanvaihtoinsinöörin keksinnöistä?

        Kaipaan entistä asuntoani! Se sijaitsi mäellä, mäntymetsän lähellä. Hengitysilma oli aina hyvälaatuista ja kesäisin vietin aikaa puhtaalla parvekkeellani. Ilmanvaihto oli yhtä vanha kuin kiinteistö eikä mitään häiriöitä ilmennyt. Nyt asun v. 2014 rakennetussa modernissa järvenpääläisessä kerrostalossa. Yli 5 vuotta alipaineasunnossa tehokkaassa koneellisessa ilmanvaihdossa on ollut pelkkää taistelua. — Tekniikka ja LVI ovat lähinnä tappavia.

        Niiden lisäksi kannabista käyttävät rikolliset asukkaat tuhosivat meiltä muilta koko elämän. Heille inhottava elämöinti on ainoa asia mihin kyetään. Lemminkäinen ja YIT kuuluivat kuvitelmissani suomalaisiin ammattirakentajiin mutta faktojen kertyessä aloin ymmärtää mistä asukkaiden eli maksajien huijaamisessa ja eri petostyypeissä on kyse. Asunnon epäkohtiin voi yrittää tottua mutta fyysisen terveyden luhistumisen jälkeen hajoaa myös psyyke. Tämä julkaisufoorumi kertoo karulla näytöllä millaiset ihmiset riehuvat syyllistämässä ja aliarvioimassa normaaleja asukkaita. Tosiasioiden kieltämisellä ei saavuteta mitään. Olen muiden kanssa joutunut kokemaan Järvenpäässä niin hirveitä asioita, että niistä ei kannata enää edes puhua. Ostoskeskuksemme tuhopoltettiin toissa iltava, samassa meni päiväkoti, kioski ja pitseria. Narkomaanien paapominen tuhosi myös oman osoitteeni elinolot!

        Moni kirjoittaa tälle palstalle heikoilla tiedoilla. Ei ole kenenkään syy, ellei siviili hallitse LVI-teknologiaa. Älkää kuitenkaan tukkiko tuuletusta, olivatpa olot kuinka vaikeat tahansa. Talon rakenteissa olevat homeet ja myrkylliset mikrobit nousevat sisäilmaan, ellei kiertoa ole. Osa mikrobeista on hajuttomia mutta ne aiheuttavat sairauksia. Olen mikrobikoulutettu Helsingin Aalto-yliopistossa. —Kiitokseni jokaiselle kommentoijalle.


    • Kyllä!

      Kun puhut koneellisesta ilmanvaihdosta tarkoitat tässä tapauksessa koneellista poistoa. Se on halvin tapa toteuttaa ilmanvaihto ja grynderi valitsee juuri sen halvimman tavan.

      Kunnolla toteutettuna siinä olisi myös koneellinen tulo esilämmityksen kera, joka poistaisi vedon. Mutta grynderille tämä tarkoittaisi ilmanvaihtoputkien määrän kaksinkertaistamista ja kalliin ilmanvaihtokoneen hankkimista.

      Niin kauan kuin ostajat haluavat halpoja neliöitä saavat halvan ratkaisun. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Olet saanut juuri sitä mitä olet ostanut. Ja useimmat haluavat sinun laillasi halpaa, mutta vinkuvat kun ei tämä siten mersu ollutkaan, vaikka ladan ostin.

      • Niin mutta

        Vaikka koneellisen ilmanvaihdon _voi_ toteuttaa _kalliilla_ hyvin, niin juuri tämä tarkoittaa sitä että Suomi tulee täyttymään asunnoista, joissa on heikosti toteutettu koneellinen ilmanvaihto.

        On erittäin naiivia kuvitella ettei näin kävisi, jollei sitten rakennusmääräyksiä tiukenneta vaatimaan sitä kalleinta ratkaisua ja nykyistä tiukempien säädösten noudattamista kaikissa taloissa.

        On typerää ja itsekästä kerskua sillä mihin itsellä on varaa. On kaikkien etu että Suomeen rakennetaan laadukkaita taloja, oli niissä sitten vuokra -tai omistusasuntoja.

        Tietysti myös edullisia mutta viihtyisiä asuntoja tarvitaan. Jos tähän ei päästä kuin painovoimaisella ilmanvaihdolla, niin näin olkoon. Itse maksaisin ennemmin suurempia lämmityskustannuksia kuin kalliista ilmanvaihdosta.


      • Asiat paremmin

        Ei se grynderi enää voi valita pelkkää koneellista poistoa, kun 2003 voimaan tulleiden määräysten jälkeen koneellinen tuloilmakin on pakko ollut rakentaa.

        Tosin onhan se helkkarin surullista, että aikaisemmin 2000-luvulla on rakennettu taloja törkeän kallilla neliöhinnalla ja ilmanvaihtona sitten liesituuletin ja reikä ikkunankarmissa.


      • Anonyymi

        Vastauksessasi toit esille sen kovan buisneksen, joka tähän koneelliseen ilmanvaihtoon liittyy. Haluaisit vielä myydä kalliimpaa ihmisille putkinesi ja koneisesi homehduttamaan asuntoja.


    • Näin on

      Eipä tuohon ole mitään lisättävää muuta kuin että LVI-mafia on saanut lobattua koneellisen ilmastoinnin pakolliseksi. Tämä on suorastaan rikollista, minä en ikinä tule muuttamaan asuntoon jossa sellainen on!

      • hdghteyer

        Hieno juttu, toivottavasti sinunlaisiasi olisi mahdollisimman paljon niin mä pääsisin lämmityskustannusten maksulla vähemmällä kun teitä paljon maksavia on mahdollisimman paljon.


      • simple as that
        hdghteyer kirjoitti:

        Hieno juttu, toivottavasti sinunlaisiasi olisi mahdollisimman paljon niin mä pääsisin lämmityskustannusten maksulla vähemmällä kun teitä paljon maksavia on mahdollisimman paljon.

        En enää ikimaailmassa vaihtaisi asuntoon, jossa ilma ei vaihdu kunnolla. Nykyisessä voi liesituulettimen nappulasta valita tehon 1-4. 2 on ihan hyvä asento perustilanteessa. Saahan sitä raitista ilmaa ikkunan avaamallakin mutta usein meinaa vilu tulla.

        Koneellinen ilmanvaihto ei ole mitänkään pakollinen eikä mikään laki tai asetus siihen määrää. Sen sijaan ilman täytyy asunnossa vaihtua tietyn ajan kuluessa eikä mikään painovoimainen systeemi tahdo tuohon kyetä. Ilman pitää vaihtua siksi ettei asunnossa ole liian kosteaa ja ennen kaikkea siksi, että hengitysilman laatu pysyy riittävän hyvänä.

        Omasta mielestäni paras testi ilmanvaihdon riittävyyteen on: Kun aamulla nouset ja menet vessaan ja jos sieltä makuuhuoneeseen palatessasi "paska haisee" niin ilmanvaihto on riittämätön.


      • henrik721
        simple as that kirjoitti:

        En enää ikimaailmassa vaihtaisi asuntoon, jossa ilma ei vaihdu kunnolla. Nykyisessä voi liesituulettimen nappulasta valita tehon 1-4. 2 on ihan hyvä asento perustilanteessa. Saahan sitä raitista ilmaa ikkunan avaamallakin mutta usein meinaa vilu tulla.

        Koneellinen ilmanvaihto ei ole mitänkään pakollinen eikä mikään laki tai asetus siihen määrää. Sen sijaan ilman täytyy asunnossa vaihtua tietyn ajan kuluessa eikä mikään painovoimainen systeemi tahdo tuohon kyetä. Ilman pitää vaihtua siksi ettei asunnossa ole liian kosteaa ja ennen kaikkea siksi, että hengitysilman laatu pysyy riittävän hyvänä.

        Omasta mielestäni paras testi ilmanvaihdon riittävyyteen on: Kun aamulla nouset ja menet vessaan ja jos sieltä makuuhuoneeseen palatessasi "paska haisee" niin ilmanvaihto on riittämätön.

        parasta varmaan kun laitat ilmastointiputket sinne tiiliseinään.


      • Anonyymi

        Maassamme toimii myöskin ulkomaisia LVI- yrityksiä, pakottavat tai lahjovat ihmiset ostamaan kalliita laitteita ihan vaan oman edun tavoittelun merkeissä.

        Muuten mistä maista niitä on????


    • -home-

      Mutta entäpä mikä on vialla meidän talossa kun naapurin paska haisee mun huushollissa?
      Eilen aamulla kantapää-astuja naapuri herätti 3.30,ilmeisesti meni p....lle,koska kohta alkoi leijua lemu asunnossani.
      Vähän myöhemmin toinen seinänaapurini,kuulen muutenkin 150 kg tömisevät liikkeet,ja sama juttu,hirvittävä krapulapee,näin ohimennen kun istui ostarin terassilla.
      Talossamme on koneellinen ilmastointi joka kytkeytyy tietyin tunnein kohisten hurjasti,koko piha-alue on kuin moottoritieltä.Ja sisällä ääni on kamala,ja vetää sukatkin jaloista.

      Ja alkuvuodesta käytiin mittaamassa ja tarkistamassa laitteet,mut miten voi hajut kulkea väärään suuntaan?
      En ymmärrä.

      • pp-70

        Olisitkohan huomaamattasi pieraissut? Paskanhajun leviäminen asunnosta toiseen on selvä merkki ilmastoinnin PUUTTUMISESTA.


      • henrik721
        pp-70 kirjoitti:

        Olisitkohan huomaamattasi pieraissut? Paskanhajun leviäminen asunnosta toiseen on selvä merkki ilmastoinnin PUUTTUMISESTA.

        osta vene jossa piereskellä.


      • henrik721
        pp-70 kirjoitti:

        Olisitkohan huomaamattasi pieraissut? Paskanhajun leviäminen asunnosta toiseen on selvä merkki ilmastoinnin PUUTTUMISESTA.

        paskanhaju ei leviä yleensä se pysyy wc pöntön alueella . Osta wc ponttöön wc pesuainetta niin ei haise.
        tai osta putkimiestä.
        dr johnsson.


      • Anonyymi

        Olet ehkä kosminen yksilö, et käytä oman asuntosi vessaa? Ihmisten on pakko ulostaa.


      • Anonyymi
        pp-70 kirjoitti:

        Olisitkohan huomaamattasi pieraissut? Paskanhajun leviäminen asunnosta toiseen on selvä merkki ilmastoinnin PUUTTUMISESTA.

        Hyvin sanottu! IHMINEN TARVITSEE HAPPEA!


    • Uusi Hyvä

      Kyllä uusia kerrostaloja tehdään myös omalla ilmanvaihtokoneella eli koneellinen tulo ja poisto on itse säädettävissä.
      katso seuraava asunto tällä järjestelmälläse vanha järjestelmä, jossa oli venttilit ikkunan raoissa oli huono, kuylmä ilma tuli sisään talvella ja äänet kuuivat ulkoa.
      kyllä uusi systeemi on paras.

    • ei hyvä minusta

      En ole kyllä kanssasi samaa mieltä. Minulla on säätömahdollisuus ilmastointiin asteikolla 1-4, mutta kokonaan suljettua sitä ei saa. Koneellinen ilmastointi tekee huoneilmasta jotenkin liian kuivan, atooppinen iho ei oikeen tykkää. Jatkuva pieni hurina ei myöskään ole kivaa. Kaiken lisäksi tästä ihanuudesta saa sähkölaskun yhteydessä, erityisesti talvella, maksaa 2-3 kymppiä kuukaudessa.

      • henrik721

        siivousta ja suodattimien vaihtoa. suodattimia ei tarvii taloon ollenkaan ilmalämppöpumppuun paitsi ne 2 etusuodinta.
        pölynimurista paras on avec.


      • Anonyymi

        Koneellinen ilmanvaihto on kovan tason buisnestä. Miesvaltanen ala niin hinnat ovat kovat. Raha ratkaisee ja sitä rahaa otetaan vaikka väkisen toisten lompakoista, niin se vaan on. Pakotetaan koneelliseen ilmanvaihtoon ilman sen kummempia todisteita. Kansa on tosi tyhmää, kun uskoo kaikkeen ja antaa rahansa suurille firmoille pohattojen kulutettavaksi ja sijoitettavaksi.


    • Kokemusta molemmista

      Vai että saa vanhassa asuva nauttia täydellisestä hiljaisuudesta ja rauhasta?

      Edellinen asuntoni oli rakennettu 1986. Siellä oli se vakioratkaisu, eli koneellinen poistoilma ja korvausilma tuli ikkunan tiivisteisiin tehdyistä aukoista.

      Ensinnäkin yhteisen IV-kanavoinnin takia olisin pystynyt esim.WC:n hormin kautta käymään keskusteluja naapurini kanssa, mikäli olisin ollut paremmissa väleissä. Jollain naapurilla oli myös tapana kuunnella keittiössään radiota ja kuulin kerrankin mm.kuinka uutisissa kerrottiin Puolustusvoimien lippujuhlaparaatin järjestämisestä.

      Eli jo tuon takia asunto oli käytännössä asumiskelvoton. Lisänä asunto sijaitsi kaupungin keskustassa erittäin vilkkaasti liikennöidyn tien varrella. Koska korvausilma tuli asuntoon ilman minkäänlaista suodatusta, keuhkoissani on varmaan vieläkin autojen pienhiukkaspäästöjä ja muuta paskaa.

      Kyllä koneellinen tuloilma suodatuksella on tuohon verrattuna ihan huippujuttu. Siinä olet oikeassa, että koneellinen poisto/tulo ilman säätömahdollisuutta on perseestä. Mutta kuitenkin se toiseksi paras ratkaisu.

      • Anonyymi

        Ilmanvaihtoputkistosta kuuluva äänihaitta on poistettavissa. Tee niinkuin mekin. Liimaa pieni puu tai massalevy ilmastointiaukon päälle, poistuu veto ja tuuletat sitten ikkunan kautta, kun tarve vaatii. Äänihaitta poistuu mukavasti myöskin.


    • henrik721

      huippuimuri katolle niin pitäis auttaa.

      • henrik721

        äämnieristyslevyt seiniin ja kattoon.


    • hirveä veto

      Keskitetty, koneellinen ilmastointi on hirveä. Olen sairastunut vakavasti v. 2006 rakennetetussa talossa, jossa veti kuin helvetissä kaikki illat 18-02. Asuminen oli eloonjäämistaistelua. Jalat jäätyivät joka ilta, vaikka mitä olisi päälle pukenut. Sähköpatja sähköpeitto eivät auttaneet. Olin kuolla kymmeniin keuhkokuumeisiin - jatkuva päänsärky ja krooninen korvatulehdus. Muutin pois ja tässä talossa on nyt sama juttu. Enää en pysty muuttamaan, koska terveyteni meni niin heikoksi. En ole koskaan ennen palellut missään. Miksi näitä tappavia asuntoja rakennetaan. Koneellista ilmastointia ei ymmärrä yksikään isännöitsijä. Kun se on kerran päälle laitettu, siitä ei saa puhua, eikä sitä voi enää säätää kuin korkeintaan jumala. Niin pyhä tämä asia tuntuu olevan. Pelkään, että jalkani joudutaan amputoimaan, ellen kuole tähän krooniseen keuhkokuumeeseen sitä ennen.

      • Se pyörii sittenkin

        Darwinismi toimi. Mikä tuli taas todistettua.


      • trtete

        Hehe, v. 2006 rakennettu laatutalo =)


      • Anonyymi

        Onhan sinulla konsteja toimia. Voit peittää millä haluat poistoilma-aukot, missä niitä asunnossasi sitten onkaan. Korvausilmaventtiilin tai rakosen ikkunoiden yläpuolella voit sitten sulkea, koska ilmaa ei siis poistu asunnostasi niin ei korvausilmaakaan tarvita. Näin saat lämpimän ja vedottoman kodin itsellesi.


    • dasssssssss

      sammutin omani

    • Tyytyväinen asukas

      Asuntojen ilmanvaihdon vaatimukset ovat olleet voimassa jo vuosikymmeniä. Meidänkin 1971 rakennetussa kerrostalossa on koneet katolla, jotka imevät ilmaa asunnoista yötä päivää. Ja hyvä niin, koska äskettäisen toimintahäiriön aikana havaittiin, että kun huippuimuri ei ollutkaan käynnissä, niin ilma asunnossa tuli tunkkaiseksi ja ikkunoiden sisäpintaan alkoi tiivistyä kosteutta. Ikkunoitakaan ei talvella voinut pitää pitkään auki, joten tuulettamalla asiaan ei tullut ratkaisua. Sisäilman laatu huononi aivan oleellisesti.

      • Anonyymi

        Tottakai tupsahtaa homeet ja pölyt ilmanvaihtokanavista huoneistoihin mikäli ilmanvaihtokone suljetaan joksikin ajaksi ja käynnistetään uudelleen. Huono ilmanlaatu johtui ihan niistä pöly, home ynnä muista hiukkasista iv-putkistossa, jotka pöllähtivät hengitysilmaasi.


    • hirveää

      Koneellinen ilmastointi on HIRVEÄ, koska se yleensä säädetään liian kovalle. Olen sairastunut kuolemanvakavasti vedosta. Vaihtanut asuntoa jo kolme kertaa. Mistään ei löydä kämppää, jossa ei olisi koneellista ilmastointia. Olen saanut KROONISET: päänsäryn, korvatulehduksen, keuhkokuumeet, jatkuvat lihasrevähtymät. Jatkuva kuume, useat keuhkokuumeet vuodessa. Lisäksi jalkani ovat paleltuneet tunnottomiksi. Elämä on pelkkää sairastamista. On hirvittävää, että joutuu kuolemaan ilmastoinnin takia.

      • huolestunut ..

        Vaikea käsittää, ettei noissa surkeissa oloissa lavantauti ja maksakirroosi ole ole osuneet kohdalle, tai edes kihti.

        Olihan molemmat korvat tulehtuneet?


      • se siitä

        Oletko kuullut että jakomielitautiin on nykyään olemassa ihan toimivat lääkkeet.


    • cyme1976

      Vedon tunne tulolla ja poistolla varustetussa järjestelmässä johtuu yksinkertaisesti siitä, että tuloilma on liian kylmää. Ongelma poistuu tuloilman lämpötilaa nostamalla. Jos tulo/poistoilmamäärät ovat tarpeettoman suuria voi melko lämminkin ilma aiheuttaa vedon tunnetta. Vedon tunnehan johtuu siitä, että tuloilma on liian kylmää SUHTEESSA HUONELÄMPÖTILAAN. Eli näin karkeasti: Jos huoneessa on -30C niin tuloilma tuntuu lämpöiseltä vaikka tuloilma olisi vain 10C lämpöistä, mutta jos huonelämpötila on 26C, niin tuloilma tuntuu kylmältä, jos tuloilman lämpötila on 18C. Eli ainut toimiva tapa koneellisen ilmanvaihdon kanssa on säädättää A)ilmamäärät niin, että ne juuri ja juuri riittää B)huoneilman lämpötila 22C asteeseen, joka riittää kaikille oikein säädetyssä järjestelmässä ja C) tuloilman lämpötila 0-5C astetta alle huonelämpötilan. Siinä se on lyhykäisyydessään ja varmasti toimii. Kesäkuumalla siis laitetaan vain kierroksia lisää iv-koneeseen. Ilmanvaihtojärjestelmä on säädätettävä aina tosiammattilaisella, koska siihen hommaan tarvitaan hyvät mittarit ja kokemusta. Jos koneellinen ilmanvaihto ei ole oikeissa säädöissä on se sama ja jopa hyvä repiä koko talon kanssa maantasalle, koska on vain ajan kysymys milloin ongelmat alkavat. Kertauksena vielä:
      A)ilmamäärät niin, että ne juuri ja juuri riittää B)huoneilman lämpötila 22C asteeseen, joka riittää kaikille oikein säädetyssä järjestelmässä ja C) tuloilman lämpötila 0-5C astetta alle huonelämpötilan.

      • 20+9

        Samaa ihmettelen, miksi kummassa se tuloilma on niin monella paljon kylmempää kuin huoneilma, lämmittää se jokatapauksessa pitää niin lämmitys kun tapahtuu jo ilmanvaihtokoneessa niin ei oo vedon tunnetta, jos tuloilma on kylmää niin lattian rajaanhan se painuu ja aiheuttaa vedon tunnetta eli luulo että kylmä tuloilma sekottuu paremmin huoneilmaan on ihan höpö juttuja, tuloilma samaan lämpöön kuin huoneilma niin homma toimii.


    • Kusipäät

      Pahinta on se että jotkut kusi- tai paskapäät asentavat koneelliseen poistoon omia puhaltimia, kuivureita, liesituulettimia ja muuta paskaa.

      • Anonyymi

        Kaikki ilmastointiputket pois taloista.


    • Mitä veto on?

      Nuori sekä fyysisesti terve ihminen ei kärsi pienistä vedontunteista.
      Vedon aiheuttamille sairauksille altistuvat lattialla leikkivät lapset.
      Vanhuksien heikko pintaverenkierto lisää heidän vedontunnetta.
      Liikuntarajoitteiset sekä hengitystiesairaat kärsivät vedosta.
      Lisäksi väärin suunniteltu tai säätämätön ilmanvaihto lisää huoneen ilmavirtauksia.
      Esimerkiksi ikkunassa oleva kapea korvausilmaventtiili ohjaa kylmän ilmavirtauksen suoraan oleskelualueelle.
      Mitä veto on ja mistä vedontunne johtuu on suurelle osalle täysin käsittämätön asia.
      Kuitenkin suurin osa kansasta ärsyyntyy tai kärsii vedontunteesta.

      • Hienoa takarivissä

        "Nuori sekä fyysisesti terve ihminen ei kärsi pienistä vedontunteista.
        Vedon aiheuttamille sairauksille altistuvat lattialla leikkivät lapset.
        Vanhuksien heikko pintaverenkierto lisää heidän vedontunnetta.
        Liikuntarajoitteiset sekä hengitystiesairaat kärsivät vedosta."

        "Kuitenkin suurin osa kansasta ärsyyntyy tai kärsii vedontunteesta. "

        Eli suurin osa ihmisistä on laikkiviä lapsia, vanhuksi, tai liikuntarajoitteisia.


    • miksi näin

      ihmettelen kovasti kun poistoilmaventtiiliin ei saa koske, kun on säädetty, kuka tätä valvoo kun on lautasmalli, olen kuullu vedosta kärsivien pyörittävän kiinni venttiilin, eli pitäs olla joku este, ettei päästä kääntelemään niitä..

      • tässä syy

        Todellakin pitäisi olla este etteivät käänny mihinkään, vedosta kärsivät kun kääntävät niitä kiinni niin veto pahenee niissä asunnoissa joissa ei ole käännetty kun imu niissä lisääntyy ja sit nekin ketkä ei kärsi vedosta alkavat kärsiä vedosta, näinhän ne ongelmat kiertää kerrostaloissa.


    • Koneeton

      Muutin uuteen asuntoon jossa on näköjään koneellinen keskitetty ilmastointi.

      Heräsin ensimmäisenä aamuna pääkipuun, silmät punaisina ja rasittuneina, nenän limakalvot kuin hiekkapaperia ja olo oli kuin en olisi levännyt ollenkaan...

      Olin kuitenkin nukkunut täydet yöunet.

      Olen kolmekymppinen, hyväkuntoinen ja allergiaton mies.

      Päätin että muutan asunnosta pois mahdollisimman pian.

      Koneellinen ilmanvaihto ei voi olla hyvä asia missään nimessä.

      Suomi on ***** maa.

      • sellaista sattuu

        Sama juttu, muuton ja tupareiden jälkeen pääkipeä ja vatsa sekaisin, en edes muistanut edellisestä illasta ihan kaikkea ja persuskin oli kipeä ja punotti.

        Johtuu varmaan imastoinnista, en ymmärrä siitä mitään.


    • Aerotoksinen yksilö

      Aerotoksinen syndrooma
      Viime vuosikymmenten aikana tehdyt tutkimukset osoittavat, että monet (tässä tapauksessa ko. asunnoista) liikennelentokoneissa lentäneet henkilöt ovat saaneet erilaisia lyhyt‑ ja pitkäkestoisia sairauden oireita, kuten kroonista väsymystä, unihäiriöitä, tajuttomuus‑ ja muita kohtauksia, lihaskipuja, heikotusta, hengitysvaikeuksia (jotka vakavina ja hoitamattomina voivat johtaa kuolemaan) sekä ruoansulatushäiriöitä, sydän‑ ja verisuonisairauksia, iho-ongelmia ja keskittymishäiriöitä. Pääasiallisen syyn on arvioitu olevan neurotoksisissa organofosfaateissa, jotka saastuttavat lentokoneen sisäilmaa ilmanvaihtokanavien suunnitteluvirheen vuoksi. Vuodesta 1999 lähtien tätä on kutsuttu ns. aerotoksiseksi syndroomaksi. Liikennelentokoneiden väitetty saastuminen saattaa olla terveys‑ ja turvallisuusriski tuhansille säännöllisesti lentäville matkustajille ja lentokoneiden miehistölle (moottoroitu ilmanvaihto asunnoissa). Haitta ei siis ole veto vaan kokonaisongelma keskeneräisesti (halvalla) suunniteltujen ilmanvaihtokoneitten asentamisesta vuokra-asuntoihin. Terveys menee taatusti kahdessa vuodessa. Vain ne pelastuvat jotka oleskelevat sisätiloissa mahdollisimman vähän.

    • jebaaa

      Lentokoneen paineistuksella ja ilman vaihdolla ei ole mitään tekemistä asuintilojen ilmanvaihdon kanssa.. anteeksi nyt vaan..

      • Anonyymi

        On erikoista seurata siviilikommentteja. Lentokoneiden ilmanvaihto on kiinnostava aihe. Kiitos! Apukoululaisilla keittää kiinni aina kun aihe on liian vaativa.


    • gfgdfgd

      Joo, vetoa aiheuttaa. Erittäin epämukava kylmä ja kolea kämppä. Ei ollenkaan enää kodikkaan lämmin. Itsekin kaipaan lämpöä, haluan kans pois täältä.

    • 5+8

      ESIMERKKI:

      En ole koskaan aikasemmin asunut koneellisen ilmanvaihdon talossa. En koskaan.

      Muutin uuten kerrostaloon jossa on koneellinen iv ja siitä lähtien ollut niin pahoja oireita että nyt tilattu sisäilmantarkastus ja suunnitteilla muutto vanhanaikaiseen kerros tai rivitaloon.

      Oireet alkoivat rajuina heti muuton jälkeen ja poistuvat aina kun useamman yön pois asunnosta.

      VASTAUS:
      Koneellinen ilmanvaihto tekee kipeäksi.

      Piste.

      • Jälkimmäinen

        Joku raasuli taas kirjoitellut joka ketjuun tarinaa.

        Provo, vai idiootti? Mitä veikkaatte?


    • Ei ikinä enää...

      Meillä koneellinen tulo- ja poistoilma, asuntokohtainen. Ainut hyvä puoli on se, ettei ole vetoa. Muuten huoneilma aivan liian kuivaa, kaikki pinnat keräävät itsensä täyteen pölyä, vaikea hengittää tällaista ilmaa ja talvella saa helposti sähkölaitteista jopa pieniä tällejä jos koskee. Suodattimet vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, ilmeisesti liian harvoin, aivan täynnä pölyä. Talvella ilmanvaihto vastaa suurimmaksi osaksi huoneen lämmityksestä, pattereita ei voi pitää kauhean kovalla tai sitten huoneessa jo ihan liian lämmin (23 astetta). Kun ei ole vetoa, riittäisi pienempikin lämpötila (19-20 astetta).

      Näin jälkikäteen ajateltuna otan mieluummin sen pienen vedontunteen kuin jatkuvan helteen oli sitten talvi tai kesä ja sen että ilma tuntuu pölyiseltä suodattimista huolimatta. Vaatteita saa aina enempi päälle ja villa on kiva juttu päällä mutta asunnon/huonekalujen sähköisyyttä ja pölyisyyttä en voi sietää! Ihme staattinen kökköläjä.

      • jarruttelija 3

        Miksi et sulje pattereita, jos liian kuuma on?

        Minulla patteriventtiileistä suurin osa talvellakin suljettuina, silti lämpötiala 26C!

        Pölyä ei tule pahemmin kesällä eikä talvella.


      • gareg

        > pattereita ei voi pitää kauhean kovalla

        Lämmitän talvella vasta kun sisälämpötila laskee jonnekin 21:een tai alle. Muulloin saan lämmön ilmaiseksi naapureilta. Huopatossuja tulee käytettyä talvella, ovat muuten hyvä keksintö. Keväällä ja syksyllä on yleensä kuukauden ajan sopivaa, muuten on kesällä liian kuumaa.

        > huoneilma aivan liian kuivaa

        Pitäisi olla pyöriväkennoinen IV-kone, joka ottaisi myös veden talteen poistoilmasta. Talvella sisäilman kosteus on tyypillisesti 10...20 % eli aivan liian vähän. Kosteusvoidetta kuluu paljon.

        > talvella saa helposti sähkölaitteista jopa pieniä tällejä jos koskee

        Oikeastaan annat tällin itse. Kyllä niitä tällejä saa ihan lakanoistakin, oikein välillä pelottaa vedellä pussilakanaa, kun kymmenen sentin pituiset kipinät iskevät, niin siitä saa niin kovan tällin, että se tuntuu vielä muutaman minuutin kuluttuakin. Mutta se auttaa, että pitää pitkävartisia kumihanskoja, ne vaimentavat iskuja.

        > ja pölyisyyttä en voi sietää

        Imuroi useammin, hanki kunnon aktiivihepasuodattimella varustettu imuri, hanki kuivausrumpu ja pöyhi vaatteet sillä kuivana pesun jälkeen, tai pöyhi käsin ulkona.

        >Suodattimet vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, ilmeisesti liian harvoin, aivan täynnä pölyä

        Ainahan voit ostaa itse vaikka kahdet lisäsuodattimet vuoteen ja vaihtaa ne itse. Tuleeko teillä siis kiinteistönhoitaja vaihtamaan suodattimet? Meillä taloyhtiö vain hankkii suodattimet. En kyllä toisaalta luottaisi toisten vaihtoihin, koska ainakin ILTO 270 -koneeseen suodattimien asentaminen tiiviisti vaatii erittäin huolellista teippaamista. Käyttöohjeen mukaanhan mitään teippaamista ei vaadita. Minulta menee yleensä tunti puolitoista koneen huoltoon ja suodattimien vaihtoon.


      • kostutin.

        Osta ilmankostutin. Sellaiset on tarkoitettu liian kuivalle huoneilmalle. On totta, että liian kuiva huoneilma myös sairastuttaa. Ei saisi olla liian kuiva, mutta ei liian kosteakaan. Sopiva on paras!


      • hrtg
        kostutin. kirjoitti:

        Osta ilmankostutin. Sellaiset on tarkoitettu liian kuivalle huoneilmalle. On totta, että liian kuiva huoneilma myös sairastuttaa. Ei saisi olla liian kuiva, mutta ei liian kosteakaan. Sopiva on paras!

        Huoneilman kostuttaminen kuluttaa paljon lämpöä, turhaan. Pyöriväkennoisella lämmön talteenotolla saa myös veden kierrätettyä. Liikkumattomalla kennolla varustetusta koneesta kalliilla tehty vesihöyry menee suoraan pihalle. Se on kuin kantaisi vettä kaivoon.


      • meluhaitta

        Samaa mieltä kanssasi. Lisäksi asuntoni koneellinen ilmanvaihto on hermoja repivän äänekäs: kohinaa, huminaa, ujellusta ja "ropinaa". Yöunet on vähissä kun korvatulpatkaan ei auta. Muuten talo on hiljainen, mitään ei kuulu naapureista eikä ulkoa, vain ilmanvaihdon järjetön melu. Ilmamäärät on tutkittu ja ovat kuulemma niin kuin säännöt määräävät. Missä vika?


      • Anonyymi
        gareg kirjoitti:

        > pattereita ei voi pitää kauhean kovalla

        Lämmitän talvella vasta kun sisälämpötila laskee jonnekin 21:een tai alle. Muulloin saan lämmön ilmaiseksi naapureilta. Huopatossuja tulee käytettyä talvella, ovat muuten hyvä keksintö. Keväällä ja syksyllä on yleensä kuukauden ajan sopivaa, muuten on kesällä liian kuumaa.

        > huoneilma aivan liian kuivaa

        Pitäisi olla pyöriväkennoinen IV-kone, joka ottaisi myös veden talteen poistoilmasta. Talvella sisäilman kosteus on tyypillisesti 10...20 % eli aivan liian vähän. Kosteusvoidetta kuluu paljon.

        > talvella saa helposti sähkölaitteista jopa pieniä tällejä jos koskee

        Oikeastaan annat tällin itse. Kyllä niitä tällejä saa ihan lakanoistakin, oikein välillä pelottaa vedellä pussilakanaa, kun kymmenen sentin pituiset kipinät iskevät, niin siitä saa niin kovan tällin, että se tuntuu vielä muutaman minuutin kuluttuakin. Mutta se auttaa, että pitää pitkävartisia kumihanskoja, ne vaimentavat iskuja.

        > ja pölyisyyttä en voi sietää

        Imuroi useammin, hanki kunnon aktiivihepasuodattimella varustettu imuri, hanki kuivausrumpu ja pöyhi vaatteet sillä kuivana pesun jälkeen, tai pöyhi käsin ulkona.

        >Suodattimet vaihdetaan 2 kertaa vuodessa, ilmeisesti liian harvoin, aivan täynnä pölyä

        Ainahan voit ostaa itse vaikka kahdet lisäsuodattimet vuoteen ja vaihtaa ne itse. Tuleeko teillä siis kiinteistönhoitaja vaihtamaan suodattimet? Meillä taloyhtiö vain hankkii suodattimet. En kyllä toisaalta luottaisi toisten vaihtoihin, koska ainakin ILTO 270 -koneeseen suodattimien asentaminen tiiviisti vaatii erittäin huolellista teippaamista. Käyttöohjeen mukaanhan mitään teippaamista ei vaadita. Minulta menee yleensä tunti puolitoista koneen huoltoon ja suodattimien vaihtoon.

        Näyttää olevan kovantason buisnestä tuo ilmanvaihtoon liittyvät koneet. Sitten myydään suodattimia ja kaikenmaailman putkenpuhdistajia ym. Kiitos ei koneelliselle ilmanvaihdolle!

        Tuo buisnes on saatava loppumaan ja kitkettyä koko maasta!


      • Anonyymi
        jarruttelija 3 kirjoitti:

        Miksi et sulje pattereita, jos liian kuuma on?

        Minulla patteriventtiileistä suurin osa talvellakin suljettuina, silti lämpötiala 26C!

        Pölyä ei tule pahemmin kesällä eikä talvella.

        Kuinka moderni ohjattu lämpöpatteri suljetaan? Lekalla?


    • 12+18

      Heh, hauska ketju. Valitetaan, että huono ilmanvaihto on huono. No, eikös tuo ole loogisesti jo näin oltava. Jos koneellinen ilmanvaihto on suunniteltu huonosti tai toteutettu huonosti, se on huono. Eihän siinä ole mitään ihmeellistä.

      Hyvä koneellinen ilmanvaihto ei aiheuta vetoa, melua, huminaa, ujellusta, kohinaa tai muutakaan yöunta tai olemista haittaavaa. Meillä on koneellinen ilmanvaihto, ja mitään noista mainituista ongelmista ei ole. Mutta meidän talon ilmanvaihtoa suunniteltiin ja toteutettiin huolellisesti. Ehkä tässä on se juju?

      • r33r23r3r

        No miten se suunniteltiin huolellisesti ja miten se toteutettiin huolellisesti. Eikös ne suunnittelijat sen suunnittele aina huolellisesti ja asentajat asenan huolellisesti.

        Käytettiinkö useita äänenvaimenitimia vai miten on äänettömäksi saatu? Entäs miten ei tunnu vedontunnetta kun nykysillä ohjeellisilla litramäärillä tuntuu että sukat pyörii jaloissa.


      • Anonyymi

        Koneellinen ilmanvaihto aiheuttaa aina vetoa. Siitä ei pääse mihinkään.

        Niin hyvä kuin huonokin koneellinen ilmanvaihto talossa saa sukat pyörimään ja muovimatot irtoamaan. Myöskin niin hyvä kuin huonokin koneellinen ilmanvaihto talossa aiheuttaa aina alipaineen, josta on omat huonot seurauksensa.Piste.


    • 12+18

      Suunnittelija suunnitteli ensimmäisen ehdotuksen itsenäisesti, minkä jälkeen sitä käytiin yhdessä läpi. Äänenvaimentimet pistettiin sekä tulo- että poistolinjaan koneen jälkeen. Lisäksi äänenvaimentimia pistettiin huoneiden välille niin, ettei puheääni tule huoneesta toiseen. Vedontunteen poistamisessa tärkeintä lienee tuloilmapäätteiden oikea sijoittelu ja tyyppi. Meillä on päätteet, jotka suuntaavat ilman katon suuntaisesti laajalle alalle. Venttiilistä tuleva viileä ilma levitetään laajalle alalle, jolloin se ei anna pistemäistä vetoa mihinkään tiettyyn kohtaan. Vaikka pistäisin täyden tehostuksen päälle, ei oleskelutiloissa tunnu minkäänlaista vedon tunnetta. Normaali-ilmamäärällä ei venttiilistä kuulu mitään ääntä. Tehostuksella kuuluu vaimea suhina, mutta sitä käytetään vain mm. saunomisen aikana.

      • Kiinnostunut

        Minkä merkkinen ilmastointi teille laitettiin 12 18?


    • Sega

      Hei!

      Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia ja olen samaa mieltä koneellisesta ilmastoinnista. Ennen tuuletettiin tarvittaessa avaamalla ikkunat tarvittaessa: se on mielestäni paras tapa. Olen valittanut kylmyydestä isännöitsijälle ja mm. patterit on ilmattu ja lämpötila tutkittu. Se ei vaan poista huikua, mikä tulee liian tehokkaasta ilmastoinnista. Ilma tulee käsittääkseni kaikkiin asuntoihin ja huoneisiin samalla teholla, joten mitä pienempi huone, sitä kovempi huiku. Makuuhuone on välillä kuin kylmäsäilytystila.
      Muuten pidän asunnostani, enkä millään haluaisi muuttaa enkä jaksakaan varsinkin kun muutin tähän vähän aikaa sitten.

    • hiljaisuus

      Täysin samaa mieltä!!! Olen asunut nyt kahdessa uudessa kerrostalossa, jossa on ollut koneellinen ilmanvaihto ja yhtä helvettiä on ollut nukkua yöt kun pitää meteliä yökaudet (humisee ja hurisee). Huvittavinta tässä on se että jos asiasta mainitsee jollekin niin kuulema ketään muuta ei haittaa ja kukaan muu ei ole koskaan valittanut. Aikaisemmin olen asunut 70- ja 80-luvun kerros- ja rivitaloissa, joissa on painovoimainen ilmanvaihto ja koskaan ei ole tällaisesta meluongelmasta tarvinnut kärsiä yöllä, kun on hiljaista. Eihän se nyt voi mennä niin että jos muutat uuteen asuntoon niin sinun pitää nyt kestää vähän enemmän melua kuin tuossa vanhemmassa. Salli mun nauraa. Ehkä Suomesta on todellakin tullut ***** paikka asua.

      Melu vie hengen ja hermot

      "Suomeen on vuosikymmenten mittaan muodostunut "melun sietoa edellyttävä kulttuuri". Se tarkoittaa, että "melusta valittamista katsotaan vähän vinoon ja paheksutaan".

      http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/melu_vie_hengen_ja_hermot

      • Anonyymi

        Melukulttuuri on erinomainen ilmaisu! Tietyt sukupolvet ahdistuvat hiljaisuudessa. Sen huomaa kommenttien epäasiallisuudesta. Olisiko mielekästä pohtia akateemista kehitystyötä, saataisi vihdoin aikaan meluttomia edullisia asuntoja joissa olisi turvallista elää. Ruuhkasuomalaisuus korostaa alkoholismia, huumeita, räppiä, massatapahtumia ja väkivaltaista ihmiskuvaa, se on tämän hetken ihanne. Siihen eivät kuulu asumisrauha tai asumisterveys. Oma asuntoni on uusi, hyvin eristetty mutta kärsin koko ajan teknisestä melusta. Terveyden menetys vain naurattaa pahoja ihmisiä. Ammattilainen ehdotti radion kuuntelua. — Melua lisäämällä ei ongelma poistu.


    • meluun väsynyt

      Hei! Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten koneellisen ilmanvaihdon ongelmat, veto ja melu on saatu poistettua?

      • Vetoon auttaa ilman esilämnmitys, joka yleensä tehdään LTO-kennolla. Pahimmilla pakkasilla myös jälkilämmitys käyttöön. Jokaisesta modernista ilmanvaihtokoneesta löytyy tuollainen. Jos talossa on vain koneellinen poisto, on ongelmaa vaikeampi hoitaa.

        Hieman auttaa myös ilmanvaihdon venttiilien "suuntaus" siten, että ilmaa ei ohjata suoraan asukkaita päin, vaan kierrätetään esimerkiksi nurkissa.

        Melu on luultavasti seurausta liian pieneksi säädetyistä venttiileistä. Voi olla, että osassa kerrostaloa venttiilit pitää säätää hyvinkin pienelle, että muualle riittää painetta. Pahimmassa tapauksessa joku asukas on alkanut itse säätelemään venttiileitään, jonka seurauksena ilmamäärät ja paineet muilla (ja säätelijällä itsellään) ovat sitten mitä sattuu..


      • 30 vuotias = uusi
        The_Rat kirjoitti:

        Vetoon auttaa ilman esilämnmitys, joka yleensä tehdään LTO-kennolla. Pahimmilla pakkasilla myös jälkilämmitys käyttöön. Jokaisesta modernista ilmanvaihtokoneesta löytyy tuollainen. Jos talossa on vain koneellinen poisto, on ongelmaa vaikeampi hoitaa.

        Hieman auttaa myös ilmanvaihdon venttiilien "suuntaus" siten, että ilmaa ei ohjata suoraan asukkaita päin, vaan kierrätetään esimerkiksi nurkissa.

        Melu on luultavasti seurausta liian pieneksi säädetyistä venttiileistä. Voi olla, että osassa kerrostaloa venttiilit pitää säätää hyvinkin pienelle, että muualle riittää painetta. Pahimmassa tapauksessa joku asukas on alkanut itse säätelemään venttiileitään, jonka seurauksena ilmamäärät ja paineet muilla (ja säätelijällä itsellään) ovat sitten mitä sattuu..

        Nyt pitää taas muistaa, että vastaat a) provoilijalle b) idiootille. 99 % todennäköisyydellä UUDEN talon koneellinen ilmanvaihto tai peräti "koneellinen ilmastointi" = yhteiskanavapoisto jossain "uudessa" eli 70/80 -luvulla rakennetussa talossa.


      • Anonyymi
        The_Rat kirjoitti:

        Vetoon auttaa ilman esilämnmitys, joka yleensä tehdään LTO-kennolla. Pahimmilla pakkasilla myös jälkilämmitys käyttöön. Jokaisesta modernista ilmanvaihtokoneesta löytyy tuollainen. Jos talossa on vain koneellinen poisto, on ongelmaa vaikeampi hoitaa.

        Hieman auttaa myös ilmanvaihdon venttiilien "suuntaus" siten, että ilmaa ei ohjata suoraan asukkaita päin, vaan kierrätetään esimerkiksi nurkissa.

        Melu on luultavasti seurausta liian pieneksi säädetyistä venttiileistä. Voi olla, että osassa kerrostaloa venttiilit pitää säätää hyvinkin pienelle, että muualle riittää painetta. Pahimmassa tapauksessa joku asukas on alkanut itse säätelemään venttiileitään, jonka seurauksena ilmamäärät ja paineet muilla (ja säätelijällä itsellään) ovat sitten mitä sattuu..

        Talomme on rakennettu v. 2014. Jokaisessa talossa sama tekniikka? Ei todellakaan pidä paikkaansa ja jos, niin miksi joudun nukkumaan talvet karvahattu päässä ja toppatakki ylläni?


    • Erehdysmuutto

      Koneellinen huoneisokohtainen ilmanvaiho on ajatuksena hyvä mutta toteutus on jäänyt puolitiehen. Yhdyn kaikkiin edellämainittuihin haittailmiöihin ja huom.ihmisen lisäksi koneellisesta ilmanvaihdosta kärsivät myös kotieläimet. Betoni on "tuuletuksen" vuoksi ikuisesti kylmä, myös lattioissa.Ulkoa moottorivoimalla imutetun ilman tulisi myös olla puhdasta. Niin sanotaan myös esim. Ilton "rekenneselostuksessa". Vuokratäkyinä käytetty mainonta hämää todellisuuden eikä ihminen tiedä ulkoilman saasteista ennen muuttoa. "Säästöliekillä" olevat lämpöpatterit pitävät seinäelementit vuodesta toiseen rakennuskylminä. Kallista on asua kalliissa vuokratalossa mihin täytyy itse kustantaa sähkölämmitys, vesi sekä erikseen juomaves, ilmanviahokoneen suodattimet, roppakaupalla imuripussja ja pesuaineita, veimäripuhdisteita jne. Kulutus on moninkertainen normaliin asuntoon verrattuna. Koska rakennuttajat hakevat halvimman tontin, rakennuttavat halvimmalla työvoimalla ja tehdashalliasteelle jääneillä materiaaleilla on tulos se mikä on.Asunnot on kai tarkoitettu korkeintaan vuoden parin asumiseen eikä ihmisen kodiksi.

      • Vuokralurkit vinkuu

        Vuokralurkki vinkuu, eikä halua maksaa yhtään mitään ylimääräistä kunnollisesta ilmanvaihdosta. Sen seurauksena ilmanvaihto on niin huono kuin se voi määräysten mukaan olla.

        Äitini muutti juuri omakotitalosta kerrostaloon. Aivan hyvin toteutettu ilmanvaihto asuntokohtaisella omalla ilmanvaihtokoneella, josta löytyvät suodattimet, lämmöntalteenotto ja jälkilämmitys. Asunto on tosin omistusasunto ja ostaessa pystyi vaikuttamaan mihinkä muutti, eli minkälaisen ilmanvaihdon sai.

        Asunto on lämmin, ilma on raikasta, eikä vetoa ole.


      • Anonyymi
        Vuokralurkit vinkuu kirjoitti:

        Vuokralurkki vinkuu, eikä halua maksaa yhtään mitään ylimääräistä kunnollisesta ilmanvaihdosta. Sen seurauksena ilmanvaihto on niin huono kuin se voi määräysten mukaan olla.

        Äitini muutti juuri omakotitalosta kerrostaloon. Aivan hyvin toteutettu ilmanvaihto asuntokohtaisella omalla ilmanvaihtokoneella, josta löytyvät suodattimet, lämmöntalteenotto ja jälkilämmitys. Asunto on tosin omistusasunto ja ostaessa pystyi vaikuttamaan mihinkä muutti, eli minkälaisen ilmanvaihdon sai.

        Asunto on lämmin, ilma on raikasta, eikä vetoa ole.

        On surullista, että hyvät kommentit ovat sekaisin asiattomien kanssa. Teknologiasta puhuminen ei ole kenenkään etuoikeus. On se onnellista, että äiti sai ihan oikean omistusasunnon turvalliseksi kodikseen. Meillä muilla on vakavia asumisterveysongelmia. Olen vain Helsingin Aalto-yliopiston talotekniikkakoulutettu ja Sisäilmayhdistyksen ihmisiä.. anteeks anteekss!


    • OK-asujaKaksi

      Otanpa kantaa lukematta sen kummemmin montaa aiemmista viesteistä.

      Meillä on kaksi OK-taloa:
      -toinen vuodelta -85 painovoimaisella ilmanvaihdolla
      -toinen pari vuotta vanha nykyaikainen muovipussitalo LTO-koneella (=koneellinen tulo ja poisto lämmöntalteenotolla)

      Emme olisi tehneet koneellisella ilmanvaihdolla tätä uuttakaan, jos ei olisi ollut pakko.

      Kummassakaan talossa ei vedä, eikä mitään ongelmia sinänsä ole. Mutta mitä hyötyä tuo koneellinen ilmanvaihto on tuonut - ei mitään. Samalla tavalla tässä vanhassa on eletty ilman ongelmia, oireita, tai tunkkaista tuoksua.

      Sen sijaan uudesta talosta koituu vain hieman ylimääräistä laskua ja vaivaa: kaksi moottoria on päällä 24/7, suihkujen ajaksi pitää vielä vaihtaa isommalle, suodattimia pitää ostaa joka vuodeksi ja KERRAN KUUKAUDESSA lisäksi imuroin koneen ja suodattimet (kun ei kuitenkaan 12 kertaa vuodessa viitsi uusia vaihtaa) sillä todella pölyiset ovat IV-koneen suodattimet jo kuukauden jälkeen. Lisäksi vielä pieni taustamelu on aina, mutta tämänkin kanssa nyt pystyy elämään.

      Jos vanhassa talossa siis joidenkin mukaan on "suurempi lämmönhukka", niin eiköhän se noissa uuden talon järjestelmän käyttökuluissa tasoitu!

      Kyllähän tämän IV-koneen kanssa elää, mutta mielestäni se on silti aivan turha keksintö, koska ei elämänlaatu ole yhtään parantunut millään tavalla. Tuossa toisessa talossa ei tarvitse huolehtia yhtään mistään, se kun on vain elää (paitsi IV-kanavien puhdistus 10 vuoden välein, mutta sekin on n. 500 euroa halvempi tehdä kuin IV-koneelliseen, jossa on joka huoneeseen putket).

      • lapsen asteella

        Hehheh. Itselläni on kokemusta joka lajista eli painovoimainen, koneellinen poisto ja kon. tulo&poisto.

        Se on totta, että käyttökuluissa ei eroa ole. Painovoimaisen ja koneellisen poiston taloissa ilmanvaihtuvuus jää kehnommaksi -> LTO:n puute ei haittaa niin pahasti kuin ohjearvojen mukaiseen ilmanvaihtoon perustuvat laskelmat ennustavat.

        Mutta se mukavuus.... painovoimainen ilmanvaihto edellyttää lämpimällä säällä ikkunatuuletusta. Ihan kiva, paitsi ei ole, jos alueella on vaikkapa liikennemelua.

        Talvella kylmä korvausilma aiheuttaa vetoa.

        Siivoustarve on suurempi, kun tulee kaikki ulkoilman paskat sisään. Ynnä pörriäiset kesällä, kun sitä ikkunatuuletusta pitää käyttää.

        Ja sitten on ne näkymättömät asiat. Joita nämä lapsen asteelle jääneet eivät kykene käsittämään - heille todellisia ovat vain ne asiat, joita voi haistaa, maistaa ja tunkea suuhun.

        ...siis pienhiukkasista puhutaan. Kyllä kaupunkialueilla jokainen omasta terveydestään piittaava haluaa, että hengitysilmasta on suodatettu mahdollisimman tarkkaan pois liikenteen, energiantuotannon yms. hiukkaspäästöt. Siis ne täysin näkymättömät pienhiukkaset, joita lapsenmieliset eivät kykene havaitsemaan -> joita ei lapsenmielisten mielestä ole olemassa.


      • Parempi lapsi kuin..
        lapsen asteella kirjoitti:

        Hehheh. Itselläni on kokemusta joka lajista eli painovoimainen, koneellinen poisto ja kon. tulo&poisto.

        Se on totta, että käyttökuluissa ei eroa ole. Painovoimaisen ja koneellisen poiston taloissa ilmanvaihtuvuus jää kehnommaksi -> LTO:n puute ei haittaa niin pahasti kuin ohjearvojen mukaiseen ilmanvaihtoon perustuvat laskelmat ennustavat.

        Mutta se mukavuus.... painovoimainen ilmanvaihto edellyttää lämpimällä säällä ikkunatuuletusta. Ihan kiva, paitsi ei ole, jos alueella on vaikkapa liikennemelua.

        Talvella kylmä korvausilma aiheuttaa vetoa.

        Siivoustarve on suurempi, kun tulee kaikki ulkoilman paskat sisään. Ynnä pörriäiset kesällä, kun sitä ikkunatuuletusta pitää käyttää.

        Ja sitten on ne näkymättömät asiat. Joita nämä lapsen asteelle jääneet eivät kykene käsittämään - heille todellisia ovat vain ne asiat, joita voi haistaa, maistaa ja tunkea suuhun.

        ...siis pienhiukkasista puhutaan. Kyllä kaupunkialueilla jokainen omasta terveydestään piittaava haluaa, että hengitysilmasta on suodatettu mahdollisimman tarkkaan pois liikenteen, energiantuotannon yms. hiukkaspäästöt. Siis ne täysin näkymättömät pienhiukkaset, joita lapsenmieliset eivät kykene havaitsemaan -> joita ei lapsenmielisten mielestä ole olemassa.

        Juu mutta kun KAIKKI EIVÄT ASU sellaisella alueella, missä on liikennemelua. Tai liikennesaasteita. Silti pakotetaan laittamaan turhake-kone. Vaikka lähin naapuri olisi 5 km päässä ja keskustaan matkaa 25 km. Mutta eihän pääkaupunkiseudulla asuva sitä kykene ymmärtämään, kun on vain oman pihan pienhiukkaset ja muut saasteet mielessä, eihän Suomessa suinkaan ole muuta elämää kuin Helsingin elämä, niin.

        Eivätkä pörriäiset mistään ikkunatuuletuksesta tule, johan 80-luvun taloissakin oli automaattisesti kiinteät hyttysverkot jokaisen huoneen tuuletusikkunoissa. Niin on nykyisissäkin taloissa (sillä niissä edelleen on ne tuuletusikkunat, vaikka koneellisen ilmanvaihdon kanssa ei saisi käyttääkään).

        Siivoustarve tuntuu nimenomaan olevan suurempi tuossa koneellisessa talossa. koska se pyörittää ilmaa eri tavalla. Esim. kaikkien kaapistojen ovien sisälle tulee mustat jäljet jokaisen hyllyn kohtaan jne.

        Joo ja koneellisesta poistosta minullakin on myös kokemusta, kun asuin pienkerrostalossa välillä. Siinä tuli mustat rannut ikkunoiden läheisyyteen, kun tuloilma otettiin ikkunoiden yläreunoista ja kone veti sitä voimalla. Ja vedon tunne oli selvä ikkunoiden lähellä, mutta eipä tuo 20-vuotiaana ainakaan haitannut sekään. Sen sijaan painovoimaisessa talossa ei ole mitään likaantumista eikä vedontunnetta tuntunut.


      • lapsen asteella
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        Juu mutta kun KAIKKI EIVÄT ASU sellaisella alueella, missä on liikennemelua. Tai liikennesaasteita. Silti pakotetaan laittamaan turhake-kone. Vaikka lähin naapuri olisi 5 km päässä ja keskustaan matkaa 25 km. Mutta eihän pääkaupunkiseudulla asuva sitä kykene ymmärtämään, kun on vain oman pihan pienhiukkaset ja muut saasteet mielessä, eihän Suomessa suinkaan ole muuta elämää kuin Helsingin elämä, niin.

        Eivätkä pörriäiset mistään ikkunatuuletuksesta tule, johan 80-luvun taloissakin oli automaattisesti kiinteät hyttysverkot jokaisen huoneen tuuletusikkunoissa. Niin on nykyisissäkin taloissa (sillä niissä edelleen on ne tuuletusikkunat, vaikka koneellisen ilmanvaihdon kanssa ei saisi käyttääkään).

        Siivoustarve tuntuu nimenomaan olevan suurempi tuossa koneellisessa talossa. koska se pyörittää ilmaa eri tavalla. Esim. kaikkien kaapistojen ovien sisälle tulee mustat jäljet jokaisen hyllyn kohtaan jne.

        Joo ja koneellisesta poistosta minullakin on myös kokemusta, kun asuin pienkerrostalossa välillä. Siinä tuli mustat rannut ikkunoiden läheisyyteen, kun tuloilma otettiin ikkunoiden yläreunoista ja kone veti sitä voimalla. Ja vedon tunne oli selvä ikkunoiden lähellä, mutta eipä tuo 20-vuotiaana ainakaan haitannut sekään. Sen sijaan painovoimaisessa talossa ei ole mitään likaantumista eikä vedontunnetta tuntunut.

        1) pienhiukkaset osaa kulkeutua pitemmällekin kuin 25 km päähän... esim Venäjän metsäpalot.

        2) itseasiassa talvipakkasilla huonoin ilmanlaatu ei aina löydy kaupunkien keskustoista eikä ajoväylien varrelta, vaan OK -alueilta, kun jengi palaa töistä kotiin ja rupeaa polttelemaan "ilmaisia puita" kuka missäkin kaksoispesäkattilassa, takassa yms. Siis kitupolttamista, kekkosen aikaisia vehkeitä, puutteellisia käyttötaitoja, kitupolttamista, kitupolttamista ja huonoa/märkää polttoainetta = kauheat päästöt, jotka talvipakkasilla usein esiintyvässä inversiotilanteessa jäävän maanpinnan tasoon

        Että ei näiltä ihan kokonaan turvassa ole missään, vaikka suurin tarve suodatukselle tosiaan on kaupunkien isoimpien ajoväylien varrella.

        > johan 80-luvun taloissakin oli automaattisesti kiinteät hyttysverkot jokaisen huoneen tuuletusikkunoissa

        Automaattisesti? Loppujen lopuksi aika harvinainen ratkaisu tuo on jopa 80-luvun rakennuskannassa. Vanhoissa taloissa ei juuri ikinä ole kiinteitä hyttysverkkoja eikä sen puoleen uusissakaan.

        > Ja vedon tunne oli selvä ikkunoiden lähellä, mutta eipä tuo 20-vuotiaana ainakaan haitannut sekään.

        No just. 20 vuotias ja oletettavasti vielä mies = aikalailla vähiten herkkä aistimaan vetoa. Vaihdetaan pukusuoli, parikytä vuotta lisää ikää (hitaampaa aineenvaihduntaa ym) no jo vot alkaa tuntua.


      • Parempi lapsi kuin..
        lapsen asteella kirjoitti:

        1) pienhiukkaset osaa kulkeutua pitemmällekin kuin 25 km päähän... esim Venäjän metsäpalot.

        2) itseasiassa talvipakkasilla huonoin ilmanlaatu ei aina löydy kaupunkien keskustoista eikä ajoväylien varrelta, vaan OK -alueilta, kun jengi palaa töistä kotiin ja rupeaa polttelemaan "ilmaisia puita" kuka missäkin kaksoispesäkattilassa, takassa yms. Siis kitupolttamista, kekkosen aikaisia vehkeitä, puutteellisia käyttötaitoja, kitupolttamista, kitupolttamista ja huonoa/märkää polttoainetta = kauheat päästöt, jotka talvipakkasilla usein esiintyvässä inversiotilanteessa jäävän maanpinnan tasoon

        Että ei näiltä ihan kokonaan turvassa ole missään, vaikka suurin tarve suodatukselle tosiaan on kaupunkien isoimpien ajoväylien varrella.

        > johan 80-luvun taloissakin oli automaattisesti kiinteät hyttysverkot jokaisen huoneen tuuletusikkunoissa

        Automaattisesti? Loppujen lopuksi aika harvinainen ratkaisu tuo on jopa 80-luvun rakennuskannassa. Vanhoissa taloissa ei juuri ikinä ole kiinteitä hyttysverkkoja eikä sen puoleen uusissakaan.

        > Ja vedon tunne oli selvä ikkunoiden lähellä, mutta eipä tuo 20-vuotiaana ainakaan haitannut sekään.

        No just. 20 vuotias ja oletettavasti vielä mies = aikalailla vähiten herkkä aistimaan vetoa. Vaihdetaan pukusuoli, parikytä vuotta lisää ikää (hitaampaa aineenvaihduntaa ym) no jo vot alkaa tuntua.

        >Että ei näiltä ihan kokonaan turvassa ole missään, vaikka suurin tarve
        >suodatukselle tosiaan on kaupunkien isoimpien ajoväylien varrella.

        Juu ei ole. Ihan turvassa ei myöskään ole miltään muultakaan, mutta sellaista elämä on. Jos IV-koneen olemassaolo tuo jotenkin turvallisuudentuntua pidemmän elämän tai minkä lie toivossa, niin mikäs siinä.


        >Loppujen lopuksi aika harvinainen ratkaisu tuo on jopa 80-luvun
        >rakennuskannassa. Vanhoissa taloissa ei juuri ikinä ole kiinteitä hyttysverkkoja
        >eikä sen puoleen uusissakaan.

        Aivan perusvaruste jo 80-luvulla, mm. kaikissa asuinalueeni (koko alue täynnä 82 - 88 tehtyjä ok-taloja) on ikkunavalmistajan toimesta jo tehtaalla laitetut hyönteisverkot. Samoin on uusissa ikkunoissa, niin tuli uuteen IV-koneelliseen taloommekin verkolliset tuuletusikkunat, eikä tuosta mitään kysyttykään. Nyt jopa SAUNANikkunoissa on nuo, sitä ei sentään aiemmin ollut. Olen myös opiskeluihini liittyen opetellut ikkunateollisuuden perusteet (jotta alalla pystyisi myyjänä työskentelemään) ja voin kertoa, että ovat täysin peruskamaa.

        Sitä paitsi jos sattuu sellaisen talon saamaan, josta nuo puuttuvat, niin ei vaatine suurinta älykkyyttä ostaa itikkaverkkoa kaupasta ja leikata siitä sopivat palat... Ei aina tule yhtä siisti kuin tehdastekoisista, mutta eihän nyt ilman verkkoja kukaan ikkunoita auki pidä.


        >20 vuotias ja oletettavasti vielä mies = aikalailla vähiten herkkä aistimaan vetoa.

        Niin, kuten sanottu, "ainakaan" 20-vuotiaana. Taito se on lukutaitokin. Nyt tosin ikää on "jo" 35 vuotta, eikä vedä vieläkään. Eikä vetänyt 60-vuotiaita vanhempiakaan, kun talosta muuttivat pois. Mutta jotkut nyt ovat niin herkkänahkaisia että varmasti vetää, varsinkin, jos on joku sanonut / jostain lukenut, että koneellinen ilmanvaihto se pitää olla, jottei terveys mene...

        Tyttöystävä on vielä paljon enemmän koneellista ilmanvaihtoa vastaan kuin minä, ei halua missään nimessä muuttaa muuhun kuin painovoimaisella olevaan taloon. Pitäisiköhän pelotella, kun on vielä nainen, että käypi vetämään kinttuja kunhan olet mummoiässä!! Varmasti...

        Meillähän on siis paljon kokemuksia myös tuosta LTO-koneellisesta uudesta talosta, itse olin koko rakennusprosessissa voimakkaasti mukana ja nyt on muutama vuosi asumiskokemuksia myös siitä. Vaan ei tosiaan mitään erityisen positiivista sanottavaa. Niin ja voi vaan kuvitella millä tolalla on ilman vaihtuvuus ja "puhtaus" niillä, jotka avaavat IV-koneensa vain kerran tai kahdesti vuodessa... Kun tosiaan kuukauden välein katsottaessakin ovat suodattimet täynnä pölyä ja hyönteisiä, vaikka kyseessä on kahden aikuisen eläimetön talo.


      • Lapsia on ja paljon
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        >Että ei näiltä ihan kokonaan turvassa ole missään, vaikka suurin tarve
        >suodatukselle tosiaan on kaupunkien isoimpien ajoväylien varrella.

        Juu ei ole. Ihan turvassa ei myöskään ole miltään muultakaan, mutta sellaista elämä on. Jos IV-koneen olemassaolo tuo jotenkin turvallisuudentuntua pidemmän elämän tai minkä lie toivossa, niin mikäs siinä.


        >Loppujen lopuksi aika harvinainen ratkaisu tuo on jopa 80-luvun
        >rakennuskannassa. Vanhoissa taloissa ei juuri ikinä ole kiinteitä hyttysverkkoja
        >eikä sen puoleen uusissakaan.

        Aivan perusvaruste jo 80-luvulla, mm. kaikissa asuinalueeni (koko alue täynnä 82 - 88 tehtyjä ok-taloja) on ikkunavalmistajan toimesta jo tehtaalla laitetut hyönteisverkot. Samoin on uusissa ikkunoissa, niin tuli uuteen IV-koneelliseen taloommekin verkolliset tuuletusikkunat, eikä tuosta mitään kysyttykään. Nyt jopa SAUNANikkunoissa on nuo, sitä ei sentään aiemmin ollut. Olen myös opiskeluihini liittyen opetellut ikkunateollisuuden perusteet (jotta alalla pystyisi myyjänä työskentelemään) ja voin kertoa, että ovat täysin peruskamaa.

        Sitä paitsi jos sattuu sellaisen talon saamaan, josta nuo puuttuvat, niin ei vaatine suurinta älykkyyttä ostaa itikkaverkkoa kaupasta ja leikata siitä sopivat palat... Ei aina tule yhtä siisti kuin tehdastekoisista, mutta eihän nyt ilman verkkoja kukaan ikkunoita auki pidä.


        >20 vuotias ja oletettavasti vielä mies = aikalailla vähiten herkkä aistimaan vetoa.

        Niin, kuten sanottu, "ainakaan" 20-vuotiaana. Taito se on lukutaitokin. Nyt tosin ikää on "jo" 35 vuotta, eikä vedä vieläkään. Eikä vetänyt 60-vuotiaita vanhempiakaan, kun talosta muuttivat pois. Mutta jotkut nyt ovat niin herkkänahkaisia että varmasti vetää, varsinkin, jos on joku sanonut / jostain lukenut, että koneellinen ilmanvaihto se pitää olla, jottei terveys mene...

        Tyttöystävä on vielä paljon enemmän koneellista ilmanvaihtoa vastaan kuin minä, ei halua missään nimessä muuttaa muuhun kuin painovoimaisella olevaan taloon. Pitäisiköhän pelotella, kun on vielä nainen, että käypi vetämään kinttuja kunhan olet mummoiässä!! Varmasti...

        Meillähän on siis paljon kokemuksia myös tuosta LTO-koneellisesta uudesta talosta, itse olin koko rakennusprosessissa voimakkaasti mukana ja nyt on muutama vuosi asumiskokemuksia myös siitä. Vaan ei tosiaan mitään erityisen positiivista sanottavaa. Niin ja voi vaan kuvitella millä tolalla on ilman vaihtuvuus ja "puhtaus" niillä, jotka avaavat IV-koneensa vain kerran tai kahdesti vuodessa... Kun tosiaan kuukauden välein katsottaessakin ovat suodattimet täynnä pölyä ja hyönteisiä, vaikka kyseessä on kahden aikuisen eläimetön talo.

        Näissähän on se hyvänä puolena, että asukkaalla on itse valinnanmahdollisuus.

        On näitä joiden mielestä ilma muuttuu saastaiseksi kun se kulkee potkurin läpi ja LTO ei oikeasti ota energiaa talteen, vaan kuluttaa sitä.

        Samoin löytyy ihmisiä joiden mielestä suodattamaton ilma on puhtaampaa kuin suodatettu.

        Erittäin monta löytyy sellaista joiden mielestä ilmaa tulee vaihtaa mahdollisimman vähän. Tästä ei heidän milestä ole mitään haittaa, eikä sitä muutenkaan huomaa.

        Minullakin vanhempani asustelivat talossa jossa oli heidän mielestään raikas ilma, eikä mitään muutakaan vikaa. Kun tuossa kuolivat, niin talo oli niin umpimätä, että meni purkuun. Mielipide- erohan tuo oli. Ei vain löytynyt toisia joilla sama mielipide olisi ollut kuin heillä ja olisivat olleet halukkaita ostamaan talon. Mielipide se on ainoakin mielipide.


      • lääkitys kuntoon
        Lapsia on ja paljon kirjoitti:

        Näissähän on se hyvänä puolena, että asukkaalla on itse valinnanmahdollisuus.

        On näitä joiden mielestä ilma muuttuu saastaiseksi kun se kulkee potkurin läpi ja LTO ei oikeasti ota energiaa talteen, vaan kuluttaa sitä.

        Samoin löytyy ihmisiä joiden mielestä suodattamaton ilma on puhtaampaa kuin suodatettu.

        Erittäin monta löytyy sellaista joiden mielestä ilmaa tulee vaihtaa mahdollisimman vähän. Tästä ei heidän milestä ole mitään haittaa, eikä sitä muutenkaan huomaa.

        Minullakin vanhempani asustelivat talossa jossa oli heidän mielestään raikas ilma, eikä mitään muutakaan vikaa. Kun tuossa kuolivat, niin talo oli niin umpimätä, että meni purkuun. Mielipide- erohan tuo oli. Ei vain löytynyt toisia joilla sama mielipide olisi ollut kuin heillä ja olisivat olleet halukkaita ostamaan talon. Mielipide se on ainoakin mielipide.

        > On näitä joiden mielestä ilma muuttuu saastaiseksi kun se kulkee potkurin läpi ja LTO ei oikeasti ota energiaa talteen, vaan kuluttaa sitä.

        Juu, ja on olemassa ihmisiä. jotka luulevat juttelevansa kuoleiden kanssa, uskovat maan olevan litteä, uskovat näkymättömiin ystäviin (Jesse & co). Kannattaako heitä kuunnella?


      • Parempi lapsi kuin..
        Lapsia on ja paljon kirjoitti:

        Näissähän on se hyvänä puolena, että asukkaalla on itse valinnanmahdollisuus.

        On näitä joiden mielestä ilma muuttuu saastaiseksi kun se kulkee potkurin läpi ja LTO ei oikeasti ota energiaa talteen, vaan kuluttaa sitä.

        Samoin löytyy ihmisiä joiden mielestä suodattamaton ilma on puhtaampaa kuin suodatettu.

        Erittäin monta löytyy sellaista joiden mielestä ilmaa tulee vaihtaa mahdollisimman vähän. Tästä ei heidän milestä ole mitään haittaa, eikä sitä muutenkaan huomaa.

        Minullakin vanhempani asustelivat talossa jossa oli heidän mielestään raikas ilma, eikä mitään muutakaan vikaa. Kun tuossa kuolivat, niin talo oli niin umpimätä, että meni purkuun. Mielipide- erohan tuo oli. Ei vain löytynyt toisia joilla sama mielipide olisi ollut kuin heillä ja olisivat olleet halukkaita ostamaan talon. Mielipide se on ainoakin mielipide.

        "Näissähän on se hyvänä puolena, että asukkaalla on itse valinnanmahdollisuus."

        Niin, tavallaan... Tosin eipä sitä valinnanmahdollisuutta oikeastaan enää ole, jos uutta taloa haluaa. Meidänkin perheessä kun siis oli pakko ottaa se kone hurisemaan, vaikka talo on keskellä korpea, metsien keskellä. Lähimpään keskustaan parikymmentä kilsaa.

        Painovoimaisessa talossa (vanhassa) meillä ilma vaihtuu myös hyvin, koska viidestä huoneesta on poistoventtiilit ja tuloilma tulee ikkunoista (sekä lisäksi kesäkaudet avoimista tuuletusikkunoista), lisäksi päivittäin voi tuulettaa vähän jos siltä tuntuu, nopealla läpivetotuuletuksella. Keittiössä on liesituuletin ja lisäksi liesituulettimen hormi on aina auki kesät talvet, siinä ei siis ole perhospeltiä kuten IV-koneellisten talojen liesituuletinhormeissa. Tämän lisäksi on kaksi tulisijahormia (leivinuunin ja takan). Itse talo on varmaan myös hatarampi - tästä huolimatta sekä kaukolämpö- että sähkökulut ovat reilusti alle suomalaisten keskitason.

        Painovoimaisessa talossa on myös huomattavan paljon hankalampaa saada talo "umpimädäksi" kuin koneellisen ilmanvaihdon väärinkäytöksillä. Koneen ja venttiilien säädöt, koneen ja suodattimien puhtaus ja oikeat käyttötavat vaikuttavat paljon. On ihmisiä, jotka yrittävät tehdä kaiken mahdollisimman huolellisesti ja mieluummin liian hyvin kuin huonosti - tämän vuoksi esim. itse puhdistan tuon koneen kuukausittain. Mutta sitten on niitä, kuten erää sukulaiseni, joilla on IV-kone taloon jo uutena suunniteltu, mutta se on ollut jostain vuodesta -95 asti kiinni (sähkönsäästösyistä)! Missähän kunnossa se talo sitten mahtaakaan olla! Ja mistään suodattimista he eivät varmasti tiedä/välitä, vaikka olisi kone pyörinytkin.

        Meillä ei laiteta silloinkaan konetta pienemmälle, kun kukaan ei ole talossa. Varmuuden vuoksi tämäkin, vaikka ohjeet pienentämisen sallisivatkin.


      • Lapsi on lapsi
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        "Näissähän on se hyvänä puolena, että asukkaalla on itse valinnanmahdollisuus."

        Niin, tavallaan... Tosin eipä sitä valinnanmahdollisuutta oikeastaan enää ole, jos uutta taloa haluaa. Meidänkin perheessä kun siis oli pakko ottaa se kone hurisemaan, vaikka talo on keskellä korpea, metsien keskellä. Lähimpään keskustaan parikymmentä kilsaa.

        Painovoimaisessa talossa (vanhassa) meillä ilma vaihtuu myös hyvin, koska viidestä huoneesta on poistoventtiilit ja tuloilma tulee ikkunoista (sekä lisäksi kesäkaudet avoimista tuuletusikkunoista), lisäksi päivittäin voi tuulettaa vähän jos siltä tuntuu, nopealla läpivetotuuletuksella. Keittiössä on liesituuletin ja lisäksi liesituulettimen hormi on aina auki kesät talvet, siinä ei siis ole perhospeltiä kuten IV-koneellisten talojen liesituuletinhormeissa. Tämän lisäksi on kaksi tulisijahormia (leivinuunin ja takan). Itse talo on varmaan myös hatarampi - tästä huolimatta sekä kaukolämpö- että sähkökulut ovat reilusti alle suomalaisten keskitason.

        Painovoimaisessa talossa on myös huomattavan paljon hankalampaa saada talo "umpimädäksi" kuin koneellisen ilmanvaihdon väärinkäytöksillä. Koneen ja venttiilien säädöt, koneen ja suodattimien puhtaus ja oikeat käyttötavat vaikuttavat paljon. On ihmisiä, jotka yrittävät tehdä kaiken mahdollisimman huolellisesti ja mieluummin liian hyvin kuin huonosti - tämän vuoksi esim. itse puhdistan tuon koneen kuukausittain. Mutta sitten on niitä, kuten erää sukulaiseni, joilla on IV-kone taloon jo uutena suunniteltu, mutta se on ollut jostain vuodesta -95 asti kiinni (sähkönsäästösyistä)! Missähän kunnossa se talo sitten mahtaakaan olla! Ja mistään suodattimista he eivät varmasti tiedä/välitä, vaikka olisi kone pyörinytkin.

        Meillä ei laiteta silloinkaan konetta pienemmälle, kun kukaan ei ole talossa. Varmuuden vuoksi tämäkin, vaikka ohjeet pienentämisen sallisivatkin.

        "Painovoimaisessa talossa on myös huomattavan paljon hankalampaa saada talo "umpimädäksi" kuin koneellisen ilmanvaihdon väärinkäytöksillä. Koneen ja venttiilien säädöt, koneen ja suodattimien puhtaus ja oikeat käyttötavat vaikuttavat paljon. "

        Kuinka monta mätää tällaista taloa tiedät? Ilmeisesti monta.

        Itsellä kokemusta esim. tuosta vanhempieni talosta, joka nimenomaan oli painovoimaisuuden ansiosta mätä. Painovoimaisessa talossa on pieni ylipaine, joka sitten ajansaatossa oli kuljettanut tarpeeksi kosteutta yläpohjaan, joka tietenkin oli ns. hengittävä. Koko yläpohja oli aivan homeessa ja kostea.

        Mutta kuten yllä kirjoitin, niin on olemassa ihmisiä joiden mielestä LTO kuluttaa energiaa, eikä säästä sitä, Teillä oli juurikin tällainen talo. Ei niin harvinaista.


      • Parempi lapsi kuin..
        Lapsi on lapsi kirjoitti:

        "Painovoimaisessa talossa on myös huomattavan paljon hankalampaa saada talo "umpimädäksi" kuin koneellisen ilmanvaihdon väärinkäytöksillä. Koneen ja venttiilien säädöt, koneen ja suodattimien puhtaus ja oikeat käyttötavat vaikuttavat paljon. "

        Kuinka monta mätää tällaista taloa tiedät? Ilmeisesti monta.

        Itsellä kokemusta esim. tuosta vanhempieni talosta, joka nimenomaan oli painovoimaisuuden ansiosta mätä. Painovoimaisessa talossa on pieni ylipaine, joka sitten ajansaatossa oli kuljettanut tarpeeksi kosteutta yläpohjaan, joka tietenkin oli ns. hengittävä. Koko yläpohja oli aivan homeessa ja kostea.

        Mutta kuten yllä kirjoitin, niin on olemassa ihmisiä joiden mielestä LTO kuluttaa energiaa, eikä säästä sitä, Teillä oli juurikin tällainen talo. Ei niin harvinaista.

        Meillä on edelleen kummatkin talot. Lisäksi myös kesämökki, jos myöskään ei ole mitään mätää painovoimaisuudesta huolimatta. Kesämökeille kun eivät onneksi ole vielä keksineet pakottaa mitään vastaavia määräyksiä.

        Jotkut eivät sitten näköjään usko edes sitä, että koneen sammuttaminen ei taloa mädätä. Kunhan se taikakone siellä on, niin se pitää talon ja ihmiset terveenä, ei sillä mitään väliä miten sitä käyttää tai huoltaa, niinkö? Kuinka monta mätää tällaista taloa tiedän, kyllä tuon yhden ainakin. Ja muutaman koulun ym. vastaavan, uuden huippuhienon sellaisen, joihin olen talonrakennustekniikan opinnoissa saanut kunnian tutustua.


      • Parempi lapsi kuin..
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        Meillä on edelleen kummatkin talot. Lisäksi myös kesämökki, jos myöskään ei ole mitään mätää painovoimaisuudesta huolimatta. Kesämökeille kun eivät onneksi ole vielä keksineet pakottaa mitään vastaavia määräyksiä.

        Jotkut eivät sitten näköjään usko edes sitä, että koneen sammuttaminen ei taloa mädätä. Kunhan se taikakone siellä on, niin se pitää talon ja ihmiset terveenä, ei sillä mitään väliä miten sitä käyttää tai huoltaa, niinkö? Kuinka monta mätää tällaista taloa tiedän, kyllä tuon yhden ainakin. Ja muutaman koulun ym. vastaavan, uuden huippuhienon sellaisen, joihin olen talonrakennustekniikan opinnoissa saanut kunnian tutustua.

        ...Mutta ei se mitään, hyvä jos LTO-kone on hyvä, sitähän tässä toivotaan kun sellainen talo on juuri muutama vuosi sitten meidänkin perheeseen tullut ja tulee olemaan ainakin seuraavat 50 vuotta meillä, jos elossa ollaan. Siinäpähän näkee, mitä sille kymmenien vuosien kuluttua kuuluu.

        Sen sijaan tästä painovoimaisesta tulee muutettua jossain vaiheessa pois, mutta ei todellakan ilmanvaihtonsa takia! Vaan ihan vaan siksi, että asuinpaikkakunta vaihtuu ja maaseudulle on itsekin päästävä.


      • Olet lapsen tasolla
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        Meillä on edelleen kummatkin talot. Lisäksi myös kesämökki, jos myöskään ei ole mitään mätää painovoimaisuudesta huolimatta. Kesämökeille kun eivät onneksi ole vielä keksineet pakottaa mitään vastaavia määräyksiä.

        Jotkut eivät sitten näköjään usko edes sitä, että koneen sammuttaminen ei taloa mädätä. Kunhan se taikakone siellä on, niin se pitää talon ja ihmiset terveenä, ei sillä mitään väliä miten sitä käyttää tai huoltaa, niinkö? Kuinka monta mätää tällaista taloa tiedän, kyllä tuon yhden ainakin. Ja muutaman koulun ym. vastaavan, uuden huippuhienon sellaisen, joihin olen talonrakennustekniikan opinnoissa saanut kunnian tutustua.

        Tuo on onnekasta. Jos leikkimökkiisi joutuisi asentamaan puhaltimen, niin sehän lahoisi heti. Sinun faktaasi.

        Kannattaa ne koneet sammuttaa. Lapsikaan ei näe eroa, niin sitä ei ole olemassa.

        Aika säälittävää koulutuksen taso näemmä nykyään. Joskus 20v sitten itsekkin opistossa opettanut. Sormienläpihän tuota touhua joutui katsomaan. Ei se derivaattakaan haissut, eikä maistunut miltään, niin ei sitä pystynyt ymmärtämään. Eipä ole taso noussut, mutta en ole kyllä olettanutkaan.

        Onneksi Suomessa on painovoimaisia taloja, jotka ovat vielä kaikki onnekkaasti pystyssä vastoin kuin ne joista tuuletin löytyy. Sadussakin puhkuttiin talot nurin. Lapsikin sen tietää.

        Lapsikin tietää, että tuulettimesta menee pää ihqun pyörälle kuten Lintsillä. Olet hienosti tämän todistanutkin.


      • Nyt on kiire
        Parempi lapsi kuin.. kirjoitti:

        ...Mutta ei se mitään, hyvä jos LTO-kone on hyvä, sitähän tässä toivotaan kun sellainen talo on juuri muutama vuosi sitten meidänkin perheeseen tullut ja tulee olemaan ainakin seuraavat 50 vuotta meillä, jos elossa ollaan. Siinäpähän näkee, mitä sille kymmenien vuosien kuluttua kuuluu.

        Sen sijaan tästä painovoimaisesta tulee muutettua jossain vaiheessa pois, mutta ei todellakan ilmanvaihtonsa takia! Vaan ihan vaan siksi, että asuinpaikkakunta vaihtuu ja maaseudulle on itsekin päästävä.

        Sammuta heti se kone. Käy samalla tavalla kuin koulussa. Toivottavasti ehdit vielä eikä talo ole homehtunut.

        Leikkimökissä tulee vilu näin talvella, jos sinne joutuu muuttamaan.


      • Parempi lapsi kuin..
        Olet lapsen tasolla kirjoitti:

        Tuo on onnekasta. Jos leikkimökkiisi joutuisi asentamaan puhaltimen, niin sehän lahoisi heti. Sinun faktaasi.

        Kannattaa ne koneet sammuttaa. Lapsikaan ei näe eroa, niin sitä ei ole olemassa.

        Aika säälittävää koulutuksen taso näemmä nykyään. Joskus 20v sitten itsekkin opistossa opettanut. Sormienläpihän tuota touhua joutui katsomaan. Ei se derivaattakaan haissut, eikä maistunut miltään, niin ei sitä pystynyt ymmärtämään. Eipä ole taso noussut, mutta en ole kyllä olettanutkaan.

        Onneksi Suomessa on painovoimaisia taloja, jotka ovat vielä kaikki onnekkaasti pystyssä vastoin kuin ne joista tuuletin löytyy. Sadussakin puhkuttiin talot nurin. Lapsikin sen tietää.

        Lapsikin tietää, että tuulettimesta menee pää ihqun pyörälle kuten Lintsillä. Olet hienosti tämän todistanutkin.

        AIVAN TURHAA jankata tuollaisten ääliöiden kanssa, jolla ei ole järjen häivääkään. Kun ei ole sitä vertaa kertynyt lukutaitoa, että osaisivat hahmottaa tekstistä kokonaisuuden. Mutta minkäs sille mahtaa, kun on jäänyt lapsen tasolle, voi voi pikku rukkaa kun elämän sisältö on tulla Suoli24:lle (jossa muuten ei täysi-ikäisiä kirjoittajia ole prosenttiakaan, joten lapset käyvät tänne erittäin hyvin) olemaan aina vihainen ja päinvastaisita mieltä.

        Luepa pari kertaa viestit läpi, niin ehkä opit tästä jotain.

        Hyvää jatkoa vaan elämässä, koeta opetella vähän myös tapoja. Minä en tänne enää vastausta tule lukemaan.

        :-D


      • Anonyymi
        lääkitys kuntoon kirjoitti:

        > On näitä joiden mielestä ilma muuttuu saastaiseksi kun se kulkee potkurin läpi ja LTO ei oikeasti ota energiaa talteen, vaan kuluttaa sitä.

        Juu, ja on olemassa ihmisiä. jotka luulevat juttelevansa kuoleiden kanssa, uskovat maan olevan litteä, uskovat näkymättömiin ystäviin (Jesse & co). Kannattaako heitä kuunnella?

        Kukin juttelee ja kommunikoi tyylillään.


    • idiotismi kunniaan

      Ostit sitten sian säkissä tietämättä mitä ostat ja samalla se ostos sattui vielä olemaan elämäsi suurin investointi. Kyllä vaan, tätä on tässä suomenmaassa.

      • Asukas

        Olen samaa mieltä siitä, että koneellinen ilmastointi on huono systeemi. Meillä se pitää aivan älytöntä meteliä, kun pitäis nukkua. Sitten se jotenkin tärisyttää , että ei voi nukkua. Tämä on jo kolmas asunto jossa asun
        Jossa on tämä sama vika


      • paluu.historiaan

        Asun uudisasunnossa. Koneellinen ilmanvaihto toimii upeasti. Kaverit itkevät hellettä ja nukkumisongelmia, minä nukun kuin tukki viileässä.

        Jos koneellinen ilmanvaihto ja internet ahdistavat niin muuttakaa teltaan Savoon ja ilman kännykkää tietenkin.


    • Uudisasukas

      Muutin uuteen taloon ja täällä kanssa koneellinen ilmasointi. Kamalan kylmä ja yöllä varsinkn, kun ilmastointi vetää niin, että tukka on pystyssä. Untuvapeitto tarpeellinen, jottei jäädy. Olen muuttamassa pois, koska kurkku on jatkuvasti kipeä ja nenä tukossa ja nyt orastava korvatulehdus, Onko ihmisen hyvä olla vedossa? Kai joku järki näissäkin pitäisi olla.

    • Nykyajanihmekö

      Koneellinen ilmanvaihto ei ole muuta kuin moottorin avulla ulkoilmaa sisälle koneeseen vetävä ja ulos huoneisiin puskeva moottorihärveli. Muoviputket joitten eristys on sitä sun tätä kuljettavat ns. raitista ilmaa muovisuodattien(jotka jo sinänsä ovat terveysriski) läpi huoneisiin. Kyllä naurattaa mokoma uudistus. Jos ilma on sumuinen ja kostea sitä pusketaan huoneisiin. Jos ilma on pensankatkuinen sitä pusketaan huoneisiin. Jos ilma on mustana kitkerästä savusta sitä pusketaan huonisiin. Jos ilma haisee niin kuvottavalle että on hengitettävä harsitupon läpi, sitä pusketaan huoneisiin. Jos ilma kuhisee pieniä itikoita ne pyydystetään koneeseen ja pusketaan huoneisiin jne. loputtomasti. Koneen ohjeessa sanotaan että ulkoilmaventtiit on suunnattava puhtaaseen ilmaan! Mutta kun puhdasta ilmaa ei ole. Jos laiteen sulkee ilmanvaiho on olematon koska yleissäädöt on tehty koneen mukaan. On jotai hyvääkin kun asuu pesutuvan vieressä olevassa pyykinkuivaushuoneessa ( samanlainen kone oli aikaisemman asuntoni pyykinpesutilojen kuivaushuoneessa) kuivaa nimittöäin se pyykki hyvin. Ja rakentajalle tulee halvemmaksi laittaa keittiön hellakupu samaan liitäntään.

      • Mitä tarkoitat muoviputkien eristyksellä? Jos tarkoitat ilmatiiveyttä, ei sillä ihan hirveästi ole merkitystä (jätepuolen kanavissa on alipaine ja tulopuolen kanavissa ylipaine, joten ilma pysyy puhtaana ja kosteus hallinnassa). Jos taas puhut lämpöeristeistä, niin tilanne on toinen. Niiden on syytä olla hyvät.

        Muovisuodattimilla tarkoittanet polyesteristä valmistettuja suodattimia? Mikäpä niistä tekisi terveysriskin? Pelkäätkö että muovia irtoaa ja päätyy keuhkoihin, joissa ne voisivat teoriassa aiheuttaa vaikkapa syöpää? Turha pelko. Irtoavat määrät ovat naurettavan pieniä.

        > Jos ilma on sumuinen ja kostea sitä pusketaan huoneisiin.

        Ja miksiköhän tämä olisi ongelma? Sumua esiintyy näillä leveysasteilla lähinnä kun lämpötila pyörii tuolla kymmenen asteen tuntumassa. Sumuisuus loppuu LTO-kennoissa viimeistään.

        > Jos ilma on mustana kitkerästä savusta sitä pusketaan huonisiin.
        > Jos ilma haisee niin kuvottavalle että on hengitettävä harsitupon läpi, sitä pusketaan huoneisiin.

        Onneksi siinä on se "harsituppo" välissä, joka suodattaa aika paljon noita hajulähteitä ja kaikki näkyvät savupartikkelit pois.

        > Jos ilma kuhisee pieniä itikoita ne pyydystetään koneeseen ja pusketaan huoneisiin

        Oikeasti, minkälaiset suodattimet sinulla on, jos niitä lentävät lehmätkin läpi?

        > Koneen ohjeessa sanotaan että ulkoilmaventtiit on suunnattava
        > puhtaaseen ilmaan! Mutta kun puhdasta ilmaa ei ole.

        Muuta Suomeen. Täällä on about maailman puhtain ilma.

        > Jos laiteen sulkee ilmanvaiho on olematon koska yleissäädöt on tehty koneen mukaan.

        Valituksestasi päätellen tämä olisi optimi tilanne. Sinähän kovasti vastustat ilman tuomista taloon, varsinkin jos se suodatetaan välissä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mitä tarkoitat muoviputkien eristyksellä? Jos tarkoitat ilmatiiveyttä, ei sillä ihan hirveästi ole merkitystä (jätepuolen kanavissa on alipaine ja tulopuolen kanavissa ylipaine, joten ilma pysyy puhtaana ja kosteus hallinnassa). Jos taas puhut lämpöeristeistä, niin tilanne on toinen. Niiden on syytä olla hyvät.

        Muovisuodattimilla tarkoittanet polyesteristä valmistettuja suodattimia? Mikäpä niistä tekisi terveysriskin? Pelkäätkö että muovia irtoaa ja päätyy keuhkoihin, joissa ne voisivat teoriassa aiheuttaa vaikkapa syöpää? Turha pelko. Irtoavat määrät ovat naurettavan pieniä.

        > Jos ilma on sumuinen ja kostea sitä pusketaan huoneisiin.

        Ja miksiköhän tämä olisi ongelma? Sumua esiintyy näillä leveysasteilla lähinnä kun lämpötila pyörii tuolla kymmenen asteen tuntumassa. Sumuisuus loppuu LTO-kennoissa viimeistään.

        > Jos ilma on mustana kitkerästä savusta sitä pusketaan huonisiin.
        > Jos ilma haisee niin kuvottavalle että on hengitettävä harsitupon läpi, sitä pusketaan huoneisiin.

        Onneksi siinä on se "harsituppo" välissä, joka suodattaa aika paljon noita hajulähteitä ja kaikki näkyvät savupartikkelit pois.

        > Jos ilma kuhisee pieniä itikoita ne pyydystetään koneeseen ja pusketaan huoneisiin

        Oikeasti, minkälaiset suodattimet sinulla on, jos niitä lentävät lehmätkin läpi?

        > Koneen ohjeessa sanotaan että ulkoilmaventtiit on suunnattava
        > puhtaaseen ilmaan! Mutta kun puhdasta ilmaa ei ole.

        Muuta Suomeen. Täällä on about maailman puhtain ilma.

        > Jos laiteen sulkee ilmanvaiho on olematon koska yleissäädöt on tehty koneen mukaan.

        Valituksestasi päätellen tämä olisi optimi tilanne. Sinähän kovasti vastustat ilman tuomista taloon, varsinkin jos se suodatetaan välissä...

        Tämä on Suomen hauskin alusta. Kiitos kaikille osallistujille.


    • Anonyymi

      Keskitetty on surkea systeemi. Kun tulee vikatilanne kaikissa talon asunnoissa pysähtyy ilmanvaihto!

      Tälläisessä talossa ennen asuin. Talvisin kovat pakkaset ja kosteat nollakelit laukaisi huurtumissuojan. Sitten odoteltiin yleensä seuraavaan päivään että huoltomies kävi sen laittamassa takaisin päälle. Aina kun ulkona pakkasta alle -25C järjestelmä pysähtyi. Kerran oli viikon putkeen poissa päältä ja odoteltiin pakkasten laskemista. Kesäisin jos valot välähti ukkosrintaman liikuttua lähiseudulla, niin heti tiesi että nyt pysähtyi. Hellettä ja ilma ei liiku mihinkään.

      Koska keskitetyssä järjestelmässä ilmakanavat ovat yhteiset tiesi sammuminen myös sitä että hajut alkoivat liikkua asuntojen välillä. Koko asuntoni saattoi lemuta valkosipulille naapurin kokkaillessa!

      Kuka keskitettyä jaksaa tämän luettua vielä puolustaa?

      Nyt on huoneistokohtainen IV ja minä käytän sitä millä teholla haluan milloin tahansa ja ei kulkeudu äänet ja hajut. Talven tulipalopakkasilla ei mitään ongelmia.

      • Anonyymi

        Ne huoneistrokohtaiset rimpulat muuttuvat nopeasti ongelmaksi.

        Nämä tulivat koettua 4 vuoden asumisen aikana ao. vewhkeillä varustetussa talossa:

        - huoneistokohtaisten iv-koneiden huoltoväli on 3 kk - näin usein pitäisi suodatitmien kunto tarkastaa ja karkea pöly poistaa imuroimalla

        - suositus suodattimien vaihtovälistä 6 kk, mutta itse päädyin vaihtamaan ne 3 kertaa vuodessa, koska 6 kk ikäisinä alkoivat jo haiskahtaa

        - osa asukkaista ei kait vaihdellut -> otettiin käytönnäksi, että taloyhtiä hankki suodattimet ensin kerran ja lopulta 2x vuodessa ja vaihto toteutettiin omatoimisesti, mutta vaihdon sai tilata myös huoltomieheltä, jos ei itse osannut

        - sitten yhden iv-koneen muuntajasäädin (ohjaus liesikuvusta) meni oikosulkuun -> palokunta katkaisi virrat kaikilta. Nämähän kytketään kiinteistösähköön, jottei asukkaat pystyisi koneitaan sammuttamaan ja jotta voidaan toteuttaa ns. iv-hätäseis -toiminto. Koko talon joka huoneiston iv pois pelistä viikon ajan yhden koneen vian vuoksi. Olisi ollut vielä paljon pidempään, ellen olisi tehnyt laittomia sähkötöitä eli käynyt kytkemässä vioittuneen koneen syöttöjohtoa irti, minkä jälkeen sai virrat takaisin päälle muihin asuntoihin.

        - loppu viimeeksi paljastui syy siihen, miksi yhden asunnon postiluukku vinkui. Suodattimia ei vaihdettu ainakaan kahteen vuoteen eikä asukas ollut viitsinyt tilata huoltomiestäkään apuun. Näitäkin tapauksia tulee satavarmasti piisaamana, kuten myös paljon matkustelevia, joilla turvalukko kiinni -> jää vaihdot tekemättä.

        Todellinen hupi alkaa, kun vehkeille tulee niin paljon ikää (15 vuotta), että alkaa atutomaatiolaitteet ja puhaltimien laakerit piiputtamaan. 50 konetta talossa, niin siellä ollaan äkkiä tilanteessa, missä joka viikolle löytyy uusi vikatapaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne huoneistrokohtaiset rimpulat muuttuvat nopeasti ongelmaksi.

        Nämä tulivat koettua 4 vuoden asumisen aikana ao. vewhkeillä varustetussa talossa:

        - huoneistokohtaisten iv-koneiden huoltoväli on 3 kk - näin usein pitäisi suodatitmien kunto tarkastaa ja karkea pöly poistaa imuroimalla

        - suositus suodattimien vaihtovälistä 6 kk, mutta itse päädyin vaihtamaan ne 3 kertaa vuodessa, koska 6 kk ikäisinä alkoivat jo haiskahtaa

        - osa asukkaista ei kait vaihdellut -> otettiin käytönnäksi, että taloyhtiä hankki suodattimet ensin kerran ja lopulta 2x vuodessa ja vaihto toteutettiin omatoimisesti, mutta vaihdon sai tilata myös huoltomieheltä, jos ei itse osannut

        - sitten yhden iv-koneen muuntajasäädin (ohjaus liesikuvusta) meni oikosulkuun -> palokunta katkaisi virrat kaikilta. Nämähän kytketään kiinteistösähköön, jottei asukkaat pystyisi koneitaan sammuttamaan ja jotta voidaan toteuttaa ns. iv-hätäseis -toiminto. Koko talon joka huoneiston iv pois pelistä viikon ajan yhden koneen vian vuoksi. Olisi ollut vielä paljon pidempään, ellen olisi tehnyt laittomia sähkötöitä eli käynyt kytkemässä vioittuneen koneen syöttöjohtoa irti, minkä jälkeen sai virrat takaisin päälle muihin asuntoihin.

        - loppu viimeeksi paljastui syy siihen, miksi yhden asunnon postiluukku vinkui. Suodattimia ei vaihdettu ainakaan kahteen vuoteen eikä asukas ollut viitsinyt tilata huoltomiestäkään apuun. Näitäkin tapauksia tulee satavarmasti piisaamana, kuten myös paljon matkustelevia, joilla turvalukko kiinni -> jää vaihdot tekemättä.

        Todellinen hupi alkaa, kun vehkeille tulee niin paljon ikää (15 vuotta), että alkaa atutomaatiolaitteet ja puhaltimien laakerit piiputtamaan. 50 konetta talossa, niin siellä ollaan äkkiä tilanteessa, missä joka viikolle löytyy uusi vikatapaus.

        Olen ihailusta ymmyrkäinen sillä olen ammatiltani tilasuunnittelija, en ymmärrä LVI-töistä mitään. Talomme filtterit vaihdetaan vuokraajan puolesta yleensä 2 kertaa vuodessa. Asunnot ovat erilaatuisia keskenään, mutta kuulemani mukaan suurissa on suuri kone ja pienissä saman kokoinen. Kuutiotilavuudella on talonpoikaisjärjen mukaan merkitystä. Kärsin karmeasta sisävedosta. Asunnon käyttöönotto oli pelkkää tuskaa. Säätöjä on tehty vuosien ajan. Tilanne on nykyisin siedettävä mutta ei hyvä. Ulkoilman laadun ollessa huonoa tai välttävää virallisten mittauspisteiden statistiikassa on se sängyssäni toisinaan karmaisevaa. Minun on pakko nukkua n. metrin päässä tuloilmaventtiilistä. Asun riittävän kaukana väylistä ja kaupunkiytimestä. Paineoloja odotellessa voi vain parfymoida hengitysilmaa Armanin tuoksulla, sillä naapurin kannabis ja tupakka ovat tuhonneet koko elämänlaadun jo yli 5 vuotta. Ei hyvä!


    • Anonyymi

      Minulla on sulaketaulussa on koneelle kyllä sulake.

      Omassa laitteessani on ihan perinteinen sähköjohto joten sen saisi jatkojohdon avulla päälle.

      • Anonyymi

        Eli asut vanhassa talossa. Uudemmissa on jouduttu tekemään nämä keskitetyt syötöt

        - ettei mummot/essonvaarit sammuttaisi säästövimmassaan konetta kokonaan
        - jotta saadaan toteutettua nykyään vaadittu koko talon ilmanvaihdon sammutus (ns. hätäseis) yhdellä napinpainalluksella

        Huollot vaan hubaa, kun koneita 50 kpl ja satavarmasti on ihan millä tahansa ajan hetkellä osa asukkaista poissa (töissä/matkolla/muuten vaan hukassa) ja ovet turvalukossa. Tarkoittaa käytännössä, ettei osaa koneista huolleta moniin vuosiin.

        Ja todellinen hupi alkaa tosiaan sitten 10 v iässä, kun rupeaa tulemaan vanhuuden vaivoja (laakereita menee yms.) Mummot kuitenkin olettaa, ettei asunnossa tarvi loppuelämän aikana mitään korjauksia tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli asut vanhassa talossa. Uudemmissa on jouduttu tekemään nämä keskitetyt syötöt

        - ettei mummot/essonvaarit sammuttaisi säästövimmassaan konetta kokonaan
        - jotta saadaan toteutettua nykyään vaadittu koko talon ilmanvaihdon sammutus (ns. hätäseis) yhdellä napinpainalluksella

        Huollot vaan hubaa, kun koneita 50 kpl ja satavarmasti on ihan millä tahansa ajan hetkellä osa asukkaista poissa (töissä/matkolla/muuten vaan hukassa) ja ovet turvalukossa. Tarkoittaa käytännössä, ettei osaa koneista huolleta moniin vuosiin.

        Ja todellinen hupi alkaa tosiaan sitten 10 v iässä, kun rupeaa tulemaan vanhuuden vaivoja (laakereita menee yms.) Mummot kuitenkin olettaa, ettei asunnossa tarvi loppuelämän aikana mitään korjauksia tehdä.

        Olen mummoikäinen talosuunnittelija. Mikä on tämä mummoviha Suomessa? Kirjoittajat ovat ilmeisesti siinä uskossa, että aika kulkee mutta tekee mutkan oman itsen kohdalla? Kiitos kaikille, jotka syyllistävät meidät. Oikeustieteen mukaan suuri osa asumiseen liittyvistä rikoksista on nuorison aiheuttamia. Tuhotyöt, asuntojen väärä käyttö ja hoidon laiminlyöminen ei ole mummoikäisten syyllistämisellä hoidettu. Eikö ikääntynyt ole enää oikeutettu edes omaan elämäänsä? Peruskunnon heikkeneminen on jokaisella edessä.


    • Anonyymi

      Nyt tosiaan tuntuu olevan vallalla tyyli asentaa kerrostaloon keskitetty koneellinen ilmanvaihto, sekä poisto, että tulo. Isompia vuokranantajia ei huoltotoimet kiinnosta ja ilmanlaatu sisätiloossa on mitä on mm suodattimien vaihdon laiminlyönnin takia.

      Olen tykannyt eniten vanhempien kerrostalojen koneellisesta poistosta ja raitisilmaventtiileistä. Näihin voi itse vaikuttaa putsaamalla tai vaihtamallakin karmiventtiilien suodattimet.Karmiventtiileihin ostin itse allergiasuodattimet ja huolehdin niden puhdistamisesta. Kustannus oli n. 20e. Jos ylemmissä kerroksissa poisto on liian voimakas, kertää poistoventtiilin pienemmälle tai jos tämä ei onnistu, teippaa pahvin peittämään sen osittain. Vedon tunne katoaa, eikä alipaine ime ilmaa rakenteiden läpi. Tärkeintä on päästä säätämään poistoilmaa, sehän ratkaisee, kuinka paljon tuloilmaa virtaa sisään. Jos tukit tuloilmaröörit ja poisto on täysillä, ilmaa alkaa virrata oven välistä rappukäytävästä, rakenteiden raoista tai naapurin asunnosta poistoilmakanavien kautta ym.

      Pidän viileästä asunnosta ja niinpäin asian saa helposti ratkaistua, kun säätää patterin termostaattia. Liian kuivaa ilmaa pakkasilla saa kostutettua kuivaamalla pyykkejä patterien päällä.

      En todellakaan halua olla taloyhtiön/vuokrananatajan armoilla jolloin joku pystyy pakottamaan minut elämään liian kylmässä, kuumassa, kuivassa tai pölyisessä huoneilmassa. Sääli vaan, että nykyään rakennetaan täyttä paskaa ja näitä minulle sopivimpia 1970-luvun kerrostaloja alkaa olla vain lähiöissä ja niistäkin osa homeessa. Uusia kivoa pikkuasuntoja olisi suht järkevällä vuokralla kätevillä paikoilla, mutta niihin en voi muuttaa. Seuraava asuntoni tulee olemaan taas sellainen, täytyy vaan tarkistaa, että putkiremppa ja peruskorjaus on tehty.

      • Anonyymi

        > Karmiventtiileihin ostin itse allergiasuodattimet ja huolehdin niden puhdistamisesta. Kustannus oli n. 20e.

        Karmiventtiilien suodattimet ovat aina pelkkiä "kärpässiiviöitä", mistä tulee niin siitepölyt kuin pakokaasujen ja puunpolton noki läpi.

        Tehokkaita suodattimia on ainoastaan tuloilmaikkunoissa. Nehän sitten on tosi käteviä, kun suodattimet kuuluu tarkastaa ja karkea pöly imuroida niiden pinnalta 3 kk välein vaihto 6 kk välein. Huolto edellyttää yleensä ikkunoiden avaamista eli saa siirrellä pöydät pois ja pahimmillaan pitää kattolamppukin irrottaa. Siis jää tekemättä.

        > Jos ylemmissä kerroksissa poisto on liian voimakas, kertää poistoventtiilin pienemmälle tai jos tämä ei onnistu, teippaa pahvin peittämään sen osittain. Vedon tunne katoaa, eikä alipaine ime ilmaa rakenteiden läpi.

        Rakennusten yläosat haluavat ns. savupiippuilmiön vaikutuksesta muuttua ylipaineisiksi ulkomaan verrattuina viileällä säällä. Sinä pistit korvausilmaventtiilit osittain tukkoon ja sait tilalle puhdasta, raikasta ja valmiiksi lämmitettyä ilmaa porrashuoneesta. Kannattaa kiilata postiluukku auki, niin toimii vielä paremmin.

        > Tärkeintä on päästä säätämään poistoilmaa, sehän ratkaisee, kuinka paljon tuloilmaa virtaa sisään.

        Kyllä, kannataa mennä säätelemään poisto pienemmälle tai tukkia venttiilit kokonaan. Sitten imu ja meteli kasvaa muissa asunnoissa ja sielläkin tehdään sama. Parin vuoden päästä on pakko säätää koko järjestelmä uudelleen. Myös patteriverkon säädöt kannattaa sotkea, jos suinkin kykenee. Jääkaappi ja uuni tulee rikkoa, niin saa uudet ja paremmat tilalle.

        Kaikki tämä on OK kostona ahneelle vuokranantajelle.



        Jos ylemmissä kerroksissa poisto on liian voimakas, kertää poistoventtiilin pienemmälle tai jos tämä ei onnistu, teippaa pahvin peittämään sen osittain. Vedon tunne katoaa, eikä alipaine ime ilmaa rakenteiden läpi. T


    • Anonyymi

      Koneellinen ilmanvaihto on oikea surmanloukku siitä aiheutuu ihmiselle terveydellistä ongelmaa jatkuva veto päällä

    • Anonyymi

      Itse asuin aikoinaan kerrostaloasunnossa jossa oli koneellinen ilmanvaihto oli pakko muuttaa pois

    • Anonyymi

      Edellisessä 2010 rakennetussa kerrostalossa oli asunnosta säädettävä koneellinen iv-vaihto, sai ykkös/kakkosasennolla mukavaksi eli ei liikaa vetoa ja kun pattereihin raaskittiin antaa lämpöä niin lämpötila oli 23,5 eli mukava meille.

      Nyt asutaan 2016 rakennetussa kerrostalossa ja ei voi säätää asunnosta tuota koneellista iv:a. Hirveä veto, koska ne katon rajan ritilälaatikot puhaltaa aivan saatanasti kylmää ilmaa. Kun vielä kelien nyt kylmettyä pattereita ei lämmitetä kunnolla eli sisällä 22 ja risat niin tuntuu helvetin kylmältä. Lattiassa myös pirulliset natisevat laminaatit joten sekin kylmä. Lisäksi asunnossa kiinteä lämpömittari/tunnistin olohuoneessa ja sivuilla olevissa makuuhuoneissa sitten sitäkin kylmempää. Koska eivät suostuneet lisäämään lämpöä eivätkä säädä tuloilmaa lämpimämmäksi energiansäästön takia, niin oli pakko tukkia suurin osa tuloilma-ritilöistä. Nyt vedon tunne selvästi pienempi ja asumismukavuus siedettävä. Tukkia kai noita ei saisi mutta hätä ei lue lakia eli oman käden oikeudella pakko tehdä.

      • Anonyymi

        Voiiiii, 22 ja palelee. Ei sitten tullun mieleen, että jos makaa kaikki päivänsä sohvalla, voi laittaa päälle muutakin kuin kalsarit.


      • Anonyymi

        Laajojen systeemien tukkiminen on idioottimaista. Haittojen aiheuttaminen naapureille on rikos. Talossamme narkomaanit tukkivat väyliä ja tuhoavat tekniikan siksi, että huumausaineiden savut eivät kulkeutuisi asuntojen välillä.

        Huumekoirat, poliisit ja isännöinti tulevat apuun jos oman asunnon ilmanavaihtoon ilmenee äkillinen muutos! En tajua millä luvalla nämä tee-se-itse hörhöt puuhastelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiiiii, 22 ja palelee. Ei sitten tullun mieleen, että jos makaa kaikki päivänsä sohvalla, voi laittaa päälle muutakin kuin kalsarit.

        Mikäköhän pallosilmäinen aivopieru sinäkin olet? Olet ollut nähtävästi vuosia pilkkaamassa täällä niitä jotka kärsivät karmeissa kerrostalokopperoissa vedosta ja kylmästä. Etkö ymmärrä pikku imbesilli että jos asunnossa on vetoa niin se 22c ei riitä? Asuntojen kun pitäisi olla vedottomia mutta näinhän ei usein ole.


    • Anonyymi

      Muutin 4 päivää sitten ja kun sairastan astmaa ja keuhkoahtauma tuntuu että tukehdun tuon puhalluksen takia! Silmät kuivaa pahasti ja yksin ihan kamalasti! Kauheaa ihan hirveää! Eikö tälle voi tehdä mitään?

    • Anonyymi

      voiko asuntoja jossa on koneellinen tulo ja poisto säätää venttiiliä itse isommalle tai pienemmälle? koska nehän ovat huoneistokohtaisia? tietääkö ketään?

    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä asiassa. Ja nämä uudet asunnothan maksavat mansikoita ja ovat vanhoja epämukavempia. Jossakin mättää.

    • Anonyymi

      Koneellinen ilmanvaihto pitää huolen siitä, että talo voi hyvin. Asukkaan hyvinvointi tuntuu olevan toissijainen asia.

      • Anonyymi

        Koneellinen ilmanvaihto : Asuin asunnossa jossa jouduin pitämään toppatakkia päällä koska kylmää ilmaa tuli koko ajan täysillä huoneeseen. (olohuone) Oikea olkapääni alkoi särkeä koska kylmä ilma puhalsi seinästä suoraan sänkyyni. Tunsin sen ilmavirran myös kasvoissani. (näitä puhaltimia oli ovien molemmin puolin eri huoneissa)
        Jouduin siirtämään sänkyni olohuoneen puolelle puhaltimen alapuolelle seinään kiinni. Olkapääni särky loppui koska vetohan sen aiheutti. Patterit olivat viileät juuri ja juuri haaleat talvella. Muutin asunnosta pois. Kiitos ei näitä enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneellinen ilmanvaihto : Asuin asunnossa jossa jouduin pitämään toppatakkia päällä koska kylmää ilmaa tuli koko ajan täysillä huoneeseen. (olohuone) Oikea olkapääni alkoi särkeä koska kylmä ilma puhalsi seinästä suoraan sänkyyni. Tunsin sen ilmavirran myös kasvoissani. (näitä puhaltimia oli ovien molemmin puolin eri huoneissa)
        Jouduin siirtämään sänkyni olohuoneen puolelle puhaltimen alapuolelle seinään kiinni. Olkapääni särky loppui koska vetohan sen aiheutti. Patterit olivat viileät juuri ja juuri haaleat talvella. Muutin asunnosta pois. Kiitos ei näitä enää.

        Vihreän siirtymän, joka on siis jääkylmän sininen, myötä tälläistä on pakko rakentaa.
        Entisaikojen tulilmaventtiileistä imettiin ilma sisään ja ilma virta ohjattiin seinien myötäisesti tai kattoa kohden. Nyt haalea LTO-ilma puhalletaan suoraan asukasta kohden, ja kun osa asukkaista tukkii ilman tulon puhaltaa jäljellä jäävillä kylmä ilma sitäkin kovemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneellinen ilmanvaihto : Asuin asunnossa jossa jouduin pitämään toppatakkia päällä koska kylmää ilmaa tuli koko ajan täysillä huoneeseen. (olohuone) Oikea olkapääni alkoi särkeä koska kylmä ilma puhalsi seinästä suoraan sänkyyni. Tunsin sen ilmavirran myös kasvoissani. (näitä puhaltimia oli ovien molemmin puolin eri huoneissa)
        Jouduin siirtämään sänkyni olohuoneen puolelle puhaltimen alapuolelle seinään kiinni. Olkapääni särky loppui koska vetohan sen aiheutti. Patterit olivat viileät juuri ja juuri haaleat talvella. Muutin asunnosta pois. Kiitos ei näitä enää.

        Ratkaisuna olisiko se että tämä ritilä mistä ilma tulee se olisi vain yksi reikäväli . Tämä tuleva ilma on aivan liian suurella alueella. Miksi se ei puhalla vähemmän ilmaa kyllä se on sittenkin tehokas. Ennen jätettiin ikkunatiivisteen väliin n. 25 cm rako mistä korvausilma tuli ja se riitti. Siinä oli vielä verhot edessä. Toinen vaihtoehto on se että ne ovat sijoitettu niin että eivät puhalla kenenkään niskaan. Ei tehtaissakaan saa puhaltaa kylmä ilma kenenkään työntekijän päälle katosta missä oleillaan koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisuna olisiko se että tämä ritilä mistä ilma tulee se olisi vain yksi reikäväli . Tämä tuleva ilma on aivan liian suurella alueella. Miksi se ei puhalla vähemmän ilmaa kyllä se on sittenkin tehokas. Ennen jätettiin ikkunatiivisteen väliin n. 25 cm rako mistä korvausilma tuli ja se riitti. Siinä oli vielä verhot edessä. Toinen vaihtoehto on se että ne ovat sijoitettu niin että eivät puhalla kenenkään niskaan. Ei tehtaissakaan saa puhaltaa kylmä ilma kenenkään työntekijän päälle katosta missä oleillaan koko ajan.

        entisaikoina revittiin pölyä ja pakkasilmaa sisään ja kaikki oli hyvin?

        Ainakin se jälkeen, kun poistoventtiilit oli pyöritelty kiinni, korvausilmaventtiilit teipattu umpeet ja huoltoyhtiölle laulettu 3 kk itkuvirttä aiheesta "palelee, kun makaan kalsarikännien merkeissä sohvalla" ja saatu huonelämmöt nostettua 25... 27 jolloin ei tule sohvalla sammuneelle kalsarikänniläisellekään vilu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisuna olisiko se että tämä ritilä mistä ilma tulee se olisi vain yksi reikäväli . Tämä tuleva ilma on aivan liian suurella alueella. Miksi se ei puhalla vähemmän ilmaa kyllä se on sittenkin tehokas. Ennen jätettiin ikkunatiivisteen väliin n. 25 cm rako mistä korvausilma tuli ja se riitti. Siinä oli vielä verhot edessä. Toinen vaihtoehto on se että ne ovat sijoitettu niin että eivät puhalla kenenkään niskaan. Ei tehtaissakaan saa puhaltaa kylmä ilma kenenkään työntekijän päälle katosta missä oleillaan koko ajan.

        se nyt on vain niin että riittävä terve sisäilma vaatii vetoa ja kylmyyttä ,ilmaa pitää olla asunnossa mielummin liikaa kuin liian vähän kun ihmiset aina ulisee kylmyydestä ja vedosta vaikka voisivat laittaa enemmän vaatetta päälle


    • Anonyymi

      Olen kokenut melua lukuunottamatta muuten hyväksi systeemiksi, paitsi nyt kun on alkanut pölähtää tupakanhajua sisään. Todella ahdistavaa kun sitä ei pääse karkuun paitsi poistumalla kotoa. Ilma tulee tietenkin juuri niihin kohtiin joissa oleillaan niin puhaltaa ylläreitä suoraan naamalle. Tuulettaminen ei auta kun ei ole läpivetoa.

    • Anonyymi

      Olen kokenut samat vakavat asumisterveyteen ja viihtymiseen liittyvät ongelmat modernissa järvenpääläisessä kerrostalossa. Tekniseen meluun ei totu koskaan. Krooninen nuha syntyy heti, ellei käytä raskasta vaatetusta sisätiloissa. Lemmikkieläimet kärsivät. Olen akateemiselta ammatiltani sisustusarkkitehti. Olen mukana Sisäilmayhdistyksen koulutuksissa.

      Alipainetekniikka ja aaltolainen systeeminen suunnittelu ilmeisesti perustuvat siihen, että talokantaa ja asuntoja yritetään pitää rakenteellisesti tuuletettuina, homeettomina. Hengitysilma on kuitenkin ollut karmaisevan huonoa, sillä talossamme se johdetaan ulkoa siten, että se on jo valmiiksi saastunutta. Naapureiden tupakointi ja huumausaineiden käyttö vaikuttavat sisäilmaan. Kaikki huoneistot eivät ole huonossa asemassa, vain osassa kärsitään epäpuhtauksien takia. En tunne tekniikkaa mutta vaikuttaa siltä, että tuloilma on ns. raakailmaa, elämä on ollut pelkkää kitumista talvikylmällä. Kesäisin asunnossani on jopa 36°C. Se on laiton lukema, josta pitäisi saada vuokran alennus. Terveysriskit eivät ole koskaan kantautuneet isännöintitoimenpiteisiin saakka! Yritykseni parantaa asioita johtivat siihen, että minua rangaistiin ja jouduin maalitetuksi.

      Asumismukavuuden todellisiin haittoihin ei halvalla rakennetuissa kiinteistöissä Suomessa kiinnitetä huomiota. Olen alkanut inhota kerrostaloasumista.

    • Anonyymi

      laitan joka kämppään mihin muutan ja missä olen asunut haluamani poistoilma säädöt,näin olen aina tehnyt ja hyvä on

    • Anonyymi

      ihmettelen huoltoyhtiön toimintaa ja ammattitaitoa.asun järvenpässä kaskitie 1:dessä. kerrostalo on 5 kk vanha. tänä aikana ilmastointi reistaili kokoajan,oli pitkiä aikoja pois päältä kokonaan täällä 8.kerroksessa.aiheutti ikkunoiden huurtumisen/jäähileen .ei nähnyt ulos.nyt ilmastointi on pelannut jo viikon,ikkunat ovat selvät,kirkkaat mutta nyt ilmastointi puhaltaa tosi kylmää,makuupussissa on nukuttava,jalkarampit ,suonenvedot hirveitä,selkä saanut vetoa tosi kipeä.olen ilm.huooltoon monet kerrat,ei vaikutusta.täällä sairastuttaa itsensä.miiiiiksi ei voida säätää puhantamaan huoneen lämpöistä ilmaa(LÄMMITYS MUUTENKIN HEIKKO). onko oikeus vuokran alennukseen?(asunto ei sellainen kun vuokraasopimuksessa luvattiin.terv.hans von r.

      • Anonyymi

        uudet talot jossa koneellinen tuloilma sekä koneelinen poistoilma samassa on huono! niissä on aivan liian heikko ilmanvaihto,eli liian vähän ilmaa tule asuntoon


    • Anonyymi

      Koneellinen tulo ja poistoilma näissä uusissa taloissa on täyttä paskaa ,koneellinen poisto on paras ,en ikinä muuta näihin uusiin taloihin

      • Anonyymi

        Nyt on taas pihlajanmarjat selitetty happamiksi ja sossunelätti tyytyy osaansa.


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe