Poliisin kuvaaminen virkatehtävissä

Rosvo ja poliisi

Muistelen nähneeni netissä videon, missä kuvaaja kuvasi poliiseja näiden ollessa jonkinlaisessa virkatehtävässä. Kuvaaja lähes haistatteli poliiseja, jotka eivät uskaltaneet sanoa paljoa sitä eikä tätä tietäessään heitä kuvattavan. En muista enää olivatko poliisit kuvaajan autossa vai kuvaaja poliisin autossa. Oletettavasti jos poliisit olivat kuvaajan autossa tällä oli täysi oikeus kuvata poliiseja. Ehkä ei sitten jos henkilö haluaa kuvata poliiseja jostain syytettynä ollessaan poliiautossa. Muistaako kukaan tällaista filminpätkää? Miten asia lie käytännössä

9

2631

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.J-75

Viranomasia saa kuvata, kun ei aiheuta niille liikaa häiriötä. Eivät voi kieltää, julkinen ammatti. Jos poliisi alkaa kieltää, vartija tai järjestyksenvalvoja, ne ei tunne lakia. Kuvaamispaikkaa ei sido mikään, kunhan se ei mene tirkistelyn asteelle ja kotirauhan suojaamaan paikkaan. Poliisiautossa saa kuvata myös, nauhottaa puheita, kuulustelutkin saa itselleen nauhottaa jos haluaa. Poliisi ei voi kieltää edes silloin vaikka kerrot jälkikäteen nauhottaneesi. Se ei ole salakuuntelua. Keskusteluihin johon itse osallistut, saat nauhottaa millä välineellä haluat.

• voidaan kieltää kuul

"Kuulustelija oli kuulustelun aluksi todennut, ettei hän halunnut tulla työssään kuvatuksi ja tiedustellut, oliko asiassa epäiltynä kuulustellulla kantelijalla hallussaan tallennusvälineitä. Kantelijan vastattua myöntävästi kuulustelija oli pyytänyt häntä laittamaan nämä välineet pöydälle. Kantelija oli laittanut tallennusvälineet pöydälle ja ottanut ne kuulustelun jälkeen mukaansa. Kantelija pyysi oikeuskanslerin kannanottoa siihen, oliko kuulustelijalla ollut oikeus vaatia kantelijaa olemaan kuvaamatta ja nauhoittamatta kuulustelua."
        ....
        "Esitutkintalain 17 §:n 1 momentin nojalla rikoksesta epäilty on velvollinen saapumaan ja alistumaan kuulusteltavaksi. Kuulustelun toimitti ja sen ulkoisesta kulusta vastasi kuulustelun suorittava poliisimies noudattaen esitutkintalain säännöksiä. Esitutkinnassa tapahtuvan asian käsittely, kuten epäillyn kuulustelu, ei ollut julkista yleisölle. Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain (julkisuuslain) 24 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan esitutkinta-aineisto ja siten myös kuulusteluaineisto on esitutkinnan vireillä ollessa lähtökohtaisesti salaista. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 2 kohdan nojalla tämä aineisto voidaan pitää poliisin harkinnan mukaan salassa tutkinnan lopettamiseen saakka epäillyltäkin. Näin ollen epäilty ei voinut ilman kuulustelijan lupaa tallentaa kuulustelua. Tallentamisen rajoitus perustui lakiin ja rajoittaminen oli välttämätöntä demokraattisessa yhteiskunnassa yleisen turvallisuuden vuoksi ja rikollisuuden estämiseksi.

Apulaisoikeuskansleri katsoi, että kuulustelija ei ollut estämällä kantelijaa tallentamasta kuulustelua rajoittanut perustuslain tai ihmisoikeussopimuksen vastaisesti tämän sananvapautta eikä muutoinkaan menetellyt lainvastaisesti. "

http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/foka/2010/20101611

• 5gtrewhtr

"Kuvaaja lähes haistatteli poliiseja, jotka eivät uskaltaneet sanoa paljoa sitä eikä tätä tietäessään heitä kuvattavan."

sittenkin olla kysymys siitä, että poliisit eivät provosoituneet idiootin toimista vaan tiesivät lakiin perustuvat oikeutensa ja oikeudettomuutensa?

On paljon miellyttävämpää antaa idiootin kokeilla rajojaan ja sillä samalla sekunnilla kun hän ne ylittää (yrittää vaikkapa tulla kuvaamaan poliisiauton sisältä tilannetta, johon ei ole osallisena) antaa sitten kyytiä oikein urakalla.

• ei jaksais millään

Voiko poliisi istuttaa häirikköä viisi tuntia saatavilla esitutkinnallisiin toimenpiteisiin? Sitä vaan istuu ja odottaa kun mietitään ja selvitellään syvästi harkiten esitutkinnallisia mahdollisia toimenpiteitä häirikköä vastaan.

• eipä tehdä enää
        ei jaksais millään kirjoitti:

Voiko poliisi istuttaa häirikköä viisi tuntia saatavilla esitutkinnallisiin toimenpiteisiin? Sitä vaan istuu ja odottaa kun mietitään ja selvitellään syvästi harkiten esitutkinnallisia mahdollisia toimenpiteitä häirikköä vastaan.

Poliisit ovat minun kohdalöla syyllistyneet moniin esitutkinta rikoksiin mm. värän tiedon antamaiseen esitutkinnassa. Ex- mies on väittänyt usein minun olleen paikoissa, joissa en ilman telekinesteettisiä kykyjä ole voinut olla, enkä ainakaan vielä tiedä niitä omaavani. Minua on muutaman kerran istutettu poliisilaitokselle pahimmissa tapauksissa se kolme yötä valot päällä ja kolistellen ja vähän väliä herätellen. Kun ei saa nukuttua veren sokerit heittää ja sitten ei enää voi keskittyä siihen mitä puhuu ja mitä papereissa lukee.
        Olkaa erittäin tarkkoja mitä allekirjoitatte. Minun kohdalla kun pikku kirjoitus virheitä korjattiin lukemisen jälkeen kahdessa paikassa samassa kuulustelu pöytäkirjassa Kouvola vaihtui Kotkaksi. Olisin halunnut pitää vahnan pirintin, jota korjailimme ja käyttää sen todistusaineistona siihen, että ensin poliisi kirjoitti ihan oikean kaupungin ja sitten korjasi sen minun lukemisen jälkeen vääräksi - en saanut.
        Kun olet pidätettynä, et voi käyttää enää mitään talleenusvälineitä siksi voit joutua valtion leivälle kunnes asianajajasi saapuu paikalle kameroiden kanssa. Siis jos kutsu käy saapu poliisilaitokselle ota mukaasi aina videokamera tai muu videointi laitteisto ja alla oleva KKO päätös. Poliisit kieltävät niidne käytön ja sitten video you tobeen ja oikeusasiamiehelle.

Alla olevassa tapauksessa poliisi oli vielä nimenomaan kieltänyt äänittämisen. Viranoamisella kun ei ole työtehtävissä kunniaa, nauhoitusta on paha kieltää, jos yrittävät teet digitaalisen asiakirjan jonka tarvitse todisteeksi tulevaan oikeudenkäyntiin, jos joku rikos sattuu tapahtumaan.

Ollessaan poliisin kuulusteltavana C oli vastoin poliisimiesten kieltoa salaa videolaittein tallentanut käytyä keskustelua. Tällä menettelyllään C ei ollut syyllistynyt salakatseluun tai -kuunteluun, koska se ei ollut loukannut poliisimiesten yksityisyyttä. KKO on ottanut kantaa asiaan ennakkopäätöksessä, joka löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1990/19900036 .

• 13
        eipä tehdä enää kirjoitti:

Poliisit ovat minun kohdalöla syyllistyneet moniin esitutkinta rikoksiin mm. värän tiedon antamaiseen esitutkinnassa. Ex- mies on väittänyt usein minun olleen paikoissa, joissa en ilman telekinesteettisiä kykyjä ole voinut olla, enkä ainakaan vielä tiedä niitä omaavani. Minua on muutaman kerran istutettu poliisilaitokselle pahimmissa tapauksissa se kolme yötä valot päällä ja kolistellen ja vähän väliä herätellen. Kun ei saa nukuttua veren sokerit heittää ja sitten ei enää voi keskittyä siihen mitä puhuu ja mitä papereissa lukee.
        Olkaa erittäin tarkkoja mitä allekirjoitatte. Minun kohdalla kun pikku kirjoitus virheitä korjattiin lukemisen jälkeen kahdessa paikassa samassa kuulustelu pöytäkirjassa Kouvola vaihtui Kotkaksi. Olisin halunnut pitää vahnan pirintin, jota korjailimme ja käyttää sen todistusaineistona siihen, että ensin poliisi kirjoitti ihan oikean kaupungin ja sitten korjasi sen minun lukemisen jälkeen vääräksi - en saanut.
        Kun olet pidätettynä, et voi käyttää enää mitään talleenusvälineitä siksi voit joutua valtion leivälle kunnes asianajajasi saapuu paikalle kameroiden kanssa. Siis jos kutsu käy saapu poliisilaitokselle ota mukaasi aina videokamera tai muu videointi laitteisto ja alla oleva KKO päätös. Poliisit kieltävät niidne käytön ja sitten video you tobeen ja oikeusasiamiehelle.

Alla olevassa tapauksessa poliisi oli vielä nimenomaan kieltänyt äänittämisen. Viranoamisella kun ei ole työtehtävissä kunniaa, nauhoitusta on paha kieltää, jos yrittävät teet digitaalisen asiakirjan jonka tarvitse todisteeksi tulevaan oikeudenkäyntiin, jos joku rikos sattuu tapahtumaan.

Ollessaan poliisin kuulusteltavana C oli vastoin poliisimiesten kieltoa salaa videolaittein tallentanut käytyä keskustelua. Tällä menettelyllään C ei ollut syyllistynyt salakatseluun tai -kuunteluun, koska se ei ollut loukannut poliisimiesten yksityisyyttä. KKO on ottanut kantaa asiaan ennakkopäätöksessä, joka löytyy osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1990/19900036 .

Tässä KKO:n ratkaisussa on otettu kantaa vain siihen, loukkasiko tallentaminen kuvattujen yksityisyyttä. Sen sijaan siinä ei ole käsitelty sitä, jos poliisi kieltää tallentamisen vedoten esitutkinnan salassapitosäännökseen niinkuin aiempana esitetyssä oikeuskanslerin päätöksen tapauksessa oli tehty.

• normimies
        13 kirjoitti:

Tässä KKO:n ratkaisussa on otettu kantaa vain siihen, loukkasiko tallentaminen kuvattujen yksityisyyttä. Sen sijaan siinä ei ole käsitelty sitä, jos poliisi kieltää tallentamisen vedoten esitutkinnan salassapitosäännökseen niinkuin aiempana esitetyssä oikeuskanslerin päätöksen tapauksessa oli tehty.

Omasta mielestäni Oka ei ole onnistunut perustelemaan miksi kuulustelun TALLENTAMINEN olisi lain vastaista. Kun kuulustelussa syntynyt aineisto on salassapidettävää siltä osin, kun siinä paljastuu tietoja, jotka eivät ennestään ole kuulusteltavan tiedossa, on hän tällaisten tietojen osalta velvollinen pitämään ne salassa. Itse kertomansa asiat hän saa vapaasti kertoa kenelle haluaa, koska niitä salassapito ei koske.

Jos jotakin salassapidettävää kuulustelussa tulee ilmi ja tallentuisi tallenteelle, tätä tietoa ei saa levittää, mutta itse tallentaminen ei voi olla rangaistavaa varsinkin, kun ottaa huomioon, että suurin osan kuulustelun sisällöstä useimmiten sisältää vain kuulusteltavan omaa kertomaa asiaa, joka ei ole lainkaan salassapidon alaista.

• nix nax
        normimies kirjoitti:

Omasta mielestäni Oka ei ole onnistunut perustelemaan miksi kuulustelun TALLENTAMINEN olisi lain vastaista. Kun kuulustelussa syntynyt aineisto on salassapidettävää siltä osin, kun siinä paljastuu tietoja, jotka eivät ennestään ole kuulusteltavan tiedossa, on hän tällaisten tietojen osalta velvollinen pitämään ne salassa. Itse kertomansa asiat hän saa vapaasti kertoa kenelle haluaa, koska niitä salassapito ei koske.

Jos jotakin salassapidettävää kuulustelussa tulee ilmi ja tallentuisi tallenteelle, tätä tietoa ei saa levittää, mutta itse tallentaminen ei voi olla rangaistavaa varsinkin, kun ottaa huomioon, että suurin osan kuulustelun sisällöstä useimmiten sisältää vain kuulusteltavan omaa kertomaa asiaa, joka ei ole lainkaan salassapidon alaista.

Olen samaa mieltä siitä, ettei salassapitovelvollisuus kelpaa perusteeksi kuulustelun tallentamiselle.

Kantelun ratkaisi Okan asemesta apulaisoka Mikko Puumalainen.

Kerronpa esimerkin Oka Jaakko Jonkan laintulkinnasta ajalta, jolloin hän oli eduskunnan apulaisoikeusasiamies.

Kantelin komisariosta, joka oli julkisesti uhannut sakottaa puiston läpi kulkevia koiranulkoiluttajia, puiston reunassa kun jökötti hänen hankkimansa koirakieltomerkki. Kun siitä huolimatta näin menettelin, komisario otti minut puhutteluunsa, kertoi tekevänsä minusta rikosilmoituksen (jonka myös teki) ja uhkasi "seuraavalla kerralla" ottavansa minut kiinni ja vievänsä putkaan.

No, Jonkka hankki kaupunginkansliasta selvityksen, jossa todettiin, että koiran vieminen ko. puistoon oli täysin luvallista, eikä koirakieltomerkki sitä muuksi muuttanut. Koirilta kielletyt paikat on kerrottu järjestyslain 14 pykälässä, eikä niihin yleinen puisto kuulu.

Päätöksessään Jonkka totesi, että koiran vieminen puistoon "ei ollut täysin kiellettyä", ja että komisarion uhkaukset ja rikosilmoitus eivät siten perustuneet lakiin ja olivat asiattomia.

Tosiasiallisesti koiran saa viedä puistoon (jos ei ole kysymys lasten leikkipaikasta) aivan samoin edellytyksin kuin jalkakäytävällekin. - Valitettavasti asia ei Jonkan päätöksestä komisariolle valjennut, sillä viiden vuoden kuluttua jouduin tekemään hänestä samasta asiasta toisen kantelun. Sen ratkaisija ei kuitenkaan enää ollut Jonkka.

• nix nax
        nix nax kirjoitti:

Olen samaa mieltä siitä, ettei salassapitovelvollisuus kelpaa perusteeksi kuulustelun tallentamiselle.

Kantelun ratkaisi Okan asemesta apulaisoka Mikko Puumalainen.

Kerronpa esimerkin Oka Jaakko Jonkan laintulkinnasta ajalta, jolloin hän oli eduskunnan apulaisoikeusasiamies.

Kantelin komisariosta, joka oli julkisesti uhannut sakottaa puiston läpi kulkevia koiranulkoiluttajia, puiston reunassa kun jökötti hänen hankkimansa koirakieltomerkki. Kun siitä huolimatta näin menettelin, komisario otti minut puhutteluunsa, kertoi tekevänsä minusta rikosilmoituksen (jonka myös teki) ja uhkasi "seuraavalla kerralla" ottavansa minut kiinni ja vievänsä putkaan.

No, Jonkka hankki kaupunginkansliasta selvityksen, jossa todettiin, että koiran vieminen ko. puistoon oli täysin luvallista, eikä koirakieltomerkki sitä muuksi muuttanut. Koirilta kielletyt paikat on kerrottu järjestyslain 14 pykälässä, eikä niihin yleinen puisto kuulu.

Päätöksessään Jonkka totesi, että koiran vieminen puistoon "ei ollut täysin kiellettyä", ja että komisarion uhkaukset ja rikosilmoitus eivät siten perustuneet lakiin ja olivat asiattomia.

Tosiasiallisesti koiran saa viedä puistoon (jos ei ole kysymys lasten leikkipaikasta) aivan samoin edellytyksin kuin jalkakäytävällekin. - Valitettavasti asia ei Jonkan päätöksestä komisariolle valjennut, sillä viiden vuoden kuluttua jouduin tekemään hänestä samasta asiasta toisen kantelun. Sen ratkaisija ei kuitenkaan enää ollut Jonkka.

>>Olen samaa mieltä siitä, ettei salassapitovelvollisuus kelpaa perusteeksi kuulustelun tallentamiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1568
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1540
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      1293
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1204
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1120
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      110
      1115
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      942
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      939
    Aihe