Onko totta että kun olen nyt lukiossa opiskelemassa, niin kela maksaisi mun vuokrasta 80% ? vai voiko se olla noin paljon??
asuntolisä
4
686
Vastaukset
- s
Heh.. ei. Kela maksaa ENIMILLÄÄN 80% vuokrasta, mutta kuitenkin enintään 252€. Vaikka vuokra olisi 6000€, ei Kela maksa kuin 252€. Ja jos (kun) olet alaikäinen, vanhempien tulot voivat vaikuttaa asumislisään vähentävästi. Jos vuokraan kuuluisi netti, sauna tai vaikkapa pesutupa, niistä Kela ei maksa senttiäkään.
- 0987
Vanhemmien tulot vaikuttavat 20-vuotiaaksi asti, ja tulojen ei tarvitse kummoisetkaan olla, ettei tukia tipu (varsinkin, jos molemmat vanhemmat on töissä, sillä tiedän yksinhuoltajiakin, joiden lapsilta on tuki mennyt). Vastoin kuin tuossa edellinen sanoi, niin jos vuokraan kuuluu kiinteästi esim. sähkö (asuntola, soluasunto jne) niin kyllä se otetaan mukaan tuohon laskelmaan/ei tarvitse itse laskea, että mitä se sähkölasku olisi, jos sellainen tulisi. Mutta katto siinä vuokrassa on kuitenkin tuo 252.
- s
Enhän minä missään kohtaa väittänytkään, ettei sähkö kuulu asumislisässä huomioitaviin asumismenoihin. Nyt keksit ihan omasta päästä, mitä "vastoin kuin tuossa edellinen sanoi". Sen sijaan väität, että vanhempien tulot vaikuttavat 20-vuotiaaksi asti, mitä ne eivät tietenkään asumislisän kohdalla tee. Vanhempien tulot lakkaavat vaikuttamasta asumislisään 18-vuotiaana.
- just meee
http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/190608102619ES kannattaa käydä itse koklaamassa, mitä saat. Kokeilin itse että lukiolainen 18-vuotias voisi saada max. 201,60€ asumislisää (ja opintoraha max. 246,00).
P.S. Vanhempien tulot vaikuttavat opintorahan määrään (olikohan 20 vai 21-vuotiaaksi) eivät asumislisään (mutta toki huomion arvoinen juttu!). Olen itse asunut soluasunnossa 19-vuotiaana ja ainakin silloin vuokraan kuuluneisiin nettiin sähköön veteen sai myös kelan korvausta ja sama kun asuin "kimppakämpässä" myöhemmällä iällä. Tietenkään mistään "vapaaehtoisista", esim. saunavuoroista tai vaikka auton tolppapaikasta ei mitään korvausta saa :D:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063250Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391640Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus961488- 921399
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1601276Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121198Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231029Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.52855