En tiedä mille palstalle tämä kuuluisi.
Olen 64 v, tunnen itseni terveeksi. Nyt on jonkun aikaa ilmennyt outoa puutumista käsissä yön aikana. Välillä toinen ja joskus molemmat. Kun sitten puistelen hetken, puutuminen häviää. Sormetkin ovat hetken "tönkköinä". Onko syytä huolestua?
käsien puutuminen
13
3199
Vastaukset
- samasta kärsinyt
Olen samanikäinen ja samanlaisia oireita. Aikaisemmin minullakin ne tulivat vain yöllä nyt tulee koska tahansa vaikka vain istuisi paikallaan. Fysiatri totesi niskarangassa kulumia ja tuumasi että on hermopinteitä joka aiheuttaa tuota puutumista. Määräsi kiropraktikolle ja hän saikin aika suuren osan hermopinteistä korjaantumaan (myös ranteissa). Mutta kun tuon 6 kerran "rusauttelun" jälkeen jouduin toipumaan siitä aiheutuneista lihaskivuista lähes pari kuukautta, en ole enää mennyt kiropraktikolle, vaikka toivotteli tervetulleeksi puolen vuoden kuluttua.
Vaihdevuosioireisiin nämä ei kuulu, koska niitä minulla ei ole hormonikorvaushoidon vuoksi. Syynä taitaa olla tämä ikä ja kuluneet paikat.- 55vuotta
Minusta kyllä kuuluvat v-vuosiin, mutta voi kyllä kuulua ihan vanhenemiseenkin. Pitäisi harrastaa enemmän kaikennäköistä liikuntaa ja käsien vahvistamista ym.Itselläni on samaa yöllä. Tuskinpa hormoonit kaikkeen auttaa.
- mulla myös
Minä olen vasta 49 ja tuollaisia puutumisia on ollut jo joitakin vuosia. Yleensä ei tarvitse edes nukkua käden päällä, eli tulevat kuin itsestään, vaikka käsi ei olisi edes missään puristuksissa. Ajoittain käsissä on ollut jopa lämpöeroa.
Esivaihdevuodetkin on kyllä päällä ja oireita on ollut jos jonkinlaista. Puutumiset tuntuu tulevan useimmin siinä kierron vaiheessa, kun on turvotustakin enemmän.
Tk-lääkärin mukaan saattaa liittyä vaihdevuosiin, mutta toisaalta mulla on myös kaularangassa kulumia, hermojuurikanavan ahtaumaa (ollut jo 10 v) ja toissa vuonna todettiin magneettikuvauksella välilevyn pullistuma.
Hermoratatutkimus oli kuitenkin, ihme ja kyllä, ok., että varsinaisia pinteitä siellä ei kuulemma pitäisi olla.
Joidenkin lääkäreiden mukaan oireita saattaa silti olla.
Eräs fysiatri sanoi, että prolapsi jättää usein tuollaista (vaikka itse pullistuma olisikin jo parantunut), että yläraajat oireilee herkästi.
Vaivani ovat ilmeisesti myös paljolti lihaspuolella. Kuona-aineita kertyy herkästi.
Verisuonetkin mulla on tutkittu.
Magneettikuvauksessa tutkittiin siis pää ja kaularanka, varjoaineen kanssa.
Myös sydän on tutkittu rasitustestillä, sekä tehty sepelvaltimoiden TT-kuvaus.
Näissä ei ollut mitään poikkeavaa, muuta kuin tuo prolapsi ja kulumat.
Ylipainoakaan ei ole, vaan olen sellainen alle 60 kiloinen.
Olen hoidattanut itseäni fysioterapeutilla. Joskus satunnaisesti olen käynyt myös kiropraktikolla.
Seuraavaksi meinaan kokeilla myös lymfaa.- näppäilijä
puutumista on ollut sen jälkeen kun nämä netit tuli ja kännykät,siitä johtuu minulla ainakin.
- pienet puntit
näppäilijä kirjoitti:
puutumista on ollut sen jälkeen kun nämä netit tuli ja kännykät,siitä johtuu minulla ainakin.
Pitää harrastaa kaiken näköistä liikuntaa ja yrittää vahvistaa sormia, ranteita ja kyynärpäätä.
pienet puntit kirjoitti:
Pitää harrastaa kaiken näköistä liikuntaa ja yrittää vahvistaa sormia, ranteita ja kyynärpäätä.
Teen esim. kaikki omakotitalon lumityöt, tänäänkin noin kaksi tuntia j apuistelen raskaat matot. Kyllä vahvistumista pitäisi tulla. Joskus nostelen painoja. Ei dsiis riitä.
- edellinen
henna4626 kirjoitti:
Teen esim. kaikki omakotitalon lumityöt, tänäänkin noin kaksi tuntia j apuistelen raskaat matot. Kyllä vahvistumista pitäisi tulla. Joskus nostelen painoja. Ei dsiis riitä.
Lumityöt ovat huonoille lihaksille aika raskasta, että ei ihme jos tulee puutumisia ja yösärkyä. Joskus nostelet painoja, siis joskus? se ei paljoa vahvista. Pitää vielä kaiketi olla hyvä luusto pohjana, aikanaan kalkit ja D-vitamiinit saatu. Nyt voi vielä vahvistaa näillä lisillä.
- kunto...
edellinen kirjoitti:
Lumityöt ovat huonoille lihaksille aika raskasta, että ei ihme jos tulee puutumisia ja yösärkyä. Joskus nostelet painoja, siis joskus? se ei paljoa vahvista. Pitää vielä kaiketi olla hyvä luusto pohjana, aikanaan kalkit ja D-vitamiinit saatu. Nyt voi vielä vahvistaa näillä lisillä.
auta hermovaivoihin. Minulla tuo käsien puutuminen on fysiatrin tutkimuksissa todettu johtuvan kulumista ja hermojen pinteistä. Kiropraktikko sai siihen osittaisen avun kun sai jotkut hermot vapautettua pinteestä. Ikähän nämä kulumat tuo ja siksi seurauksista syytetään vaihdevuosiakin vaikka ei johtuisikaan niistä, osuvat vaan samaan aikaan.
- edellinen
kunto... kirjoitti:
auta hermovaivoihin. Minulla tuo käsien puutuminen on fysiatrin tutkimuksissa todettu johtuvan kulumista ja hermojen pinteistä. Kiropraktikko sai siihen osittaisen avun kun sai jotkut hermot vapautettua pinteestä. Ikähän nämä kulumat tuo ja siksi seurauksista syytetään vaihdevuosiakin vaikka ei johtuisikaan niistä, osuvat vaan samaan aikaan.
..mutta mistä johtuu, että aika monella on nykyään niin paljon kulumaa nivelissä ja niskat jumissa ym? Johtuuko kenties virheellisestä työasennosta ja puutteellisesta liikunnasta yhdistettynä ravintoon. Työ on joko seisoma tai istumatyötä.
Isäni on 86v ja ikänsä maanviljelijänä toiminut ja vasta viime vuosina on alkanut tulla kipuja paikkaan, kuin paikkaan. Itse olen ollut istumatyössä liki 38vuotta ja viimeiset 4v on ollut niskat jumissa ja lihas ja nivelsärkyä vaihdellen paikkaa. Lihas/nivelsäryt olen saanut kondikseen sauvailulla ja pikkupunteilla vahvistusta, sekä jumpalla. Myös maitotuotteita olen lisännyt, sekä D-vitamiinia. Itselleni laittaisin kyllä nuo nivelkivut v-vuosien piikkiin. Kulumia ei ole. Olen aina harrastanut jotain liikuntaa, kun itselläni on myös ollut koiria 30vuoden ajan. - mulla myös
henna4626 kirjoitti:
Minäkin olen tehnyt tässä kotona paljon fyysistä hommaa, kun asutaan maalla.
Mulla on aina ollut myös hevosia tässä kotona, joiden kanssa työ on todella fyysistä, joutuu päivittäin roudaamaan kaikenlaista ja jaksoittain lisää päälle. 100 heinäpaalin siirtäminen traktorin lavalta varastoon (10-12 kg/paali) vaatii jo hieman kuntoa!
Vaivoja on vaan vanhemmiten alkanut tulla ja osa johtuu kulumista. Toki varmaan tällä netiläkin on jotain vaikutusta ollut, mutta lihaskuntokin tuntuu menevän nykyään ällistyttävän nopeasti alas.
Jos on jonkun aikaa lomalla niin, että ei tee tallitöitä, eikä muutenkaan sen suuremmin voimaile, niin hyvä jos pystyy sen jälkeen edes hevosen kaviota nostamaan. - heikkenee...
mulla myös kirjoitti:
Mulla on aina ollut myös hevosia tässä kotona, joiden kanssa työ on todella fyysistä, joutuu päivittäin roudaamaan kaikenlaista ja jaksoittain lisää päälle. 100 heinäpaalin siirtäminen traktorin lavalta varastoon (10-12 kg/paali) vaatii jo hieman kuntoa!
Vaivoja on vaan vanhemmiten alkanut tulla ja osa johtuu kulumista. Toki varmaan tällä netiläkin on jotain vaikutusta ollut, mutta lihaskuntokin tuntuu menevän nykyään ällistyttävän nopeasti alas.
Jos on jonkun aikaa lomalla niin, että ei tee tallitöitä, eikä muutenkaan sen suuremmin voimaile, niin hyvä jos pystyy sen jälkeen edes hevosen kaviota nostamaan.nopeasti ellei jatka samalla teholla. Hämmäsyin kuinka heikoksi menin jo viikon makaamisesta sairaalassa nousematta kertaakaan ylös. Kun tuon ajan jalat oli käyttämättä, lihasvoimaa katosi niin paljon että kävelykin oli vaikeaa ensimmäisinä päivinä, ponnistusvoima katosi melkein kokonaan.
- Rampautunut
mulla myös kirjoitti:
Jos on jonkun aikaa lomalla niin, että ei tee tallitöitä, eikä muutenkaan sen suuremmin voimaile, niin hyvä jos pystyy sen jälkeen edes hevosen kaviota nostamaan.ei todellakaan auta näitä vaivoja, turmelin terveyteni fyysisellä raatamisella, jonka luulin nostavan kuntoa. Vaihdevuosillakin on pakko olla näppinsä pelissä. Päättelen sen siitä, että sellaiset heikotuskohtaukset ja lihasten kumma voimattomuus ilmestyivät minulla ensin aina ennen kuukautisia ja myöhemmin kuukautisten loputtua kuuma-aalto ja hikoilu vaiheissa. Välillä on päiviä, jolloin kunto tuntuu loistavalta ja jaksaisi vaikka mitä, välillä taas selkä jumittaa todella pahasti ja "jokapaikka on kipeä". Jos yrittää kuntoilla pahimmassa vaiheessa, niin tulee todella kipeäksi eli tila vain pahenee. Parasta olisi silloin varmaan vain venytellä hieman ja odotella parempaa päivää. Ikäkin tuo muutoksia mutta fyysinen voima ei katoa vielä tässä iässä. Uskon, että vaihdevuosien jälkeen tilanne paranee - toivottavasti.
- mulla myös
Rampautunut kirjoitti:
ei todellakaan auta näitä vaivoja, turmelin terveyteni fyysisellä raatamisella, jonka luulin nostavan kuntoa. Vaihdevuosillakin on pakko olla näppinsä pelissä. Päättelen sen siitä, että sellaiset heikotuskohtaukset ja lihasten kumma voimattomuus ilmestyivät minulla ensin aina ennen kuukautisia ja myöhemmin kuukautisten loputtua kuuma-aalto ja hikoilu vaiheissa. Välillä on päiviä, jolloin kunto tuntuu loistavalta ja jaksaisi vaikka mitä, välillä taas selkä jumittaa todella pahasti ja "jokapaikka on kipeä". Jos yrittää kuntoilla pahimmassa vaiheessa, niin tulee todella kipeäksi eli tila vain pahenee. Parasta olisi silloin varmaan vain venytellä hieman ja odotella parempaa päivää. Ikäkin tuo muutoksia mutta fyysinen voima ei katoa vielä tässä iässä. Uskon, että vaihdevuosien jälkeen tilanne paranee - toivottavasti.
Mullekin fyysisesti liian raskas työ on tehnyt hallaa.
Sitten on tuollaisia ihan samanlaisia heikotuskohtauksia ja voimien katoamista alkanut tulla ennen kuukautisia myös, viimeisen parin vuoden aikana.
Pakko siis olla vaihtareistakin kyse.
Nyt on alkanut myös hikoilu vähitellen lisääntyä.
Myös uni on häiriintynyt. Yöllä juoksuttaa vessassa, heräilen usein ja ajoittain on sellaista uniapneatyyppistä vaivaakin (ylipainoa ei kylläkään ole).
Nyt pääsin keuhkolääkärin kautta suppeaan unitutkimukseen.
Lääkäri sanoi, että naiset saattavat vaihdevuosi-iässä sairastua uniapneaan, hormonien vaikutuksesta.
Että kaikenlaista riesaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539