eli antenniverkossa? Kun noita Wikipedian juttujakin lukee niin ensin puhutaan antenniverkon yhteydessä OFDM:stä, sit välillä COFDM:stä ja sit mainitaan vielä että käytettävissä on 3 modulaatiota: QPSK, QAM16 ja QAM64....
Menee meikäläisellä pää ihan sekaisin noista, siis mikä nyt oikein on antenniverkossa (Suomessa) käytettävä modulaatio, vai moduloidaanko antenniverkon signaali kahteen kertaan??? Kaapelissa käyttävät QAMia, satelliitissa QPSK:ta mutta toi antenniverkon modulaatio on hämärän peitossa (luulin aiemmin sen olevan COFDM, sit luulin sen olevan OFDM mut nyt en enää tiedä kun noi muutkin modulaatiot mainitaan).
Mikä modulaatio DVB-T:ssä
9
1637
Vastaukset
- kukaan...
Tämä on tällainen nimettömien junttien huuteluforumi, ei täällä kukaan noita viisaita tiedä. Mene vaikka www.dvdplaza.fi sieltä luulisi enemmän löytyvän asiantuntemusta.
- ap.
jotain apua...? kirjoitti:
http://fin.afterdawn.com/sanasto/ kannattaa selailla
Toi on pelkkä sanasto ja olen tota samaista sanastoa kahlaillu vuosien aikana satoja kertoja, ei tuossa kerrota mikä on DVB-T:n modulaatiosysteemi.
- Katsoo tv:n numeroit
Suomenkielellä ei netistä vielä kovin paljoa löydy, mutta englanniksi kyllä. Linkki: http://en.wikipedia.org/wiki/DVB-T . Idea on: tv-kanavan spektri 8 MHz on jaettu apukantoaalloin useampaan osaan ja kukin apuakantoaalto on moduloitu erikseen, jotta saadaan riitävä bittivuo. Kuva ja ääni-informaayio on pakattu tilan säästämiseksi, joten saadaan samaan multipleksiin sisälle monen kovan ja äänen informaatio. Asian ymmärtäminen vaatii vahvaa matematiikan osaamista.
- ap.
SE että millä tuo tv-lähetys antenniverkossa moduloidaan, jäi vieläkin epäselväksi. Wiki todellakin puhuu DVB-T:n kohdalla sekä QAM-, QPSK että COFDM modulaatioista eli millä noista kolmesta nyt sitten jokin muxi moduloidaan vai käytetäänkö kenties eri osien modulointiin eri modulaatiomenetelmää? Voisiko joku valaista koska mä olen jo ihan pihalla tästä...
- nerkkimerkki
ap. kirjoitti:
SE että millä tuo tv-lähetys antenniverkossa moduloidaan, jäi vieläkin epäselväksi. Wiki todellakin puhuu DVB-T:n kohdalla sekä QAM-, QPSK että COFDM modulaatioista eli millä noista kolmesta nyt sitten jokin muxi moduloidaan vai käytetäänkö kenties eri osien modulointiin eri modulaatiomenetelmää? Voisiko joku valaista koska mä olen jo ihan pihalla tästä...
Niin minäkin olen pihalla tästä, mutta en välitä. Asialla ei ole mitään merkitystä minulle enkä menetä yöunia vaikka en koskaan tietäisi asiaa. :)
Mitäs projektia sinulla sitten on tekeillä? - ap.
nerkkimerkki kirjoitti:
Niin minäkin olen pihalla tästä, mutta en välitä. Asialla ei ole mitään merkitystä minulle enkä menetä yöunia vaikka en koskaan tietäisi asiaa. :)
Mitäs projektia sinulla sitten on tekeillä?menossa, halusin vain tietää koska olen vain kiinnostunut asioista. Siis ihan vain tiedonjanon ja oppimisen vuoksi.
- katsoo tv:n numeroit
ap. kirjoitti:
Sivulla http://www.digitv.fi/sivu.asp?path=1;2997;8218;956;1129 luetellaan TV-stadardin ominaisuuksia, siellä lukee mm: "Modulaatio: Modulaatiossa käytetään monikantoaaltojärjestelmää COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplex). Kukin kantoaalto on moduloitu 64-QAM-menetelmällä." eli vastaus kysymykseesi on varmaan QAM ja COFDM. Tarkemmin en tätä asiaa ymmärtänyt, vaikka luin tuon aikaisemmassa linkissäni olleen viittauksen ETSI EN digitv-standardiin. Kyseessä on monisivuinen matemaattinen dokumentti. Vanhana fossiilina lopetin matematiikan opinnot v. 1978 ja alkaa jo vähitellen unohtua. Nythän tuohon modulointihommaan tulee taas uudistus, kun siirrytään HDTV:hen. Tänä vuonna alkavat vakinaiset lähetykset. Digiboksit pitää varmaan uusia joskus vuosina 2016-2021, luultavasti.
- ap.
katsoo tv:n numeroit kirjoitti:
Sivulla http://www.digitv.fi/sivu.asp?path=1;2997;8218;956;1129 luetellaan TV-stadardin ominaisuuksia, siellä lukee mm: "Modulaatio: Modulaatiossa käytetään monikantoaaltojärjestelmää COFDM (Coded Orthogonal Frequency Division Multiplex). Kukin kantoaalto on moduloitu 64-QAM-menetelmällä." eli vastaus kysymykseesi on varmaan QAM ja COFDM. Tarkemmin en tätä asiaa ymmärtänyt, vaikka luin tuon aikaisemmassa linkissäni olleen viittauksen ETSI EN digitv-standardiin. Kyseessä on monisivuinen matemaattinen dokumentti. Vanhana fossiilina lopetin matematiikan opinnot v. 1978 ja alkaa jo vähitellen unohtua. Nythän tuohon modulointihommaan tulee taas uudistus, kun siirrytään HDTV:hen. Tänä vuonna alkavat vakinaiset lähetykset. Digiboksit pitää varmaan uusia joskus vuosina 2016-2021, luultavasti.
boksit tosiaan menee vaihtoon vuonna 2016 ellei sitten halua katella yhtä jäljelle jäävää kanavanippua ja sen muutamaa kanavaa nykyisillä bokseilla. Eli pakkosiirtymä jälleen 2016 edessä. Halusimme tai emme. :(
Tosin yks pakkosiirtymä on edessä jo vuonna 2013 eli vajaan kahden vuoden päästä kun E-nippu muutetaan toimimaan DVB-T2:lla, siitäkin meiltä katsojilta kysymättä. Kumma että toi kanavanippu pitää muuttaa jo noin aikaisin uudelle tekniikalle....
Muistelisin että nykymuotoiset DVB-T lähetykset loppuis kokonaan eli myös sen yhden jäljelle jääneen nipun osalta joskus vuonna 2026 jolloin nykybokseilla ei tee enää yhtään mitään, tosin nykyboksit tuskin edes kestää siihen asti.
Ei sitä kyllä muutenkaan tiedä onko maailmaa enää olemassa vuonna 2026 ja jos on niin onko tv-kanavia, jos on niin millaisilla vehkeillä niitä katellaan silloin. Vai onko niin että maailma on mennyt sellaiseen sekasortoon että on tavallaan aloitettava alusta (eli jollain tavalla palataan "keskiaikaan").
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841